Novel Yang baik di baca...Pembangunan Jiwa

*

Author Topic: Novel Yang baik di baca...Pembangunan Jiwa  (Read 15131 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

uninx

  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Reply #20 01 October, 2009, 08:05:55 AM
  • Publish
  • Salam..

    Tajuk Kimya Sang Putri Rumi Oleh Muriel Maufroy keluaran Mizan..
    Mengenali Jalaluddin Rumi melalui kacamata Kimya (Putri angkat Jalaluddin Rumi)..

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1368
      • View Profile
    Reply #21 04 October, 2009, 07:48:27 AM
  • Publish
  • Ketika Cinta Berbuah Surga

                Pengarang  : Habiburrahman El Shirazy
                Halaman     : 116
                Tahun         : Mei 2008 (Cetakan XXI)
                Terbitan      : MQS Publishing

    Blurb:
       "...Anakku, sudah saatnya kau mencari teman sejati yang setia dalam suka dan duka.  Teman baik, yang membantumu untuk menjadi orang baik. Teman sejati yang bisa kau ajak bercinta untuk surga."

       Said tersentak mendengar perkataan ayahnya.

       "Apa maksud Ayah dengan teman yang bisa diajak bercinta untuk surga?" tanyanya dengan nada penasaran.

       "Dia adalah teman sejati yang benar-benar mau berteman denganmu bukan karena derajatmu, tetapi karena kemurniaan cinta itu sendiri, yang tercipta dari keikhlasan hati.  Dia mencintaimu karena Allah. Dengan dasar itu, kau pun bisa mencintainya dengan penuh keikhlasan; karena Allah. Kekuatan cinta kalian akan melahirkan kekuatan dahsyat yang membawa manfaat dan kebaikan.  Kekuatan cinta itu juga akan bersinar dan membawa kalian masuk surga."

    ******
    Rasaku:

    Sebagaimana karya-karya Pak Habiburrahman yang lain, sememangnya karya beliau yang ini juga punya keistimewaannya yang tersendiri.  Karya terbitan MQS Publishing ini adalah naskhah yang pernah diterbitkan oleh sebuah syarikat penerbitan di Yogjakarta sekitar tahun 2003 menggunakan judul Bercinta Untuk Surga.

    Naskhah setebal 116 halaman ini memuatkan 29 bab mewakili 29 kisah-kisah pilihan yang diambil dari pelbagai sumber seperti dari Hadis Nabi, kisah-kisah di zaman para sahabat Nabi, zaman tabi'in serta kisah-kisah teladan dari pelbagai pelusuk dunia islam.

    Memetik kata daripada Prakata Penulis, ' Sesungguhnya, Allah s.w.t telah menaburi ayat-ayat Al-Quran dengan aneka kisah dan cerita-cerita berhikmah. Hal itu tak lain, dan tak bukan, ialah agar kita mengambil ibrah atau pelajaran dari cerita-cerita itu. Tentu untuk kemuliaan pekerti dan kebaikan kita, kerana, memang demikianlah semestinya.  Bukankah agama (Islam) adalah akhlak mulia? Bukankah pula untuk kemuliaan akhlak itulah Baginda Rasul di utus ke dunia fana ini? ' bertitik tolak atas dasar itulah maka lahirnya naskhah ini.

    Walaupun naskhah ini 'nipis', tapi isi yang dihidangkan pada kita amat padat. Ada kisah tentang budi pekerti, ada kisah tentang sedekah, ada kisah tentang janji, ada kisah tentang sahabat, selain kisah-kisah teladan. Pendek kata 'buku nipis' ini merangkumi pelbagai kisah-kisah teladan yang boleh kita jadikan iktibar dan panduan buat kita muhasabah diri. Kisah-kisah yang diutarakan juga boleh kita jadikan sebagai pemangkin dalam kita membangun keperibadian diri ke arah yang lebih baik. Insyallah.

    Salah satu kisah yang dimuatkan dalam bab pertama naskhah ini….

    Masuk Surga dan Masuk Neraka karena Seekor Lalat.

       Kisah tentang dua pengembara yang memasuki daerah yang didiami oleh kaum penyembah berhala. Barang siapa yang melalui kawasan tersebut harus melakukan korban atau persembahan buat berhala tersebut supaya dapat keluar daripada kawasan tersebut dengan selamat.
       Al-kisah lelaki pertama yang sangat takutkan kematian telah menangkap seekor lalat sebagai korban sembahan kepada berhala tersebut memandangkan dia tidak memiliki apa-apapun, dan dia dilepaskan.
           Sebaliknya lelaki kedua yang tetap teguh berpegang pada akidahnya dan tidak mahu melakukan korban untuk berhala tersebut walaupun nyawanya yang jadi galang ganti. Dia tetap taat pada ajaran agamanya; berkorban hanya boleh dilakukan jika sesuai dengan syariat. Sedangkan memberi korban kepada berhala walaupun hanya dengan seekor lalat, tetap berlawanan dengan syariat dan ia adalah perbuatan yang menyekutukan Allah dan merupakan dosa yang paling besar.

