bagaimana untuk mendekatkn diri dgn ALLAH??

*

Author Topic: bagaimana untuk mendekatkn diri dgn ALLAH??  (Read 7683 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ana afiqah

  • *
  • Posts: 55
    • View Profile
26 December, 2008, 02:20:26 PM
  • Publish
  • assalamualaikum wbt.

    kpd semua pembaca yg dihormati..
    kat sini fiqa nk mnta pndangan kalian..
    bagaimana ya kite ni nak merasakan yg allah sentiasa melihat kite??
    mksdye..
    kite ni xkn wat sesuatu bnda yg bertentangan dgn syariat..
    walaupun da insaf byk kali tp kdg2 fiqa slalu gak trlanjur prbuatan..
    makna kata trleka..

    tlg bntu fiqa yer!!
    be a simple woman..
    jage akhlak aurat dan solat..
    study smart for spm'09..
    remember ALLAH alwayz..

    zalwaualif

    • *
    • Posts: 35
    • JAUH TIDAK BERJARAK,DEKAT TIDAK BERSENTUH
      • View Profile
    Reply #1 17 January, 2009, 03:17:16 AM
  • Publish
  • belajar sifat 20,nanti faham la siapa yang melihat. ketika kamu melontar bukanlah kamu yang melontar, malah aku yang melontar.

    ibnufauzi

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Reply #2 17 January, 2009, 07:48:22 AM
  • Publish
  • salam..
    Pada pendapat saya, untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan sentiasa mengingat-Nya. Dan berzikir merupakan satu cara untuk mengingat-Nya selain dari melakukan amalan suruhan dan meninggalkan larangan-Nya.
    Mulakan untuk melakukan sesuatu perkara itu dengan bacaan Bismillah, itu merupakan satu tanda bahawa kita sentiasa mengingati Allah dalam melakukan sesuatu perkara. Dan merupakan satu niat bahawa sesuatu yang kita lakukan adalah untuk mecari redha-Nya.
    Sekian.
    Sebarang cadangan dan komen dialu-alukan.

    mawaroren

    • *
    • Posts: 1
    • air mata cinta.........
      • View Profile
    Reply #3 17 January, 2009, 04:24:53 PM
  • Publish
  • wsalam wbt,
    Manusia mmg tak lepas dari melakukan kesilapan, fiqa. Manusia mudah lalai, banyakkan mencari ilmu dengan membaca dan cuba untuk memahami, insyaAllah dengan ilmu iman bertambah, rasa islam dalam diri semakin tebal dan insyaAllah akan wujud sifat ihsan.
    Ambik kisah dari sahabat2 nabi yang juga manusia biasa, mereka jugak kadang2 merasa jauh dari Allah, apakah amalan mereka di terima Allah, itu lebih baik dari kita merasa diri kita sempurna di sisi Allah, kadang2 fiqa, semakin kita cuba untuk mendekati diri kepada Allah semakin banyak ujian yang datang dan kita merasakan semakin jauh dari Allah. Tapi dalam hal ini jangan sekali kali fiqa buruk sangka dengan Allah. Dalam hal ini juga fiqa perlu sabar dan teruskan istiqamah. InsyaAllah semua tu pasti terjawab di sana (akhirat). Apa yang penting jangan putus asa, sabar dan sentiasa beristighfar.
    Dan satu lagi pandai2 lah fiqa carik kawan yang boleh menegur fiqa jika fiqa salah, dan fiqa jugak jgn lupa untuk menegur dan mengingati kawan bila kawan lalai dan buat silap. Allah ada katakan, sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang saling ingat mengingati dan beramal soleh.....
    Mawar mintak maaf jika ada yang kurang, itu semua kelemahan mawar hanyalah hamba Allah. Segala yang baik itu adalah kurniaan Allah, semoga sama2 kita umat islam lebih kuat dan bersatu untuk agama Allah...InsyaAllah.
    Ya ALLAH, Hanya PadaMu Aku Bersujud.....

    zalwaualif

    • *
    • Posts: 35
    • JAUH TIDAK BERJARAK,DEKAT TIDAK BERSENTUH
      • View Profile
    Reply #4 17 January, 2009, 11:43:27 PM
  • Publish
  • NAFAS TAK PERNAH BERHENTI KECUALI MATI,JADI INGATILAH DIA KETIKA NAIK DAN TURUN

    ana afiqah

    • *
    • Posts: 55
      • View Profile
    Reply #5 24 January, 2009, 04:43:42 PM
  • Publish
  • belajar sifat 20,nanti faham la siapa yang melihat. ketika kamu melontar bukanlah kamu yang melontar, malah aku yang melontar.


    bleyh zalwaualif terangkn dgn lbih lanjut???
    fiqa kurang faham la???

