Hukum Memakai Inai

*

Author Topic: Hukum Memakai Inai  (Read 32915 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

zulhusnie

  • *
  • Posts: 116
    • View Profile
08 March, 2008, 05:42:07 PM
  • Publish

  • INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH

    Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.

    Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:

    1. Dari Ibnu Umar ra katanya: " Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu"..(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim).

    2. Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : "Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)"..(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)
    Jelas Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz :" inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari".

    Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariatNya..

    wallahu'alam...

    * Dato' Abu Hasan Din Al-Hafiz bekas Pegawai Agama Islam di Istana Negara, Kuala Lumpur .
     

    hairil.abubakar

    • *
    • Posts: 422
      • View Profile
    Reply #1 09 April, 2008, 05:06:13 PM
  • Publish
  •  :)

    ana nak kongsi pendapat yang berbeza. harap dapat husnu dzhon yea?  :ins:

    Quote
    salam

    dengan penuh hormat, saya kurang bersetuju dengan pandangan yg berbahagia dato' ustaz.

    pada pandangan saya untuk menghasilkan hukum yg tepat kita tidak seharusnya hanya melihat pada aspek teks sahaja tapi kita juga perlu memahami dari segi budaya, antropologi dll i.e apa dia yg dimaksudkan dengan bertatu dizaman nabi tu kerna sesuatu hukum itu tak diberikan dalam vakum tetapi berdasarkan konteksnya.

    memahami budaya bagi menghasilkan hukum sesuatu perkara yg baru dan asing dalam ilmu fiqh. ia termasuk dalam bab memahami illah (sebab) sesuatu hukum = jika ada illah, adalah hukum tu. jika tidak ada, tidak adalah hukum tu.

    apa dia budaya dan falsafah bertatu di zaman itu?? adakah ia hanya haram kerna aspek lukisannya, atau kerna ia tak mensahkan wudu' atau kerna ada pemikiran khurafat disebaliknya atau kerna ia menggunakan jarum yg menusuk kulit.

    saya tak buat kajian mendalam, tapi sekali imbas saya perhatikan ada banyak perbezaan dari segi falsafah dan teknik antara bertatu sebagaimana yg diamalkan oleh masyarakat asli i.e. badwi arab dizaman nabi, dayak di amerika selatan, iban dll dengan budaya berinai yg berukiran bunga-bunga yg kita lihat di kalangan masayarakat indo-pakistan yg popular di hari ni di kalangan org melayu.

    dalam hal ini, mengqiyaskan hukum dalam hadis tu kepada amalan berinai yg berukir awan larat oleh kaum pompuan pada pandangan saya adalah, dalam istilah hukum, qiyas ma`al fariq. erti mudahnya ia bukan apple to apple analogy.

    namun, ada juga kecenderungan hari ini yg mahu menggunakan inai sebagai alternatif bagi tatu konvensional = melukis imej-imej tertentu tetapi dengan menggunakan inai atau bahan-bahan yg tidak kekal semata-mata kerna terpengaruh dengan budaya tatu konvensional. dan sifat ketidakkekalan tatu tu, dijadikan helah utk bertatu, tapi rupanya hampir sama dengan yg kekal.

    yg seperti ni mmg wajarlah dilarang, tetapi larangannya ialah kerna niat melakukannya tak betul = terpengaruh dgn satu budaya yg mempunyai unsur-unsur negatif, berbangga dengan sesuatu yg terdapat larangan oleh agama, apatah lagi kalau imej-imej itu, adalah imej yg mmg islam tidak suka.

    namun untuk extend aplikasi hadis tu kepada semua bentuk lukisan berinai ala indo-pakistan yg biasa kita nampak di tangan pengantin-pengantin pompuan seperti yg satu masa dulu ditunjukkan oleh kakz, lalu kita katakan mereka sumer tu kena laknat allah.. saya tak bersetuju.

    hukum bentuk inai yg sedemikian tidak jatuh dalam hadis berkenaan, tapi jatuh dalam hukum bersolek dan berhias bagi org pompuan.

