Bertelefon & SMS antara lelaki dengan perempuan. Hukumnya?

*

Author Topic: Bertelefon & SMS antara lelaki dengan perempuan. Hukumnya?  (Read 20343 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

akudahtobat

  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Reply #60 11 May, 2009, 10:55:17 PM
  • Publish
  • mengikut pandangan saya,berdasarkan tujuan... :aamiin:

    priencess shakim

    • *
    • Posts: 23
    • Senyum itu sedekah
      • View Profile
    Reply #61 18 May, 2009, 03:46:12 PM
  • Publish
  • SALAM UKHUWAH KEPADA SEMUA WARGA HALAQAH...ana agak musykil berkaitan hal ini,apakah hukumnya bagi
    seseorg muslimah itu berhubung dgn lelaki yang bukan mahram sama ada melaui telefon mahupun sms,menjawab telefon atau menghubunginya atas dasar ingin menyampaikandakwah,mengajak berdakwah,menasihatinya mahupun
    berdiskusi tentang agama....sila bantu ana yg ingin mencari secebis keredhaannya.... :ins[[/font][/font][/font][/b]
    salam ukhuwah kembali...
    Bagi ana tak salah berhubung dgn muslimin,namun mesti ada syarat dan batas yg perlu d jaga..
    contohnya berhubung atas perkara yg penting sahaja..bila berckp dgn muslimin samada secara berdepan @bertelefon,tegaskan suara...ingatlah sesungguhnya wanita ini pembawa fitnah...
    waulaualam....


    Erm,Saudari Nurul Hidayah, saya nak bertanya atas alasan apa nak berhubung dengan si lelaki tu. Apa, dah tak ada ka kaum lelaki lain yang hampir, boleh dampingi dia untuk tarik dia dan jadi penguat buat dia dalam nak mendekatkan diri pada DIA? Saya tak marah, sekadar nak jelas. Tak salah berhubung, tapi kalau saudari rasa masih ada yang mampu jadi hawariyyun buat si lelaki tu, tetapi masih saudari masih mencari alasan untuk dampingi dia, hati-hati, moga jarum si laknat tu tak dapat cucuk hati saudari dengan hubungan yang berdasarkan nafsu dikaburi landasan ukhwah fillah. jarum syaitan halus, licik, jadi hati-hati..



    Salam..
    saya stuju dgn sayang_akidah...
    spe yg trasa tu sbb mmng dia mlakukn...
    semalam adalah sejarah,hari ini adalah kenangan dan esok pula penentuan..



    http://fatihah-realitidanfantasi.blogspot.com

    eja

    • *
    • Posts: 114
    • asalamulaikum..khaifahalukum?salam ukhwah..
      • View Profile
    Reply #62 19 May, 2009, 04:31:34 PM
  • Publish
  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???
    wanita bkn dcipta dr kepala utk disanjungi bkn juga dicpta dr tapak kaki utk dijdkn alas,tp wanita dicipta dr tulang rusuk sblh kiri lelaki utk dilindungi..fikir2 kan lah..

    http://eja-hasnizaeja.blogspot.com

    faizaniza

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Reply #63 19 May, 2009, 05:26:50 PM
  • Publish
  • salam..boleh ke ppuan pakai jubah tetapi warna jubahny warna hijau, pink n warna warni?

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1052
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #64 19 May, 2009, 05:40:16 PM
  • Publish
  • salam..boleh ke ppuan pakai jubah tetapi warna jubahny warna hijau, pink n warna warni?

    kuar topic dah ni cik faizaniza....
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1052
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #65 19 May, 2009, 05:44:34 PM
  • Publish
  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???

