Saka Baka

*

Author Topic: Saka Baka  (Read 38592 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

13 August, 2008, 02:20:51 PM
  • Publish
  • ANGKARA SAKA

    Antara kesan buruk ialah pewaris akan menghadapi seksaan amat perit ketika hendak mati kerana roh sukar keluar

    IA bermula dengan upacara yang jelas bertentangan dengan syariat serta menghina Islam antaranya seseorang itu akan memuja kubur atau tengkorak, meminum darah, membaca surah suci secara terbalik atau memijak al-Quran terlebih dulu.Semua upacara itu dilakukan berserta jampi mantera bertujuan menyeru kehadiran syaitan. Seterusnya selepas berjaya menyeru kehadiran jin atau syaitan, perjanjian berserta syarat dan pantang larang akan dimeterai antara manusia dengan makhluk ghaib berkenaan.

    tulah proses permulaan bagi mendapatkan saka dan rentetan daripada perjanjian itu, syaitan akan sentiasa mendampingi tuannya sehingga manusia terbabit boleh menggunakan kebolehan makhluk halus itu untuk kepentingan dirinya.

    Pengamal Perubatan Islam Darussyifa’ di Bangi, Selangor, Mohd Fauzi Mustaffa, berkata saka adalah antara perbuatan ‘ilmu hitam’ yang sudah lama wujud dan diamalkan individu tertentu di dunia ini termasuk di Malaysia.

    Beliau berkata, kebiasaannya manusia terbabit menggunakan bantuan jin untuk pelbagai kepentingan seperti ingin menjaga keselamatan diri, ahli keluarga dan harta; menjadi kuat, berharta, disayangi atau digeruni ramai pihak selain mahukan makhluk ghaib itu membantunya bekerja di ladang atau lautan.

    “Pada mulanya memang saka ini kelihatan seperti memberi pelbagai kelebihan kepada tuannya contohnya untuk melindungi diri, keluarga serta harta benda dan sebagainya tetapi itu semua hanyalah tipu helah saka bagi menyesatkan manusia.

    “Pelbagai kesan buruk dan masalah akan timbul pada masa panjang dan kemuncaknya menyebabkan manusia itu melakukan dosa besar iaitu syirik kepada Allah SWT,” katanya.

    Beliau berkata, antara kesan buruk memelihara saka adalah pemiliknya akan menghadapi seksaan yang amat perit ketika hendak mati kerana roh mereka sukar untuk keluar daripada jasad menyebabkan mereka terseksa sehingga menemui ajal.

    Katanya, situasi lebih dahsyat berlaku apabila ada kes di mana pemilik saka sudah meninggal dunia tetapi saka yang dimilikinya masih enggan meninggalkan tuannya.

    Keadaan itu menyebabkan saka berkenaan ‘menumpang’ pada jasad tuannya sehingga pemilik saka itu kelihatan seolah-olah masih hidup dan bergerak walaupun dia sebenarnya sudah meninggal dunia.

    Lebih membimbangkan adalah jin yang menjadi saka juga boleh mencemari maruah keluarga pemiliknya dengan mengadakan hubungan kelamin bersama isteri atau anak perempuan tuannya. Gangguan saka juga menyebabkan seseorang mengalami penyakit misteri yang amat menyeksakan.

    Mohd Fauzi berkata, syaitan sememangnya gembira apabila ada manusia yang menyeru untuk berdamping dengan mereka kerana mereka mahu menyesatkan manusia seperti firman Allah menerusi surah al-Hijr, ayat ke-39: “Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau memutuskan aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka (manusia) memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya.”

    Beliau berkata, antara syarat yang perlu dipatuhi pemilik saka adalah jin berkenaan perlu diwariskan kepada individu lain apabila pemiliknya hampir menemui ajal selain pemilik perlu menjamu saka peliharaannya dengan darah, kemenyan atau sebagainya.

    Katanya, saka adalah masalah gangguan makhluk halus yang kerap ditemui pengamal perubatan Islam, selain sihir dan santau malah berbanding sihir dan santau, saka paling sukar dan memakan masa untuk diubati; lebih lama seseorang itu berdampingan dengan saka, lebih sukar untuk membuangnya.

    Masalah gangguan saka semakin menjadi-jadi apabila pemilik berkenaan meninggal dunia tanpa sempat mewariskan saka berkenaan menyebabkan jin berkenaan akan merewang serta mengganggu dan menyakiti ahli keluarga dan orang lain.

    “Sesetengah anak yang mewarisi saka pula tidak mengetahui apakah syarat dan pantang larang ketika perjanjian dimeterai menyebabkan mereka tidak menunaikan perjanjian itu seperti tidak menyediakan makanan kepada jin terbabit menyebabkan makhluk itu akan mengganggu dan menyakiti mereka kerana marah,” katanya.

    Mohd Fauzi berkata, hukum mengguna atau mewarisi saka adalah haram dalam Islam seperti firman-Nya: “Dan hari (kiamat) Allah akan himpunkan mereka semua, (lalu berfirman): ‘Wahai golongan jin (syaitan), sesungguhnya kamu banyak (menyesatkan) manusia’, lalu berkatalah sahabat mereka dari golongan manusia: ‘Wahai Tuhan kami, sesungguhnya sebahagian kami sudah mendapat kesenangan dari sebahagian yang lain (jin) dan kami sampai kepada masa yang Engkau tentukan bagi kami (hari pengadilan)’.

