Kisah dan Pengalaman sebagai Isteri Kedua

*

Author Topic: Kisah dan Pengalaman sebagai Isteri Kedua  (Read 130139 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

lilin

  • *
  • Posts: 53
    • View Profile
23 December, 2008, 10:13:15 PM
  • Publish
  •  :)
    Warga halaqah...
    Saya perlukan cerita/kisah/pengalaman tentang isteri kedua. kalau sesiapa ada cerita sama ada dari pengalaman sendiri atau dari pengalaman orang lain, sudi2kanlah berkongsi di sini.. Tujuannya, semoga dgn membaca pengalaman dari rakan2 di halaqah ini, dapat dijadikan panduan dan pengajaran untuk kita semua...
     :jaz:
    « Last Edit: 18 October, 2010, 02:57:37 AM by Ummi Munaliza »

    shikin azhari

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #1 24 December, 2008, 02:48:51 PM
  • Publish
  •  :)...
    sy da pengalaman isteri ke2.boleh sy thu tentang apa anta mahu tahu?

    nni

    • *
    • Posts: 346
    • ingin kan kedamaian jiwa..
      • View Profile
    Reply #2 24 December, 2008, 04:35:08 PM
  • Publish
  • sy nak tau juga...
    Help me transforming into a good muslimah, please...

    http://hidupinas.blogspot.com/

    lilin

    • *
    • Posts: 53
      • View Profile
    Reply #3 24 December, 2008, 08:25:56 PM
  • Publish
  • assalamualaikum syikin dan nni..
    apa2 sahaja cerita, tauladan atau iktibar yg blh diambil. cthnya, tentang kesabaran isteri kedua yg byk mengalah, isteri kedua yg saling tolong menolong dgn yg pertama, isteri kedua yg sabar dlm menerima pandangan serong masyarakat atau mungkin kisah2 pada zaman baginda rasullullah saw yg blh kita jadikan panduan

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #4 24 December, 2008, 11:48:08 PM
  • Publish
  • 1)Seorang teman sdh 5thn kawen tak punya ank,kerana ingin sgt mau ank,dia mengajak suaminya kenalkan teman akrab sejak dari skolah lalu disuruh kawen mereka kawen secara rela hati,kemudian punya ank akhirnya dgn keikhlasan tu Allah kurniakan isteri pertamanya ank yg sama seimbang,hidup mereka semangkin intim dan seiras,walaupun mereka jarang bersama dan berjumpa lantaran jihadfisabilillah dan kesibukan masing2,kedua2 isterinya ahli jihad beruntunglah sang suami yg memang bersemangat jihad.
    Alhamdulillah kekal tanpa sengketa ank2nya sdh remaja dan berpelajaran tinggi .Sekarang rezki mereka semakin makmur.Masya Allah

    2)Seorang teman pulak ia berkawen dgn sorang duda mempunyai anak tiga orang lelaki ia pelihara penuh kasih-sayang setelah 3 tahun kemudian ia kawen baharu mempunyai ank sendiri seorg perempuan dan bbrp tahun komdian ia mendpt sorang ank lelaki kini lima orang ank,Alhamdulilah bahagia biarpun punya ank sendiri namun kasih-sayang ank tirinya tetap sepadu mcm ank sendiri,kini ank tirinya sdh bujang dan bekerja hampir kejinjang pelamin.Hm...Masya Allah...tak terbayang rasanya....Rahmat Allah swt keatas hamba2nya yg redha dan Penyayang.
    Rezki tak berkurang hidup secucuk serumpun dan sefahaman.

    Semoga Allah merahmati mereka yang dikurniakan pasangan yg sebegini dan lebih dikasihi Allah swt.Bukan senang mahu Poligami.
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    Reply #5 14 May, 2009, 04:54:50 PM
  • Publish
  •  :)
    Kenapa sebelum ini tidak ramai yang bercerita mengenai topik diatas....Pengalaman sy selama 3 tahun sbgai isteri ke 2 ingin jg sy kongsikan krn sebelum ini sy selalu pendamkan...

