Pantun Jiwang Kelakar

*

Author Topic: Pantun Jiwang Kelakar  (Read 20250 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Ummi Munaliza

  • *
  • Posts: 14486
  • Anniversary Ke 30
    • View Profile
01 February, 2009, 03:09:01 PM
  • Publish


  • Aku pernah berjanji,
    Hanya dia di dalam hati...
    Akan sehidup semati,
    Sehingga aku tak bernafas lagi...

    Mulanya cinta berputik,
    Aku menanti dia menunggu..
    Sekarang bagaikan bunga dipetik,
    Semakin hari semakin layu...

    Bersedih hanya seorang diri,
    Kerana dia dibawa pergi...
    Aku sedar bahawa janji,
    Tidak selalu akan tepati...

    Hati ditutup buat selamanya,
    Hanya dibuka bila bersedia...
    Kerana tak sanggup rasa kecewa,
    Biar aku hidup merana...

    Tidak ku sangka, tidak ku duga,
    Apa dibuat tak seperti dikata...
    Aku bertemu gadis jelita,
    Hati ku akhirnya terbuka semula...

    Bukan nya aku hendak bercinta,
    Kerana tak pasti siapa kah dia...
    Ingin ku jadi kawan setia,
    Biar lah lama tidak mengapa...

    Bila ku pandang, aku terpikat,
    Hendak bicara, hampir tersekat...
    Darah gemuruh, hilang semangat,
    Bukan kah aku lelaki hangat??(:senyum:)

    Aku mencuba, mencari jalan,
    Ingin menanya dengan sendiri...
    Sudikah dia menjadi rakan,
    Walaupun aku ikhlas di hati...

    Semakin hari semakin ragu,
    Menanti jawapan yang aku tuju...
    Fikiran menjadi tidak menentu,
    Bila ditanya semuanya tak tahu...
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #1 01 February, 2009, 04:01:01 PM
  • Publish
  • ku bertanya tak pernah jemu,
    lalu jawabnya pada diriku
    kalau benar ikhlas dirimu,
    tanyalah sahaja orang tuaku.
    " Semua manusia tahu bagaimana
    hendak bercakap tetapi
    tidak semua orang tahu bila dia
    patut bercakap."

    Zakiah

    • *
    • Posts: 64
      • View Profile
    Reply #2 01 February, 2009, 05:17:14 PM
  • Publish
  • ku bertanya tak pernah jemu,
    lalu jawabnya pada diriku
    kalau benar ikhlas dirimu,
    tanyalah sahaja orang tuaku.

    Ewah..............:senyum:
    MaLaS BuKaN SeSuAtU PeRkArA YaNg HaRuS DiBaNgGaKaN.......

    ilham fahmi

    • *
    • Posts: 24
      • View Profile
    Reply #3 01 February, 2009, 05:37:19 PM
  • Publish
  • :senyum:...AMBOIH2...MACAM ADE PENGALAMAN JER AKH IBNUWALIDAINI NI YERK....

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #4 01 February, 2009, 06:22:15 PM
  • Publish
  • pengalaman kawan-kawan...teman coretkan smula disini buat tauladan utk semua..

    ilham fahmi

    • *
    • Posts: 24
      • View Profile
    Reply #5 01 February, 2009, 06:50:27 PM
  • Publish
  • PENGALAMAN KAWAN-KAWAN..NANTI-NANTI NI PENGALAMAN SENDIRI LA PULAK KAN???HEHEHEH...

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #6 01 February, 2009, 07:08:23 PM
  • Publish
  • PENGALAMAN KAWAN-KAWAN..NANTI-NANTI NI PENGALAMAN SENDIRI LA PULAK KAN???HEHEHEH...

    dan pastinya pengalaman miker jugak nanti..:senyum:

    ilham fahmi

    • *
    • Posts: 24
      • View Profile
    Reply #7 01 February, 2009, 07:23:49 PM
  • Publish
  • Quote from: ilham fahmi on Hari ini ~ 06:50:27 PM
    PENGALAMAN KAWAN-KAWAN..NANTI-NANTI NI PENGALAMAN SENDIRI LA PULAK KAN???HEHEHEH...

    dan pastinya pengalaman miker jugak nanti..:senyum:

    BETUL-BETUL..BETUL...HEHEEH..INGAT KARTUN UPIN DGN IPIN...HEHEHEH

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Reply #8 12 February, 2009, 09:23:55 AM
  • Publish
  • pantun ni tak le kelakar cuma jiwang abis je. ...
                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
    I lOVE ISLAM

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1379
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #9 26 February, 2012, 10:48:49 PM
  • Publish
  • pantun ni tak le kelakar cuma jiwang abis je. ...
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
    betultu..tapi tak sangka berhenti sampai situje rangkap akhirnya..dah scroll down xjumpa2..Di manakah kesinambungannya.. :senyum:

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1347
      • View Profile
    Reply #10 17 June, 2012, 12:09:33 PM
  • Publish
  • pantun ni tak le kelakar cuma jiwang abis je. ...
                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
    betultu..tapi tak sangka berhenti sampai situje rangkap akhirnya..dah scroll down xjumpa2..Di manakah kesinambungannya.. :senyum:

    kak nawar...nampaknya kak la yang kena reka pantun yang berkaitan....seperti mana pantun2 lain yang kak buat....
    hanya dua p0st saja yang berpantun...yang lain hanya meng0men/ulasan(termasuk saya)...
    saya dalam bab nak mereka pantun nie lambat sket idea nak mai..heeee
    takpa..nanti saya akan cuba buat pantun jiwang yang terbaik.. :ins:
    (back t0 t0pik)
    "The spirit of knowledge is action"..

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1379
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #11 17 June, 2012, 02:52:05 PM
  • Publish
  • :senyum: pantun jiwang puitis yang macamni tak retila,nanti tulis kang tergelak sendiri tak jadi..:senyum:

    jabbarnur

    • *
    • Posts: 245
      • View Profile
    Reply #12 17 June, 2012, 05:26:44 PM
  • Publish
  • nak buat pantun tak reti bebudak ni..

    ni pantunnya..

    tanam pinang rapat rapat,
    biar puyuh tak dapat berlari,
    ku pinang pinang tak dapat dapat,
    aje keje giler nak kahwin lari.

    senyum +1 post..





    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #13 24 June, 2012, 01:47:01 PM
  • Publish
  • Pucuk pauh delima batu
       Tumbuk sambal taruk belacan
    Jika sungguh kamu merindu
        Janganlah suka berangan angan

    masak peria bersama budu
        makan bersama nasi putih
    terasa oh i love you
        rindu bangat mu takku kelih

    duduk bersama ketua kampong
        masyarakat memanggilnya pak lurah
    tau tau kau dah menagndung
        bila masa yang kau menikah?

    ........


    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #14 24 June, 2012, 01:52:18 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Pantun pak ahibbatu penuh makna tersirat..
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #15 24 June, 2012, 02:08:33 PM
  • Publish
  • kena denda ketuk ketampi
       kerana lemah tatkala mengaji
    terasa bagaikan nak mati
       kerana asyik ternanti nanti

    sudah bertemu dan bertamu
       menunggu jawapan mahu ke takmahu
    sudah lama agaknya itu merasa jemu
       dah lagu tu pandangan pun ikut keliru

    sempadan yang haram ialah yang halal
       sedap perasaan bila didalam yang haram
    payah nak ubah jikalau dah kebal
       terus menerus berada didalam kelam

    ..........
    « Last Edit: 24 June, 2012, 04:05:57 PM by al_ahibbatu »

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1379
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #16 25 June, 2012, 11:04:07 PM
  • Publish
  • Yang mana satu idaman kalbu,
    Pilihan ada merunsing jiwa,
    Kalau sudah dia jodohku,
    Mengapa resah tak tentu saja..

    Jawab?Kisahnya di sini-->  Re: Saya keliru yang mana satu
    « Last Edit: 26 June, 2012, 12:06:35 AM by Nurul Nawar »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    83 Replies
    16409 Views
    Last post 27 May, 2014, 05:20:02 PM
    by Mei
    Cinta Jiwang

    Started by antikapel « 1 2 » Cerpen

    20 Replies
    3363 Views
    Last post 22 June, 2011, 09:11:35 PM
    by hamimah
    3 Replies
    4590 Views
    Last post 05 May, 2011, 10:27:38 AM
    by norsya