Bertelefon & SMS antara lelaki dengan perempuan. Hukumnya?

Author Topic: Bertelefon & SMS antara lelaki dengan perempuan. Hukumnya?  (Read 18365 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

hairilnua

  • *
  • Posts: 1058
  • Allahuakbar....!!
    • View Profile
Jawab #40 20 April, 2009, 12:35:55 PM
  • Publish Di FB
  • pe salahnye gne telefon? dah ade teknologi kan,,, klu couple pn,, xsalah lah,,, sbb zina tu cme klu dah depan2,,, lagipun, klu nk lepas rindu pe salahnye,,,, janji kte xlalai,,,,

    fikir dulu sebelum cakap,,
    siapa cakap couple boleh?
    lepas rindu boleh?
    siapa cakap?


    islam xmengharam kan cinta,,, islam xmengharamkan kasih sayang.... ade dlm quran kate haram???? ade ke dlm quran kate xleh couple? yg pasti, tekankan aspek pegang tangan,, sentuhan tu mmg lah xblh,,, haram,, dosa,,,, tp,,,, mane kitab yg sebut haram couple? haram tuk berkasih sayang, haram utk merindui??? kitab mane??? pk dlu sblm nk kate pe2,,,
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #41 20 April, 2009, 12:55:45 PM
  • Publish Di FB
  • pe salahnye gne telefon? dah ade teknologi kan,,, klu couple pn,, xsalah lah,,, sbb zina tu cme klu dah depan2,,, lagipun, klu nk lepas rindu pe salahnye,,,, janji kte xlalai,,,,

    fikir dulu sebelum cakap,,
    siapa cakap couple boleh?
    lepas rindu boleh?
    siapa cakap?


    islam xmengharam kan cinta,,, islam xmengharamkan kasih sayang.... ade dlm quran kate haram???? ade ke dlm quran kate xleh couple? yg pasti, tekankan aspek pegang tangan,, sentuhan tu mmg lah xblh,,, haram,, dosa,,,, tp,,,, mane kitab yg sebut haram couple? haram tuk berkasih sayang, haram utk merindui??? kitab mane??? pk dlu sblm nk kate pe2,,,

    sy lemah bab2 ni..
    islam mengalakkan cinta mencintai laki sesama lelaki..
    bukan gay ye?cinta untuk akhirat..
    sperti para sahabt mengucap "aku cinta padamu" sesama mereka..
    ikatan kasih sayang sesama mereka..
    berat sama di pikul..
    ringan sama di junjung..
    melihat sahabat yang memiliki harta yang banyak..
    menyebabkan mereka muram..kerana bimbang sahabt mereka akan di hisab lama di hari akhirat kelak..
    perempuan sesama perempuan untuk akhirat..
    apa maksud untuk akhirat?sama2 berjalan dan hidup di muka bumi ni berbakti pada ALLAH~
    bila dah awk cakap boleh berkapel..boleh bercinta..
    tanpa ada ikatan halal..
    ia boleh menjerumus ke arah zina..
    awak cakap xpe kalau xlalai..
    tetapi awak yakin ke awk boleh x lalai?
    mustahil la..
    setiap masa setan duk jolok2..nak sesatkan kita..
    awk boleh memberi jaminan?
    awk tahu apa maksud zina hati?
    zina hati seperti menyukai sesorang..meluahkan perasaan sayang..timbul perasaan rindu tanpa ada ikatan sah..
    seperti berkapel la..
    dan boleh menyebabkan menjerumus ke arah zina..
    itu pandangan..tiada ambil dari kitab mana2..
    sama2 la berkongsi pendapat ek..
    yang salah sama2 betulkan..
    wasalam..:senyum:
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    luqmannafi

    • *
    • Posts: 18
    • akhukum fillah
      • View Profile
    Jawab #42 20 April, 2009, 01:02:53 PM
  • Publish Di FB
  • Semoga Allah merahmati dan sentiasa menjaga kita dari was-was yang dicipta oleh syaitan yang direjam

    dan semoga kita terus bertakwa dan yakin dengan Islam :aamiin:

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1058
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Jawab #43 21 April, 2009, 10:33:24 AM
  • Publish Di FB
  • pe salahnye gne telefon? dah ade teknologi kan,,, klu couple pn,, xsalah lah,,, sbb zina tu cme klu dah depan2,,, lagipun, klu nk lepas rindu pe salahnye,,,, janji kte xlalai,,,,

    fikir dulu sebelum cakap,,
    siapa cakap couple boleh?
    lepas rindu boleh?
    siapa cakap?


    islam xmengharam kan cinta,,, islam xmengharamkan kasih sayang.... ade dlm quran kate haram???? ade ke dlm quran kate xleh couple? yg pasti, tekankan aspek pegang tangan,, sentuhan tu mmg lah xblh,,, haram,, dosa,,,, tp,,,, mane kitab yg sebut haram couple? haram tuk berkasih sayang, haram utk merindui??? kitab mane??? pk dlu sblm nk kate pe2,,,

    sy lemah bab2 ni..
    islam mengalakkan cinta mencintai laki sesama lelaki..
    bukan gay ye?cinta untuk akhirat..
    sperti para sahabt mengucap "aku cinta padamu" sesama mereka..
    ikatan kasih sayang sesama mereka..
    berat sama di pikul..
    ringan sama di junjung..
    melihat sahabat yang memiliki harta yang banyak..
    menyebabkan mereka muram..kerana bimbang sahabt mereka akan di hisab lama di hari akhirat kelak..
    perempuan sesama perempuan untuk akhirat..
    apa maksud untuk akhirat?sama2 berjalan dan hidup di muka bumi ni berbakti pada ALLAH~
    bila dah awk cakap boleh berkapel..boleh bercinta..
    tanpa ada ikatan halal..
    ia boleh menjerumus ke arah zina..
    awak cakap xpe kalau xlalai..
    tetapi awak yakin ke awk boleh x lalai?
    mustahil la..
    setiap masa setan duk jolok2..nak sesatkan kita..
    awk boleh memberi jaminan?
    awk tahu apa maksud zina hati?
    zina hati seperti menyukai sesorang..meluahkan perasaan sayang..timbul perasaan rindu tanpa ada ikatan sah..
    seperti berkapel la..
    dan boleh menyebabkan menjerumus ke arah zina..
    itu pandangan..tiada ambil dari kitab mana2..
    sama2 la berkongsi pendapat ek..
    yang salah sama2 betulkan..
    wasalam..:senyum:

    :senyum:,,, saudara,, xkan r ble ckp syg sesame islam tu cume pk lelaki aje,, kan ade batas2 cinta kat dunia ni,, cinta pd allah yg hakiki, xblh samakan cinta pd allah dengan cinta dengan manusia, berat sama dipikul, tp bgantung pd allah juga, allah adakan ujian, dugaan utk kte,, maka dia cipta sejenis cinta dlm hati kte,, mmg r xblh klu cinta sesama insan,, tp xblh la nk kate haram, cume,, yg mnjadi haramnye,, cinta tu melebihi cinta pd yg esa, dosa besar tu,, blh dianggap syirik, sbb cinta berlandaskan kepercayaan sesama insan,cinta jugak perlukan pengorbanan, klu bagi zaman skang ni, cinta diibaratkan sebagai maksiat, sbb skang standed yg org nmpak,, org yg berkapel, pgg tangan,, wt mksiat, jd minah rempit ke, tp sedangkan yg lain tu ade jgk bcinta, xde pn wt benda cmni, zaman skang ni byk yg dah berubah berbanding dulu.. saudara, penah terbaca kisah seorang nabi,,,, ana lupe r nabi ape,,xpelah, nnt ana tgk balik kisah nabi2 tu,, cume ceritanye pasal nabi yg dah ade 99 isteri, dia tetap nk cukupkan 100 jgk, dia terlihat seorg pempuan yg cantik, yg mggoda ati dia, lantas dia kawin dgn gadis tu, rupenye gadis tu dah ade kekasih ati, kekasihnye merupakan askar yg berperang dibawah naungan raja iaitu nabi itu, smpaikan allah tegur nabi tersebut,, dalam kisah ni,, mmg xsalah bcinta, asalkan cinta pd yg esa tu lebih, klu smpai cinta pada insan yg melampau2 smpai sggup bunuh diri, pasal putus cinta, tu la yg dinamakan cinta neraka,,, padan muka,,, hahhahah,,,,, ni r pendapat ana...

    anISlam

    • *
    • Posts: 135
      • View Profile
    Jawab #44 22 April, 2009, 12:04:49 AM
  • Publish Di FB
  • Assalammualikum..

    Sory mencelah…sy kurang selesa dengan kenyataan saudara hairilnua..mungkin betol xde dalil/kitab yg sebut haram couple,haram tuk berkasih sayang, haram utk merindui  tapi ade dalil yang seakan mengharamkanny..cube tgk comen sahabat2 lain..nie untuk renuungan bersama..

    “maka kedua mata, zinanya adalah memandang. Kedua telinga zinanya adalah mendengar. Lisan, zinanya adalah berkata. Tangan zinanya adalah menyentuh. Kaki, zinanya adalah berjalan dan zinanya HATI adalah ingin dan angan-angan”..zina hati sememangnya kelihatan kecil namun dosanya tetap same..

    Dalil y lebih kuat menentang hubungan percintaa ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayt 32:
    “Dan janganlah kamu mendekati zina: sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan y buruk:”
    ….semakin manis hubungan sebelum berkahwin, semakin tawar hubungan selepas menjadi suami isteri nti…

    Kita kat sini kita hanyalah berkongsi pendapat…tambah ilmu y mane kurang…alangkah indahnya bila muslimah dan muslimin masing2 menjaga adab pergaulan..

    Wassalam

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Jawab #45 02 May, 2009, 11:44:11 PM
  • Publish Di FB
  • telephone nie patut tak de kan,,:senyum:..
    pyah nak elak bende2 ginie..
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    telaga_syurga

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Jawab #46 03 May, 2009, 12:58:08 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...

    satu perkongsian dariku..
    sememangnya fitrah seorang insan ingin mencintai dan dicintai..
    kehadiran 'cinta' dlm kehidupan kita adalah satu benda yg wajar..
    dan ia bergantung pd kita untuk menentukan sapa kekasih kita..
    tgk cara kita mengawalnya..
    ada org melayan cinta mereka dgn manusia...
    ada pula yg terlalu mencintakan harta..
    ada yg letaknya pada dunia semata..
    namun, ada juga segelintir manusia menhamparkan cintanya pada Allah..
    itulah cinta yg kekal abadi.

    bab couple ni ana tegas ngan prinsip ana
    y couple mmg x leh..
    mmg Allah x sebut secara terang akan hal ini..
    tapi Allah ingin kita teliti dan perhati setiap firmannya...
    Allah ada berfirman dlm Al-Quran...
    "Janganlah engkau mendekati zina........"
    jadi ana nk timbulkan satu persoalan
    tidakkah 'couple' boleh membawa kpd zina...
    jgn sempitkan pemikiran antum dengan zina(persetubuhan x halal) saja..
    bukankah zina itu luas cabangnya...
    zina mata, telinga, plg ditakuti zina hati...zina kecil yg m'bawa kpd zina yg sebenar
    sbg contoh.. seorang lelaki menelefon perempuan yg bukam mahramnya..
    ana yakin benar waktu inilah syaitan akan amik peluang utk lalaikan kita..
    kita akan rindu pdnya, x sabar bertemunya..secara x langsung zina hati telah berlaku..
    jgn kita remehkan zina kecil ini..kerna zina kecil yg sentiasa dilakukan akan membawa kpd zina yg besar...
    Naudzubillah...
    jadi ana ajak diri ana dan diri antum. mari kita tanamkan cinta tertinggi kpd ALLAH s.w.t..
    nescaya Allah akan kurniakan cinta manusia kpd kita..cinta cinta di atas dasar syara'
    sblom ni..ana ada dgr kita kena pastikan cinta Allah cinta yg tertinggi. cinta kpd yg lain harus tidak melebihi cinta kpd Allah..
    mmg betul..cuma ana nk tambahkan skit...cinta kpd selain drpd Allah mestilah cinta yg dibenarkan, dihalalkan, cinta berlandaskan syariat Allah...seperti cinta kpd isteri, cinta kpd ibu bapa, cinta pd kluarga, cinta pd sahabat...
    bukan cinta pd awek, pakwe dan lain2...
    Wallahua'lam....
     