    “Allah berfirman: ‘Neraka itulah tempat diam kamu sedang kamu kekal didalamnya, kecuali kalau Allah menghendaki (yang lain)’. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui,” (surah al-An’aam: 128).

    Sehubungan itu, ahli keluarga lain atau sesiapa saja dilarang menerima warisan saka daripada pemilik asal dan bagi mereka yang sudah menerima, perlu diusaha untuk memutuskan hubungan dengan makhluk terbabit.

    “Untuk merawat atau membuang saka pula, pesakit perlu dirujuk kepada pengamal perubatan Islam yang berlandaskan al-Quran dan sunnah serta mengelak daripada berjumpa bomoh atau pengamal perubatan yang berasaskan jin,” katanya.

    Pengasas Pusat Rawatan Islam Manarah, Dr Jahid Sidek, berkata bagi mengubati manusia yang diganggu saka, rawatan perlu dilakukan daripada ‘atas ke bawah’ iaitu menyembuhkan datuk atau bapa terlebih dulu kerana tanpa berbuat demikian, gangguan itu berterusan kerana puncanya berada ‘di atas’.

    “Contohnya seorang pesakit saya iaitu kanak-kanak mengalami sakit pelik dan gatal seluruh badan; apabila berjumpa dengan doktor dan diberi ubat, gatal itu semakin merebak. Apabila dibawa berjumpa saya, saya dapati jin yang menyebabkan sakit kepada si anak berada di tubuh bapanya.

    “Walaupun yang sakit adalah anak dan bapa pula sihat seperti biasa, rawatan perlu dilakukan terhadap bapa dan selepas dirawat, alhamdulillah si anak turut sembuh,” katanya yang menjalankan rawatan di pusat perubatannya di Batu 7, Kuang, Selangor.

    Beliau yang juga bekas pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, berkata selain memberi kelebihan kepada tuannya, saka juga menjaga harta dan barang pemiliknya menyebabkan gangguan boleh berlaku jika barang pemilik saka dimiliki orang lain.

    “Itulah sebabnya jika ingin mengubati kes gangguan saka, barang pemilik saka perlu dibuang terlebih dulu; kadang-kadang timbul masalah apabila barang itu dijual kepada orang lain yang tidak mengetahui menyebabkan orang itu diganggu saka berkenaan,” katanya.

    FAKTA: Saka

    • Syaitan adalah jin yang kafir dan ketua syaitan adalah Iblis.

    • Kaedah mengubati gangguan atau membuang saka harus dirujuk kepada pengamal perubatan Islam yang berlandaskan al-Quran dan sunnah. Mengubati sihir dengan menggunakan sihir (nushrah) seperti mengunjungi pengamal perubatan yang menggunakan jin untuk mengubati gangguan makhluk halus adalah haram.

    • Saka yang dipelihara wanita digelar ‘pelesit’ dalam budaya Melayu manakala yang dipelihara lelaki digelar ‘hantu raya’. Hantu raya terdiri daripada jin berjenis Ifrit (golongan jahat).

    • Antara kaedah memperkuatkan pertahanan diri bagi menghadapi gangguan saka dan makhluk halus adalah mengamalkan bacaan ayat kursi, membaca doa menghalau syaitan (al-Mukminum: ayat 97 dan 98), sentiasa membaca al-Quran dan ta’awwuz selain kuat beribadat kerana syaitan akan berasa panas apabila berhadapan dengan mereka yang mengamalkan kaedah berkenaan.

    • Jin yang tidak begitu kuat boleh ditangani dengan garam dan cuka.

    • Dalam kebanyakan kes, antara barang tuannya yang dijaga saka tetapi dijual kepada orang lain termasuklah barang antik dan bersejarah malah ada juga hiasan berupa tulisan ayat al-Quran.

    Antara jenis saka

    • Saka harimau: Menyebabkan pemiliknya ditakuti manusia lain lebih-lebih lagi musuh.

    • Saka buaya: Mampu mengawal dan menjinakkan buaya.

    • Saka ular: Mampu mengawal dan menjinakkan ular.

    • Saka bomoh: Menjadikan pemilik kononnya mampu mengubati pesakit gangguan makhluk halus. Sebenarnya, jin peliharaan bomoh terbabit berlawan dengan jin yang mengganggu pesakit dan jika jin bomoh menang, jin yang mengganggu pesakit akan beredar dan pesakit kelihatan sembuh.

    • Saka kuat atau saka penimbul: Menjadikan pemiliknya kuat sehingga mampu mengangkat barang yang amat berat atau menjadi kebal. Menggunakan jin berjenis angin.

    • Saka susuk: Menjadikan pemiliknya kelihatan cantik.

