Kenduri Arwah dan Kenduri Tahlil....

*

Author Topic: Kenduri Arwah dan Kenduri Tahlil....  (Read 30783 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Mahyuddin

  • *
  • Posts: 84
    • View Profile
12 April, 2008, 12:38:49 AM
  • Publish
  •  :)

    ana nak tanya soalan berkenaan dengan kenduri tahlil kematian. sepeti mana yang antum pernah dengar....tiap kali antara ahli keluarga kita yang meninggal...ramai orang kata kena buat kenduri tahlil 7 mlm...40 mlm dan sebagainya. ana nak bertanya...pernahkah Rasulullah saw melakukan kenduri tahlil kematian...dan boleh tak sertakan dalil jika ada. :jaz:

    wallahu a'lam
    « Last Edit: 12 September, 2009, 06:15:25 AM by Ummi Munaliza »
    "Hidup dan matiku, hanya kerana redha ALLAH taala"

    Raidoss

    • *
    • Posts: 103
      • View Profile
    Reply #1 20 August, 2009, 11:49:57 PM
  • Publish
  • Salam.

    Ingin saya menyentuh sedikit tentang majlis tahlil yang kekadang bole membebankan penganut islam itu sendiri dan bagi yang kurang ilmu akan menganggap majlis tahlil itu wajib.

    Apa yang ada dalam fikiran anda semua bila di tanya pasal Kenduri Tahlil? Pada pendapat saya majoriti akan terfikir mesti ada makan makan. Kalau pergi umah org berada, menunya mesti sedap sedap dan sebaliknya.Kita pergi kerana menunaikan jemputan atau semata mata makan.

    Umumnya majlis ini dlm budaya kita selalunya dibuat selama 3 hari, hari ke 7 pastu pada hari ke 100 pulak. Saya bukan berhajat nak membahaskan hukum majlis tahlil itu sendiri, banyak khilaf ulamak mengenainya. Sahabat bole lah cari sendiri.Tetapi apa yang saya nak sentuh ialah perlaksanaan majlis itu sendiri.


    Bagi yang mampu tidak menjadi masalah untuk buat majlis ini bahkan memberi makan kpd org amat di galakkan.
    Cuba bayangkan kpd mereka yng kurang mampu? Terpaksa berfikir panjang mana nak cekau duit nak buat majlis ni kadang kadang siap kena sewa kemah pulak.

    Ada juga majlis tahlil ni di buat oleh sedara mara/waris simati dengan duit simati yang belum diselesaikan pembahagian harta pusakanya atau juga duit anak anak waris yang telah menjadi yatim piatu. Kalau tak buat org mengata pulak, bila buat tak kena dengan hukum pulak.Ini terjadi pada hemah saya kerana kita sibuk sibuk nak buat jamuan Tahlil.

    Pernahkah sahabat semua pergi ke majlis tahlil tanpa ada jamuan? bagi sendiri belum pernah lagi.Bagaimana kita bole ubah mindset (TAHLIL = MAKAN & MINUM) jemaah/masyarakat kita dari terus membebankan waris/keluarga simati dan juga pemikiran waris/keluarga simati daripada perlu memikirkan senarai menu untuk dijamu kpd tetamu bila ada kematian.


    Bolehlah kita berbincang disini agar perkara yang kita buat itu di redhai Allah s.w.t

    Wasalam.

    Monte Carlo

    • *
    • Posts: 62
    • Islam Untuk Semua
      • View Profile
    Reply #2 21 August, 2009, 02:09:08 AM
  • Publish
  • Saya amat bersetuju dengan saudara....mentaliti masyarakat kita telah dipengaruhi dengan amalan yang menyalahi islam.....kalau ada saja kematian mesti nak kena buat kenduri tahlil.....orang-orang yang datang makan tu tak sedarkah yang dia makan tu mungkin harta anak yatim (harta arwah yang patut dapat kat waris )....kita perlu sedar bukan ini yang nabi ajarkan pada umatnya....nabi ajar kita agar jiran tetangga dan saudara mara yang membawa makanan dan keperluan kepada keluarga si mati....janganlah kita sedap-sedap makan tanpa disedari kita termasuk dalam golongan yang makan harta anak yatim.....nauzubillah.
    <a href="http://www.coklatminda.com/?ref=purnamanila" target="_blank">coklatminda.com[/url]
    <a href="http://www.macaplaza.com/?ref=purnamanila" target="_blank">macaplaza.com[/url]

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #3 21 August, 2009, 08:31:47 AM
  • Publish

  • Sila klik di sini    Perihal Kematian Dan Kenduri Arwah

    Adakah menjamu orang ramai makan dan minum itu menyalahi dari segi hukum syarak? Siapa yang rasa mahu menjamu makanan dipersilakan, cumanya kena faham bahawa kenduri tahlil itu bukan wajib.

    Satu yang kita perlu lihat secara positif, masyarakat hari ini, terlalu sibuk dan tidak ambik perhatian dengan jiran dan kejiranan. Bagi saya, jika kita membuat satu-satu majlis seperti menjamu makan dengan sempena sesuatu perkara, kita akan menjemput jiran,maka secara tidak langsung kita membina hubungan silaturahim dengan jiran dan saudara mara.

    Jika tidak ada majlis jamuan makan, adakah saudara mara atau jiran tetangga mahu saja-saja datang rumah kita untuk membina silaturahim ini? Melalui majlis tahlil dan Yassin, sekurang-kurangnya saudara yang jauh, jiran tetangga akan datang juga untuk mengeratkan hubungan persaudaraan ini. Hanya jangan kita menanggap majlis tahlil itu wajib.

    Daripada menjamu makan di majlis hari jadi yang akan timbul perkara yang lagha atau selingan maksiat, baiklah buat bacaan Yassin dan Tahlil, ada keberkatannya. Apahal pun, menjamu orang makan tidak salah, malah digalakkan.

    Lagi satu, ya, kalau seorang anak itu, tidak buat majlis tahlil, tapi dia sentiasa mengirimkan hadiah buat ayah bondanya yang telah arwah, melalui sedekah, wakaf dan doa. Tapi mana-mana anak yang tidak ambik kesah tu, sekurangnya dia teringat buat majlis Tahlil dan Yassin, tu dah kira baik untuk memberi hadiah buat ayah bondanya. kalau nak harap dia bacakan yassin dan tahlil, dia tak buat, Jadi bila dia buat majlis yassin dan tahli tu setahun sekali tu , sekurangnya adalah juga hadiah yang ayah dan bonda nya terima dibarzakh sana.

