Foto Serangga

Author Topic: Foto Serangga  (Read 44873 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #120 13 June, 2010, 11:02:17 AM
Ayah saya pernah kena penangan dengan kumbang ni..kumbang ni hanya hinggap di muka ayah saya sahaja...selepas 5 saat ada kesan lecuran pada muka ayah saya...sehingga sekarang parutnya masih ada di muka ayah saya...:sedihnya:
"What You Do With Your Life, Is What You Give To ALLAH"

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #121 13 June, 2010, 11:14:39 AM
Ayah saya pernah kena penangan dengan kumbang ni..kumbang ni hanya hinggap di muka ayah saya sahaja...


Anak ummi juga pernah kena hinggap kumbang ini,hingga koma  dan bahagian yang kena hinggap tu,dagingnya mati , terpaksa di siat/lapah buang. Sebulan duduk wad untuk rawatan sahaja.
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


Reply #122 13 June, 2010, 11:19:59 AM
Satu Telur Lipas...Menghasilkan Banyak Anak


Reply #123 15 June, 2010, 11:48:56 PM
Kusuka haiwan yang penuh hikmah ini...

Common name: Honey bee (lebah madu)
Scientific name: Apis mellifera

Kingdom: Animalia
Phylum: Arthropoda
Class: Insecta
Order: Hymenoptera
Family: Apidae
Genus: Apis
Species: mellifera


  

"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir." (Surah an-Nahl: 68 & 69)

~ Begin with the End in Mind ~

bromine

Reply #124 16 June, 2010, 01:08:56 AM
ini gambag ummi ni ayoyo...

nanti ummi marah

Reply #125 16 June, 2010, 01:26:29 AM
Haiwan ni pulak ku geli sangat2...

Common name: Centipede (lipan)
Scientific name: Chilopoda sp.

Kingdom: Animalia
Phylum: Arthropoda
Class: Myriapoda
Order: Chilopoda


   

nur_inlife

  • *
  • salam ukhwahfillah untuk semua...
    • View Profile
Reply #126 19 June, 2010, 03:43:11 AM
comey lote pilihan hati...
sy suke insects..cuma geli n takut ngan insects..hah!mcm mane tu..:senyum:
Allah aku rindu Kamu....

Reply #127 24 June, 2010, 01:25:07 AM
                                                              Paederus littoralis
kat mana nak dpt menatang nih?

Tu kat atas dah tulis dah iluu...banyak kat sawah padi...biasa kita tak sedar pun haiwan ni hinggap...

Reply #128 24 June, 2010, 01:27:49 AM
(Hmm...maaf la mencampur adukkan thread ni antara serangga dan bukan serangga...:senyum:)

Reply #129 24 June, 2010, 01:28:51 AM
Sejahtera ke atas kalian

(1:1) Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.   
(2:26) Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu . Adapun org2 yg beriman, maka mrk yakin bhw perumpamaan itu benar dr Tuhan mrk, tetapi mrk yg kafir mengatakan : "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?." Dgn perumpamaan itu byk org yg disesatkan Allah , & dgn perumpamaan itu (pula) byk org yg diberi-Nya petunjuk. & tidak ada yg disesatkan Allah kecuali org2 yg fasik, 

jgn kelam kabut ... lalat sekor je .. relakk

Reply #130 24 June, 2010, 01:33:50 AM
Saya pernah tanya seorang guru...apa faedah adanya nyamuk, lalat? hmm...banyak faedahnya jika dilihat dari segi rantaian biologi.

Kita ni...nak buat nyamuk seekor atau lalat seekor pun tak jadi...Maha Hebat Sang Pencipta...sungguh kerdil hambaNya...jadi, janganlah membangga diri...

Eyda Aam

  • *
  • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
    • View Profile
Reply #131 06 July, 2010, 06:03:14 PM
Jom kita lihat serangga  yang ini pula.
LALAT ~ serangga yang dianggap kotor dan menjijikkan

Ada beberapa jenis lalat (cantik tapi.... :

golden fly



orange copper green fly



red copper green fly



The fly


red eyes fly

SubhanALLAH, diciptakanNYA lalat yang pelbagai jenis. dan berfungsi atas aturanNYA

Firman ALLAh yang bermaksud : "Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya).Mereka (yang kafir musyrik) itu tidak menghormati Allah menurut penghormatan yang selayaknya (sebagaimana yang ditetapkanNya); sesungguhnya Allah adalah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa."
(Surah Al-Hajj:73 dan 74)
ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

divider3
halaqahforum4