    • Toyol: Jin dipelihara untuk mencuri wang manusia lain secara ghaib.
    Sabda Rasulullah s.a.w. dari Umar r.a. maksudnya:
    "Semua amal perbuatan itu adalah berpunca dari niat dan
    bagi setiap orang itu adalah menurut apa yang diniatkan"
    (Riwayat Bukhari)

    Reply #1 11 April, 2009, 08:16:11 AM
  • Publish


  • [box title=PENAWAR BAGI SETIAP PENYAKIT]
    Setiap penyakit ada penawarnya. Apabila bertemu dengan kaedah rawatan  yang betul dan sesuai serta tepat penawarnya, Insya Allah akan sembuh segala derita sakit samada jasmani mahu pun rohani. Allah s.w.t. menurunkan penyakit dan di samping penyakit itu juga disertakan penawarnya. Terpulang kepada manusia untuk mencari kaedah rawatan yang sesuai dan mengolah segala isi alam ini untuk menjadikannya penawar bagi penyakit yang dideritai.
    [/box]
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #2 11 April, 2009, 08:19:12 AM
  • Publish


  • Definasi Saka
     

    Saka adalah jin yang telah berada dalam tubuh manusia yang sudah sekian lama  sehingga sebati dengan diri manusia tersebut. Ianya berlaku samada seseorang itu sedar atau tidak kerana ianya diwarisi dari keturunannya. Saka ini wujud apabila nenek moyang terdahulu mempelajari ilmu tertentu yang membabitkan jin dan dipertrunkan kepada pembawa saka tanpa diketahui atau boleh jadi juga jin tersebut sendiri memilih untuk mendampingi keturunan yang dikehendaki.
     
    Jin tersebut oleh nenek moyang pembawa saka apabila mereka telah meninggal dunia. Semasa mereka hidup, meeka telah bersahabat dan membela jin-jin tersebut yang dikenali dengan pelbagai nama.
     

    Nama-nama seperti hantu raya, pelesit, pontianak, polong dan lain-lain memang terkenal di kalangan masyarakat melayu. Namun hakikatnya semuanya adalah sama iaitu makhluk Allah s.w.t. yang dikenali dengan nama jin dan syaitan.

     

    Reply #3 11 April, 2009, 08:31:56 AM
  • Publish

  • Dalil kewujudan Saka
     

    Persahabatan antara jin dan manusia dalam bentuk 'khadam' dinyatakan di dalam al-Quran. Firman Allah s.w.t.:- Surah al-Jin: 6
     

    Ertinya:

    "Dan bahawasanya ada beberapa lelaki dari kalangan manusia meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari kalangan jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan..."

    Jin yang dijadikan khadam inilah akhirnya menjadi saka yang perturunkan dari ayah ke anak dan keturunan yang seterusnya (mereka yang mempunyai pertalian darah). Ini disebabkan perjanjian yang telah dibuat oleh nenek moyang denan jin tersebut dan mengundang masalah dan penderitaan kepada keturunannya.

     

    Reply #4 11 April, 2009, 08:34:20 AM
  • Publish

  • Pertalian Antara Jin Dan Saka.
     

    Terdapat pertalian yang erat antara jin dan saka! Jin yang diwariskan seumpama harta peninggalan itulah yang dikenali sebagai saka.
     
    Dalilnya:

    Dari Abu Tha'labah berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:

    Ertinya:

    "Jin itu mempunyai tiga jenis: Satu jenis yang mempunyai sayap dan berterbangan di udara, satu jenis yang berbentuk ular-ular dan anjing-anjing dan satu jenis yang berpindah-randah."
     

    Jin yang berpindah-randah seperti yang disebutkan diklasifikasikan sebagai jenis jin yang menjadi saka disebabkan jenis jin ini yang mampu berpindah-randah dari satu keturunan ke satu keturunan di bawahnya.

    Reply #5 11 April, 2009, 08:35:33 AM
  • Publish

  •  Ciri-ciri Orang Yang Memiliki Saka.
     

    Secara umumnya orang yang memiliki saka akan mempunyai kebolehan untuk mengubat orang yang sakit disebabkan jin dan syaitan tetapi dengan cara yang meragukan dari sudut syariat, antaranya:
     

    1.   Kebanyakkan mereka mempunyai kebolehan mengubat melalui kaedah ‘menurun’. Caranya ialah jin tersebut memasuki tubuh orang yang mempunyai saka tersebut dan kemudiannya menyamar sebagai para wali Allah dan orang-orang soleh seperti Syeikh Abdul Qodir al-jilani, Syeikh Bahauddin an-Naqsyabandi, Syeikh Abu Hassan as-Syazili dan sebagainya. Namun hakikatnya ia cumalah jin yang datang daripada saka.

    2.   Pembawa saka mampu beubat tetapi menggunakan jampi yang mempunyai unsur-unsur syirik yang boleh menggugurkan syahadah dan iman.

    3.   Pembawa saka mampu berubat tetapi menggunakan jampi yng langsung tidak dapat difahami.

    4.   Pengamal perubatan yang kebolehannya datang dari saka selalunya sering melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat.

    5.   Ada di kalangan mereka mendapat ilmu kebolehan mengubat melalui mimpi tanpa belajar.

    Reply #6 11 April, 2009, 12:22:04 PM
  • Publish

  • Masa Saka Berpindah.
     
    Saka berpindah sebaik sahaja pembawa saka yang terdiri daripada nenek moyang yang membuat perjanjian dengan jin tersebut meninggal dunia. Apabila pembawa saka meninggal dunia, jin saka tersebut tidak mempunyai perumah/pembela maka ia mencari perumah/pembela baru dari kalangan anak cucu tuannya yang telah mati itu tadi.
     
    Proses Perpindahan Saka.
     

