Keistimewaan Negeri Pahang

Author Topic: Keistimewaan Negeri Pahang  (Read 10588 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

29 November, 2008, 08:28:51 AM

LAGU KEBANGSAAN NEGERI PAHANG DARUL MAKMUR

Tajuk: "ALLAH SELAMATKAN SULTAN KAMI"

Senikata yang baru:

"Ya Allah Yang Masa Kuasa

Lanjutkan Usia Kebawah Duli Yang Maha Mulia

Dirgahayu Darul Makmur Aman dan Bahagia Sentiasa

Ya Allah Selamatkan Kebawah Duli Raja Kami".

Senikata yang lama:

"Ya Allah Yang Maha Kuasa

Lanjutkan Usia Duli Yang Maha Mulia

Dirgahayu Darul Makmur Aman dan Bahagia Sentiasa

Ya Allah Selamatkan Duli Tuanku Raja Kami".



PENGERTIAN SEBENAR MENGENAI BENDERA NEGERI PAHANG

Hitam adalah warna kebesaran Bendahara melambangkan bahawa pada suatu ketika dahulu pemerintah di Negeri Pahang adalah seorang yang bertaraf Bendahara.

Putih adalah melambangkan raja. Tambahan warna putih di atas hitam ini membawa makna bahawa Negeri Pahang adalah negeri yang mempunyai kedaulatan sendiri dan pemerintahan beraja.

Ini juga membawa erti bahawa negeri ini ada mempunyai keistimewaan-keistimewaan, undang-undang, adat istiadat, adat resam, tatasusila serta kuasa-kuasa yang tertentu yang ada pada raja sebagai sebuah negeri yang beraja dan berdaulat.
" INGATLAH ALLAH WALAU DI MANA ANDA BERADA "

Reply #1 04 January, 2009, 08:40:48 AM
salam..hai,erm betol tu..kita bukan setakat nyanyi je baru nak ingatkan Allah, sepatutnya pada bila2 masa kita mestilah ingatkan Allah kan..x kira la waktu susah atau senang..
Salam ukhuwah..Sesuci Kasih Tuhan..

Reply #2 04 January, 2009, 08:27:33 PM
betoi tu saudari sya....kena ingatkan ALLAH tidak kira waktu n tmpt.....senang atau senang....

Reply #3 17 January, 2009, 02:33:35 PM
ye memang betol...
kita kene jugak ingat nama2 allah selain dari kiter ingat lagu pahang nie kan?

Reply #4 04 June, 2009, 11:45:57 AM
pahang mmg best, byk hutan simpan..special bg sy y cnta kan alam sekitar...

Reply #5 04 June, 2009, 12:58:59 PM
ermm tgk lirik ni teringat ms sklh dulu :senyum:..
tp skrg dh lama x nyanyi

naaz93

  • *
  • ..::ISLAM ITU INDAH::..
    • View Profile
Reply #6 04 June, 2009, 01:10:34 PM
negeri pahang darul makmur..
memang makmur..
terkandung alam sekitar yg tidak tercemar lagi..
mendamaikan..
..::Langkah Hari Ini Menentukan Destinasi Hari Esok::..

Reply #7 14 September, 2009, 07:22:48 PM
moga2 akan kekal makmur selamanya...
insyaallah

Habiburrahman

  • *
  • Boleh Blah
    • View Profile
Reply #8 14 September, 2009, 10:14:31 PM
Ya Allah...Engkau jadikanlah Genting Highland menjadi bukit yang sujud dan taat kepadaMu..amin
Tgh cari butang DELETE AKAUN

mualli

  • *
  • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    • View Profile
Reply #9 14 September, 2009, 10:24:16 PM
alhamdulillah...biasa2 negeri pahang....byk juga ler tempat menarik...Hr 2 p janda baik...blh tahan utan dia masih terpelihara baik
Berjihad Fisabilillah...
Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
http://jomperahotakk.blogspot.com/
http://imageshack.us/

Reply #10 22 October, 2009, 02:22:58 PM


sy nak tak pe kita nyanyi lirik lagu ni

'Lanjutkan Usia  Duli Yang Maha Mulia'
bukan ke perkataan 'maha' hanya untuk allah




Reply #11 22 October, 2009, 02:28:51 PM
ermm.. keistimewaan Negeri Pahang ialah ianya Negeri Pahang.. dan bukannya negeri Selangor, Perak , Kelantan, Johor dan negeri2 lain di dalam Malaysia..
"we support anti zionist movement"

Reply #12 22 October, 2009, 02:36:52 PM
Ya Allah...Engkau jadikanlah Genting Highland menjadi bukit yang sujud dan taat kepadaMu..amin

Ya Allah.. makbulkanlah doa saudaraku ini dan umat Islam yang lainnya... :aamiin:
 :)..  Pahang memang bayak tempat menarik.. Saya bukan orang Pahang tapi Terengganu, jiran sebelah... Genting Highland saya tak pernah pergi dan tak terniat nak pergi.. Tapi saya dah jatuh cinta dengan Fraser Hill , pernah pergi serkali dan saya janji padanya nak datang lagi tapi waktunya belum tiba..  Insya Allah, suatu hari nanti...
"Ya Allah, Kau kumpulkanlah aku bersama dengan orang-orang yang bertaqwa dan berakhlak mulia...Amin."
http://beyondmindeyesstudio.blogspot.com

Reply #13 22 October, 2009, 02:43:12 PM
ermm.. Pahang banyak gajah.. masakan tidak ada gading pada lambang negeri Pahang.. hidup gajah di Negeri Pahang..

Riot_heroes

  • *
  • IMMORTALITY
    • View Profile
Reply #14 22 October, 2009, 03:42:11 PM
Ya Allah...Engkau jadikanlah Genting Highland menjadi bukit yang sujud dan taat kepadaMu..amin

Bukit tuh dah lama sujud..........orang yang kesitu jer kita kene fikirkan
You'll Never Walk Alone

 Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

Reply #15 22 October, 2009, 03:45:00 PM
ermm.. betul juga kata riot..

ayie45

  • *
  • Jaring Hitam Di Rumah Pak Abui
    • View Profile
Reply #16 22 October, 2009, 04:47:27 PM
Ade casino yg terhebat di asia .....G/h
Banyak gunung2 sesuai utk main paintball..

Reply #17 22 October, 2009, 05:31:21 PM
Bukan orang pahang....tapi lau g umah abang ipar tue...MasyaAllah...drive sampai mengantuk baru sampai....jauhnyer....

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #18 22 October, 2009, 05:47:17 PM
Kampung sy pun kat pahang.. Dekat je ngan sungai pahang.. duk kat sane best jugak leh memancing,memukat ikan..

Kampung sy kat chenor..
"Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
assiddiq@ymail.com

Reply #19 17 November, 2009, 05:13:04 PM
oh chenor

divider3
halaqahforum4