Apabila Kita Marah

Author Topic: Apabila Kita Marah  (Read 30527 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

selamat1

  • *
  • Posts: 110
    • View Profile
Jawab #100 20 June, 2009, 10:26:19 PM
  • Publish Di FB
  • Pasai apa nak marah, hamba mana boleh marah-marah, hang nak marah kat sapa, kat TUAN hang?

    alhaqier

    • *
    • Posts: 88
    • alhaqier ilallah
      • View Profile
    Jawab #101 20 June, 2009, 10:56:59 PM
  • Publish Di FB
  • Cara ayat orang hat teguq pon lagu nak marah ja...:senyum:
    بارك الله لنا

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #102 21 June, 2009, 08:55:56 AM
  • Publish Di FB
  • Marah kerana sampaikan kemarahan  Allah swt. buat hidayah/pertunjuk kepada yang lain adalah kesukaan saya,
    Maka rajin2 memaafkan saya ya!
    takut pulak dosa tak terampun oleh insan di dunia....dan akan tuntut di-Yaumul-Mahsyar kelak...Ampun...ampun..tak larat pikul dosa tak terampun....
    dan jika ada kelemahan saya mohon sabar dan mohon pertunjuk agar dapat diperbaiki(Islahil-ummah) saya kepada Allah swt.
    WabillahitTaufiq walhidayah...
    Sebelum dan sesudahnya Syukran jazilan
    Wassalam
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    Shohib Mirbat

    • *
    • Posts: 364
    • MurkaNya adalah Rahman, CintaNya adalah Rahim
      • View Profile
    Jawab #103 21 June, 2009, 09:28:42 AM
  • Publish Di FB
  • Beras perang tuaian pagi,
    Dijemur kering di tengah laman;
    Sifat baran amat dikeji,
    Jauh saudara hilanglah teman.
    "Hitori no kamisama shika hoka ni kami ha nai, Muhanmado ha kamisama no shito"

    shi_xunia

    • *
    • Posts: 31
      • View Profile
    Jawab #104 01 November, 2009, 12:49:21 AM
  • Publish Di FB
  • Marah itu molek sekiranya bertempat,

    Marah itu manis sekiranya berhikmah,

    Marah itu indah sekiranya adanya sabar,

    Marah itu amarah jika tiada bertempat, tidak berhikmah, dan tanpa sabar...


    Apa pendapat anda? adakah marah itu perlu? Apakah rasionalnya?

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #105 01 November, 2009, 01:39:23 AM
  • Publish Di FB
  • Sifat marah ni nurani ada pada setiap diri manusia. Yg penting perlulah sifat nurani berlandaskan imani..

    Apa ALlah marah kita marah.. Seperti melihat kezaliman,kemungkaran..

    Seperti Rasulullah,Rasulullah seorang yg baik dan lemah lembut pertuturannya tetapi bila melihat kemungkaran baginda akan marah,xkira siapa yg melakukannya. Itulah bila nurani berlandaskan imani..

    Jangan Marah kerana nafsu sudah. Ianya sia-sia dan menyebabkan org sekeliling kita tidak menyukai kita. Setiap perkara yg ALlah xsuka pasti ada hikmahNya.. Maka buat apa disuruh tinggal apa dilarang..

    "Sesungguhnya marah itu berasal dari syaitan dan syaitan diciptakan dari api,dan api hanyalah dpt dipadamkan dengan air. Apabila di antara kalian marah,hendaklah berwuduk."
    (H.R Ahmad,Abu Daud yg bersumber dari Aisyah al-Aufi)

    "Barangsiapa yg dpt menahan marah padahal sanggup melempiaskan kemarahannya,nescaya ALLAH SWT memanggilnya di hadapan khalayak ramai untuk dipersilakan memilih bidadari yg dikehendakinya"
    (H.R Mu`adz bin Anas R.A.)

    p/s: Semoga ALLAH memelihara kita dari perbuatan marah yg bukan kerana ALLAH dan dpt bersabar serta suka memaafkan.
    Amin ya Rabbal `Alamin.
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #106 01 November, 2009, 02:07:07 AM
  • Publish Di FB
  • Sifat marah ni nurani ada pada setiap diri manusia. Yg penting perlulah sifat nurani berlandaskan imani..

    Apa ALlah marah kita marah.. Seperti melihat kezaliman,kemungkaran..

    Seperti Rasulullah,Rasulullah seorang yg baik dan lemah lembut pertuturannya tetapi bila melihat kemungkaran baginda akan marah,xkira siapa yg melakukannya. Itulah bila nurani berlandaskan imani..

    Jangan Marah kerana nafsu sudah. Ianya sia-sia dan menyebabkan org sekeliling kita tidak menyukai kita. Setiap perkara yg ALlah xsuka pasti ada hikmahNya.. Maka buat apa disuruh tinggal apa dilarang..

    "Sesungguhnya marah itu berasal dari syaitan dan syaitan diciptakan dari api,dan api hanyalah dpt dipadamkan dengan air. Apabila di antara kalian marah,hendaklah berwuduk."
    (H.R Ahmad,Abu Daud yg bersumber dari Aisyah al-Aufi)

    "Barangsiapa yg dpt menahan marah padahal sanggup melempiaskan kemarahannya,nescaya ALLAH SWT memanggilnya di hadapan khalayak ramai untuk dipersilakan memilih bidadari yg dikehendakinya"
    (H.R Mu`adz bin Anas R.A.)

    p/s: Semoga ALLAH memelihara kita dari perbuatan marah yg bukan kerana ALLAH dan dpt bersabar serta suka memaafkan.
    Amin ya Rabbal `Alamin.

