Lucu Ya Kisah Ini?

Author Topic: Lucu Ya Kisah Ini?  (Read 5868 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

jihad

  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
29 May, 2007, 07:45:33 AM
  • Publish Di FB
  • LUCU YA !!!

    Lucu ya, duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.

    Lucu ya, 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bolasepak.

    Lucu ya, betapa lamanya 2 jam berada di Masjid, tapi betapa cepatnya 2 jam berlalu saat menonton t.v. dan wayang di pawagam.

    Lucu ya, susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau sholat, tapi bertapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan / pakwe / makwe.

    Lucu ya, betapa seruan dan teriakan yang perpanjangan waktu pertandingan pasukan bola jadi kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam sholat Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.

    Lucu ya, susah sangat baca Al-Quran 1 juz saja, tapi majalah hiburan dan novel best-seller 100 halamanpun habis dilahap.

    Lucu ya, orang-orang berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert, dan berebut cari saf paling belakang bila sembahyang Jumaat supaya boleh cepat keluar.

    Lucu ya, kita perlu undangan seawal 3-4 minggu sebelumnya untuk majlis ilmuan supaya boleh dimasukkan di agenda kita, tapi untuk acara lain seperti menonton wayang, annual dinner atau high tea jadual kita boleh diubah sekelip mata.

    Lucu ya, susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah, tapi mudahnya orang menyertai dan menyebar gossip.

    Lucu ya, kita begitu percaya pada yang dikatakan oleh orang sebagai e-mail layang di internet, tapi kita sering menolak, mempermudah serta mempersoalkan apa yang terkandung di dalam Al-Quran.

    Lucu ya, semua orang inginkan masuk syurga tanpa harus beriman,berfikir, berbicara ataupun melakukan apa-apa.

    Lucu ya, kita boleh mengirimkan ribuan jokes dan surat berantai melalui email, tapi bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir dua-tiga-kali.


    JANGANLAH BIARKAN DIRI KITA INI MENJADI SEBAHAGIAN DARI KELUCUAN TERSEBUT.


    "Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan Allah dengan ingatan yang sebanyak-banyaknya (perbanyakkan mengingati Allah)" (Surah Al-Ahzab - ayat 41)

    "Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mumin bahwa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang besar dari Allah. Janganlah engkau ikut orang-orang kafir dan orang-orang munafiq, dan biarkanlah mereka menyakiti engkau, dan tawakallah (menyerahlah) kepada Allah. Cukuplah Allah sebagai wakil (tempat menyerahkan urusan)." (Surah Al-Ahzab - ayat 47 - 48 )

    .:: raudhah.net ::.

    http://www.geocities/dambarless/dairyislamiah.htm
    « Last Edit: 29 May, 2007, 08:54:18 AM by jihad »

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 692
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Jawab #1 29 May, 2007, 07:47:48 AM
  • Publish Di FB
  • Agaknya tak lucu dikalangan orang2 yang beriman..
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    diya

    • *
    • Posts: 380
    • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
      • View Profile
    Jawab #2 29 May, 2007, 10:15:39 PM
  • Publish Di FB
  • tapi itu hakikat yg terjadi hari ini...

    Mungkin lucu ya itu boleh kita tukar kepada hairan ya..
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    ahmad_siddiqui

    • *
    • Posts: 525
    • "Aku menyembuhkan jiwaku kerana perbuatannya."
      • View Profile
    Jawab #3 29 May, 2007, 10:17:14 PM
  • Publish Di FB
  • ..tulah sifat manusia..
    "Aku hanyalah insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.

    NurWahidaFauzi

    • *
    • Posts: 1195
    • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
      • View Profile
    Jawab #4 29 May, 2007, 10:21:02 PM
  • Publish Di FB
  • sifat-sifat manusia...

    kita sepatutnya jugak bermunasabah diri
    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    wardah_87

    • *
    • Posts: 15
      • View Profile
    Jawab #5 15 June, 2007, 01:22:54 PM
  • Publish Di FB
  • astaghfirullahalazim..semoga tak tergolong dalam golongan yang cenggitu...