    helangsenja

    • *
    • Posts: 55
    • Tiap² Waktu adalah Dkwah,Tiap² Masa adalah Trbiah
      • View Profile
    Jawab #47 03 May, 2009, 01:03:51 AM
  • Publish Di FB
  • salam ukhwah shbt semua,

    maaf mencelah. just nak peringat kan balik, klu boleh jadikanlah perbincang ngn kita ni secara ilmiah. ana tgk dah macam nak gaduh dah.

    tak nak kerana benda agama, ukhwah kita semua tergadai. harap sama2 jaga silaturrahim bersama..

    p/s: maaf, tak sempt nak bg pndapat lagi, insyaAllah, akan datang nanti..
    Tiap² Waktu adalah Dkwah,Tiap² Masa adalah Trbiah
    || http://helangsenja.blogspot.com ||

    telaga_syurga

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Jawab #48 03 May, 2009, 01:08:40 AM
  • Publish Di FB
  • satu gi...lupa nak ckp..
    hukum bertelefon antara lelaki dan perempuan bergantung pada niatnya..
    jika ada urusan, pekerjaan yg penting utk kita bertelefon ngan org yg bkn mahram..x jadi masalah..malah diharuskan..dgn syarat xda niat2 buruk lain dan urusan ataupun pekerjaan kita tu ikut ketetapan syara'...brd atas dasar syariat Allah
    ingatlah Allah x membebankan hamba-hambanya...


    mfz06

    • *
    • Posts: 57
    • Tiada Yang Lebih Hebat Dari Cinta Allah
      • View Profile
    Jawab #49 03 May, 2009, 01:48:08 AM
  • Publish Di FB
  • pe salahnye gne telefon? dah ade teknologi kan,,, klu couple pn,, xsalah lah,,, sbb zina tu cme klu dah depan2,,, lagipun, klu nk lepas rindu pe salahnye,,,, janji kte xlalai,,,,

    fikir dulu sebelum cakap,,
    siapa cakap couple boleh?
    lepas rindu boleh?
    siapa cakap?


    islam xmengharam kan cinta,,, islam xmengharamkan kasih sayang.... ade dlm quran kate haram???? ade ke dlm quran kate xleh couple? yg pasti, tekankan aspek pegang tangan,, sentuhan tu mmg lah xblh,,, haram,, dosa,,,, tp,,,, mane kitab yg sebut haram couple? haram tuk berkasih sayang, haram utk merindui??? kitab mane??? pk dlu sblm nk kate pe2,,,

    "Kebelakangan ini kerap kita mendengar soalan tentang bolehkah sebenarnya bercinta dalam Islam, mungkin dek kerana terpengaruh dengan aluan nasyid nasyid longlai dan fatwa cinta di dalamnya, ramai pula orang ingin merasakan nikmat bercinta . Persoalan ini sebenarnya satu soalan yang agak sukar untuk dirungkai, apa lagi bagi orang yang tak punyai pengalaman .

    Cinta boleh menjadi fitnah
    Memang benar cinta itu adalah satu fitrah bagi semua manusia normal. Dan fitrah itu sesuatu yang suci. Maknanya cinta itu pada asalnya satu fitrah yang bersih, cuma bila dicemari oleh nafsu dan dicampurkan dengan perkara terlarang yang mendorong ke arah maksiat besar, fitrah
    boleh berubah menjadi fitnah pula. Di antara tujuan diciptakan perasaan ini adalah untuk menguji perempuan dan lelaki, sepertimana firman Allah dalam surah Al-Furqan: (( dan kami telah jadikan sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain fitnah, adakah kamu
    melihatnya? Sesungguhnya Tuhanmu Maha Melihat )).

    Seperti yang telah dinyatakan, Allah Taala telah menetapkan jalan yang halal mengikut syara' untuk memenuhi naluri fitrah ini iaitu melalui jalan perkahwinan, dan telah diharamkan segala jalan lain selain perkahwinan supaya manusia tidak terjebak dalam perkara haram
    dan kotor yang dimurkai Allah Taala. Ini kerana manusia itu secara semulajadinya memang inginkan kepada keseronokan yang ditimbulkan oleh nafsu, dan syaitan pula akan sentiasa mengambil kesempatan mendorong mereka ke jalan nafsu yang menjadikan manusia hilang akal dan bimbingan diri.

    Cinta itu boleh berubah menjadi satu fitnah bilamana ia dicampurkan dengan perkara perkara yang diharamkan oleh Allah Taala. Apabila larangan Allah diperlekehkan,nafsu lantas mengemudi hati, maka hilanglah rasa malu di dalam diri. Dek kerana itu, maka kebelakangan ini sering kita direntet oleh isu yang mengigit sukma lakunya. Antara perilaku sumbang yang semakin sebati dikalangan remaja hari ini.

    1. Memandang kepada bukan mahram
    Firman Allah di dalam surah an-Nur, ayat 30, mafhumnya: ((Katakanlah pada lelaki yang beriman: "hendaklah mereka menjaga pandangan dan memelihara kemaluan mereka, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka… ).

    Apabila pandangan melihat benda yang tidak elok, maka manusia akan terdorong untuk melakukan maksiat seperti zina. Oleh sebab itu, Allah telah mengharamkan memandang kepada wanita yang bukan mahram dengan sengaja, maksudnya dengan shahwat dan tanpa sebab syar'ie, seperti kehakiman, muamalat harian tujuan untuk menikahi perempuan yang dilihat dengan syarat-syarat tertentu. (rujuk bab an-nazru tulisan dari. Abdul Karim Zaidan dalam "Al-mufassal fi ahkam almar'ah wa baitul muslim", jilid 3.) Ini kerana pandangan yang tidak bersebab itu boleh membangkitkan syahwat serta menimbulkan fitnah, juga mungkin akan mengikat hati lelaki pada wanita.