    AlSafa

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Reply #6 14 May, 2009, 04:56:52 PM
  • Publish
  • :)
    Kenapa sebelum ini tidak ramai yang bercerita mengenai topik diatas....Pengalaman sy selama 3 tahun sbgai isteri ke 2 ingin jg sy kongsikan krn sebelum ini sy selalu pendamkan...

    uikss istri ke 2..cite2 jgn xcite tapi jgn dedahkan aib suami yerk..kasi sket pengajaran pada yg xkawen lagi ni..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 14 May, 2009, 05:12:48 PM
  • Publish
  • :)
    Kenapa sebelum ini tidak ramai yang bercerita mengenai topik diatas....Pengalaman sy selama 3 tahun sbgai isteri ke 2 ingin jg sy kongsikan krn sebelum ini sy selalu pendamkan...
    :ws:

    Jika saudari sudi berkongsi, silakan, cerita dan tulis sahaja, ramai yang akan baca pengalaman saudari.
    Luahkanlah apa yang terbuku, asalkan jangan cerita keburukan seseorang.
    « Last Edit: 16 May, 2009, 04:11:35 AM by Munaliza Ismail »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #8 16 May, 2009, 01:23:32 AM
  • Publish
  • :)
    Kenapa sebelum ini tidak ramai yang bercerita mengenai topik diatas....Pengalaman sy selama 3 tahun sbgai isteri ke 2 ingin jg sy kongsikan krn sebelum ini sy selalu pendamkan...

    :) Silakan bercerita.Mungkin kita semua boleh amik iktibar melalui cerita ukhti.Mungkin jugak akan kurang bebanan ukhti yang memendamnya.
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    azreena

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #9 01 October, 2009, 02:22:14 PM
  • Publish
  • assalamualaikum...

    sy ingin mengetahui sesiapa yg ada pengalaman menjadi isteri kedua.

    Untuk makluman anda smua, insyaallah saya akan berkawin dengan suami orang. cuma sy nak tahu pengalaman macmaner rasa berkongsi kasih . Minta puan2 sila beri kan pandangan dan nasihat serta cara menangani situation yg bleh menyenangkan kedua belah pihak.

    Terima kasih

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #10 01 October, 2009, 02:40:55 PM
  • Publish
  • assalamualaikum...

    sy ingin mengetahui sesiapa yg ada pengalaman menjadi isteri kedua.

    Untuk makluman anda smua, insyaallah saya akan berkawin dengan suami orang. cuma sy nak tahu pengalaman macmaner rasa berkongsi kasih . Minta puan2 sila beri kan pandangan dan nasihat serta cara menangani situation yg bleh menyenangkan kedua belah pihak.

    Terima kasih


    Sila rujuk topik ini, ramai yang memberikan respon .  Bagaimana hidup dalam poligami

    TokDdeka

    • *
    • Posts: 199
      • View Profile
    Reply #11 22 October, 2009, 04:28:45 PM
  • Publish
  • Salam.
    Saya juga, tersangat ingin tahu secara first hand, pengalaman, perasaan isteri kedua.

    Saya sendiri seorang poligamist semenjak beberapa tahun yang lalu. Saya boleh bercakap dari perspektif seorang suami, tapi akan bersalahan dengan tajuk ini yang sepatutnya di isi dengan pengalaman isteri-isteri kedua, dan mungkin juga ketiga dan ke empat.

    Saya juga ingin menjadi pendengar, untuk mendengar sendiri pengalaman isteri kedua lain, yang bukan dari kalangan isteri-isteri saya.