    Berikut adalah kronologi bagaiman jin saka berpindah selepas kematian tuan punya saka tersebut:
     
    Apabila nenek moyang yang membela jin tersebut mati; jasadnya mati setelah rohnya keluar dari jasadnya.
    Namun begitu, jin yang berdamping dengan nenek moyang itu tidak mati kerana umur jin bukannya seperti manusia.
       
    Apabila jasad perumah saka itu dikebumikan, jin tersebut bebas dan berada dalam keadaan seperti layang-layang
    yang terputus talinya. Lalu ia berkeliaran di atas bumi mencari rumah tumpangannya yang baru. Perihal nyawa jin
    dan syaitan yang ternyata lebih panjang dari unsur manusia.

    Firman Allah s.w.t.:

    Maksudnya:"Iblis menjawab:'Beri tangguhlah saya sampai waktu dibangkitkan.' Allah berfirman :"Sesungguhnya
    kamu termasuk mereka yang diberi tangguh." Iblis menjawab: "Kerana Engkau telah menghukum saya tersesat,
    saya benar-benar akan (menghalang) mereka dari jalan Engkau yang lurus.............Surah al-a'raf: ayat 14-16
       

    Kemudiannya saka tersebut akan bepindah kepada anak cucu sebagai perumah yang baru. Kebiasaannya jin
    tersebut akan berpindah kepada anak cucu yang ada mengamalkan jampi-jampi tertentu yang diambil dari si mati.
       
    Saka juga boleh berpindah dari si mati kepada warisnya apabila anak cucu tersebut ada menyimpan mana
    mana barang tinggalan si mati.
       
    Saka juga berpindah kepada anaka cucu yang secara pengamatannya merupakan waris yang menjadi orang
    harapan kepada keluarga pada masa hadapan khususnya orang harapan kepada si mati yang menyimpan saka tadi.
       
    Orang yang berpotensi mewarisi saka adalah orang yang tinggal bersama si mati semasa hidupnya iaitu
    serumah denganngya.

    Reply #7 04 June, 2009, 07:15:16 AM
  • Publish
  • Al Quran ada menegaskan wujudnya 2 penyakit iaiatu jasmani dan rohani atau fizikal dan mental.
    Al Quran menjelaskan juga bahawa sesuatu penyakit dan sembuhnyatidak hanya dikaitkan dengan
    sesuatu sebab sahaja, tetapi dihubungkan dengan musabbib iaitu takdir, kehendak dan kekuasaan
    Allah.

    Aspek rohani berkait rapat dengan tauhid atau berkait terus dengan Allah.Jika seseorang dalam usahanya
    mengenal dan mendekatkan diri kepadaNya dapat mencapai makrifatullah serta memperbanyakkan
    zikrullah maka barulah kerohaniannya jadi sihat dan kuat.

    Jin dan syaitan dijadikan daripada api (Al-Hijr,27) maka tubuh dan jasadnya serupa angin.Bagaimana
    kita tidak boleh melihat angin maka begitulah kita tidak boleh melihat jin atau syaitan.

    Bagaimana angin boleh meresap masuk ke dalam tubuh manusia menerusi mana-mana rongga tubuh
    badan seperti mulut,hidung,liang bulu roma, maka begitulah jin dan syaitan boleh masuk ke dalam
    tubuh manusia.Rasulullah S.A.W pernah menyebutkan bahawa syaitan itu berlari dalam pembuluh
    darah anak Adam.

    SAKA boleh tempias kepada sesiapa saja walaupun tiada pertalian darah.
    Menurut Prof.Dr. Jahid Sidek, seorang Pendakwah dan Pengamal Perubatan Islam;
    saka sering dikaitkan dengan ilmu dan amalan salah yang melibatkan penggunaan jin
    atau syaitan yang diwarisi oleh seseorang daripada usulnya,ibu bapa atau datuk nenek ke atas.

    Beliau memberi contoh,saka boleh diwarisi oleh seseorang daripada sahabat karibnya,isteri
    mewaris daripada suami atau sebaliknya,pekerja daripada majikannya atau sebaliknya ,seorang
    pelajar dari pensyarahnya atau sebaliknya,begitu juga doktor daripada jururawatnta atau sebaliknya.

    Seorang jiran mungkin mendapat saka dari jirannya (yang selalu bertandang) dan seorang yang selalu
    berjumpa bomoh atau pawang juga boleh mewarisi saka dari bomoh tersebut.

    Malah menurutnya lagi,satu fakta yang mungkin memeranjatkan bagi kebanyakan orang, cara
    seseorang itu mendapat saka tidak semestinya melalui ilmu dan amalan salah yang melibatkan
    jin atau syaitan tadi.

    Saka secara lansung,boleh terjadi apabila jin atau syaitan itu masuk sendiri ke tubuh manusia
    tanpa disedari oleh tuan punya tubuh lalu menghuni dan beranak pinak dalam tubuh tersebut
    malah boleh berpindah kepada sesiapa yang berdamping dengan orang tersebut.Contohnya boleh
    berlaku perkara begini apabila terjatuh tiba-tiba atau kencing ditempat-tempat tertentu.

    Jin juga akan masuk ke dalam tubuh seseorang bukan kerana marah ,tetapi kerana suka iaitu
    "rasa selesa, dapat makan minum dan daapat tempat tinggal".