    « Last Edit: 21 August, 2009, 03:57:42 PM by ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Sehati Sejiwa

    • *
    • Posts: 207
      • View Profile
    Reply #4 21 August, 2009, 09:16:22 AM
  • Publish


  • Mengikut pendapat imam Syafie sendiri, kenduri arwah tidak digalakkan. Ini kerana ditakuti salah faham yang akan ditimbulkan oleh mereka yang kurang mantap akidah atau ilmunya. Tetapi di kalangan ashab (kawan dan ulama di kalangan pengikut beliau) ramai yang mengatakan ia sunat, dan sampai pahalanya kepada mayat. Ini kerana hadis yang mengatakan terputus amalan anak Adam setelah meninggal itu, melainkan melalui tiga perkara. Antaranya anak yang soleh yang berdoa untuknya. Jadi kalau tahlil itu dengan permintaan anaknya, bererti amalan dan usahanya sendiri, termasuk dalam firman-Nya yang bermaksud: Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang diusahakannya (an-Najmi-39).

    Begitu juga amalan orang lain yang diniatkan dan dihadiahkan kepadanya kerana ini bererti amalannya sendiri, sama ada dengan permintaan anaknya sendiri atau pemberian orang lain. Ini semua dikira amalan yang berpunca daripada usaha atau amalan si mati tersebut juga, seperti sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: Orang yang menunjuk kepada kebaikan itu adalah seperti orang yang mengerjakannya.

    Begitu juga mereka yang meneroka satu perbuatan yang baik, maka baginya pahala amalannya sendiri dan pahala mereka yang mengikutinya hingga hari kiamat tidak berkurangan pahala mereka sedikit pun. (hadis Muslim).

    "Dan firman-Nya lagi yang bermaksud: Sesiapa yang mengerjakan suatu kebaikan, Kami tambah pada kebaikan tersebut. "(Asyura-23).

    Adapun pahala atau dosa yang berpunca daripadanya seperti anaknya sendiri dan amalan orang lain yang dihadiahkan kepadanya, atau disebabkan oleh anak atau keturunannya itu termasuk dalam amalan usahanya sendiri juga.

    Kata ulama, segala pahala amalan anaknya akan sampai kepada bapanya tanpa perlukan niat, malah secara terus. Tetapi amalan keburukan orang lain tidak akan sampai melainkan ia berpunca daripadanya. Sabda Nabi, sesungguhnya bagi seseorang itu apa yang diniatkannya, sebab itu orang lain boleh berdoa atau bersembahyang untuk saudaranya yang sudah meninggal dunia kerana pahalanya akan sampai kepada si mati tersebut.

    Firman Allah , dalam surah an-Najmi ayat 38- 39 itu telah diselaraskan oleh para ulama seperti huraian di atas, bukan seperti yang difahami oleh orang kita yang mengatakan tidak boleh sampai amalan orang lain kepada si mati.

    Itu ialah amalan yang tidak ada kaitan atau sebarang sebab langsung daripadanya, tetapi kalau amalan itu ada juga usaha atau sebab daripadanya, pasti pahala amalan itu akan sampai dan dapat diterimanya di akhirat nanti. Jika tidak tentulah sia-sia amalan atau doa kita sebagai umat Islam kepada saudaranya umat Islam yang lain. Malah dalam solat kita diajar supaya memberi salam iaitu meminta keselamatan kepada semua kaum Muslimin hamba Allah yang soleh.

    Dalam al-Quran juga Allah mengajar kita supaya berdoa dengan pelbagai doa seperti firman Allah yang bermaksud: Tuhan kami, ampunilah dosa kami dan bagi saudara kami yang telah mendahului kami dengan keimanan, dan janganlah jadikan dalam hati kami, rasa iri hati atau perasaan dendam kepada mereka yang beriman. (al-Hasyr: 10). Dan firman-Nya lagi yang bermaksud: Tuhan kami kurniakan kami dari kalangan isteri kami dan keturunan kami, mereka yang menjadi penyejuk pandangan, dan jadikanlah kami pemimpin bagi mereka yang bertakwa, (al-Furqan: 74).

    Sebab itu para ashab Syafie memilih pendapat yang tidak dipilih oleh asy-Syafie sendiri, kerana dalil-dalilnya agak kuat dan jelas, iaitu pahala amalan orang lain boleh sampai dan dapat diterima oleh orang lain yang sudah meninggal sekalipun di akhirat kelak sampai seseorang itu ada yang akan menjadi muflis kerana pahala amalannya akan diberi kepada orang lain.

    Adapun bilangan hari itu hanyalah semata-mata untuk memudahkan ingatan dan penjadualan sahaja, bukan kerana hari itu yang disuruh kita beramal untuk mengingati mayat keluarga tetapi disuruh setiap masa. Jangan pula ada orang kita yang sengaja tidak mahu faham, mereka mengatakan amalan baik itu bidaah, kerana ditentukan hari- harinya.

    Di sini timbul punca perselisihan kita dengan mereka, malah mereka mengatakan sunat pada hari tersebut. Jika difahami betul-betul (sunat itu kerana hari tersebut) maka merekalah yang mengamalkan bidaah. Adapun bukan kerana hari tertentu sahaja kerana tidak ada sebarang nas atau dalilnya, malah suatu penjadualan amalan kebaikan itu sahaja, manakala amalan itu disunatkan kerana ada nas yang menyuruh melakukannya sama ada al-Quran atau hadis atau kias atau ijmak.

    Sedangkan kalau ada jamuan pun, hendaklah diurus dan dibantu oleh orang lain sebagaimana yang disuruh oleh Rasulullah sendiri, bila kematian keluarganya Ja'afar. Bagi mereka yang selalu mempersendakan amalan kebaikan ini, kita kemukakan untuk mereka dua dalil di sini sudah cukup untuk mereka yang berfikir.

