Pantun Jiwang Kelakar

Author Topic: Pantun Jiwang Kelakar  (Read 32088 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
01 February, 2009, 03:09:01 PM


Aku pernah berjanji,
Hanya dia di dalam hati...
Akan sehidup semati,
Sehingga aku tak bernafas lagi...

Mulanya cinta berputik,
Aku menanti dia menunggu..
Sekarang bagaikan bunga dipetik,
Semakin hari semakin layu...

Bersedih hanya seorang diri,
Kerana dia dibawa pergi...
Aku sedar bahawa janji,
Tidak selalu akan tepati...

Hati ditutup buat selamanya,
Hanya dibuka bila bersedia...
Kerana tak sanggup rasa kecewa,
Biar aku hidup merana...

Tidak ku sangka, tidak ku duga,
Apa dibuat tak seperti dikata...
Aku bertemu gadis jelita,
Hati ku akhirnya terbuka semula...

Bukan nya aku hendak bercinta,
Kerana tak pasti siapa kah dia...
Ingin ku jadi kawan setia,
Biar lah lama tidak mengapa...

Bila ku pandang, aku terpikat,
Hendak bicara, hampir tersekat...
Darah gemuruh, hilang semangat,
Bukan kah aku lelaki hangat??(:senyum:)

Aku mencuba, mencari jalan,
Ingin menanya dengan sendiri...
Sudikah dia menjadi rakan,
Walaupun aku ikhlas di hati...

Semakin hari semakin ragu,
Menanti jawapan yang aku tuju...
Fikiran menjadi tidak menentu,
Bila ditanya semuanya tak tahu...
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


ibnuwalidaini

  • *
  • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
    • View Profile
Reply #1 01 February, 2009, 04:01:01 PM
ku bertanya tak pernah jemu,
lalu jawabnya pada diriku
kalau benar ikhlas dirimu,
tanyalah sahaja orang tuaku.
" Semua manusia tahu bagaimana
hendak bercakap tetapi
tidak semua orang tahu bila dia
patut bercakap."

Reply #2 01 February, 2009, 05:17:14 PM
ku bertanya tak pernah jemu,
lalu jawabnya pada diriku
kalau benar ikhlas dirimu,
tanyalah sahaja orang tuaku.

Ewah..............:senyum:
MaLaS BuKaN SeSuAtU PeRkArA YaNg HaRuS DiBaNgGaKaN.......

Reply #3 01 February, 2009, 05:37:19 PM
:senyum:...AMBOIH2...MACAM ADE PENGALAMAN JER AKH IBNUWALIDAINI NI YERK....

ibnuwalidaini

  • *
  • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
    • View Profile
Reply #4 01 February, 2009, 06:22:15 PM
pengalaman kawan-kawan...teman coretkan smula disini buat tauladan utk semua..

Reply #5 01 February, 2009, 06:50:27 PM
PENGALAMAN KAWAN-KAWAN..NANTI-NANTI NI PENGALAMAN SENDIRI LA PULAK KAN???HEHEHEH...

ibnuwalidaini

  • *
  • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
    • View Profile
Reply #6 01 February, 2009, 07:08:23 PM
PENGALAMAN KAWAN-KAWAN..NANTI-NANTI NI PENGALAMAN SENDIRI LA PULAK KAN???HEHEHEH...

dan pastinya pengalaman miker jugak nanti..:senyum:

Reply #7 01 February, 2009, 07:23:49 PM
Quote from: ilham fahmi on Hari ini ~ 06:50:27 PM
PENGALAMAN KAWAN-KAWAN..NANTI-NANTI NI PENGALAMAN SENDIRI LA PULAK KAN???HEHEHEH...

dan pastinya pengalaman miker jugak nanti..:senyum:

BETUL-BETUL..BETUL...HEHEEH..INGAT KARTUN UPIN DGN IPIN...HEHEHEH

Reply #8 12 February, 2009, 09:23:55 AM
pantun ni tak le kelakar cuma jiwang abis je. ...
                                                                                                                                                                                                                                                                                               
I lOVE ISLAM

Nurul Nawar

  • *
  • Forgive me. May Allah bless you -)
    • View Profile
Reply #9 26 February, 2012, 10:48:49 PM
pantun ni tak le kelakar cuma jiwang abis je. ...
                                                                                                                                                                                                                                                                                             
betultu..tapi tak sangka berhenti sampai situje rangkap akhirnya..dah scroll down xjumpa2..Di manakah kesinambungannya.. :senyum:

Ana Tholibah

  • *
  • No Pain, No Gain.
    • View Profile
Reply #10 17 June, 2012, 12:09:33 PM
pantun ni tak le kelakar cuma jiwang abis je. ...
                                                                                                                                                                                                                                                                                             
betultu..tapi tak sangka berhenti sampai situje rangkap akhirnya..dah scroll down xjumpa2..Di manakah kesinambungannya.. :senyum:

kak nawar...nampaknya kak la yang kena reka pantun yang berkaitan....seperti mana pantun2 lain yang kak buat....
hanya dua p0st saja yang berpantun...yang lain hanya meng0men/ulasan(termasuk saya)...
saya dalam bab nak mereka pantun nie lambat sket idea nak mai..heeee
takpa..nanti saya akan cuba buat pantun jiwang yang terbaik.. :ins:
(back t0 t0pik)
SETIA HQ

Nurul Nawar

  • *
  • Forgive me. May Allah bless you -)
    • View Profile
Reply #11 17 June, 2012, 02:52:05 PM
:senyum: pantun jiwang puitis yang macamni tak retila,nanti tulis kang tergelak sendiri tak jadi..:senyum:

Reply #12 17 June, 2012, 05:26:44 PM
nak buat pantun tak reti bebudak ni..

ni pantunnya..

tanam pinang rapat rapat,
biar puyuh tak dapat berlari,
ku pinang pinang tak dapat dapat,
aje keje giler nak kahwin lari.

senyum +1 post..





Reply #13 24 June, 2012, 01:47:01 PM
Pucuk pauh delima batu
   Tumbuk sambal taruk belacan
Jika sungguh kamu merindu
    Janganlah suka berangan angan

masak peria bersama budu
    makan bersama nasi putih
terasa oh i love you
    rindu bangat mu takku kelih

duduk bersama ketua kampong
    masyarakat memanggilnya pak lurah
tau tau kau dah menagndung
    bila masa yang kau menikah?

........


Reply #14 24 June, 2012, 01:52:18 PM
Assalamualaikum..

Pantun pak ahibbatu penuh makna tersirat..
Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

Reply #15 24 June, 2012, 02:08:33 PM
kena denda ketuk ketampi
   kerana lemah tatkala mengaji
terasa bagaikan nak mati
   kerana asyik ternanti nanti

sudah bertemu dan bertamu
   menunggu jawapan mahu ke takmahu
sudah lama agaknya itu merasa jemu
   dah lagu tu pandangan pun ikut keliru

sempadan yang haram ialah yang halal
   sedap perasaan bila didalam yang haram
payah nak ubah jikalau dah kebal
   terus menerus berada didalam kelam

..........

Nurul Nawar

  • *
  • Forgive me. May Allah bless you -)
    • View Profile
Reply #16 25 June, 2012, 11:04:07 PM
Yang mana satu idaman kalbu,
Pilihan ada merunsing jiwa,
Kalau sudah dia jodohku,
Mengapa resah tak tentu saja..

Jawab?Kisahnya di sini-->  Re: Saya keliru yang mana satu

divider3
halaqahforum4