Cara Untuk Mengajar Mengaji

Author Topic: Cara Untuk Mengajar Mengaji  (Read 8438 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Topik ini mengandungi pilihan bagi Best Answer. Klik di sini untuk paparan.

NoZaBiZz

23 June, 2008, 12:32:20 AM
  • Publish Di FB
  • Ana nak tanya lah pendapat. camne ek cara paling berkesan nak ajar ngaji pada 4 org dalam masa yg sama. ada sorg kakak nie ada 4 org anak. dia suruh ana ajar ngaji anak2 dia yg berlainan usia tue.. cam tak reti jer nak ajar. kalau ajar ngaji dalam kelas leh r skit2...
    « Last Edit: 16 January, 2010, 05:00:01 AM by Ummi Munaliza »

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Jawab #1 23 June, 2008, 02:44:42 PM
  • Publish Di FB
  • mula dari awal...buat cm lam klas...terpaksalah keempat emapt anaknya tuh blaja dari mula....ok tak??

    nana9284

    • *
    • Posts: 11
    • carilah ilmu mengenal ALLAH SWT
      • View Profile
    Jawab #2 05 July, 2008, 03:40:17 PM
  • Publish Di FB
  • salam..ajar sorang demi sorang.macam husnu cakap tuh kalo buat cam kelas ok jugak.baru tak timbul apa2 masalah
    "INDAHNYA JALAN MENUJU KE SYURGA NAMUN BETAPA PAHITNYA PERJALANAN ITU"

    Marked as best answer by on 15 April, 2014, 11:33:19 AM

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #3 05 July, 2008, 11:39:27 PM
  • Publish Di FB
  • Undo Best Answer
  • Ana nak tanya lah pendapat. camne ek cara paling berkesan nak ajar ngaji pada 4 org dalam masa yg sama. ada sorg kakak nie ada 4 org anak. dia suruh ana ajar ngaji anak2 dia yg berlainan usia tue.. cam tak reti jer nak ajar. kalau ajar ngaji dalam kelas leh r skit2...


    Assalamualaikum wr.wb.
    Semasa  akk miliki 2,3,4 ank dulu...ada jugak akk berpengalaman mengajar ngaji ni pd perbedzaan umur...!

    Ini akk kena  Renew Memori jgklah ya!;(Nostalgia)

    1)Akk mengajar huruf hijaiyyah setiap pembukaan pelajaran dr buku IQRA; supaya fasehkan sekali lagi setiap makhraj2 huruf tsb,

    2) dari segi huruf tu disambung2kan menjadi kalimah dgn menggunakan permainan flash card/puzzle spt game supaya tak bosan dibentuk kalimah2 arab tapi mengikut kaedah buku IQRA' jgk.

    3)kalimah2 itu disusun menjadi satu ayat2 Al-Qur'an mengikut surah dan pringkat umur ank2 tsb.

    4)Diajar mengeja komdian membaca sebaris ayat tsb.

    5)Baharu specifik ke dalam Al-Qur'an maka ditilawahkan+tarannum bayati dulu agar jiwa yg membaca itu tak bosan diajarkan Juz 'Amma bg yg sebaya hanya sebaris tapi lancar komdian difahamkan dgn artinya...sehingga ayat itu terhafaz...sedikit tapi biar mantap..

    6)Baharulah specifik ajarkan yg sdh besar dgn ajaran huruf+kalimah+ayat +tajwid +tarannum jika yg mudah sj.
    Jika ada video Al-Qur'an itu lebih memudahkan dan menyenangkan bagi mereka suka jinak belajar Al=Qur'an walaupun masih dr juzu' Amma asal ada dipelbagai kaedah yg berbedza2.....
    jika dgn ank yg dewasa diajarkan lebihnya dgn tafsir serta akidah sekali..agar agamanya kukuh dan terjaga solatnya yg utama!

