Doa Rabitah

Author Topic: Doa Rabitah  (Read 24823 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

AlisSyafiah

  • *
  • ::..Allahu Ghayatuna..::
    • View Profile
28 May, 2007, 01:06:49 PM
YA ALLAH,

Engkau mengetahui hati-hati ini

telah berkumpul kerana mengasihiMU,

bertemu untuk mematuhi perintahMU,

bersatu memikul beban dakwahMU,

hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk

mendaulat & menyokong syariatMU,

maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...

Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini

akan jalanNYA yang sebenar,

Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu

yang tidak kunkung malap,

Lapangkanlah hati-hati ini dengan

limpahan iman dan keyakinan

dan keindahan tawakkal kepadaMU,

Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan

ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,

Jika Engkau mentakdirkan mati,

maka matikanlah pemilik hati-hati ini

sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,

Engkaulah sebaik-baik sandaran

dan sebaik-baik penolong,

YA ALLAH,

Perkenankanlah permintaan ini...
~ameen~.. :o ::) :o

::Salam Ukhuwwah untuk warga Halaqah.net::
-Saat perjalanan adalah pencarian diri...semoga sentiasa dalam redhaNYA-

Reply #1 28 May, 2007, 01:45:36 PM
amin.. semoga Allah bersama kita & umat islam..  >:(, :(, :o... ::)

faseh

  • *
  • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
    • View Profile
Reply #2 28 May, 2007, 02:43:40 PM
doa ni bace lpas zikir al matsurat
*Image Removed*
Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
Amin...

alyani

  • *
  • amna_mujahidah
    • View Profile
Reply #3 28 May, 2007, 06:07:37 PM
berkumpul kita kerana Allah,berpisah jua kerana Allah........
KETIKA SATU PINTU KEBAHAGIAAN TERTUTUP, PINTU LAIN DIBUKAKAN.TAPI SERINGKALI KITA TERPAKU TERLALU LAMA PADA PINTU YANG TERTUTUP SEHINGGA TIDAK MELIHAT PINTU LAIN YANG DIBUKAKAN BAGI KITA.

amirul

  • *
  • SALAM UKHWAH.. :)
    • View Profile
Reply #4 05 September, 2007, 03:12:08 PM
ameen..
"....dan brgaullah dengan mereka dengan cara yang patut,jika kau tidak menyukai mereka,(maka bersabarlah)kerana boleh jadi kau tidak menyukai sesuatu..padahal Allah menjadikn kebaikan yang banyak padanya"...(Annisa' : 19)

Reply #5 23 May, 2009, 08:29:36 AM
assalamualaikum w.r.b.t..............
sy nak cri doa rabitah bkn lah maksudnya shaja.....
klu t'jmpa .....tlh kasi tau dop.....
kat ddia_175@yahoo.com

wslm.......

Reply #6 23 May, 2009, 08:34:02 AM
assalamualaikum w.r.b.t..............
sy nak cri doa rabitah bkn lah maksudnya shaja.....
klu t'jmpa .....tlh kasi tau dop.....
kat ddia_175@yahoo.com

wslm.......

"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #7 23 May, 2009, 08:38:25 AM
"Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
assiddiq@ymail.com

Reply #8 23 May, 2009, 08:39:55 AM



Hairil.. Terjemahan takde ke ek.. Hmm

YA ALLAH,

Engkau mengetahui hati-hati ini

telah berkumpul kerana mengasihiMU,

bertemu untuk mematuhi perintahMU,

bersatu memikul beban dakwahMU,

hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk

mendaulat & menyokong syariatMU,

maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...

Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini

akan jalanNYA yang sebenar,

Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu

yang tidak kunkung malap,

Lapangkanlah hati-hati ini dengan

limpahan iman dan keyakinan

dan keindahan tawakkal kepadaMU,

Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan

ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,

Jika Engkau mentakdirkan mati,

maka matikanlah pemilik hati-hati ini

sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,

Engkaulah sebaik-baik sandaran

dan sebaik-baik penolong,

YA ALLAH,

Perkenankanlah permintaan ini...
~ameen~.. :o ::) :o

::Salam Ukhuwwah untuk warga Halaqah.net::

assiddiq

  • *
  • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
    • View Profile
Reply #9 23 May, 2009, 08:56:39 AM
Er.. yg atas tu ke.. :sedihnya:.. Terima kasih hairil..

peluru

  • *
  • Mujahidin
    • View Profile
Reply #10 23 May, 2009, 05:51:08 PM
Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela
-hOLla-

...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
[img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

SNF

  • *
  • "Kau ibarat permata berharga"
    • View Profile
Reply #11 01 January, 2010, 11:12:24 PM
Do’a rabitah merupakan sebahagian dari risalah Al –Mathurat ,
iaitu wirid yang dibaca pada pagi dan petang, baik sebagai rangkaian wazhifah kubra atau sughra.
Atau pun boleh membacanya selepas solat.
Biasanya dilakukan secara sendirian atau berjemaah.

Do’a rabitah ini istimewa, Antaranya:-

1. Kepada para pendakwah,agar mereka selalu mengingat prinsip-prinsip perjuangan dengan membaca do’a ini.
2. Do'a ini bertujuan menyatukan hati pada para dakwah.
3. Dengan do’a rabitah ini kita memahami bahawa dakwah telah menyatukan para aktivis dari pelbagai generasi semenjak ada kegiatan dakwah di mukabumi ini sehinggalah ke hari kiamat.
4. Dengan do’a rabithah ini kita memahami bahawa gerak kerja  dakwah adalah jamaah, bukan jam’iyyah, dan syirkah.

[box title=Jemaah]Jamaah adalah wadah yang mengumpulkan hati-hati dan fizikal anggota dalam waktu yang sama, bahkan pertemuan hati perlu lebih intensif dan tidak boleh terputus dibandingkan denganpertemuan secara fizikal dalam pertemuan tanzim maupun yang lain.[/box]
[box title=Jam'iyyah & Syirkah]
Jami’yyah ertinya organisasi massa, yayasan, NGO, partai politik dan sebagainya. Pertemuan ini umumnya lebih mementingkan pertemuan secara fizikal yang bersifat struktur dan formal, yang kurang memerhatikan pertemuan hati dan batin. Oleh itu, biasannya boleh terjadi konflik dan pergeseran di sesama anggota organisasi itu.Sementara syirkah pula merujuk kepada usaha perniagaan atau bisnes.[/box]

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela AgamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh".
Surah AsSaff ayat:4
   



cahaya pencinta

  • *
  • Dalam pahit hidup, aku merasa manisnya~
    • View Profile
Reply #12 15 November, 2010, 06:51:07 AM





YA ALLAH,

Engkau mengetahui hati-hati ini

telah berkumpul kerana mengasihiMU,

bertemu untuk mematuhi perintahMU,

bersatu memikul beban dakwahMU,

hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk

mendaulat & menyokong syariatMU,

maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...

Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini

akan jalanNYA yang sebenar,

Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu

yang tidak kunkung malap,

Lapangkanlah hati-hati ini dengan

limpahan iman dan keyakinan

dan keindahan tawakkal kepadaMU,

Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan

ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,

Jika Engkau mentakdirkan mati,

maka matikanlah pemilik hati-hati ini

sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,

Engkaulah sebaik-baik sandaran

dan sebaik-baik penolong,

YA ALLAH,

Perkenankanlah permintaan ini...
~ameen~.. :o ::) :o

::Salam Ukhuwwah untuk warga Halaqah.net::

Reply #13 15 November, 2010, 07:29:13 AM
Doa yang dilagukan

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=eaTXaL4nX88" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">rabithah - izzatul islam</a>
Mrs. Ikan Pari

Reply #14 15 November, 2010, 08:22:54 AM
 :) Terima kasih diatas kiriman lagu ini....menjadi pembuka wadah dipagi hari masa kak sampai kat office.
     Semua rakan rakan diam mendengar alunan doa rabitah ini.

Reply #15 15 November, 2010, 09:57:57 AM
Terima kasih alunan doa yg indah dan syahdu ini....

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #16 07 April, 2011, 11:10:42 PM
Assalamualaikum...