    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #6 07 September, 2007, 09:49:17 AM
  • Publish Di FB
  • tegurlah sahabatmu jika melihat dia melakukan kemungkaran dengan keadaan berdua agar senang dirinya dari didengari orang akan keburukannya.

    jika sahabatmu engkar, berikanlah keuzuran padanya agar hatimu bersangka baik.

    jika hatimu enggan bersangka baik maka celalah hatimu kerana sahabatmu meminta keuzuran tapi dikerasi oleh hatimu yang keras itu.

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Jawab #7 07 September, 2007, 11:19:48 AM
  • Publish Di FB
  • erm.. mcm mana kita wat supaya perkara d atas tu tak jadi lucu dah??/

    analisis_amal

    • *
    • Posts: 173
      • View Profile
    Jawab #8 07 September, 2007, 06:39:31 PM
  • Publish Di FB
  • tak lucu...

    muhasabah diri....

    banyak perkara kena perbaiki ni...
    "dimana bumi dipijak, disitu ISLAM dijunjung"

    achik_syahadah

    • *
    • Posts: 50
      • View Profile
    Jawab #9 08 October, 2007, 02:35:41 PM
  • Publish Di FB
  • sih..ish..isssshhhhh...
    kalu ke arah kebaikan jd lucu..tp ke arah perkara yg merugikan tak lucu...
    ....hidup ini indah kerana sifat malu..malu itu cantik kerana iman di hati..iman itu manis kerana ALLAH ditakuti....

    AsRaR

    • *
    • Posts: 205
    • hidup dengAn tArbiyyAh
      • View Profile
    Jawab #10 20 October, 2007, 10:15:48 AM
  • Publish Di FB
  • hurm...

    kalau nak buat pkr baik,,manusia slalu berfikir tujuh sepuluh kali...

    tapi kalau pkr yg tak berfaedah....mudah aje..

    smg kita dijauhkan drpd sifat itu

     >:(
    kadang-kadang keadaan sukar untuk dimengertikan, ditafsirkan........

    maka kembara diteruskan...

    Ya Allah....redhailah perjalananku...

    amz

    • *
    • Posts: 36
    • IsLaM iS mY LifE
      • View Profile
    Jawab #11 20 November, 2007, 10:43:03 AM
  • Publish Di FB
  • tersedarku dari lamunan... :'(
    "WaNiTa YaNg IdEaL iAlAh WaNiTa YaNg TidAk AkAn diUbaH OleH aRuS dUniA,
     BaHkaN DiA YanG MenGubaH DuniA deNgan iMan DaN AkhLakNya..."

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Jawab #12 20 November, 2007, 11:17:17 AM
  • Publish Di FB
  • tarbiyyah diri kena perhebat lagi

    BDK_SEMPOI85

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Jawab #13 20 November, 2007, 03:08:43 PM
  • Publish Di FB
  • inilah lumrah kehidupan skrg...terlalu rmai yg msh berada dlm kelekaan...smoga tazkirah ini bole djadikan pedoman buat kita smua t'utama driku yg dhaif ini...

    NuRul IsLam

    • *
    • Posts: 764
      • View Profile
    Jawab #14 18 February, 2009, 04:24:36 PM
  • Publish Di FB
  • semua tu fitrah manusia yg sering terleka dek hal duniawi yg mnyesatkan...
    sama2 la kita bermuhasabah diri...
    berhijrah ke dunia baru
    dunia untuk menegakkan syiar Islam semata2....
    insyaALLAH...
    I lOVE ISLAM

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 750
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Jawab #15 22 February, 2009, 12:14:29 AM
  • Publish Di FB
  •  :) inilah realiti dunia sekarang....
    lucu buat yang tak sedar...muhasabah buat yang beramal
    moga-moga kita sedar dari lamunan kita...
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    Zakiah

    • *
    • Posts: 64
      • View Profile
    Jawab #16 08 March, 2009, 04:59:43 PM
  • Publish Di FB
  • tapi itu hakikat yg terjadi hari ini...

    Mungkin lucu ya itu boleh kita tukar kepada hairan ya..