    salam
    haniff

    http://www.rantauan.com/forum/viewtopic.php?p=69738#69738
    "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." [Surah Al-Furqan: 74] http://hairilabubakar.blogspot.com/

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #2 22 December, 2008, 03:31:00 PM
  • Publish
  • syukran atas info nie
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    zaitihamdan

    • *
    • Posts: 559
    • Suffering from TRUTH decay?Brush up on your Quran!
      • View Profile
    Reply #3 22 December, 2008, 07:01:54 PM
  • Publish
  • salam,

    ana sekadar berkongsi pengalaman. sebelum berkahwin, ana pun tak mau pakai inai macam ukir2 di tangan, namun atas permintaan suami, maka ana buat jugak lah. mungkin jawapan ini membantu :

    Dear scholars, As-Salamu `alaykum. According to our custom, at the time of the wedding, henna is applied on the bridegroom’s hands, little finger, or some even apply henna on the feet. Is it permissible in Islam? Jazakum Allah khayran.

    Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.

    In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

    All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

    Dear brother in Islam, we commend your pursuit of knowledge and your eagerness to seek what is lawful and avoid what is not. We earnestly implore Allah to bless your efforts in this honorable way.

    As regards your question, dyeing the hands and legs of men with henna is either forbidden or undesirable, as it falls within the area of imitating women, which is not allowed in Islam. However, if the use of henna is for medication, then it is permissible.

    For women, however, dyeing the hands and legs with henna is a form of adornment and beautification. It is generally permissible and recommended for women to beautify themselves for their husbands, whether on the wedding day or any other occasion. Dyeing the hands and legs with henna for women was a pre-Islamic practice that Islam accepted.

    Elaborating on this, we cite for you the fatwa issued by the eminent Muslim scholar, Sheikh Yusuf Al-Qaradawi:

    "Muslim scholars ruled on the use of henna by both men and women. They regarded it desirable and recommendable for women to use henna on their hands and legs, as this was a pre-Islamic practice that Islam accepted. This is highly recommended for a married woman if her husband likes it. But if the husband dislikes it, then it is not recommended. It is a mutual right for both husband and wife that they beautify themselves for one another. The use of cosmetics or makeup nowadays falls within this category, and a wife will be rewarded for using it if her intention is to please her husband by beautifying herself for him provided that it is not harmful and she does not use it extravagantly. As for dyeing the hands and legs with henna for men, Imam ash-Shafi`i views that this is forbidden unless there is a medical necessity for using it, as Islam forbids men from copying women. The Prophet (peace be upon him) said, “Allah has cursed men who copy women as well as women who copy men.”

    Imam An-Nawawi said that this ruling is supported by the authentic Hadith reported by al-Bukhari and Muslim that the Prophet forbade men to use saffron. It is prohibited because of its color, not its scent, as the scent of perfume is recommended, and hence henna is similar to saffron in respect to its color.

    Some other scholars view that it is only disliked for men to use henna on their hands and legs stating that the prohibition here implies undesirability, and I prefer this opinion. In this respect, there is the Hadith reported by at-Tirmidhi on the authority of Ya`la ibn Yahya who said that the Prophet (peace and blessings be upon him) saw a man applying or having the traces of khaluq (yellow scent) on his body, so he ordered him to go and wash it off and never do this again. An-Nawawi states that there are several other Hadiths that forbid the use of khaluq by men, but women are permitted to use it. At-Tirmidhi recorded this Hadith under the title, ‘It is undesirable for men to use saffron and khaluq’. Khaluq is disliked for men because it involves imitation of women and aspects of softness.

    sumber : http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503547254

    so kesimpulan y ang boleh dibuat adalah :

    1. Perempuan dibenarkan memakai inai, malahan digalakkan untuk mencantikkan diri untuk suami.
    2. Amalan pemakaian inai diharamkan untuk lelaki (menyerupai perempuan)

    wallahu 'aalam
    I believe in Islam like the sun rising, not because I can see it, but because by it I see everything else.

    stonez145

    • *
    • Posts: 453
    • Hope
      • View Profile
    Reply #4 04 March, 2009, 02:18:11 AM
  • Publish
  • dahtu kesimpulannya...inai ni leh ukir ka x...ukir bunga pon kira xleh?
    laki leh pkai x?...slalu pengantin laki pkai 3 jari...xleh ka bleh?

    cahaya^bulan

    • *
    • Posts: 143
      • View Profile
    Reply #5 05 October, 2009, 11:29:07 AM
  • Publish
  • Terdapat segelintir bakal pengantin perempuan yang gemar menghiaskan tangan dengan lukisan inai (henna). Adakah ianya boleh disamakan dengan bertatu.. Halal atau Haram? Apa hukumnya?  Adakah ianya sekadar hiasan ?