           Akhirnya lelaki kedua mati dibunuh kerana mempertahankan akidahnya tetapi matinya adalah mati syahid. Malang bagi lelaki pertama yang dilepaskan. Baru beberapa langkah dari daerah tersebut, dia dipatuk ular berbisa dan meninggal. Namun kematiannya adalah kematian yang sia-sia. Dia akhirnya dihumban ke neraka kerana perbuatannya menyekutukan Allah hanya kerana dia membunuh lalat sebagai korban pada berhala.

    Moralnya, adakalanya persoalan yang kita nampak remeh, sebenarnya mampu memberikan impak yang sangat besar dalam hidup kita seperti kisah seekor lalat ini.

    Antara isi kandungan (bab) lain yang menjadi inti pati dalam naskhah ini adalah :

    Bab 1        Masuk Surga dan Masuk Neraka karena Seekor Lalat ... seperti di atas

    Bab 2        Pahala Takut kepada Allah         http://antaradua.wordpress.com/2009/05/05/pahala-takut-kepada-allah/

    Bab 3        Kalimat Pengusir Maksiat      http://www.mail-archive.com/daarut-tauhiid@yahoogroups.com/msg06536.html

    Bab 4        Gadis Cerdas, Gadis Impian http://axhu.multiply.com/journal/item/51/Ketika_Cinta_Berbuah_Surga

    Bab 5        Karena Dendam pada Serigala  http://trans-manusia.blogspot.com/2009/03/akibat-dari-sifar-dengki-dendam.html

    Bab 6        Tiga Lelaki berjiwa Malaikat    http://lutfipanhar.wordpress.com/2008/08/16/tiga-lelaki-berjiwa-malaikat/

    Bab 7        Jujur itu Surga      http://www.kaskus.us/showthread.php?t=2325009

    Bab 8        Ketika Cinta Berbuah Surga  http://flamboyan-flamboyan.blogspot.com/2009/08/ketika-cinta-berbuah-surga.html

    Bab 9        Kayu Ajaib   http://plizdeh.wordpress.com/2008/03/19/kayu-ajaib/

    Bab 10     Tongkat Sang Pengkhianat   http://fajarimoet-fajar.blogspot.com/2008/11/tongkat-sang-penghianat.html

    Bab 11     Malaikat dan Tiga Lelaki Cacat  http://www.pkesinteraktif.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2929

    Bab 12     Sang Dermawan    http://trans-jepara.blogspot.com/2009/04/kedermawanan.html

    Bab 13     Ulama Penakluk Singa
     
    Bab 14     Lelaki Sejati  http://adi-wisnu.blog.friendster.com/2007/02/lelaki-sejati/

    Bab 15     Di mana Allah?   http://mbaehmaung.blogspot.com/

    Bab 16     Pemuda Penakluk Syahwat http://erwansusilo77-hindoli-muba.blogspot.com/2008/06/cerita-islam-membangun-iman.html

    Bab 17     Raja, Pengemis dan Hakim   http://farissasaisarah.blogspot.com/2008/12/pengalaman-mengesankan.html

    Bab 18     Malu Kepada Allah      http://sigitfajar.blog.friendster.com/2008/10/malu-kepada-allah/

    Bab 19     Si Kaslan dan Kakek Tua    http://lenteraimpian.wordpress.com/2007/11/21/kaslan-dan-kakek-tua/

    Bab 20     Manusia Paling Pemurah   http://donimeris.multiply.com/journal/item/5

    Bab 21     Membela Tamu 

    Bab 22     Suara dari Langit  http://daruljannah.blogdetik.com/2008/05/23/suara-dari-langit/

    Bab 23     Khalid dan Komandan Romawi yang Syahid   http://www.affirman.co.cc/2009/04/khalid-dan-komandan-romawi-yang-syahid.html

    Bab 24     Rahasia Tiga Pertanyaan    http://yaasmine.multiply.com/journal/item/2

    Bab 25     Karena Mimpi Melihat Neraka    http://www.oaseislam.com/modules.php?name=News&file=article&sid=559

    Bab 26     Keutamaan Sedekah  http://dadun.wordpress.com/2007/12/21/keutamaan-sedekah-2/

    Bab 27     Nuaim dan Anak Unta   http://anded.blog.friendster.com/2008/01/nuaim-dan-anak-unta-nuaim/

    Bab 28     Khalifah dan Gubenur Miskin  http://anded.blog.friendster.com/2008/01/khalifah-dan-gubernur-miskin/

    Bab 29     Orang Terakhir Masuk Surga    http://www.affirman.co.cc/2009/04/orang-terakhir-masuk-surga.html

    Sesungguhnya bukanlah jumlah halaman yang menjadi ukuran, tapi apa yang penting adalah pengisian yang kita dapat sama ada ia bermanfaat buat kita ataupun tidak. Dan seharusnya apa yang paling mustahak, jadikan setiap cerita itu sebagai panduan serta pedoman. Yang baik kita jadikan teladan yang buruk kita jadikan sempadan agar hidup kita hari ini lebih baik berbanding semalam dan hari esok pastinya lebih baik daripada hari ini.