    Justeru, pandangan mata perlulah dijaga demi keselamatan hati dan rohani, kerana pandangan juga boleh membawa kepada zina, seperti sabda Rasulullah  , "dua mata itu boleh berzina melalui pandangannya"-riwayat Bukhari. Rasulullah  pernah berpesan pada Saidina Ali bin Abi Talib Karamullahiwajhah: " Wahai Ali,jangan kamu turuti pandangan pertama (yang tidak disengajakan dengan pandangan seterusnya, sesungguhnya pandangan pertama itu tidak mengapa, tapi yang kedua bukan haqmu.."-riwayat Tarmizi.

    2. Berjumpa dan berjalan berdua-duaan
    Seorang perempuan tidak dibenarkan bermusafir sendirian, dan bertemu lelaki ajnabi sendirian, seperti sabda Nabi s.a.w: " Tidak bermusafir seorang perempuan kecuali ada bersamanya mahramnya, dan tidak boleh seseorang masuk menemuinya kecuali ada mahramnya."- hadis riwayat Imam Bukhari. Perempuan juga dilarang berjalan bersama sama lelaki, dalam sunan Abi Daud, diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w memerintahkan para wanita agar berjalan di tepi laluan jalan, tidak di tengah kerana mengelakkan mereka dari bercampur dengan lelaki. Sedangkan percampuran begini dilarang, apatah lagi berjalan berdua - duaan.

    3. Berpegangan tangan
    Di dalam Islam, mengikut pendapat jamhur dan rojih, seorang muslim diharamkan bersalaman/bersentuhan dengan semua wanita (iaitu dalam hal biasa, dibolehkan dalam hal darurat seperti perubatan), kecuali dengan mahramnya: ibunya, adik beradiknya,anaknya, ibu mertuanya, ibu saudaranya, anak saudaranya, isterinya dan anak tirinya( anak isteri).

    Jika dilihat dari sirah Rasulullah  , baginda amat tegas menjauhi persentuhan lelaki perempuan, hatta dalam hal penting sekalipun seperti bye'ah. Bahkan Rasulullah  akan mengambil bye'ah wanita melalui ikrar sahaja. Daripada Aisyah r.a, katanya: Nabi mengambil bye'ah para wanita dengan ikrar, baginda tidak pernah menyentuh tangan wanita kecuali wanita yang halal baginya.-riwayat Bukhari.

    Namun yang demikian, mengapa masih ramai anak anak muda berpasangan berpegangan tangan, sedangkan baginda Rasulullah  s.a.w pernah bersabda: "sekiranya seseorang itu mencucuk kepalanya dengan jarum besi, itu adalah lebih baik baginya dari menyentuh perempuan yang tidak halal baginya"- riwayat Tabrani dengan sanad yang soheh. Telah menjadi fitrah pada lelaki dan wanita apabila bersentuhan keduanya maka akan timbul rasa seronok di hati. Ini akan menjadi satu permulaan kepada perkara maksiat. Syaitan pula akan sentiasa mengambil kesempatan menghiasi perkara yang dimurkai Allah agar kelihatan indah.

    Bersentuhan sangat berkaitan dengan hawa nafsu, dan hawa nafsu itu adalah buta dan tuli. Apabila nafsu menjadi raja, maka syaitan pun bertepuklah tangan. Bagi wanita pula,malu itu adalah ibarat mahkota yang tidak perlukan singgahsana. Tetapi sekiranya mahkota ini tercabut dari singgahsananya, maka jadilah wanita itu lebih dahsyat daripada 70 ekor syaitan!

    4. Berdua-duaan / dating/ khalwah ajnabiyah
    Sesungguhnya Rasulullah  saw telah bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan wanita, sesungguhnya yang ketiga di antara mereka berdua adalah syaitan"-(riwayat imam Ahmad). Tidak syak lagi bahawa berdua-duaan satu perkara yang amat besar bahayanya. Nafsu shahwat akan memungkinkan segalanya, ditambah lagi syaitan yang akan berusaha kuat untuk menjerumuskan manusia ke jalan kemaksiatan. Apabila sudah berada di landasan keseronokan nafsu, seseorang baik lelaki mahupun wanita akan lupa kekuasaan Allah, kemurkaan dan azabNya. Mereka juga akan melupakan nilai kesucian diri dan kemuliaan sifat terpuji. Dalam keadaan berdua-duaan amatlah mudah untuk terjatuh ke dalam jenayah yang besar. Bahkan ianya merupakan satu peringkat yang paling menghampirkan diri kepada zina, dan ianya terbukti dengan kes-kes penangkapan khalwat, dan muqaddimah zina serta zina itu sendiri yang berpunca dari berdua-duaan.

    Rasulullah  saw bersabda: "Jauhilah daripada berdua-duaan dengan perempuan, Demi diriku yang berada dalam tanganNya, tidaklah berkhalwat dua orang lelaki dan perempuan kecuali ada syaitan diantara mereka.. dan jika sekiranya seorang lelaki berhimpit dengan seekor bab* yang berlumuran lumpur dan kotoran itu lebih baik baginya dari berhimpit bersentuhan bahu dengan perempuan yang tidak halal baginya". Hadis di atas jelas mengharamkan khalwat dan duduk berdua bersama, kalau di zaman kita ini termasuklah duduk berdua-duaan bersebelahan di dalam bas, wayang dan sebagainya. Satu alasan yang popular bagi mereka yang ingin berdua-duaan ialah untuk mengulangkaji pelajaran. Menuntut ilmu itu memanglah satu perkara yang dituntut, tapi apakah sudah tidak ada pelajar lain di atas muka bumi ini untuk belajar bersama sama. atau sudah tiada pelajar yang sama jantina yang boleh membantu dalam pelajaran.