    Benar kata2mu itu wahai sahabatku..Sesungguhnya mara itu dari syaitan. Dan syaitan itu dari api. Maka redakanlah api itu dengan berwuduk.

    Pesanan ini dibawa khas oleh pakhabib yang serba lemah.
    Tgh cari butang DELETE AKAUN

    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Jawab #107 01 November, 2009, 12:06:07 PM
  • Publish Di FB
  • knp la org suke marah2...
    walaupun xbuat salah..
    :sedihnya:..
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    ainor

    • *
    • Posts: 91
      • View Profile
    Jawab #108 01 November, 2009, 01:22:14 PM
  • Publish Di FB
  • tips dari ana klo nak tahan marah..
    masa tengah marah tue diam n fikirkan akibatnya klo ledakkan kemarahan tue..
    ingatkan Allah bebanyak..

    nur_87

    • *
    • Posts: 699
      • View Profile
    Jawab #109 01 November, 2009, 01:27:51 PM
  • Publish Di FB
  • knp la org suke marah2...
    walaupun xbuat salah..
    :sedihnya:..

    marah bukan kebencian, tapi tanda sayang... =)
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #110 01 November, 2009, 01:47:06 PM
  • Publish Di FB
  • Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sebenarnya aku ini seorang manusia. Aku marah seperti mana manusia marah (Hadis Riwayat Muslim dan Anas)
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    khairunnisa

    • *
    • Posts: 144
      • View Profile
    Jawab #111 01 November, 2009, 03:22:48 PM
  • Publish Di FB
  • nissa kalau dah rasa nak marah sgt3...nissa diam dlu...hindarkan diri dr tempat tu..kalau xtahan sgt2 pun paling teruk nissa nangis je disamping sabar tu...ingat Allah sedang uji kesabaran kita...:senyum:
    \"Ya ALLAH, bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka. berilah kemampuan kepadaku untuk membaca ayat-ayat suci Al-Qur\'an\"

    wardhah

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Jawab #112 01 November, 2009, 03:54:07 PM
  • Publish Di FB
  • marah memang perlu, cuma kena ada caranya... marah tak boleh dipendamkan, takut nanti meletup pulak.. jadi sama-samalah kita fikirkan cara nak melepaskan rasa marah yea..

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #113 01 November, 2009, 05:24:05 PM
  • Publish Di FB
  • Saya kalau marah..suka hentak-hentak barang. Pen,staple,keyboard,pembaris......Bende-bende main baling2 je. Ia akan menghasilkan satu bunyi yang sedap didengar.

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #114 01 November, 2009, 05:33:19 PM
  • Publish Di FB
  • Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sebenarnya aku ini seorang manusia. Aku marah seperti mana manusia marah (Hadis Riwayat Muslim dan Anas)
    53. An Najm
    3. dan tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Quran) menurut kemauan hawa nafsunya.
    4. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).

    Sesungguhnya setiap apa yg Rasulullah lakukan di bawah pimpinan wahyuNya.


    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #115 01 November, 2009, 06:02:47 PM
  • Publish Di FB
  • tapi kan,,kalo da panas aran sgt2 ha ambik wuduk pon xkan tenang
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    Lyn

    • *
    • Posts: 37
      • View Profile
    Jawab #116 01 November, 2009, 06:09:50 PM
  • Publish Di FB
  • Bila rasa marah, saya tahan. Kalau dah tertahan saya nangis. Pernah masa kat ofis, sy marahkan org lain, tetiba bos dtg tanya pasal keja, air mata berhamburan. Bos jadi panik. Saya terus meluru masuk toilet. Malu.

    Nor_207

    • *
    • Posts: 908
    • Just be yourself
      • View Profile
    Jawab #117 01 November, 2009, 06:35:09 PM
  • Publish Di FB
  • Bila rasa marah, saya tahan. Kalau dah tertahan saya nangis. Pernah masa kat ofis, sy marahkan org lain, tetiba bos dtg tanya pasal keja, air mata berhamburan. Bos jadi panik. Saya terus meluru masuk toilet. Malu.



    standard la tu lyn..perempuan mcm gitu...baik kitA namgid dari kita ngamuk pada orang...kdg2 ngamuk ni boleh melegakan..
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    fatihah88

    • *
    • Posts: 201
      • View Profile
    Jawab #118 01 November, 2009, 06:38:58 PM
  • Publish Di FB
  • saya kalau marah saya akan bersihkan barang2 kat umah... xkira r mop lantai  ke... apa2 je la
    Ubahlah diri, nescaya oran lain akan berubah hasil perubahan kita

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #119 01 November, 2009, 06:49:43 PM
  • Publish Di FB
  • Bila rasa marah, saya tahan. Kalau dah tertahan saya nangis. Pernah masa kat ofis, sy marahkan org lain, tetiba bos dtg tanya pasal keja, air mata berhamburan. Bos jadi panik. Saya terus meluru masuk toilet. Malu.
    Amik baldi la tadah air mata.. tengok boleh penuh ke x..huu

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    2918 Views
    Last post 17 February, 2011, 12:32:41 AM
    by k.senja
    25 Replies
    3890 Views
    Last post 21 May, 2011, 10:14:08 AM
    by mohdazri
    1 Replies
    346 Views
    Last post 01 July, 2012, 02:26:07 PM
    by faa zahra