Bagaimana Cara Bertaubat?

*

Author Topic: Bagaimana Cara Bertaubat?  (Read 16975 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Ummi Munaliza

  • *
  • Posts: 14525
  • Anniversary Ke 30
    • View Profile
Reply #60 07 July, 2010, 03:34:55 PM
  • Publish
  • antara tanda taubat ialah merasa taubat tidak diterima.. sentiasa merasa berdosa.  dengan itu, ia akan sentiasa bertaubat..  terus bertaubat hingga ke akhir hayat.. :P betul ka mcmtu


    Sila rujuk kiriman dan panduan Pak Arab,Intizhar, Raden Kiai Mooks   dan lain-lain.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    hafizul_84

    • *
    • Posts: 322
      • View Profile
    Reply #61 07 July, 2010, 04:41:31 PM
  • Publish
  • Taubat hanya sekali.....yang seterusnya ialah "memperbaiki dan memperelokkan" Taubat. Supaya Taubat diterima.

    Orang yang bertaubat hanya selepas datang hidayat.  Manakala proses memperbaiki adalah proses yang panjang dan

    ada jatuh bangunnya. Perintah bertaubat ialah perintah Allah kepada "orang beriman".

    "wahai orang beriman bertaubatlah dengan "TAUBATAN NASUHA"

    saya setuju..sebab pernah dengar ustaz mengajar pasal benda ni..
    dalam kehidupan selama 24 jam sehari..banyak2 kan mengucapkan kata2 taubat..
    insyaAllah..dijauhkan kita dari dosa2 besar

    bidadari_syurga

    • *
    • Posts: 39
    • Mendidik Diri Menjadi Bidadari Syurga
      • View Profile
    Reply #62 25 October, 2010, 11:53:23 AM
  • Publish
  • assalamualaikum...

    saya ingin bertanyakan tentang cara bertaubat...
    mengikut yang saya tahu...
    taubat yang paling mudah adalah beristighfar...
    melakukan sunat taubat...
    ada juga mandi taubat...
    bagi sesiapa yang arif dalam hal ini bolehlah berkongsi ilmu dengan saya.....
    saya ingin mengetahuinya dengan lebih dalam....
    ~Mendidik Diri Menjadi Bidadari Syurga~
    ~Kelembutan, Kesantunan, Kecantikan, Ketulusan, Kesetiaan~~Mengintai Suami Di Balik awan Dengan Penuh Kerinduan~

    bidadari_syurga

    • *
    • Posts: 39
    • Mendidik Diri Menjadi Bidadari Syurga
      • View Profile
    Reply #63 25 October, 2010, 12:43:02 PM
  • Publish
  • terima kasih saudara awit....bagaimana pula dengan MANDI TAUBAT seperti yang dikatakan orang????

    alief

    • *
    • Posts: 80
      • View Profile
    Reply #64 25 October, 2010, 01:01:55 PM
  • Publish
  • salam,
    ambe pun ada pernah mendengar berkenaan mandi taubat ini.
    dikatakan;

    mandi taubat ini adalah permulaan utk melakukan bertaubat, dimana sebagai titik mula/sempadan utk mengasingkan diri dari kebiasaan ativiti yg bergelombang maksiat kepada mendekatkan diri kepada ALLAH (kembali ke pangkal jalan yakni agama).

    adapun ia elok juga diamalkan jika kita tanpa sedar melakukan maksiat,

    bermula dengan kesedaran, sesal, berazam utk berubah, mandi, dan seterusnya solah sunaat Taubat serta banyak beristifar.

    bagi pemahaman ambe, mandi taubat ini samalah kita membersihkan diri zahir kita dari kotoran, kemudian suci pula diri batin kita dengan amal solah dan istifar.

    wassalam.

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Reply #65 25 October, 2010, 01:14:53 PM
  • Publish
  • soalan:

    cara mandi taubat
    salam ustaz..
    bleh x ustaz terangkan kaifiyat mandi taubat..perkara sunat/wajibnya.syrt sah nyer.
    tenkiu ustaz

    jawapan:
    Re: cara mandi taubat
    Sebenarnya tak ada mandi taubat secara khusus seperti yg disangka oleh setengah orang.

    Cuma ulamak menganjurkan bagi yang bertaubat eloklah dia mandi membersihkan diri kemudian mengambil wuduk dan melakukan solat sunat.

    Mandi tersebut tak perlu berniat mandi taubat cuma mandi membersihkan diri sahaja.

