Mari Belajar Bahasa Jepun.

Author Topic: Mari Belajar Bahasa Jepun.  (Read 140009 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
30 December, 2008, 12:06:16 AM
 :)

Ana ikhlas ingin menyampaikan serba sedikit ilmu Bahasa Jepun yang ana pelajari.
Ana berharap dengan penyampaian ilmu ana yang tak seberapa ni dapat menambahkan pengetahuan umat Islam kita.

Walaubagaimanapun, ilmu Bahasa Jepun ana tidaklah setinggi mana. Tetapi InsyaAllah ana harap dengan berkongsi ilmu ini dapat mengekalkan daya ingatan ana terhadap apa yang ana dah pelajari di samping menyebarkan ilmu ana.

Tidak salah jika kita mahu belajar bahasa asing.

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #1 30 December, 2008, 12:10:52 AM
Ana mulakan dengan perbualan biasa yang digunakan dalam seharian..

Ohaiyougozaimas = selamat pagi

konnichiwa = selamat petang

konbangwa= selamat malam

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #2 30 December, 2008, 12:16:56 AM
Onamaewa= Siapa nama awak?

Watashiwa Anades= Saya Ana.

*Dalam bahasa Jepun, kebiasaannya ayat penyata akan diakhiri dengan des.
  Contohnya ayat di atas.

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #3 30 December, 2008, 12:26:13 AM
Ogengkideska= Awak sihat ke?

hai, gengkides= Ya, sihat.

iie watashiwa gengkidewaarimasen= Tidak, saya tak sihat.

* Kalau ya= hai.
  Kalau tidak= iie

Cara nak sebut iie = 'e' bunyi seperti 'yek'.

halawah

  • *
  • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    • View Profile
Reply #4 30 December, 2008, 12:39:06 AM
Arigatomasuka=TErima kasih (jk tak salah lah!)

 :)
 
İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #5 30 December, 2008, 02:37:57 PM
Arigatomasuka=TErima kasih (jk tak salah lah!)

 :)
 

Ada salah sikit..

Arigatougozaimas= terima kasih.

Untuk pengetahuan halawah, perkataan yang berakhir dengan 'ka' hanya untuk ayat tanya.
Contohnya:
 
Arewa nangdeska. = Itu apa?

Wakarimaska= faham tak?


asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #6 30 December, 2008, 02:47:29 PM
arigatougozaimas= Terima kasih.

douitashimashite= Sama-sama.

Ohisashiburidesne= Lama tak jumpa..

sayounara= Selamat tinggal/Bye!


Reply #7 30 December, 2008, 02:56:38 PM
Arigatomasuka=TErima kasih (jk tak salah lah!)

 :)
 

Ada salah sikit..

Arigatougozaimas= terima kasih.

Untuk pengetahuan halawah, perkataan yang berakhir dengan 'ka' hanya untuk ayat tanya.
Contohnya:
 
Arewa nangdeska. = Itu apa?

Wakarimaska= faham tak?



asrar ade belajar bhsa jepun ye?
Suara kehidupanku memang tak akan mampu menjangkau telinga kehidupanmu; tapi marilah kita cuba saling bicara barangkali kita dapat mengusir kesepian dan tidak merasa jemu.

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #8 30 December, 2008, 03:03:01 PM

to-Sofia


YA.. Ana belajar di sekolah. Setiap pelajar sekolah berasrama penuh yg masuk dari tingkatan 1 wajib ambil satu bahasa asing.

Alhamdulillah, ana dah habis belajar bahasa jepun sampai tingkatan 4. Apapun, ilmu ana masih cetek lagi .