    Cuba kita renungi kata-kata Imam Hasan al-Basri : "Jangan kamu berdua-duaan dengan perempuan, walaupun kamu berkata. saya mengajarkannya al-Quran". Demikianlah beberapa hujah dari baginda Rasulullah  sendiri serta para ulama tentang larangan dan bahaya khalwah atau berdua-duaan dengan orang yang bukan mahram.

    PERSOALAN : Telefon dan SMS - boleh atau tidak Seperti yang kita tahu, telefon dan SMS merupakan alat perantaraan komunikasi yang tidak wujud di zaman rasul, sahabat mahupun tabiin. Dalam hal ini saya mengembalikan hukum sesuatu perbuatan itu kepada asalnya, iaitu mengikut kaedah usul fiqh, asal kepada setiap satu itu adalah harus, selagi tidak ada nas yang mengharamkannya. Atau dalam masalah telefon barangkali dapat kita lihat dalam bab mendengar percakapan wanita , satu bab yang ada dalam kitab fiqh. Bercakap dan mendengar percakapan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram/ajnabi, dengan satu hajat atau tujuan yang baik, adalah diharuskan di dalam Islam, selagimana ianya aman dari fitnah, tidak menimbulkan shahwat, dan tidak melalaikan dari mengingati Allah Ta'ala.

    Di dalam Soheh Bukhari dan soheh muslim misalnya, terdapat hadis yang menerangkan bagaimana Rasulullah  mengambil bye'ah dari para muslimah dengan percakapan. Ibnu Hajar dalam syarah Soheh Bukhari, kitab Fathul Bari menyimpulkan dari hadis ini bahawa, mendengar percakapan perempuan itu adalah harus, dan suara mereka bukanlah aurat. Imam Nawawi pula dalam syarah sahih muslim menyatakan: dalam hadis ini kita dapati bahawa percakapan wanita itu harus untuk kita mendengarnya dengan ada hajat atau tujuan, dan suara mereka bukanlah aurat. (rujuk Mufassal, Abd karim Zaidan, jilid 3, m/s 276/277)

    Antara dalil lain yang mengharuskan percakapan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram ialah Al-Qur'an memperbolehkan laki-laki bertanya kepada isteri-isteri Nabi saw dari balik tabir. Allah berfirman: "Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir ..."(al-Ahzab: 53) Permintaan atau pertanyaan dari para sahabat itu sudah tentu memerlukan jawapan dari Ummahatul Mukminin. Mereka memberi fatwa kepada orang yang meminta fatwa kepada mereka, dan meriwayatkan hadits-hadits bagi orang yang ingin mengambil hadits mereka. Pernah ada seorang wanita bertanya kepada Nabi saw. dihadapan kaum laki-laki. Ia tidak merasa keberatan melakukan hal itu, dan Nabi pun tidak melarangnya.

    Dan pernah ada seorang wanita yang menyangkal pendapat Umar ketika Umar sedang berpidato di atas mimbar. Atas sanggahan itu, Umar tidak mengingkarinya, bahkan ia mengakui kebenaran wanita tersebut dan mengakui kesalahannya sendiri seraya berkata, "Semua orang (bisa) lebih mengerti daripada Umar." Di dalam Al-Quran juga kita dapat mengikuti kisah seorang wanita muda, putri seorang syeikh yang sudah tua (Nabi Syu'aib alaihissalam) yang bercakap dengan Musa, sebagaimana dikisahkan dalam Al-Qur'an: "... Sesungguhnya bapakku memanggil kamu agar ia memberi balasan terhadap (kebaikan)-mu memberi minum (ternak) kami ..." (al-Qashash: 25)
    Sebelum itu, wanita tersebut dan saudara perempuannya juga berkata kepada Musa ketika Musa bertanya kepada mereka: "... Apakah maksudmu (dengan berbuat begitu)? Kedua wanita itu menjawab, 'Kami tidak dapat meminumkan (ternak kami), sebelum penggembala-penggembala itu memulangkan (ternaknya), sedangkan bapak kami adalah orang tua yang telah lanjut usianya." (al-Qashash: 23)

    Selanjutnya, Al-Qur'an juga menceritakan kepada kita percakapan yang terjadi antara Nabi Sulaiman a.s. dengan Ratu Saba, serta percakapan sang Ratu dengan kaumnya yang laki-laki. Begitu pula peraturan (syariat) bagi nabi-nabi sebelum kita menjadi peraturan kita selama peraturan kita tidak menghapuskannya, sebagaimana pendapat yang terpilih. Yang dilarang bagi wanita ialah melunakkan pembicaraan untuk menarik laki-laki, yang oleh Al-Qur'an diistilahkan dengan al-khudhu bil-qaul (tunduk/lunak/memikat dalam berbicara), sebagaimana disebutkan dalam firman Allah: "Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu melunakkan suara dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik." (al-Ahzab: 32)

    Allah melarang khudhu, yakni cara bicara yang bias membangkitkan nafsu orang-orang yang hatinya "berpenyakit." Namun, dengan ini bukan bererti Allah melarang semua pembicaraan wanita dengan setiap laki-laki. Perhatikan hujung ayat dari surat di atas: "Dan ucapkanlah perkataan yang baik". Melalui hujah ini, maka harus untuk seseorang bercakap melalui telefon, atau menghantar SMS, dengan hajat dan tujuan yang baik di sisi syara' seperti yang dibawakan dalam contoh-contoh di atas serta aman dari fitnah, syahwat dan tidak melalaikan kita dari mengingati Allah Ta'ala. Semua ini hanya dapat ditentukan oleh diri orang yang menelefon atau memberi sms itu sendiri, samaada percakapannya itu menimbulkan fitnah atau tidak, melalaikan atau
    tidak, maka kalau dia berdusta pada dirinya sendiri dan orang lain,maka itu antara dia dan Allah Ta'ala.

