Adik , Kakak dan Abang Angkat

*

Author Topic: Adik , Kakak dan Abang Angkat  (Read 24468 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

meow

Reply #20 14 March, 2009, 11:14:12 PM
  • Publish
  • Menjawab persoalan asal, istilah angkat berangkat ni ade ke tak dalam Islam? Jawapannya TAK ADA.. samada niat betul, niat salah, niat melencong.. jawapannya tetap TAK ADA..

    MrCrackers

    • *
    • Posts: 89
    • Setitik Dakwat Yang Menggoncang Dunia
      • View Profile
    Reply #21 14 March, 2009, 11:25:22 PM
  • Publish
  • ya memang dalam persoalannya begitu..
    dan jawapannya memang tak ada istilah berangkat angkat ni...

    tapi saya sendiri pernah bawak isu ini bersama beberapa sahabat saya waktu dalam belajar..

    akhirnya kami bawak isu ini kepada seorang pensyarah kami(ustaz)..

    dan dia sendiri pun bagitau kami, kalau korang nak berangkat2, tak salah... tapi ada batasannya...

    dalam pergaulan kita sesama muslim, memang ada hadnya wanita dengan lelaki..

    jadik, kalau tujuannya elok, tak salah..

    apa yang ustaz bagitau, masih ingat lagik dalam otak... :)
    Kalau Takder Hacker.. Saper Lagi Yang Nak Merosakkan Pc??
    Virus Terbaik Melissa.exe.. Virus Baik Crackers.exe Virus Sangat Baik Zet.exe

    telaga_syurga

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Reply #22 14 March, 2009, 11:58:36 PM
  • Publish
  • salam..
    bg ana istilah abg angkat ni mmg slalu org guna..
    tpi lebih molek kita ckp sbgi mad'u..
    tpi ingat...tak kira la niat kita baik ka tak..bg ana 'berabang angkat' bg laki dan perempuan yg bkan mahramnya
    x diajar dalm islam...mmg kdg2 niat kita baik nak bwk 'dia'..
    tpi bukan nya xda wanita lain yg bleh bawa dia..
    sbabnya tkut tgh kita  nk bwk dia...ada timbul perasaaan lain..niat kita lari ka,buat bkan kerna Allah..dan sebagainya..
    jdi klu nak elakkan...ana nasihatkan x yah amik abg@adik angkat perempuan..
    kerna realiti skrg rmi lagi anak2 kecil,remaja2 'lelaki' yg sdg mencari insan yg dpt membimbingnya.. 
    so tukarlah dri wanita ke lelaki..
    jadi mad'u kita..org yg nak kita bimbing...
    lagi selamat di bawah dasar syara'...

    klu ada silap dan salah ana minta maap dan tlg tegur ana..
    InsyAllah...salam..

    mujahid89

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Reply #23 15 March, 2009, 01:03:53 AM
  • Publish
  • salam..
    bg ana istilah abg angkat ni mmg slalu org guna..
    tpi lebih molek kita ckp sbgi mad'u..
    tpi ingat...tak kira la niat kita baik ka tak..bg ana 'berabang angkat' bg laki dan perempuan yg bkan mahramnya
    x diajar dalm islam...mmg kdg2 niat kita baik nak bwk 'dia'..
    tpi bukan nya xda wanita lain yg bleh bawa dia..
    sbabnya tkut tgh kita  nk bwk dia...ada timbul perasaaan lain..niat kita lari ka,buat bkan kerna Allah..dan sebagainya..
    jdi klu nak elakkan...ana nasihatkan x yah amik abg@adik angkat perempuan..
    kerna realiti skrg rmi lagi anak2 kecil,remaja2 'lelaki' yg sdg mencari insan yg dpt membimbingnya.. 
    so tukarlah dri wanita ke lelaki..
    jadi mad'u kita..org yg nak kita bimbing...
    lagi selamat di bawah dasar syara'...

    klu ada silap dan salah ana minta maap dan tlg tegur ana..
    InsyAllah...salam..