    bg ana tu xsalah,, xtau lah klu ulama kate salah,,, bertelefon ni dlm islam tu blh,, tp biarlah ade sebabnye,, klu sekadar nk cal saje2,, @ mengatakan hal sia2 kan dah name buang masa.. islam xpulak nk menyusahkan kte,, cume ble ade hal,, ble sesama saudara,, bertanye kabar berita,, xde masalah sume ni,, asalkan xmembawa kepada perkara yg sia2,,, @ pun membazir masa... sbb islam nk kte klu blh dlm tiap masa yg terluang tu kte zikir ke,, bc quran ke,, tp klu kte ade hal lain yg perlu tuk dibuat,, xde pun dilarang,, xdosa pun,, kecuali kte mengerjakan amalan wajib dah ble telefon berdering,, kte pun lantas tinggalkan tempat solat,, tu br dikira berdosa,, tp kene jgk tgk pada keadaan,, mybe darurat,, tp kena r tau ape yg dimaksudkan dengan darurat tu.... sukasangat

    ahmad_siddiqui

    • *
    • Posts: 525
    • "Aku menyembuhkan jiwaku kerana perbuatannya."
      • View Profile
    Reply #66 19 May, 2009, 10:14:28 PM
  • Publish
  • salam.

    istilah 'telefon antara mahram' ni biasanya bagi orang yang bercple. bagi saya, kalau bercakap sesuatu yang perlu, tak mengapa..yang jelas tujuannya. kalau sebaliknya, hukumnya mengikut individu tulah.
    "Aku hanyalah insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #67 19 May, 2009, 10:54:19 PM
  • Publish
  • salam.

    istilah 'telefon antara mahram' ni biasanya bagi orang yang bercple. bagi saya, kalau bercakap sesuatu yang perlu, tak mengapa..yang jelas tujuannya. kalau sebaliknya, hukumnya mengikut individu tulah.

    Hmm.. buat satu perkara tu biarlah ada faedah untuk akhirat..~ Ingat..Nikmat dunia ni seketika je..
    Nak buat apa2 biar berlandaskan Al-quran dan Sunnah.. Baru lah ada faedah untuk dunia dan akhirat..
    InsyaALLAH~
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #68 20 May, 2009, 01:21:48 AM
  • Publish
  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???

    erm apepun, al'a'malu binniat..
    Let say thank you Allah..

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Reply #69 21 May, 2009, 12:55:55 PM
  • Publish

  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???


    sejauh mana perhubungan itu...bila menimbulkan sesuatu perasaan maka haramlah hukumnya..

    ibarat sama seperti kita menghampiri zina...

    waulahualam..
    I lOVE ISLAM

    eja

    • *
    • Posts: 114
    • asalamulaikum..khaifahalukum?salam ukhwah..
      • View Profile
    Reply #70 04 June, 2009, 12:29:16 PM
  • Publish

  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???

    ana tgk ramai yang berpendapat telefon bkn mahram tu haram salah..habis tu apa insentif lain yang kita blh pakai @ gunakan klu nak mengelakkan zina dan berlandas kan agama?


    sejauh mana perhubungan itu...bila menimbulkan sesuatu perasaan maka haramlah hukumnya..

    ibarat sama seperti kita menghampiri zina...

    waulahualam..

    eja

    • *
    • Posts: 114
    • asalamulaikum..khaifahalukum?salam ukhwah..
      • View Profile
    Reply #71 04 June, 2009, 12:30:58 PM
  • Publish

  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???


    sejauh mana perhubungan itu...bila menimbulkan sesuatu perasaan maka haramlah hukumnya..

    ibarat sama seperti kita menghampiri zina...

    waulahualam..
    ana tgk ramai yang berpendapat telefon bkn mahram tu haram salah..habis tu apa insentif lain yang kita blh pakai @ gunakan klu nak mengelakkan zina dan berlandas kan agama?