    Satu, di dalam al-Quran di mana firman Allah yang bermaksud: "Berlumba-lumbalah mengerjakan kebaikan, (al-Baqarah: 148). Satu lagi, hadis yang bermaksud: Janganlah engkau menghinakan sebarang perkara makruf (adat kebiasaan tempatan yang baik) suatu apa pun. "(riwayat Muslim).

    Hatta senyuman seseorang kepada saudaranya pun dikira amalan baik juga dan ada pahala tertentu di sisi Allah, kerana menggembirakan saudara Islam. Bagi mereka yang suka mencela kawannya yang beriman juga Allah berfirman bermaksud: "Mereka yang mencela orang-orang yang beriman yang bersuka ria memberi sedekah dan bersusah-payah memberi sedekah dengan menjamu makan fakir miskin atau membaca al-Quran dan sebagainya sekadar kemampuan mereka, lalu mereka sengaja mencela dan mengejek mereka semua, Allah akan membalas ejekan mereka dan azab seksa yang pedih." (at-Taubah: 79)

     Wallahualam.
    Tak mahu kenal sapa-sapa

    Sehati Sejiwa

    • *
    • Posts: 207
      • View Profile
    Reply #5 21 August, 2009, 09:30:24 AM
  • Publish

  • Soalan 1 :

    Penjelasan  tentang  amalan mengadakan kenduri tahlil arwah tidak ada nas dalam Islam?

    Jawapan:

    Majlis Tahlil dan doa Arwah boleh dilakukan  dan tidak bertentangan dengan  sunnah. Adapun mengadakannya pada masa dan hari-hari tertentu seperti 1,2,3,7,40 dan 100 hari tidak ada nas dan  bahkan  Bid’ah semata-mata.


    Sumber   :     http://mufti.perak.gov.my/kemusykilan/Sambutanperayaan.htm
    « Last Edit: 21 August, 2009, 09:35:34 AM by SEHATI SEJIWA »

    Sehati Sejiwa

    • *
    • Posts: 207
      • View Profile
    Reply #6 21 August, 2009, 09:35:10 AM
  • Publish

  • Soalan 2:

    1)      Apakah hukumnya apabila berlaku sesuatu kematian  keluarga  simati mengadakan kenduri yang dipanggil kenduri arwah ?

    2)      Apakah hukumnya apabila berlaku sesuatu kematian keluarga si mati mengadakan kenduri arwah selepas di kebumikan dan di hari-hari yang lain selepas itu.

    Jawapan:

    1)  Mengadakan kenduri  “ arwah” itu hukumnya harus. Tetapi ia boleh bertukar    menjadi haram jika:

    i.    makanan itu disediakan semata-mata untuk menjamu orang-orang supaya   menangisi kematian seperti adat orang Jahiliyah.

    ii.    harta  yang digunakan untuk mengadakan kenduri itu diambil dari harta  sepeninggalan  simati sebelum ia difaraidkan kerana kemungkinan ada hak-hak  anak yatim pada harta itu.

    2)  Menetapkan hari-hari tertentu untuk mengadakan kenduri arwah adalah bukan dari   ajaran Islam.

    Sumber  http://mufti.perak.gov.my/kemusykilan/Sambutanperayaan.htm

    Monte Carlo

    • *
    • Posts: 62
    • Islam Untuk Semua
      • View Profile
    Reply #7 21 August, 2009, 01:06:13 PM
  • Publish
  • Bagaimana pula dengan suruhan nabi kita agar jiran tetangga dan saudara mara yang membawa makanan kepada keluarga si mati....tidakkah perbuatan masyarakat kita iaitu keluarga si mati yang menyediakan makanan seperti melawan arus suruhan nabi tadi? tidakkah kita seperti nak kata perbuatan kita ini yang lebih baik, sebab tu kita buat? adakah nabi suruh itu sesuatu yang tidak baik? adakah dengan kita kata keluarga si mati menyediakan makanan sebab nak eratkan hubunagn silat al-rahim dapat menghalalkan perbuatan kita yang melawan arus itu? adakah boleh matlamat menghalalkan cara? kalau betul perbuatan kita ini adalah betul (iaitu keluarga si mati menyediakan makanan) kenapa Allah tidak perintahkan nabi kita buat terlebih dahulu...? sudah pasti Allah mahu nabiNya buat amalan yang terbaik....kenapa kita yang dipilih untuk buat perbuatan itu? adakah kita lebih baik dari nabi? atau apa.....

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #8 21 August, 2009, 02:19:49 PM
  • Publish
  • Bagaimana pula dengan suruhan nabi kita agar jiran tetangga dan saudara mara yang membawa makanan kepada keluarga si mati....tidakkah perbuatan masyarakat kita iaitu keluarga si mati yang menyediakan makanan seperti melawan arus suruhan nabi tadi? tidakkah kita seperti nak kata perbuatan kita ini yang lebih baik, sebab tu kita buat? adakah nabi suruh itu sesuatu yang tidak baik? adakah dengan kita kata keluarga si mati menyediakan makanan sebab nak eratkan hubunagn silat al-rahim dapat menghalalkan perbuatan kita yang melawan arus itu? adakah boleh matlamat menghalalkan cara? kalau betul perbuatan kita ini adalah betul (iaitu keluarga si mati menyediakan makanan) kenapa Allah tidak perintahkan nabi kita buat terlebih dahulu...? sudah pasti Allah mahu nabiNya buat amalan yang terbaik....kenapa kita yang dipilih untuk buat perbuatan itu? adakah kita lebih baik dari nabi? atau apa.....

    Saya rasa di sini ada silap pemahaman antara kenduri tahlil (arwah) dengan hari kematian. Apa yang di maksudkan oleh monte carlo ialah pada hari kematian, sedangkan pendapat-pendapat di atas adalah berkaitan kenduri tahlil (arwah) selepas kematian. Mungkin selepas seminggu atau sebulan atau setahun. Memang pun tidak boleh makan minum di hari kematian di rumah orang yang mengalami kesukaran tu kerana ....

    1)      Apakah hukumnya apabila berlaku sesuatu kematian  keluarga  simati mengadakan kenduri yang dipanggil kenduri arwah ? (pada hari kematian)

    2)      Apakah hukumnya apabila berlaku sesuatu kematian keluarga si mati mengadakan kenduri arwah selepas di kebumikan dan di hari-hari yang lain selepas itu.

