RESEPI WAFFLE

*

Author Topic: RESEPI WAFFLE  (Read 21157 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

14 October, 2008, 09:39:20 AM
  • Publish
  • RESEPI WAFFLE

    1 ¾ cawan tepung gandum
    3 camca kecil serbuk penaik
    ½ camca kecil garam
    1 ½ cawan susu segar
    2 biji kuning telur
    2 camca besar mentega, dicairkan & biar sejuk
    2 biji putih telur, dipukul kental -pastikan bila terbalikkan mangkuk, ia tidak mengalir

    Cara membuat:

    1. Ayak 3 bahan pertama.
    2. Campurkan susu, kuning telur dan mentega dlm mangkuk kecil.
    3. Masukkan ke dalam bahan kering sambil dipukul sebati.
    4. Bubuh putih telur perlahan-lahan hingga rata.
    5. Lengser acuan waffle dan masak seperti biasa
    6. Setelah masak sapukan perasa  koko, strawberi dan lain lain ikut cita rasa.

    SELAMAT MENCUBA.

    Reply #1 14 January, 2009, 12:13:05 AM
  • Publish
  •  :msya:

    tetiba lapar la pula =D

    "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

    Reply #2 26 January, 2010, 12:25:39 PM
  • Publish
  • teringat kat sup2je tghari ni

    Reply #3 26 January, 2010, 01:21:46 PM
  • Publish
  • eh..x susah la nak buat waffle..boleh try nih..
    klu masak waffle cam pancake bleh je kn? umh xde bekas acuan waffle cam kat kedai tu..=(
    "it is not about 'money'..it is about sending a message"

    Reply #4 26 January, 2010, 04:05:09 PM
  • Publish
  • ana suka makan waffle perisa coklat n peanut..

    Reply #5 26 January, 2010, 05:21:51 PM
  • Publish
  • Pergh..
    Baru je teringat nak makan wafle...
    Dulu masa kat Nilai selalu la makan..
    Sekarang kat Besut susah plak nak jumpa :sedihnya:...
    Boleh try kat rumah ni..
    Nyam2...

    Reply #6 19 June, 2011, 10:16:50 PM
  • Publish
  •  :)

    teringin pulak nak makan waffle coklat..hee..sedap..waffle strawberi pun sedap gak..:senyum:

    Reply #7 20 June, 2011, 07:12:36 AM
  • Publish
  • :)

    teringin pulak nak makan waffle coklat..hee..sedap..waffle strawberi pun sedap gak..:senyum:
    ni ha hani...wafflle coklat campur strawberi sedap....tapi kan shuffle lagi best....hee...lazat...

    Reply #8 06 August, 2011, 02:49:19 PM
  • Publish
  • RESEPI WAFFLE

    1 ¾ cawan tepung gandum
    3 camca kecil serbuk penaik
    ½ camca kecil garam
    1 ½ cawan susu segar
    2 biji kuning telur
    2 camca besar mentega, dicairkan & biar sejuk
    2 biji putih telur, dipukul kental -pastikan bila terbalikkan mangkuk, ia tidak mengalir

    Cara membuat:

    1. Ayak 3 bahan pertama.
    2. Campurkan susu, kuning telur dan mentega dlm mangkuk kecil.
    3. Masukkan ke dalam bahan kering sambil dipukul sebati.
    4. Bubuh putih telur perlahan-lahan hingga rata.
    5. Lengser acuan waffle dan masak seperti biasa
    6. Setelah masak sapukan perasa  koko, strawberi dan lain lain ikut cita rasa.

    SELAMAT MENCUBA.

    terima kasih rsuha atas resepi ini. tentu sedap :)

    divider3
    halaqahforum4