Hukum Onani Dalam Islam

*

Author Topic: Hukum Onani Dalam Islam  (Read 66799 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

Reply #20 24 July, 2009, 11:27:43 AM
  • Publish
  • bagaimanakah nak puaskan nafsu suami...sedangkan isteri dalam haid. bolehkah tangan isteri melakukan onani untuk suami?


    Onani yang dilakukan oleh tangan isteri yang sah, hukumnya boleh menurut kesepakatan ulama. Demikian pernyataan imam Syaukani (Lihat Majalah Al Furqon Gresik, ed. 6 th. III hal. 46).

    Rujukan http://muslim.or.id/soaljawab/fiqh-dan-muamalah/soal-jawab-seputar-hubungan-suami-isteri-oral-sex-dan-onani.html
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #21 24 July, 2009, 11:51:48 AM
  • Publish
  • Pertanyaan:

    Assalaamu’alaikum wr. wb.
    Ana mau tanya seputar hubungan suami istri.

       1. Apa hukumya istri melakukan oral sex pada suaminya?
       2. Apa hukumya istri melakukan onani pada suaminya sendiri?

    Jazakallah. Wassalaamu’alaikum wr. wb.

    Jawaban Ustadz:

    Oral sex adalah terlarang mengingat:

       1. Allah berfirman, yang artinya: “Maka setubuhilah mereka di tempat yang Allah perintahkan kepadamu.” (QS. Al-Baqoroh: 222). Tempat yang Allah perintahkan adalah farji dan bukan mulut.
       2. Perbuatan tersebut dilakukan oleh orang-orang kafir, dan menyerupai orang-orang kafir adalah haram.
       3. Mulut adalah tempat yang mulia, seperti untuk berzikir, baca Al-Qur’an dan lain-lain, sedangkan farji adalah tempat yang kotor (tempat keluarnya air kencing dan madzi). Bagaimanakah tempat yang kotor diletakkan di tempat yang mulia? Atau sebaliknya…
       4. Dalil fitrah, oral sex adalah menjijikkan menurut orang-orang yang memiliki fitrah yang bersih dan berakal sehat.
       5. Beberapa ulama yang berpendapat bahwa oral sex terlarang (baca: haram -ed), diantaranya Syaikh Al-Albani, Syaikh Bin Baz, Syaikh Salim bin ‘Ied Al-Hilali dan Syaikh Masyhur Al-Salman. (Lihat majalah Al Furqon, Gresik, ed. 3 th. III hal. 6).

    Onani yang dilakukan oleh tangan isteri yang sah, hukumnya boleh menurut kesepakatan ulama. Demikian pernyataan imam Syaukani (Lihat Majalah Al Furqon Gresik, ed. 6 th. III hal. 46).

    ***

    Penanya: Abu Abdirrahman
    Di Jawab Oleh: Ust. Abu Ukkasyah Aris Munandar


    ape kene mengena kawin 2 - 3 sampai 4...x kn sbb nafsu nak kahwin 4...:senyum: En dol...lr dah maksud keislaman kat situ
    tiade nyata hanye Allah, aku umat rasulullah

    Reply #22 24 July, 2009, 12:32:48 PM
  • Publish
  • Nape hakim cakap kawin 4 ni xde kena ngan nafsu?? Leh cakap? Apa2 pun tetap ada kaitan ngan nafsu.. sbab lumrah manusia.. Bernafsu.. Janji ikut hukum.. kahwin dan halal.. itu dia..

    Reply #23 24 July, 2009, 12:49:04 PM
  • Publish
  • Salam....kpd sume ahli halaqah...satu lagi masalah yg dikongsikan kpd remaja lelaki iaitu hukum beronani....

    Hukum Onani Menurut Perspektif Islam

       Firman Allah swt : "Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu’minun: 5- 7).

       Hal ini bermakna, onani amat ditegah oleh Islam tetapi menurut beberapa orang ulama, onani dibenarkan jika ia boleh mencegah maksiat(menurut Imam Ahmad Hambal & Ibnu Hazmin )

       Onani juga diklafikasikan sebagai dosa kecil tetapi perlulah diingat bahawa sesiapa yang melakukan dosa kecil berulang-ulang, maka dosa itu akan bercambah menjadi dosa besar. Dengan itu Islam menggalakkan orang muslim berkahwin untuk mencegah dosa sebagai berikut:

    "Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah mampu kawin, maka kawinlah; karena dia itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan." (Riwayat Bukhari)

    hukum onani adalah mubah(boleh)...

    Reply #24 26 July, 2009, 12:55:24 PM
  • Publish
  • YA..... BERPUASA DAPAT MENGELAK PENYAKIT AKHIR ZAMAN NI????????????????

    Reply #25 26 July, 2009, 01:23:07 PM
  • Publish
  • YA..... BERPUASA DAPAT MENGELAK PENYAKIT AKHIR ZAMAN NI????????????????
    InsyaALLAH..

    Reply #26 26 July, 2009, 09:31:40 PM
  • Publish
  • YA..... BERPUASA DAPAT MENGELAK PENYAKIT AKHIR ZAMAN NI????????????????

    penyakit akhir zaman yang macam mana tu?
    adakah penyakit kesihatan atau penyakit masalah umat islam?

    Reply #27 26 July, 2009, 10:02:07 PM
  • Publish
  • penyakit akhir zaman yang macam mana tu?
    adakah penyakit kesihatan atau penyakit masalah umat islam?
    Tgk tajuk la zombie.. berkenaan Syahwat

    Reply #28 26 July, 2009, 10:21:53 PM
  • Publish
  • penyakit akhir zaman yang macam mana tu?
    adakah penyakit kesihatan atau penyakit masalah umat islam?
    Tgk tajuk la zombie.. berkenaan Syahwat

    sebut saja syahwat,Allah SWT mengurniakan kita tiga naluri...syahwat dikategorikan pada naluri nau'(kasih sayang&sex)...