    Jawapan:

    1)  Mengadakan kenduri  “ arwah” itu hukumnya harus. Tetapi ia boleh bertukar    menjadi haram jika:

    i.    makanan itu disediakan semata-mata untuk menjamu orang-orang supaya   menangisi kematian seperti adat orang Jahiliyah.

    ii.    harta  yang digunakan untuk mengadakan kenduri itu diambil dari harta  sepeninggalan  simati sebelum ia difaraidkan kerana kemungkinan ada hak-hak  anak yatim pada harta itu.

    2)  Menetapkan hari-hari tertentu untuk mengadakan kenduri arwah adalah bukan dari   ajaran Islam.

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #9 21 August, 2009, 03:43:14 PM
  • Publish
  • xyah kenduri tahlil pn xpe... sbb kenduri tu sekadar nk mendoakan khas tuk si mati.. ps wt tahlil,, dpt dia pahala... sbb kte sedekahkan kat dia sume... kte dpt makan,, dia dpt pahala.. kte wt amal kat org,, kte pn dapat gk pahala sbb mendoakan org lain... asalkan jgn dtg semata2 dgr name kenduri... waahhhh,, hahhahahhahahahhahahahhahhahah.....
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    Sehati Sejiwa

    • *
    • Posts: 207
      • View Profile
    Reply #10 21 August, 2009, 03:55:19 PM
  • Publish


  • Sapa-sapa nak penjelas lebih lanjut tentang perihal kematian dan tahlil sila  klik link ini   Perihal Kematian Dan Kenduri Arwah

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 12 September, 2009, 06:23:50 AM
  • Publish

  • HUKUM MENYEDIAKAN KENDURI KEMATIAN
    (Dari Majalah Pengasuh yang mana Tok Kenali antara pengasasnya , asalnya tulisan jawi)
      oleh: Hasan Ahmad

    MUQADDIMAH
       
    Sudah menjadi lumrah kepada orang melayu beragama islam di tanah air kita, apabila berlaku kematian dalam sesebuah keluarga, maka ahli keluarga si mati itu akan menyediakan makanan dan minuman.
       
    Pada kebiasaannya, keluarga si mati akan memasak dan menyediakan nasi bungkus mengikut bilangan orang yang hadir bersembahyang jenazah atau mengikut  jumlah orang yang terlibat memberi pertolongan mentajhizkan mayat, termasuk
    penggali kubur dan sebagainya. Sebaik sahaja selesai sembahyang jenazah, nasi bungkus akan diedar dan dibahagi-bahagikan kepada setiap orang yang turun dari rumah.
       
    Kemudian, pada malam pertama hingga malam ketujuh diadakan majlis tahlil kepada ruh si mati, dan sesudah majlis tahlil, keluarga si mati akan menghidangkan makanan dan minuman kepada jiran dan para jamaah yang hadir, sama ada jamuan ringan atau jamuan berat mengikut qadar kemampuan masing-masing.

    Manakalah pada malam ke-3, ke-7, ke-20, ke-40 dan ke-100 pula, pada kebiasaannya akan dihidangkan jamuan nasi dengan aneka masakan yang enak-enak. Kemudian, setiap malam jumaat selepas hari ke-7 hingga hari ke-40 atau kadang-kadang sehingga hari ke-100, diadakan lagi majlis-majlis tahlil, dengan setiap lepas tahlil akan dihidangkan pelbagai hidangan dan masakan oleh ahli si
    mati.
       
    Pendek kata, menjamu makanan dan minuman selepas kematian telah menjadi tugas yang terpaksa dilakukan oleh ahli si mati, sama ada mereka terdiri dari orang kaya atau kurang berada. Kalau tidak dibuat, nescaya akan dicela oleh jiran tetangganya, kaum kerabatnya dan sahabat handainya. Bukan setakat dicemuh, malahan keluarga si mati yang tidak menurut resam turun temurun itu
    akan dipandang serong oleh masyarakat sekitar. Bermacam-macam tuduhan dan cemuhan dilemparkan kepada ahli si mati yang tidak mengikut adat tradisi itu. Umpamanya dikatakan kedekut, bakhil, tidak mengenang jasa si mati atau juga dikatakan seperti mengambus batang pisang dan sebagainya.
       
    Itulah antara ungkapan dan ujaran yang menggambarkan kejinya sesiapa yang meninggalkan tradisi tersebut, sebahagian besar dari kalangan umat islam  menganggap dari ajaran islam yang penting yang tidak boleh diabaikan, kerana ianya turut dilakukan oleh orang-orang yang berpengatahuan agama. Sama ada dari lepasan madrasah-madrasah pondok atau lepsan dari sekolah-sekolah arab/agama. Mana-mana individu yang mengkritik adat resam itu akan dicap dan dilabelkan sebagai kaum muda yang hendak merusakkan ajaran islam yang suci.
       
    Walaubagaimanapun ada jugak segolongan kecil umat islam di negara kita yang berpendapat bahawa membuat dan menjamu makanan selepas kematian adalah amalan bid'ah yang perlu ditinggalkan, kerana ia tidak pernah dibuat atau dilakukan oleh rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan sahabat-sahabatnya.
     

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #12 12 September, 2009, 06:27:02 AM
  • Publish

  •   KEMBALI KEPADA ALLAH DAN RASULNYA
       
    Penyusun merasa terpanggil untuk mengambil bahagian dalam perbincangan masalah perselisihan yang tidak ada kesudahan ini, dengan harapan semoga masyarakat kita, khususnya alim ulamak dan bijak pandai islam, dapat menilai siapakah yang sebenarnya berada di pihak yang hak dan siapakah yang berada dipihak yang kabur dalam masalah yang dinyatakan.

    Ulamak silam telah membentangkan kepada kita mengenai hukum sebenar membuat dan menjamu makanan kepada orang ramai selepas berlaku kematian. Antaranya ialah dengan cara membawa hadis-hadis yang menjelaskan secara khusus mengenai
    perkara ini:
       
      1) Hadis yang dikeluarkan oleh Abu Daud, al-Tarmizi dan Ibnu Majah dari Abdulllah bin Ja'far, beliau berkata apabila tiba berita kematian Ja'far (bin Abi Talib) nabi bersabda:
         
    Maksudnya: "Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja'afar (isteri-isteri dan anak-anaknya). Sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang mengharukan mereka.
       
