Malam Pertama Di Alam Kubur

*

Author Topic: Malam Pertama Di Alam Kubur  (Read 21419 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

alyani

  • *
  • Posts: 212
  • amna_mujahidah
    • View Profile
28 May, 2007, 06:57:36 AM
  • Publish
  •  :)

    “Bila Malam Menjelma.. Memayungi Semesta.. Tercipta Rasa yang Terindah!”
     
    Apabila menyebut malam pertama, pasti semua  orang akan terbayang satu malam yang penuh dengan keindahan dan kenikmatan. Nikmat duniawi yang tiada tara! Ya, satu malam di mana pasangan pengantin baru yang sah bergelar suami isteri setelah diijab qabulkan akan bersatu, beradu serta berpadu zahir dan batin. Malam penuh bahagia!
     
    Tetapi, pernahkah terbayang dan terlintas di benak fikiran kita satu malam lain yang juga dinamakan malam pertama, namun ianya bukanlah malam pertama perkahwinan?

    Malam itu ialah MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR! 

     Pernahkah engkau melihat kuburan?
    Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
    Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?
    Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?
    Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?

    Bukankah telah silih berganti engkau melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan?

     “Apakah Malam Pertama Kita di Alam Kubur Nanti Asyik dan Nikmat atau Penuh Derita dan Sengsara?” 

    Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur? Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama’ serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.

     

    “Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu. Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?”

     

    Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.

    Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur, segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir. Itukah yang kita mahukan? Pastinya tidak bukan? Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR!

     
    “Last Breath..”

    Di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, adalah diceritakan bahawa Rabi’ bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut. Ia menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia, seraya membaca ayat:

    “Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu).” (Surah Al-Mu’minun, ayat 99-100)

    Kemudian ia menjawab sendiri; “Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi’..” Dan disebabkan hal tersebut, Rabi’ bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah!

    Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti?

    Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya. “Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!”

     
    Bacaan lanjutan: Kubur Menunggu Kita…

    Justeru, bersamalah kita fikirkan MALAM PERTAMA ini dengan mata hati.. Semoga cahaya kesedaran bersarang di hati kita dan nur keinsafan tertanjap sekaligus melimpahi jiwa-jiwa kita. Semoga kita semua terlepas dari ‘azab kubur dan beroleh nikmat SyurgaNya di Akhirat kelak. Amiin Ya Rabbal ‘Alamin.

    Wallahu a’la wa a’lam bissawab.

     

    Muhtar Suhaili As-Sarawaki 
    KETIKA SATU PINTU KEBAHAGIAAN TERTUTUP, PINTU LAIN DIBUKAKAN.TAPI SERINGKALI KITA TERPAKU TERLALU LAMA PADA PINTU YANG TERTUTUP SEHINGGA TIDAK MELIHAT PINTU LAIN YANG DIBUKAKAN BAGI KITA.

    diya

    • *
    • Posts: 378
    • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
      • View Profile
    Reply #1 29 May, 2007, 02:48:25 AM
  • Publish
  • teringat kpd satu sms ringkas yg pernah dihantar oleh seorg teman, mengenai malam pertama...

    Pasti saja malam pertama di liang lahad...

    Tapi kata seorang teman lagi, di sana nanti.. kita tidak tahu hari itu siang atau malam... sememangnya sudah tidak ada siang dan malam buat kita...

    dan saya? Sy sekadar memikirkan bicara sms yg puitis itu tp mengetarkan setiap urat di tubuh
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #2 08 June, 2007, 12:36:24 PM
  • Publish
  • orang mendengar...
    tetapi tiada mendatangkan..
    keinsafan pada diri..
    hanya seketika..
    itupun mungkin....
    TuhAN cInTa aGuNg..

    alyani

    • *
    • Posts: 212
    • amna_mujahidah
      • View Profile
    Reply #3 08 June, 2007, 02:33:13 PM
  • Publish
  • "Dunia hanya sementara......."

    ahmad_siddiqui

    • *
    • Posts: 525
    • "Aku menyembuhkan jiwaku kerana perbuatannya."
      • View Profile
    Reply #4 08 June, 2007, 07:25:58 PM
  • Publish
  • ..insafi diri,kenali diri...
    "Aku hanyalah insan biasa yang menyatakan sesuatu hari ini, mungkin esok ku ubah kembali, dan mungkin lusa ku ubah lagi.." -Imam Abu Hanifah.

    alyani

    • *
    • Posts: 212
    • amna_mujahidah
      • View Profile
    Reply #5 08 June, 2007, 10:39:16 PM
  • Publish
  • "akhirat kekal selamanya...."