    Pohon  pandangan ..


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #6 05 October, 2009, 11:48:33 AM
  • Publish

  • Hukum memakai inai bukanlah amalan orang Islam, berasal dari arab Jahiliyah. Namun Rasullulah melihat ia bukan lah amalan yang membawa mudarat apa-apa. Maka ia dibenarkan kepada pengatin-pengantin perempuan sahaja. Hanya untuk para isteri berhias untuk suami. Rasullulah tidak melarang pemakaian inai kepada para isteri. Inai berukir bukan tatooo,sebab ia tidak kekal. Jangan sesekali melukis gambar ukiran yang mengambarkan berhala atau sembahan orang kafir atau melampaui batas.

    « Last Edit: 05 October, 2009, 12:17:36 PM by Ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 05 October, 2009, 11:55:07 AM
  • Publish


  • Soalan;

    ustaz, saya ada kemusykilan berkaitan dengan hukum meletakkan inai berukir di tangan. Adakah ianya dilaknat Allah? Mohon penjelasan dari ustaz. Terima kasih ya ustaz.

    Jawapan;

    Digalakkan bagi wanita yang telah berkahwin berhias untuk suaminya. Antara cara berhias itu ialah dengan mewarnai tangan dan kakinya dengan inai atau bahan lainnya.[1] Menurut ulamak; mewarnai tangan dan kaki dengan inai adalah disunatkan bagi wanita-wanita yang telah berkahwin dengan syarat mendapat keizinan suaminya. Jika tanpa keizinan beliau (yakni beliau tidak menyukainya) tidaklah harus. Bagi wanita yang belum berkahwin; hukumnya adalah makruh mengikut kebanyakan ulamak kerana tidak ada keperluan dan juga bimbang timbulnya fitnah.[2] Namun ada juga ulamak yang berpendapat; diharuskan bagi wanita secara umumnya untuk berinai sama ada telah berkahwin atau belum berkahwin kecuali wanita yang kematian suami dan masih dalam eddah.[3] Adapun bagi kaum lelaki, diharamkan mewarnai tangan dan kakinya dengan inai atau bahan lainnya kerana perbuatan tersebut meniru/menyerupai wanita yang dilaknat di dalam hadis Nabi s.a.w.; “Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki” (HR Imam al-Bukhari dari Ibnu ‘Abbas r.a.). Namun dikecualikan jika tujuan memakai inai itu adalah untuk pengubatan.

    Itu adalah hukum berinai secara umumnya. Adapun berinai dengan cara mengukirnya di tangan atau kaki (yakni bukan dengan mewarnai keseluruhan tangan atau jari-jarinya), maka perbuatan itu menurut ulamak adalah makruh. Berkata Syeikh Yusuf al-Ardibili dalam kitabnya “al-Anwar li A’mal al-Abrar”; “Jika seorang wanita hendak mewarnai dua tangannya, hendaklah ia mewarnai keseluruhan dua tangannya dengan pewarna. Tidak disunatkan baginya membuat lukisan/ukiran, begitu juga mewarnakan dengan hitam, mewarnakan sebahagian jari sahaja dan memerahkan pipi. Malah diharamkan setiap satu dari perbuatan-perbuatan tersebut ke atas wanita bujang (yakni tidak bersuami) dan juga wanita bersuami jika tidak diizinkan suaminya” (2/332).

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. Fiqh al-Albisah Wa az-Zinah, Abdul-Wahhab Abdussalam Tawilah, hlm. 294-295.

