Berkongsi makanan/minuman antara lelaki dan perempuan bukan Mahram

Author Topic: Berkongsi makanan/minuman antara lelaki dan perempuan bukan Mahram  (Read 19727 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

hazanutz

  • *
  • Posts: 426
  • Salam ukhuwah
    • View Profile
Jawab #100 13 November, 2010, 05:20:03 AM
  • Publish Di FB
  • [At-Tirmizi/ 92, hasan sahih]عَنْ كَبْشَةَ بِنْتِ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ ، وَكَانَتْ عِنْدَ ابْنِ أَبِي قَتَادَةَ ، أَنَّ أَبَا قَتَادَةَ دَخَلَ عَلَيْهَا ، قَالَتْ : فَسَكَبْتُ لَهُ وَضُوءًا , قَالَتْ : فَجَاءَتْ هِرَّةٌ تَشْرَبُ فَأَصْغَى لَهَا الْإِنَاءَ حَتَّى شَرِبَتْ , قَالَتْ كَبْشَةُ : فَرَآنِي أَنْظُرُ إِلَيْهِ , فَقَالَ : أَتَعْجَبِينَ يَا بِنْتَ أَخِي ؟ فَقُلْتُ : نَعَمْ , قَالَ : إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " إِنَّهَا لَيْسَتْ بِنَجَسٍ إِنَّمَا هِيَ مِنَ الطَّوَّافِينَ عَلَيْكُمْ أَوِ الطَّوَّافَاتِ " , وَقَدْ رَوَى بَعْضُهُمْ ، عَنْ مَالِكٍ ، وَكَانَتْ عِنْدَ أَبِي قَتَادَةَ ، وَالصَّحِيحُ ابْنُ أَبِي قَتَادَةَ ، قال : وَفِي الْبَاب عَنْ عَائِشَةَ , وَأَبِي هُرَيْرَةَ . قَالَ أَبُو عِيسَى : هَذَا حَسَنٌ صَحِيحٌ
    <Sesungguhnya ia bukanlah najis, sesungguhnya ia adalah daripada jantan-jantan yang berkeliaran ke atas kamu, atau betina-betina>

    1- Hadis di atas adalah tentang kucing yang minum daripada satu bekas, kemudian digunakan untuk wudhu`.

    2- Kemudian dijelaskan bahawa Nabi berkata <seperti di atas>.

    3- Berdasar hadis ini, maka tiada masalah minum daripada sesuatu yang bukan najis.

    4- عَنْ حُذَيْفَةَ ، " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، لَقِيَهُ وَهُوَ جُنُبٌ ، فَحَادَ عَنْهُ ، فَاغْتَسَلَ ، ثُمَّ جَاءَ ، فَقَالَ : كُنْتُ جُنُبًا ، قَالَ : إِنَّ الْمُسْلِمَ لَا يَنْجُسُ
    [Muslim/ 374] <Sesungguhnya muslim itu tidak menjadi najis>

    5- Berdasarkan hadis kedua ini, dijelaskan bahawa seseorang muslim (= manusia) tidak menjadi najis, walaupun berjunub.

    6- Justeru, tiada masalah makan sisa makanan/ minuman mana-mana kucing atau manusia, kerana mereka bukan najis.

    7- INGATAN: Ada perbezaan jika anda makan bersama bukan mahram anda bersama, kerana ia termasuk hukum pergaulan bebas.

    8- Walau bagaimanapun, sisa makanan yang masih elok boleh dimakan bagi mengelakkan pembaziran.

    Lagi elok kalau makanan yang tak habis tu di bungkus,mana tau nanti lapar?boleh makan lagi..tak payah-payah nak pikir kongsi-kongsi..kedekut tak?biar orang cakap kedekut,yang penting tak mendatangkan masalah pada diri kita

    WaLlahu a`lam.
    Abdullah Faqir

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Jawab #101 13 November, 2010, 05:30:36 AM
  • Publish Di FB
  • salam...dalam seharian kita mesti ada berurusan dengan non-muslim.. yang menjadi persoalan, jika kita berkongsi straw atau sebagainya, adakah dibolehkan atau tidak?  kerana mreka mungkin pernah makan mkanan non-halal.. maaflah jika soalan ni dah ada yang bertanya..  kalau dah ada, moderator boleh lock...

    salam...dalam seharian kita mesti ada berurusan dengan non-muslim.. yang menjadi persoalan, jika kita berkongsi straw atau sebagainya, adakah dibolehkan atau tidak?  kerana mreka mungkin pernah makan mkanan non-halal.. maaflah jika soalan ni dah ada yang bertanya..  kalau dah ada, moderator boleh lock...

    nak tanya dulu,,kat tempat minum tu tak cukup straw ke?bro berurusan di mana?di kedai?di ofis?di rumah?atau di taman permainan?kalau di kedai,mintak la straw lebih..apa salahnya,,lagi satu tentang makanan,apa yang di makan adalah makan tidak halal,yang di makan adalah makanan bukannya yang di makan itu adalah dirinya yang jadi tidak halal.Memang makanan itu menjadi darah daging,senang cakap macam ni,,saya ada pernah baca hadis,tapi tak ingat sangat sapa perawi dia,dan sanadnya, saya cuma boleh cakap macam ni je. berkongsi straw ni kan nanati ada air liur,dari air liur tu macam-macam penyakit ada boleh jangkit selain aids/hiv..yang saya tau la penyakit yang boleh jangkit ni penyakit hepatitis..a ke b ke c ke..tak ingat.yang penting hepatitis..

    kalau non-muslim tu sebab dia makan makanan tak halal contoh..Khinzir.adakah kihnzir itu makanan yang sihat?tak..khinzir tu makanan yang tak sihat.malah ia adalah memudaratkan.

    kita baca berita lama jap la ae:


    Laporan Utusan Malaysia pada 11 April menyebut, ” Bekalan babi terjejas akibat penyakit telinga biru. Penyakit telinga biru yang menyerang babi sejak akhir 2006 menyebabkan bekalan haiwan itu semakin berkurangan terutamanya di wilayah Shaanxi, barat laut China.”