    ana sokong...hati2. jgn menghalalkn sesuatu care yg dpt melalaikan kite. jike ia dpt menghampirkn kite kpd zina...xperlula...hindarilah...jauhi sejauh2nya
    nafsu sering memujuk. syaitan iblis itu licik lg halus caranya...
    jgn smpi iman kite dibelit oleh syaitan laknatullah...adakah kite yakin kite mampu??? sjauh mana iman kite?
    sudahlah...ana bkn ape. kite ni jge hati...
    hati amat penting...mnjdi penghubung kite kpd Allah...
    mende ni dapat melalaikan kite...
    personally bg ana...ia MELALAIKAN...
    Wallahualam...

    najwa_hamali

    • *
    • Posts: 749
    • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
      • View Profile
    Reply #24 19 March, 2009, 11:36:17 PM
  • Publish
  • benda2 ini memang sangat melalaikan...terutamanya bagi yang sedang study...
    YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

    idrussalam

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #25 20 March, 2009, 12:08:54 AM
  • Publish
  • ada aj sih......kan klo abangmu km angkat maka disebut sbg "ABANG ANGKAT" =)


    anis amira

    • *
    • Posts: 104
    • spread your wings and follow your dreams..
      • View Profile
    Reply #26 20 March, 2009, 02:17:50 AM
  • Publish
  • benda2 ini memang sangat melalaikan...terutamanya bagi yang sedang study...

    stuju..sama-samalah kita berhati-hati ye..
    anis amira

    786

    • *
    • Posts: 284
      • View Profile
    Reply #27 20 March, 2009, 10:59:10 AM
  • Publish
  • Saya sebenarnya tak suka guna gelaran 'angkat-angkat' ni ... mmg la tak salah kawan rapat dengan sesapa pun kalau ianya boleh bawa manfaat .. tapi rasanya tak perlu sampai nak 'angkat-angkat' ... cuma guna gelaran 'sahabat', 'kenalan', 'kawan baik' dan yang seumpama dengannnya cukup la ....  adik-beradik sendiri pun tak larat nak jaga nak ambik yang 'angkat' pulak  ...

    Jadi saya ada masalah dengan istilah tu dan bukan konsep ....

    enree

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #28 20 March, 2009, 12:20:32 PM
  • Publish
  • memang betul angkat-angkat ini adalah sekadar istilah tapi konsepnya perlu dijaga,jika tidak mahu    gunakan istilah ini tiada kesan pun jadi perlulah tahu konsep dimana ianya untuk ukhwa,..............

    nuri

    • *
    • Posts: 141
    • ~Sabar itu indah~
      • View Profile
    Reply #29 20 March, 2009, 04:33:05 PM
  • Publish
  • salam...

    ana pernah join pksn iaitu program belia sebelum plkn diwajibkan.

    lebih kurang jugak, bergaul laki pempuan... pksn (program khidmat sosial negara)...

    yg x best bila time g rumah keluarga angkat, yg pmpuan buka aurat di hadapan yg bukan muhrim, bersalam dengan ayah angkat dan abang angkat...

    ana nyaris-nyaris je tersalam abang angkat time dia hulur tangan...ana buat-buat x nampak je tapi semua pelik kenapa dengan ana??

    yela, ana selalu hidup dengan suasana yang x mengamalkan islamik jadi ana akan jadi pelik dan asing sepanjang masa...

    tapi ana x kisah pun...

    pengalaman dan tarbiyah buat diri ana dari kecil sampai besar nie...tapi dugaan kecil buat diri ana yg lemah.

    mujahid89

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Reply #30 20 March, 2009, 05:08:51 PM
  • Publish
  • salam...

    ana pernah join pksn iaitu program belia sebelum plkn diwajibkan.

    lebih kurang jugak, bergaul laki pempuan... pksn (program khidmat sosial negara)...

    yg x best bila time g rumah keluarga angkat, yg pmpuan buka aurat di hadapan yg bukan muhrim, bersalam dengan ayah angkat dan abang angkat...

    ana nyaris-nyaris je tersalam abang angkat time dia hulur tangan...ana buat-buat x nampak je tapi semua pelik kenapa dengan ana??

    yela, ana selalu hidup dengan suasana yang x mengamalkan islamik jadi ana akan jadi pelik dan asing sepanjang masa...

    tapi ana x kisah pun...

    pengalaman dan tarbiyah buat diri ana dari kecil sampai besar nie...tapi dugaan kecil buat diri ana yg lemah.

