Tanda-tanda Penyakit Kanser

*

Author Topic: Tanda-tanda Penyakit Kanser  (Read 98994 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
28 May, 2007, 07:50:12 PM
  • Publish
  •  :)

    TANDA-TANDA AWAL KANSER

    (1) Kanser pangkal rahim - sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

    (2) Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

    (3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

    (4) Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

    (5) Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

    (6) Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

    (7) Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

    ( Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

    (9) Kanser prostat - sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

    (10) Kanser darah (leukimia) -letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

    (11) Kanser tekak - suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.

    10 PENYEBAB UTAMA KANSER
    -------------------------------
    (1) Makanan
    (2) Tembakau
    (3) Alkohol
    (4) Radiasi
    (5) Sinaran cahaya matahari
    (6) Pekerjaan
    (7) Pengambilan ubat
    ( Pencemaran air dan udara
    (9) Perokok yang tidak aktif
    (10) Keturunan

    TEH DAN KANSER Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

    DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA
    (1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
    (2) Hindari makanan ringan yang masam
    (3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
    (4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
    (5) Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil

    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    adeq qai

    • *
    • terajui islam,..[]/system down!+tQ+
      • View Profile
    Reply #1 26 September, 2007, 01:54:17 PM
  • Publish
  • erm,....kak wahida..

    gastik leh kanser gak kar??/
    sahabat,.teman,.
    dengarkanlah luahan hatiku
    yang melayar rindu,..

    ^_+

    Reply #2 26 September, 2007, 02:29:46 PM
  • Publish
  • terima kasih.....peringatan untuk saya dan semua.... :-\ :-\
    JANA PENDAPATAN MEWAH HANYA DENGAN HANDPHONE ANDA!!Sila lawati http://Prepaid4U.Net/?id=eyla07

    Reply #3 26 September, 2007, 03:13:44 PM
  • Publish
  • erm,....kak wahida..

    gastik leh kanser gak kar??/
    salam...

    gastrik??

    hhmm... kena buka buku balik ni..

    tapi...bahaya juga gastrik ni..

    ?? :-?
    "dimana bumi dipijak, disitu ISLAM dijunjung"

    kanjeng sunan

    • *
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #4 27 September, 2007, 04:15:00 AM
  • Publish
  • di fahamkan juga kalu penyakit kanser nie..
    merupakan satu faktor keturunan juga...
    cam asma...
    tapi hanya tuhan yang lebih mengetahui..
    keatas hamba2nya...
    TuhAN cInTa aGuNg..

    NurWahidaFauzi

    • *
    • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
      • View Profile
    Reply #5 27 September, 2007, 04:47:33 AM
  • Publish
  • erm,....kak wahida..

    gastik leh kanser gak kar??/

    gastrik nie...

    nak tauh satu kes yang berlaku pada seorg lecture...
    dia gastrik...mmg teruk sgt....
    satu hari tue...mugkin dia x makan...
    so..ususnya pecah...
    akibat dari gastrik itu...
    sbb apa...gas2 yang dalam perut tadi...menghakis dinding usus perutnya...
    menyebbkan nipis dan terjadi laa usus nya pecah...
    bahaya jugak kan...

    Reply #6 27 September, 2007, 10:10:33 AM
  • Publish
  •  :)

    adik pompuan sy pnah kna gastrik jugak..then da seorg kwn mak sy bg petua utk hlagkan gastrik..tp x tau la bgus ke x...tp adik sy dh hmpir sthn x kna gastrik...petuanyer....bgun pg2...mnum air msk kalo leh air mineral la..jgn bsuh muka atau gosok gigi dlu..krn air liur kiter tue lah tdpt enzim yg dpt melegakan gastrik..lpas dh hbs tue cba mntahkan smpai t'sa tekak payau..kalo da asid yg kluar lg bgus...t'lalu bnyak asid dlm prut tue la yg mnjd punca gastrik...cbala...smoga berjaya...

    adeq qai

    • *
    • terajui islam,..[]/system down!+tQ+
      • View Profile
    Reply #7 27 September, 2007, 11:51:30 AM
  • Publish
  • o00...habis tue klu xmkan dalam shri ok lagik kan?
    atau xleh gak?

    erm,..apa plak nyakit yang tanda2nyer
    tak leh terlalu terang sgt
    perskitaranyer...
    bila terang skit terasa sakit kepala yang amat,...sgt2...

    adeq qai

    • *
    • terajui islam,..[]/system down!+tQ+
      • View Profile
    Reply #8 01 October, 2007, 04:53:20 PM
  • Publish
  • satu gik,....apa tanda2 awal penyakit y berkait ngan jantung?????

    tue y jadik tanda tyer qai skang,..

    cuba cikgu2 kita y sedang belajar jawab leh?

    kak lisa,..kak achik...n y len2..