     

    dfh_alSaibun

    • *
    • Posts: 119
    • "PROUD TO BE DAIE"
      • View Profile
    Reply #22 01 December, 2009, 10:43:29 AM
  • Publish
  • salam semua....

    ~ alhamdulillah...ana da baca semua karya2 yang ummi dan sahabat2 semua nyatakan tadi...benar...banyak pengajaran dan penghayatan daripada semua cerita2 tu...ana pun nak share satu novel ni...

    KITAB CINTA YUSUF & ZULAIKHA

    Sinopsis:

    “Saya takut menjadi musyrik. Saya takut menyekutukan Cinta saya kepada Allah karena cinta saya kepada Yusuf. Saya rindu untuk bisa dibelai Allah, tetapi hati saya dipenuhi pula kerinduan kepada Yusuf. Apakah saya sudah menjadi manusia musyrik, ya Ustadz? Tolonglah saya! Demi Allah, saya tidak kuasa untuk memilih satu dari cinta dan kerinduan ini. Rindu saya untuk menggapai Wajah Allah seiring rindu saya menggapai wajah Yusuf?.”

    Rintihan Zulaikha merobek-robek angkasa malam. Cinta dan kerinduannya kepada Yusuf demikian mendalam. Inilah kitab cinta sang wanita muslimah kepada Yusuf? Seorang pemuda Muslim yang diberkati wajah yang bercahaya. Akankah takdir Yang Maha Kuasa membimbingnya menyatukan jiwanya dengan jiwa Yusuf, sekalipun jalan cinta yang harus dilalui oleh sepasang insan ini demikian berliku? Cinta, keimanan, kerinduan, keindahan, mengamuk bersama nyala api kecemburuan, iri, kebencian, kekecewaan, kepedihan, nafsu dan amarah. Sangat mendera iman?

    Inilah novel spiritual cinta dan iman berasaskan kisah al-Qur’an yang telah dieksplorasi ke dalam beragam karakter hidup, pengalaman dan perilaku umat kontemporari. Sebuah inspirasi hidup bagi kaum muslimin/muslimat dalam menjalin ibadah, cinta dan obsesi hidupnya. Sebuah mahakarya novelis Muslim terkemuka saat ini, Taufiqurrahman al-Azizy, yang telah berhasil membangkitkan ranah sastra religius Indonesia melalui Trilogi Makrifat Cinta (Syahadat Cinta, Musafir Cinta dan Makrifat Cinta).

    Kisah bermula dengan kehadiran tujuh orang mahasiswa dan mahasiswi untuk membuat kajian di Kampung Telagasari. Kumpulan tersebut terdiri dari Rindu,Dewi, Intan, Zulaikha, Dicky, Doni dan Rangga. Di sana mereka telah bertemu dengan dua orang sahabat yang cukup akrab Umar dan Yusuf. Umar merupakan seorang mahasiswa sebuah universiti di kota manakala Yusuf hanyalah seorang pemuda yang mengabdikan diri pada kampung sahaja oleh kerana dihimpit kemiskinan.

    Cinta Zulaikha terhadap Yusuf dinyatakan melalui surat-surat Zulaikha yang dikirimkan kepada Yusuf sekembalinya ke kota. Namun Yusuf dengan berhati-hati membalas surat tersebut agar tidak memberikan pengharapan mahupun tidak melukakan hati Zulaikha.

    Namun begitu tanpa disedari, Atikah teman sekampung serta jiran Yusuf turut mencintainya secara senyap-senyap. Perkara ini menjadi buah mulut orang kampung mengenai dua gadis yang mendambakan cinta Yusuf. Ianya membuatkan Yusuf dan ayahnya Ya’kub menjadi serba salah. Apatah lagi Atikah dan ibunya menggunakan pelbagai cara untuk menawan hati Yusuf. Maka timbulah fitnah yang diada-adakan oleh ibu Atikah terhadap Yusuf yang menyebabkan dia membawa diri jauh ke kota demi mengelak berlakunya fitnah yang lebih buruk.

    Manakala Zulaikha pula oleh kerana kerinduan cintanya kepada Yusuf, telah mengambil keputusan untuk pergi menemui Yusuf di desa Telagasari. Namun, ternyata kedatangannya itu agak terlewat kerana Yusuf telah pun membawa dirinya ke kota. Maka Zalaikha nekad untuk tinggal di desa itu demi menjaga Ya’kub, ayah Yusuf walaupun ditolak orang tua itu. Zulaikha tinggal bersama Atikah dan ibunya tanpa mengetahui bahawa Atikah dan ibunya telah merancang untuk menghancurkan cinta Zulaikha dan Yusuf dengan memasukkan Umar, sahabat baik Yusuf sendiri sebagai orang ketiga. Maka oleh kerana kesunyian tanpa Yusuf, cinta Zulaikha telah beralih arah kepada Umar.