    Silakan.

    khalila

    • *
    • Posts: 957
      • View Profile
    Reply #12 22 October, 2009, 09:16:32 PM
  • Publish
  • seronok kalau dapat yang sporting..
    nanti bahagia 1 family..
    kalau jadi yang muda tuu jangan laa mengade-ngade..
    hormat yang tua..
    adat berkongsi..
    redhakan je..
    insyaAllah bahagia..
    dann suami kene adilla kan..
    allahu a'lam

    ariesha

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #13 22 October, 2009, 10:24:49 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum.
    Saya nak kongsi cerita saya sebagai isteri kedua. Saya berkahwin jun 08 pada umur 34thn. Kami xbercinta, cuma rakan sekerja. Bila dia menyatakan hasrat untuk menjadikan saya isteri kedua, saya menolak. Tapi kami tetap berkawan macam biasa. 4bulan dalam perasaan xmenentu, dia tetap pujuk saya. Last, saya solat istikharah beberapa hari. Ada perasaan aneh muncul, saya terus tima dia. Peliknya, ati saya jd tenang sgt lepas setuju tima dia. Kami kawin ikut prosedur mahkamah dgn persetujuan isteri pertama. Hubungan dgn madu baik. Tapi xlama. Dia mula cemburu. Bila suami dgn saya, dia megamuk, antar sms marah2, merajuk dll. Saya dah rimas. 2 kali kami hampir bercerai gara- gara isteri pertama. Sekarang ni kami xbaik macam dulu lg. Isteri pertama sebenarnya baik. Mungkin sebab tekanan keluarganya dia jadi murung. Suami saya baik, cuba berlaku adil. Sebelum kawin, isteri pertama bagi syarat. Giliran bermalam untuk saya hanya 2malam dan dia 5malam. Memandangkan dia ada anak kecil saya xberkira. Tapi sekejap je syarat tu berjalan. Dia selalu wat hal. Sekarang, saya hanya dapat satu malam. Petang2 suami saya datang jika ada masa. Tapi kami xleh gi mana2, nak gi melancong jgn harap la. Setahun lebih kawin, saya belum pernah gi mana2 dgn suami. Saya pasrah. Sebab saya yakin, Allah maha adil. Suatu masa nanti  saya akan dapat apa yang saya nak. Pernah saya paksa suami lepaskan saya jika xdapat berlaku adil. Tapi isteri pertama rayu saya dan suami agar xteruskan niat bercerai. Alhamdulillah, walau dlm situasi gini pun, kami suami isteri sentiasa bahagia, sebab suami sentiasa berlembut dan penyayang. Nasihat saya pada saya nak jadi 2nd wife, pk betul2, tanya hati, boleh kah tahan kena kutuk oleh masyarakat. Kuat kah nak tima serangan dari madu. Kalau rasa ok, teruskan niat anda. Allah dah pilih kita, maksudnya kita memang mampu hadapi ujian bermadu. Bahagia atau tidak, Allah yang tentukan. Wasallam

    TokDdeka

    • *
    • Posts: 199
      • View Profile
    Reply #14 23 October, 2009, 09:21:19 AM
  • Publish
  • Salam ariesha,
    Kisah puan sangat menarik perhatian saya. Terimakasih kerana sporting dan sudi share kisah itu. Saya ada beberapa komen dari perspektif seorang suami, tapi reserve dulu. InsyaAllah, di kelapangan yang lain, I will give my version of the comment.
    Salam.

    ariesha

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #15 29 October, 2009, 12:37:09 PM
  • Publish
  • Kadang2 ada juga rasa nak marah pada suami. Sebab dia selalu berlembut sampaikan saya selalu kena mengalah. Saya masih tinggal dgn family sebab rumah yang saya beli belum siap. Ini menyebabkan saya jadi segan dgn mak ayah saya apabila suami xdapat datang bermalam. Apa tanggapan dorang pada suami saya. Mula2 kawin selalu merajuk. Ye la, janji macam2, tp bila dah kawin lain yang jadi. Saya pun nak tau komen dari para suami yang berpoligami. TQ kerana respon.