    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Reply #72 04 June, 2009, 01:16:57 PM
  • Publish

  • asalamualaikum...saya ingin bertanya mcmne plk klu kita ada sahabat lelaki yang duk jauh kt luar negara dan telefon kita sekali sekala,cuma sekadar bertanya kabar adakah i2 pn haram hukumnya???


    sejauh mana perhubungan itu...bila menimbulkan sesuatu perasaan maka haramlah hukumnya..

    ibarat sama seperti kita menghampiri zina...

    waulahualam..
    ana tgk ramai yang berpendapat telefon bkn mahram tu haram salah..habis tu apa insentif lain yang kita blh pakai @ gunakan klu nak mengelakkan zina dan berlandas kan agama?




    yang perlu kita lakukan cuba ikut apa yang syariat telah tetapkan..

    bukan tak boleh lansung...

    berhubung bila ada hal penting sahaja..

    dan wanita bila bercakap tu, tegaskan suara..jangan dilunak-lunakkan...


    Habibullah

    • *
    • Posts: 44
      • View Profile
    Reply #73 04 June, 2009, 01:23:45 PM
  • Publish
  • errmmm....bg sy..mngikut niat yg mnalifon tue...
    klu niatnya pd ibadah...pd kbaikn yg x mndatgkn pkara2 yg mmbawa kpda kealpaan..
    tp..mcm mna klu L/P tue...suka calling pd tengh2 mlm...
    utk suka2...
    " wHerEvEr aNd In wHaTeVer CiRcUsTaNcEs yoU Are, fEaR AlLaH; Do a gOoD DeEd aFtEr eVeRy sIn, fOr iT WiLl aNnUl iT; AnD Be kInD aNd cOrDiAl iN CoNdUcT ToWoRdS tHe SerVaNtS oF yOuR LORd."          


                                    "" Ahmad, Ad-Darimi & At-Tirmidhi ""

    maliki

    • *
    • Posts: 621
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #74 17 March, 2010, 04:36:05 PM
  • Publish
  •  :)soalan saya mudah je.ape hukumnya lelaki@pompuan asyik main msg dengan berlainan jantina yang bukan mahram?harap sesape dapat bg penjelasan tepat dan padat
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    anazahra

    • *
    • Posts: 922
      • View Profile
    Reply #75 17 March, 2010, 06:31:18 PM
  • Publish
  • :)soalan saya mudah je.ape hukumnya lelaki@pompuan asyik main msg dengan berlainan jantina yang bukan mahram?harap sesape dapat bg penjelasan tepat dan padat

    Maksudnya selalu la ni ye..??
    Hmm pada pendapat ana memang tidak elok..
    apa yang nak dimesejkan tu??
    Adakah hanya ingin bertanya 'dah makan' 'dah minum' 'dah mandi', itu tidak penting!!..
    Ramai lagi kawan2 kita yang lelaki yang tidak ditanya.. Kenapa harus ditanya kepada perempuan.

    Jika boleh pun, ianya hanyalah pada perkara2 yang sangat2 penting..

    fayah_89

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Reply #76 18 June, 2010, 12:19:13 AM
  • Publish
  • :)soalan saya mudah je.ape hukumnya lelaki@pompuan asyik main msg dengan berlainan jantina yang bukan mahram?harap sesape dapat bg penjelasan tepat dan padat

    Maksudnya selalu la ni ye..??
    Hmm pada pendapat ana memang tidak elok..
    apa yang nak dimesejkan tu??
    Adakah hanya ingin bertanya 'dah makan' 'dah minum' 'dah mandi', itu tidak penting!!..
    Ramai lagi kawan2 kita yang lelaki yang tidak ditanya.. Kenapa harus ditanya kepada perempuan.

    Jika boleh pun, ianya hanyalah pada perkara2 yang sangat2 penting..






    Hukum bermesej antara muslim dan muslimah yg bukan mahram..

    Jika kandungan masej antara seorang lelaki dan perempuan yang bukan mahram itu
    ialah perkara-perkara mustahak atau prkara-perkara yang perlu atau berhajat seperti jual
    beli atau seumpamanya maka hukumnya adalah harus dan wajiblah disingkatkan setakat
    mustahak sahaja dan bukan berleret-leret perkara tersebut sehingga menyeronokkan
    nafsu.