    Di kota, Yusuf bekerja sebagai tukang pengilap kasut disebuah Masjid. Dia juga turut mendapat kepercayaan tuan imam untuk bertugas secara sambilan sebagai muazzin dan penceramah. Disitulah yang membawa kepada pertemuan dengan Ahsin Wijaya, ayah Zulaikah tanpa pengetahuannya. Pak Ahsin begitu tertarik dengan akhlak Yusuf sehinggakan dia menawarkan Yusuf untuk bekerja dirumahnya sebagai tukang kebun. Pak Ahsin telah menguji keikhlasan dan amanah Yusuf dengan beberapa kejadian, namun ternyata Yusuf adalah kuat imannya.

    Di desa Telagasari, penduduk heboh memperkatakan bahawa Zulaikha dan Umar akan berkahwin. Ramai penduduk yang mengutuk serta membenci Zulaikha dan Umar. Bagi mereka, Zulaikha merupakan seorang yang munafik dalam cintanya terhadap Yusuf. Manakala Umar pula merupakan penjahat yang sanggup menikam sahabatnya sendiri Yusuf dengan merampas cinta Zulaikha.

    Tapi segala-galanya terbongkar pada hari pertunangan antara Umar dan Zulaikha. Bersaksikan semua hadirin termasuk Yusuf dan ayahnya, Umar mendedahkan bahawa Umar sengaja berbuat demikian seolah-olah mencintai dan akan mengahwini Zulaikha demi keselamatan Zulaikha sendiri. Umar tahu perancangan jahat Atikah dan ibunya, lalu berpura-pura mencintai Zulaikha agar Zulaikha terselamat dari perancangan yang lebih jahat lagi. Umar memberitahu dia sekali-kali tidak akan tergamak untuk menghancurkan cinta sahabatnya sendiri. Lalu menyerahkan Zulaikha kepangkuan Yusuf dengan selamatnya.

    Komen:

    Tahniah buat Taufiqurrahman kerana telah berhasil mempersembahkan karya yang menarik. Saya doakan beliau agar terus dapat menghasilkan karya-karya Islami yang lebih menarik lagi!!
    « Last Edit: 01 December, 2009, 10:45:32 AM by dfh_alSaibun »
    "Salam dakwah dari ana....kerana ana juga dalam pentarbiyyahan seperti kalian"..(n_n)

    Purple Dicember

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #23 01 December, 2009, 12:16:15 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Benar spt ape yg diperkatakan oleh dfh_alsaibun ttg sinopsis novel kitab cinta yusuf dan zulakha. Saya sendiri sudah membacanya dan Alhamdulillah ia ternyata karya yg hebat dan banyak pengajaran yg dapat kita perolehi ttg cinta kpd Allah dan juga cinta kpd sesama manusia.
    X rugi jika membacanya.. Best sgt.. :msya:http://

    wanita solehah

    • *
    • Posts: 43
      • View Profile
    Reply #24 01 December, 2009, 01:40:24 PM
  • Publish

  • ana pun turut ada koleksi novel-novel....siri pembangun jiwa

    antaranya karya  Habiburrahman El Shirazy

    1) Ayat-ayat Cinta
    2) Ketika Cinta Bertasbih 1
    3) Ketika Cinta Bertasbih 2
    4) Di atas Sejadah Cinta

    karya Ramlee Awang Mursyid
    1) Bagaikan Puteri
    2) Cinta Sang Ratu
    3) Hijab Sang Pencinta

    novel-novel lain

    Munajat Cinta dan banyak lagi koleksi yang menceritakan keimanan dan kekuatan dalam menjalani kehidupan berlandaskan Islam dan kepercayaan kepada Allah...

    tak rugi memiliki novel-novel ini kerana terselit erti kehidupan dan keunggulan agama Islam

    mujahidah_islam

    • *
    • Posts: 45
    • cinta Allah itu amat misteri
      • View Profile
    Reply #25 01 December, 2009, 01:57:32 PM
  • Publish
  • semua novel karya fatimah syarha,taufiqurrahman al-azizy dan habiburrahman el-shirazy.insyaAllah....
    MUSAFIR MUSLIMAH
    perjalanan ku masih jauh beribu batu..
    selagi roh masih di jasad..
    selagi itu aku mengembara..
    mencari NUR kehidupan..

    cik_adhira

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #26 01 December, 2009, 02:07:19 PM
  • Publish
  • saya sokong novel fatimah syarha memang best..habiburrahman pon best gak..hlovate pon boleh tahan...:sedihnya:

    ummulqurra

    • *
    • Posts: 172
      • View Profile
    Reply #27 28 December, 2009, 10:24:30 AM
  • Publish
  • "TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WICK"


    saya pernah baca novel ni masa tingkatan 4 dulu. saya pinjam dari seorang kawan. Prof HAMKA yang tulis. saya tak sangka yang hamka ni pun tulis novel. sebab saya ingat beliau ialah seorang sheikh muktabar (ulamak besar) yang tak layan novel2 ni. :senyum:. selepas baca saya rasa kagum kerana baru saya tahu penulisan novel juga adalah salah satu daripada metod untuk menyampaikan dakwah oleh beliau.