    Nota kaki;

    [1] Hendaklah dipastikan bahan itu bersih dan tidak menghalang air dari sampai ke kulit semasa mengambil wudhuk.
    [2] Hukum makruh ini menjadi pegangan ulamak-ulamak mazhab Hanafi, Maliki dan Syafi’ie.
    [3] Antara yang mengharuskannya ialah ulamak-ulamak mazhab Hanbali.

    Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL ,http://anaksengat.blogspot.com/2008/11/inai-di-jari.html

    cahaya^bulan

    • *
    • Posts: 143
      • View Profile
    Reply #8 05 October, 2009, 01:26:10 PM
  • Publish
  • Faham la cahaya... Terima kasih di atas pengetahuan/ilmu nih.

    swordofdeen

    • *
    • Posts: 465
    • Slashing Through Hypocrisy
      • View Profile
    Reply #9 05 October, 2009, 02:00:08 PM
  • Publish
  • Secara ringkas, kesimpulan yang boleh dibuat atas posting2 di atas ialah dibenarkan untuk wanita berhias untuk suaminya...diulang... UNTUK SUAMINYA. Bukan untuk ORANG RAMAI, bukan untuk BAKAL SUAMI, dan bukan untuk BERMEGAH DIRI.

    Setuju tak semua?

    Yang dirisaukan ialah akan menjadi yang disebut itu.

    Bagi saya kalau yang nak pakai, pakailah. Tapi kalau tak pakaipun, jatuh ke kecantikan diri?


    Sebab macam2 corak yang diletakkan di tangan. Kalah corak kat atas kek lapis sarawak.


    Jadi kalau betul untuk suami, maka pakailah dan coverlah tangan tu ketika di khalayak ramai. Sebab ada saya pergi majlis kahwin sahabat, ada sahabat dia kat bawah cakap "ish..cantik betul tangan isteri si 'xxxx' tu. Macam artis bollywood. Nak je aku kahwin dengan dia. Kenapalah dia mesti pilih si xxxx dan bukan aku?"

    Mungkin 1 dalam 100 je koyt keluarkan ayat di atas, anyway, just to share.

    Allahu'alam


    p/s: ada orang cakap tak leh pakai ni ada satu lagi sebab iaitu menyerupai majlis perkahwinan orang india (sebab dah jadi kes orang kahwin dia amik orang india hiaskan inai tangan, rupanya simbol yang diukir membawa pujian kepada dewa hindu--be careful. Anyone wants to comment about this?
    We Punish to Preach, not Preach to Punish

    gurutajwid

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Reply #10 15 October, 2009, 12:27:53 PM
  • Publish
  • Secara ringkas, kesimpulan yang boleh dibuat atas posting2 di atas ialah dibenarkan untuk wanita berhias untuk suaminya...diulang... UNTUK SUAMINYA. Bukan untuk ORANG RAMAI, bukan untuk BAKAL SUAMI, dan bukan untuk BERMEGAH DIRI.

    Setuju tak semua?

    Yang dirisaukan ialah akan menjadi yang disebut itu.

    Bagi saya kalau yang nak pakai, pakailah. Tapi kalau tak pakaipun, jatuh ke kecantikan diri?


    Sebab macam2 corak yang diletakkan di tangan. Kalah corak kat atas kek lapis sarawak.


    Jadi kalau betul untuk suami, maka pakailah dan coverlah tangan tu ketika di khalayak ramai. Sebab ada saya pergi majlis kahwin sahabat, ada sahabat dia kat bawah cakap "ish..cantik betul tangan isteri si 'xxxx' tu. Macam artis bollywood. Nak je aku kahwin dengan dia. Kenapalah dia mesti pilih si xxxx dan bukan aku?"

    Mungkin 1 dalam 100 je koyt keluarkan ayat di atas, anyway, just to share.

    Allahu'alam


    p/s: ada orang cakap tak leh pakai ni ada satu lagi sebab iaitu menyerupai majlis perkahwinan orang india (sebab dah jadi kes orang kahwin dia amik orang india hiaskan inai tangan, rupanya simbol yang diukir membawa pujian kepada dewa hindu--be careful. Anyone wants to comment about this?