    Reply #9 03 January, 2008, 09:53:58 AM
  • Publish
  • assalamualaikum....
    saya ingin memberi sedikit pendapat. tidak boleh terdedah kepada cahaya terang dan kemuadian mengalami masalah sakit kepala selalunya disebabkan oleh migraine dan astigmatisme. kedua-duanya mempunyai criteria yang sedikit berbeza. misalnya, migraine. terdedah kepada cahaya terang adalah salah satu punca kepada penyakit ini. sesorang akan mengalami aura dan sakit kepala yang biasanya hanya tertumpu pada satu bahagian di kepala yang berdenyut-denyut. selain itu, sakit kepala yang tertumpu pada kawasan di sekeliling mata dan kadang-kala lebih generalised ke seluruhan kepala adalah disebabkan oleh astigmatisme iaitu kornea mata yang tidak sekata yang boleh dirawat dengan penggunaan cermin mata khas.
    wallahualam...

    peluru

    • *
    • Mujahidin
      • View Profile
    Reply #10 26 April, 2009, 02:14:06 PM
  • Publish
  • (1) Kanser pangkal rahim - sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

    (2) Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

    (3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

    (4) Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

    (5) Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

    (6) Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

    (7) Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

    (8) Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

    (9) Kanser prostat - sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

    (10) Kanser darah (leukimia) -letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

    (11) Kanser tekak - suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.

    10 PENYEBAB UTAMA KANSER
    -------------------------------
    (1) Makanan
    (2) Tembakau
    (3) Alkohol
    (4) Radiasi
    (5) Sinaran cahaya matahari
    (6) Pekerjaan
    (7) Pengambilan ubat
    (8) Pencemaran air dan udara
    (9) Perokok yang tidak aktif
    (10) Keturunan

    TEH DAN KANSER Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

    DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA
    (1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
    (2) Hindari makanan ringan yang masam
    (3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
    (4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
    (5) Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil
       
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    assiddiq

    • *
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #11 26 April, 2009, 05:42:51 PM
  • Publish
  • (1) Kanser pangkal rahim - sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

    (2) Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

    (3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

    (4) Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

    (5) Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

    (6) Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

    (7) Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

    (8) Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

    (9) Kanser prostat - sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

    (10) Kanser darah (leukimia) -letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

    (11) Kanser tekak - suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.

    10 PENYEBAB UTAMA KANSER
    -------------------------------
    (1) Makanan
    (2) Tembakau
    (3) Alkohol
    (4) Radiasi
    (5) Sinaran cahaya matahari
    (6) Pekerjaan
    (7) Pengambilan ubat
    (8) Pencemaran air dan udara
    (9) Perokok yang tidak aktif
    (10) Keturunan

    TEH DAN KANSER Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

    DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA
    (1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
    (2) Hindari makanan ringan yang masam
    (3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
    (4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
    (5) Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil
       

    alhamdulillah..info berguna..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #12 09 November, 2009, 02:04:56 PM
  • Publish
  • :)

    TANDA-TANDA AWAL KANSER

    (1) Kanser pangkal rahim - sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

    (2) Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

    (3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

    (4) Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

    (5) Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

    (6) Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

    (7) Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

    ( Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

    (9) Kanser prostat - sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

    (10) Kanser darah (leukimia) -letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

    (11) Kanser tekak - suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.

    10 PENYEBAB UTAMA KANSER
    -------------------------------
    (1) Makanan
    (2) Tembakau
    (3) Alkohol
    (4) Radiasi
    (5) Sinaran cahaya matahari
    (6) Pekerjaan
    (7) Pengambilan ubat
    ( Pencemaran air dan udara
    (9) Perokok yang tidak aktif
    (10) Keturunan

    TEH DAN KANSER Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di negara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

    DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA
    (1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
    (2) Hindari makanan ringan yang masam
    (3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
    (4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
    (5) Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil



    Reply #13 09 November, 2009, 02:05:33 PM
  • Publish

  • Perawatan Barah/Kanser/Tumor/Migrain dengan Herba Nusantara
    oleh Guru Tauhid/Tasawuf dengan izinNya.

    Antara klasfikasi Barah utama,  di tubuh ialah:
    Ketumbuhan pundi kencing , Darah dan sum-sum tulang) Hematological malignancies
    Leukemia , Lymphoma , Penyakit Hodgkin , Lymphoma bukan Hodgkin , pelbagai myeloma ( Multiple myeloma )
    Tumor otak , Barah payu dara , Barah pangkal rahim ( Cervical cancer ), Barah Kolorectal ( Colorectal cancer )
    Barah esophageal , Barah endometrial (uterus) , Hepatocellular carcinoma (hati) , Tumur gastrointestinal stromal (GIST) ,Barah laryngeal , Barah paru-paru , Mesothelioma,Barah mulut , Osteosarcoma (tulang) , Barah ovari , Barah pancreatik,Barah prostate , Renal cell carcinoma (ginjal) , Rhabdomyosarcoma (otot) , Barah kulit (termasuk benign Tahi lalat),Barah perut , Barah testikular dan Barah thyroid.