    oleh kerana pembacaan saya disulami dengan rasa hormat dan kagum dengan beliau, maka setiap ayat yang saya baca pun saya rasa hebat kerana ia adalah penulisan oleh seorang ulamak muktabar. memanglah kita disaran oleh Islam supaya jangan melihat kepada orang yang menulis tapi lihatlah kepada isi kandungannya. namun perasaan untuk 'menghebatinya' tidak dapat dielak.

    lagi satu, novel ni ending dia sedih. watak utama perempuan (tak ingat nama) mati bila kapal tenggelam. cinta yang tak kesampaian. membuatkan pembaca rasa agak terkilan. namun rasa terkilan dibimbing beliau dengan mengingatkan kita pada taqdir Allah yang Maha Berkuasa menetapkan sesuatu.

    cubalah baca buku ni. part paling best masa lelaki dalam novel ni (watak utama- tak ingat nama jugak) nak melamar gadis tersebut dengan hanya menulis surat pada ayah si gadis tersebut. ayah gadis itu marah kerana menganggap lelaki tersebut tidak beradap dengan tidak mengikut adat. terus ditolak lamarannya. masa ni sedih bila baca. kerana pada hemat saya, cara lelaki tersebut tak salah pun. cuma sedikit kelainan sahaja.

    sekian sahaja.


    ummulqurra

    • *
    • Posts: 172
      • View Profile
    Reply #28 28 December, 2009, 10:35:32 AM
  • Publish
  • 'KUALA LUMPUR DIMANA SUAMIKU'

    Ni ada 1 lagi novel saya nak kongsi. tapi novel ni tak islamik sangatlah. cuma adalah moral dan teladan yang ditunjukkan. ditulis oleh SRI DIAH. novel ni menceritakan tentang seorang suami yang tidak melaksanakan tanggungjawabnya terhadap isterinya. penganiayaan demi penganiayaan dilakukan olehnya. masa baca novel ni bukan setakat sedih, tapi manangis-nangis saya kerana sifat suaminya yang terlalu zalim terhadap isterinya. paling tak boleh tahan suaminya berubah masa dia mengandung anak sulung dan ketika itu suaminya mempunyai hubungan dengan bekas kekasih. suaminya langsung tak bagi nafkah lahir dan batin. akhirnya mereka berpisah. tapi suami dia menyesal jugak akhirnya sebab dah mengabaikan seorang isteri yang baik, setia dan sentiasa sabar dengan kerenahnya. kerana baru dia sedar tiada lagi isteri sebaik itu yang akan dia jumpa kat dunia ni.

    pinky

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #29 28 December, 2009, 11:28:27 AM
  • Publish
  • salam..

    pada pendapat saya, ummi boleh masukkan sekali novel 'Tunggu Teduh Dulu' karya Faisal Tehrani.. kalau tak silap saya novel ni adalah novel cinta islamik yang lebih dulu dikeluarkan dari novel ayat-ayat cinta.. tapi sayang novel ni kurang didedahkan tentangnya berbanding ayat2 cinta, walaupun novel ini sangat bagus. gaya cerita faisal tehrani pula lebih santai dan mudah difahami mesejnya, tak seperti novel2 faisal yang lain.

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1291
      • View Profile
    Reply #30 28 December, 2009, 11:42:24 AM
  • Publish
  • Antara penulis kesukaan saya ialah Noor Suraya,karya-karya beliau ialah:

    1)BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB
    2)KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB
    3)NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB
    4)J@J@ & DIN
    5)TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB
    6)GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing
    7)RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB
    8) SURAT UNGU UNTUK NUHA

    Banyak pengajaran diperoleh daripada buku beliau=)
     
    Mrs. Ikan Pari

    Nor_207

    • *
    • Posts: 896
    • Just be yourself
      • View Profile
    Reply #31 29 December, 2009, 11:56:10 AM
  • Publish
  • Saya dah baca novel Tautan Hati dan Cintaku Selepas Allah dan Rasul karya Fatimah Syarha. Pengisiannya sangat menarik dan boleh mengubah paradigma kita tentanh konsep cinta
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    maharcinta5740

    • *
    • Posts: 555
    • Aku Hamba Allah...
      • View Profile
    Reply #32 29 December, 2009, 03:18:12 PM
  • Publish
  • dalam banyak-banyak novel yang disenaraikan, saya cuma pernah baca novel ayat-ayat cinta..sungguh menakjubkan..jalan cerita yang sangat bagus..penulis benar2 menggambarkan tentang cerita di timur tengah..sampai sebagai pembaca, kita dapat membayangkannya.selain itu, pada pendapat saya, novel ini juga tidak hanya berkisarkan kepada percintaan sema-mata, banyak info, yang boleh kita ambil dari penceritaan tersebut.:senyum:, dah banyak kali ulang baca ayat-ayat cinta ni..dah bleh hafal apa yang jadi pada tiap muka surat dia   okaja* =;8) tolooong
    "aku mencintaimu kerna agama yang ada pada dirimu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."
    (Imam Nawawi)  baguss