    Nur_Syurga

    • *
    • Posts: 70
      • View Profile
    Reply #6 17 February, 2009, 06:13:51 PM
  • Publish
  •  :)

    Kepada adik yang bertanya.. akak rasa segala persoalan telah pun dijawab oleh sahabat-sahabat lain. Tapi akak pun tak nak lepaskan peluang untuk bagi pandangan.Bagaimana mendekatkan diri dengan Allah? sebelum tu akak nak tanya macam mana adik dekatkan diri dengan kawan-kawan? jawapannya mesti melalui proses mengenal kan? begitu juga dengan Allah, kita kena kenal Allah sebagai Khaliq iaitu Pencipta makhluk . Nak kenal Allah  banyak caranya, ikuti majlis ilmu, lazimi diri dengan kelompok usrah/halaqah, membaca dan menghayati isi kandunagn al quran, banyak diskusi tentang islam, dan berkawan dengan kawan-kawan yang soleh dan beriman.

    Hakikatnya setiap manusia ada potensi jadi baik dan jadi buruk. Jadi sebelum melakukan apa-apa kena tahu hukum halal, haram, makruh,mandub/sunat . Dah tahu hukum baru buat. Kesimpulannya adik kena mendalami tsaqofah islam. Sebab amal tanpa ilmu adalah sia-sia dan tak bertahan lama. ok dulu ya..secara ringkas.

    " Ada 3 hal, yang jika hal itu ada pada seseorang maka dia akan merasakan manisnya iman. Iaitu Allah dan RasulNya lebih dia cintai daripada selain keduanya, mencintai seseorang melainkan kerana Allah, benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya seperti bencinya jika dicampakan kedalam api neraka" (HR Al Bukhari & Muslim)



    mujahid_faiz

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Reply #7 17 February, 2009, 06:57:05 PM
  • Publish
  • :)

    Kepada adik yang bertanya.. akak rasa segala persoalan telah pun dijawab oleh sahabat-sahabat lain. Tapi akak pun tak nak lepaskan peluang untuk bagi pandangan.Bagaimana mendekatkan diri dengan Allah? sebelum tu akak nak tanya macam mana adik dekatkan diri dengan kawan-kawan? jawapannya mesti melalui proses mengenal kan? begitu juga dengan Allah, kita kena kenal Allah sebagai Khaliq iaitu Pencipta makhluk . Nak kenal Allah  banyak caranya, ikuti majlis ilmu, lazimi diri dengan kelompok usrah/halaqah, membaca dan menghayati isi kandunagn al quran, banyak diskusi tentang islam, dan berkawan dengan kawan-kawan yang soleh dan beriman.

    Hakikatnya setiap manusia ada potensi jadi baik dan jadi buruk. Jadi sebelum melakukan apa-apa kena tahu hukum halal, haram, makruh,mandub/sunat . Dah tahu hukum baru buat. Kesimpulannya adik kena mendalami tsaqofah islam. Sebab amal tanpa ilmu adalah sia-sia dan tak bertahan lama. ok dulu ya..secara ringkas.

    " Ada 3 hal, yang jika hal itu ada pada seseorang maka dia akan merasakan manisnya iman. Iaitu Allah dan RasulNya lebih dia cintai daripada selain keduanya, mencintai seseorang melainkan kerana Allah, benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya seperti bencinya jika dicampakan kedalam api neraka" (HR Al Bukhari & Muslim)



    Syukran ukhti, berkongsi ilmu.
    Bila Faiz Bicara : http://akhi-faiz.com
    Forum Jannah United : http://jannahunited.com

