Keistimewaan Negeri Pahang

Author Topic: Keistimewaan Negeri Pahang  (Read 7339 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nadirah87

  • *
  • Posts: 123
    • View Profile
29 November, 2008, 08:28:51 AM
  • Publish Di FB

  • LAGU KEBANGSAAN NEGERI PAHANG DARUL MAKMUR

    Tajuk: "ALLAH SELAMATKAN SULTAN KAMI"

    Senikata yang baru:

    "Ya Allah Yang Masa Kuasa

    Lanjutkan Usia Kebawah Duli Yang Maha Mulia

    Dirgahayu Darul Makmur Aman dan Bahagia Sentiasa

    Ya Allah Selamatkan Kebawah Duli Raja Kami".

    Senikata yang lama:

    "Ya Allah Yang Maha Kuasa

    Lanjutkan Usia Duli Yang Maha Mulia

    Dirgahayu Darul Makmur Aman dan Bahagia Sentiasa

    Ya Allah Selamatkan Duli Tuanku Raja Kami".



    PENGERTIAN SEBENAR MENGENAI BENDERA NEGERI PAHANG

    Hitam adalah warna kebesaran Bendahara melambangkan bahawa pada suatu ketika dahulu pemerintah di Negeri Pahang adalah seorang yang bertaraf Bendahara.

    Putih adalah melambangkan raja. Tambahan warna putih di atas hitam ini membawa makna bahawa Negeri Pahang adalah negeri yang mempunyai kedaulatan sendiri dan pemerintahan beraja.

    Ini juga membawa erti bahawa negeri ini ada mempunyai keistimewaan-keistimewaan, undang-undang, adat istiadat, adat resam, tatasusila serta kuasa-kuasa yang tertentu yang ada pada raja sebagai sebuah negeri yang beraja dan berdaulat.
    « Last Edit: 22 October, 2009, 05:48:36 PM by Ummi Munaliza »
    " INGATLAH ALLAH WALAU DI MANA ANDA BERADA "

    Jawab #1 04 January, 2009, 08:40:48 AM
  • Publish Di FB
  • salam..hai,erm betol tu..kita bukan setakat nyanyi je baru nak ingatkan Allah, sepatutnya pada bila2 masa kita mestilah ingatkan Allah kan..x kira la waktu susah atau senang..
    Salam ukhuwah..Sesuci Kasih Tuhan..

    babulsalam

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #2 04 January, 2009, 08:27:33 PM
  • Publish Di FB
  • betoi tu saudari sya....kena ingatkan ALLAH tidak kira waktu n tmpt.....senang atau senang....

    nadirah87

    • *
    • Posts: 123
      • View Profile
    Jawab #3 17 January, 2009, 02:33:35 PM
  • Publish Di FB
  • ye memang betol...
    kita kene jugak ingat nama2 allah selain dari kiter ingat lagu pahang nie kan?

    aimannabil

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Jawab #4 04 June, 2009, 11:45:57 AM
  • Publish Di FB
  • pahang mmg best, byk hutan simpan..special bg sy y cnta kan alam sekitar...

    lipan13

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Jawab #5 04 June, 2009, 12:58:59 PM
  • Publish Di FB
  • ermm tgk lirik ni teringat ms sklh dulu :senyum:..
    tp skrg dh lama x nyanyi

    naaz93

    • *
    • Posts: 209
    • ..::ISLAM ITU INDAH::..
      • View Profile
    Jawab #6 04 June, 2009, 01:10:34 PM
  • Publish Di FB
  • negeri pahang darul makmur..
    memang makmur..
    terkandung alam sekitar yg tidak tercemar lagi..
    mendamaikan..
    ..::Langkah Hari Ini Menentukan Destinasi Hari Esok::..

    nadirah87

    • *
    • Posts: 123
      • View Profile
    Jawab #7 14 September, 2009, 07:22:48 PM
  • Publish Di FB
  • moga2 akan kekal makmur selamanya...
    insyaallah