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #6 09 June, 2007, 09:48:37 AM
  • Publish
  • ..insafi diri,kenali diri...

    nie payah nak cakap..
    kalu dah kenal akan...diri..
    maka akan lahir sifat yang mulia...
    dan terserlahlah nur.....

    najah

    • *
    • Posts: 35
      • View Profile
    Reply #7 10 June, 2007, 09:35:18 PM
  • Publish
  • malam pertama yang setiap insan pasti lalui...
    kerdilnya diri ini..

    imanhumairah

    • *
    • Posts: 21
    • ~MENCARI CINTA KEKAL DI SISI ALLAH,PENCIPTA CINTA~
      • View Profile
    Reply #8 20 September, 2007, 05:17:11 PM
  • Publish
  • Mudah-mudahan Allah menjadikan diri ini dari kalangan mereka yang merasakan nikmatnya malam pertama di alam kubur..amin..
    -AKU SEORANG PENGEMBARA. KAN KU KEMBALI PADA ALLAH DI PENGHUJUNGNYA-

    analisis_amal

    • *
    • Posts: 173
      • View Profile
    Reply #9 20 September, 2007, 06:03:46 PM
  • Publish
  • ALLAHUAKBAR...

    masih jauh diri ini...

    muhasabah diri...

    menanti malam pertama yg bakal menjelang tidak lama lagi...

    "dimana bumi dipijak, disitu ISLAM dijunjung"

    alyani

    • *
    • Posts: 212
    • amna_mujahidah
      • View Profile
    Reply #10 21 September, 2007, 07:16:20 AM
  • Publish
  • melupakan akhirat sesaat,itulah dunia.....

    d444 d444

    lam_ya_sin_alif

    • *
    • Posts: 53
    • sejauh mana pun aku pergi. Aku tetap akan kembali
      • View Profile
    Reply #11 21 September, 2007, 07:33:47 AM
  • Publish
  •  :)

    entahlah macam mana keadaan lisa di sana kelak...
    mampukah lisa jawab soalan bocor dari Malaikat?
    berapa sempitkah kubur lisa?
    bahagiakah lisa di sana?
    hanya Allah Maha Mengetahui...
    lisa cuma mampu berusaha...

    rsuha

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Reply #12 03 November, 2008, 12:02:03 PM
  • Publish
  • Indahnya malam pertama kita

    Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
    Untuk merenungkan indahnya malam pertama
    Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
    Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

    Justru malam pertama perkahwinan kita dengan Sang Maut
    Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara
    Hari itu...mempelai sangat dimanjakan
    Mandipun...harus dimandikan
    Seluruh badan Kita terbuka....
    Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
    Tak ada sedikitpun rasa malu...
    Seluruh badan digosok dan dibersihkan
    Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
    Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...
    Itulah sosok Kita....
    Itulah jasad Kita waktu itu

    Setelah dimandikan.. ,
    Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
    Kain itu ...jarang orang memakainya..
    Karena  sangat terkenal bernama Kafan
    Wangian ditaburkan kebaju Kita...
    Bagian kepala..,badan. .., dan kaki diikatkan
    Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
    Keranda pelaminan... langsung disiapkan
    Pengantin bersanding sendirian...

    Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
    Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
    Kita diiringi langkah gontai seluruh keluarga
    Serta rasa haru para handai taulan
    Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
    Akad nikahnya bacaan talkin....
    Berwalikan liang lahat..
    Saksi-saksinya nisan-nisan. . . yang telah tiba duluan
    Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan

    Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
    Menunggu dan ditinggal sendirian,
    Untuk mempertanggungjawabkan seluruh langkah kehidupan
    Malam pertama yang indah atau meresahkan..
    Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
    Di kamar bertilamkan tanah..
    Dan ketika 7 langkah telah pergi....
    Sang Malaikat lalu bertanya.

    Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
    Ataukah Kita kan memperoleh Siksa Kubur.....
    Kita tak tahu...
    Dan tak seorangpun yang tahu....


    Ini khusus buat teman teman tersayang yang dapat merasakan dan menyadari bahwa kita ini sedang menanti untuk merasakan ''malam pertama'' kita. Anehnya terkadang kita tak pernah risau atau ketakutan akan malam itu. Bahkan tak pernah menangis dan berpasrah atas nama ALLAH. Betapa bongkaknya. May ALLAH bless us always!!