    Reply #8 17 February, 2009, 07:42:35 PM
  • Publish
  • assalamualaikum fiqa...dalam hidup ni tiada siapa-siapa pun yang sempurna..kita sebagai hambaNya yang lemah dan kerdil hanya mampu berusaha kearah kesempurnaan..dan iman manusia ada turun naiknya..hati kita sering berbolak balik...itulah namanya ujian yang Allah berikan kepada hambaNya..kat sini ana nak kongsi pengalaman..ana pun selalu rasa macam fiqa rasa..kejap2 insaf dan tak nak buat dah larangan Allah tapi kadang2 mengulangi kesalahan yang sama..fiqa,itulah namanya ujian Allah untuk mereka yang benar2 mencari taubat nasuha..bukan senang nak dpatkan taubat tu,jadi Allah akan uji keimanan kita sama ada hati kita betul2 dah berazam takkan mengulangi perkara yang sama..samalah kita menginsafi diri..ingatlah sahabatku,dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang...maaf ana bukan dari bidang agama,tak dapat nak selitkan apa2 hadith untuk dikongsi bersama..wassalam

    rose merah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #9 17 February, 2009, 10:38:56 PM
  • Publish
  • assalamualaikum...insya-allah dengan niat dan hati yang ikhlas kita akan dapat apa yang kita inginkan...banyak2kNLh berdoa, wat solat hajat..baca al-quran...baanyak2kan berzikir...

    zalwaualif

    • *
    • Posts: 35
    • JAUH TIDAK BERJARAK,DEKAT TIDAK BERSENTUH
      • View Profile
    Reply #10 17 February, 2009, 11:16:44 PM
  • Publish
  • assalamualaikum fiqa...dalam hidup ni tiada siapa-siapa pun yang sempurna..kita sebagai hambaNya yang lemah dan kerdil hanya mampu berusaha kearah kesempurnaan..dan iman manusia ada turun naiknya..hati kita sering berbolak balik...itulah namanya ujian yang Allah berikan kepada hambaNya..kat sini ana nak kongsi pengalaman..ana pun selalu rasa macam fiqa rasa..kejap2 insaf dan tak nak buat dah larangan Allah tapi kadang2 mengulangi kesalahan yang sama..fiqa,itulah namanya ujian Allah untuk mereka yang benar2 mencari taubat nasuha..bukan senang nak dpatkan taubat tu,jadi Allah akan uji keimanan kita sama ada hati kita betul2 dah berazam takkan mengulangi perkara yang sama..samalah kita menginsafi diri..ingatlah sahabatku,dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang...maaf ana bukan dari bidang agama,tak dapat nak selitkan apa2 hadith untuk dikongsi bersama..wassalam
    BETUI TU APA YG DIKATAKAN ,SEJUK PERUT IBU YG MENGANDUNGKAN AWAK

    wanita solehah

    • *
    • Posts: 43
      • View Profile
    Reply #11 05 May, 2009, 08:16:15 AM
  • Publish
  • cintailah ALLAH melebihi cinta segala-gala yang ada di dunia
    hanya cinta ALLAH yang kekal abadi

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #12 05 May, 2009, 08:53:58 AM
  • Publish
  • assalamualaikum wbt.

    kpd semua pembaca yg dihormati..
    kat sini fiqa nk mnta pndangan kalian..
    bagaimana ya kite ni nak merasakan yg allah sentiasa melihat kite??
    mksdye..
    kite ni xkn wat sesuatu bnda yg bertentangan dgn syariat..
    walaupun da insaf byk kali tp kdg2 fiqa slalu gak trlanjur prbuatan..
    makna kata trleka..

    tlg bntu fiqa yer!!
    sekadar apa saya belajar untuk di kongsi..
    ALLAH tak pernah duk jauh dari kita..
    bah kan kita tidur pun DIA menjaga kita..
    kita sakit pun DIA menjaga kita..
    MAHA SEMPURNA KASIH SAYANG ALLAH ini..:")
    ALLAH itu sangat hampir dengan kita..
    lebih hampir dari perasaan kita dengan kita..
    tetapi ALLAH ITU TIDAK BERTEMPAT..
    bagaimana kamu nak rasa ALLAH dkt dgn kamu..
    maka buat apa DIA suruh..tinggal apa DIA LARANG..
    hidup brpandukan wahyu..insyaALLAH slamat..
    sentiasa bertafakur..hadirkan dalam hati keagungan dan keesaan ALLAH..
    dan amalkan lah ayat..
    "YA ALLAH...JADIKAN KAMI HAMBA SENTIASA MENGINGATIMU,SENTIASA MENSYUKURI SEGALA PEMBERIAN MU DAN PERELOKKANLAH IBADATKU"
    tak mungkin manusia punya nafsu bisa terlari walau secebis dosa..
    apa yang mampu segera kembali pada DIA dengan izin DIA..jika terjatuh terus kembali..terus kembali..teruss..
    janji jangan berniat nak buat jahat..
    MOHON LA DOA PADA DIA MOGA DI BERI KEKUATAN UNTUK MENJADI HAMBA YANG TAAT..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    matahari