    Yang haramnya ialah bercinta seperti kebanyakkan muda mudi sekarang melalui
    SMS atau E-mail menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu antara
    pasangan dan masing-masing melunaskan keinginan dan keseronokkan semata-
    mata,sebagai contoh bertanyakan sedang buat apa..awak minat apa atau suka warna apa
    atau saya suka tengok awak pakai baju ini atau itu atau seumpamanya maka hukumnya
    tidak syak lagi adalah diharamkan dalam Islam.

    Kadang-kadang kita buat sesuatu,tanpa kita sedari kita telah berbuat
    dosa.Terpulanglah pada kita bagaimana hendak berubah atau tidak,tetapi apa pasti setiap
    apa yang kita lakukan ada balasannya di akhirat.Mampukah kita nak tanggung walau 1
    dosa,apatah lagi beribu-ribu dosa,fikirlkanlah tentang masa depan,masa depan di akhirat.
    wawasan akhirat,bukan wawasan 2020 lagi..
    Moga sama2 dapat baiki diri.
    Wallahu’alam
    Menghijrahkan Diri Mmg Payah" "Ada Masa Kita Kalah" "Ada Masa Kita Lelah" "Ada Masa Kita Bertuah" "Itulah Namanya MUHAJADAH" "Kerana Ku Tahu Akhirnya Pasti Indah"

    khuratuain

    • *
    • Posts: 120
      • View Profile
    Reply #77 18 June, 2010, 02:36:10 AM
  • Publish
  • Bagaimana pula dengan lelaki yang mahu mengenali perempuan yang mahu dijadikan isterinya? Mengenali di sini bermaksud mengetahui serba sedikit mengenai perempuan tersebut. Situasinya, lelaki itu tidak pernah mengenali atau tahu kewujudan perempuan itu sebelum ini sehinggalah adalah seorang ahli keluarganya yang baru berkenalan dengan perempuan itu memberitahu perihal perempuan itu.

    faham tak tentang soalan dan  penerangan saya?
    ALLAH..hidupkanlah diriku selagi mana kehidupan itu adalah terbaik untukku..

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Reply #78 18 June, 2010, 10:45:59 AM
  • Publish
  • Ini saya paparkan hasil bahtsul masail ttg berhubungan antara lelaki dan perempuan. tolong fahami rumusan dan ibarat tersebut:

    1. PDKT VIA HP
    Kerangka Analisis Masalah
    Dewasa ini, perubahan yang paling ngetop dengan terciptanya fasilitas komunikasi ini adalah trend hubungan muda-mudi (ajnabi) via HP yang begitu akrab, dekat dan bahkan over intim. Dengan fasilitas audio call, video call, SMS, 3G, Chatting, Friendster, facebook, dan lain-lain. Jarak ruang dan waktu yang tadinya menjadi rintangan terjalinnya keakraban dan kedekatan hubungan lawan jenis nyaris hilang dengan hubungan via HP. Lebih dari itu, nilai kesopanan dan keluguan seseorang bahkan ketabuan sekalipun akan sangat mudah ditawar menjadi suasana fair dan vulgar tanpa batas dalam hubungan ini. Trend hubungan via HP ini barangkali dimanfaatkan sebagai media menjalin hubungan lawan jenis untuk sekedar "main-main" atau justru lebih ekstrim dari itu. Sedangkan bagi mereka yang sudah mengidap "syndrome usia," hubungan lawan jenis via HP sangat efektif untuk dimanfaatkan sebagai media PDKT untuk menjajaki atau mengenali karakteristik kepribadian seseorang yang dihasrati yang pada gilirannya akan ia pilih sebagai pasangan hidup atau hanya berhenti pada hubungan sahabat.

