Doa Rabitah

*

Author Topic: Doa Rabitah  (Read 18852 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

28 May, 2007, 01:06:49 PM
  • Publish
  • YA ALLAH,

    Engkau mengetahui hati-hati ini

    telah berkumpul kerana mengasihiMU,

    bertemu untuk mematuhi perintahMU,

    bersatu memikul beban dakwahMU,

    hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk

    mendaulat & menyokong syariatMU,

    maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...

    Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini

    akan jalanNYA yang sebenar,

    Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu

    yang tidak kunkung malap,

    Lapangkanlah hati-hati ini dengan

    limpahan iman dan keyakinan

    dan keindahan tawakkal kepadaMU,

    Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan

    ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,

    Jika Engkau mentakdirkan mati,

    maka matikanlah pemilik hati-hati ini

    sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,

    Engkaulah sebaik-baik sandaran

    dan sebaik-baik penolong,

    YA ALLAH,

    Perkenankanlah permintaan ini...
    ~ameen~.. :o ::) :o

    ::Salam Ukhuwwah untuk warga Halaqah.net::
    -Saat perjalanan adalah pencarian diri...semoga sentiasa dalam redhaNYA-

    Reply #1 28 May, 2007, 01:45:36 PM
  • Publish
  • amin.. semoga Allah bersama kita & umat islam..  >:(, :(, :o... ::)

    Reply #2 28 May, 2007, 02:43:40 PM
  • Publish
  • doa ni bace lpas zikir al matsurat
    *Image Removed*
    Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
    dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    Reply #3 28 May, 2007, 06:07:37 PM
  • Publish
  • berkumpul kita kerana Allah,berpisah jua kerana Allah........
    KETIKA SATU PINTU KEBAHAGIAAN TERTUTUP, PINTU LAIN DIBUKAKAN.TAPI SERINGKALI KITA TERPAKU TERLALU LAMA PADA PINTU YANG TERTUTUP SEHINGGA TIDAK MELIHAT PINTU LAIN YANG DIBUKAKAN BAGI KITA.

    Reply #4 05 September, 2007, 03:12:08 PM
  • Publish
  • ameen..
    "....dan brgaullah dengan mereka dengan cara yang patut,jika kau tidak menyukai mereka,(maka bersabarlah)kerana boleh jadi kau tidak menyukai sesuatu..padahal Allah menjadikn kebaikan yang banyak padanya"...(Annisa' : 19)

    Reply #5 23 May, 2009, 08:29:36 AM
  • Publish
  • assalamualaikum w.r.b.t..............
    sy nak cri doa rabitah bkn lah maksudnya shaja.....
    klu t'jmpa .....tlh kasi tau dop.....
    kat ddia_175@yahoo.com

    wslm.......

    Reply #6 23 May, 2009, 08:34:02 AM
  • Publish
  • assalamualaikum w.r.b.t..............
    sy nak cri doa rabitah bkn lah maksudnya shaja.....
    klu t'jmpa .....tlh kasi tau dop.....
    kat ddia_175@yahoo.com

    wslm.......


    "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

    Reply #7 23 May, 2009, 08:38:25 AM
  • Publish
  • "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #8 23 May, 2009, 08:39:55 AM
  • Publish




  • Hairil.. Terjemahan takde ke ek.. Hmm


    YA ALLAH,

    Engkau mengetahui hati-hati ini

    telah berkumpul kerana mengasihiMU,

    bertemu untuk mematuhi perintahMU,

    bersatu memikul beban dakwahMU,

    hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk

    mendaulat & menyokong syariatMU,

    maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...

    Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini

    akan jalanNYA yang sebenar,

    Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu

    yang tidak kunkung malap,

    Lapangkanlah hati-hati ini dengan

    limpahan iman dan keyakinan

    dan keindahan tawakkal kepadaMU,

    Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan

    ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,

    Jika Engkau mentakdirkan mati,

    maka matikanlah pemilik hati-hati ini

    sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,

    Engkaulah sebaik-baik sandaran

    dan sebaik-baik penolong,

    YA ALLAH,

    Perkenankanlah permintaan ini...
    ~ameen~.. :o ::) :o

    ::Salam Ukhuwwah untuk warga Halaqah.net::

    Reply #9 23 May, 2009, 08:56:39 AM
  • Publish
  • Er.. yg atas tu ke.. :sedihnya:.. Terima kasih hairil..