    • *
    • Posts: 78
      • View Profile
    Reply #13 05 May, 2009, 10:02:02 AM
  • Publish
  • Saya pun mcm saudari fiqa juga.
    Kadang2 tu baru je berazam n nekad tak nak wat benda yg dilarang tu tapi tup2 tak lama lepas tu terlanjur la plak buat. Bile tersedar rasa menyesal,bersalah n berdosa. Azam balik x nak wat pastu buat balik.
    Kadang2 saya rasa mcm main2 je insaf ni. Takut kalau taubat tidak diterima ALLAH sebab nampak mcm sambil lewa jekk

    missindependent

    • *
    • Posts: 23
    • "bErgEtAR dAdAku tAtkALA nAmA-NYA diLAuNgkAn.."
      • View Profile
    Reply #14 05 May, 2009, 11:35:14 AM
  • Publish
  •  :ws:

    sy pun turut nak bkongsi sket...
    kali pertama sy baca ayat nih, sedar2 sy da menangis...rupa2nya, selama nih sy da terlalu jauh dr ALLAH...
    kerana ayat nih jugalah mbuatkan sy cuba lebih dalam untuk mgenal ALLAH..
    bukankah kite hidup di dunia y fana ini untuk mcari keredhaan ILAHI...

    "Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama ALLAH, gementar hatinya dan apabila dibacakan ayat-ayat-NYA kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal" (surah Al-anfal:ayat 2)

    untuk mendekatkan diri dengan ALLAH, kita perlu kenal ALLAH...
    untuk kenal ALLAH, kenalila Al-Quran dan dekatilah As Sunnah...
    bergurula dengan org y layak..
    perbanyakkan mbaca Al-Quran juga terjemahannya kerana di situ kite akan lebih paham ape y tersirat..
    bukankah Al-Quran itu perumpamaan bagi manusia..

    "Dan sungguh, telah kami buatkan dalam Al-Quran ini segala macam perumpamaan bagi manusia agar mereka mendapat pelajaran" (surah Az Zumar:ayat 27)

     :ins: bile kite da mdekatkan diri dengan ALLAH, rahmat tuhan akan selalu mengiringi kite..percayalah..

    akhir kata:
    ISLAM bukan hanya pada IC tetapi sejauh mane kite mjadi umat ISLAM y melaksanakan amal makhruf nahi mungkar..
    Ya ALLAH, redhai ketulusan hati...
    Ya ALLAH, beri aku ketabahan..
    Ya ALLAH, aku sanggup berkorban..
    Demi Rahmat-MU.. Ya ALLAH...

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 515
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Reply #15 05 May, 2009, 11:51:13 AM
  • Publish
  • tiada apa yang dapat kita perkatakan dalam mendekatkan diri kita kepada ALLAH melainkan hanya dengan sentiasa mengingatiNYA dalam keadaaan susah senang,suka duka,sakit sihat dan sebagainya...
    dengan mengingatiNYA dalam apa jua situasi ALLAH akan sentiasa menginati kita...
    tak akan ALLAH mempunyai sifat pelupa melainkan manusia yang lemah lagi hina...
    cuba kenali siapa diri kita ketika kita dalam keadaan senang...Adakah kita ingat kepadaNYA?
    ketika sihat?ketika gembira?
    bagaimana rasanya bila kita sering dilupakan?
    sudah tentu kecewa...derita...sedih bukan?
    dengan mengingatiNYA kita telah mendekati ALLAH...hendaklah menambahkan dan meningkatkan amalan dengan mengikuti dan meninggalkan laranganNYA...
    Begitu mudah ISLAM mengajar kita beragama dan mendekati diri kepada ALLAH...
    cintai saudaramu mendekati sunah dan suruhan
    rasulmu dan ALLAH
    cintai rasulmu mendekati mu kepada ALLAH...
    cintai ALLAH mendekati kamu dengan keredhaanNYA...

    khalifah_04

    • *
    • Posts: 304
      • View Profile
    Reply #16 05 May, 2009, 04:21:38 PM
  • Publish
  • Sesungguhnya Allah menjadikan perumpamaan-perumpamaan di atas muka bumi ini untuk menjadikan kita berfikir bagaimanakah caranya untuk mendekatkan diri kita kepadanya.

