Fenomena Berpakaian Wanita Hari Ini

Author Topic: Fenomena Berpakaian Wanita Hari Ini  (Read 66944 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

matahari33

  • *
  • Posts: 89
  • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
    • View Profile
Jawab #460 19 December, 2011, 11:01:55 AM
  • Publish Di FB
  • Kalau nak diceritakan soal pakaian,memang panjang lebar..semakin hari semakin teruk..malah agar sukar mencari pakaian yang benar2 mengikut syariat yg telah ditetapkan..perlu pergi ke beberapa kedai baru jumpa yang sesuai..cuma saya nak tanya soal memakai seluar panjang..sebenarnya boleh atau tidak?andai seluar tu dipakai dengan baju yang labuh macam t-shirt muslimah atau blaus..

    Mei

    • *
    • Posts: 1018
      • View Profile
    Jawab #461 19 December, 2011, 11:50:26 AM
  • Publish Di FB

  • BOLEH


    dalilnya:

    من لم يجد إزارا فليلبس سراويل

    Dari Ibn Abbas ra, Nabi saw bersabda,” Sesiapa yang tidak ada sarung, hendaklah memakai seluar panjang.” [sahih Bukhari (5804)]

    Hukum ini umum, bagi perempuan dan lelaki. Tapi seluar perempuan hendaklah berlainan dengan seluar lelaki kerana mereka tidak boleh sama dalam bentuk penampilan diri dalam berseluar. Dalilnya:

    لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء ، والمتشبهات من النساء بالرجال
    Terjemahnya: Dari Ibn Abbas ra: ” Dilaknat RasuluLlah ke atas pria yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai pria.” [Bukhari, 5885]

    Seluar perempuan hendaklah berlainan dari lelaki, misalnya designya, longgar dan ada jilbab (outer garment) yang menutupi figur (bentuk badannya, terutama pinggul dan pahanya. Dalilnya:

    ونساء كاسيات عاريات
    Dari Abu Hurayrah ra, bahawa Nabi saw pernah melihat ahli Neraka…terdiri dari wanita yang berpakaian tapi (masih) telanjang..”
    [sahih Muslim, 2128]

    Ini pendapat dalam madzhab Syafi’iy melalui Imam Rafi’iy (syarh alMuhadzaab,5/92).
    Tapi madzhab Hanbali, yang diamalkan di KSA mengharamkan terus pemakaian seluar panjang oleh perempuan (jika tidak mengenakan abaya (pakaian luar). Misalnya Fatawa Mar’atil Muslimah (3/851), begitu juga pendapat al-Albani ketika membuat radd (bantahan) kepada pendapat arRafi’iy dalam alJilbab (159).

    Rumusan:

    1. wanita boleh memakai seluar jika seluar itu berlainan dari fesyen lelaki, tidak ketat, dipakai pakaian luar menutupi pinggulnya

    2. Terdapat fatwa yg keras dari KSA bahawa wanita ditegah dari memakai seluar panjang yang ketat dan menampakkan pinggulnya.

    sumber:koleksi soal jawab agama

    boleh juga lihat -->Re: Boleh ke pakai seluar jeans??

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Jawab #462 19 December, 2011, 04:03:40 PM
  • Publish Di FB

  • BOLEH


    dalilnya:

    من لم يجد إزارا فليلبس سراويل

    Dari Ibn Abbas ra, Nabi saw bersabda,” Sesiapa yang tidak ada sarung, hendaklah memakai seluar panjang.” [sahih Bukhari (5804)]

    Hukum ini umum, bagi perempuan dan lelaki. Tapi seluar perempuan hendaklah berlainan dengan seluar lelaki kerana mereka tidak boleh sama dalam bentuk penampilan diri dalam berseluar. Dalilnya:

    لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء ، والمتشبهات من النساء بالرجال
    Terjemahnya: Dari Ibn Abbas ra: ” Dilaknat RasuluLlah ke atas pria yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai pria.” [Bukhari, 5885]

    Seluar perempuan hendaklah berlainan dari lelaki, misalnya designya, longgar dan ada jilbab (outer garment) yang menutupi figur (bentuk badannya, terutama pinggul dan pahanya. Dalilnya:

    ونساء كاسيات عاريات
    Dari Abu Hurayrah ra, bahawa Nabi saw pernah melihat ahli Neraka…terdiri dari wanita yang berpakaian tapi (masih) telanjang..”
    [sahih Muslim, 2128]

    Ini pendapat dalam madzhab Syafi’iy melalui Imam Rafi’iy (syarh alMuhadzaab,5/92).
    Tapi madzhab Hanbali, yang diamalkan di KSA mengharamkan terus pemakaian seluar panjang oleh perempuan (jika tidak mengenakan abaya (pakaian luar). Misalnya Fatawa Mar’atil Muslimah (3/851), begitu juga pendapat al-Albani ketika membuat radd (bantahan) kepada pendapat arRafi’iy dalam alJilbab (159).

    Rumusan:

    1. wanita boleh memakai seluar jika seluar itu berlainan dari fesyen lelaki, tidak ketat, dipakai pakaian luar menutupi pinggulnya

    2. Terdapat fatwa yg keras dari KSA bahawa wanita ditegah dari memakai seluar panjang yang ketat dan menampakkan pinggulnya.

    sumber:koleksi soal jawab agama

    boleh juga lihat -->Re: Boleh ke pakai seluar jeans??


    terima kasih mei  atas perkongsian ilmu..:senyum:..
    terang,jelas dan padat..yang penting,atas pemilihan seluar lah pula..mengikut kehendak syara'

    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Jawab #463 29 December, 2012, 01:15:22 AM
  • Publish Di FB

  • Ntah la, kenapa paling meluat dan sakit hati ramai perempuan zaman ini melucahkan jubah. Para designer, pereka fesyen dan peniaga butik. Amat sakit hati. Moga-moga mereka dikurniakan hidayah dalam perekaan fesyen untuk muslimah.

    Adakah rekaan begini sesuai dipanggil busana muslimah ?



    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Jawab #464 29 December, 2012, 01:23:04 AM
  • Publish Di FB
  • Mana satu pilihan kamu yang inginkan?




    Pilihan ke syurga atau pilihan ke neraka? Kamu buat, kamu dapat. Mahu melangkah kemana?

    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Jawab #465 29 December, 2012, 01:27:10 AM
  • Publish Di FB


  • Mahu penampilan baik di sisi Allah atau penampilan menawan di mata manusia?

    fmy

    • *
    • Posts: 109
      • View Profile
    Jawab #466 07 January, 2013, 03:05:21 PM
  • Publish Di FB
  • Sekarang ni, fenomena membalut aurat lebih banyak dari menutup aurat.

    Pd mereka, membalut aurat tu adalah menutup aurat.

    ezane

    • *
    • Posts: 177
      • View Profile
    Jawab #467 07 January, 2013, 07:29:35 PM
  • Publish Di FB
  • pakaian yang baik ialah pakaian yang boleh di bawa solat tanpa menggunakan telekung.
    http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
    -Berjuang Memanusiakan Manusia-

    miszniena

    • *
    • Posts: 548
      • View Profile
    Jawab #468 10 January, 2013, 10:21:07 AM
  • Publish Di FB

  • Ntah la, kenapa paling meluat dan sakit hati ramai perempuan zaman ini melucahkan jubah. Para designer, pereka fesyen dan peniaga butik. Amat sakit hati. Moga-moga mereka dikurniakan hidayah dalam perekaan fesyen untuk muslimah.

    Adakah rekaan begini sesuai dipanggil busana muslimah ?



     :)
    Saya pernah rasa nak marah pada orang yang promote jubah fesnyen ni.Fesyen kalau elok x pe...siap ada tonjol bahagian dada...apela motif tak faham sungguh



    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #469 10 January, 2013, 10:36:10 AM
  • Publish Di FB
  • Itulah masalahnya,ramai yang suka pakai dan beli. Perempuan hari ramai yang suka berlumba-lumba mempertontonkan bentuk dot dot dot. ................. Jantan mana tak geram ha?