    Cinta sebagai satu fitrah
    Islam menggariskan satu sistem yang syumul yang merangkumi seluruh aspek kehidupan. Oleh kerana Allah sendiri yang mencipta kita, Dia Maha mengetahui segala naluri dan fitrah kita. Kerana itulah Islam meraikan fitrah dan kehendak naluri manusia, dan salah satu daripadanya adalah cinta. Dari Muhammad Muhammad As-sharif, dari Universiti Al-Azhar dalam bukunya " Islah Al-Ummah A'lah Huda As-Sunnah" (islah @ reformasi ummah di atas cahaya sunnah) menyatakan bahawa telah difitrahkan yang seorang lelaki akan mempunyai perasaan terhadap perempuan, dan begitulah sebaliknya.

    Ini kerana perempuan itu dijadikan daripada rusuk lelaki, sebab itu lelaki ada perasaan terhadap wanita yang sememangnya dijadikan daripada satu bahagian tubuh dirinya sendiri. Kalau dilihat dari kisah kehidupan awal manusia, seperti diceritakan dalam kitab sirah imam Ibnu Kathir, "al-bidayah wa an-nihayah",dan beberapa kitab lain, bahawa nabi Adam alaihissalam sendiri kesunyian ketika mula diciptakan di dalam syurga, lalu Allah menciptakan Hawa bagi menjadi teman hidup Adam. Tapi Allah tidak membiarkan mereka bercinta begitu saja tanpa ada ikatan, mereka lantas diijabkabulkan. Allah Taala berfirman, maksudnya: "Sesungguhnya pada diri Rasulullah  itu ada satu contoh yang amat baik untuk kamu ikuti..". sepanjang rentetan sejarah rasul dan para sahabat, perkataan cinta itu wujud dalam rumahtangga mereka.

    Apabila seseorang jatuh cinta dengan perempuan, mahu menjadikannya sebagai serikandi hidup, maka dibenarkan dia melihat perempuan itu mengikut batas syara'. Terdapat hadis hadis dalam bab bolehnya melihat orang yang berkenan untuk dibuat isteri (maknanya melihat kepada yang bukan aurat), contohnya hadis riwayat Imam Tirmizi: daripada Mughirah bin Syu'bah, bahawa dia hendak meminang seorang perempuan, lalu bersabda Rasulullah  s.a.w: " Pergilah kamu melihatnya, sesungguhnya ia akan memanjangkan lagi kasih sayang antara kamu berdua nanti.. "Tafsirannya, bila jatuh hati atau berkenan pada seseorang perempuan, tindakan seterusnya adalah mengikat ikatan samaada khitbah atau pertunangan ataupun berkahwin. Selepas itu mereka barulah mereka bercinta sebagai suami isteri.

    Maka daripada perkara di atas, Islam menyediakan ruang untuk bercinta, iaitu percintaan untuk perkahwinan. Maknanya di sini Islam meletakkan cinta itu sebagai satu tanggungjawab, bukan satu permainan atau keseronokan semata mata. Jika benar benar mencintai seorang perempuan itu, seorang lelaki hendaklah menunaikan tanggungjawabnya, jika sudah bersedia maka ikatlah dengan ikatan yang sah, jika belum bersedia, banyak-banyaklah berdoa pada Allah dan jangan sekali kali melakukan perkara yang berlanggar dengan syara'yang boleh mencemarkan kesucian cinta sebagai satu fitrah. Justeru, bersamalah kita mengawal fitrah yang indah ini agar tidak terpesong ia menjadi fitnah, InsyaAllah. Hanya cinta Allah yang boleh memimpin kita meniti lembah sunyi menuju firdausi.Wallahua’lam.

    Jangan mudah melafaz kasih,kasih itu untuk siapa..
    Jangan mudah melafaz sayang,sayang itu pada siapa..
    Jangan mudah melafaz cinta,cinta itu pada Yang Esa,
    Cintakan bunga,bungakan layu..cintakan manusia kan pergi.

    p/s: Artikel ini telah diriso dan diedarkan kepada semua muslimin dan muslimat di Kolej Matrikulasi Melaka sebagai langkah untuk mencegah keruntuhan akhlak di kalangan pelakar yang kini kian serius. Ingatlah “MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA”


    ~di copy paste utk dikongsi dengan halaqian yang lain


    ~Pencarian ilmu Mu tiada Penghujungnya~

    helangsenja

    • *
    • Posts: 55
    • Tiap² Waktu adalah Dkwah,Tiap² Masa adalah Trbiah
      • View Profile
    Jawab #50 03 May, 2009, 02:09:25 AM
  • Publish Di FB
  • satu gi...lupa nak ckp..
    hukum bertelefon antara lelaki dan perempuan bergantung pada niatnya..
    jika ada urusan, pekerjaan yg penting utk kita bertelefon ngan org yg bkn mahram..x jadi masalah..malah diharuskan..dgn syarat xda niat2 buruk lain dan urusan ataupun pekerjaan kita tu ikut ketetapan syara'...brd atas dasar syariat Allah
    ingatlah Allah x membebankan hamba-hambanya...

    satu gi...lupa nak ckp..
    hukum bertelefon antara lelaki dan perempuan bergantung pada niatnya..
    jika ada urusan, pekerjaan yg penting utk kita bertelefon ngan org yg bkn mahram..x jadi masalah..malah diharuskan..dgn syarat xda niat2 buruk lain dan urusan ataupun pekerjaan kita tu ikut ketetapan syara'...brd atas dasar syariat Allah
    ingatlah Allah x membebankan hamba-hambanya...


    [/quotea
    satu gi...lupa nak ckp..
    hukum bertelefon antara lelaki dan perempuan bergantung pada niatnya..
    jika ada urusan, pekerjaan yg penting utk kita bertelefon ngan org yg bkn mahram..x jadi masalah..malah diharuskan..dgn syarat xda niat2 buruk lain dan urusan ataupun pekerjaan kita tu ikut ketetapan syara'...brd atas dasar syariat Allah
    ingatlah Allah x membebankan hamba-hambanya...



    ana stuju, dalam permasalahan ini, kita bergantung pada niat.
    Ust Hasrizal (saifulislam.com) ada mnyentuh mengenai revolusi cinta dalam buku terbaru beliau, bercinta hingga ke syurga..

