SYED & SYARIFAH

*

Author Topic: SYED & SYARIFAH  (Read 20903 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

11 March, 2009, 12:52:32 PM
  • Publish
  • aper perbezaan dan keistimewaan masyrakat yg bernama syed & sharifah dengan masyarakat bernama biasa?
    betul ker mereka perlu kawin hanya yang berketurunan sama dgn mereka?
    bukan ker jodoh manusia semua di tangan allah s.w.t?
    kenapa golongan ini dipandang tinggi?

    Reply #1 14 March, 2009, 05:03:14 PM
  • Publish
  • Dipandang tinggi? mungkin sebab mereka ade keturunan Arab kot...
    Mereka berkahwin sesama keturunan mereka untuk mengekalkan gelaran pada nama keturunan mereka...iaitu syed/ syarifah. Ade yang masih meneruskannya...dan ade juga yg sudah bersikap lebih terbuka utk menerima jodoh mereka yg tidak mempunyai syed/syarifah.
    “Sejauh mata yang memandang…..Langit nan biru….Namun ada hijab yang tidak telihat oleh mata dan tidak terjangkau oleh akal yang memikirkan akan ZatNya…Kerana hanya Yang Maha Esa…mengetahui segala perancanganNya terhadap alam ini dan khalifahNya.” =)

    Reply #2 14 March, 2009, 06:37:59 PM
  • Publish
  • aper perbezaan dan keistimewaan masyrakat yg bernama syed & sharifah dengan masyarakat bernama biasa?
    betul ker mereka perlu kawin hanya yang berketurunan sama dgn mereka?
    bukan ker jodoh manusia semua di tangan allah s.w.t?
    kenapa golongan ini dipandang tinggi?

    Sebelum tu nak bertanya kepada yang bertanya. Sape yang bgtau semua ni? anda dapat info dari mana?
    We Punish to Preach, not Preach to Punish

    Reply #3 15 March, 2009, 01:36:02 PM
  • Publish
  •  :)
    Setahunya Syed dan Sharifah bukan nama tetapi bangsa pangkat dan martabat, Serupalah seperti Tengku , Sultan,Sultanah ,Putri, Pengiran, Sheikh dan Sheikha etc.Ia bermula dgn  sejarah. Sharifah maknanya yang mulia, Syed bermakna Tuan. Saidina maknanya Tuankita seperti dalam kegunaan Saidina Ali, SaidinaHassan dan Saidina Hussein r.a. Yang meletakkan gelaran tersebut adalah sahabat sahabat rasulullah di masa silam sehingga terbitlah salasilah Alawiyah Alhassani dan Alhussaini yang termetrai hingga kini. Kerabat ini biasanya iqrab saling mengenali antara satu sama lain amat menghormati dan menjaga saliturrahmi saidatina Fatima sebagai bonda dan saidina Ali r.a. sebagai ayahanda turun menurun.Mereka juga golongan yang pioneers dalam masharakat Islam ,turut berjuang mengembangkan baik dari segi Ilmuan, adab ,budaya ,tradisi islam turun temurun generasi demi generasi akibat kesannya tenunan ilmu yang di ijazahkan: di lebarkan ke seluruh dunia termasuk Malaysia.Buktinya madrasah terbena dengan kehadhirannya.Ibarat ada Melayu turun menurun memelihara saka tetapi keturunan ini turun menurun memelihara ijazah alquran dan hadith sebagai latar penghidupan mereka .Sebab itu ramai keturunan mereka adalah Auliak,Ahli sufi,ahli taqwa ahli kutub yang di kenali hingga hari ini nama mereka di sebut orang. Namun  hanya segelintir yang tinggal:Sedihnya amat segelintir serta berkurangan termasuk sikap dan  pembawaan terapan ilmu. Mereka bukan saja umat rasulullah yang terulung tetapi juga akan berakhir dengannya . Ini akan terbukti bila timbulnya Imam Mahdi.Beliau adalah dari keturunan ashraf yakni Saidina Hassan dan Hussein r.a. yang mengagungkan kalimah Lailahaillallah Muhammadan rasulullah. Semoga soalan anda terjawab. 

