BULU KUCING ??? bangkai??

*

Author Topic: BULU KUCING ??? bangkai??  (Read 7849 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

fitrah

  • *
  • Posts: 23
  • ya Allah, berilah aku kekuatan & ketabahan hati
    • View Profile
22 September, 2008, 05:26:47 PM
  • Publish
  •  :)pertama skali ana nak ucapkan slamat menjalani ibadah puasa utk fasa ke-3 dlm bulan yg penuh keberkatan, limpahan rahmat dan penuh keampunan.

    Ana nk minta pndangan, atau mungkin berkongsi pengetahuan dgn sahabat2 mengenai kemusykilan hukum ni.
    ana dilahirkan sejak azalinya menyayangi kucing. dari ana lahir, smpai la sekarang, memang rumah ana x penah x da kucing. kira satu family suka kucing. mak ayah, abang2 ana, kakak hatta adik ana pon suka kucing. dan sekarang ni anak sedara pon suka kucing gak.
    ditakdirkan jugak, kucing ana semua manja2. dia suka duduk dkt org yg tengah solat. maklum je la perangai kucing, ikut suka dia la dia nak duduk mane.
    mlm td, ana terkejut sangat bila da sahabat ni bgtau "KALAU 2 HELAI BULU KUCING LEKAT PADA PAKAIAN KITA, SEMBAHYANG X SAH"
    ana terkejut sangat sebab slama ni, ana x penah plak ambil tahu pasal ni. ana tya sahabat ana ni, sbb apa,
    dia kata sebab kucing binatang yg kita x bleh mkn...jd bulu yg gugur dianggap sbgai BANGKAI.
    Ana harap sngt2, sahabat2 yg penah dgr atau tahu pasal ni, kongsi mklumt dgn ana. ana nakkan kepastian.
    Tambah2 bab solat ini, bukan bnda bleh wat main2.
     :jaz:
    "BERI HATIMU HANYA UNTUK ALLAH, PASTI ALLAH TEMUKAN PADAMU PEMILIK TERBAIK. HAMPARKAN MASAMU SELUASNYA HANYA UNTUK ALLAH, PASTI ALLAH ATURKAN SELURUH HIDUPMU SEBAIKNYA (^_^)

    hairil.abubakar

    • *
    • Posts: 422
      • View Profile
    Reply #1 22 September, 2008, 05:39:43 PM
  • Publish
  • wa'alaikumussalam wrt wb.

    ada perbezaan pendapat tentang perkara ni. satu yang seperti anti katakan. yang lagi satu seperti dibawah ni.

    Quote from: Ustaz_Haniff
    kepada semua cat master, salam

    mmg ada ulama yg berkata bulu kucing tu najis kerna berpegang pada pendapat bahawa apa yg terpisah dari binatang yg boleh dimakan tetapi tidak disembelih atau binatang yang tidak boleh dimakan adalah najis.

    namun, saya berpendapat pendapat ini tidak tepat dan tidak perlu dipegang kerana

    1. ada hadits nabi yg menceritakan sahabata bertanya mengenai hukum kucing. nabi lalu jelaskan bahawa ia ia adalah binatang yg sering berkeliaran di rumah dan sekitaran kita = tak najis. kalau dia tu najis, akan menyusahkan.

    2. sahabat nabi abu hurairah dinamakan sedemikian kerna ia mmg suka dgn kucing dan di ada kucing peliharaan yg dia bawa ke mana-mana. kalau bulu kucing tu najis, taklah dia buat mcm tu.

    so, dun worry, be happy.

    salam
    haniff


    http://www.rantauan.com/forum/viewtopic.php?t=3991&highlight=kucing
    "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1281
      • View Profile
    Reply #2 22 September, 2008, 11:01:58 PM
  • Publish
  •  BINATANG YANG TIDAK HALAL DIMAKAN DAGINGNYA

    Jika bulu binatang yang tidak halal dimakan seperti kucing, monyet, musang dan sebagainya, terpisah daripada badannya ketika binatang itu masih hidup, maka bulu tersebut adalah najis apatah lagi sesudah binatang tersebut mati. Demikianlah juga anggota-anggotanya yang lain jika bercerai daripada binatang itu adalah dikira bangkai. (Mughni Al-Muhtaj, Kitab Ath-Thaharah, Bab An-Najasah ayat 1/115).

      HUBUNGANYA DENGAN SEMBAHYANG

    Menurut hukum syarak syarat sah mengerjakan sembahyang itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan dan tempat sembahyang.

    Oleh itu, jika terdapat bulu binatang yang hukumkan najis pada pakaian atau badan maka sembahyang itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis. Kecuali jika bulu  yang najis itu sedikit, seperti sehelai atau dua helai, kerana ia dimaafkan. Melainkan bulu anjing atau babi kerana ia tetap najis walaupun hanya sedikit. (AL-Feqh Al-Islami Wa Adilatuh ayat 1/175).

