Mari Belajar Bahasa Jepun.

*

Author Topic: Mari Belajar Bahasa Jepun.  (Read 92777 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

asrar_syamim

  • *
  • Posts: 222
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
30 December, 2008, 12:06:16 AM
  • Publish
  •  :)

    Ana ikhlas ingin menyampaikan serba sedikit ilmu Bahasa Jepun yang ana pelajari.
    Ana berharap dengan penyampaian ilmu ana yang tak seberapa ni dapat menambahkan pengetahuan umat Islam kita.

    Walaubagaimanapun, ilmu Bahasa Jepun ana tidaklah setinggi mana. Tetapi InsyaAllah ana harap dengan berkongsi ilmu ini dapat mengekalkan daya ingatan ana terhadap apa yang ana dah pelajari di samping menyebarkan ilmu ana.

    Tidak salah jika kita mahu belajar bahasa asing.

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #1 30 December, 2008, 12:10:52 AM
  • Publish
  • Ana mulakan dengan perbualan biasa yang digunakan dalam seharian..

    Ohaiyougozaimas = selamat pagi

    konnichiwa = selamat petang

    konbangwa= selamat malam

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #2 30 December, 2008, 12:16:56 AM
  • Publish
  • Onamaewa= Siapa nama awak?

    Watashiwa Anades= Saya Ana.

    *Dalam bahasa Jepun, kebiasaannya ayat penyata akan diakhiri dengan des.
      Contohnya ayat di atas.

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #3 30 December, 2008, 12:26:13 AM
  • Publish
  • Ogengkideska= Awak sihat ke?

    hai, gengkides= Ya, sihat.

    iie watashiwa gengkidewaarimasen= Tidak, saya tak sihat.

    * Kalau ya= hai.
      Kalau tidak= iie

    Cara nak sebut iie = 'e' bunyi seperti 'yek'.

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #4 30 December, 2008, 12:39:06 AM
  • Publish
  • Arigatomasuka=TErima kasih (jk tak salah lah!)

     :)
     
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #5 30 December, 2008, 02:37:57 PM
  • Publish
  • Arigatomasuka=TErima kasih (jk tak salah lah!)

     :)
     

    Ada salah sikit..

    Arigatougozaimas= terima kasih.

    Untuk pengetahuan halawah, perkataan yang berakhir dengan 'ka' hanya untuk ayat tanya.
    Contohnya:
     
    Arewa nangdeska. = Itu apa?

    Wakarimaska= faham tak?


    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #6 30 December, 2008, 02:47:29 PM
  • Publish
  • arigatougozaimas= Terima kasih.

    douitashimashite= Sama-sama.

    Ohisashiburidesne= Lama tak jumpa..

    sayounara= Selamat tinggal/Bye!


    sofia

    • *
    • Posts: 396
      • View Profile
    Reply #7 30 December, 2008, 02:56:38 PM
  • Publish
  • Arigatomasuka=TErima kasih (jk tak salah lah!)

     :)
     

    Ada salah sikit..

    Arigatougozaimas= terima kasih.

    Untuk pengetahuan halawah, perkataan yang berakhir dengan 'ka' hanya untuk ayat tanya.
    Contohnya:
     
    Arewa nangdeska. = Itu apa?

    Wakarimaska= faham tak?



    asrar ade belajar bhsa jepun ye?
    Suara kehidupanku memang tak akan mampu menjangkau telinga kehidupanmu; tapi marilah kita cuba saling bicara barangkali kita dapat mengusir kesepian dan tidak merasa jemu.

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #8 30 December, 2008, 03:03:01 PM
  • Publish

  • to-Sofia


    YA.. Ana belajar di sekolah. Setiap pelajar sekolah berasrama penuh yg masuk dari tingkatan 1 wajib ambil satu bahasa asing.

    Alhamdulillah, ana dah habis belajar bahasa jepun sampai tingkatan 4. Apapun, ilmu ana masih cetek lagi .

    Cuma apa yang ana boleh sampaikan, ana akan bantu.. :ins:

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #9 30 December, 2008, 03:13:15 PM
  • Publish
  • Untuk pengetahuan anda, karakter kartun shinchan nama sebenarnya ialah shin sahaja.

    chan itu merupakan panggilan bagi seorang kanak-kanak. Contoh lagi:
     
    Amirachan
    Azmichan
    Sarachan

    Panggilan untuk orang dewasa seperti cik/encik/puan/tuan ialah san.
    Contohnya:

    Syamimsan
    Sofiasan
    Tomokosan
    Sitisan

     
     

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Reply #10 30 December, 2008, 03:15:02 PM
  • Publish
  • Panggilan untuk orang dewasa seperti cik/encik/puan/tuan ialah san.
    Contohnya:

    SyamimsanSofiasan
    Tomokosan
    Sitisan

    lau cam tu saya...

    fasehahsan @ fasehsan
    heh...

