Soal Jawab Berkaitan Solat

Author Topic: Soal Jawab Berkaitan Solat  (Read 32183 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

diya

  • *
  • Posts: 380
  • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
    • View Profile
29 May, 2007, 02:40:36 AM
  • Publish Di FB
  • Seorang muslim yang meninggalkan solat tapi berpuasa, adakah puasanya itu akan diterima kerana dia seorang muslim?.Bagaimana pula jika ia hanya bersolat hanya pada bulan ramadhan sahaja sedangkan bulan-bulan lain ia tidak menunaikan solat?.

     

    jawab:

    Ulama' mengatakan tidak ada gunanya kebaikkan bagi sesiapa yang meninggalkan solat, walaupun ia mengeluarkan zakat, berpuasa dan mengerjakan Haji. Didalam sebuah hadith Nabi saw, bahawa Buraydah berkata, Rasulullah saw bersabda :

    "Barangsiapa yang tidak bersolat Asar, maka amalamnya menjadi gugur"
    [/b]

    [hadith riwayat Al-Bukhaari #520]
    Hadith ini menunjukkan bahawa apabila seseorang itu tidak melakukan amalan Solat, maka segala kebaikan yang dilakukan tidak dapat memunafaatkannya, iaitu sia-sia belaka.

    Menurut Shiekh Ibn Utsaimin (fataawa al-Siyaam, ms.87) :
    Barangsiapa yg meninggalkan solat maka tidak sah puasanya, dan tidak diterima darinya! Sesungguhnya orang yang meninggalkan Solat itu kafir dan murtad, kerana Allah swt berfirman :

    "Oleh itu, jika mereka bertaubat (dari kekufuran) dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka mereka itu adalah saudara kamu yang seagama"[Al-Taubah: ayat-11]"

    Didalam Fataawa Al-Lajnah Al-Daaimah (fatwa no:102), ketika menjawab soalan
    mengenai apakah hukumnya orang yang hanya berpuasa didalam bulan Ramadhan
    sahaja, katanya:

    "Solat adalah salah satu rukun Islam, dan ia merupakan rukun yang terpenting selepas mengucap 2 kalimah syahadah, ia merupakan Fardu Ain. Dan barangsiapa yang meninggalkannya kerana menafikan ianya wajib, atau tidak melakukannya kerana lalai dan malas, maka ia menjadi kafir.

    Mengenai mereka yang berpuasa dibulan Ramadhan dan hanya bersolat dibulan Ramadhan sahaja, itu adalah menipu Allah, dan sangat malang bagi mereka yang mengenal Allah hanya didalam bulan Ramadhan, maka tidak sah puasa mereka jika mereka tidak bersolat selain dari bulan Ramadhan, bahkan menjadikan mereka itu kafir iaitu kufur yang besar, walaupun mereka tidak menafikan Solat itu wajib, menurut pandangan ulama' yang lebih sahih" [Fatawa Al-Lajnah Al-Daa'imah - 10/140].

    wallahu'alam.
    « Last Edit: 07 September, 2009, 04:47:14 AM by Ummi Munaliza »
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    nnapi1

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #1 30 October, 2007, 11:16:07 AM
  • Publish Di FB
  • Pagi ini Ana solat subuh bejemaah di surau Ana.Pak Iman embaca surah Saajadah.Dalam dia membaca dia trlupa surah dan dia mengucapkan subahanallahdan sambung bacaannya hingga habis.Selepas solat ada makmum tak puas hati kerana dia dakwa solat tak sah kerana Imamsebut subahanllah.Jadi saya nak tanya pendapat ustaz atau mereka yang arif dalam soal ini.Apa pendapat muslimim/muslimat semua.Sila komen ;)