    Rawatan barah biasanya melibatkan pembedahan untuk membuang tumor dan nod lymph berhampiran yang
    mungkin dijangkiti barah, digabung bersama terapi radiasi dan ( chemotherapy ). Dua rawatan terakhir
    mensasarkan sel dalam tubuh yang membiak dengan pantas. Ini termasuk sel barah tetapi juga membabitkan
    sel sihat, yang merupakan sebab kesan sampingan yang buruk dari rawatan ini. Antara rawatan nya ialah : -
    Pembedahan , Chemotherapy ,Terapi radiasi , Immunoterapi , Terapi cytoluminescent (CLT) .
                                                                                                                                                             
    KOS RAWATAN KANSER / BARAH / TUMOR

    Jika di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), rawatan 25 kali radioterapi adalah lebih kurang RM1,500 hingga RM1,750 (RM50 sekali rawatan dan RM500 untuk caj peralatan dan perancangan radioterapi). Jika hospital swasta mengenakan bayaran RM200-500 sehari, kos keseluruhan bagi radioterapi sebanyak 25 kali  RM5,000 hingga 12,500.Yang ada, jelasnya, pesakit yang tidak mahu menunggu lebih lama dan pergi ke hospital swasta. Ketika inilah, mereka memerlukan wang yang banyak untuk membiayai sendiri sepenuhnya kos rawatan.

    ADAKAH SEL-SEL KANSER AKAN MATI / MUSNAH SELEPAS RAWATAN RADIOTERAPI SEBANYAK 25x ?
    APAKAH KESAN SAMPINGAN(KEMUSNAHAN SEL SIHAT) YANG PERLU DITANGGUNG OLEH PESAKIT ?

    Sesungguhnya segala penyembuhan dari ALLAH s.w.t , Walaupun menurut kajian rawatan radioterapi
    adalah terbaik bagi pengamal perawatan moden , kami disini juga berusaha dengan ilmu dan akal yang
    diberi oleh Allah s.w.t untuk berkongsi keadah penyembuhan optima tanpa sebarang kimia / bahan asing /
    pembedahan organ yang boleh menjejaskan sistem - sistem badan semulajadi  dan iringan doa/wirid
    kepada Maha Pencipta Segala Penyakit(Musibah) dan Maha Memberi Penyembuhan ..
    insya ALLAH ( dengan izinNya )......... amin.


    Adzhar / Pak Syeikh Ramli
    013 3622787 / 012 2427087
    Info : http://www.flickr.com/photos/lemanspring/4085899366/#sizes/l/


    Reply #14 09 November, 2009, 02:58:27 PM
  • Publish
  • thanks kerana info yang diberikan,semoga ia menjadi manfaat untuk sahabat2ku sekalian..bersama kita menjaga kesihatan...mencegah adalah lebih baik dari mengubati....

    Reply #15 09 November, 2009, 03:13:07 PM
  • Publish
  • terima kasih....saya kini berdepan dengan keadaan ni...mak saya menghidap kanser skg...end stage...harap halaqian sumer sudi mendoakan mak saya...moga cepat sembuh...tabah hadapi kenyataan..n selamat dunia n akhirat....saya masih mengharapkan keajaiban berlaku.....

    Reply #16 10 November, 2009, 11:48:43 PM
  • Publish
  • teruskan berdoa DAN BERUSAHA. cuba dapatkan air minuman berkalsium. mudah-mudahan dengan ke izinan NYA , ada kejodohan utk kesembuhan.

    hada

    • *
    • salam ikhwah seindah perjuangan:)
      • View Profile
    Reply #17 16 January, 2010, 02:49:10 PM
  • Publish
  • TANDA-TANDA AWAL KANSER

    (1) Kanser pangkal rahim - sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa,
    sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

    (2) Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan
    berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di
    buah dada.

    (3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan,
    sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

    (4) Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas
    termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

    (5) Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan
    yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

    (6) Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun
    berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

    (7) Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen,
    sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

    (8) Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah
    atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

    (9) Kanser prostat - sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

    (10) Kanser darah (leukimia) -letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

    (11) Kanser tekak - suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar
    menelan dan kelenjar membengkak di leher.
    Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.”..renung2kanlah..

    Reply #18 16 January, 2010, 03:32:45 PM
  • Publish
  • ALLAH...macam2 jenis kanser ye?

    hada

    • *
    • salam ikhwah seindah perjuangan:)
      • View Profile
    Reply #19 16 January, 2010, 03:37:51 PM
  • Publish
  • yup..
    kanser ade byk jenis.
    kdg2 kita sendiri yg kurg cakna (prihatin) dengan diri dan kesihatan kita..kadang-kadang tu, bila dah sampai tahap kritikal, baru kita sedar..

    divider3
    halaqahforum4