    Saka juga boleh berlaku melalui sihir dan amalan "memagar rumah" .

    Menurut Prof.Dr Jahid,saka boleh berpindah melalui pelbagai cara.Antaranya melalui sentuhan
    tangan sewaktu bersalam ,melalui pandangan mata, melalui barang milik peribadi, melalui rumah
     kediaman dan sebagainya.

    Akibat saka dari aspek kesihatan; saka menyebabkan kesihatan sering terganggu.Gangguan
    kesihatan ini tidak putus-putus.

    Akibat saka dari sudut aspek sosial pula, seseorang yang mendapat saka akan menghadapi
    masaalah perhubungan, saka menyebabkan kacau bilau termasuk dalam keluarga.

    Saka dari aspek agama; menyebabkan rosak akidah andainya disengajakan, malah turut
    merosakkan syariat.Misalnya rasa berat untuk solat, tak boleh berzikir, tak boleh baca Quran.
    Bila berzikir atau baca Quran, kepala rasa pening dan badan rasa sakit-sakit.Ini semua gangguan saka.
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    Reply #8 04 June, 2009, 08:19:57 AM
  • Publish
  • TANDA-TANDA SAKA

    Ada beberapa tanda yang boleh dilihat atau dirasai bagi mengesahkan adanya saka :

    a. Ada persamaan fizikal dan sifat-sifat antara seorang yang mewariskan saka dengan
        orang yang menerimanya.

    b. Ada persamaan dalam masaalah kesihatan.

    c. Ada persamaan suhu badan antara orang yang mewariskan saka dengan orang yang
       menerimanya.

    d. Orang yang mewarisi saka menghadapi kesukaran jodoh.

    e. Susah mendapat rezeki juga antara tanda adanya saka.

    f. Seorang anak yang menerima saka dari ibu bapanya paling sukar untuk serasi dengan
       ibu atau bapanya itu.

    g. Suasana rumah yang tidak harmoni.

    h. Menghadapi kesukaran sewaktu sakaratul maut.

    Reply #9 18 June, 2009, 01:43:51 PM
  • Publish
  • a.kum...KEPADA SASIAPA BAIK HATI.......
    sy nk minta tolong .........
    bley bagi tip untuk buang saka ni.....
    melalui ayt2 AL-QURAN......

    Reply #10 18 June, 2009, 02:21:29 PM
  • Publish
  • a.kum...KEPADA SASIAPA BAIK HATI.......
    sy nk minta tolong .........
    bley bagi tip untuk buang saka ni.....
    melalui ayt2 AL-QURAN......

    wslm sdr ayie45.
    Berikut di bawah adh tip2 membuang saka, tapi perlu diingat bahawa, ia memerlukan KESABARAN dan KE-ISTIQAMAH-AN yang tinggi.

    1. Amalkan surah Yassin setiap hari.
    Caranya, letakkan air di depan dan baca surah Yassin. Lepas tu minum air tersebut, dan sapukan di kepala. Baca do'a sebelum minum, tertib do'a 1. Minta ampun bagi pihak diri dan keluarga, baru minta Allah sembuhkan penyakit.

    2. Pantang makan
    Telur, daging dan pisang. (semua tu akan menguatkan lagi saka dalam badan)

    3. Amalkan selama 40 hari.

    Untuk rawatan lanjut, pergilah ke pusat-pusat rawatan Darussyifa' atau yang se-angkatan dengannya.

    Wallahua'lam.
    « Last Edit: 18 June, 2009, 02:23:17 PM by cleD »

    Reply #11 18 June, 2009, 02:40:38 PM
  • Publish
  • PENGAKUAN LELAKI TERHADAP WANITA.
    Kami sulit menahan pandangan mata kami
    ketika melihat kalian,
    apalagi jika kalian diamanahkan Allah
    kecantikan dan postur yand ideal,
    kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
    kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
    dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.

    Kami sulit menahan pendengaran kami
    ketika berbicara dengan kalian,
    apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
    suara yang merdu dengan irama yang mendayu
    kerana itu tegaskanlah suara kalian
    tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
    dan berbicaralah seperlunya sahaja.

    Kami juga sulit menahan
    bayangan-bayangan hati kalian,
    ketika kalian dapat menjadi
    tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
    waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
    oleh bayangan-bayangan kalian,
    kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
    menjadi curahan hati bagi kalian

    Kami tahu kami insan lemah
    bila harus berhadapan dengan kalian,
    kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
    hanya dengan senyum kalian,
    hati kami akan bergetar
    ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

    Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
    maka jagalah amanah itu
    jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

    Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
    akan kelemahan hati kami ini,
    hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
    kalian akan menjadi halal bagi kami.

    "Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.
    Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
    untuk iman yang tak dipelihara,
    lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

    Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
    kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
    Engkau perintahkanlah malaikat silih berganti
    menemani kami siang dan malam
    agar iman kami dapat dijaga...

    Reply #12 19 June, 2009, 03:02:00 PM
  • Publish
  • a.kum sedara cled....air kira setengah minum setengah lagi sapu kat kepala la ek ?
    sehari bape kali ek ?
    air 2 nk bape banyk ? segelas ke sejak  ke ?