    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #2 30 October, 2007, 12:16:24 PM
  • Publish Di FB
  • Pagi ini Ana solat subuh bejemaah di surau Ana.Pak Iman embaca surah Saajadah.Dalam dia membaca dia trlupa surah dan dia mengucapkan subahanallahdan sambung bacaannya hingga habis.Selepas solat ada makmum tak puas hati kerana dia dakwa solat tak sah kerana Imamsebut subahanllah.Jadi saya nak tanya pendapat ustaz atau mereka yang arif dalam soal ini.Apa pendapat muslimim/muslimat semua.Sila komen ;)

    Kembali kepada basic semula.Apakah di syarat sah solat?

    al_haq

    • *
    • Posts: 385
    • ~Hidup & Mati hanya untuk Islam~
      • View Profile
    Jawab #3 30 October, 2007, 10:25:32 PM
  • Publish Di FB
  • Pagi ini Ana solat subuh bejemaah di surau Ana.Pak Iman embaca surah Saajadah.Dalam dia membaca dia trlupa surah dan dia mengucapkan subahanallahdan sambung bacaannya hingga habis.Selepas solat ada makmum tak puas hati kerana dia dakwa solat tak sah kerana Imamsebut subahanllah.Jadi saya nak tanya pendapat ustaz atau mereka yang arif dalam soal ini.Apa pendapat muslimim/muslimat semua.Sila komen ;)

    boleh jelaskan soalan lagi tak???

    "Semua manusia tidak dapat lari dari melakukan kesilapan dan kesalahan,yang penting kembali dan bertaubat kepadanya,(aku mengharapkan keredaanmu ya Allah)(",)"

    nnapi1

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #4 30 October, 2007, 10:43:36 PM
  • Publish Di FB
  • Imam terlupa surah dan dia menyebut subahanallah dan dia meneruskan bacaan seperti biasa.Ada makmum yang pertikaikan dan makmum tu kata batal solat.Saya kata itu tak batal.Itu yang menjadi persoalan saya.Jadi apa pendapat ustaz dalam perkara ini.

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2061
      • View Profile
    Jawab #5 30 October, 2007, 11:03:52 PM
  • Publish Di FB
  • Jika imam tersebut menyebut subhaanallaah dengan niat untuk mengingati kembali ayat yang dibaca maka batallah sholatnya.
    Akan tetapi jika disebutnya dengan niat zikir maka sah sholatnya.

    Sebaiknya imam tersebut terus ruku' dan tidak menunggu untuk mengingati kembali ayat yang seterusnya.

    Namun di sana perlu diingat kemungkinan ada qaul lain yang dipegang oleh ma'mum tersebut.
    Cubalah bertanyakan dahulu alasan kenapa mereka mengatakan sholat tersebut batal.
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    tanpanama

    • *
    • Posts: 409
      • View Profile
    Jawab #6 31 October, 2007, 07:28:10 AM
  • Publish Di FB
  • salam,
    sesetengah orang kita, bila di ajukan soalan, maka akan dikembali persoalan terbabit,bukan nak jawab betul mereka mengaku bermazhab syafie, tetapi dalam syafieyah mereka tidak dapat membezakan  syarat sah solat,rukun solat dan perkara yg membatalkan walaupun ketiga-tiga tersebut saling berkaitan.
    Untuk jawapan kepada nnapi1, membaca tasbih dalam sembahyang, sekalipun pada bukan tempatnya tidak menjejaskan sah sembahyang. Yang menjejaskan ialah bercakap.

    - Hadis Nabi SAW menyebut: "Sesungguhnya sembahyang ini tidak elok diucapkan di dalamnya sesuatu kalam manusia. Sesungguhnya hanyalah (dibolehkan) tasbih, takbir, dan bacaan Quran".
    HR: Muslim (no: 3734).

    - Berdasarkan hadis ini, tasbih tidak menjejaskan sah sembahyang. Cuma jika disebut di tengah-tengah bacaan Fatihah, ia menjejaskan bacaan Fatihah, dan mesti ulang balik Fatihah itu, kerana syarat Fatihah, mestilah tertib ayatnya dan muwalat (tidak dipisahkan). Adapun jika bertasbih ketika bacaan surah, maka tidak mengapa.