    Reply #10 23 May, 2009, 05:51:08 PM
  • Publish
  • Sesungguhnya Engkau tahu
    bahwa hati ini telah berpadu
    berhimpun dalam naungan cintaMu
    bertemu dalam ketaatan
    bersatu dalam perjuangan
    menegakkan syariat dalam kehidupan

    Kuatkanlah ikatannya
    kekalkanlah cintanya
    tunjukilah jalan-jalannya
    terangilah dengan cahayamu
    yang tiada pernah padam
    Ya Rabbi bimbinglah kami

    Lapangkanlah dada kami
    dengan karunia iman
    dan indahnya tawakal padaMu
    hidupkan dengan ma'rifatMu
    matikan dalam syahid di jalan Mu
    Engkaulah pelindung dan pembela
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    Reply #11 01 January, 2010, 11:12:24 PM
  • Publish
  • Do’a rabitah merupakan sebahagian dari risalah Al –Mathurat ,
    iaitu wirid yang dibaca pada pagi dan petang, baik sebagai rangkaian wazhifah kubra atau sughra.
    Atau pun boleh membacanya selepas solat.
    Biasanya dilakukan secara sendirian atau berjemaah.

    Do’a rabitah ini istimewa, Antaranya:-

    1. Kepada para pendakwah,agar mereka selalu mengingat prinsip-prinsip perjuangan dengan membaca do’a ini.
    2. Do'a ini bertujuan menyatukan hati pada para dakwah.
    3. Dengan do’a rabitah ini kita memahami bahawa dakwah telah menyatukan para aktivis dari pelbagai generasi semenjak ada kegiatan dakwah di mukabumi ini sehinggalah ke hari kiamat.
    4. Dengan do’a rabithah ini kita memahami bahawa gerak kerja  dakwah adalah jamaah, bukan jam’iyyah, dan syirkah.

    [box title=Jemaah]Jamaah adalah wadah yang mengumpulkan hati-hati dan fizikal anggota dalam waktu yang sama, bahkan pertemuan hati perlu lebih intensif dan tidak boleh terputus dibandingkan denganpertemuan secara fizikal dalam pertemuan tanzim maupun yang lain.[/box]
    [box title=Jam'iyyah & Syirkah]
    Jami’yyah ertinya organisasi massa, yayasan, NGO, partai politik dan sebagainya. Pertemuan ini umumnya lebih mementingkan pertemuan secara fizikal yang bersifat struktur dan formal, yang kurang memerhatikan pertemuan hati dan batin. Oleh itu, biasannya boleh terjadi konflik dan pergeseran di sesama anggota organisasi itu.Sementara syirkah pula merujuk kepada usaha perniagaan atau bisnes.[/box]

    "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela AgamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh".
    Surah AsSaff ayat:4
       



    Reply #12 15 November, 2010, 06:51:07 AM
  • Publish






  • YA ALLAH,

    Engkau mengetahui hati-hati ini

    telah berkumpul kerana mengasihiMU,

    bertemu untuk mematuhi perintahMU,

    bersatu memikul beban dakwahMU,

    hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk

    mendaulat & menyokong syariatMU,

    maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...

    Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini

    akan jalanNYA yang sebenar,

    Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu

    yang tidak kunkung malap,

    Lapangkanlah hati-hati ini dengan

    limpahan iman dan keyakinan

    dan keindahan tawakkal kepadaMU,

    Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan

    ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,

    Jika Engkau mentakdirkan mati,

    maka matikanlah pemilik hati-hati ini

    sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,

    Engkaulah sebaik-baik sandaran

    dan sebaik-baik penolong,

    YA ALLAH,

    Perkenankanlah permintaan ini...
    ~ameen~.. :o ::) :o

    ::Salam Ukhuwwah untuk warga Halaqah.net::


    Reply #13 15 November, 2010, 07:29:13 AM
  • Publish
  • Doa yang dilagukan

    rabithah - izzatul islam
    Mrs. Ikan Pari

    Reply #14 15 November, 2010, 08:22:54 AM
  • Publish
  •  :) Terima kasih diatas kiriman lagu ini....menjadi pembuka wadah dipagi hari masa kak sampai kat office.
         Semua rakan rakan diam mendengar alunan doa rabitah ini.