    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #13 19 April, 2009, 08:15:19 PM
  • Publish
  • uniform ke alam barzakh....ku merintih aku menangis ku meratap aku mengharap ku meminta dihidupkan semula agar dapat kembali kedunia nyata...perjalanan rohku melengkapi sebuah kembara singgah dirahim bonda sebelum menjejak ke dunia menanti dibarzakh sebelum berangkat kemasyar diperhitung amalan penentu syurga atau sebaliknya...
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4590
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #14 19 April, 2009, 09:44:59 PM
  • Publish
  • uniform ke alam barzakh....ku merintih aku menangis ku meratap aku mengharap ku meminta dihidupkan semula agar dapat kembali kedunia nyata...perjalanan rohku melengkapi sebuah kembara singgah dirahim bonda sebelum menjejak ke dunia menanti dibarzakh sebelum berangkat kemasyar diperhitung amalan penentu syurga atau sebaliknya...

    lagu feberet..
    betul2 mengetarkan jiwa
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Reply #15 19 April, 2009, 10:44:27 PM
  • Publish
  • uniform ke alam barzakh....ku merintih aku menangis ku meratap aku mengharap ku meminta dihidupkan semula agar dapat kembali kedunia nyata...perjalanan rohku melengkapi sebuah kembara singgah dirahim bonda sebelum menjejak ke dunia menanti dibarzakh sebelum berangkat kemasyar diperhitung amalan penentu syurga atau sebaliknya...

    lagu feberet..
    betul2 mengetarkan jiwa

    memng best betul mlm pertama mcm ni...
    cma skali je dlam hidup..
    huhuu..
    seram pulak rase ye... da la amalan kurang..
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    acit

    • *
    • Posts: 705
    • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
      • View Profile
    Reply #16 27 May, 2009, 03:32:53 PM
  • Publish
  • [box title=Malam Pertama]
    "Sesungguhnya kita ini dipertunangkan sejak azali lagi.
    Kemudian diakhirnya kita akan dikahwinkan dengan kematian.
    Pada saat itu,hantarannya hanyalah nazak dan kesakitan.
    Tetamu yang hadir menghadiahkan tangisan.Kemudian pengantin dimandikan.
    Kemudian dipakaikan dengan pakaian serba putih yang berseri.
    Pelamin dihiasi dengan bau-bauan cendana gerhana.
    Lalu pengantin di arak di sekeliling taman.
    Paluan kompang digantikan dengan alunan azan dan ayat yang Qudus.
    Pada saat itu pengantin berwalikan liang lahad bersaksikan dua batu nisan.
    Ber'akadkan dengan alunan talkin.
    Malam pertama bersama kekasih pertama berdindingkan tanah yang yang merah."
    [/box]


    dari Laman seorang Teman..
    « Last Edit: 04 June, 2009, 04:19:14 AM by Munaliza Ismail »
    "Berpanjangan lah ubudiyah zahir dan batin serta berkekalan lah
    hadir hati serta Allah".Wallahu a'lam bishowab

    Dhia irdina

    • *
    • Posts: 90
      • View Profile
    Reply #17 27 May, 2009, 04:56:09 PM
  • Publish
  •   


       ya allah...
       takut aku dengan azabmu..


    hakim114

    • *
    • Posts: 248
      • View Profile
    Reply #18 27 May, 2009, 05:32:13 PM
  • Publish
  • kalo dah mati baru jumpe kekasih x syok ler rasanye kan, time tue berpeluh semacam dah
    kalo dialam malakut dpt berjumpe itulah die para wali Allah...

    kalo blajar bab fekah kalo ade yg meninggal x perlu ler azan sbb x kene dah dgn waktunye...
    azan nie nak memanggil utk solat dah mati buat ape nak panggil lg...yg ana blaja dr seorg ustaz
    sbb skang nie adat didulukn dr sunnah.
    tiade nyata hanye Allah, aku umat rasulullah

    acit

    • *
    • Posts: 705
    • Ilahi anta maksudi wa redho ka matluubi
      • View Profile
    Reply #19 27 May, 2009, 06:41:00 PM
  • Publish
  • Kalau ditanam dengan pakaian yang buruk-buruk; mungkar dan nakir mungkin
    dah tak tanya lagi sebab mereka anggap mayat tu dah lama,udah diinterview !...
    ..ilmiah lucu je...INGAT !! kenali Tuhanmu sebelum kamu mencarinya diakhirat.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    3959 Views
    Last post 02 December, 2009, 01:03:03 AM
    by Habiburrahman
    4 Replies
    3581 Views
    Last post 19 January, 2011, 08:15:40 PM
    by al_ahibbatu
    18 Replies
    2408 Views
    Last post 05 July, 2012, 11:05:30 AM
    by cheksue89