    Wallahu A'lam

    rujukan:
    -Minhaj Talibin Imam Nawawi m/s 97.

    p/s: kredit kepada panelis al-ahkam.net dari K.S.A, Ust Abu Umair.
    Kajian Hingga Akhir Hayat...

    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #7 31 October, 2007, 12:28:55 PM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih tanpanama.

    Saya pun baru tahu ni.

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2061
      • View Profile
    Jawab #8 31 October, 2007, 12:46:21 PM
  • Publish Di FB

  • - Berdasarkan hadis ini, tasbih tidak menjejaskan sah sembahyang. Cuma jika disebut di tengah-tengah bacaan Fatihah, ia menjejaskan bacaan Fatihah, dan mesti ulang balik Fatihah itu, kerana syarat Fatihah, mestilah tertib ayatnya dan muwalat (tidak dipisahkan). Adapun jika bertasbih ketika bacaan surah, maka tidak mengapa.


    mungkin akhi tanpanama boleh jelaskan lagi, bagaimana pula dengan bacaan tahiyyat akhir, adakah ianya juga wajib tartib sebagaimana al-fatihah.
    bagaimanakah hukumnya jika diselangi dengan tasbih atau zikir diantara bacaan tahiyyat akhir adakah sah bacaan (tahiyyat) tersebut.

    tanpanama

    • *
    • Posts: 409
      • View Profile
    Jawab #9 31 October, 2007, 01:17:17 PM
  • Publish Di FB
  • membaca tahiyyat itu adalah rukun dalam solat,iaitu  sama seperti al-fatihah, maka tidak boleh diselangi dengan zikir yang lain/diam terlalu lama.

    Wassalam

    Rujukan: http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/ibadat/rukun_solat.htm
    « Last Edit: 31 October, 2007, 01:26:24 PM by tanpanama »

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2061
      • View Profile
    Jawab #10 31 October, 2007, 01:24:45 PM
  • Publish Di FB
  • beres....

     :( moga semua beroleh manfaat.....

    Mat Fakir

    • *
    • Posts: 130
      • View Profile
    Jawab #11 31 October, 2007, 09:15:18 PM
  • Publish Di FB
  • betul..boleh jika dengan niat berzikir..
    Dalam seusiamu sibuklah dengan ilmu yang mampu mempertajamkan akal dan mampu membina sahsiah muslimahmu,sesungguhnya ilmu itu adalah cahaya yang bertapak di dalam hati yang suci

