Penyakit Resdung

*

Author Topic: Penyakit Resdung  (Read 25788 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

msa

  • *
  • Posts: 1599
    • View Profile
Reply #20 27 February, 2011, 02:07:34 PM
  • Publish
  • Hindari mendapatkan rawatan resdung dengan benda-benda yang kotor seperti lipas tanah dan sebagainya.

    Istiqomah mengamalkan ayat-ayat syifa tiap-tiap lepas solat supaya anggota badan dipelihara Allah dari sebarang penyakit.

    Jangan mengamalkan tabiat memicit jerawat dimuka kerana ia akan menyebarkan lagi banyak bakteria jerawat/resdung dikawasan muka.

    Mengamalkan pengambilan pil ataupun ubat tradisional resdung setiap hari dan anda juga tidak digalakkan bergantung pada ubatan moden kerana jangka panjang akan merosakkan buah pinggang.


    http://joi76-infokesihatan.blogspot.com/2010/05/petua-resdung.html
    ~ Begin with the End in Mind ~

    cikgucyber

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #21 29 December, 2011, 06:27:25 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..anak saya selalu bersin waktu pagi.kesian tgk..doktor kata resdung.bagi makan vitamin c pun kurang sikit.tahun depan nak sekolah.takut xde sapa nak kawan coz asyik hidung berair. Sesiapa kat sini ada maklumat dan cara nak ubati resdung kanak-kanak.Nak bagi makan ubat HPA takut gak sebab kanka-kanak.Kat botol xde label boleh ke tidak kanak2 5 tahun makan. so..plez..help..tolong..bantu..ok..

    mashatul

    • *
    • Posts: 554
      • View Profile
    Reply #22 16 February, 2012, 11:47:23 PM
  • Publish
  •  :)
    ni ade satu kisah.....
    abang saya,John(bukan nama sebenar) pernah cerita kat saya.....dulu mase dia duk dalam dewan kuliah.....ade sorang budak.Thomas(juga bukan nama sebenar) terbersin....tetibe tercabut idung....saya gelak...ingat kan dia melawok ngan saya....upenya betui...abang kate budak tu resdung tahap parah.....ulat dah banyak dalam idung....jadi amek la the moral story
    « Last Edit: 16 February, 2012, 11:51:34 PM by mashatul »

    miszniena

    • *
    • Posts: 545
      • View Profile
    Reply #23 19 November, 2012, 11:21:32 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum..anak saya selalu bersin waktu pagi.kesian tgk..doktor kata resdung.bagi makan vitamin c pun kurang sikit.tahun depan nak sekolah.takut xde sapa nak kawan coz asyik hidung berair. Sesiapa kat sini ada maklumat dan cara nak ubati resdung kanak-kanak.Nak bagi makan ubat HPA takut gak sebab kanka-kanak.Kat botol xde label boleh ke tidak kanak2 5 tahun makan. so..plez..help..tolong..bantu..ok..

    Saya pun hadapai masalah sama
    Sebelum ni ok dah
    Ni datang meneyrang balik,entah salah makan ke ape,
    memang tak selesa sangat2 asik gatak hidung dan bersin2
    Ada sapa2 ada cadagan atau pandangan untuk hilangkan resdung?

    RNLQ

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Reply #24 19 November, 2012, 03:32:53 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..anak saya selalu bersin waktu pagi.kesian tgk..doktor kata resdung.bagi makan vitamin c pun kurang sikit.tahun depan nak sekolah.takut xde sapa nak kawan coz asyik hidung berair. Sesiapa kat sini ada maklumat dan cara nak ubati resdung kanak-kanak.Nak bagi makan ubat HPA takut gak sebab kanka-kanak.Kat botol xde label boleh ke tidak kanak2 5 tahun makan. so..plez..help..tolong..bantu..ok..


    Saya pun hadapai masalah sama
    Sebelum ni ok dah
    Ni datang meneyrang balik,entah salah makan ke ape,
    memang tak selesa sangat2 asik gatak hidung dan bersin2
    Ada sapa2 ada cadagan atau pandangan untuk hilangkan resdung?