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #8 14 September, 2009, 10:14:31 PM
  • Publish Di FB
  • Ya Allah...Engkau jadikanlah Genting Highland menjadi bukit yang sujud dan taat kepadaMu..amin
    Tgh cari butang DELETE AKAUN

    mualli

    • *
    • Posts: 463
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Jawab #9 14 September, 2009, 10:24:16 PM
  • Publish Di FB
  • alhamdulillah...biasa2 negeri pahang....byk juga ler tempat menarik...Hr 2 p janda baik...blh tahan utan dia masih terpelihara baik
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    Jawab #10 22 October, 2009, 02:22:58 PM
  • Publish Di FB


  • sy nak tak pe kita nyanyi lirik lagu ni

    'Lanjutkan Usia  Duli Yang Maha Mulia'
    bukan ke perkataan 'maha' hanya untuk allah




    kakisamun

    • *
    • Posts: 187
      • View Profile
    Jawab #11 22 October, 2009, 02:28:51 PM
  • Publish Di FB
  • ermm.. keistimewaan Negeri Pahang ialah ianya Negeri Pahang.. dan bukannya negeri Selangor, Perak , Kelantan, Johor dan negeri2 lain di dalam Malaysia..
    "we support anti zionist movement"

    al_farafishah

    • *
    • Posts: 204
      • View Profile
    Jawab #12 22 October, 2009, 02:36:52 PM
  • Publish Di FB
  • Ya Allah...Engkau jadikanlah Genting Highland menjadi bukit yang sujud dan taat kepadaMu..amin

    Ya Allah.. makbulkanlah doa saudaraku ini dan umat Islam yang lainnya... :aamiin:
     :)..  Pahang memang bayak tempat menarik.. Saya bukan orang Pahang tapi Terengganu, jiran sebelah... Genting Highland saya tak pernah pergi dan tak terniat nak pergi.. Tapi saya dah jatuh cinta dengan Fraser Hill , pernah pergi serkali dan saya janji padanya nak datang lagi tapi waktunya belum tiba..  Insya Allah, suatu hari nanti...
    "Ya Allah, Kau kumpulkanlah aku bersama dengan orang-orang yang bertaqwa dan berakhlak mulia...Amin."
    http://beyondmindeyesstudio.blogspot.com

    kakisamun

    • *
    • Posts: 187
      • View Profile
    Jawab #13 22 October, 2009, 02:43:12 PM
  • Publish Di FB
  • ermm.. Pahang banyak gajah.. masakan tidak ada gading pada lambang negeri Pahang.. hidup gajah di Negeri Pahang..

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #14 22 October, 2009, 03:42:11 PM
  • Publish Di FB
  • Ya Allah...Engkau jadikanlah Genting Highland menjadi bukit yang sujud dan taat kepadaMu..amin

    Bukit tuh dah lama sujud..........orang yang kesitu jer kita kene fikirkan
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    kakisamun

    • *
    • Posts: 187
      • View Profile
    Jawab #15 22 October, 2009, 03:45:00 PM
  • Publish Di FB
  • ermm.. betul juga kata riot..

    ayie45

    • *
    • Posts: 53
    • Jaring Hitam Di Rumah Pak Abui
      • View Profile
    Jawab #16 22 October, 2009, 04:47:27 PM
  • Publish Di FB
  • Ade casino yg terhebat di asia .....G/h
    Banyak gunung2 sesuai utk main paintball..

    Nurana

    • *
    • Posts: 123
      • View Profile
    Jawab #17 22 October, 2009, 05:31:21 PM
  • Publish Di FB
  • Bukan orang pahang....tapi lau g umah abang ipar tue...MasyaAllah...drive sampai mengantuk baru sampai....jauhnyer....

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #18 22 October, 2009, 05:47:17 PM
  • Publish Di FB
  • Kampung sy pun kat pahang.. Dekat je ngan sungai pahang.. duk kat sane best jugak leh memancing,memukat ikan..

    Kampung sy kat chenor..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    nadirah87

    • *
    • Posts: 123
      • View Profile
    Jawab #19 17 November, 2009, 05:13:04 PM
  • Publish Di FB
  • oh chenor

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    pahang??

    Started by AsRaR « 1 2 » Pahang

    30 Replies
    5921 Views
    Last post 02 October, 2011, 09:31:33 PM
    by beruang
    42 Replies
    4966 Views
    Last post 27 July, 2013, 01:33:16 PM
    by keMuNcUpp
    2 Replies
    525 Views
    Last post 17 May, 2013, 02:00:08 PM
    by faa zahra