    Reply #13 11 November, 2009, 11:35:43 PM
  • Publish
  •  Saka Boleh Sakiti Orang Lain Dan Diri Sendiri

    Membicarakan tentang SAKA adalah satu perkara sensitif. Sesuatu yang tidak nampak dan tidak mudah untuk diyakini. Masyarakat melayu memahami saka sebagai ilmu yang diperturunkan atau dipusakai daripada waris teratas kepada waris di bawahnya daripada ibu ataupun bapa kepada anak, daripada datuk atau nenek kepada salah seorang daripada cucu atau cicitnya, ataupun ilmu yang dipusakai daripada seorang bapa saudara kepada anak saudara atau kepada seseorang yang berada dalam lingkungan keluarga.

    Yang dimaksudkan dengan ‘ilmu yang dipusakai’ itu ialah ilmu yang ada kaitan dengan jin-jin, sama ada jin berkenaan dibela, dibuat sahabat ataupun dibuat saudara, disedari atau tidak disedari. Dengan perantaraan makhluk tadi, waris berkenaan berupaya melakukan rawatan penyakit, menilik dan sebagainya dalam keadaan menurun atau tidak menurun. Hasil daripada penglibatan makhluk ini juga waris adakalanya melibatkan diri dengan ilmu kebatinan mempertahankan diri seperti ilmu amalan wali suci, budi suci dan lain-lainnya atau ilmu kebatinan yang dinamakan amalan Al-Fatihah, silat syeikh, amalan sinar Islam dan sebagainya.

    Amalan kebatinan mempertahankan diri ini juga melibatkan ilmu kebal, ilmu penggerun, ataupun amalan yang lebih bersifat peribadi seperti ilmu seri muka, ilmu kebidanan tradisional atau ilmu andaman tradisional. Pemilik saka yang melibatkan ilmu perbomohan ataupun dukun yang diwarisi oleh seseorang akan membolehkan pewaris memiliki kebolehan untuk melakukan rawatan dan sebagainya yang berkaitan dengan ilmu kebatinan seperti yang pernah dilakukan oleh pewaris tadi, berupaya melakukan rawatan dalam keadaan menurun biarpun dia tidak pernah mempelajari ilmu kebatinan yang khusus.

    Dari sinilah lahirnya orang yang tidak sedarkan diri atau separuh tidak sedarkan diri, menurun lalu melakukan rawatan, berupaya menilik sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar dan sebagainya. Hal demikian berlaku kerana makhluk tadi meresap dalam tubuh orang berkenaan, menguasai otak, jasad, lidah dan pergerakkan lalu menggunakan jasad manusia untuk bertindak.

    Keadaan seperti ini dikenali sebagai ‘menurun’ dimana makhluk halus tadi telah menurun atau meresap dalam tubuh manusia lalu bertindak melakukan sesuatu menurut tujuan asal makhluk ini meresap dalam tubuh manusia. Pelbagai natijah luar biasa (nadir) mencarik kebiasaan adat dan tidak dapat difikiri oleh akal punca dan sebab musabab berlaku seperti yang dijelaskan. Iaitu boleh melakukan rawatan, menilik benda-benda ghaib, menjadi kebal, digeruni, mengangkat benda-benda berat dan sebagainya yang tidak upaya dilakukan oleh manusia biasa.

    Makhluk yang berdampingan itu dalam proses masa tertentu menjadi sebahagian daripada dampingan manusia menyebabkan orang yang seumpama ini berupaya melakukan sesuatu yang tidak upaya dilakukan oleh manusia biasa. Jin atau makhluk halus yang dibela oleh manusia, pada kebiasaannya memerlukan manusia yang biasanya terdiri daripada kaum keluarga atau terus berdampingan dengan manusia setelah tuan yang asal tadi meninggal dunia. Makhluk yang seperti inilah yang dinamakan SAKA yang diperturunkan dari satu generasi kepada generasi berikutnya.

    Penurunan saka boleh berlaku dengan sengaja atau tidak sengaja. Dilakukan dengan sengaja apabila seseorang itu secara berterangan menyatakan pada waris tertentu seperti anaknya yang dia adalah orang yang paling sesuai atau berkelayakkan mewarisi ilmu pemiliknya yang dimiliki selama ini. Apabila orang yang berkenaan menyatakan kesanggupannya menerima, maka bermula dari tarikh itu dia telah mewarisi saka tadi.

    Penurunan saka juga boleh berlaku secara tidak langsung apabila seseorang waris itu menerima barang-barang tertentu, yang pada kebiasaannya terdiri daripda keris, lembing ataupun tombak atau objek lain seperti tangkal, azimat, batu geliga, akik dan sebagainya.

    Penting

    Objek-objek tersebut pada zahirnya merupakan benda yang dapat dipegang dan dirasa dengan tenaga atau dilihat oleh pancaindera. Objek tersebut hakikatnya adalah merupakan lambang, dimana disebalik lembing atau batu geliga atau lain-lain objek tadi terdapat jin atau jin-jin berserta dengannya. Penurunan kaedah kedua ini biasanya berlaku setelah pewaris meninggal dunia dimana barang-barang tadi menjadi barang peninggalannya si mati (pewaris).

    Objek-objek ini terutamanya keris pada kebiasaannya dilangiri dengan air limau nipis pada malam-malam tertentu seperti malam Jumaat, sebulan sekali atau di malam Jumaat awal Muharram setiap tahun ketika bulan penuh dan dipersapkan dengan kemenyan.