    Assalamualaikum,

    Ye, saya setuju sangat. berhias hanyalah untuk suami. Sekarang ni realiti yang kita lihat bahawa para isteri tidak lagi berhias kepada suami ketika berada di rumah. tetapi bila nak mengahdiri sesuatu majlis seperti kenduri kahwin, berhiasnya bukan main. terkejut si suami.
    RAHSIA MENGUASAI ILMU TAJWID!!!
    http://abdullahidris.com

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #11 25 November, 2009, 11:56:18 AM
  • Publish
  • As'kum..

    jadi kesimpulannya bolehlah kan pengantin prpm memakai inai lukis selagi lukisan itu bukan benda2 hidup dan juga benda2 yg bertentangan dgn agama..betul x?
    Let say thank you Allah..

    aku kecil

    • *
    • Posts: 129
    • islam itu indah.
      • View Profile
    Reply #12 25 November, 2009, 12:36:14 PM
  • Publish
  • salam..
    pe yang dapat ana bagi tau ialah,tak payahlah gatai2 nak ukir inai..
    bukannya cantik..bukan cara tu,kita mengikut gaya india ke??

    an-nisa

    • *
    • Posts: 507
      • View Profile
    Reply #13 25 November, 2009, 12:42:37 PM
  • Publish
  • salam..
    pe yang dapat ana bagi tau ialah,tak payahlah gatai2 nak ukir inai..
    bukannya cantik..bukan cara tu,kita mengikut gaya india ke??
    ana tak tahu sumber ana betul atau tak..cuma dari sumber tu,ana dimaklumkan berukir inai adalah menyerupai tatoo walaupun tidak kekal.Jadi hukum nya haram.Masih tidak pasti tentang ni..
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    wardah_najihah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #14 25 November, 2009, 01:42:10 PM
  • Publish

  • sesungguhnya wardah masih sangsi apakah hukum SEBENAR memakai inai lukis..adakah ia termasuk dlm hukum tatoo atau hukum berhias bagi wanita..terdapat byk pendapat, ada yg mengatakan boleh, ada yg mengatakan haram..wardah ada baca dlm soal jawab JAKIM mengatakan boleh memakai inai lukis selagi lukisan itu bukan benda2 hidup dan yg tidak bertentangan dengan agama..apapun im still confused..

    haura rana

    • *
    • Posts: 73
      • View Profile
    Reply #15 25 November, 2009, 04:06:08 PM
  • Publish
  • Ayah mesti marah kalau anak-anak perempuannya pakai inai..ayah tak suka sbb menyerupai amalan kaum India..
    I Luv Allah and Rasulullah...

    Tanjong

    • *
    • Posts: 104
      • View Profile
    Reply #16 03 December, 2009, 07:31:56 AM
  • Publish


  • Hukum Pemakaian Inai


    Dari segi bahasa inai bermaksud bahan yang digunakan untuk memerahkan kuku atau jari. Dalam bahasa Arab inai dipanggil Al-Hinnaa' atau henna. Berikut adalah hukum pemakaian henna, bagi kaum Adam dan Hawa, berdasarkan mazhab-mazhab dan hadis-hadis tertentu.
     
    Mazhab Hambali menyatakan bahawa kaum lelaki mahupun perempuan dibolehkan atau diharuskan untuk mewarnakan mana-mana bahagian anggota badan mereka dengan henna kecuali di bahagian kepala.

    Manakala mazhab Syafie pula berpendapat bahawa kaum lelaki diharuskan memakai henna pada mana-mana bahagian tubuh badan kecuali tangan dan kakinya. Walau bagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal-hal perubatan atau darurat. Bagi kaum perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian suaminya pula dilarang memakai inai.

    Imam An-Nawawi Rh dalam fatwa Al-Majmu' berkata lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. Manakala wanita yang telah bersuami, diharuskan memakai henna di tangan dan kaki mereka.

    Berdasarkan mazhab Hanafi dan Maliki pula, lelaki dan perempuan diharamkan ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah sama seperti memakai wangian.