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #12 25 November, 2007, 02:30:09 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wr.wb.
    Peringkat manusia ini berbedza-bedza,ada beriman dahulu sebelum Islam,ia percaya Allah swt dan percaya ada hukum baik/buruk(qadha' qadar) sdgkan rukun Islam hanya diluar kepala diketahui belum diresap dan diamalkannya,namun ia tetap dipanggil sbg Muslim kerana Islam dari darah keturunan ataupun persekitaran dalam lingkungan org2 Islam tapi masih berbauran Khurafat dan jinbarat.
    namun ia akan tetap marah jika dipanggil dgn gelaran atau nama kafirun.Maka terdapatlah ada solat tapi tak berpuasa,dan ada berpuasa tapi enggan solat dan ada lebih teruk lagi kedua2nya tak buat namun nama dirinya nama Al-Qur'an dan marah dilebelkan dgn org fasiq/kafir ataupun lebih kasar murtad...
    maka kesemuanya orang2 tsb dalam lingkungan/golongan Ilmu Agama dan AQidahnya lemah sekali perlu digali dan dikaji supaya mematangkan fikiran dan diber /memenuhi makanan Rohani sekaligus tetapkan pribadi dengan Akhlaqul-kareem....
    Kesemuanya perlukan Muhasabah diri.....Hasiibu Qabla antuhasibuuu..."Periksa diri kamu sebelum kamu dihitung/diperiksa oleh Allah disuatu masa nanti"..
    kata kasar lagi Inilah golongan orang2 yg Allah swt masukkan kedalam golongan orang2 yang Ghafiilun(lalai);Araaitallazii Yukazzzibu Biddan.....Fawailullilmusollin,Allazinahum 'an SolatihimSahuun "Neraka Wail lah bagi orang2 yang Lalai didalam solatnya"(surah Al-Maa'uun)
    Maka kesemuanya ini akan dimasukkan kedalan Neraka Wail yg diceritakan dlm Surah Al-Muthoffifin...Mereka ini semua mengambil timbangan yang murah dan mempermudahkan.
    Maka orang2 yg serupa ini perlu diajak dekat ke tempat majlis Ilmu/Masjid dan kumpulan usrah yg berhalaqah suasana Aqidah Agama yg sebenarnya dan dipampangkan khurafat2 yg dikepalanya hingga sadar dan merubah diri sendiri.
    Astaghfirullahal 'Aziim.
    LahaulawalaquwwataIllabillahil'Aliyyil'aziim.
    Wallahu 'Alam Bissawob.
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Jawab #13 25 January, 2008, 08:30:22 AM
  • Publish Di FB
  • Imam wajib memahami hak makmum

    Oleh: MOHD. FARID RAVI ABDULLAH

    SOALAN
    ADAKAH dibolehkan makmum membaca surah al-Fatihah sebelum imam habis membaca surah al-Fatihah tersebut? Ini kerana kebiasaannya apabila makmum membaca surah al-Fatihan selepas imam tamat membaca surah tersebut menyebabkan makmum tidak sempat untuk menghabiskan bacaan untuk rukuk bersama-sama dengan iman. Oleh itu, apa perlu dilakukan dan apakah hukumnya?

    JAWAPAN

    Adab menjadi imam ialah memahami hak makmum dalam solat. Dalam Mazhab al-Syafie imam hendaklah memberi sedikit masa kepada makmum selepas membaca surah al-Fatihah untuk membolehkan makmum membacanya. Ini kerana solat tidak sah jika tidak membaca surah al-Fatihah. Ini berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Tidak dikira solat seseorang itu melainkan dengan adanya al-Fatihah”. (Ibn Hibban).

    Dalam riwayat yang lain Baginda bersabda yang bermaksud: “… seseungguhnya aku dapati kalian membaca di belakang imam? Sahabat menjawab : Ya Rasulullah kami membaca, lantaran Baginda bersabda: Jangan kalian lakukan yang demikian melainkan kamu boleh membaca surah al-Fatihah”. (Ibn Abdul Bir, hadis sahih, sanad yang bersambung).

    Seperti soalan yang dikemukakan di atas jelas imam tidak memahami hak makmum. Ini menyebabkan perjalanan solat berjemaah tidak teratur, kerana imamnya sempat membaca al-Fatihah dan surah al-Ikhlas, manakala makmum tidak sempat habis.

    Makmum akan berada dalam keadaan yang serba salah sebab pertamanya makmum tidak boleh sama sekali membaca bersama atau mendahului imam dalam bacaan.

    Maksudnya makmum wajib mendengar dan menghayati surah al-Fatihah yang dibaca oleh imam. Setelah imam selesai barulah makmum boleh membaca surah al-Fatihah. Sekiranya imam tidak memberi ruang untuk makmum membaca surah al-Fatihah malahan terus membaca surah al-Ikhlas, maka bila masanya makmum akan membaca surah al-Fatihah? Sedangkan makmum tidak boleh membaca apa-apa sekiranya imam sedang membaca. Namun makmum perlu membaca al-Fatihah walaupun imam sedang membaca surah al-Ikhlas. Imam wajib memahami hak makmum.