    Wanita yang bijaksana mampu mengubah sahara yang gersang
    menjadi taman yang menghijau.. ceria* ceria* ceria*

    arirada

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Reply #33 28 January, 2010, 11:02:11 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Wah, sukanya saya membaca semua catatan dalam topik ini, kerana saya memang sangat minat membaca novel. Kalau dulu (zaman muda2, :senyum:) saya lebih meminati novel2 popular yang menjulang kisah2 cinta romantis uda dan dara. Namun, lama-kelamaan selera berubah seiring kematangan usia (alhamdulillah), dan saya kini lebih suka untuk membaca novel yang 'berisi' dengan ilmu dan peringatan tentang hal2 agama.

    Kebanyakan novel yang ummi senaraikan, sudah pun saya baca sebelum ini, tapi tidaklah semua sekali. Di sini ingin saya kongsi beberapa nama penulis yang karyanya menerapkan unsur-unsur islami, sama ada secara implisit atau eksplisit, dalam garapan novel2 mereka.

    1) Habiburrahman El-Shirazi :
    Karya penulis ini banyak, namun yang pernah saya baca hanyalah Ketika Cinta Bertasbih Jilid 1 dan 2. Daripada pengalaman saya membaca buku ini, tidak dapat disangkal, karyanya sangat 'berisi'. Meski ceritanya cerita cinta, namun sarat dengan mutiara ilmu yang boleh dijadikan panduan oleh para pembaca dalam meladeni kehidupan. Bahasanya sangat indah, namun bukanlah keindahan yang mengkhayalkan dan melalaikan, malah mampu mendorong para pembaca untuk meneladani peribadi hebat seorang pemuda biasa bernama Khairul Azzam yang menjadi peneraju utama cerita ini.

    2) Hlovate
    Namanya unik, hendak disebut pun tidak tahu bagaimana bunyinya yang sebenar, seperti juga cerita2nya yang unik. Penulis ini amat perahsia, tidak diketahui nama sebenarnya, dari mana asalnya dan bagaimana rupa parasnya. Maklumat yang didedahkan hanyalah beliau ini seorang pelajar jurusan perubatan nun jauh di bumi UK. Seunik namanya, ceritanya juga unik amat. Gaya bahasanya santai, malah boleh dikatakan sangat sempoi, jauh berbeza dengan bahasa2 novel popular yang menimbun di pasaran. Biarpun bahasanya santai dan sempoi, namun ceritanya mempunyai pengajaran yang amat berharga, dan diselitkan dengan petikan terjemahan al-quran dan hadis. Bagi remaja yang suka membaca novel, saya amat galakkan untuk membaca karya2 Hlovate. Karya2 penulis ini diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing, antaranya ialah:
    - 5 Tahun 5 Bulan
    - aA+bB
    -[tunas]
    - Rooftop Rant
    - Schubert's Serenade (novel pendek)
    - Ked's Story (novel pendek)

    3) Noor Suraya
    Kalau tidak silap saya salah seorang ahli forum sudah pun menyebut nama penulis ini sebelum ini. Noor Suraya adalah penulis yang amat saya minati karya2 beliau. Bahasanya puitis, lembut, indah...dan yang penting, beliau tidak pernah lupa menyelitkan unsur2 dakwah secara yang amat halus dalam karya2 beliau. Antara karya beliau yang saya syorkan untuk dibaca:
    - Nyanyian Tanjung Sepi (Creative Ent.)
    - Rindunya Kian Membara (Creative Ent.)
    - Surat Ungu Untuk Nuha ( Jemari Seni)
    - Jaja dan Din (Jemari Seni)

    4) Xarine
    Penulis ini juga adalah penulis baru yang 'diangkat' oleh Jemari Seni Publishing. Novel sulung beliau -Bintang2 Ke Syurga- menyajikan sebuah cerita kehidupan yang sarat pesanan, panduan dan pengajaran. Hayatilah dan teladanilah perjalanan hidup dan peribadi anak muda bernama Imran, yang penuh liku dan ranjau, namun berjaya dilalui dengan pengharapan dan pergantungan tidak putus kepada DIA Yang Maha Esa.


    diya

    • *
    • Posts: 380
    • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
      • View Profile
    Reply #34 29 January, 2010, 02:23:23 AM
  • Publish
  • Antara Novel-novel yang baik dibaca, disebalik kisah cinta dan kehidupan ia menyelitkan
    unsur-unsur kerohanian yang membangunkan jiwa...
    Novel ini bukan melalaikan kita sebaliknya boleh memberi kesan dalam diri kita untuk
    lebih dekat dengan Khalik.

    Ceritalah pengalaman anda yang telah membaca novel-novel ini....