    Reply #4 15 March, 2009, 02:32:25 PM
  • Publish
  • assalamualaikum....sy ader kawan sorang keturunan syed dan syarifah nie...sy tanye dia..die nie boys.. maknenye kalau die nak kawin, dia kene  cari calon isteri yang ada syarifah jugak la...tapi dia cakap xjugak..kalau syed xpe kalau xkawin dgn syarifah..sebb anak sure ber bin kan syed kan...tapi kalau syarifah kene cari yang syed...sebabnya xnak hilang keturunan...

    Reply #5 15 March, 2009, 04:24:50 PM
  • Publish
  • Kalau kita orang biasa...tak ada keturunan syarifah atau syed...

    Boleh letak ke perkataan syed atau syarifah depan nama kita juga?

    bagaimana pula dengan wan, megat, puteri, nik, tuan, ungku, tengku, raja....
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #6 15 March, 2009, 04:39:28 PM
  • Publish
  •   :ws:Soalan dari jawab no4 adalah soalan falsafah. Suka buat tak suka tinggalkan. Sendiri mau tau! Apa yang jelas dalam Sains documentary series Anjing pun bolih kahwin dgn kucing.Dapat juga anak keturunan. Dan Itik bolih meneramkan telur burung.Menetas juga. Ini soal charisma  shaksiah diri. Peribadi dan identity itu penting kerana ia menyentuh quality dan prestige. Ini masalah kesenambungan sumbangan dan pembawaan.Dunia ni luas. Pilihlah mana suka . Afterall darah semua sama.Merah belaka - termasuklah darah ikan dan monyet atau khinzir. Namun ahli pengkaji sains tidak pandang begitu .Ia berupaya menjejak rahsia di sebalik merah itu..... ???
    Merah+ merah= bukan semuanya maknusia.Merah+ merah =bukan semuanya hitam.Merah+ merah=bukan semuanya putih.Merah+ merah = bukan semuanya sepet. Merah+ merah = bukan semuanya sihat.Merah+ merah =bukan semuanya A+. Merah+ merah =Bukan semuanya O+ dan berbagai lagi. Begitulah seribu satu macam rahsia dan cerita di terokai di sebalik merah ....... ! Ini faktor kehidupan.Harus hadapi dengan tenang dan waras. Semoga saudara Islam kita  tamaddun di semua bidang. Wallahuaklam.

    Reply #7 15 March, 2009, 04:58:32 PM
  • Publish
  •  :)Soalan kamu tu sama seperti kalau saya bukan polis bolih tak saya beruniform polis dan berdiri di lintasan??? Apa motifnya? Tak kenal diri ke? Astaghfirullahalazim. Hidup yang berjaya adalah hidup yang tidak perlu dengan kepura-puraan.Smoga jangan ada yg bergolongan sedemikian.Wallahuaklam.

    Reply #8 15 March, 2009, 05:01:42 PM
  • Publish
  • :)Soalan kamu tu sama seperti kalau saya bukan polis bolih tak saya beruniform polis dan berdiri di lintasan??? Apa motifnya? Tak kenal diri ke? Astaghfirullahalazim. Hidup yang berjaya adalah hidup yang tidak perlu dengan kepura-puraan.Smoga jangan ada yg bergolongan sedemikian.Wallahuaklam.

    Tidak boleh...

    Kalau bukan polis cuba berpakaian polis...pasti kena dakwa menyamar...

    Jadi kes polis pula.... berat hukumannya

    Reply #9 16 March, 2009, 09:30:32 AM
  • Publish
  • assalamualaikum....sy ader kawan sorang keturunan syed dan syarifah nie...sy tanye dia..die nie boys.. maknenye kalau die nak kawin, dia kene  cari calon isteri yang ada syarifah jugak la...tapi dia cakap xjugak..kalau syed xpe kalau xkawin dgn syarifah..sebb anak sure ber bin kan syed kan...tapi kalau syarifah kene cari yang syed...sebabnya xnak hilang keturunan...