    Limau nipis merupakan satu bahan penting yang sering digunakan dalam pelbagai upacara amalan kebatinan termasuk perubatan melayu tradisional untuk memutus ubat, mandi perajan, mandi membuang sial badan dan sebagainya. Kaedah atau upacara melangiri senjata mungkin diketahui melalui pengajaran oleh pewaris ataupun melalui mimpi.

    Apabila seseorang itu menerima saka tadi, tidak kira samaada pada asalnya pewaris itu redha atau tidak lalu akhirnya tunduk menerima dan melakukan upacara atau syarat-syrat yang diajar secara langsung atau tidak langsung termasuk ketika mimpi, makhluk tadi akan semakin rapat dengan ‘tuan’ barunya yang boleh ‘diperintahkan’ melakukan sesuatu. Iaitu untuk tujuan rawatan seperti yang dijelaskan. Untuk membinasakan lawan atau orang lain dengan permintaan pelanggan yang datang menemuinya.

    Dari sinilah lahirnya pelbagai jenis amalan kebatinan seperti ilmu pengasih, ilmu penunduk, ilmu seri muka, ilmu pemisah iaitu untuk memisahkan antara suami isteri, ilmu pelalau iaitu ilmu menyebabkan seseorang itu tidak kira lelaki atau perempuan tidak mendapat jodoh atau premis perniagaan yang tidak didatangi oleh pelanggan.

    Termasuk dalam ilmu kebatinan ini ialah khidmat daripada pemilik saka yang boleh digunakan untuk menyakiti seseorang yang boleh menyebabkan seseorang itu tidak normal atau bertindak seperti orang yang tidak waras, santau dan sebagainya. Semua amalan ini termasuk dalam kategori ilmu sihir iaitu tindak tanduk manusia yang melibatkan jin-jin atau yang dikenali sebagai makhluk-makhluk halus. Perlu dijelaskan bahawa amalan sihir adalah salah satu perbuatan dosa besar yang membinasakan.

    Ilmu Yang Diwarisi Melalui Saka Ada Dua Jenis

    Jenis Pertama

    Adalah seperti yang dijelaskan diatas yang ada kalanya boleh digunakan untuk sesuatu yang dianggap boleh memberi manfaat seperti untuk tujuan rawatan, ilmu pengasih, digunakan untuk mencari barang hilang dan sebagainya. Selain mencari barang hilang saka juga boleh digunakan untuk mencuri barang kepunyaan orang lain seperti mencuri wang, barang kemas, pakaian termasuk seluar dalam dan baju dalam. Terlalu banyak hadis membicarakan tentang keupayaan jin-jin yang mencuri bahan makanan iaitu kurma dizaman Nabi s.a.w.

    Selain boleh ‘digunakan’ untuk tujuan yang dijelaskan tadi, makhluk ini juga sering menyakiti orang lain, jiran-jiran termasuk kaum keluarga tuan saka tadi malah dalam keadaan tertentu makhluk ini boleh menyesatkan iman si empunya diri yang dianggap sebagai tuan tadi akan menyerang tuannya terutama ketika telah uzur,sakit atau ketika tua.

    Orang Melayu yang memahami hal-hal yang berkaitan dengan saka ini sering beranggapan bahawa makhluk ini seumpama tidak terkawal apabila tuannya meninggal dunia dan tidak ada dikalangan keluarga yang sedia untuk mengambil alih peranan yang dimainkan oleh pewaris selama ini. Keadaan akan menjadi redha apabila salah seorang daripada waris sudi menjadi tuan kepada makhl;uk ini.

    Anggapan ini ada kebenarannya tetapi pada hakikatnya biarpun makhluk ini mempunyai tuan baru ia tetap menjadi masaalah kepada manusia terutama kepada keluarga yang terlibat kerana antara tujuan utama iblis dan syaitan itu ialah untuk menyesatkan manusia seberapa banyak yang boleh agar mereka dapat masuk keneraka bersamanya.

    Jenis Kedua

    Saka ataupun penyakit yang diwarisi daripada seorang pewaris kepada seorang atau beberapa orang waris akibat daripada gangguan atau serangan iblis dan syaitan yang berlaku turun temurun. Bermaksud sekiranya seorang pewaris itu sakit, sakit yang sama akan dideritai oleh wrisnya.

    Pada kebiasaannya sakit yang berpunca daripada saka tidak kira samada saka jenis pertama atau kedua adalah sama. Senagai contoh sekiranya seseorang itu tidak boleh tidur malam, selalu termenung, berasa sakit kepala seperti dibaji-baji lalu dia menghantuk-hantukan kepala maka keadaan yang sama akan dialami oleh keturunannya atau mereka yang diserang oleh saka tadi yang terdiri daripada kaum keluarganya.

    Tidak mudah untuk memberi penjelasan bahawa seseorang itu sakit akibat saka. Umumnya apabila sesuatu masaalah atau sakit itu dirujuk kepada mereka yang terlibat dengan amalan kebatinan, maka selalunya dikatakan bahawa penyakit tersebut dirujuk sebagai kena buatan orang, kena sihir, gangguan, saka dan sebagainya.