    Beliau ada menceritakan kisah cinta remaja, bnyak remaja cuba berselindung disebalik agama, cnthnya gunakan waktu study sbgai alasan berjmpa, guna telefon sebagai alasan ingin sama2 tazakkir. padahal semua itu mndekatkan diri mereka kepada nafsu. shinggakan sanggup memberi alasan kerana agama.

    jd, hrp kita tgk niat kita balik, kita istghfar byk2. tnya balik diri kita, btl ke apa yg telah kita lakukan slama ini. kalau ia, kerana agama, dia tiada niat utk bercinta mnggunakan agama.

    wallahu 'alam..

    smoga kita mendapat manfaat bersama...insyaAllah..amin

    Annalthafunnisa

    • *
    • Posts: 519
    • put ALLAH first,everything will come to you..
      • View Profile
    Jawab #51 03 May, 2009, 04:35:04 AM
  • Publish Di FB
  • salam ukhwah shbt semua,

    maaf mencelah. just nak peringat kan balik, klu boleh jadikanlah perbincang ngn kita ni secara ilmiah. ana tgk dah macam nak gaduh dah.

    tak nak kerana benda agama, ukhwah kita semua tergadai. harap sama2 jaga silaturrahim bersama..

    p/s: maaf, tak sempt nak bg pndapat lagi, insyaAllah, akan datang nanti..

    sama2 lah kita menjaga silaturrahim..
    smile until you cant smile;

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Jawab #52 03 May, 2009, 09:21:49 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamu'alaikum

    Komunikasi itu amat perlu apatah lagi jika berkenaan perkara yang penting berkaitan agama, masalah umat, pelajaran, kaunseling dan sebagainya. Kita perlu perhatikan dalam sudut pembelajaran, guru wanita mengajar pelajar lelaki, Saidatina Aisyah pernah mengajar sahabat lelaki dalam berkaitan hukum selepas kewafatan RasuluLlah. bahkan ramai muhaddith lelaki belajar dengan muhaddith perempuan. Perkara ini kita perlu jelas.

    Bahkan dalam keadaan yang memerlukan penglibatan wanita seperti dalam keadaan peperangan, sesi pembelajaran, jual beli, saksi, penghakiman dan sebagainya perlu diteliti.

    Perkara yang jelas di sini ialah bagaimana cara-cara untuk mengawal agar komunikasi yang dibuat tersebut tidak mengundang kepada penzinaan. Sepatutnya perkara inilah yang perlu diperbincangkan. Saya harap selepas ini persoalan yang sama sahaja antara pergaulan lelaki dan wanita berkaitan sms, telefon, belajar, aktiviti persatuan. Sila satukan sahaja dalam satu topik. Sebab semuanya berkisar bab yang sama yang memerlukan jalan penyelesaian dalam menjadikan pergaulan itu dalam bentuk yang dapat memberi manfaat dan bukan yang memberikan mudarat.

    Terima kasih.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #53 03 May, 2009, 09:23:56 AM
  • Publish Di FB
  • Assalammualikum..



    “maka kedua mata, zinanya adalah memandang. Kedua telinga zinanya adalah mendengar. Lisan, zinanya adalah berkata. Tangan zinanya adalah menyentuh. Kaki, zinanya adalah berjalan dan zinanya HATI adalah ingin dan angan-angan”..zina hati sememangnya kelihatan kecil namun dosanya tetap same..

    Dalil y lebih kuat menentang hubungan percintaa ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayt 32:
    “Dan janganlah kamu mendekati zina: sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan y buruk:”
    ….semakin manis hubungan sebelum berkahwin, semakin tawar hubungan selepas menjadi suami isteri nti…

    Kita kat sini kita hanyalah berkongsi pendapat…tambah ilmu y mane kurang…alangkah indahnya bila muslimah dan muslimin masing2 menjaga adab pergaulan..

    Wassalam




    harap hairilnua paham maksud saudari~
    Dalam hadis Nabi Muhammad Yg Sahih..Di Petik Dalam Paper arini..
    "Di tulis bagi setiap anak adam bahagiannya daripada zina.Ia Pasti melakukannya tanpa dapat elakkan.Zina mata adalah di sebabkan pandangan,
    Zina Lisan di sebabkan berbicara,Zina Telinga di sebabkan mendengar,Zina tangan di sebabkan menggunakannya,zina kaki apabila ia melangkah,jiwa berharap dan berhasrat,malulah yang membenarkannya atau mendustakan"
    « Last Edit: 03 May, 2009, 01:01:21 PM by assiddiq »

    Jawab #54 11 May, 2009, 04:12:41 PM
  • Publish Di FB
  • apa pandangan antum, orang suka cucuk hidung, semalam saya pergi makan kenduri, terkejut tengok hidung seorang wanita muda umur 25 mungkin, merah kerana tindik subang besar duit syiling 50 sen.

    otramen_mebius22

    • *
    • Posts: 598
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Jawab #55 11 May, 2009, 04:23:07 PM
  • Publish Di FB
  • salam ukhwah shbt semua,

    maaf mencelah. just nak peringat kan balik, klu boleh jadikanlah perbincang ngn kita ni secara ilmiah. ana tgk dah macam nak gaduh dah.

    tak nak kerana benda agama, ukhwah kita semua tergadai. harap sama2 jaga silaturrahim bersama..

    p/s: maaf, tak sempt nak bg pndapat lagi, insyaAllah, akan datang nanti..


    betul tu, ni mcm masing2 nak menunjukkan masing2 mempunyai jwpan or pandangan yg betul pasal topik ni..

    so far mana ada haram ke tak bertalipon laki pmpuan...kita ni la yg merosakkan keadaan, benda yg tak ada diadakan......kita ni tau cakap je haram la, ikut niat la...tp kita sendiri buat jugak...

    kalau bertalipon laki dgn pompuan tak boleh, baik buang je HP tu...