    Buat sementara ini itulah dulu yg akk dpt memori nostalgia mengajar ngaji bg ank2 yg berbedza umur...
    Sekarang akk lbh byk bersama dgn org2 dewasa dan org2tua...jd kalau kurang perfek hm..tau2 sjlah....
    Almaklum gigi sdh rapuh ..pipi sj blum kendur...macorlah....(masuk lift picit button naik lah sampai tingkat tinggi (maklum rumah pangsa/flat)masuk bakul angkat sendiri)hikhikhik...Boleh bertanya lagi jika kurang faham...sedia beri bimbingan.Insya Allah.
    Semoga maju jaya.Amin
    Wassalam.
    « Last Edit: 05 July, 2008, 11:41:07 PM by halawah »
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #4 29 October, 2008, 05:58:44 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualikum wr.wb.
    Bu Guru NoZa amacam dah bleh praktiknya blum?
    sdh suksess ?
    Wah! sdh pintar ank mak ya!maju setapak huh!
    Alhamdulillah tak sia2 pengawal tu ya!

    nadirah87

    • *
    • Posts: 123
      • View Profile
    Jawab #5 17 November, 2008, 02:06:43 PM
  • Publish Di FB
  • byk je cara...yang penting kiter yg nak ajar tue mesti ader ilmu...kene tahu hukum hakam...
    " INGATLAH ALLAH WALAU DI MANA ANDA BERADA "

    fath

    • *
    • Posts: 148
      • View Profile
    Jawab #6 05 May, 2009, 02:30:22 AM
  • Publish Di FB
  • byk je cara...yang penting kiter yg nak ajar tue mesti ader ilmu...kene tahu hukum hakam...

    :)

    ye betul... guru mengaji terutamanya perlu belajar juga... tak kira bagaimana perlu sentiasa menambah ilmu.
    Mengajar mengaji tak sama spr matematik dan sains.

    Ajar mengaji untuk murid yang 'fresh' sangat2 penting dan mesti betul terutamanya makhrajnya kerana pelajaran pertama biasanya akan lekat sampai bila2. Contohnya seperti huruf "tha" /sa/ tak boleh sama dgn huruf "sin" yang juga berbunyi /sa/, mesti ada beza.

    Ayat Al-Quran kalau salah sebutan membawa maksud yang berbeza.

    Ada org boleh ajar serentak kalau tahap penguasaan sama, ada yang kena ajar sorang2 kerana kena dengar satu2 sebutannya.. kalau dah ramai2 macam sama je bunyinya. Terpulang kepada kemahiran guru..

    Semoga berjaya!!!
    « Last Edit: 05 May, 2009, 03:04:22 AM by fath »

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 516
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Jawab #7 05 May, 2009, 07:44:11 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamua'laikum wbt...ukhti nozabizz,

    mengajar kelas mengaji dengan budak-budak berlainan usia...pertama lihat tahap pembacaan setiap 4 orang anak-anak akak tu.

    setelah dikenalpasti pembacaannya,barulah ukhti bersedia untuk mengajar mereka.

    ukhti boleh mengajar mereka dari yang muda sehingga yang tua. ukhti tentukan berapa lama masa yang diperlukan untuk mengajar mereka.

    ukhti boleh tetapkan hari mengajar mengaji dan sediakan 1 hari untuk menerangkan dan menjelaskan hukum tajwid dan sebagainya.

    cintai saudaramu mendekati sunah dan suruhan
    rasulmu dan ALLAH
    cintai rasulmu mendekati mu kepada ALLAH...
    cintai ALLAH mendekati kamu dengan keredhaanNYA...

    nur zulaikha

    • *
    • Posts: 516
    • cinta ALLAH ku dmbakn krn merindui rahmatNYA
      • View Profile
    Jawab #8 05 May, 2009, 07:48:04 AM
  • Publish Di FB
  • tambahan...

    ukhti semasa mengajar mengaji boleh bertanyakan mereka akan hukum bacaan yang dibaca sewaktu pembacaan sedang berlaku...


    ana aisyah88

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Jawab #9 09 January, 2010, 08:55:54 PM
  • Publish Di FB
  • salam wbt..
    saya ada kawan yang tak pandai mengaji..
    so,saya ajar dia balik secara slow2 dengan kakak serumah saya..
    mula2,ajar tajwid..
    lepas itu,ajar muqaddam..
    bila da khatam muqaddam,baru ajar surah2 besar sikit..
    kesian juga bila tengok dia..
    mak dan ayah dia tak ambil tahu langsung pasal nak ajar anak dia mengaji nie..
    padahal,mak dia x-maahad..
    wallahua'lam..
    « Last Edit: 17 January, 2010, 01:30:56 PM by ana aisyah88 »
    "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya"

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #10 09 January, 2010, 09:26:45 PM
  • Publish Di FB
  • Kalau ada 4 orang maka ambil masa 15 setiap orang. Maka semuanya jadi satu jam. "Orang yang paling baik ialah yang belajar Al Quran dan mengajarkannya" Mula dari yang paling tidak mahir dan seterusnya. Semoga berjaya InshaAllah....
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #11 09 January, 2010, 09:27:09 PM
  • Publish Di FB
  • maksud saya 15 minit. Sorry tertinggal.