    Hakikatnya masaalah penyakit perlu dirujuk kepada pakar kerana punca penyakit itu adalah pelbagai akibat kecederaan seperti luka,patah, keracunan, stress, depress dan sebagainya akibat gangguan ataupun sihir.

     Segala punca gangguan ini sukar diakui oleh pengamal perubatan moden tetapi kesemua faktor yang dijelaskan berlaku kepada mangsa.


    (terima kasih al haz)

    Reply #14 12 November, 2009, 12:03:53 AM
  • Publish
  • biasanya saka ni orang kata sebab keturunan..
    sebagai orang Islam elakkan lah membela saka atau apa2 sahaja..
    tambah lagi bila dah diturun temurunkan...
    lagi teruk padahnya pada kaum kerabat kita.........

    Reply #15 12 November, 2009, 02:43:55 AM
  • Publish
  • biasanya saka ni orang kata sebab keturunan..
    sebagai orang Islam elakkan lah membela saka atau apa2 sahaja..
    tambah lagi bila dah diturun temurunkan...
    lagi teruk padahnya pada kaum kerabat kita.........
    bukan setakat elak dya..kena haramkan terus..
    menyukutukan Allah adalah syirik hukumnya sebab bila dah mengharapkan pertolongan makhluk selaen daripada Allah 2 dah dikira menduakanNya..
    nauzubillah..
    minta kita dijauhkan dari benda2 ni semua..
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    Reply #16 19 November, 2009, 04:51:40 PM
  • Publish
  • http://halaqah.net/v10/index.php?topic=9157.0

    klik ya semuga ada penambahan maklumat

    Reply #17 19 November, 2009, 05:36:49 PM
  • Publish
  • pernah dengar tak pasal saka puteri??

    Reply #18 19 November, 2009, 05:51:28 PM
  • Publish
  • a.kum...KEPADA SASIAPA BAIK HATI.......
    sy nk minta tolong .........
    bley bagi tip untuk buang saka ni.....
    melalui ayt2 AL-QURAN......
    :)
    Ummi sha sebenarnya terlibat secara langsung dan tahu dengan kaedah rawatan As Syifa. Cuma ummi sha tak layak untuk merawat...sekadar membantu perawat. Di sini ummi sha berikan amalan permulaan bagi mengatasi masalah ni.
    Mulakan dengan solat sunat taubat dua rakaat dan mohon ampun kepada Allah di atas segala dosa-dosa yang kita tahu dan tidak tahu.
    Baca surah yassin dan di setiap perkataan 'Mubin' berhenti sekejap dan doa dalam hati agar dihindar daripada gangguan syaitan.
    Jika gangguan makin kuat sewaktu melakukan bacaan yassin, selawat banyak-banyak sehingga reda gangguan. Sambung bacaan sampai habis.
    Sebaik-baiknya cari perawat agar dapat didoakan dibadan.. ingat PERAWAT bukan BOMOH.
    Beza perawat dengan bomoh, perawat guna ayat Al Quran dan bacaannya dapat kita dengar dan kita ikuti. Bomoh guna perantara jin atau syaitan dan kita tak tahu apa yg dia jampikan.
    Jangan ke bomoh kerana bomoh akan menyebabkan seseorang tu bersyirik kepada Allah kerana meminta pada selain Allah.
    Bagi mendapatkan info tambahan, layari blog-blog ummi sha
    http://sarimahshaniza.blogspot.com/

    Reply #19 19 November, 2009, 06:36:26 PM
  • Publish
  • a.kum...KEPADA SASIAPA BAIK HATI.......
    sy nk minta tolong .........
    bley bagi tip untuk buang saka ni.....
    melalui ayt2 AL-QURAN......
    :)
    Ummi sha sebenarnya terlibat secara langsung dan tahu dengan kaedah rawatan As Syifa. Cuma ummi sha tak layak untuk merawat...sekadar membantu perawat. Di sini ummi sha berikan amalan permulaan bagi mengatasi masalah ni.
    Mulakan dengan solat sunat taubat dua rakaat dan mohon ampun kepada Allah di atas segala dosa-dosa yang kita tahu dan tidak tahu.
    Baca surah yassin dan di setiap perkataan 'Mubin' berhenti sekejap dan doa dalam hati agar dihindar daripada gangguan syaitan.
    Jika gangguan makin kuat sewaktu melakukan bacaan yassin, selawat banyak-banyak sehingga reda gangguan. Sambung bacaan sampai habis.
    Sebaik-baiknya cari perawat agar dapat didoakan dibadan.. ingat PERAWAT bukan BOMOH.
    Beza perawat dengan bomoh, perawat guna ayat Al Quran dan bacaannya dapat kita dengar dan kita ikuti. Bomoh guna perantara jin atau syaitan dan kita tak tahu apa yg dia jampikan.
    Jangan ke bomoh kerana bomoh akan menyebabkan seseorang tu bersyirik kepada Allah kerana meminta pada selain Allah.


    TIPS tak ada sebab kami tak gunakan ayat ayat quran, kami hanya minta dgn Allah yg Dekat tak terkira, sumber segalanya, jika mahu buang, datanglah bertamu, maaf ya, kami bukan bomoh, bukan ustaz, sekadar yang mengetahui,
    Semuga Aallah bukakan jalan pada mu

    divider3
    halaqahforum4