    Pertanyaan

    a. Bagaimana hukum PDKT via HP (telpon, SMS, 3G, chatting, friendster, facebook, dan lain-lain) dengan lawan jenis dalam rangka mencari jodoh yang paling ideal atau untuk penjajakan dan pengenalan lebih intim tentang karakteristik kepribadian seseorang yang diminati untuk dijadikan pasangan hidup, baik sebelum atau pasca khitbah?
    (FMP3 Jatim Sekret. P3HM Lirboyo Kediri  (0354) 772197)

    Jawaban

    Komunikasi via HP pada dasarnya sama dengan komunikasi secara langsung. Hukum komunikasi dengan lawan jenis tidak diperbolehkan kecuali ada hajat seperti dalam rangka khitbah, muamalah, dan lain sebagainya.

    Mengenai pengenalan karakter dan penjajakan lebih jauh terhadap lawan jenis seperti dalam deskipsi tidak dapat dikategorikan hajat karena belum ada ‘azm (keinginan kuat untuk menikahi orang tertentu). Sedang hubungan via 3G juga tidak diperbolehkan bila menimbulkan syahwat atau fitnah.

    R E F E R E N S I
    1. Bariqah Mahmudiyyah vol. IV hal. 7
    2. Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah vol. I hal. 12763
    3. Ihya ‘Ulumiddin vol. III hal. 99
    4. Hasyiyah al-Jamal vol. IV hal. 120
    5. Is’adur Rafiq vol. II hal. 105
    6. Al-Fiqhul Islamy vol. IX hal. 6292
    7. I’anatut Thalibin vol. III hal. 301
    8. Qulyuby ‘Umairah vol. III hal. 209
    9. I’anatut Thalibin vol. III hal. 260
    10. Al-Fatawi al-Fiqhiyyah al-Kubra vol. I hal. 203
    11. Tausyih ‘ala ibn Qosim hal.197