    Reply #15 15 November, 2010, 09:57:57 AM
  • Publish
  • Terima kasih alunan doa yg indah dan syahdu ini....

    Reply #16 07 April, 2011, 11:10:42 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...


    Doa Rabitah ialah doa minta supaya dieratkan jalinan hati sesama manusia..Begini bacaannya:

    اللهم اِنّكَ تَعْلَم اَنّ هَذِهِ القُلُوبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ وَتَوَحَّدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيعَتِكَ فَوَثِّقِ اللهمَ رَابِطَتَهَا وَاَدِمْ وُدَّهَا وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلَئَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِي لا يَخْبُو وَاشْرَحْ صُدُورَهَا بِفَيْضِ الاِيمَانِ بِكَ وَجَمِيلِ التَوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاحْيِهَا اللهم عَلَى دِينِكَ وَاَمِتْهَا عَلَى الشَهَادَةِ فِي سَبِيْلِكَ اِنَّكَ نِعْمَ المَوْلَى وَنِعْمَ النَصِيْرِِ

    Maksudnya:

    "Ya Allah,Sesungguhnya Engkau tahu bahwa hati ini telah berpadu berhimpun dalam naungan cintaMu, bertemu dalam ketaatan, bersatu dalam perjuangan menegakkan syariat dalam kehidupan.
    Kuatkanlah ikatannya kekalkanlah cintanya, tunjukilah jalan-jalannya terangilah dengan cahayaMu yang tiada pernah padam, Ya Rabbi bimbinglah kami.Lapangkanlah dada kami dengan karunia iman dan indahnya tawakal padaMu, hidupkan dengan ma’rifatMu matikan dalam syahid di jalanMu, Engkaulah pelindung dan pembela"
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    Reply #17 07 April, 2011, 11:44:20 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...


    Doa Rabitah ialah doa minta supaya dieratkan jalinan hati sesama manusia..Begini bacaannya:

    اللهم اِنّكَ تَعْلَم اَنّ هَذِهِ القُلُوبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ وَتَوَحَّدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيعَتِكَ فَوَثِّقِ اللهمَ رَابِطَتَهَا وَاَدِمْ وُدَّهَا وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلَئَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِي لا يَخْبُو وَاشْرَحْ صُدُورَهَا بِفَيْضِ الاِيمَانِ بِكَ وَجَمِيلِ التَوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاحْيِهَا اللهم عَلَى دِينِكَ وَاَمِتْهَا عَلَى الشَهَادَةِ فِي سَبِيْلِكَ اِنَّكَ نِعْمَ المَوْلَى وَنِعْمَ النَصِيْرِِ

    Maksudnya:

    "Ya Allah,Sesungguhnya Engkau tahu bahwa hati ini telah berpadu berhimpun dalam naungan cintaMu, bertemu dalam ketaatan, bersatu dalam perjuangan menegakkan syariat dalam kehidupan.
    Kuatkanlah ikatannya kekalkanlah cintanya, tunjukilah jalan-jalannya terangilah dengan cahayaMu yang tiada pernah padam, Ya Rabbi bimbinglah kami.Lapangkanlah dada kami dengan karunia iman dan indahnya tawakal padaMu, hidupkan dengan ma’rifatMu matikan dalam syahid di jalanMu, Engkaulah pelindung dan pembela"

     :aamiin: Ya Allah...........
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    Reply #18 20 July, 2011, 10:56:32 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Dulu masa zaman kanak-kanak..
    Tak suka dengan nama ini
    Sebab selalu kena ejek sebab memiliki nama yang pelik dan jarang diberikan pada nama anak..
    Tapi sekarang bila diri ini sudah tahu makna sebenar2 nama ini..
    Ya Allah..diri ini tak mampu memikul nama ini...
    :'(...

    Reply #19 20 July, 2011, 11:44:48 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Dulu masa zaman kanak-kanak..
    Tak suka dengan nama ini
    Sebab selalu kena ejek sebab memiliki nama yang pelik dan jarang diberikan pada nama anak..
    Tapi sekarang bila diri ini sudah tahu makna sebenar2 nama ini..
    Ya Allah..diri ini tak mampu memikul nama ini...
    :'(...
    maknanya?
    YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
    kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

    divider3
    halaqahforum4