    Penyakit yang dikenali sebagai Virus Sindrom Pernafasan dan Pembiakan Babi (PRRSV) itu hanya menjangkiti babi. Virus itu akan menyebabkan kegagalan kepada proses pembiakan dan sistem respiratori terutama terhadap anak babi.

    Untuk mengurangkan risiko wabak-wabak penyakit tersebut menyerang negara China sekali lagi dan untuk langkah berjaga-jaga, mereka mengambil keputusan untuk mengurangkan jumlah ternakan babi di sana dan mengimpot daging babi dari negara-negara yang dikenal pasti seperti Thailand, Brazil dan yang terbaru Malaysia.

    Singapura sudah lama menutup ladang babi di sana dan mengimport daging babi dari luar. Taiwan pun sama mengikuti jejak Singapura dan negara China juga menyusul kemudian.

    jadi kesimpulan kat sini.tak perlu lah yer nak kongsi-kongsi makanan..sebab saya sendiri pun tak minat nak share-share makanan pada orang yang bukan dari ahli keluarga..sebab tak tau tahap kebersihan diorang macam mana

    cikfen

    • *
    • Posts: 97
      • View Profile
    Jawab #102 13 November, 2010, 10:02:04 AM
  • Publish Di FB
  • Jaga pinggan makanan masing-masing udah ler kalau gitu.

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Jawab #103 13 November, 2010, 10:26:02 AM
  • Publish Di FB
  •  :) 
        saya tak faham kenapa mesti kita kongsi makanan dengan bukan muhrim kita???

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #104 13 November, 2010, 11:01:33 AM
  • Publish Di FB
  • klu makan ngan ipar duai cemane plak ye. makan sekali kat meja. ?

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Jawab #105 13 November, 2010, 11:25:19 AM
  • Publish Di FB
  • :) 
        saya tak faham kenapa mesti kita kongsi makanan dengan bukan muhrim kita???

    Muhrim =  orang yang sedang ihram haji.

    Mahram = orang yang haram dinikahi.


    Cuba baca  dari awal topik setiap  ulasan dari halaqian berkaitan berkongsi makanan ini. Ada pro dan kontra yang membolehkan berkongsi makanan.

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Jawab #106 13 November, 2010, 11:27:21 AM
  • Publish Di FB
  • klu makan ngan ipar duai cemane plak ye. makan sekali kat meja. ?

    Ada masalah kah makan bersama di satu meja? Kan kita makan pinggan masing-masing, senduk nasi dan lauk dipinggan masing-masing. Lepas tu suap ke mulut sendiri sahaja. Yang penting kita bukan makan berdua-duaan dengan ipar duai atau biras tu. Makan ramai-ramai.

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #107 13 November, 2010, 11:31:16 AM
  • Publish Di FB
  • klu makan ngan ipar duai cemane plak ye. makan sekali kat meja. ?

    Ada masalah kah makan bersama di satu meja? Kan kita makan pinggan masing-masing, senduk nasi dan lauk dipinggan masing-masing. Lepas tu suap ke mulut sendiri sahaja. Yang penting kita bukan makan berdua-duaan dengan ipar duai atau biras tu. Makan ramai-ramai.

    klu dikampung lauk dicubit. tidak diangkat terus macam orang bandar makan.

    cemane pulak ?

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14510
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #108 13 November, 2010, 11:38:18 AM
  • Publish Di FB

  • klu dikampung lauk dicubit. tidak diangkat terus macam orang bandar makan.

    cemane pulak ?

    Ambiklah lauk tu dulu,potong separuh dan lepas tu tak payah nak cubit banyak kali lagi. Ambik sayur  dan lauk-lauk dahulu. Kita gunakan sudu yang ada di situ.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    aini zinnirah

    • *
    • Posts: 479
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Jawab #109 13 November, 2010, 11:42:29 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    alhamdulilah,aini setuju dengan ustaz masri..tapi kalau merujuk kepada soalan yang asal daripada saudari tu..yakinlah hukumnya HARAM..
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #110 14 November, 2010, 01:57:53 AM
  • Publish Di FB
  • Dah tak sabar nak share-share, cepat2la menikah.. Boleh makan sepinggan, bersuap-suap, minum secawan, memang jimat tenaga mencuci pinggan mangkuk.. Jangan time bercinta ja ghairah nak share-share, dah kawin buat hal sendiri pula.. :-)
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    43 Replies
    8492 Views
    Last post 21 January, 2014, 12:54:10 PM
    by amru
    6 Replies
    4975 Views
    Last post 08 July, 2011, 12:26:25 PM
    by hamimah
    25 Replies
    2603 Views
    Last post 17 July, 2011, 01:01:39 PM
    by maliki