Cuma apa yang ana boleh sampaikan, ana akan bantu.. :ins:

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #9 30 December, 2008, 03:13:15 PM
Untuk pengetahuan anda, karakter kartun shinchan nama sebenarnya ialah shin sahaja.

chan itu merupakan panggilan bagi seorang kanak-kanak. Contoh lagi:
 
Amirachan
Azmichan
Sarachan

Panggilan untuk orang dewasa seperti cik/encik/puan/tuan ialah san.
Contohnya:

Syamimsan
Sofiasan
Tomokosan
Sitisan

 
 

faseh

  • *
  • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
    • View Profile
Reply #10 30 December, 2008, 03:15:02 PM
Panggilan untuk orang dewasa seperti cik/encik/puan/tuan ialah san.
Contohnya:

SyamimsanSofiasan
Tomokosan
Sitisan

lau cam tu saya...

fasehahsan @ fasehsan
heh...

 
 
*Image Removed*
Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
Amin...

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #11 30 December, 2008, 03:18:12 PM
Alhamdulillah.. Nampaknya faseh nampaknya dah mula memahami..

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #12 30 December, 2008, 03:23:39 PM
Omedetougozaimas= Tahniah!

ucapan ini boleh diucapkan untuk pengantin baru, calon peperiksaan dll.


Reply #13 30 December, 2008, 03:43:25 PM
 :)
 untuk balasan ucapan terima kasih pulak ialah
dooitashimashite yang bermaksud sama-sama

maksudnya mcm ni,

A: arigatoo gozaimasu..
B: dooitashimashite

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #14 30 December, 2008, 03:47:28 PM
Nombor dalam bahasa jepun

1 = ichi                             6 = roku

2 = ni                               7 = nana/shichi

3 = san                             8 = hachi
 
4 = yong/shi                     9 = kiu/ku

5 = go                             10 = ju

kalau nombor 10+ :

11 = juichi                         16 = juroku
12 = juni                           17 = junana/jushichi
13 = jusan                         18 = juhachi

14 = juyong/jushi               19 = jukiu/juku
15 = jugo                           20 = niju

asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #15 30 December, 2008, 03:49:09 PM
:)
 untuk balasan ucapan terima kasih pulak ialah
dooitashimashite yang bermaksud sama-sama

maksudnya mcm ni,

A: arigatoo gozaimasu..
B: dooitashimashite

betul tu.

Reply #16 30 December, 2008, 09:37:55 PM
saLam warga jepun celup...:senyum:..ana pn nk tmbh lg nie..
kalo nama ana alim..jepun jd Ari Mu San..

Wakaranai- x tau
nai -  tau
Sumimasen- Mintak Maaf
Gohan - Nasi
Damek - rosak@reject
Dulu ana keja kat kompeni jepun bole la blja skit2 bhsa diorang@ bhsa komunis nie..
..H!duP uNtUK mEnGHaDaPi MaSaLaH,BkN LaRi DaRi MaSaLaH

Reply #17 31 December, 2008, 12:39:35 PM
 :)

banyak information yang asrar bagi..
tapi saya ingin menambah sedikit...


sayonara = selamat tinggal (perpisahan jangka masa yang lama)
jaane = selamat tinggal ( untuk perpisahan yang singkat/ seharian)


asrar_syamim

  • *
  • jaDlah Wnita yG d ibaratkn sKuntum MAwaR brDuri..
    • View Profile
Reply #18 31 December, 2008, 03:59:20 PM
 :)

Arigatougozaimashita insyirasan..

Sesiapa sahaja yang ada ilmu bahasa jepun, tak salah kalau kita berkongsi, kan?

 :jaz:

Apple

  • *
  • Islam is my way...
    • View Profile
Reply #19 31 December, 2008, 11:25:21 PM
erm.. :)

ana ada juga sesuatu nak di kongsi

* ganbatte : berusaha
* sensei: cikgu
* suteki : indahnya.
* taiyou : matahari
*namida : tangis
* uta : lagu
* rakan-rakan : tomodachi @ nakama (kawan seangkatan)

ok..
My life wouldn't be complete if great love from Allah swt didn't fell into my heart...

divider3
halaqahforum4