Hukum Onani Dalam Islam

*

Author Topic: Hukum Onani Dalam Islam  (Read 66345 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

asyraf_alfandani

  • *
  • Posts: 26
  • usrah penggerak ummah
    • View Profile
21 February, 2008, 03:49:13 PM
  • Publish
  • Salam....kpd sume ahli halaqah...satu lagi masalah yg dikongsikan kpd remaja lelaki iaitu hukum beronani....

    Hukum Onani Menurut Perspektif Islam

       Firman Allah swt : "Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu’minun: 5- 7).

       Hal ini bermakna, onani amat ditegah oleh Islam tetapi menurut beberapa orang ulama, onani dibenarkan jika ia boleh mencegah maksiat(menurut Imam Ahmad Hambal & Ibnu Hazmin )

       Onani juga diklafikasikan sebagai dosa kecil tetapi perlulah diingat bahawa sesiapa yang melakukan dosa kecil berulang-ulang, maka dosa itu akan bercambah menjadi dosa besar. Dengan itu Islam menggalakkan orang muslim berkahwin untuk mencegah dosa sebagai berikut:

    "Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah mampu kawin, maka kawinlah; karena dia itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan." (Riwayat Bukhari)
    usrah pengggerak ummah

    shaiful_ahmad

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #1 22 February, 2008, 09:31:35 AM
  • Publish
  • salam.....

             btl apa yg nta kata tu,tp kan,zaman skrg lain,xada onani dah,nak je cri gadis.
             itu lg teruk,ini bmakna,zmn ini byk keseronokan,nin kata ana...


    salam ukhwah.....
    kekadang hati mrintih derita,jiwa mnangis sedih,akal mgeluh letih..namun hakikat hidup xkan berubah,yang perlu d'ubah adlh diri yg mhadapinye...hatimmilih jln,akal mmulakan lngkh dan iman meluruskan arah...moga kasih ALLAH bersamamu..

    nahkoda cinta

    • *
    • Posts: 115
    • ku hanyer keseorangan,alone in da darkness of life
      • View Profile
    Reply #2 22 February, 2008, 09:51:35 AM
  • Publish
  • salam.....

             btl apa yg nta kata tu,tp kan,zaman skrg lain,xada onani dah,nak je cri gadis.
             itu lg teruk,ini bmakna,zmn ini byk keseronokan,nin kata ana...


    salam ukhwah.....

    ana stuju,

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #3 04 April, 2009, 02:54:45 PM
  • Publish
  • SOALAN: Apakah hukumnya apabila seseorang itu beronani? tp jika die tidak beronani kemugkinan die akan melakukan maksiat..dan apakah kesan onani terhadap tubuh dan minda kita? 

    JAWAPAN: Hukum onani tetap haram sekalipun diberikan alasan akan berzina kerana Nabi saw telah memberikan penawar bagi membendong gelora nafsu ini dengan menunaikan ibadah puasa.

    Keannya kepada tubuh badan diantaranya melemahkan aqal dan ingatan, sperma yg terhasil tidak sihat, penyakit lengoh dan cepat mati pucuk.

    wallahua'lam
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 335
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Reply #4 04 April, 2009, 04:30:51 PM
  • Publish
  • menurut ape yg sy baca la............
    kesan onani ni akan mempercepatkan pancutan pra-matang mase bersama2 dgn isteri.............
    akan menjejaskan keharmonian rumah tangga................
    mmg x baik pun pada kesihatan..............
    badan x akan cergas dan susah

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #5 06 April, 2009, 08:28:08 AM
  • Publish
  • menurut ape yg sy baca la............
    kesan onani ni akan mempercepatkan pancutan pra-matang mase bersama2 dgn isteri.............
    akan menjejaskan keharmonian rumah tangga................
    mmg x baik pun pada kesihatan..............
    badan x akan cergas dan susah

    ha a..
    sesuatu perkara bila lebih2..
    mesti ade kesan...

