hukum dalam islam

*

Author Topic: hukum dalam islam  (Read 4330 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

27 October, 2008, 10:29:03 PM
  • Publish
  •  :)

    apa hukum sekiranya kite bersalamn dengan org yang lebih muda dari kita...mcm kite form 1 dier darjah 5/6(lelaki) ?

    beruang

    • *
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #1 13 November, 2008, 04:21:49 PM
  • Publish
  • adakah antum bersaudara?? kalau adik beradik x pa...
    kalau kawan.... adakah perlu???
    antee dah capai umo baligh tp dia x.....
    kalau nak diikutkan x mengapa.....
    tp dlm dunia skrng ni.....
    bdk laki cpt mtng (mana tau dia syok kat antee)
    jd..... x dgalakkan
    wallahualam...
    tolong gtau kalau slh.....

    Reply #2 15 November, 2008, 06:48:25 PM
  • Publish
  •  :)

    klu dier yang hulurkan?di depan khlayak ramai...

    Reply #3 15 November, 2008, 07:11:25 PM
  • Publish
  • assalamualaikum.. dalam hal  ini anti tidak boleh sama sekali bersalaman dengan berlainan jantina.. tetapi jika ingin bersalam juga.. gunakanlah alas.. seperti sarung tangan.. supaya tidak bersentuh kulit..kita kena mendidik diri dari mula sehinggalah akhir hayat..

    Khalawatul Iman

    • *
    • Hidup dan Matiku hanyalah ISLAM
      • View Profile
    Reply #4 15 November, 2008, 08:51:25 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..
    ana bagi situasi lain plak..kalau kita dalam satu majlis konvokesyen IPTA.. si pemberi itu kadang2 nye orang lelakikan(jawatan tinggi dalam IPT ke)...kita kena bersedia gak kan...apa yang dicadangkan oleh pemuda bistari tu..sediakan sarung tangan...cuba amalkan..memang nampak pelik...tapi itu la yang seharusnya kita buat..maaf la kalau ana melencong topik..sekadar perkongsian dan peringatan...wallahualam
    Tiada rupa seindah AKHLAQ,tiada hati seindah IMAN,Tiada hidup seindah ISLAM,tiada cinta sesuci CINTA ALLAH

    newavicenna

    • *
    • mari kita berdakwah, mari mujahadah, ALLAHUAKBAR
      • View Profile
    Reply #5 16 November, 2008, 10:05:15 AM
  • Publish
  • bersalam dengan lain jantina jelas Haram. hanya boleh jika budak kecik yang masih tak tau mengerti akan aurat atau belum mumaiyyiz.
    mudah-mudahan kamu bertakwa

    amrizal

    • *
    • Mati pada Jalan Allah cita-cita Kami
      • View Profile
    Reply #6 22 November, 2008, 12:38:50 PM
  • Publish
  • Saudara jangan cepat melafazkan hukum sekiranya kita x tau..

    Ini yang sy dapat daripada panel fiqh al-ahkam :

    Salam ,

    Ringkasnya , menurut hukum syarak bersalaman dengan orang yang belum aqil baligh adalah dibolehkan samada lelaki atau perempuan.Ini kerana kanak-kanak yang belum aqil baligh menurut syarak ,belum lagi dianggap sebagai mukallaf yang wajib menjalankan segala kewajipan serta perintah Allah swt.

    WA

    Rujukan : http://al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=37190&highlight=&sid=7c46b55a3b62d191fc93900133569b03

    Dapatkan tudung bidang 60 dengan harga serendah RM19.90 sehelai. Sila layari link dibawah untuk maklumat lanjut.
      http://www.modernmuslim.co.cc

    beruang

    • *
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #7 03 December, 2008, 11:38:29 AM
  • Publish
  • Ini kerana kanak-kanak yang belum aqil baligh menurut syarak ,belum lagi dianggap sebagai mukallaf yang wajib menjalankan segala kewajipan serta perintah Allah swt.
    memang betul...
    tp lebih baik jangan lakukakan di sekolah
    kerana takut akan timbul fitnah...

    divider3
    halaqahforum4