    Reply #29 26 July, 2009, 10:23:11 PM
  • Publish
  • Dan penerangan nya adalah mcm mana tu mobile..kongsi2 la

    Reply #30 26 July, 2009, 10:29:23 PM
  • Publish
  • Dan penerangan nya adalah mcm mana tu mobile..kongsi2 la

    saya pon tahu sikit2 je pasal naluri ni...tapi saya boleh kongsi la sikit2....ok saya teruskan...

    seperti yang saya kata tadi,Allah SWT telah mengurniakan kita tiga naluri....naluri nau'(kasih sayang&sex),naluri baqak,dan naluri tadayyun...mungkin lepas ni saya boleh terangkan lagi melalui persoalan yang seterusnya sekadar yang saya mampu dan sekadar yang saya tahu...

    Reply #31 26 July, 2009, 10:32:41 PM
  • Publish
  • saya pon tahu sikit2 je pasal naluri ni...tapi saya boleh kongsi la sikit2....ok saya teruskan...

    seperti yang saya kata tadi,Allah SWT telah mengurniakan kita tiga naluri....naluri nau'(kasih sayang&sex),naluri baqak,dan naluri tadayyun...mungkin lepas ni saya boleh terangkan lagi melalui persoalan yang seterusnya sekadar yang saya mampu dan sekadar yang saya tahu...
    Ilmu baru nih.. Mana sumbe awk dpt mobile? Leh kongsi?

    Reply #32 26 July, 2009, 10:37:31 PM
  • Publish
  • saya pon tahu sikit2 je pasal naluri ni...tapi saya boleh kongsi la sikit2....ok saya teruskan...

    seperti yang saya kata tadi,Allah SWT telah mengurniakan kita tiga naluri....naluri nau'(kasih sayang&sex),naluri baqak,dan naluri tadayyun...mungkin lepas ni saya boleh terangkan lagi melalui persoalan yang seterusnya sekadar yang saya mampu dan sekadar yang saya tahu...
    Ilmu baru nih.. Mana sumbe awk dpt mobile? Leh kongsi?

    KITAB PERATURAN HIDUP DALAM ISLAM(edisi Mu'tamadah) yang dikarang oleh Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani keluaran Hizbt

    Reply #33 26 July, 2009, 10:45:51 PM
  • Publish
  • KITAB PERATURAN HIDUP DALAM ISLAM(edisi Mu'tamadah) yang dikarang oleh Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani keluaran Hizbt
    Hizbt?? naluri baqak dan tadayyun tu mcm mana?

    Reply #34 26 July, 2009, 10:58:49 PM
  • Publish
  • KITAB PERATURAN HIDUP DALAM ISLAM(edisi Mu'tamadah) yang dikarang oleh Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani keluaran Hizbt
    Hizbt?? naluri baqak dan tadayyun tu mcm mana?

    Hizbt=-no comment-...naluri baqak(naluri mempertahankan diri)..naluri baqak ini ada pada setiap makhluk contohnya,jika saya nak kene bunuh oleh seseorang,semestinya saya ada perasaan hendak mempertahankan diri saya daripada dibunuh...btol x?naluri tadayyun(mempercayai bahawa ada sesuatu kuasa yang lebih besar daripada kita) contohnya kita mempunyai sifat menyembah sesuatu yang lebih besar kepada kita...

    Reply #35 17 August, 2009, 06:42:58 AM
  • Publish
  • bagaimana pula hukum jika isteri melakukan blowjob untuk suami ketika dalam haid atau sebagai foreplay?

    Reply #36 17 August, 2009, 06:51:46 AM
  • Publish
  • Adakah hukum haram onani itu sama dengan hukum zina? Memandangan ada mazhab yang membolehkan onani pada masa2 tertentu..adakah bermaksud tidak berdosa melakukan onani jika kena pada yg disyaratkan (spt mencegah dari zina dan sebagai nya), memandangkan semua mazhab itu betul dan boleh di terima pakai?

    Reply #37 17 August, 2009, 07:27:02 AM
  • Publish


  • Boleh achek baca dari awal topik ini untuk penjelasan soalan achek? Rasanya dah ada diterang
    kan dengan jelas . Jika tiada, saya akan rujuk soalan ini kepada ahli feqah.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #38 17 August, 2009, 11:05:39 AM
  • Publish
  • salam..saya ade 1 soalan..macamane pula sekiranya ada di kalangan perempuan yang melakukan onani..sebab saya ade juga dengar cerita perempuan jugak ade melakukan onani..mcm2 la cara diorang..sebab kebanyakan penerangan kt sini terangkan pasal onani yang dilakukan oleh lelaki..

    Reply #39 17 August, 2009, 04:01:56 PM
  • Publish
  • salam..saya ade 1 soalan..macamane pula sekiranya ada di kalangan perempuan yang melakukan onani..sebab saya ade juga dengar cerita perempuan jugak ade melakukan onani..mcm2 la cara diorang..sebab kebanyakan penerangan kt sini terangkan pasal onani yang dilakukan oleh lelaki..

    Konsep yang sama juga iaitu melayan nafsu syahwat. Selebihnya bagi pakar-pakar yang terangkan...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    14615 Views
    Last post 19 July, 2012, 11:07:13 AM
    by Ana Tholibah
    7 Replies
    4271 Views
    Last post 03 December, 2008, 11:38:29 AM
    by beruang
    2 Replies
    2438 Views
    Last post 16 December, 2010, 05:03:32 AM
    by rabbitah