    Nuur_Addin_Leen

    • *
    • Posts: 275
      • View Profile
    Reply #16 29 October, 2009, 12:57:14 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt...
    Saya belum berkahwin lagi. Namun saya telah dilamar oleh seseorang yang sudah berkahwin untuk menjadi isteri keduanya. Niatnya cuma 1 adalah untuk berdakwah dan membimbing saya ke jalan yang Allah redhai. Dia merasa bertanggungjawab untuk membimbing saya  memandangkan saya seorang mualaf. Memang saya akui agak sukar hidup bersendirian dengan tiada siapa yang boleh membimbing saya. Di sini bukan nafsu jadi keperluan. Dalam masa yang sama, saya juga dilamar oleh seorang teruna sebagai isterinya juga. Namun saya dapati teruna ini agak kurang dari segi agamanya. Memang dia selalu bersolat di masjid tetapi kadang kala pendapat yang dia kongsikan agak bercanggah dengan apa yang saya baca. Hal ini menimbulkan situasi yang tidak menyenangkan apabila dia mempertahankan juga pendapatnya walau sudah jelas salah. Akhirnya saya menolak lamaran dari suami orang dan saya biarkan si teruna tanpa jawapan. Kak Ariesha atau sesiapa saja...apa yang perlu saya lakukan kini?
    Berkhidmat untuk Allah,Negara dan Bangsa!!!Allahuakbar!!!

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #17 29 October, 2009, 01:02:19 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt...
     Akhirnya saya menolak lamaran dari suami orang dan saya biarkan si teruna tanpa jawapan. Kak Ariesha atau sesiapa saja...apa yang perlu saya lakukan kini?

     :ws:

    Kenapa Nur buat begini? Sudahkah memohon izin kepada Allah untuk memilih jawapan kepada persoalan hidup ini?

    Nor_207

    • *
    • Posts: 896
    • Just be yourself
      • View Profile
    Reply #18 29 October, 2009, 03:32:13 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt...
    Saya belum berkahwin lagi. Namun saya telah dilamar oleh seseorang yang sudah berkahwin untuk menjadi isteri keduanya. Niatnya cuma 1 adalah untuk berdakwah dan membimbing saya ke jalan yang Allah redhai. Dia merasa bertanggungjawab untuk membimbing saya  memandangkan saya seorang mualaf. Memang saya akui agak sukar hidup bersendirian dengan tiada siapa yang boleh membimbing saya. Di sini bukan nafsu jadi keperluan. Dalam masa yang sama, saya juga dilamar oleh seorang teruna sebagai isterinya juga. Namun saya dapati teruna ini agak kurang dari segi agamanya. Memang dia selalu bersolat di masjid tetapi kadang kala pendapat yang dia kongsikan agak bercanggah dengan apa yang saya baca. Hal ini menimbulkan situasi yang tidak menyenangkan apabila dia mempertahankan juga pendapatnya walau sudah jelas salah. Akhirnya saya menolak lamaran dari suami orang dan saya biarkan si teruna tanpa jawapan. Kak Ariesha atau sesiapa saja...apa yang perlu saya lakukan kini?


    Nuur...

    Tak semestinya suami org tu tidak sesuai...saya tidak pernah ada pengalamn kawin, tp sekadar memberi pandangan..poligami bkn negatif tapi kita yg menjadikannya negatif, jika poligami dilaksanakan dengan betul, ia dapat menyelamatkan ramai perempuan di luar sana.eloknya nuur istikharah dulu
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    fatihah88

    • *
    • Posts: 201
      • View Profile
    Reply #19 29 October, 2009, 04:15:01 PM
  • Publish
  • salah ke menjadi isteri no 2??
    Ubahlah diri, nescaya oran lain akan berubah hasil perubahan kita

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    16 Replies
    3168 Views
    Last post 14 May, 2011, 11:11:00 AM
    by hani muslim
    33 Replies
    6615 Views
    Last post 14 September, 2012, 04:03:52 PM
    by Abg Ngoh
    35 Replies
    4027 Views
    Last post 25 October, 2013, 01:57:22 PM
    by nina36