    Di ibaratkan untuk mendekatkan diri kita dengan seorang yang kita tidak kenal adalah dengan mengenali dahulu orang yang hendak kita dekati itu. Kenal perangai dia, hati budi dia, kesukaan dia, dan segala perkara yang berkaitan dengan dirinya.

    Dan keputusannya diibaratkan kita kenal dengan abang kandung kita, adik beradik kita dan ayah dan ibu kita. Maka hubungan yang didahului perkenalan yang jazam akan memudahkan kita mendekati mereka yang kita ingin dekati.

    Mudah bukan untuk mendekati, bergurau senda dengan abang-abang dan adik beradik kita. Mudah bukan untuk mendekati ibubapa kita , mengadu masalah pada mereka, sebab kita kenal sangat mereka, dan kita memiliki hubungan istimewa dengan mereka.

    Dan begitu juga Allah, nak dekati , perlu mengenali Allah dengan sebenar-benar kenal. kenal af'al nya, kenal sifat-sifat Nya, kenal asma' Nya dan kenal Zat Nya. Bila dah kenal, baru timbul kefahaman apa sebab suatu hukum itu di wujudkan. Apa kepentingan solat. Apa kepentingan Puasa. Baru kita faham, mengapa penting ianya dilaksanakan.

    Memang pada mula kita menjadikan dosa dan pahala itu sebagai sebab mengapa kita solat. Namun bila kita belajar mengenal Allah, sebab kita solat itu akan berbeza dari sebelumnya. sampai satu tahap, kita solat bukan kerana takutkan dosa, mahupun hendakkan pahala. Kita bersolat semata-mata kerana Allah, semata-mata cintakan Allah, semata-mata inginkan perhatian Allah.dan samapai satu tahap, solat kerana dosa mahupun pahala akan menjadi hijab didalam mengenal Allah.Akan menjadi hijab didalam mendekatkan diri kepada Allah.

    Seelok-eloknya cari lah guru yang mursyid didalam membawa kita didalam mengenal Allah. Wallahua'lam

    Dari Allah AKu Datang, Kepada Allah AKu Kembali

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 515
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Reply #17 05 May, 2009, 04:55:33 PM
  • Publish
  • tiada yang dapat kita gambarkan bagaimana kita mendapat kasih sayang daripada ALLAH..
    sentiasa menuruti perintahNYA dan meninggalkan laranganNYA...
    berdoalah kita sentiasa menerima hidayah ALLAH hendaknya..

    Rio

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Reply #18 05 February, 2010, 12:00:21 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum. Salam kenal.. Saya orang indonesia

    ,Dlm bukunya madarijus salikin`
    ibnu jauzi menjelaskan bgaimana cra mendekat dan mencintai ALLAH
    -qira'atul qur'an
    bcalah kalam allah, alquran bukanlah deretan teks yg hanya utk dibca, tp juga mrupakan surat cinta dari Allah. Yang lain insya allah besok.

    deadfish76

    • *
    • Posts: 85
      • View Profile
    Reply #19 05 February, 2010, 09:46:34 AM
  • Publish
  • Salam,

    nak dekat macam mana lagi ye...
    Allah swt itu memang dah dekat dah...malah terlebih hampir berbanding urat yang ada di leher kita...
    dan Allah swt berserta kita dimana sahaja kita berada...
    cuma kita je yang tak sedar diri....lupa diri....dan terhijab oleh diri sendiri...
    sebab tulah kita rasa Allah swt tu jauh...
    mata yang ada kita guna untuk pandang keluar...tak pernah nak memandang ke dalam diri..

    wassalam
    Ilahi anta maksudi, waridhaka matlubi

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    29 Replies
    7618 Views
    Last post 21 February, 2011, 10:43:03 AM
    by syidaspongebob
    7 Replies
    3045 Views
    Last post 18 May, 2009, 06:35:19 PM
    by wArDaH iSlAm
    14 Replies
    322 Views
    Last post 22 August, 2014, 10:33:54 AM
    by pawie