     
     
    *Image Removed*
    Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
    dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #11 30 December, 2008, 03:18:12 PM
  • Publish
  • Alhamdulillah.. Nampaknya faseh nampaknya dah mula memahami..

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #12 30 December, 2008, 03:23:39 PM
  • Publish
  • Omedetougozaimas= Tahniah!

    ucapan ini boleh diucapkan untuk pengantin baru, calon peperiksaan dll.


    insyiratul_me

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #13 30 December, 2008, 03:43:25 PM
  • Publish
  •  :)
     untuk balasan ucapan terima kasih pulak ialah
    dooitashimashite yang bermaksud sama-sama

    maksudnya mcm ni,

    A: arigatoo gozaimasu..
    B: dooitashimashite

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #14 30 December, 2008, 03:47:28 PM
  • Publish
  • Nombor dalam bahasa jepun

    1 = ichi                             6 = roku

    2 = ni                               7 = nana/shichi

    3 = san                             8 = hachi
     
    4 = yong/shi                     9 = kiu/ku

    5 = go                             10 = ju

    kalau nombor 10+ :

    11 = juichi                         16 = juroku
    12 = juni                           17 = junana/jushichi
    13 = jusan                         18 = juhachi

    14 = juyong/jushi               19 = jukiu/juku
    15 = jugo                           20 = niju

    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #15 30 December, 2008, 03:49:09 PM
  • Publish
  • :)
     untuk balasan ucapan terima kasih pulak ialah
    dooitashimashite yang bermaksud sama-sama

    maksudnya mcm ni,

    A: arigatoo gozaimasu..
    B: dooitashimashite

    betul tu.

    alim

    • *
    • Posts: 92
      • View Profile
    Reply #16 30 December, 2008, 09:37:55 PM
  • Publish
  • saLam warga jepun celup...:senyum:..ana pn nk tmbh lg nie..
    kalo nama ana alim..jepun jd Ari Mu San..

    Wakaranai- x tau
    nai -  tau
    Sumimasen- Mintak Maaf
    Gohan - Nasi
    Damek - rosak@reject
    Dulu ana keja kat kompeni jepun bole la blja skit2 bhsa diorang@ bhsa komunis nie..
    ..H!duP uNtUK mEnGHaDaPi MaSaLaH,BkN LaRi DaRi MaSaLaH

    insyiratul_me

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #17 31 December, 2008, 12:39:35 PM
  • Publish
  •  :)

    banyak information yang asrar bagi..
    tapi saya ingin menambah sedikit...


    sayonara = selamat tinggal (perpisahan jangka masa yang lama)
    jaane = selamat tinggal ( untuk perpisahan yang singkat/ seharian)


    asrar_syamim

    • *
    • Posts: 222
    • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
      • View Profile
    Reply #18 31 December, 2008, 03:59:20 PM
  • Publish
  •  :)

    Arigatougozaimashita insyirasan..

    Sesiapa sahaja yang ada ilmu bahasa jepun, tak salah kalau kita berkongsi, kan?

     :jaz:

    Apple

    • *
    • Posts: 59
    • Islam is my way...
      • View Profile
    Reply #19 31 December, 2008, 11:25:21 PM
  • Publish
  • erm.. :)

    ana ada juga sesuatu nak di kongsi

    * ganbatte : berusaha
    * sensei: cikgu
    * suteki : indahnya.
    * taiyou : matahari
    *namida : tangis
    * uta : lagu
    * rakan-rakan : tomodachi @ nakama (kawan seangkatan)

    ok..
    My life wouldn't be complete if great love from Allah swt didn't fell into my heart...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Mari belajar Bahasa Arab

    Started by kucai « 1 2 ... 6 7 » B. Arab

    129 Replies
    33071 Views
    Last post 06 May, 2014, 06:12:06 PM
    by Ana Tholibah
    5 Replies
    2601 Views
    Last post 18 January, 2010, 02:36:56 PM
    by ana muslim~
    0 Replies
    769 Views
    Last post 28 July, 2011, 10:10:17 AM
    by adibza