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #6 06 April, 2009, 09:40:41 AM
  • Publish

  • khadijah_humaira

    • *
    • Posts: 2
    • "buat apa saja selagi benar untuk TUHAN..:)"
      • View Profile
    Reply #7 06 April, 2009, 09:50:02 AM
  • Publish
  • assalamualaikum..ALLAH da meletakkan ape yg terbaik utk hambaNYA.jgn jdkan ni'mat semntare tu azab di sane nanti, NAUZUBILLAH.. (bernikahlah jika mampu, dan berpuasa jika tak mampu) insyaALLAH :)
    "lapangkanlah hatimu dalam musibah, dan bersabarlah di jalan ALLAH :)"

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #8 06 April, 2009, 10:01:31 AM
  • Publish
  • assalamualaikum..ALLAH da meletakkan ape yg terbaik utk hambaNYA.jgn jdkan ni'mat semntare tu azab di sane nanti, NAUZUBILLAH.. (bernikahlah jika mampu, dan berpuasa jika tak mampu) insyaALLAH :)

    ha a..
    smua nya ada hukum..
    ikut hukum insyaALLAH selamat dunia akhirat~

    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Reply #9 31 May, 2009, 08:02:50 AM
  • Publish
  • PENGENALAN
    Memikirkan sejenak masalah sosial yang menimpa remaja masa kini, saya termenung berpanjangan. Saya juga turut tergolong di dalam golongan remaja. Inilah realiti dunia kita. Antara permasalah yang seringkali ditimbulkan oleh pelbagai pihak samada daripada golongan muda remaja hinggalah dewasa berkeluarga adalah berkenaan masalah onani. Saya juga tidak terlepas daripada pertanyaan ini terutamanya melalui perantaraan maya Yahoo Massenger.

    Permasalahan ini amatlah membimbangkan. Ia bagaikan satu kebiasaan dan lumrah umat pada masa kini terutamanya bagi golongan remaja. Ada di antara mereka ketagih dengan onani ini dengan sebab mulanya hanyalah perasaan ingin mencuba untuk mencari sesuatu yang baru. Ada pula yang ketagih kerana telah diajar oleh pasangan kekasih mereka ketika hangat bercinta dahulu. Ada juga yang lebih teruk lagi daripada itu ketagih setelah agak biasa melakukan persetubuhan haram berulang-ulang kali dengan kekasih hati. Jadi mereka semua ini secara umumnya tidak dapat meninggalkan perbuatan onani dan seringkali melakukannya apabila ada masa terluang.

    Di sini saya cuba membincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan onani ini. Tujuan penulisan ini bukanlah untuk menjatuhkan maruah sesiapa pun akan tetapi perbincangan ini adalah sebagai satu usaha dakwah saya untuk memberi faham kepada masyarakat mengenai permasalahan onani ini. Semoga perbincangan ringkas ini akan memberikan hasil yang lumayan kepada kita semua, insyaAllah.

    PENGERTIAN ONANI
    Onani (melancap) dalam Bahasa Arab disebut Istimna. Dalam ertikata mudanya bermaksud mengeluarkan sperma atau mani secara sendirian bukan dengan jalan yang dibenarkan oleh syarak. Ia merupakan satu istilah untuk menyatakan kegiatan yang dilakukan oleh seseorang itu dalam memenuhi syahwatnya dengan menggunakan tangan sendiri ataupun dengan bantuan alat-alat tertentu sehingga mengeluarkan mani.



    HUKUM ONANI
    Pandangan daripada Mazhab Maliki dan Mazhab Shafie: Mengatakan haram onani secara mutlak.
    Dalilnya sepertimana firman Allah Taala bermaksud: Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki (hamba) maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di bilik itu (berzina) maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. (Surah al-Mukminun: ayat 5 hingga 7).

    Pandangan daripada Mazhab Hanafi: Mengatakan haram pada sesetengah keadaan dan wajib pada sesetengah keadaan. Mereka berkata: Wajib onani jika takut terjatuh dalam zina. Menggunakan kaedah qawaid fiqhiyah: Yang terlebih ringan daripada dua mudharat. Mereka berkata lagi: Tidak mengapa onani apabila bergelora syahwat dan tiada di sisinya isteri atau hamba.

    Pandangan dari Mazhab Hanbali:Mengatakan haram onani. Melainkan boleh beronani jika takut diri berzina atau memudharatkan kesihatan ketika isteri atau hamba tiada di sisi dan tidak mampu untuk berkahwin. Mereka berkata: Mani adalah benda lebih daripada tubuh manusia. Maka boleh dibuangkannya dengan beberapa syarat-syarat tertentu.