    SOALAN

    Apakah hukum membaca surah al-Fatihah dengan satu nafas sahaja tanpa berhenti?

    JAWAPAN

    Harus membaca surah al-Fatihah dengan satu nafas. Bacaan seperti ini dikira bacaan wasal antara ayat dengan ayat yang berikutnya. Ulama yang pakar dalam bacaan al-Quran mengharuskannya.

    Namun membaca surah al-Fatihah dengan satu nafas ada syarat-syaratnya. Jika syarat-syaratnya dipenuhi bacaannya sah dan jika dibaca dalam solat dengan satu nafas, solatnya juga sah. Syaratnya ialah;

    *Memahami makna wasal (bacaan sambung antara satu ayat dengan ayat yang berikutnya)

    *Memahami makna wakaf (bacaan yang diberhentikan terutamanya di hujung ayat)

    *Memelihara hukum tajwid hukum tanwin dan nun mati, hukum mim

    *Memelihara panjang pendek

    *Memelihara fasahah, makraj huruf dan sifat huruf.

    Persoalan yang timbul adalah adakah orang membaca surah al-Fatihah dengan satu nafas? Kalau ada cukup luar biasa, terutamanya nafas yang cukup panjang. Secara normal bila seseorang membaca surah al-Fatihah dengan wakaf pada setiap penghujung ayatnya akan mengambil masa lebih kurang hampir satu minit. Jika baca sambung mungkin juga tak sampai setengah minit.

    Seterusnya kita ditegah daripada membaca al-Quran dengan bacaan yang laju, sehingga tidak cukup harakat panjang pendek atau tidak cukup kadar harakat bagi gunnahnya. Sebenarnya orang yang membaca al-Quran dengan kadar cepat berkemungkinan melanggar hukum-hukum tajwid.

    Falsafah solat adalah demi menghayati solat dari mula hingga akhirnya. Ini termasuklah menghayati bacaan dalam solat. Bacaan yang laju tidak dapat dihayati maknanya. Selalu disebut contohilah bacaan syeikh-syeikh Arab yang muktabar dalam bacaan al-Quran.

    Perlu diingat bahawa setiap ayat daripada surah al-Fatihah bila wakaf padanya maka akan dipuji oleh Allah s.w.t. Ini jelas dalam tafsir Ibn Kathir menyebut yang bermaksud: “Selepas membaca al-Hamdulillahi rabbil alamin, Allah akan menjawab: Sesungguhnya hambaku telah memuji aku…begitulah Allah s.w.t. akan menyebut-nyebut akan hamba yang memujinya, apatah lagi surah al-Fatihah sarat dengan doa dan harapan (Ibn Kathir, jld:1, hlm:43).

    Justeru itu, yang afdalnya ialah membaca surah al-Fatihah dengan wakaf pada setiap penghujung ayatnya, wakaf di penghujung ayat juga dikenali dengan wakaf tam (berhenti kerana sempurna maknanya). (Husniy Syeikh Uthman, Haqq al-Tilawah, hlm:48-49)

    Wakaf ini adalah mengikut cara al-Quran diturunkan, bermaksud ketika Jibril menyampaikan al-Quran, Jibril berhenti di situ. Maka penghujung ayat itu diberi tanda wakaf. Berdasarkan wakaf itu jugalah ayat-ayat itu dikira. Sebab itulah setiap kali Jibril wakaf pada ayat, bermaksud makna bagi ayat itu sempurna.

    Adapun wakaf Jibril lain perbincangannya. Perlu ingat juga tidak semestinya ayat pertama dengan ayat kedua membincangkan topik yang sama. Kadang-kadang berlaku perubahan topik dalam satu surah walaupun ayatnya berurutan. Ini tidak bermaksud topiknya berurutan. Bukan sahaja surah al-Fatihah malahan surah-surah yang lain juga adalah lebih baik dibaca dengan wakaf di penghujungnya, melainkan ayat-ayat daripada beberapa surah yang tertentu.

