Foto Serangga

Author Topic: Foto Serangga  (Read 28372 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

yuss28183

  • *
  • Posts: 289
    • View Profile
Jawab #120 13 June, 2010, 11:02:17 AM
  • Publish Di FB
  • Ayah saya pernah kena penangan dengan kumbang ni..kumbang ni hanya hinggap di muka ayah saya sahaja...selepas 5 saat ada kesan lecuran pada muka ayah saya...sehingga sekarang parutnya masih ada di muka ayah saya...:sedihnya:
    "What You Do With Your Life, Is What You Give To ALLAH"

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #121 13 June, 2010, 11:14:39 AM
  • Publish Di FB
  • Ayah saya pernah kena penangan dengan kumbang ni..kumbang ni hanya hinggap di muka ayah saya sahaja...


    Anak ummi juga pernah kena hinggap kumbang ini,hingga koma  dan bahagian yang kena hinggap tu,dagingnya mati , terpaksa di siat/lapah buang. Sebulan duduk wad untuk rawatan sahaja.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    yuss28183

    • *
    • Posts: 289
      • View Profile
    Jawab #122 13 June, 2010, 11:19:59 AM
  • Publish Di FB
  • Satu Telur Lipas...Menghasilkan Banyak Anak


    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #123 15 June, 2010, 11:48:56 PM
  • Publish Di FB
  • Kusuka haiwan yang penuh hikmah ini...

    Common name: Honey bee (lebah madu)
    Scientific name: Apis mellifera

    Kingdom: Animalia
    Phylum: Arthropoda
    Class: Insecta
    Order: Hymenoptera
    Family: Apidae
    Genus: Apis
    Species: mellifera


      

    "Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir." (Surah an-Nahl: 68 & 69)

    « Last Edit: 16 June, 2010, 12:26:15 AM by ayoyo »
    ~ Begin with the End in Mind ~

    bromine

    Jawab #124 16 June, 2010, 01:08:56 AM
  • Publish Di FB
  • ini gambag ummi ni ayoyo...

    nanti ummi marah

    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #125 16 June, 2010, 01:26:29 AM
  • Publish Di FB
  • Haiwan ni pulak ku geli sangat2...

    Common name: Centipede (lipan)
    Scientific name: Chilopoda sp.

    Kingdom: Animalia
    Phylum: Arthropoda
    Class: Myriapoda
    Order: Chilopoda


       
    « Last Edit: 16 June, 2010, 01:32:54 AM by ayoyo »

    nur_inlife

    • *
    • Posts: 92
    • salam ukhwahfillah untuk semua...
      • View Profile
    Jawab #126 19 June, 2010, 03:43:11 AM
  • Publish Di FB
  • comey lote pilihan hati...
    sy suke insects..cuma geli n takut ngan insects..hah!mcm mane tu..:senyum:
    Allah aku rindu Kamu....

    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #127 24 June, 2010, 01:25:07 AM
  • Publish Di FB
  •                                                               Paederus littoralis
    kat mana nak dpt menatang nih?

    Tu kat atas dah tulis dah iluu...banyak kat sawah padi...biasa kita tak sedar pun haiwan ni hinggap...

    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #128 24 June, 2010, 01:27:49 AM
  • Publish Di FB
  • (Hmm...maaf la mencampur adukkan thread ni antara serangga dan bukan serangga...:senyum:)

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1365
      • View Profile
    Jawab #129 24 June, 2010, 01:28:51 AM
  • Publish Di FB
  • Sejahtera ke atas kalian

    (1:1) Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.   
    (2:26) Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu . Adapun org2 yg beriman, maka mrk yakin bhw perumpamaan itu benar dr Tuhan mrk, tetapi mrk yg kafir mengatakan : "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?." Dgn perumpamaan itu byk org yg disesatkan Allah , & dgn perumpamaan itu (pula) byk org yg diberi-Nya petunjuk. & tidak ada yg disesatkan Allah kecuali org2 yg fasik, 

    jgn kelam kabut ... lalat sekor je .. relakk

    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #130 24 June, 2010, 01:33:50 AM
  • Publish Di FB
  • Saya pernah tanya seorang guru...apa faedah adanya nyamuk, lalat? hmm...banyak faedahnya jika dilihat dari segi rantaian biologi.

    Kita ni...nak buat nyamuk seekor atau lalat seekor pun tak jadi...Maha Hebat Sang Pencipta...sungguh kerdil hambaNya...jadi, janganlah membangga diri...

    Eyda Aam

    • *
    • Posts: 685
    • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
      • View Profile
    Jawab #131 06 July, 2010, 06:03:14 PM
  • Publish Di FB
  • Jom kita lihat serangga  yang ini pula.
    LALAT ~ serangga yang dianggap kotor dan menjijikkan

    Ada beberapa jenis lalat (cantik tapi.... :

    golden fly



    orange copper green fly



    red copper green fly



    The fly


    red eyes fly

    SubhanALLAH, diciptakanNYA lalat yang pelbagai jenis. dan berfungsi atas aturanNYA

    Firman ALLAh yang bermaksud : "Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya).Mereka (yang kafir musyrik) itu tidak menghormati Allah menurut penghormatan yang selayaknya (sebagaimana yang ditetapkanNya); sesungguhnya Allah adalah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa."
    (Surah Al-Hajj:73 dan 74)
    ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    1423 Views
    Last post 18 April, 2014, 06:34:07 PM
    by iskandarzulkarnainshah
    0 Replies
    597 Views
    Last post 02 January, 2011, 09:49:45 PM
    by jegadesh
    3 Replies
    870 Views
    Last post 12 November, 2012, 09:00:11 AM
    by 5zul