    Dalam Hadis diatas, rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengharapkan jiran tetangga yang tinggal berhampiran dengan keluarga si mati agar membuat makanan kepada mereka yang ditimpakan musibah dan dukacita kematian. Ja'afar bin Abi Talib telah mati syahid dalam peperangan mu'tah pada tahun kelapan Hijrah.

    Sebaik sahaja berita kematian sampai, nabi menyuruh jiran tetangganya melakukan perkara itu kepada ahlinya bagi meringankan beban dukacita ahli keluarga si mati dengan memberi makan kepada mereka.
       
       
    2) Hadis Jarir bin Abdullah Radiallahu anhu katanya:   
         
    Maksudnya: "Kami mengira berhimpun orang ramai kepada ahli si mati dan membuat makanan selepas pengkebumiannya adalah sebahagian dari ratapan kematian".  (Diriwayatkan oelh Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Majah dengan isnad yang sahih).

    Hadis diatas menunjukkan kepada kita bahawa orang ramai yang berhimpun dirumah ahli si mati dan memakan makanan yang dimasak dan disediakan oleh ahli si mati adalah sebahagian dari perbuatan ratapan kematian. Dan ratapan selepas kematian adalah perbuatan jahiliyyah yang hukumnya adalah haram sebagaimana dimaklumi.
       
    Ahli si mati tidak patut membuat makanan dan memberi makan atau menjamu orang lain kerana perbuatan itu tidak disyara'kan.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #13 12 September, 2009, 06:37:06 AM
  • Publish

  • Dibawah ini diperturunkan pesanan beberapa ulama' besar lagi mujtahid:

       
       
    1) Imam al-Syafie menegaskan dalam kitabnya al-Umm:
       
    a)   Maksudnya:"Aku suka jiran si mati atau orang yang mempunyai pertalian keluarga dengannya (keluarga jauh) memberi makan kepada ahli mayat (si mati), yang mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya, kerana itu adalah sunnah dan itu juga ingatan (zikir) yang mulia, dan ianya adalah perbuatan golongan yang baik-baik sebelum dan selepas kita. Ini kerana apabila tiba berita kematian Ja'afar, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda:
       
    Buatlah kamu makan kepada keluarga Ja'afar kerana telah datang perkara yang mengharukan kepada mereka."

     
    b)Maksudnya: "Aku benci diadakan ma'tam iaitu perhimpunan, walaupun tidak ada tangisan kepada mereka, kerana sesungguhnya perbuatan itu memperbaharuan dukacita dan membebankan tanggungan"   (Muhammad Idris al-Syafie, al-Umm, juzuk 1 halaman 278-279)

    2) Kata Imam Nawawi adalam kitab al-Majmu': Telah berkata Imam al-Syafie dalam al-Mukhtasar:
       
      "Aku suka kepada kaum kerabat si mati dan kepada jirannya yang membuat makanan kepada ahli si mati, yang mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya. Sesungguhnya ia adalah sunnah yang dilakukan oleh golongan yang baik-baik. Kata ashab kita (ulama fiqh syafie):
       
    Membuat pelawaan sungguh-sungguh supaya ahli si mati itu makan, walaupun mayat berada dinegeri lain, juga disunatkan kepada jiran keluarga si mati membuat makanan untuk mereka."  (Imam Nawawi, al-Majmuk Syarah Muhazzab, Juzuk 5, halaman 286)

    3) Sahib al-Syamail dan orang lain berpendapat:
       
    "Ahli si mati membuat makanan dan menghimpunkan orang ramai supaya makna, maka tidak ada sumber sedikit pun yrang diriwayatkan, bahkan perbuatan itu bid'ah yang tidak disukai. Beliau membuat dalil dengan hadis Jarir bin Abdullah radiallahu anhu yang berkata"
       
    4) Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata:
       
    "Manakalah ahli si mati membuat makan dan memanggil orang ramai supaya memakannya, adalah perbuatan itu tidak disyara'kan bahkan ianya bid'ah, berdasar kepada hadis Jarir bin Abdullah yang berkata:
       
    "Kami mengira membuat makan untuk dijamu kepada orang ramai adalah sebahagian dari ratapan jahiliyyah"  (Majmu' Fatawa Syeikh al-Islam Ibnu Tamiyyah, juzuk 24 Halaman 316)
       
       
    5) Di dalam kitab Fiqh al-Sunnah ada disebut:   

    "Disunatkan membuat makanan kepada ahli si mati, kerana ianya dari perkara kebajikan dan taqarrub kepada Allah dari jiran tetangga dan dari kaum kerabat (yang jauh).
       
    Imam al-Syafie berkata:
       
      "Aku suka kaum kerabat si mati membuat dan memberi makan kepada ahli si mati, yang boleh mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya, kerana ia adalah sunnah dan daripada perubatan golongan yang baik-baik".
       
    Ulamak mengatakan sunnah mempelawa sungguh-sungguh supaya ahli si mati memakan makanan yang diberikan itu supaya mereka tidak menjadi lemah lantaran tidak menjamah makanan yang disebabkan terlampau terkejut dengan peristiwa kematian atau dengan perasaan segan. Imam-imam mazhab telah bersepakat bahawa hukumnya adalah makruh bagi ahli si mati membuat makanan untuk dijamu kepada orang ramai yang berkumpul kepada ahli si mati, kerana perbuatan itu menambahkan lagi musibah keatas mereka dan memperbanyak lagi kesibukan di atas kesibukan yang telah sedia ada, dan perbuatan itu tak ubah seperti kelakuan golongan jahiliyyah. Hujah ini berdasarkan kepada hadis Jarir bin Abdullah yang berkata:
       
    "Kami mengira perhimpunan orang ramai kepada ahli si mati dan membuat makanan selepas pengkebumiannnya adalah dari ratapan kematian"
       
    Setengah ulamak mengatakan hukumnya adalah haram bagi ahli si mati membuat makanan untuk dijamu kepada orang ramai".   
      (Sayid Sabiq, Fiqh Sunnah, 1, Halaman 427-428)
       
    6) Di dalam kitab Hukmu al-Qira'ah lil Amwat ada disebut:
       
    "Antara bid'ah yang diharamkan ialah ahli si mati memberi makan kepada orang yang memberi takziah atau memberi makan kepada faqir miskin selepas mengiring jenazah, dan pada hari khasmis, pada hari ke-3, pada hari ke-40 dan tahunan (haul).
       