    Kalau bertaubat tanpa mandi pun taubat tetap sah.

    wallahua'lam


    dan ada lagi kenyataan yang mandi taubat ini adalah jalan hidup seorang ahli tarekat
    Abdullah Faqir

    bidadari_syurga

    • *
    • Posts: 39
    • Mendidik Diri Menjadi Bidadari Syurga
      • View Profile
    Reply #66 25 October, 2010, 02:03:41 PM
  • Publish
  • salam,
    ambe pun ada pernah mendengar berkenaan mandi taubat ini.
    dikatakan;

    mandi taubat ini adalah permulaan utk melakukan bertaubat, dimana sebagai titik mula/sempadan utk mengasingkan diri dari kebiasaan ativiti yg bergelombang maksiat kepada mendekatkan diri kepada ALLAH (kembali ke pangkal jalan yakni agama).

    adapun ia elok juga diamalkan jika kita tanpa sedar melakukan maksiat,

    bermula dengan kesedaran, sesal, berazam utk berubah, mandi, dan seterusnya solah sunaat Taubat serta banyak beristifar.

    bagi pemahaman ambe, mandi taubat ini samalah kita membersihkan diri zahir kita dari kotoran, kemudian suci pula diri batin kita dengan amal solah dan istifar.

    wassalam.

    terima kasih...

    alief

    • *
    • Posts: 80
      • View Profile
    Reply #67 25 October, 2010, 03:27:11 PM
  • Publish
  • soalan:

    cara mandi taubat
    salam ustaz..
    bleh x ustaz terangkan kaifiyat mandi taubat..perkara sunat/wajibnya.syrt sah nyer.
    tenkiu ustaz

    jawapan:
    Re: cara mandi taubat
    Sebenarnya tak ada mandi taubat secara khusus seperti yg disangka oleh setengah orang.

    Cuma ulamak menganjurkan bagi yang bertaubat eloklah dia mandi membersihkan diri kemudian mengambil wuduk dan melakukan solat sunat.

    Mandi tersebut tak perlu berniat mandi taubat cuma mandi membersihkan diri sahaja.

    Kalau bertaubat tanpa mandi pun taubat tetap sah.

    wallahua'lam


    dan ada lagi kenyataan yang mandi taubat ini adalah jalan hidup seorang ahli tarekat
    Ustaz;
    Ambe mau nanya, jika diistilahkan mandi tanpa niat, tidak kah itu perbuatan membazir? atau hanya ahli tarikat saja yg mengamalkan?
    Kerna apa yg saya tahu, “setiap perbuatan bergantung pada niat” dan ada juga pendapat mengatakan “dengan memasang niat dikira ibadah”

    Hatta mandi hari raya pun disarankan pasang niat, apatah lagi mandi hari-harian yg lain. Rasanya ndak salah kan pasang niat yang bertujuan “Lillahi ta’ala”


    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Reply #68 25 October, 2010, 06:58:40 PM
  • Publish
  • soalan:

    cara mandi taubat
    salam ustaz..
    bleh x ustaz terangkan kaifiyat mandi taubat..perkara sunat/wajibnya.syrt sah nyer.
    tenkiu ustaz

    jawapan:
    Re: cara mandi taubat
    Sebenarnya tak ada mandi taubat secara khusus seperti yg disangka oleh setengah orang.

    Cuma ulamak menganjurkan bagi yang bertaubat eloklah dia mandi membersihkan diri kemudian mengambil wuduk dan melakukan solat sunat.

    Mandi tersebut tak perlu berniat mandi taubat cuma mandi membersihkan diri sahaja.

    Kalau bertaubat tanpa mandi pun taubat tetap sah.

    wallahua'lam


    dan ada lagi kenyataan yang mandi taubat ini adalah jalan hidup seorang ahli tarekat
    Ustaz;
    Ambe mau nanya, jika diistilahkan mandi tanpa niat, tidak kah itu perbuatan membazir? atau hanya ahli tarikat saja yg mengamalkan?
    Kerna apa yg saya tahu, “setiap perbuatan bergantung pada niat” dan ada juga pendapat mengatakan “dengan memasang niat dikira ibadah”

    Hatta mandi hari raya pun disarankan pasang niat, apatah lagi mandi hari-harian yg lain. Rasanya ndak salah kan pasang niat yang bertujuan “Lillahi ta’ala”

    maaf saya bukan ustaz yang menjawab soalan ini.:sedihnya:..saya hanya mengambil dari forum yang lain.