    1. KETIKA CINTA BERTASBIH
    2. AYAT-AYAT CINTA
    3. CINTA SANG RATU
    4. BAGAIKAN PUTERI
    5. HIJAB SANG PENCINTA
    6. SEJADAH CINTA
    7. SALJU SAKINAH
    8. TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WICK
    9. TAUTAN HATI
    10.SITI NURBAYA
    11.SATU JANJI
    12.TOMBIRUO
    13. SEMANGAT HUTAN
    14.UNGU KARMILA
    15.RANGGAU
    16.ADAM
    17.TOMBIRUO TERAKHIR
    18.HATIKU DIHARAJUKU
     

    Alhamdulillah, novel-novel di atas kebanyakannya sudah saya hadami. Pendapat saya yang sememangnya hantu novel. Banyak ilmu yang diperoleh.
    Berikut antara pendapat peribadi bagi beberapa novel yang disenaraikan.

    1. KETIKA CINTA BERTASBIH dan  AYAT-AYAT CINTA , SEJADAH CINTA karya Habiburahman al-Sharazy
    Saya kagum dengan cara saudara Habiburahman menulis cerita-cerita ini. Cara penyampaiannya sampai ke hati. Mesejnya mudah difahami. Saya lebih suka membaca tulisannya dalam versi bahasa Indonesia berbanding bahasa Melayu kerana rasanya meresap di hati. Kebesaran Islam itu tampak jelas, beberapa isu yang dibawakan itu membuatkan kita berfikir secara lebih realistik. Dan saya kagum dan cemburu dengan cara dia menulis. Selalu ingin menjadi sebaik itu saat menulis. Kerana siapa saja yang diberikan Allah ruang dan peluang untuk menulis, justeru saya percaya mereka itu bertanggungjawab untuk berdakwah. Dan pada saya Habiburahman al-Sharazy berjaya dengan misinya!

    2. CINTA SANG RATU,  BAGAIKAN PUTERI dan HIJAB SANG PENCINTA, HATIKU DIHARAJUKU, SATU JANJI, TUMBIRUO, SEMANGAT HUTAN, ADAM, UNGU KARMILA  by Ramlee Awang Mursheed
    Mengenali tulisan Ramlee Awang Mursheed saya kini sentiasa update dengan ceritanya bermula dari Mandatori. Ramlee tak pernah menghampakan. Cara penulisannya banyak dipengaruhi dengan rentak penulisan serius mungkin kerana latar belakangnya dalam bidang kewartawanan itu sendiri. Ramlee sendiri antara penulis yang banyak membuat kajian berkenaan isu tulisan yang diitulisnya. Dan tulisan Ramlee antara tulisan yang menghiasi rak buku saya di rumah.

    3. SALJU SAKINAH by Zaid Akhtar

    Pertama kali membaca tulisan Zaid Akhtar adalah kala di tahun akhir pengajian di Universiti. Saat ternampak tulisan ini bila berkunjung ke PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR terus saja buku itu saya ambil. Zaid tahu apa yang ingin ditulisnya. Pasti saja kisah tulisan ZAID AKHTAR adalah berlandaskan satu landas tulisan islami yang menjaga adab dan tatacara di dalam ISLAM itu sendiri. Zaid mengenalkan kita yang barangkali tak pernah mendapat peluang untuk belajar di luar negara apatah lagi dalam bidang agama tentang cara hidup, peradaban dan gaya hidup di sana. Tapi tulisan ini tidak terlalu dapat memikat hati saya. BArangkali kerana cara penulisan lelaki dan wanita banyak bezanya. Mungkin juga kerana Zaid Aktar pada saya tak dapat menjiwai watak wanita yang ditulisnya dan saya merasakan wanita yang dituliskan itu sifatnya masih belum terasa seperti wanita yang sebenar-benarnya.

    4. TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WICK by HAMKA
    Tulisan ini sedang saya ladeni.Bertahun mencari, alhamdulillah buku tulisan HAMKA berada dalam tangan saya akhirnya. Insya-Allah akan saya berikan reviewnya setelah usai menamatkan bacaan. Tapi saya pasti, tulisan beliau sangat bagus!

    5. 5 Tahun 5 Bulan, aA+bB, [tunas], Rooftop Rant, Schubert's Serenade (novel pendek),  Ked's Story (novel pendek)
    Hlovate seorang blogger dan akhirnya menjadi seorang novelis. Pelajar perubatan yang memiliki bakat dalam penulisan novel. Secara peribadinya, saya suka karya-karya hlovate. Dia menulis dengan cara yang ringkas tapi dalam setiap tulisannya punya mesej yang dikongsi. Tulisannya barangkali nampak simple tapi hakikatnya, beliau menyelitkan unsur-unsur dakwah dalam cara yang mudah diterima orang-orang biasa seperti saya.

    6.  Nyanyian Tanjung Sepi, Surat Ungu Untuk Nuha , Jaja dan Din, Tanah Adriayana, Panggil Aku Dahlia by Noor Suraya
    Kak Su, gaya bahasanya puitis dan membuai. Tapi dalam setiap ayat Kak Su pasti saja ada sesuatu yang boleh dipelajari dari situ. Mengenali Kak Su secara peribadi, saya akui kekuatan Kak Su bukan sahaja dari segi bahasa tapi dari segi adunan cerita yang Kak SU sampaikan. Mesejnya sampai dekat di hati. Terkadang hati ini bertanya sendiri, hingga bila baru saya bisa menjadi seperti Kak Su. Ingin sekali menjadi sebaik kak su bila mula menulis atau mencoretkan sesuatu hatta sebuah artikel.