    Makanlah VCO...
    ada banyak brand..
    carilah yang mana berkenan..
    ada vegicaps, ada liquid...
    cuma yang liquid tu.. tahan sikitlah bau dia :senyum:
    pengambilannya pun bukan secawan sehari..
    makanlah dalam jangka masa yang panjang kerana sistem tubuh perlu masa untuk bertindak balas..
    namun overnighte result juga tidak mustahil..
    Alhamdulillah.. saya serasi..
    cubalah.. malah kanak-kanak pun boleh makan VCO..

    info dalam thread pun ada di : Apakah khasiat Minyak Kelapa Dara?

    miszniena

    • *
    • Posts: 545
      • View Profile
    Reply #25 19 November, 2012, 03:34:19 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..anak saya selalu bersin waktu pagi.kesian tgk..doktor kata resdung.bagi makan vitamin c pun kurang sikit.tahun depan nak sekolah.takut xde sapa nak kawan coz asyik hidung berair. Sesiapa kat sini ada maklumat dan cara nak ubati resdung kanak-kanak.Nak bagi makan ubat HPA takut gak sebab kanka-kanak.Kat botol xde label boleh ke tidak kanak2 5 tahun makan. so..plez..help..tolong..bantu..ok..


    Saya pun hadapai masalah sama
    Sebelum ni ok dah
    Ni datang meneyrang balik,entah salah makan ke ape,
    memang tak selesa sangat2 asik gatak hidung dan bersin2
    Ada sapa2 ada cadagan atau pandangan untuk hilangkan resdung?



    Makanlah VCO...
    ada banyak brand..
    carilah yang mana berkenan..
    ada vegicaps, ada liquid...
    cuma yang liquid tu.. tahan sikitlah bau dia :senyum:
    pengambilannya pun bukan secawan sehari..
    makanlah dalam jangka masa yang panjang kerana sistem tubuh perlu masa untuk bertindak balas..
    namun overnighte result juga tidak mustahil..
    Alhamdulillah.. saya serasi..
    cubalah.. malah kanak-kanak pun boleh makan VCO..

    info dalam thread pun ada di : Apakah khasiat Minyak Kelapa Dara?



    ooo,alhamdulillah
    terima kasih atas informasi kak RNLQ

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1374
      • View Profile
    Reply #26 23 November, 2012, 09:43:28 PM
  • Publish
  • -salam- kak

    nie kebetulan saya ada baca majalah Wanita,pastu ternampak petua nie...terus teringat kat kak...hiii

    erm..kak cuba la tengok...InsyaAllah...Tiada Daya Upaya Melainkan dengan Kuasa-Nya...
    iaitu seperti berikut:

    Bawang Merah Rawati Resdung....

    tentu tidak selesa jka anda seringkali bersin. Ia mungkin petanda resdung. Untuk mengurangkan gejala resdung,hiris tiga biji bawang merah. Ambil dua helai dauh sirih dan secubit biji sawi. Masukkan ke dalam bekas bersama air mendidih. Kemudian wapkan ke muka anda. Amalkan selalu.

    "The spirit of knowledge is action"..

    miszniena

    • *
    • Posts: 545
      • View Profile
    Reply #27 23 November, 2012, 09:45:34 PM
  • Publish
  • -salam- kak

    nie kebetulan saya ada baca majalah Wanita,pastu ternampak petua nie...terus teringat kat kak...hiii

    erm..kak cuba la tengok...InsyaAllah...Tiada Daya Upaya Melainkan dengan Kuasa-Nya...
    iaitu seperti berikut:

    Bawang Merah Rawati Resdung....

    tentu tidak selesa jka anda seringkali bersin. Ia mungkin petanda resdung. Untuk mengurangkan gejala resdung,hiris tiga biji bawang merah. Ambil dua helai dauh sirih dan secubit biji sawi. Masukkan ke dalam bekas bersama air mendidih. Kemudian wapkan ke muka anda. Amalkan selalu.