Doa Rabitah ialah doa minta supaya dieratkan jalinan hati sesama manusia..Begini bacaannya:

اللهم اِنّكَ تَعْلَم اَنّ هَذِهِ القُلُوبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ وَتَوَحَّدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيعَتِكَ فَوَثِّقِ اللهمَ رَابِطَتَهَا وَاَدِمْ وُدَّهَا وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلَئَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِي لا يَخْبُو وَاشْرَحْ صُدُورَهَا بِفَيْضِ الاِيمَانِ بِكَ وَجَمِيلِ التَوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاحْيِهَا اللهم عَلَى دِينِكَ وَاَمِتْهَا عَلَى الشَهَادَةِ فِي سَبِيْلِكَ اِنَّكَ نِعْمَ المَوْلَى وَنِعْمَ النَصِيْرِِ

Maksudnya:

"Ya Allah,Sesungguhnya Engkau tahu bahwa hati ini telah berpadu berhimpun dalam naungan cintaMu, bertemu dalam ketaatan, bersatu dalam perjuangan menegakkan syariat dalam kehidupan.
Kuatkanlah ikatannya kekalkanlah cintanya, tunjukilah jalan-jalannya terangilah dengan cahayaMu yang tiada pernah padam, Ya Rabbi bimbinglah kami.Lapangkanlah dada kami dengan karunia iman dan indahnya tawakal padaMu, hidupkan dengan ma’rifatMu matikan dalam syahid di jalanMu, Engkaulah pelindung dan pembela"
Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

nazirul razali

  • *
  • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
    • View Profile
Reply #17 07 April, 2011, 11:44:20 PM
Assalamualaikum...


Doa Rabitah ialah doa minta supaya dieratkan jalinan hati sesama manusia..Begini bacaannya:

اللهم اِنّكَ تَعْلَم اَنّ هَذِهِ القُلُوبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ وَتَوَحَّدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيعَتِكَ فَوَثِّقِ اللهمَ رَابِطَتَهَا وَاَدِمْ وُدَّهَا وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلَئَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِي لا يَخْبُو وَاشْرَحْ صُدُورَهَا بِفَيْضِ الاِيمَانِ بِكَ وَجَمِيلِ التَوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاحْيِهَا اللهم عَلَى دِينِكَ وَاَمِتْهَا عَلَى الشَهَادَةِ فِي سَبِيْلِكَ اِنَّكَ نِعْمَ المَوْلَى وَنِعْمَ النَصِيْرِِ

Maksudnya:

"Ya Allah,Sesungguhnya Engkau tahu bahwa hati ini telah berpadu berhimpun dalam naungan cintaMu, bertemu dalam ketaatan, bersatu dalam perjuangan menegakkan syariat dalam kehidupan.
Kuatkanlah ikatannya kekalkanlah cintanya, tunjukilah jalan-jalannya terangilah dengan cahayaMu yang tiada pernah padam, Ya Rabbi bimbinglah kami.Lapangkanlah dada kami dengan karunia iman dan indahnya tawakal padaMu, hidupkan dengan ma’rifatMu matikan dalam syahid di jalanMu, Engkaulah pelindung dan pembela"

 :aamiin: Ya Allah...........
<')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                     <')))))<

putri_hambali

  • *
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
Reply #18 20 July, 2011, 10:56:32 PM
Assalamualaikum...

Dulu masa zaman kanak-kanak..
Tak suka dengan nama ini
Sebab selalu kena ejek sebab memiliki nama yang pelik dan jarang diberikan pada nama anak..
Tapi sekarang bila diri ini sudah tahu makna sebenar2 nama ini..
Ya Allah..diri ini tak mampu memikul nama ini...
:'(...

Reply #19 20 July, 2011, 11:44:48 PM
Assalamualaikum...

Dulu masa zaman kanak-kanak..
Tak suka dengan nama ini
Sebab selalu kena ejek sebab memiliki nama yang pelik dan jarang diberikan pada nama anak..
Tapi sekarang bila diri ini sudah tahu makna sebenar2 nama ini..
Ya Allah..diri ini tak mampu memikul nama ini...
:'(...
maknanya?
YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

divider3
halaqahforum4