Fenomena Berpakaian Wanita Hari Ini - Page 24

*

Author Topic: Fenomena Berpakaian Wanita Hari Ini  (Read 75660 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

Reply #460 19 December, 2011, 11:01:55 AM
  • Publish
  • Kalau nak diceritakan soal pakaian,memang panjang lebar..semakin hari semakin teruk..malah agar sukar mencari pakaian yang benar2 mengikut syariat yg telah ditetapkan..perlu pergi ke beberapa kedai baru jumpa yang sesuai..cuma saya nak tanya soal memakai seluar panjang..sebenarnya boleh atau tidak?andai seluar tu dipakai dengan baju yang labuh macam t-shirt muslimah atau blaus..

    Reply #461 19 December, 2011, 11:50:26 AM
  • Publish

  • BOLEH


    dalilnya:

    من لم يجد إزارا فليلبس سراويل

    Dari Ibn Abbas ra, Nabi saw bersabda,” Sesiapa yang tidak ada sarung, hendaklah memakai seluar panjang.” [sahih Bukhari (5804)]

    Hukum ini umum, bagi perempuan dan lelaki. Tapi seluar perempuan hendaklah berlainan dengan seluar lelaki kerana mereka tidak boleh sama dalam bentuk penampilan diri dalam berseluar. Dalilnya:

    لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء ، والمتشبهات من النساء بالرجال
    Terjemahnya: Dari Ibn Abbas ra: ” Dilaknat RasuluLlah ke atas pria yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai pria.” [Bukhari, 5885]

    Seluar perempuan hendaklah berlainan dari lelaki, misalnya designya, longgar dan ada jilbab (outer garment) yang menutupi figur (bentuk badannya, terutama pinggul dan pahanya. Dalilnya:

    ونساء كاسيات عاريات
    Dari Abu Hurayrah ra, bahawa Nabi saw pernah melihat ahli Neraka…terdiri dari wanita yang berpakaian tapi (masih) telanjang..”
    [sahih Muslim, 2128]

    Ini pendapat dalam madzhab Syafi’iy melalui Imam Rafi’iy (syarh alMuhadzaab,5/92).
    Tapi madzhab Hanbali, yang diamalkan di KSA mengharamkan terus pemakaian seluar panjang oleh perempuan (jika tidak mengenakan abaya (pakaian luar). Misalnya Fatawa Mar’atil Muslimah (3/851), begitu juga pendapat al-Albani ketika membuat radd (bantahan) kepada pendapat arRafi’iy dalam alJilbab (159).

    Rumusan:

    1. wanita boleh memakai seluar jika seluar itu berlainan dari fesyen lelaki, tidak ketat, dipakai pakaian luar menutupi pinggulnya

    2. Terdapat fatwa yg keras dari KSA bahawa wanita ditegah dari memakai seluar panjang yang ketat dan menampakkan pinggulnya.

    sumber:koleksi soal jawab agama

    boleh juga lihat -->Re: Boleh ke pakai seluar jeans??

    Reply #462 19 December, 2011, 04:03:40 PM
  • Publish

  • BOLEH


    dalilnya:

    من لم يجد إزارا فليلبس سراويل

    Dari Ibn Abbas ra, Nabi saw bersabda,” Sesiapa yang tidak ada sarung, hendaklah memakai seluar panjang.” [sahih Bukhari (5804)]

    Hukum ini umum, bagi perempuan dan lelaki. Tapi seluar perempuan hendaklah berlainan dengan seluar lelaki kerana mereka tidak boleh sama dalam bentuk penampilan diri dalam berseluar. Dalilnya:

    لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء ، والمتشبهات من النساء بالرجال
    Terjemahnya: Dari Ibn Abbas ra: ” Dilaknat RasuluLlah ke atas pria yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai pria.” [Bukhari, 5885]

    Seluar perempuan hendaklah berlainan dari lelaki, misalnya designya, longgar dan ada jilbab (outer garment) yang menutupi figur (bentuk badannya, terutama pinggul dan pahanya. Dalilnya:

    ونساء كاسيات عاريات
    Dari Abu Hurayrah ra, bahawa Nabi saw pernah melihat ahli Neraka…terdiri dari wanita yang berpakaian tapi (masih) telanjang..”
    [sahih Muslim, 2128]

    Ini pendapat dalam madzhab Syafi’iy melalui Imam Rafi’iy (syarh alMuhadzaab,5/92).
    Tapi madzhab Hanbali, yang diamalkan di KSA mengharamkan terus pemakaian seluar panjang oleh perempuan (jika tidak mengenakan abaya (pakaian luar). Misalnya Fatawa Mar’atil Muslimah (3/851), begitu juga pendapat al-Albani ketika membuat radd (bantahan) kepada pendapat arRafi’iy dalam alJilbab (159).

    Rumusan:

    1. wanita boleh memakai seluar jika seluar itu berlainan dari fesyen lelaki, tidak ketat, dipakai pakaian luar menutupi pinggulnya

    2. Terdapat fatwa yg keras dari KSA bahawa wanita ditegah dari memakai seluar panjang yang ketat dan menampakkan pinggulnya.

    sumber:koleksi soal jawab agama

    boleh juga lihat -->Re: Boleh ke pakai seluar jeans??

    terima kasih mei  atas perkongsian ilmu..:senyum:..
    terang,jelas dan padat..yang penting,atas pemilihan seluar lah pula..mengikut kehendak syara'

    Reply #463 29 December, 2012, 01:15:22 AM
  • Publish

  • Ntah la, kenapa paling meluat dan sakit hati ramai perempuan zaman ini melucahkan jubah. Para designer, pereka fesyen dan peniaga butik. Amat sakit hati. Moga-moga mereka dikurniakan hidayah dalam perekaan fesyen untuk muslimah.