    1. بريقة محمودية الجزء الرابع صحـ 7
    ( السادس والخمسون التكلم مع الشابة الأجنبية فإنه لا يجوز بلا حاجة ) لأنه مظنة الفتنة فإن بحاجة كالشهادة والتبايع والتبليغ فيجوز ( حتى لا يشمت ) العاطسة ( ولا يسلم عليها ولا يرد سلامها جهرا بل في نفسه ) إذا سلمت عليه ( وكذا العكس ) أي لا تشمته الشابة الأجنبية إذا عطس قال في الخلاصة أما العطاس امرأة عطست إن كانت عجوزا يرد عليها وإن كانت شابة يرد عليها في نفسه وهذا كالسلام فإن المرأة الأجنبية إذا سلمت على الرجل إن كانت عجوزا رد الرجل عليها السلام بلسانه بصوت يسمع وإن كانت شابة رد عليها في نفسه وكذا الرجل إذا سلم على امرأة أجنبية فالجواب فيه يكون على العكس ( لقوله صلى الله تعالى عليه وسلم واللسان زناه الكلام ) أي يكتب به إثم كإثم الزاني كما في حديث العينان تزنيان واليدان تزنيان والرجلان تزنيان والفرج يزني وما في القنية يجوز الكلام المباح مع المرأة الأجنبية فمحمول على الضرورة أو أمن الشهوة أو العجوز التي ينقطع الميل عنها
    2. الموسوعة الفقهية الجزء الأول صحـ 12763
    الكلام مع المرأة الأجنبية ذهب الفقهاء إلى أنه لا يجوز التكلم مع الشابة الأجنبية بلا حاجة لأنه مظنة الفتنة وقالوا إن المرأة الأجنبية إذا سلمت على الرجل إن كانت عجوزا رد الرجل عليها لفظا أما إن كانت شابة يخشى الافتنان بها أو يخشى افتنانها هي بمن سلم عليها فالسلام عليها وجواب السلام منها حكمه الكراهة عند المالكية والشافعية والحنابلة وذكر الحنفية أن الرجل يرد على سلام المرأة في نفسه إن سلمت عليه وترد هي في نفسها إن سلم عليها وصرح الشافعية بحرمة ردها عليه
    3. إحياء علوم الدين الجزء الثالث صحـ 99
    وهذا يدل على أنه لا يجوز للنساء مجالسة العميان كما جرت به العادة في المأتم والولائم فيحرم على الأعمى الخلوة بالنساء ويحرم على المرأة مجالسة الأعمى وتحديق النظر إليه لغير حاجة وإنما جوز للنساء محادثة الرجال والنظر إليهم لأجل عموم الحاجة
    4. الجمل الجزء الرابع ص 120
    (و) سن (نظر كل) من المرأة والرجل (للآخر بعد قصده نكاحه قبل خطبته غير عورة) في الصلاة وإن لم يؤذن له فيه أو خيف منه الفتنة للحاجة إليه فينظر الرجل من الحرة الوجه والكفين وممن بها رق ما عدا ما بين سرة وركبة كما صرح به ابن الرفعة في الأمة وقال أنه مفهوم كلامهم وهما ينظرانه منه فتعبيري بما ذكر أخذا من كلام الرافعي وغيره أولى من تعبير الأصل كغيره بالوجه والكفين واحتج لذلك بقوله صلى الله عليه وسلم للمغيرة وقد خطب امرأة "انظر إليها فإنه أحرى أن يؤدم بينكما" أي أن تدوم بينكما المودة والألفة رواه الترمذي وحسنه والحاكم وصححه وقيس بما فيه عكسه وإنما اعتبر ذلك بعد القصد لأنه لا حاجة إليه قبله ومراده بخطب في الخبر عزم على خطبتها لخبر أبي داود وغيره "إذا ألقي في قلب امرئ خطبة امرأة فلا بأس أن ينظر إليها" وأما اعتباره قبل الخطبة فلأنه لو كان بعدها لربما أعرض عن منظوره فيؤذيه
    (قوله بعد قصده نكاحه إلخ) أي وقد رجا الإجابة رجاء ظاهرا كما قاله ابن عبد السلام لأن النظر لا يجوز إلا عند غلبة الظن المجوز ويشترط أيضا أن يكون عالما بخلوها عن نكاح وعدة تحرم التعريض وإلا فغاية النظر مع علمها به كونه كالتعريض اهـ شرح م ر (قوله : قبل خطبة) فلا يسن بعدها على ما هو ظاهر كلامهم لكن الأوجه كما قال شيخنا استحبابه فالتقييد بالقبلية للأولوية على المعتمد – إلى أن قال – (قوله عزم على خطبتها) أي وإن كانت خطبتها حينئذ غير جائزة بأن كانت معتدة فيجوز له الآن نظر المعتدة لخطبتها بعد العدة وإن كان بإذنها أو علمها بأنه لرغبته في نكاحها ثم رأيت في شرح الإرشاد الصغير ولا بد في حل النظر من تيقن خلوها من نكاح وعدة وخطبة ومن أن يغلب على ظنه أنه يجاب ومن أن يرغب في نكاحها اهـ ومثله في شرح شيخنا لكن قيد العدة بكونها تحرم التعريض اهـ شوبري
    5. إسعاد الرفيق الجزء الثاني ص 105