    qiraati

    • *
    • Posts: 284
    • Ukhwah Fillah Abadan Abada
      • View Profile
    Jawab #12 16 January, 2010, 02:19:05 AM
  • Publish Di FB
  • Salam alayk

    Ana pun ada terfikir bab ni apabila ana belajar mengenai pendidikan awal kanak-kanak. Sekiranya dalam nak mengejar matematik pada kanak-kanak mengikut peringkat umur. Apakah perlu juga kita buat begitu dalam bab mengaji ni. Sebabnya, cognitive development anak-anak itu tidak sama dan perlu melihat development dia bagi selaras dengan apa yang kita hendak ajar. Ramai menggunakan daya paksa..tapi akhirnya, benda itu tidak lekat di hati dia. Macammana ya
    Cuba berjuang menjadi muslimah terbaik

    mohdbadrun

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #13 13 March, 2010, 12:52:50 AM
  • Publish Di FB
  • DEBAT AGUNG: ULAMA ISLAM vs. KETUA PADERI BESAR KRISTIAN

    Assalammualaikum wrt. Wbt.   

    Saudara/ri yang dimuliakan,

    Saya terpanggil untuk mencadangkan supaya Saudara/ri turut sama mengetahui pembongkaran penyelewengan kitab Bible Kristian melalui perdebatan agung di antara Ulama Islam dan  Ketua Paderi Besar Sweden yang diadakan di bandar suci kristian, Stockholm. Perdebatan tersebut bertajuk : IS THE BIBLE TRUE WORD OF GOD?

    Dalam perdebatan agung tersebut, anda pasti terkejut setelah mengetahui bagaimana kitab Bible yang dijadikan panduan oleh penganut Kristian sekarang ini sebenarnya bukan Bible asal. Di dalamnya terdapat terlalu banyak pindaan dan penambahan yang dibuat tanpa disedari umum.

    Malah lebih menggemparkan lagi, hampir semua versi Bible berlainan sesama sendiri. Semua ini berjaya dibongkarkan dengan jelas dalam perdebatan ini sehingga tidak mampu disanggah oleh muktabar Kristian sendiri.

    Ulama Ahmad Deedat telah berjaya mengIslamkan bukan sahaja penganut Kristian malahan juga ramai paderi kristian seluruh dunia dengan kepintarannya membuktikan pemalsuan teks kitab bible.

    Beliau terlah berdebat dengan ramai ketua paderi besar dunia, di antaranya ketua paderi USA, Kanada, Australia dan Sweden dan sehingga ke hari ini telah ramai orang kristian yang mula meragui kesahihan isi kandungan Bible setelah mendengar hujahnya yang jelas, jitu dan masuk akal.

    Sehingga ke hari ini penjelasan beliau tidak mampu disanggah dengan hujah yang tepat oleh golongan muktabar kristian.

    Ahmad Deedat dianugerahkan Allah dengan kepintaran yang tinggi  dan luar biasa dalam ilmu comparative religion dan beliau seorang hafiz al-quran dan turut menghafaz lebih dari 8  versi bible. Beliau juga mampu bertutur dengan fasih lebih dari 10 jenis bahasa dunia.

    Saya merasakan amat beruntung sekiranya Saudara/ri dapat menonton perdebatan agung ini kerana kandungan ilmunya amat menarik dan boleh diperturunkan kepada cucu cicit sehingga hari kiamat. Juga ianya amat sesuai dikongsi bersama saudara mara dengan harapan tiada lagi yang menjadi murtad kelak.

    Melalui debat ini juga kita jelas dapat melihat kekuatan al-Quran sebagai mukjizat yang terpelihara sehingga hari kiamat, dengan kekuatan bahasanya tanpa sebarang kesilapan grammar dan kekuatan isinya disebalik bahasanya, jelas sekali tidak seperti Bible yang diselewengkan.

    Saya sedia mengirimkan perdebatan tersebut dlm bentuk VCD (mengandungi 3cd) kepada Saudara/ri dengan harga RM13.00 setiap set (1 set= 3cd= RM13). Saudara/ri hanya perlu memberikan kepada saya NAMA Saudara/ri, ALAMAT POS LENGKAP untuk penghantaran pos serta NOMBOR HANDPHONE. Bayaran boleh dibuat melalui kiriman wang/ cek atau Banking Online SETELAH penghantaran selamat diterima

    Wassalam.
    MOHD BADRUN BIN MOHD ARSHAD
    Email ke: mohdbadrun@yahoo.com
    No. HP: 019-4050395
    skype Name: mohdbadrun

    Selayang, Selangor, Malaysia

    Jika berminat, sila emailkan nama, alamat dan h/p no ke:
    Email ke: mohdbadrun@yahoo.com
    Atau sms ke: 019-4050395


    •   Sila sebarkan email ini kepada rakan-rakan anda agar perkara yang baik dapat kita kongsi bersama.