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #470 10 January, 2013, 10:37:54 AM
  • Publish Di FB
  • Itulah masalahnya,ramai yang suka pakai dan beli. Perempuan hari ini ramai yang suka berlumba-lumba mempertontonkan bentuk dot dot dot. ................. Jantan mana tak geram ha?

    Pak aji pun meleleh air liur tengok!

    fmy

    • *
    • Posts: 109
      • View Profile
    Jawab #471 10 January, 2013, 10:58:35 AM
  • Publish Di FB
  • Sekadar perkongsian. Petikan dari kata-kata ustazah di rancangan Tanyalah Ustazah di TV9, pagi semalam..bila bercermin, tanyalah pada diri..'pakaian yg aku pakai ini pakaian syurga atau pakaian neraka'. Dah dpt jawapan, in syaa Allah, perubahan akan berlaku.

    miszniena

    • *
    • Posts: 548
      • View Profile
    Jawab #472 10 January, 2013, 11:00:43 AM
  • Publish Di FB
  • Itulah masalahnya,ramai yang suka pakai dan beli. Perempuan hari ini ramai yang suka berlumba-lumba mempertontonkan bentuk dot dot dot. ................. Jantan mana tak geram ha?

    Pak aji pun meleleh air liur tengok!

    hahaa
    tapi bagi yang menjaga pandangan InsyaAllah buleh kawal kot ustaz nazri..:senyum:

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #473 10 January, 2013, 11:15:26 AM
  • Publish Di FB
  • Habis tu yang tak mampu menjaga pandangan,nak buek camno? Sama-sama menambah dosa la dalam kitab amalan! Dok gitu ke?

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


    afiQoh

    • *
    • Posts: 782
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Jawab #474 10 January, 2013, 11:22:55 AM
  • Publish Di FB
  • tunduk..tak mampu..tunduk...masa tunduk apa diingati???
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    miszniena

    • *
    • Posts: 548
      • View Profile
    Jawab #475 10 January, 2013, 11:26:02 AM
  • Publish Di FB
  • Habis tu yang tak mampu menjaga pandangan,nak buek camno? Sama-sama menambah dosa la dalam kitab amalan! Dok gitu ke?

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


    ye ye betul...
    kepada tak mampu bertambah kesian la
    menyumbang kepada penambahan dosa...adesss

    Mei

    • *
    • Posts: 1018
      • View Profile
    Jawab #476 10 January, 2013, 12:56:41 PM
  • Publish Di FB

  • Yer laa... kalau tunduk ajer terlanggar tiang pulak.... longkang memang dapat elak la.... dalam sedar x sedar terlanggar tiang... Naik Motor pun nak kene pandang depan jugak kang terlanggar lori pulak.... nak elak terpandang wanita yang mendedahkan aurat dan perhiasan tubuh mereka... terlanggar pulak lori...  maut pulak tergilis lori....


    kematian suul khotimah nih.

    cikmerah

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Jawab #477 26 January, 2013, 09:36:57 PM
  • Publish Di FB
  • Sejuk hati bila tengok wanita2 yang menutup aurat penuh. Tapi tak ramai macam tu duluar sana.. 1 dalam seratus mungkin... moga kita termasuk dalam golongan itu..

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2057
      • View Profile
    Jawab #478 27 January, 2013, 01:23:34 PM
  • Publish Di FB
  • Menutup aurat satu syariat
    Kepada agama kita taat
    Hidup berkat pahala berlipat-lipat
    Didunia selamat, di akhirat hebat
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    Syumaimah

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Jawab #479 14 July, 2013, 02:16:17 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Minta maafla saya cakap, saya cukup tak berkenan dengan fesyen tudung hari ini... Lagi satu dengan style wanita bertudung sekarang dan yang sedihnya siap cakap ini gaya Muslimah moden.... Berfesyen tak salah tapi kena ikut syariat berfesyen sebenar....

    Semoga ALLAH beri kefahaman kepada kita lagi dan lagi

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1881 Views
    Last post 24 November, 2009, 05:54:43 PM
    by mujahid90
    129 Replies
    11684 Views
    Last post 11 April, 2011, 11:41:35 AM
    by hawa84
    11 Replies
    1105 Views
    Last post 09 March, 2011, 12:52:34 AM
    by ghard