     :jaz:

    miftahul jannah

    • *
    • Posts: 132
    • jihad fisabilalLAH...
      • View Profile
    Reply #31 20 March, 2009, 08:06:10 PM
  • Publish
  • assalamualaikum....
    ana pun kurang setuju dgn istilah ini, bila ana lihat kawan2 ana yg mengelar diri sebagai kakak angkat @ adik angkat kepada mulimin.pergaulan macam adik beradik pula xda nak fikir batasan pergaulan...sedangkan tu la..jalan2 kearah kelalaian..fisrt angkat2 lama..dok angkat gi mana pula....

    aniss

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Reply #32 20 March, 2009, 09:38:55 PM
  • Publish
  • :)

    ana tinggal di asrama di 1 skolah ni....teman-teman ana...ada abang angkat...ana takut ada abang angkat kerana ayah ana tidak suka....dulu, ana ada...sekarang ana dah x da...ana ingin bertanya....blehka kita ada abg angkat?dan dlm islam adakah isltilah itu ?


    Dalam Islam mmg tiada istilah abg2 angkat..terangkat jadinya nnt. :senyum:. Melainkan.yg mmg betul2 abg angkat..cthnya mmg parent dia amik sorg ikhwah ni sbg ank angkat atas sbb2 tertentu.

    Wallahua3lam.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #33 28 April, 2009, 04:09:52 PM
  • Publish
  • Ukhuwah yang disalah tafsirkan

    " akak lelaki dengan perempuan tak boleh jadi kawan baik ke? "

    Satu soalan yang pernah diajukan kepada saya. Saya pasti setiap orang punyai jawapan yang sendiri. Begitu juga saya. Tetapi sebelum memberi jawapan pada adik tadi saya bertanya kembali..

    " apa sebab awak nak kawan dengan dia ek? "
    Jawapan yang diberi ..
    " ala dah satu kuliyyah, takkanlah tak boleh nak berkawan langsung. Tanya kabar pun tak boleh ke? "

    Saya tersenyum memandangnya. Saya ceritakan pengalaman bersekolah di sekolah yang 100% perempuan. Tetapi bila form 5, kami menerima "tetamu asing". Seramai 12 orang pelajar lelaki diterima masuk ke Kelas 5 Aisyah atau kelas 5 sains satu. Mula-mula kami kekok dengan tetamu ini, tapi lama-lama kami mula boleh menerima kehadiran mereka. Alhamdulillah, kami berjaya membentuk biah yang baik. Walaupun sekelas namun bukan kebiasaan kami berbual-bual kosong di dalam kelas. Entah, kami tak nampak dimana keperluannya. Tetapi ini bukanlah menghalang kami meminta tolong andai ada soalan fizik atau add math yang complicated untuk diselesaikan.. Itu cerita zaman sekolah dahulu..

    Tapi kini tiba di alam kampus. Banyak kelainan dan memang ketara perbezaannya. Kadangkala pelik melihat mereka yang berborak berjam-jam, keluar makan bersama-sama,study group berdua-duan.. Alasan mereka, kami hanya kawan, bukannya bercouple, ada pulak yang menambah inilah namanya ukhwah fillah,saling tolong menolong dan ambil berat.. haish!!! Ini belum lagi kita melihat fenomena adik angkat dan kakak angkat, abang angkat dan apa-apalah yang boleh diangkat..

    Persoalannya disini adakah hukum itu menjadi ringan bila status kita hanya kawan?? Adakah hukum itu berubah apabila kita hanya berabang angkat, berkakak angkat??
    Lupakah kita pada kuasa Maha Agung di atas sana?? Dia pemilik hati ini. Bisa membolak –balikkan hati ini bila-bila masa sahaja. Dari sekadar berkawan tidak mustahil boleh jatuh cinta, dari asalnya seorang kakak angkat tidak mustahil boleh menjadi seorang isteri. Janganlah terlalu angkuh untuk mencipta 1001 alasan untuk mengatakan kita mampu memelihara hati dan diri kita 100%.. Andai benar, syabas tetapi andai tidak bagaimana??

    Hubungan lelaki dan wanita adalah fitrah. Percayalah apabila sudah dikatakan fitrah,ia akan hadir dan muncul sendiri. Tidak perlu untuk mencari dan mempelajari fitrah ini. Kekok,segan,malu,gelabah, atau mugkin 1001 lagi perasaan yang kita akan alami. Tetapi percayalah, andai kita serahkan segala urusan padaNya pasti dia akan mempermudahkan semuanya..