    (و) منها (كتابة ما يحرم النطق به) قال في البداية لان القلم احد اللسانين فاحفظه عما يجب حفظ اللسان منه اي من غنيمة وغيرها فلا يكتب به ما يحرم النطق به من جميع ما مر وغيره
    6. الفقه الإسلامي وأدلته الجزء التاسع صحـ 6292
    حكمة الخطبة الخطبة كغيرها من مقدمات الزواج طريق لتعرف كل من الخاطبين على الأخر إذ أنها سبيل دراسة أخلاق الطرفين وطبائعهما وميلهما ولكن بالقدر المسموح به شرعا وهو كاف جدا فإذا وجد التلاقي والتجارب أمكن الإقدام على الزواج الذي هو رابطة دائمة في الحياة واطمأن الطرفان إلى أنه يمكن التعايش بينهما بينهما بسلام وأمان وسعادة ووثام وطمأنينة وحب وهي غايات يحرص عليها كل الشباب والآهل من ورائهم
    7. إعانة الطالبين الجزء الثالث صحـ 301
    (قوله لا في نحو مرآة) أي لا يحرم نظره لها في نحو مرآة كماء وذلك لانه لم يرها فيها وإنما رأى مثالها ويؤيده قولهم لو علق طلاقها برؤيتها لم يحنث برؤية خيالها والمرأة مثله فلا يحرم نظرها له في ذلك قال في التحفة: ومحل ذلك، كما هو ظاهر، حيث لم يخش فتنة ولا شهوة.
    8. حاشيتا قليوبي وعميرة الجزء الثالث صحـ 209
    والحاصل أنه يحرم رؤية شيء من بدنها وإن أبين كظفر وشعر عانة وإبط ودم حجم وفصد لا نحو بول كلبن والعبرة في المبان بوقت الإبانة فيحرم ما أبين من أجنبية وإن نكحها ولا يحرم ما أبين من زوجة وإن أبانها وشمل النظر ما لو كان من وراء زجاج أو مهلهل النسج أو في ماء صاف وخرج به رؤية الصورة في الماء أو في المرآة فلا يحرم ولو مع شهوة ويحرم سماع صوتها ولو نحو القرآن إن خاف منه فتنة أو التذ به وإلا فلا والأمرد فيما ذكر كالمرأة.
    9. إعانة الطالبين الجزء الثالث صحـ 260
    (قوله: وليس من العورة الصوت) أي صوت المرأة، ومثله صوت الامرد فيحل سماعه ما لم تخش فتنة أو يلتذ به وإلا حرم (قوله: فلا يحرم سماعه) أي الصوت. وقوله إلا إن خشي منه فتنة أو التذ به: أي فإنه يحرم سماعه، أي ولو بنحو القرآن، ومن الصوت: الزغاريد. وفي البجيرمي: وصوتها ليس بعورة على الاصح، لكن يحرم الاصغاء إليه عند خوف الفتنة. وإذا قرع باب المرأة أحد فلا تجيبه بصوت رخيم، بل تغلظ صوتها، بأن تأخذ طرف كفها بفيها وتجيب. وفي العباب: ويندب إذا خافت داعيا أن تغل صوتها بوضع ظهر كفها على فيها. اهـ.
    10. الفتاوي الفقهية الكبرى الجزء الأول صحـ 203
    والمراد بالفتنة الزنا ومقدماته من النظر والخلوة واللمس وغير ذلك
    11. توشيح على ابن قاسم صحـ 197
    الفتنة هي ميل النفس ودعاؤها إلى الجماع أو مقدماته والشهوة هو أن يلتذ بالنظر

    http://akitiano.blogspot.com/2009/06/facebook-diharamkan-forum-bahtsul.html

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Reply #79 13 December, 2010, 01:37:29 PM
  • Publish
  • xda masalah nk bercakap dengan laki or perempuan yg bukan mahram jika ada urusan. cuma jngn melunakkan suara sehingga boleh menaikkan nafsu syahwat.

    Zaman skang ni mmg da tale nk elak bercakap dengan bukan mahram. dlm konteks dakwah, jgn sesekali terus mengatakan haram, sedangkan ada kaedah fiqh yang mengharuskan.


    klu nk elak fitnah, susah la... jngn keluar umah la. so cari alternatif cara islam. Islam tu menjaga kita, tp jgn sampai kita jumudkan fikiran sampai menyusahkan proses dakwah. wallahua'lam.


    betul tak ada salahnya cuma kita mesti ingat bats kita jangan sampai timbul maslah ye..... :ins:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    112 Replies
    22719 Views
    Last post Today at 05:41:52 PM
    by maliki
    75 Replies
    15254 Views
    Last post 14 June, 2012, 12:42:09 PM
    by alhaudhie
    20 Replies
    10788 Views
    Last post 18 July, 2011, 08:27:22 AM
    by maliki