    ezri_lucky

    • *
    • Posts: 44
    • "Makin bertambah ilmuku makin terasa kebodohanku”
      • View Profile
    Reply #69 25 October, 2010, 07:13:00 PM
  • Publish
  • Dalam ‘adat tidak berlaku ‘ibadat, kerana ‘adat tidak berasaskan syarak. Tetapi dalam ‘ibadat ada ‘adat, kerana ‘ibadat itu adalah perlakuan manusia, Tatacara solat taubat sama dengan solat sunnah yang lain, yang membezakan hanyalah niatnya.  Jadi jika seseorang melakukan perbuatan dosa maka disunnahkan untuk segera melakukan solat taubat dan berdoa meminta ampun kepada Allah Ta’ala..
    Pegangan Ku. Aku hanyalah hamba Allah yang ingin berkongsi ilmu. Aku juga mengharap tunjuk ajar dari semua pihak demi menyempurnakan Kalimah Allah Yang MAha Suci.Di saat manusia bermati-matian memperdagangkan Agama Allah untuk kepentingan peribadi. Daripada Waladi Kelantan DN,Malaysia.

    jahil

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #70 25 October, 2010, 11:23:19 PM
  • Publish
  •  :syukur:tp berapa kalikah seseorang tu boleh taubat kalau lepas tauba buat lagi,lepas taubat buat lagi..adkah bil. tertentu? pleaze..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2160
      • View Profile
    Reply #71 26 October, 2010, 07:38:20 AM
  • Publish
  • Bertaubat hingga akhir hayat.. Tidak perlu bilangan.. Cukuplah seseorang itu berdosa, apabila ia merasa dirinya tidak berdosa.. Astaghfirullah..
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Reply #72 16 December, 2010, 09:51:14 AM
  • Publish
  •  :)

    macam mana pulak kalau orang yang dah nazak minta pertolongan nak buat solat taubat tapi dia tak mampu.. bolehkah kita yang mampu ni tlg sembyng ganti dia??minta penyelesaian

    halawah

    • *
    • Posts: 2602
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #73 31 December, 2010, 09:39:48 AM
  • Publish
  • الســــلام عليكم ورحمة الله وبركـــاته

    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

    Semua manusia akan kembali kepada
    Allah, tetapi apakah ia akan kembali kepada redha Allah, atau
    kepada azab Allah. Dalam doa tersebut selanjutnya dijelaskan
    bahawa keredhaan Allahlah (mardhatillah) yang hendak dicari.
    Dalam perlaksanaannya, keredhaan Allah hanya dapat dicari
    dengan taqarrub. Taqarrub kepada Allah ertinya mendekatkan
    diri kepada Allah melalui zikrullah, baik zikrullah dalam erti
    umum mahupun dalam erti khusus.
    maka diaajarkan;

    Sayyidul Istighfar
    أعو ذ بالله من الشيطا ن الرجيم
    "A'uzubillahi minassyaithonirrajiim"
    Artinya;"Aku berlindung denganAllah daripada syaithon yang direjam"
    بسم الله الرحمن الرحيم
    "Bismillahir-Rahmanir-Rahiim"
    artinya;"Dengan nama Allah yang Amat Pengasihani lagi Amat Maha Penyayang"

    اللهم أنت ربي لإله إلا أنت خلقتني
    Allahumma anta Rabbi La Ilahailla anta khalaqtani"
    artinya;"Ya Allah Engkaulah Tuhanku tiada TUhan melainkan Engkau yang menjadikanku"

     وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت
    'Wa ana 'Abduka wa ana 'Ala 'Ahdika wa wa'dika mastatho'tu'
    artinya;"Aku adalah hambamu Ya Allah dan akulah atas perjanjianMu apa yang aku termampu"

    أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
    "Abuu u laka bini'matika wa abuu'u laka bizanbii"
    artinya;"Engkaulah Allah yang menghapuskan nikmatMu  dan menghapuskan dosaku"
    فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
    "Faghfirlii fainnahu La yaghfiruzzubuuba illa anta"
    artinya;"Maka ampunilah daku sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa-dosaku melainkan Engkau Ya Allah"
    أستغفرك و أتوب إليك
    "Astaghfiruka wa atuubu ilaik"
    artinya;"Aku minta ampun kepadaMu Ya Allah dan aku bertaubat kepadaMu Ya Allah"

    Pertunjuk (Irsyad)yang dejelaskan diatas itu dalam hadis Nabi saw;;

    Dari Bukhari , Rasulullah s.a.w. bersabda;