    Ini diriwayatkan daripada Khawlah Bint Hakim daripada ibunya, bahawa Rasulullah S.A.W memberitahu kepada Umm Salamah, "Jangan memakai sebarang wangian ketika kamu berada di dalam ihram. Juga pada henna kerana ia juga adalah wangian." (Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir, Al-Baihaqi dalam Al-Ma'rifah, dan Ibn Abdil Barr di dalam At-Tamheed)

    Diriwayatkan dari Aishah bahawa seorang wanita mengisyaratkan di belakang tabir bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada baginda S.A.W. lalu baginda melihat tangan itu seraya baginda bersabda: "Aku tidak tahu sama ada ini tangan lelaki atau perempuan." Perempuan itu menjawab: "Aku adalah seorang wanita." Baginda bersabda: "Sekiranya kamu seorang perempuan, berbezalah dengan memakai henna (inai) dijarimu." (Hadith Riwayat Abu Dawud)

    Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa seorang mukhannath (khunsa) yang mewarnakan tangannya dengan henna (inai) dibawa ke hadapan Rasulullah. Dikatakan kepada Rasulullah S.A.W: "Wahai Rasulullah. Lelaki ini cuba menyerupai wanita." Lalu lelaki itu dihalau dari al-baqi' (sebagai hukuman, dihantar ke tempat yang terpencil supaya dijauhi dari orang ramai). Lalu mereka bertanya kepada rasulullah S.A.W: "Kenapa dia tidak dibunuh?" Lalu baginda S.A.W bersabda: "Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang." (Diriwayatkan oleh ABu Dawud, Sahih Al-Jaami', 2502)

    Tiga hadith di dalam hal ini, wanita diharuskan memakai inai pada tangan dan kaki mereka TETAPI berwaspada sekiranya tujuan pemakaiannya adalah untuk seperti memakai wangian dengan tujuan tabarruj, maka ia adalah haram.

    Hadith yang kedua dan ketiga, bahawa galakan Rasulullah S.A.W menyuruh kaum wanita untuk memakai inai pada tangan adalah untuk berbeza antara lelaki dan perempuan. Di sini datang pula hadith S.A.W bahawa Allah melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.

    Wallahua'alam.
     Rujukan;Fiqhus Sunnah, Sayyid Sabiq.

    http://perkahwinan.com.my/main/Perkahwinan/

    badryl3

    • *
    • Posts: 294
      • View Profile
    Reply #17 10 January, 2010, 07:11:42 AM
  • Publish
  • inai kat kuku sahaja bole....inai yang berukir-ukir tidak, sebab menyamai orang-orang hindu. so pikir-pikirlah

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Reply #18 10 January, 2010, 10:44:17 AM
  • Publish
  • inai kat kuku sahaja bole....inai yang berukir-ukir tidak, sebab menyamai orang-orang hindu. so pikir-pikirlah

    Mohon baca ulasan sebelum ini...illat yang membuat haram dan lain-lain...masalah inai ini tidak diilhaqkan kepada konsep tasyabbuh bi al-Kuffar...saya takut ada halaqin yang salah faham,...

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    badryl3

    • *
    • Posts: 294
      • View Profile
    Reply #19 10 January, 2010, 11:13:33 AM
  • Publish
  • inai kat kuku sahaja bole....inai yang berukir-ukir tidak, sebab menyamai orang-orang hindu. so pikir-pikirlah

    Mohon baca ulasan sebelum ini...illat yang membuat haram dan lain-lain...masalah inai ini tidak diilhaqkan kepada konsep tasyabbuh bi al-Kuffar...saya takut ada halaqin yang salah faham,...

    maaf saudara, banyak buku yang telah saya baca, belum jumpa yang membolehkan inai berukir-ukir tu. jadi jawapan saya sama seperti hujah Ustaz Dato' Abu Hassan Din Al_hafiz tersebut. wallahu'alam

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    2400 Views
    Last post 29 May, 2011, 06:47:30 PM
    by hani muslim
    50 Replies
    22162 Views
    Last post 18 August, 2010, 06:10:10 PM
    by Ummi Munaliza
    25 Replies
    12586 Views
    Last post 10 May, 2011, 07:46:06 AM
    by msa