    Adakah rekaan begini sesuai dipanggil busana muslimah ?



    Reply #464 29 December, 2012, 01:23:04 AM
  • Publish
  • Mana satu pilihan kamu yang inginkan?




    Pilihan ke syurga atau pilihan ke neraka? Kamu buat, kamu dapat. Mahu melangkah kemana?

    Reply #465 29 December, 2012, 01:27:10 AM
  • Publish


  • Mahu penampilan baik di sisi Allah atau penampilan menawan di mata manusia?

    Reply #466 07 January, 2013, 03:05:21 PM
  • Publish
  • Sekarang ni, fenomena membalut aurat lebih banyak dari menutup aurat.

    Pd mereka, membalut aurat tu adalah menutup aurat.

    Reply #467 07 January, 2013, 07:29:35 PM
  • Publish
  • pakaian yang baik ialah pakaian yang boleh di bawa solat tanpa menggunakan telekung.
    http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
    -Berjuang Memanusiakan Manusia-

    Reply #468 10 January, 2013, 10:21:07 AM
  • Publish

  • Ntah la, kenapa paling meluat dan sakit hati ramai perempuan zaman ini melucahkan jubah. Para designer, pereka fesyen dan peniaga butik. Amat sakit hati. Moga-moga mereka dikurniakan hidayah dalam perekaan fesyen untuk muslimah.

    Adakah rekaan begini sesuai dipanggil busana muslimah ?


     :)
    Saya pernah rasa nak marah pada orang yang promote jubah fesnyen ni.Fesyen kalau elok x pe...siap ada tonjol bahagian dada...apela motif tak faham sungguh



    Reply #469 10 January, 2013, 10:36:10 AM
  • Publish
  • Itulah masalahnya,ramai yang suka pakai dan beli. Perempuan hari ramai yang suka berlumba-lumba mempertontonkan bentuk dot dot dot. ................. Jantan mana tak geram ha?

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Reply #470 10 January, 2013, 10:37:54 AM
  • Publish
  • Itulah masalahnya,ramai yang suka pakai dan beli. Perempuan hari ini ramai yang suka berlumba-lumba mempertontonkan bentuk dot dot dot. ................. Jantan mana tak geram ha?

    Pak aji pun meleleh air liur tengok!

    Reply #471 10 January, 2013, 10:58:35 AM
  • Publish
  • Sekadar perkongsian. Petikan dari kata-kata ustazah di rancangan Tanyalah Ustazah di TV9, pagi semalam..bila bercermin, tanyalah pada diri..'pakaian yg aku pakai ini pakaian syurga atau pakaian neraka'. Dah dpt jawapan, in syaa Allah, perubahan akan berlaku.

    Reply #472 10 January, 2013, 11:00:43 AM
  • Publish
  • Itulah masalahnya,ramai yang suka pakai dan beli. Perempuan hari ini ramai yang suka berlumba-lumba mempertontonkan bentuk dot dot dot. ................. Jantan mana tak geram ha?

    Pak aji pun meleleh air liur tengok!

    hahaa
    tapi bagi yang menjaga pandangan InsyaAllah buleh kawal kot ustaz nazri..:senyum:

    Reply #473 10 January, 2013, 11:15:26 AM
  • Publish
  • Habis tu yang tak mampu menjaga pandangan,nak buek camno? Sama-sama menambah dosa la dalam kitab amalan! Dok gitu ke?

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


    Reply #474 10 January, 2013, 11:22:55 AM
  • Publish
  • tunduk..tak mampu..tunduk...masa tunduk apa diingati???
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    Reply #475 10 January, 2013, 11:26:02 AM
  • Publish
  • Habis tu yang tak mampu menjaga pandangan,nak buek camno? Sama-sama menambah dosa la dalam kitab amalan! Dok gitu ke?

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


    ye ye betul...
    kepada tak mampu bertambah kesian la
    menyumbang kepada penambahan dosa...adesss

    Reply #476 10 January, 2013, 12:56:41 PM
  • Publish

  • Yer laa... kalau tunduk ajer terlanggar tiang pulak.... longkang memang dapat elak la.... dalam sedar x sedar terlanggar tiang... Naik Motor pun nak kene pandang depan jugak kang terlanggar lori pulak.... nak elak terpandang wanita yang mendedahkan aurat dan perhiasan tubuh mereka... terlanggar pulak lori...  maut pulak tergilis lori....


    kematian suul khotimah nih.

    Reply #477 26 January, 2013, 09:36:57 PM
  • Publish
  • Sejuk hati bila tengok wanita2 yang menutup aurat penuh. Tapi tak ramai macam tu duluar sana.. 1 dalam seratus mungkin... moga kita termasuk dalam golongan itu..

    Reply #478 27 January, 2013, 01:23:34 PM
  • Publish
  • Menutup aurat satu syariat
    Kepada agama kita taat
    Hidup berkat pahala berlipat-lipat
    Didunia selamat, di akhirat hebat
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    Reply #479 14 July, 2013, 02:16:17 PM
  • Publish
  •  :)

    Minta maafla saya cakap, saya cukup tak berkenan dengan fesyen tudung hari ini... Lagi satu dengan style wanita bertudung sekarang dan yang sedihnya siap cakap ini gaya Muslimah moden.... Berfesyen tak salah tapi kena ikut syariat berfesyen sebenar....

    Semoga ALLAH beri kefahaman kepada kita lagi dan lagi

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1992 Views
    Last post 24 November, 2009, 05:54:43 PM
    by mujahid90
    129 Replies
    13851 Views
    Last post 11 April, 2011, 11:41:35 AM
    by hawa84
    11 Replies
    1319 Views
    Last post 09 March, 2011, 12:52:34 AM
    by ghard