    Tu yang kadang-2 jadi kes "hang nikah anak dara org boleh, tapi orang nak nikah anak dara hang tak boleh" .... :senyum: .. jgn mara aaaaa ...

    Reply #10 08 October, 2009, 05:13:44 PM
  • Publish
  • aper perbezaan dan keistimewaan masyrakat yg bernama syed & sharifah dengan masyarakat bernama biasa?
    betul ker mereka perlu kawin hanya yang berketurunan sama dgn mereka?
    bukan ker jodoh manusia semua di tangan allah s.w.t?
    kenapa golongan ini dipandang tinggi?

    Syed dan syariffah ni adalah dari susur galur keturunan Nabi Muhammad (s.a.w.).
    Syed (lelaki) boleh berkahwin dengan  perempuan dari orang kebanyakan.
    Syarifah hanya boleh berkahwin dengan syed sahaja. tapi sekarang ramai yang tak kesah tentang hal tu.

    Azizi kau nak kawin dengan syarifah ke? kalau boleh carilah yang lain.

    Reply #11 08 October, 2009, 05:16:22 PM
  • Publish
  • Kalau kita orang biasa...tak ada keturunan syarifah atau syed...

    Boleh letak ke perkataan syed atau syarifah depan nama kita juga?

    bagaimana pula dengan wan, megat, puteri, nik, tuan, ungku, tengku, raja....

    kita ni kalau bukan dari golongan tu janganlah sesuka hati nak letak nama syed dan syarifah kat nama kita.

    Reply #12 08 October, 2009, 05:27:10 PM
  • Publish
  • Jika di Kelantan ada juga gelaran Wan, atau Nik di hadapan Nama Sebenar. Dan bukan semua orang dapat menggunakan sebab ia berkaitan dengan susur galur keturunan. WaLlahua'lam

    Reply #13 08 October, 2009, 07:54:01 PM
  • Publish
  • syed tu gelaran, kemuliaan, syedina muhammad, syedina ibrahim, syedina baubakar, syedina omar, syedina osman, syedina ali. kita yg beri gelar kemuliaan tu. dan ada dah puak mengatakan bidaah laa, selawat duk tambah syedina tu, tak boleh ke nak tunjuk kemuliaan?

    skang nama syed, tapi ada yg tiada beragama, apa boleh buat, syed di bubuh nama, bukanya sifat kemuliaan tu.

    manusia tu sebaik baik kejadian Allah
    kita semua umat nabi adam, nasab keturunan nabi belaka, kenapa lak nak ada perbedaan seperti sekarang, Ingatlah ya, perintah bersuami isteri tu, terbaik ialah yg beragama.
    beragama, bukan lah dengan selainnya..........kecuali, tak mahu kebaikan, buatlah pilihan apa saja

    perintah Islam siapa mahu kebaikan ikutlah. semuga bermanfaat

    Reply #14 08 October, 2009, 08:48:02 PM
  • Publish
  • :senyum:.. ana banyak kawan yang namanya bermula dengan Syarifah.. Dalam ofis pun ada.. Ntah la, rasanya tak de apa sangat bezanya dengan orang lain..sama je la..  Skarang ni sape-sape pun boleh bubuh syarifah atau syed depan nama anak dia.. Tak de perundangan yang kekang.. Ada rezeki, ada jodoh dan dapat anak nanti.. nak bagi nama Syarifah Aminah, Syarifah Fatimah, Syarifah Mariam.. Syed Abdul dan bla..bla.. yang sesejuk mulut menyebut.

    Reply #15 08 October, 2009, 09:13:28 PM
  • Publish
  • Guru saya juga bernama Ustaz Syed.. Xkisah la apa dia status ngan nama.. yg penting ilmu di ajar nya kepada kebaikan..InsyaALLAH
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #16 08 October, 2009, 09:21:21 PM
  • Publish
  • Sepertimana yang dijawab oleh ramai dalam posting ni, nama di hadapan itu adalah untuk menjaga nasab. Bukan membezakan status ataupun merendahkan orang lain atau yang sewaktu dengannya.