    SOALAN

    Jika seseorang makmum yang sembahyang berjemaah membaca dalam sembahyang dengan suara perlahan akan menimbulkan keraguan kepadanya sama ada bacaannya itu sampai makhraj atau tidak, betul atau salah. Dengan itu dia membacanya dengan suara yang agak tinggi. Apakah bacaannya akan menimbulkan gangguan kepada makmum yang lain? Jika mengganggu apa hukumnya?

    JAWAPAN

    Bacaan orang yang solat berjemaah kadarnya hanya didengari oleh telinganya sahaja. Jika lebih kuat daripada itu boleh mengganggu orang lain atau mengganggu jemaah di sebelahnya. Mengganggu orang makmum yang lain dengan menguatkan bacaan hukumnya makruh.

    Saudara tidak perlu risau, baca perlahan atau baca kuat tiada kaitannya dengan betul atau salah makhraj seseorang. Ramai yang baca kuat tetapi makhraj masih salah, dan tidak semestinya yang baca kuat itu betul makrajnya. Dan tidak pula orang yang membaca perlahan salah makhrajnya

    Ketepatan makhraj adalah berdasarkan kepada ilmu, seseorang itu mesti tahu di mana tempat keluarnya huruf qaf, mim, kho dan sebagainya daripada huruf-huruf hijaiyyah. Bila kita pasti makrajnya dan tepat maka kita baca perlahan pun sah, kerana makhrajnya kena pada tempatnya.

    Janganlah sampai demi mencari kesempurnaan solat kita, kita mengganggu solat orang lain.

    Utusan Melayu
    Bicara Agama
    16Muharam1429/25 jan 2008
    *Image Removed*
    Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
    dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #14 25 January, 2008, 11:49:37 AM
  • Publish Di FB
  • Maaf, nak ulas sikit…:senyum:

    Pada pandangan saya,masalah sipenanya yang sebenarnya ialah tidak memahami akan hukum muafik dan masbuk dengan baik. Jika beliau memahaminya dengan baik maka tidak akan timbul rasa nak baca al-fatehah dengan senafas walaupun ianya dibolehkan.
    Muafik – ialah makmum yang berdiri bersama imam dan sempat menghabiskan al-fatehah dengan kadar bacaan yang sederhana
    Masbuk- makmum yang tak sempat menghabiskan al-fatehah

    Quote
    Ini kerana kebiasaannya apabila makmum membaca surah al-Fatihan selepas imam tamat membaca surah tersebut menyebabkan makmum tidak sempat untuk menghabiskan bacaan untuk rukuk bersama-sama dengan iman. Oleh itu, apa perlu dilakukan dan apakah hukumnya?

    Dalam keadaan beliau yang tidak sempat menghabiskan Al-Fatehah, haruslah dilihat dari segi dikeadaan mana beliau berada samada beliau makmum masbuk atau muafik.Jika  beliau berdiri bersama imam pada permulaan rakaat iaitu pada rakaat pertama,maka hendaklah beliau menghabiskan al-fatehah dan dibenarkan meninggalkan tiga rukun yang besar.BAgaimana?

    Begini,apabila selesai imam membaca alfatehah pada rakaat pertama, maka bagi makmum yang muafik wajib bagi atasnya menghabiskan Al-fatehah dengan kadar bacaan yang sederhana bagi beliau.Jika selepas itu Imam membaca surah yang pendek seperti al-kausar dan tidak memberi ruang pada mamkum membaca al-fatehah dan kemudian imam rukuk maka makmum yang tidak sempat menghabiskan al-fatehah tersebut dibenarkan tidak mengikut  imam yang rukuk tersebut selagi beliau tidak menghabiskan bacaan al-fatehahnya.Makmum tersebut dibenarkan tidak mengikut imam pada kadar ditinggalkan oleh imam tersebut sebanyak tiga rukun yang besar(1.rukuk,2.sujud pertama dan 3.sujud kedua). Jika makmum tersebut tidak sempat menghabiskan al-fatehahnya juga bila mana telah selesdai tiga rukun yang besar tadi iaitu apabila bangun imam untuk qiam selesai dari sujud yang kedua maka hendaklah makmum tersebut niat untuk mufaraqah dari imam. Hukum ini hanya terpakai pada rakaat pertama sahaja.