    Yang sunnahnya ialah sahabat handai dan jiran tetangga memberi makan kepada ahli si mati kerana hadis nabi:
       
    "Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja'afar kerana sesungguhnya telah datang perkara yang mengharukan mereka"
    (Diriwayatkan oleh al-Tarmizi dan selainnya dengan sanad yang sahih)
       
    Maka Alangkah jauhnya Perbezaan antara al-sunnah dengan bid'ah.   (Muhammad Ahmad Abdul al-Salam, Hukmu al-Qur'an lil Amwat, halaman 25)
       
    7) Didalam Kitab "Ahkam al-Janaiz wa bid'aha" ada disebut, antara amalan bid'ah ialah:
       
      a) Ahli si mati menerima dif tetamu dengan memberi makan kepada mereka.
       
      b) Menerima panggilan jamuan makanan daripada ahli si mati.(Muhammad Nasir al-Albani, Ahkam al-Janaiz wa Bid'ahah, halaman 256)


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #14 12 September, 2009, 06:45:02 AM
  • Publish

  •  SUNNAH MEMBUAT MAKAN UNTUK AHLI SI MATI = PENDAPAT 4 MAZHAB


    Selepas kita mengikuti perbincangan dari ulamak dan ulamak mujtahid mengenai membuat dan menjamu makanan selepas kematian, atau dengan lain perkataan membuat kenduri jamuan makan selepas kematina, maka dapat difahamkan dari ulasan dan penerangan itu bahawa amatlah berbeza sekali apa yang diamalkan oleh kebanyakan masyarakat islam kita pada hari ini, keran amalan mereka membuat kenduri jamuan makan selepas kematian adalah bercanggah dengan sunnah Nabi sallallahu alaihi wasallam dan sunah sahabat-sahabat dan bertentangan dengan fatwa-fatwa ulamak. Oleh kerana perkara ini sangat tebal diamalkan dalam masyarakat islam melayu kita, maka penyusun merasa mustahak membentangkan pula kepada pembaca pendapat fuqaha' dari 4 Imam Mazhab sebagai berikut:

    1) Mazhab Maliki:
       
    Disunatkan kepada jiran dan seumpamanya menyediakan makanan kepada keluarga si mati kerana kesibukan mereka menghadapi kematian.
       
       
    2) Mazhab Hanafi:
       
    Disunatkan kepda jiran keluarga si mati dan kaum kerabatnya yang jauh menyediakan makanan untuk ahli si mati, yang mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya, kerana sabda Nabi sallallahu alaihi wasallam :
       
    "Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja'afar, kerana sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang mengharukan mereka".
       
    Oleh kerana memberi makan itu suatu perkara kebaikan dan ma'ruf, maka dipelawa sungguh-sungguh kepada mereka supaya makan, kerana kesedihan telah menghalang mereka daripada memakan makanan dan menyebabkan mereka menjadi lemah.

    3) Mazhab Hanbali:
       
    Disunatkan membuat makanan untuk ahli si mati dan dihantar makanan itu kepada mereka bagi memberi pertolongan dan melembutkan hati mereka. Boleh jadi mereka sibuk dengan ujian yang diterima, juga sibuk denga kunjungan orang ramai yang
    datang menemui mereka, menyebabkan mereka tidak dapat menyediakan amakan untuk diri mereka sendiri.
       
    Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abdullah bin Ja'afar, beliau berkata:  "Apabila tiba berita kematian Ja'afar (bin Abi Talib), Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabada:
       
    "Hendaklah kamu membuat makanan kepada ahli Ja'afar sesungguhnya telah datang kepada mereka perkara yang mengharukan mereka".
       
    Diriwayatkan dari Abdullah bin Abu Bakar, beliau berkata: "Sentiasa sunnah nabi itu menjadi ikutan kami (sahabat nabi) sehingga ditinggalkan oleh manusia yang meninggalkannnya (yakni sehingga sunnah itu ditinggalkan dan tidak diamalkan oleh kebanyakan orang)".

    4) Mazhab Syafie:
       
    Sebagaimana disebut dalam Kitab al-Muhazzab oleh Imam al-Syirazi (Abu Ishak Ibrahim Al-Syirazi, wafat pada 476 Hijrah bersamaan 1083 biladiyah, beliau termasuk antara ulamak yang agung dan mujtahid dalam mazhab syafie)
       
    (Isteri/suami dan anak-anaknya) kerana diriwayatkan apabila Ja'afar bin Abu Talib  terbunuh, nabi bersabda:
       
    Hendaklah Kamu membuat makanan kepada Ahli Ja'afar sesunggunya telah datang kepada merka perkara yang mengharukan mereka

    Imam Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmuk, syarah kepada Kitab al-Muhazzab, katanya: "Imam Syafie berkata di dalam kitab al-Mukhtasar   "Aku suka kepada kaum kerabat si mati dan jirannya membuat makanan untuk ahli si mati, yang mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya, kerana sesungguhnya perbuatan itu ialah sunnah dan diamalkan oleh golongan yang baik-baik."
       
    Telah berkata ashab kita (ulamak fiqh syafie):
       
    "Dipelawakan sungguh-sungguh kepada mereka (ahli si mati) supaya mereka makan, dan walaupun mayat itu berada di negeri lain sekalipun, adalah disunatkan juga kepada jiran tetangga keluarga si mati membuat makanan untuk mereka.
       
    Setelah kita mengikuti pendapat ulamak di dalam 4 mazhab mengenai membuat dan menyediakan makanan atau jamuan selepas kematian, maka  kita dapati semua mazhab telah bersepakat kata bahawa hukumnya adalah sunat bagi jiran tetangga dan kaum kerabat yang jauh membuat makanan kepada mereka. Bukan mereka membuat makanan dan menjamu jiran dan orang ramai apabila berlaku sesuatu kematian seperti yang diamalkan oleh kebanyakan masyarakat kita pada hari ini.


    damak09

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #15 19 March, 2010, 05:34:43 PM
  • Publish
  • salam ,saya postkan kembali artikel yang telah saya tulis di blog http://www.damak09.blogspot.com.  mudahan mendapat respon yang lebih meluas.