    Bab kahwin, amal ibadat, semua itu bergantunglah pada individu. Iman bukan atas nama. Lihat sahaja pada manusia, ada yang bernama sedemikian yang mulia, ada yang jadi pelakon atas pentas, memakai baju seksi dan menari terkinja2 (nau'zubillah).

    Namun bila mempunyai nasab yang berterusan dari baginda, sepatutnya merasakan itu sebagai suatu beban yang besar; beban untuk meneruskan apa yang dibawa Baginda Rasulullah s.a.w.  

    Dalam keturunan syed/sharifah juga ada asal-usulnya juga... albaiti, al-habsyi, as-saggof, dll.

    Adakah hanya gelaran? Tapi selalu orang mempersoalkan syed/syarifah. Jarang pula nak persoalkan tengku, wan, dll?

    Dan jarang pula orang nak persoalkan gelaran YB, DATO', DR, IR, HAJI, HAJJAH, dll?

    Allahu'alam.

    Reply #17 12 October, 2009, 05:08:57 PM
  • Publish
  • syed tu gelaran, kemuliaan, syedina muhammad, syedina ibrahim, syedina baubakar, syedina omar, syedina osman, syedina ali. kita yg beri gelar kemuliaan tu. dan ada dah puak mengatakan bidaah laa, selawat duk tambah syedina tu, tak boleh ke nak tunjuk kemuliaan?

    skang nama syed, tapi ada yg tiada beragama, apa boleh buat, syed di bubuh nama, bukanya sifat kemuliaan tu.

    manusia tu sebaik baik kejadian Allah
    kita semua umat nabi adam, nasab keturunan nabi belaka, kenapa lak nak ada perbedaan seperti sekarang, Ingatlah ya, perintah bersuami isteri tu, terbaik ialah yg beragama.
    beragama, bukan lah dengan selainnya..........kecuali, tak mahu kebaikan, buatlah pilihan apa saja

    perintah Islam siapa mahu kebaikan ikutlah. semuga bermanfaat

    gelaran syed dan syarifah ni bukan kita yang bagi tapi kerana nasab Rasullullah.
    saidina Abu Bakar, umar, Osman dan Ali bukan dari nazab Nabi tapi gelaran itu di beri Rasullullah kepada mereka.
    Manusia itu sebaik-baik kejadian kerana mempunyai akal tapi  Muhammad rasullullah itu memiliki kemuliaan

    kita bukanlah umat  nabi Adam. dan bukan pula dari nasab nabi.

    Reply #18 12 October, 2009, 05:11:24 PM
  • Publish
  • :senyum:.. ana banyak kawan yang namanya bermula dengan Syarifah.. Dalam ofis pun ada.. Ntah la, rasanya tak de apa sangat bezanya dengan orang lain..sama je la..  Skarang ni sape-sape pun boleh bubuh syarifah atau syed depan nama anak dia.. Tak de perundangan yang kekang.. Ada rezeki, ada jodoh dan dapat anak nanti.. nak bagi nama Syarifah Aminah, Syarifah Fatimah, Syarifah Mariam.. Syed Abdul dan bla..bla.. yang sesejuk mulut menyebut.

    kalau kita bukan dari nasab nabi takyah nak bubuh nama syed dan syarifah. buat malu aje....

    Reply #19 12 October, 2009, 05:31:57 PM
  • Publish
  • Mereka yang menuruti sunnah Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam adalah lebih layak berhubung keimanan dan keislaman berbanding susur jalur keturunan Ahlul Bayt yang tidak semua ahli nasabnya dapat mempertahankan disiplin kemuliaan kenabian.

    Benar salah satu pesanan hikmah Sayyidina 'Ali bin Abi Thalib karramallahu wajhah di dalam kitab Bulughul Maram berkenaan nasab keturunan : "Kemuliaan nasab keturunan tidak akan menggandakan 'amal kebaikanmu di sisi Allah"

    P/S: Hanya kerana keturunan, bukan semuanya perlu berpangkat dek kerana kurangnya kebaktian yang dicurahkan demi Allah.
    "Hitori no kamisama shika hoka ni kami ha nai, Muhanmado ha kamisama no shito"

    divider3
    halaqahforum4