    WEB RASMI: http://www.debatagung.com


    islam_indah

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #14 05 April, 2010, 01:39:15 AM
  • Publish Di FB
  • debat nie off course bukan dalam bahasa melayu kan?ada subtitle tak.kalo tiada,susah kita nak faham.

    012nurul

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Jawab #15 05 April, 2010, 10:21:52 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualakum , ana terpanggil untuk membuka ..... topic ini
    ana harap kan seorang guru,,,,, mengaji untuk ana,
    ana dah lama tak mengaji jadi adaperlukan guru jika ada sesiapa ingin membantu
    ana untuk belajar boleh hubungi anda,

    Nama : nurul wahida
    Tell : 0122216539
    Alamat : Subang Jaya , (berdekatan Shah Alam )
    harap ada ustazah/ ustaz yang perihatin untuk masalah ana,
    Wasalam


    tihani

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #16 05 April, 2010, 12:34:15 PM
  • Publish Di FB
  • salam.. ana juga perlkan seorang guru untk mengajar ana.. dikawasan setapak atau wangsa maju..harap ada sesiapa boleh membantu..

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #17 20 June, 2012, 04:36:47 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..
    Pengalaman putri mengajar 7orang budak mengaji yang berbeza umur...
    Seronok...dalam masa yang sama kita boleh belajar sambil mengajar..
    Pengalaman yang takkan putri lupakan..
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #18 20 June, 2012, 04:40:34 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...

    Nak jawab soalan pula..
    Cara putri mengajar budak tu..
    Siapa yang datang awal..
    Putri akan ajar dulu...

    aini zinnirah

    • *
    • Posts: 479
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Jawab #19 20 June, 2012, 05:12:53 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualakum , ana terpanggil untuk membuka ..... topic ini
    ana harap kan seorang guru,,,,, mengaji untuk ana,
    ana dah lama tak mengaji jadi adaperlukan guru jika ada sesiapa ingin membantu
    ana untuk belajar boleh hubungi anda,

    Nama : nurul wahida
    Tell : 0122216539
    Alamat : Subang Jaya , (berdekatan Shah Alam )
    harap ada ustazah/ ustaz yang perihatin untuk masalah ana,
    Wasalam

    Assalamualaikum dik..Alhamdulillah niat adik tu bagus. Ramai juga rakan-rakan kita diluar sana yang tak tahu mengaji dan tak mahu mengaji. Dan bertambah memalukan lagi apabila mereka bersikap sombong dengan Al-Quran itu sendiri.

    Pada pendapat aini, wahida perlu cari guru yang boleh mengajar wahida yang berdekatan dengan tempat tinggal wanida. Ya benar lebih jauh, bertambah ganjaran allah tu. Tapi dari aspek kesinambungan semasa belajar nanti agak merumitkan wahida. Daripada apa yang aini pernah diberitahu bahawa, belajar mengaja ni perlu istiqamah.. Kalau seminggu sekali sahaja, agak sukar untuk kita memgingati cara pembacaan melainkan sekiranya kita sudah mahir sedikit.

    Kalau wahida berminat juga, di dalam Uitm Shah Alam ramai ustaz ustzah yang secara rela mengalukan pelajar-pelajar mahupun seseipa sahaja yang mahu belajar mengaji. Tambahan pula, banyak dan terlalu banyak juga aktiviti harian mahupun mingguan yang dianjurkan oleh pihak Universiti dalam usaha membantu orang ramai bijak dalam mendalami al-quran. Bukan sekadar belajar membaca je dik, malah sekiranya berminat, adik juga boleh mengikuti kelas-kelas terjemahhan dan hadith.. Insya-Allah sekadar berkongsi,semoga membantu kamu wahida....
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    44 Replies
    10787 Views
    Last post 13 June, 2013, 07:49:35 AM
    by mashatul
    20 Replies
    7700 Views
    Last post 01 January, 2010, 01:26:38 PM
    by SNF
    3 Replies
    935 Views
    Last post 13 September, 2012, 02:16:33 PM
    by amirsuraya