     “Sebaik-baiknya cara memohon ampunan dari Allah ialah: “Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau; Engkau ciptakan daku dan aku ini adalah hamba-Mu dan aku akan menuruti titah dan amanat-Mu sekuat tenagaku tanpa soal. Aku berlindung dengan-Mu dari hal-hal buruk yang Engkau ciptakan, dan aku mengakui nikmat kurnia-Mu kepadaku, serta mengakui dosaku, maka ampunilah daku, kerana tak ada yang mampu mengampuni dosa itu selainkan Engkau.”
    (Diriwayatkan oleh Shaddad Ibn Aws)


    الَّلهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ مِنْكَ فِي نِعْمَةٍ وَعَافِيَةٍ وَسِتْرٍ، فَأَتْمِمْ نِعْمَتَكَ عَلَيَّ وَعَافِيَتَكَ وَسِتْرَكَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ.   (ثلاثا)
    Ya Allah, sesungguhnya aku telah mendapatkan kurnia, kesehatan serta perlindungan daripada-Mu di pagi hari ini, maka sempurnakan kurnia kesihatan serta perlindungan-Mu padaku di dunia dan akhirat. (3X)

    .   اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُشْهِدُكَ وَأُشْهِدُ حَمَلَةَ عَرْشِكَ وَمَلاَئِكَتَكَ وَجَمِيعَ خَلْقِكَ أَنَّكَ أَنْتَ اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ وَحْدَكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ.   (أربعا)
    Ya Allah, di pagi hari ini aku mengambil-Mu sebagai saksi, begitu pun para pemikul ‘Arsy-Mu, para malaikat-Mu dan seluruh makhluk-Mu, bahawa Engkaulah Tuhan, tiada Tuhan selain Engkau, Tunggal tiada sekutu, dan bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Mu. (4X)

    تقبل الله منكم منا ومنكم تقبل يا كريم

    (Semoga Allah menerima doa kami dan doa kamu semua Terimalah Ya Allah Yang Maha Pemurah/Mulia)

    .  اَعْلَـمُ أَنَّ اللهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْـرٌ، وَاَنَّ اللهَ قَدْ أَحَـاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًـا
    .       Aku mengetahui bahwasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Dan sesungguhnya Allah tetap meliputi ilmu-Nya atas tiap-tiap sesuatu

    والله أعلم بالصواب
    "Hanya Allah Maha Mengetahui"

    لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
    "Tiada Upaya dan tiada kekuatan melainkan hanya Allah yang Maha Tinggi dan  Maha Agong/Besar"

    وبالله التوفيق والهدايه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    Semoga Allah memberikan taufik(kesepakatan) dan Hidayah(pertunjuk) Semoga kesejahteraan keatas kamu dan dengan Rahmat Allah serta keberkatan Allah swt jua".
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    zakiahmadhasan

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #74 16 April, 2011, 07:12:41 PM
  • Publish
  • ni rahsia ALLAH..
    yg penting takut dan harap..
    insyaALLAH..~
    ALLAH MAHA PENERIMA TAUBAT..
    ALLAH JUGA MAHA MENOLAK TAUBAT..
    TIADA SIAPA DAPAT MELAWAN KEHENDAKNYA..
    :")
    Allah Maha  Menolak Taubat????
    rasanya belum penah didengari dalam hadith ataupun Al Quran...
    Sila berikan penjelasan mengenainya....

    dollmatt

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Reply #75 17 April, 2011, 01:51:35 PM
  • Publish
  • ya syekh..rasa bersalah itu lah taubat, yang selebih nya nak menyatakan kesungguhan tuan dalam taubat..itu saja..belum sempat nak mintak ampun tuhan dah pun memberi keampunan nya..maka berlaku lah kenyataan nya atas diri tuan.. benarlah allah maha penerima taubat....benar lah rahmat nya mendahului murka nya..

    hanan_annisa

    • *
    • Posts: 33
      • View Profile
    Reply #76 18 April, 2011, 11:11:38 AM
  • Publish
  • Byk2kan kite solat sunat taubat...kalau blh lakukan lah hari2..
    cz Rasulullah SAW pon selalu solat sunat taubat...baginda kekasih ALLAH..

    Kite lak??ape cite...
    kite xth dlm menghintung umur n hari...
    adakah kite x melakukan dosa??KITE HAMBA ALLAH YG SERING MELAKUKAN KESILAPAN...
    byk2kan lah kite bertaubat n beristifar..selalu..

    moga2 ALLAH mengampunkan dosa2 kite yg kecil2 @ yang besar..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    3871 Views
    Last post 24 June, 2009, 11:31:01 PM
    by UniQue
    36 Replies
    13380 Views
    Last post 18 September, 2011, 07:58:58 PM
    by al_ahibbatu
    11 Replies
    4401 Views
    Last post Today at 03:43:09 PM
    by JailBreak