    Bolehkah lelaki dan wanita bersahabat?? Anda cari sendiri jawapannya.. 
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #34 28 April, 2009, 07:01:06 PM
  • Publish
  • x pe kan??
    ana pun ada abang angkat??
    tapi kitaorang x delah lebih2
    abang angkat ana nie seorang ustaz dan penuntut di sebuah ipta..
    dia ambik ana sebagai  adik angkat ketika ana duduk di asrama..
    tapi alhamdulillah kami masih menjaga syariat..

    sbb ana tak de abang,,,kakak pun kakak angkat jugak.._;(
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #35 28 April, 2009, 07:02:04 PM
  • Publish
  • em...kalau isu nie mmg hangt diperkatakan,,
    mula-mula angkat dah lama terangkat-angkat..

    ariel

    • *
    • Posts: 37
      • View Profile
    Reply #36 28 April, 2009, 07:30:09 PM
  • Publish
  • xpa klu jd abg angkat,saya sendiri pun pernah jd abg angkat kepada lebih 5 org gadis2

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #37 28 April, 2009, 07:40:54 PM
  • Publish
  • xpa klu jd abg angkat,saya sendiri pun pernah jd abg angkat kepada lebih 5 org gadis2
    wah...banyaknya adik angkat...

    rainwidd

    • *
    • Posts: 133
    • sobrun jamil..innALLAHA maa'na
      • View Profile
    Reply #38 28 April, 2009, 08:47:26 PM
  • Publish
  • salam...

    ana pernah join pksn iaitu program belia sebelum plkn diwajibkan.

    lebih kurang jugak, bergaul laki pempuan... pksn (program khidmat sosial negara)...

    yg x best bila time g rumah keluarga angkat, yg pmpuan buka aurat di hadapan yg bukan muhrim, bersalam dengan ayah angkat dan abang angkat...

    ana nyaris-nyaris je tersalam abang angkat time dia hulur tangan...ana buat-buat x nampak je tapi semua pelik kenapa dengan ana??

    yela, ana selalu hidup dengan suasana yang x mengamalkan islamik jadi ana akan jadi pelik dan asing sepanjang masa...

    tapi ana x kisah pun...

    pengalaman dan tarbiyah buat diri ana dari kecil sampai besar nie...tapi dugaan kecil buat diri ana yg lemah.

    Itula yang kita tak nak berlaku dalam masyarakat kita dan persekitaran kita
    Terutama sekali bila perkara ini berlaku ke atas ahli keluarga kita sendiri
    Konsep Abang angkat ini adakah dalam syariat dan adakah dituntut untuk kita menceburkan diri?(persolan)
    Saya pun tak faham sangat konsep abg-abg angkat ni sebab tak penah menglibatkan diri
    Kalau ada pun yang berangkat-angkat ini kenalah jaga batas-batas agama kita dan menjaga tatsusila kita hidup dalam satu majmu'
    Jangan sampai mendekatkan diri kepada zina..nauzubillah..
    Peringatan untuk saya dan diri kita sendiri
    "Agama buat kehidupan di akhirat, Harta buat kehidupan di dunia.Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati..TETAPI orang yang tidak beragama akan merasa lebih sengsara"..ISLAM dinni fiddunya walakhirat

    hafizie

    • *
    • Posts: 21
      • View Profile
    Reply #39 28 May, 2009, 01:24:06 PM
  • Publish
  • salam istilah abang angkat ni hanya ada pada kamus melayu aje. ia sama dengan berkawan dengan lelaki yang lebih berumur daripada kita. niat berkawan sendiri-sendiri jawablah. tapi kebanyakkannya banyak unsur nagetifnya. akan selalu keluar bersama , berbincang bersama atas alasan pelajaran dan ditakuti bantal bersama. sebaiknya perempuan ada kakak angkat cukuplah... lelaki abang angkat.. itupun ada batasannya walaupun sama jantina....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    95 Replies
    13152 Views
    Last post 13 April, 2011, 03:15:46 PM
    by ihsanul_aniq
    2 Replies
    547 Views
    Last post 23 December, 2013, 11:41:14 AM
    by pancingming
    0 Replies
    303 Views
    Last post 21 February, 2014, 02:49:47 PM
    by evans