    Apa pun, novel-novel yang dicadangkan oleh antum semua ini adalah novel-novel yang baik. Dan alhamdulillah semuanya dalam koleksi saya.

    Kalau belum terjumpa, cuba cari salah satu novel di bawah syarikat JEMARI SENI, RELEVANKAH AKU DIHATIMU, itu antara novel islami yang ada di pasaran yang menariknya oleh salah seorang blogger yang akhirnya dibukukan.

    « Last Edit: 29 January, 2010, 02:26:01 AM by diya »
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #35 29 January, 2010, 02:29:46 AM
  • Publish

  • Diya dah baca Mikhail tulisan Ramlee Awang Mursheed? Novel ini pun bagus juga.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    muslihah91

    • *
    • Posts: 75
      • View Profile
    Reply #36 29 January, 2010, 02:37:19 AM
  • Publish
  • Sejujurnya saya lebih suka novel tulisan Faisal Tehrani berbanding Ayat-ayat Cinta dan Ketika cinta bertasbih. Kebanyakan novel beliau merupakan novel pembangunan jiwa tapi pada masa yang sama sangat menekankan kepada Muslim akan kepentingan perjuangan menegakkan Islam dalam kehidupan, budaya berfikir, menuntut ilmu serta mengajak pembaca mengambil iktibar daripada sejarah. Bila baca novel beliau selalunya rasa sangat terkesan dan bersemangat untuk berubah,dan menjadi 'seseorang' yang punya peranan walaupun kecil...

    diya

    • *
    • Posts: 380
    • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
      • View Profile
    Reply #37 29 January, 2010, 02:37:52 AM
  • Publish

  • Diya dah baca Mikhail tulisan Ramlee Awang Mursheed? Novel ini pun bagus juga.

    Alhamdulillah dah. Mikhail saya beli saat berkunjung ke Kinokuniya. Mikhail memang menarik. Melihat bagaimana Mikhail atau Mick berperang dengan diri sendiri dengan ilusi yang dialami di alam nyata. Memang menarik..

    Reply #38 24 February, 2010, 10:39:19 PM
  • Publish
  • Antara Novel-novel yang baik dibaca, disebalik kisah cinta dan kehidupan ia menyelitkan
    unsur-unsur kerohanian yang membangunkan jiwa...
    Novel ini bukan melalaikan kita sebaliknya boleh memberi kesan dalam diri kita untuk
    lebih dekat dengan Khalik.

    Ceritalah pengalaman anda yang telah membaca novel-novel ini....

    1. KETIKA CINTA BERTASBIH
    2. AYAT-AYAT CINTA
    3. CINTA SANG RATU
    4. BAGAIKAN PUTERI
    5. HIJAB SANG PENCINTA
    6. SEJADAH CINTA
    7. SALJU SAKINAH
    8. TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WICK
    9. TAUTAN HATI
    10.SITI NURBAYA
    11.SATU JANJI
    12.TOMBIRUO
    13. SEMANGAT HUTAN
    14.UNGU KARMILA
    15.RANGGAU
    16.ADAM
    17.TOMBIRUO TERAKHIR
    18.HATIKU DIHARAJUKU
     
    Dan banyak lagi..nanti Ummi tambah lagi tajuk novel-novel yang ada kesan pembentukan kerohanian melalui novel.  :ins: :ins:


    Salam..aye nak buat pengakuan! :senyum:..begitu terkesan di hati baca novel2 yang Umi senaraikan!
    Terutamanya novel2 yang pertama saya baca dulu ialah karya Rmlee Awang Murshid. Lepas tu barulah follow novel2 islamik yang lain.
    Tengah2 malam baca novel pembangun jiwa ni..sayu sorang-sorang. mengalirkan air mata tanpa orang lain sedari. samapi keinsafan menusuk di hati....itulah namanya betapa berkesannya novel2 islamik macam ni.
    InsyaAllah, aye cuba nak baca Ketika Cinta Bertasbih siri 2 Novel punya..
    dan masih menanti Cinta Sufi..oleh Ramlee Awang Murshid! :jaz:

    eina1310

    • *
    • Posts: 15
      • View Profile
    Reply #39 24 February, 2010, 10:59:24 PM
  • Publish
  • dalam proses mbca salju sakinah
    bes ler , byk ayt2 penyejuk jiwa..luv it (n_n)

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    13 Replies
    6298 Views
    Last post 19 March, 2014, 11:13:59 PM
    by amru
    9 Replies
    1634 Views
    Last post 17 December, 2010, 04:00:53 PM
    by fazilah leman
    1 Replies
    458 Views
    Last post 03 October, 2011, 02:56:15 PM
    by shearazi