Beribadat ketika Bekerja?

*

Author Topic: Beribadat ketika Bekerja?  (Read 2034 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nni

  • *
  • Posts: 346
  • ingin kan kedamaian jiwa..
    • View Profile
06 November, 2008, 03:52:32 PM
  • Publish
  •  :)

    Boleh sesiapa jelas kan lebih lanjut erti 'beribadat ketika bekerja'? bagaimana caranya hendak melihat pekerjaan (profession) itu suatu ibadat?
    « Last Edit: 02 January, 2013, 11:39:36 AM by PenaHalaqah »
    Help me transforming into a good muslimah, please...

    http://hidupinas.blogspot.com/

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 693
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Reply #1 06 November, 2008, 03:55:00 PM
  • Publish
  • berkerja untuk menyara diri sendiri dan keluarga juga merupakan satu ibadah.
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    hairil.abubakar

    • *
    • Posts: 422
      • View Profile
    Reply #2 06 November, 2008, 09:57:08 PM
  • Publish
  • kalau kerja itu memanfaatkan ummat, pun kira suatu ibadah
    "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

    tanpanama

    • *
    • Posts: 409
      • View Profile
    Reply #3 06 November, 2008, 11:14:45 PM
  • Publish
  • salam,

    Perkara utama yang kita perlu ketahui dalam Islam ialah ada Ibadat Khusus dan Ibadat Umum
    Ibadat khusus = solat, puasa, zakat,
    Ibadat umum = kerja, cari rezeki, masuk masjid kaki kanan.

    Sebenarnya, bekerja itu sendiri itu pun sudah dikira beribadat, tetapi mestilah diambil kira beberapa faktor, seperti amanah, bertanggungjawab, tidak curi tulang, tidak menipu dan seumpama dengannya. 
    Kajian Hingga Akhir Hayat...

    balqis insyirah

    • *
    • Posts: 15
      • View Profile
    Reply #4 07 November, 2008, 05:11:15 PM
  • Publish
  • erm tpkan conthnya kalo kita mmg keje betul2 cri rezeki sume kan pastue time keje tue kita wat bnda len cthnya cm men internet k..chatting k..cri2 info tntg islam k?mendlmi lagi tntg agama sume....tp kita wat sume tue waktu time mmg btul2 xde keje...d k tue dikira satu ibadat kerja gak k?-:)
    :sedihnya: khilaf r dri nie tkut klo gji yg dtrima tue cm gji buta j...-:)
    tkut juga kalo kerja yg diwat jd bkan ibadat..:sedihnya: c,ne yer klo cmnie...

    hairil.abubakar

    • *
    • Posts: 422
      • View Profile
    Reply #5 07 November, 2008, 05:25:32 PM
  • Publish
  • nak buat baik pun kene lah tengok tempat. walaupun niat baik nak cari ilmu tentang agama, tapi jika dilakukan masa tengah banyak kerja, tu dah kira curi tulang.

    tapi kadang-kadang tu, memang takde keje. manusia ni ada yang mata merah. kita kalau nampak relek je, dorang kata kita tak buat keje. bila kita sibuk buat keje, dorang kata kita eksen rajin nak naik pangkat. selalunya "orang-orang lama" akan berpesan, jika takde kerja tu, cari kerja. bersihkan tempat kerja tu ke, refill stapler ke, cuci jamban ke. eksyen sibuk, dorang kata. tu kalau bila betul-betul takde kerja lah, kerana macam ana kata kadang-kala tu memang betul takde kerja.

    melainkan boss redha. ada boss yang memahami. lebih lagi yang sefikrah dengan kita. yang penting kene disiplin diri. chatting ke layar internet ke, yang penting kerja diutamakan.

    balqis insyirah

    • *
    • Posts: 15
      • View Profile
    Reply #6 07 November, 2008, 05:48:19 PM
  • Publish
  • :sedihnya: tp selalunya kalo sy nk surf k ape k mmg saya akn abeskan semua kerja yg sya perlukans iapkan coz sy xsuka tangguh2kan kerja nie so bila kerja x bertangguh kerja sya cpt sgt siap n sya xkn d kerja untuk diwat sellaunya wat mcm saudara ckplah cri kerja2 lain tp bla da thap bosan sy mmglah akn surf internet..berkaitan kalo bos redha kira kerja kita nie dikira satu ibadat gak x?
    coz my bos mmg tahu pon klo saya melayari internet sume nie..:sedihnya: tp dia pernh ckp yg dia xkisah asalkan bila dia minta kerja, kerja da siap...:sedihnya: kalo mcm nie kira xkisah kan..-:)

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 693
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Reply #7 07 November, 2008, 07:14:43 PM
  • Publish
  • :sedihnya: tp selalunya kalo sy nk surf k ape k mmg saya akn abeskan semua kerja yg sya perlukans iapkan coz sy xsuka tangguh2kan kerja nie so bila kerja x bertangguh kerja sya cpt sgt siap n sya xkn d kerja untuk diwat sellaunya wat mcm saudara ckplah cri kerja2 lain tp bla da thap bosan sy mmglah akn surf internet..berkaitan kalo bos redha kira kerja kita nie dikira satu ibadat gak x?
    coz my bos mmg tahu pon klo saya melayari internet sume nie..:sedihnya: tp dia pernh ckp yg dia xkisah asalkan bila dia minta kerja, kerja da siap...:sedihnya: kalo mcm nie kira xkisah kan..-:)

    Kerja dengan rasa penuh tanggungjawab dengan amanah yang telah diberikan.
    Macam ukhti kata bos bagi kebenaran jika ada masa lapang boleh surfing internet dan berhalaqah sebagai contoh, itu bermakna sudah menadpat kebenaran.

    Ukkhti belum berada ditempat ana lagi.
    Ana kerja di base, bos takda.
    Apa pun takda. Sorang2 jer dalam hutan upm ni.
    Boleh jadi dalam sehari kerja 12 jam, buat kerja tak sampai sejam pun dalam sehari tu.
    Sebab kerja ana hanyalah standby mcm pengawal keselamatan.

    Tapi sepanjang tempoh kerja, ana perlu siap sedia dengan kerja yang mendatang.
    Ikut keperluan kerja.
    Bos ana pun lebih kurang macam bos ukhti juga.

    nni

    • *
    • Posts: 346
    • ingin kan kedamaian jiwa..
      • View Profile
    Reply #8 10 November, 2008, 09:53:49 AM
  • Publish
  • mcm mana kalau rasa terpaksa? sbb.... bos saya garang. tak suka la dia tuuuuuuu.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    33 Replies
    5849 Views
    Last post 30 May, 2014, 12:46:45 PM
    by Seri_Kemboja
    0 Replies
    602 Views
    Last post 06 June, 2013, 10:32:00 PM
    by Nizam Herbalist
    1 Replies
    1322 Views
    Last post 27 September, 2013, 07:13:05 PM
    by al_ahibbatu