     :)

    Saya berfikir panjang sebelum menulis pandangan tentang tajuk ini.  Saya merasakan apakah hak dan profesion saya untuk membahasakan tajuk yang agak berat dan besar ini.  Ini kerana saya melihat kepada keterbatasan bidang ilmu saya di bidang agama.  Saya merasakan tajuk ini penting untuk dimulakan dibincangkan.  Namun mungkin tulisan saya ini hanya sekadar lontaran pendapat atau cetusan pemikiran yang dilihat dari sudut semasa dan realiti kehidupan sekarang.

    Mungkin saya boleh mulai dengan adat dan situasi yang berlangsung sekarang.  Sebelum ini,saya sudah merasakan adat tahilil yang diadakan disekitar tempat saya di Pasir Mas. Kelantan dan mungkin dibeberapa tempat lain semacam satu perkara yang amat membebankan keluarga si mati.   Kenapa saya berpendapat demikian.  Ini bergantung kepada keadaan dan keperluan semasa yang lebih penting.  Bukan soal saya berkira-kira atau kedekut atau menentang keras amalan ini.  Namun saya cuba menyelami hati dan perasaan keluarga si mati yang terpaksa menanggung beberapa kos yang boleh dikatakan agak tinggi dalam usaha untuk " mendamaikan" si mati.   Ya.  semua tahu, ia adalah satu bida'ah. hassanah.  Dan ramai berpendapat ia adalah sesuatu yang harus dan boleh dilakukan.  Namun, dalam konteks yang bagaimana?.  


    Sekiranya kita telilti satu hadis  kesimpulan " apabila meninggalnya seorang anak Adam, hanya  3 amal yang akan berterusan sampai kepadanya. iaitu amalan anak yang soleh, ilmu baik yang berterusan di amalkan, dan amal sedekah jariah semasa hidupnya kerana Allah.".

    Dan sekiranya kita melihat, kepada keadaan ini, tidak ada bahagian langsung untuk majlis tahilil itu mengambil tempat. Namun, ramai yang berpendapat ia boleh dimasukan ke dalam bahagian amalan anak yang soleh, dan di kukuhkan dengan Firman  " berdoalah kepada Ku nescaya akan  Ku makbulkan".

    Maka, di persetujui majlis tahlil adalah satu perkara yang harus dilakukan,  dan Insyallah dengan rahmat dan kasih Allah si mati akan mendapat pahalanya.   Itulah antara sandaran hujah dan dalil yang saya tahu mewajarkan majlis tahlil.

    Namun,  apa yang berlaku agak bertentangan. sesuatu yang asalnya harus sudah menjadi kewajipan dan semacam adat dan perkara yang mesti dilakukan.  Sekiranya tidak dilakukan, mereka yang tidak faham akan mula mengatakan keluarga si mati ini kedekut, tidak sayangkan kepada si mati dan sebagainya.

    Dalam majlis tahlil yang saya ikuti dua tiga hari lepas. Saya mula membuat matematik mudah daripada hari pertama si mati hingga hari ke -7.

    Perbelanjaan hari pertama- kain kafan- wajib- RM 120.00, Gali kubur Rm 200.00 ( sagu hati wajib),  Untuk majlis solat jenazah, ( RM 10.00 satu sampul) dan biasanya minimum 60 sampul untuk 60 orang atau lebih- RM 600)- wajib. Termasuk dalam plastik bag itu juga, nasi berlauk (RM 2.00- optional/wajib), Air mineral (RM 0.80-optional/ wajib).

    Ini tidak termasuk kain pelekat, kain sarung, untuk hadiah kepada mereka yang akan membaca 30 juzuk Al-Quran di kubur dan termasuk upah pula mungkin ( RM 100. seorang)- dulu dipanggil (Menunggu kubur)

    Kalau dibaca secara 30 orang serentak, sagu hati kepada pembaca seorang satu juzuk antara  RM 10-30 seorang. biasanya RM 10 juga.. Tetapi diberikan kain pelekat berharga lebih kurang  ( RM 20.00) X 30 orang.

    Ini adalah untuk hari pertama majlis kematian, sebelum, semasa, dan selepas pengebumian.  Keseluruhan kos sekitar   RM 1990.00 atau kalau dibudarkan adalah RM 2000.00.

    Kemudian malamnya akan bermulalah majlis tahlil, yang akan lagi banyak membazirkan wang dan menekan bagi mereka yang tidak mampu.  Kalau jamuan nasi, paling -paling tidak, mereka kena membelanjakan antara RM 500.00 atau lebih untuk satu malam. ini pun dianggap sebagai terlalu murah sekiranya ada jiran-jiran yang sanggup datang membantu.

    Keadaan ini mungkin boleh diterima sekiranya berlaku hanya pada malam pertama.  Namun sekiranya terus berlangsung selama  7 hari berturut-turut. Ia tentu sekali akan membebankan keluarga si mati.  Hinggakan ada " kanak-kanak membuat teka teki." banyak -banyak perkara yang kita tanam, tanam apa yang cepat boleh makan." maka jawapannya . Tanam orang mati. hari ini tanam. Malam nanti boleh terus makan di majlis tahlil.  dan di sesetengah tempat., majlis ini akan terus diraikan untuk setiap malam jumaat setiap minggu sehingga malam 40 hari selepas kematian.  Dan bagi mereka yang mampu 100 hari selepas kematian.  Dan kemudian, apabila mereka ada kelapangan wang pada bila-bila masa.

    Makan 100 hari, tidak lah dilihat sebagai satu kewajipan besar, namun makan 40. kalau tidak dibuat akan dilihat sebagai melakukan satu kesilapan besar. Malah ada yang beranggapan sebagai anak tidak mengenang budi dan sebagainya.  Satu soalan saya yang kurang arif ini.  apakah nas-nas dan dalil-dalil yang mengatakan tidak buat makan 40 hari dan tahli dianggap sebagai jahil.. tentu mereka yang berkata demikian akan ternganga kerana tiada hadis dan dalil yang sahih. yang ada cuma satu adat yang diwarisi diikuti,dipercayai dan kemudiannya menjadi satu  adat yang dianggap ibadat.