    Jika beliau ditinggalkan pada rakaat kedua dan seterusnya,maka hendaklah beliau meninggalkan bacaan al-fatehah tersebut dan terus rukuk dan hendaklah menukarkan niatnya kepada makmum masbuk pula. Ini kerana makmum masbuk diberi kelonggaran untuk tidak menghabiskan al-fatehahnya.Jika beliau berdegil untuk menghabiskan Al-fatehahnya juga,maka dibenarkan beliau ditinggalkan oleh imam pada satu rukun sahaja(rukuk).Jika Imam bangkit dari rukuk dan makmum belum habis dari membaca al-fatehah,maka luputlah rakaat tersebut pada beliau dan pada saat ini beliau hendaklah membuat keputusan samada hendak mufaraqah dari imam atau terus mengikut imam untuk sujud dan menambah lagi satu rakaat lagi apabila iamamsudah selesai sembahyang  kerana beliau tidak bersama imam pada rakaat tadi.

    Jadi,masalah tidak sempat membaca al-fatehah tadi sudah selesai bukan?...:senyum:

    WA
    « Last Edit: 25 January, 2008, 11:55:24 AM by Sang Pencinta »

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Jawab #15 01 February, 2008, 02:22:18 PM
  • Publish Di FB
  • Tidak sah solat jika salah baca al-Fatihah

    Soalan:
    SAYA tertarik dengan ulasan ustaz tentang kewajipan imam terhadap fatihah makmum. Bagaimanapun, masalah di tempat saya ialah bagaimana hendak menasihatkan atau menegur bacaan imam yang fatihahnya tidak fasih?

    Jawapan:
    Perkara yang salah tidak boleh dibiarkan. Lebih-lebih lagi dalam persoalan yang berkaitan dengan ibadat. Allah s.w.t. memfardukan solat dan menjadikan bacaan fatihah di dalamnya sebagai rukun. Maka, tidak sah solat yang tidak dibaca fatihah. Juga tidak sah solat jika fatihah yang dibaca salah sehingga mengubah makna sebenar yang dikehendaki Allah s.w.t.

    Kesalahan dalam bacaan al-Quran terbahagi kepada dua, pertamanya: lahn khafi (kesalahan yang kecil, kesalahan yang tidak mengubah makna seperti bunyi ra berulang, atau menebalkan lam).

    Keduanya: lahn jali (kesalahan yang jelas mengubah makna seperti mengubah baris depan kepada baris bawah, atau mengubah sifat huruf tho kepada ta atau dal).

    Kedua-dua keadaan ini dihukum haram dilakukan, pendapat ini disebut oleh al-Barkawiy. (al-Barkawiy, Nihayah al-Mufid, hlm:29).

    Namun daripada bahagian pertama biasanya disedari oleh ahli quran yang mahir dalam soal fasahah, yang meliputi makhraj, sifat dan wakaf serta ibtida’.

    Lahn jali disedari oleh orang awam, ini kerana kesalahannya jelas. (Abdul Fattah ‘Ajami al-Marsafiy, Hidayah al-Qori, jld:1, hlm:55 ).

    Sekiranya kesalahan imam hanya termasuk dalam lahn khafi, maka bacaannya dan solatnya sah. Namun perlu dibetulkan bacaannya, sekiranya kesalahan itu boleh diperbaiki.

    Jika kesalahan dalam bacaan boleh menyebabkan maknanya berubah maka wajib imam itu diberitahu akan kesalahannya supaya dapat dia perbetulkan bacaannya.