    beruang

    • *
    • Posts: 1354
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Jawab #56 11 May, 2009, 04:50:29 PM
  • Publish Di FB
  • salam ukhwah shbt semua,

    maaf mencelah. just nak peringat kan balik, klu boleh jadikanlah perbincang ngn kita ni secara ilmiah. ana tgk dah macam nak gaduh dah.

    tak nak kerana benda agama, ukhwah kita semua tergadai. harap sama2 jaga silaturrahim bersama..

    p/s: maaf, tak sempt nak bg pndapat lagi, insyaAllah, akan datang nanti..


    betul tu, ni mcm masing2 nak menunjukkan masing2 mempunyai jwpan or pandangan yg betul pasal topik ni..

    so far mana ada haram ke tak bertalipon laki pmpuan...kita ni la yg merosakkan keadaan, benda yg tak ada diadakan......kita ni tau cakap je haram la, ikut niat la...tp kita sendiri buat jugak...

    kalau bertalipon laki dgn pompuan tak boleh, baik buang je HP tu...

    Mungkin si pemula topik ni bercakap mengenai pasangan yang belum berkahwin bercakap melalui telefon dengan perasaan penuh nafsu (bercinta) sambil terbayang2 wajah antara satu sama lain dan kadangkala sehingga ternaik syahwat. Tu yang hukum sesuatu perkara itu x jadi begitu keras, malah nabi sendiri memberikan jawapan berbeza kepada orang yang berbeza mengenai satu perkara....ikut keadaan....

    dalila

    Jawab #57 11 May, 2009, 04:54:05 PM
  • Publish Di FB
  • satu perkongsian dariku..
    sememangnya fitrah seorang insan ingin mencintai dan dicintai..
    kehadiran 'cinta' dlm kehidupan kita adalah satu benda yg wajar..
    dan ia bergantung pd kita untuk menentukan sapa kekasih kita..
    tgk cara kita mengawalnya..
    ada org melayan cinta mereka dgn manusia...
    ada pula yg terlalu mencintakan harta..
    ada yg letaknya pada dunia semata..
    namun, ada juga segelintir manusia menhamparkan cintanya pada Allah..
    itulah cinta yg kekal abadi.

    bab couple ni ana tegas ngan prinsip ana
    y couple mmg x leh..
    mmg Allah x sebut secara terang akan hal ini..
    tapi Allah ingin kita teliti dan perhati setiap firmannya...
    Allah ada berfirman dlm Al-Quran...
    "Janganlah engkau mendekati zina........"
    jadi ana nk timbulkan satu persoalan
    tidakkah 'couple' boleh membawa kpd zina...
    jgn sempitkan pemikiran antum dengan zina(persetubuhan x halal) saja..
    bukankah zina itu luas cabangnya...
    zina mata, telinga, plg ditakuti zina hati...zina kecil yg m'bawa kpd zina yg sebenar
    sbg contoh.. seorang lelaki menelefon perempuan yg bukam mahramnya..
    ana yakin benar waktu inilah syaitan akan amik peluang utk lalaikan kita..
    kita akan rindu pdnya, x sabar bertemunya..secara x langsung zina hati telah berlaku..
    jgn kita remehkan zina kecil ini..kerna zina kecil yg sentiasa dilakukan akan membawa kpd zina yg besar...
    Naudzubillah...
    jadi ana ajak diri ana dan diri antum. mari kita tanamkan cinta tertinggi kpd ALLAH s.w.t..
    nescaya Allah akan kurniakan cinta manusia kpd kita..cinta cinta di atas dasar syara'
    sblom ni..ana ada dgr kita kena pastikan cinta Allah cinta yg tertinggi. cinta kpd yg lain harus tidak melebihi cinta kpd Allah..
    mmg betul..cuma ana nk tambahkan skit...cinta kpd selain drpd Allah mestilah cinta yg dibenarkan, dihalalkan, cinta berlandaskan syariat Allah...seperti cinta kpd isteri, cinta kpd ibu bapa, cinta pd kluarga, cinta pd sahabat...
    bukan cinta pd awek, pakwe dan lain2...
    Wallahua'lam....



    stuju apa yang di perkatakan....

    otramen_mebius22

    • *
    • Posts: 598
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Jawab #58 11 May, 2009, 04:58:22 PM
  • Publish Di FB
  • masalahnya kita ni berpegang ke pada syariat? takut zina dll? kita ikut ke?.....kita sendiri pun asyik bertalipon, senang kata kita sendiri yg selalu buat.....melainkan bila HP dah habis kredit baru berhenti sekejap, tu pun sekejap je..

    susah nak percaya...byk org hipokrit.

    nhs

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #59 11 May, 2009, 05:34:52 PM
  • Publish Di FB
  • Salam Ukhuwwah Fillah.
    kenapa perlu berbincang dakwah/agama dengan rakan berlainan jantina?
    sudah pupuskah rakan sejantina?
    konteks 'syaitan adalah orang ketiga' adalah luas.
    bila menelefon,sms,ym antara 2 orang yg berlainan jantina,dikira pihak yg ketiga ialah syaitan.
    melainkan urusan2 yg penting.( perubatan,pendidikan,jual beli,...)
    maka perlulah menjaga suara dan mmpercepatkan urusan.
    niat mungkin betul,tapi ada kalanya niat tak menghalalkan cara.
    saya pernah ym dgan seorang ustaz utk bertanyakan musykillah agama.
    dah dapat jawapan,terus beri salam dan selesai.
    itu sahaja.
    sebab niat di hati nak tahu jawapan,bukan berborak.
    jangan jadikan alasan Islam dan Dakwah sebagai kosmetik untuk menutup niat mazmumah di hati.
    Wallahualam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    110 Replies
    19745 Views
    Last post 14 November, 2010, 01:57:53 AM
    by Ummu Fatimah
    75 Replies
    13314 Views
    Last post 14 June, 2012, 12:42:09 PM
    by alhaudhie
    20 Replies
    9251 Views
    Last post 18 July, 2011, 08:27:22 AM
    by maliki