    Sudah sampai masanya, kita menimbang semula sambutan majlis tahlil yang melampau ini.  Setahu saya, ia lebih kepada pengaruh budaya Hindu yang berkabung di atas kematian pada hari-hari tertentu. Kemudian , apabila Islam datang , ia  cuba diharmonikan mengikut  roh islam.  Sedangkan, Nabi, para sahabat, para tabii, tidak mengamalkannya.

    Mengapa masyarakat kita suka membuat perkara yang sia-sia yang belum pasti sahih dan fidilatnya.  Tambahan pula nanti ia akan amat membebankan mereka yang tidak mampu.  Bagi mereka yang mampu, nak buat sepanjang tahun pun tidak ada masalah!..

    Mungkin kerana hendak menjaga adat inilah, kalau tak dibuat , dikata dek orang, tidak pandai bermasyarakat pula kata mereka.  Maka, datanglah idea untuk menubuhkan  Khairat Kematian, Takaful Kematian, dan seumpamanya.  Namun, disebabkan sambutan majlis tahlil ini keterlaluan. wang sumbang khairat kematian dan takaful pun tidak mencukupi. Hingga menimbulkan masalah lain apabila keluarga si mati bergolok gadai dan berhutang.  

    Amalan ini tidak termasuk dalam ketegori sunat pun, namun diperbesarkan hingga menimbulkan masalah lain.  Ini sesuatu yang perlu dilihat secara serius agar kematian tidak menjadi satu perniagaan dan sumber pendapatan kepada mereka yang lain.  Kematian seharusnya menjadi satu titik keinsafan dan renungan untuk ditanggung secara kolektif dan bukannya medan untuk membuat pernianggan dan keuntungan seperti dalam agama lain.  Oleh sebab itu, Islam mengamalkan sistem wakaf. Sekiranya semangat kerjasama dan faham kehendak hukum yang sebenar dilakukan. Ia tentu sekali tidak akan membebankan keluarga si mati.  Di saat ini, saya sendiri mula berkira-kira, paling-paling tidak  pada waktu ini saya mesti ada dalam simpann lebih kurang RM 5000.00 sekiranya tidak mahu menyusahkan keluarga saya apabila saya meninggal yang kita tidak pasti bilakah waktunya. Waallahu' alam


    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Reply #16 19 March, 2010, 05:42:35 PM
  • Publish
  • ibadah yg x dituntut, adat dam membebankan... duit nak wat tahlil tu elok wat bayar hutang simati kekalo ada... xpun, lebih baik di sedekah-jariahkan atas nama si mati...pahalanya berpanjangan...

    ada seorang hamba Allah yg menumpangkan saya akan keretanya...dalam perjalanan tu, kami melalui hadapan sebuah rumah yg ada mejlis..
    Beliau bertanya kepada saya... majlis apa ni? Tahlil...jawab saya... oooo, katanya.. ni laa, nak cakap susah...x cakap pun susah... ni ana nak pesan ngan anta...katanya.. anta, masa idup ni, wat laa pahala bebnyk... mati seksok x pyh nak nyusahkan waris2 utk wat tahlil nak sedekahkan pahala kat anta... wit tu lebih baik diorg wat bayar hutang anta kalo ada, x pun sedekah jariah atas nama anta...pahala x putus..

    beliau mengakhiri topik tu dgn ketawa kecil.... :senyum: he...





    nornadiah

    • *
    • Posts: 135
      • View Profile
    Reply #17 19 March, 2010, 05:57:28 PM
  • Publish
  • yang penting,niat tu kena betul..
    kdg2,terpaksa ikut adat tapi ambil yg positif,ok.
    Sumbangan;
    CIMB: 01180004462058
    Halaqah Net Services

    http://truecalling87yahoocom.blogspot.com/
    email,YM :true_calling87@yahoo.com

    nkarul

    • *
    • Posts: 269
      • View Profile
    Reply #18 19 March, 2010, 06:00:16 PM
  • Publish
  • yang penting,niat tu kena betul..
    kdg2,terpaksa ikut adat tapi ambil yg positif,ok.

    kadang2 orang lain lak yang beriya2 nak buat kan


    oh ya,..

    saya pikir ini mungkin jalan terbaik untuk cari pemiutang allahyarham tersebut?

    SUGI

    • *
    • Posts: 302
      • View Profile
    Reply #19 19 March, 2010, 06:55:51 PM
  • Publish
  • ibadah yg x dituntut, adat dam membebankan... duit nak wat tahlil tu elok wat bayar hutang simati kekalo ada... xpun, lebih baik di sedekah-jariahkan atas nama si mati...pahalanya berpanjangan...

    ada seorang hamba Allah yg menumpangkan saya akan keretanya...dalam perjalanan tu, kami melalui hadapan sebuah rumah yg ada mejlis..
    Beliau bertanya kepada saya... majlis apa ni? Tahlil...jawab saya... oooo, katanya.. ni laa, nak cakap susah...x cakap pun susah... ni ana nak pesan ngan anta...katanya.. anta, masa idup ni, wat laa pahala bebnyk... mati seksok x pyh nak nyusahkan waris2 utk wat tahlil nak sedekahkan pahala kat anta... wit tu lebih baik diorg wat bayar hutang anta kalo ada, x pun sedekah jariah atas nama anta...pahala x putus..

    beliau mengakhiri topik tu dgn ketawa kecil.... :senyum: he...






    kamu ada check  kaki dia ada pijak bumi ke tak?.

    p/s derma buat, tahlil pun buat. ada masalah?

    ALLAHU A'lam
    Insya ALLAH
    MAHA SUCI ALLAH
    Anda boroi...? kempiskan perut boroi anda dengan berjogging  semoga mendapat perut seperti perut Nabi Muhammad S.A.W. yang separas dengan dada baginda. Anda mampu mengubahnya...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    52 Replies
    15031 Views
    Last post 25 April, 2010, 01:16:04 PM
    by hurulain01
    13 Replies
    9330 Views
    Last post 26 August, 2009, 10:10:01 AM
    by Ummi Munaliza
    0 Replies
    1034 Views
    Last post 14 December, 2009, 11:34:27 AM
    by Aaron