    Kesimpulan:
    Daripada perbincangan dan perbahasan ulama-ulama mazhab di atas maka saya lebih cenderung untuk memilih pendapat yang mengatakan haram beronani (pendapat dari Mazhab Maliki dan Shafie) sama ada kepada lelaki ataupun perempuan. Ini disabitkan dengan dalil seperti yang telah dinyatakan di atas.



    Pendapat saya ini juga disokong oleh pensyarah hadis kami iaitu Prof. Dr. Mahir Mansor Abdul Razak seperti yang terkandung di dalam kitabnya bertanjuk al-Syaz al-Fayah Min Ahadis al-Nikah.

    SEKADAR PERINGATAN
    Di sini saya bawakan juga beberapa hadis untuk peringatan dan renungan kita bersama dalam menghadapi persoalan onani ini. Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: Wahai sekalian pemuda yang mampu untuk mengeluarkan mahar maka kahwinlah. Maka sesungguhnya perkahwinan itu akan memejamkan pandangan dan menjaga kemaluan. Dan sesiapa yang tidak mampu (untuk berkahwin) maka berpuasalah. Maka sesungguhnya (puasa) adalah perisai. (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie, Ibnu Majah, al-Darimi, Ahmad)

    Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: Apabila seorang hamba Allah beristeri maka dia telah melengkapi sebahagian daripada agamanya. Oleh itu, dia hendaklah bertakwa kepada Allah untuk menyempurnakan sebahagian lagi. (Riwayat al-Baihaqi).

    Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: Ada tujuh golongan manusia yang Allah tidak akan melihat mereka pada hari kiamat dan tidak membersihkan mereka daripada dosa bahkan Allah berfirman kepada mereka: Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya.

    Tujuh golongan tersebut ialah:
    1. Orang yang melakukan homoseks.
    2. Orang yang melakukan kahwin tangan (onani).
    3. Orang yang melakukan hubungan seks dengan binatang.
    4. Orang yang melakukan hubungan seks melalui dubur (liwat).
    5. Orang yang berkahwin antara ibu dan anak.
    6. Orang yang berzina dengan isteri jirannya.
    7. Orang yang menggangu jirannya.
    (Riwayat al-Tabrani).

    CARA-CARA MENGHINDARI KETAGIHAN ONANI
    Di antara cara-cara untuk menyekat dan menghindarkan diri daripada terus terjebak di dalam kancah ketagihan onani adalah:
    1. Sentiasa mendekatkan diri kepada Allah Taala.
    2. Jika mampu dan tiada halangan maka berkahwinlah segera.
    3. Sentiasa menyibukkan diri dengan aktiviti dan program luar.
    4. Sentiasa menjaga pandangan mata dari perkara-perkara maksiat.
    5. Berkawan dengan kawan-kawan yang mampu membawa kebaikkan.
    6. Sentiasa mendampingi dan meminta tunjuk ajar dari orang alim.
    7. Sentiasa mempelajari ilmu agama secara ikhlas dan bersungguh-sungguh.
    8. Berpuasa
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Reply #10 04 June, 2009, 10:39:44 AM
  • Publish
  • hukum Onani nie camner ek....tlng jelaskan kat syer..blh x???

    Kesimpulan:
    Daripada perbincangan dan perbahasan ulama-ulama mazhab di atas maka saya lebih cenderung untuk memilih pendapat yang mengatakan haram beronani (pendapat dari Mazhab Maliki dan Shafie) sama ada kepada lelaki ataupun perempuan. Ini disabitkan dengan dalil seperti yang telah dinyatakan di atas.

    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #11 04 June, 2009, 10:48:51 AM
  • Publish
  • hukum Onani nie camner ek....tlng jelaskan kat syer..blh x???

    Mengikut Dr Yusof Al-Qaradawi  onani adalah Kadang-kadang darah pemuda bergelora, kemudian dia menggunakan tangannya untuk mengeluarkan mani supaya alat kelaminnya itu menjadi tenang dan darahnya yang bergelora itu menurun. Cara semacam ini sekarang dikenal dengan nama onani (bahasa Arabnya: istimta' atau adatus sirriyah).