    Jika susah diperbaiki bacaannya keran usia yang tua atau sebab ketiadaan gigi atau kerana keuzuran, maka imam itu perlulah mengundur diri dan diganti dengan imam lain.

    Kadang-kadang bacaan imam menjadi punca kenapa orang ramai tidak berminat ke masjid atau surau.

    Walaupun ini tidak sepatutnya berlaku, namun setiap orang yang ke masjid adalah untuk beribadat, tetapi bila didengar bacaan imam yang banyak salah ini menyebabkan orang kurang minat ke masjid. Lebih-lebih lagi kalau imam itu memang tidak boleh ditegur.

    Allah s.w.t. berfirman: Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar. (al-‘Asr: 1-3 ).

    Jawatan imam ada kelayakannya, jika kurang berkelayakan adalah lebih baik serahkan kepada orang yang mempunyai keahliannya. Terutamanya ahli al-Quran dan baik budi pekertinya.


    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #16 04 February, 2008, 04:42:52 PM
  • Publish Di FB
  • Sebaik-baiknya biarlah ada ruang untuk makmum membaca alfatehah

    muhammad161967

    • *
    • Posts: 31
    • Berbudi.Membalas budi.Mengenang budi
      • View Profile
    Jawab #17 21 August, 2008, 10:11:22 AM
  • Publish Di FB
  •  :)saya hamba yang lemah dari segala yang lemah,ingin sekali tahu perihal"usali:sebelum takbir ratulihram.kerana saya telah rujuk pada kitab hadis muktabar tidak ada satu yang menyembut perihal yang dikatakan ini...oleh itu saya mohon pada yang lebih berilmu memberi pandangan yang lebih tepat dari hadis sahih..(atau saya tidak jumpa hadis yang diingini)

    MUGA KITA SAMA-SAMA MENJADI INSAN YANG KAMIL DALAM IBADAH
    SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK AKAN MENGAMPUNI PERBUATAN SYIRIK TERHADAP-NYA DAN DIA AKAN MENGAMPUNI YANG SELAIN ITU,KEPADA ORANG YANG DIA KEHANDAKI

    alief

    • *
    • Posts: 80
      • View Profile
    Jawab #18 21 August, 2008, 10:29:15 AM
  • Publish Di FB
  • ambe taklah sampai rujuk pada hadis, tapi guru ada gak cakap dulu,
    lafaz Usolli bila mana semua dah siap sedia dan diri tegak untuk mula solah.

    manakala bila takbir disertai dengan niat yang dan perbuatan, yakni 3 dalam satu masa dimana ucapan Takbir dilafazkan, Perbuatan tangan mengangkat tangan hingga ke cuping telinga manakala Hati berniat Usolli [lafaz niat solah].

    ucapan lafaz sebelum takbir adalah untuk mendapatkan perhatian bahawa kita akan mula bersolah, jika bermakmum dibelakang, ketahuilah makmum mengenai solah apa yang kita akan kerjakan.... sekian, sekadar pendapat ambe yang cetek ilmu memberi kata..

    muhammad161967

    • *
    • Posts: 31
    • Berbudi.Membalas budi.Mengenang budi
      • View Profile
    Jawab #19 21 August, 2008, 11:16:45 AM
  • Publish Di FB
  •   Terima kasih kepada sahabat,kerana memberi pandangan yang bernas,semuga ilmu yang ada diberkati Allah
    « Last Edit: 21 August, 2008, 11:23:40 AM by muhammad161967 »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    53 Replies
    11268 Views
    Last post 21 September, 2011, 11:28:06 AM
    by IbnuNafis
    9 Replies
    3756 Views
    Last post 29 April, 2009, 10:23:50 PM
    by abuqais
    7 Replies
    4456 Views
    Last post 16 February, 2009, 03:22:37 PM
    by Shohib Mirbat