    Btoi gak...
    Hehehehehehehe
    MaLaS BuKaN SeSuAtU PeRkArA YaNg HaRuS DiBaNgGaKaN.......

    nik suria

    • *
    • Posts: 31
    • Islam agamaku, tanpamu siapalah aku..ALLAHuakbar!!
      • View Profile
    Jawab #17 19 February, 2010, 07:11:51 AM
  • Publish Di FB
  • LUCU YA !!!
    Lucu ya, duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.
    Lucu ya, 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bolasepak.
    Lucu ya, betapa lamanya 2 jam berada di Masjid, tapi betapa cepatnya 2 jam berlalu saat menonton t.v. dan wayang di pawagam.
    Lucu ya, susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau sholat, tapi bertapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan / pakwe / makwe.
    Lucu ya, betapa seruan dan teriakan yang perpanjangan waktu pertandingan pasukan bola jadi kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam sholat Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.
    Lucu ya, susah sangat baca Al-Quran 1 juz saja, tapi majalah hiburan dan novel best-seller 100 halamanpun habis dilahap.
    Lucu ya, orang-orang berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert, dan berebut cari saf paling belakang bila sembahyang Jumaat supaya boleh cepat keluar.
    Lucu ya, kita perlu undangan seawal 3-4 minggu sebelumnya untuk majlis ilmuan supaya boleh dimasukkan di agenda kita, tapi untuk acara lain seperti menonton wayang, annual dinner atau high tea jadual kita boleh diubah sekelip mata.
    Lucu ya, susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah, tapi mudahnya orang menyertai dan menyebar gossip.
    Lucu ya, kita begitu percaya pada yang dikatakan oleh orang sebagai e-mail layang di internet, tapi kita sering menolak, mempermudah serta mempersoalkan apa yang terkandung di dalam Al-Quran.
    Lucu ya, semua orang inginkan masuk syurga tanpa harus beriman,berfikir, berbicara ataupun melakukan apa-apa.
    Lucu ya, kita boleh mengirimkan ribuan jokes dan surat berantai melalui email, tapi bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir dua-tiga-kali.

    JANGANLAH BIARKAN DIRI KITA INI MENJADI SEBAHAGIAN DARI KELUCUAN TERSEBUT.
    "Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan Allah dengan ingatan yang sebanyak-banyaknya (perbanyakkan mengingati Allah)" (Surah Al-Ahzab - ayat 41)
    "Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mumin bahwa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang besar dari Allah. Janganlah engkau ikut orang-orang kafir dan orang-orang munafiq, dan biarkanlah mereka menyakiti engkau, dan tawakallah (menyerahlah) kepada Allah. Cukuplah Allah sebagai wakil (tempat menyerahkan urusan)." (Surah Al-Ahzab - ayat 47 - 48 )

    http://www.raudhah.net/

    http://www.geocities/dambarless/dairyislamiah.htm


     :)
    :sedihnya:....betul cakap awak...entahlah, kenapalah orang kat dunia ni macam tu? (termasuklah dengan saya...:senyum:) macamana nak ubah...fikirlah sendiri...namun, awak dah bagi surah tentang kebenarannya...biar saya dan semua mendapat pengajaran dari surah tu....terima kasih
    ceria*  Get berkats from Allah
    menangiis  Malaysia kini kian meruntuh!
    http://cutes-cat.blogspot.com -blog adik Namaku Ifa

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #18 19 February, 2010, 07:58:25 AM
  • Publish Di FB
  • :senyum: BANYAKnya LUCU
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    adrieyana

    • *
    • Posts: 225
      • View Profile
    Jawab #19 19 February, 2010, 08:41:32 AM
  • Publish Di FB
  • salam

    erm...bukan lucu cuma saya hairan je :sedihnya:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    20 Replies
    25923 Views
    Last post 15 February, 2011, 10:59:21 PM
    by kasihsayang
    84 Replies
    28802 Views
    Last post 04 November, 2012, 04:03:59 PM
    by Yuzie
    1 Replies
    3302 Views
    Last post 07 September, 2009, 04:10:29 PM
    by Abi Naim