    Apakah yang harus dilakukan oleh orang yang sedang sembahyang mendapati ada bulu najis pada pakaiannya? Menurut Ashhab Asy Syafi’e, apabila orang yang sedang sembahyang itu mendapati ada najis yang kering pada pakaian atau badannya, maka pada saat itu juga hendaklah dia mengibas najis tersebut. Jika dia mendapati najis yang basah pula hendaklah dia segera menanggalkan atau mencarik pakaiannya yang bernajis itu tanpa menyentuh najis tersebut. Adapun jika dia tidak segera menanggalkan atau mengibas pakaian yang bernajis itu maka batal sembahyangnya.

    Pakaian yang terkena bulu yang najis hendaklah terlebih dahulu dibersihkan. Cara membersihkannya ialah jika bulu itu kering dan pakaian atau anggota badan yang tersentuh bulu itu juga kering adalah memadai dengan menanggalkan najis itu sama ada dengan mengibas, mengibar atau menyapunya. Adapun jika bulu itu basah ataupun pakaian atau anggota badan yang terkena najis itu sahaja yang basah maka hendaklah ditanggalkan najis itu dan dibersihkan dengan air yang suci disekitar yang terkena najis. (Fath Al-‘Allam, Kitab Ath-Thararah, Bab Izalah An-Najasah ayat 1/347).

    Oleh kerana persoalan memakai pakaian daripada bulu itu adalah berkaitan dengan persoalan hukum najis, maka perlulah kita berhati-hati dalam memilih dan memanfaatkannya supaya pakaian yang dipilih itu diyakini diperbuat daripada bulu yang suci dan boleh kita guna pakai seperti ketika sembahyang dan sebagainya.

    Sumber : Mufti Brunei

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1281
      • View Profile
    Reply #3 22 September, 2008, 11:03:37 PM
  • Publish
  •  Apakah pandangan Islam terhadap membela kucing dan apakah cara terbaik untuk membelanya?
       

    Tiada salah membela kucing di rumah selagi mana ia dijaga dengan betul dan tidak dizalimi. Namun dua perkara perlu diketahui oleh orang Islam yang membela kucing:

    1) Najis kucing dianggap sebagai najis pertengahan, sama hukumnya dengan najis manusia. Maka perlu dibersihkan sehingga tiada kesan yang boleh dilihat, kemudian dituang air ditempat tersebut, dan dilap sehingga kering.

    2) Bulu kucing dianggap sebagai najis pertengahan. Setiap anggota yang terputus dari binatang yang haram dimakan adalah najis. Jika bulu tersebut melekat di pakaian, maka ia tidak boleh dipakai untuk solat. Tempat solat juga perlu dipastikan agar tiada bulu kucing.

    sumber : http://www.muis.gov.sg/eservices/faqs/SmartSearch_m.asp?strItemChoice=2005329105057&action=SHOWTOPICS&strSubItemChoice=2005329105110&m_strTopicSysID=2007515121050

    mufti Singapura

    hairil.abubakar

    • *
    • Posts: 422
      • View Profile
    Reply #4 22 September, 2008, 11:31:26 PM
  • Publish
  • Dari web JAKIM
    Soalan: saya ada memelihara kucing di rumah saya..adakah sah sembahyang saya,jika kain sembahyang atau sejadah terdapat bulu kucing.Adakah bulu kucing ini dikategorikan sebagai najis?

    Jawapan: Sah solat saudari kerana bulu kucing bukan najis..            

    http://baheis.islam.gov.my/web/musykil.nsf/5bf3fb7251836f9a482567f20004d104/528175b31fb20d7500256d5200575341?OpenDocument

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #5 23 March, 2010, 08:00:02 PM
  • Publish
  • Soalan:

    Assalamualaikum

    Selepas solat,kelihatan 1 urat bulu kucing pada baju..
    adakah kena solat semula..?

    Jawapan:

    W,salam

    Tak perlu ulang semula solat kerana solat telah sah.

    Bulu kucing termasuk perkara2 yg dimaaf disisi syarak.

    wallahua'lam

    Rujukan Ustaz Azhar
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    amileya erina

    • *
    • Posts: 21
      • View Profile
    Reply #6 30 May, 2011, 04:30:23 PM
  • Publish
  • Soalan:

    Assalamualaikum

    Selepas solat,kelihatan 1 urat bulu kucing pada baju..
    adakah kena solat semula..?

    Jawapan:

    W,salam


    lega..
    Tak perlu ulang semula solat kerana solat telah sah.

    Bulu kucing termasuk perkara2 yg dimaaf disisi syarak.

    wallahua'lam

    Rujukan Ustaz Azhar

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1815 Views
    Last post 26 December, 2011, 07:14:46 AM
    by al_ahibbatu
    2 Replies
    850 Views
    Last post 15 November, 2010, 10:25:17 AM
    by mine
    92 Replies
    11139 Views
    Last post 19 March, 2014, 09:49:48 AM
    by Mei