    Alhamdulillah

    terima kasih banyak atas perkongsian ye ana...

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1374
      • View Profile
    Reply #28 23 November, 2012, 09:50:26 PM
  • Publish
  • ya kak...saya kongsi ja...moga ada manfaat nya untuk kak..Insyaa Allah

    RNLQ

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Reply #29 23 November, 2012, 10:07:45 PM
  • Publish
  • saya pernah guna pakej rawatan resdung (ubat titik hidung, rokok resdung dan Minyak Kelapa Dara)
    Rokok resdung tu...biarpun namanya rokok, bukanlah dihisap...
    tapi perasap kawasan-kawasan tertentu.. sebab buat sendiri..siap beli goggle lagi...tak mau asap masuk mata.. Lawak je..
    tapi penyakit Malas tu memang ada :senyum:

    ubat titik tu...ada bau minyak kelapa dara :ketawa:
    tapi ada campuran bahan lain juga..
    titik di hidung...perit...kemudian keluarlah mukus...
    terasa hidung clear bernafas... Alhamdulillah...

    sementara Minyak Kelapa Dara, untuk di makan beberapa sudu sehari..

    Dulu arwah abah ada guna akar kayu hutan untuk dijadikan rokok. Orang asli yang carikan. Tapi tak moleklah kita nak hisap-hisap akar kayu tu... alternatif lain yang lebih mudah kan  ada... sendiri pilih saja mana serasi...

    sekarang ni saya cuma kekalkan makan minyak kelapa dara..
    yang lain-lain tu dah becinta nak melakukannya..

    Cuba niena browse mana-mana rawatan resdung secara tradisional, banyak yang menggunakan Minyak Kelapa dara... saya bukan promote tau... cuma kongsi pengalaman...

    Apa pun..sambil usaha..jangan dilupa  dengan (d)permohonan pada Allah agar diberikan kesihatan tubuh badan dan disembuhkan daripada segala penyakit...pohonlah apa sahaja..

    Insya Allah..

    miszniena

    • *
    • Posts: 545
      • View Profile
    Reply #30 23 November, 2012, 11:00:53 PM
  • Publish

  • Apa pun..sambil usaha..jangan dilupa  dengan (d)permohonan pada Allah agar diberikan kesihatan tubuh badan dan disembuhkan daripada segala penyakit...pohonlah apa sahaja..

    Insya Allah..

    Ye Kak,
    Alhamdulillah,yang (d) memang ada amalkan,salah satu usaha

    Ni ada kawan bagi cuba rokok resdung herba,ok juga...
    Semua penyakit ada ubatnya kecuali mati kan...

    Terima kasih atas perkongsian semua,sangat bermanfaat
    alhamdulillah

    zunita

    • *
    • Posts: 740
      • View Profile
    Reply #31 24 November, 2012, 06:16:40 PM
  • Publish
  •  :)
    Ada warga halaqah pernah dengar atau baca, jerawat di sebabkan resdung juga?
    لا إله إلا الله

    miszniena

    • *
    • Posts: 545
      • View Profile
    Reply #32 25 November, 2012, 02:10:49 PM
  • Publish
  • :)
    Ada warga halaqah pernah dengar atau baca, jerawat di sebabkan resdung juga?

    ada,kebanyakan orang cakap resdung menyebabkan jerawat...
    Tapi saya lain sikit,x naik jerawat,tapi gatal hidung dan mata teruk sangat
    Kadang2 sampai sakit kepala
    Lagi satu masalah kelemumur juga ada disebabkan oleh resdung

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    0 Replies
    2781 Views
    Last post 13 October, 2011, 02:00:38 PM
    by Bathitah Hayat
    0 Replies
    583 Views
    Last post 02 October, 2012, 12:19:04 PM
    by Sha_ampang
    10 Replies
    11048 Views
    Last post 21 December, 2013, 07:16:42 AM
    by Hamidah Burham