    Kebanyakan para ulama mengharamkan perbuatan tersebut, di antaranya Imam Malik. Beliau memakai dalil ayat yang berbunyi:

        "Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa mau selain yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu'minun: 5-7)

    Sedang orang yang onani adalah melepaskan syahwatnya itu bukan pada tempatnya.



    haizam

    • *
    • Posts: 122
      • View Profile
    Reply #12 04 June, 2009, 11:02:07 AM
  • Publish
  • kadang2 sy tak faham dengan fitrah manusia ni yang suka mengikut yang haram dan ditegah dari nak mengikuti yang benar.kenapa gejala onani ni menular dalam masyarakat kita ek.apakah faktor yang mendorong seseorang tuk melakukan onani.

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #13 04 June, 2009, 11:27:43 AM
  • Publish
  • kadang2 sy tak faham dengan fitrah manusia ni yang suka mengikut yang haram dan ditegah dari nak mengikuti yang benar.kenapa gejala onani ni menular dalam masyarakat kita ek.apakah faktor yang mendorong seseorang tuk melakukan onani.

    Banyak faktornya..seperti menjadi kegemarannya untuk melihat gambar dan video lucah. Akibat dari tindakannya itu, ia terdorong ingin berzina lalu beronani. Tatkala itu, tindakan onaninya bukan lagi terdesak tetapi dirinya sendiri yang sengaja mendorong kepada terdesak itu...

    Disamping itu, untuk mengelakkan berlakunya onani dalam kalangan masyarakat kita,ada baiknya mereka berpuasa..


    Reply #14 29 June, 2009, 03:44:16 AM
  • Publish
  • sila beri jawapan y spatutnye...

    fikhry

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #15 08 July, 2009, 11:33:35 PM
  • Publish
  • salam..
    boleh saya tahu x..
    apakah hukum melancap/ onani?
    macam mana hendak menjauh kan aktiviti itu?

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #16 08 July, 2009, 11:58:31 PM
  • Publish
  • salam..
    boleh saya tahu x..
    apakah hukum melancap/ onani?
    macam mana hendak menjauh kan aktiviti itu?


    Mohon fikhry membaca hukum onani ini dari awal topik di buka. Terima kasih.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    nuer eman

    • *
    • Posts: 31
    • ISLAM 4 ALL
      • View Profile
    Reply #17 09 July, 2009, 12:27:52 AM
  • Publish
  • salamm..

    sesungguhnya, manusia tdk dpt lari drpd mlkukan ksilapan dan dosa...itulah kurangnya manusia
    sesungguhnya, manusia tdkdpt mghlang diri drpd nafsu syhwat yg membuak..itulah lemahnya iman manusia
    ttpi, sesungguhnya, manusia punya akal fikiran yg mmbolehkan mrk sedar hukum,larangan serta suruhan Allah..itulah istimewanya manusia..
    kalau da ada kurniaan bgitu, apala salah gunakannya sebaik mgkin
    InsyaAllah, manusia itu dibri hidayah drpd-Nya.. (ingtn buat semua n diri sendiri..)

    zamir

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #18 24 July, 2009, 07:52:08 AM
  • Publish
  • bagaimanakah nak puaskan nafsu suami...sedangkan isteri dalam haid. bolehkah tangan isteri melakukan onani untuk suami?

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1661
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #19 24 July, 2009, 08:15:16 AM
  • Publish
  • rasanya, itu sebab Allah nyatakan, nikahilah dua tiga empat, tapi jika tak mampu, satu aja lah

    rasanya itulah yg elok, jika isteri yang carikan untuk suaminya, isteri ke dua ketiga ke empat

    nak hidup yg halal, halal itu nyata, nak tinggal yg haram, haram pun nyata, itu yg islam itu mudah

    cubalah amalkan Islam, kebaikan akan bersama mu

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    14510 Views
    Last post 19 July, 2012, 11:07:13 AM
    by Ana Tholibah
    7 Replies
    4253 Views
    Last post 03 December, 2008, 11:38:29 AM
    by beruang
    2 Replies
    2411 Views
    Last post 16 December, 2010, 05:03:32 AM
    by rabbitah