Orang Yang Kenal Tuhannya

*

Author Topic: Orang Yang Kenal Tuhannya  (Read 20930 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

al_ahibbatu

  • *
  • Posts: 4872
    • View Profile
Reply #300 24 October, 2013, 10:58:46 PM
  • Publish
  • siapa kenal dirinya, mengenal Allah bukanlah Hadis
    ianya ayat Allah dalam surah fussilat

    pada dirimu, ada kebenarannya, mengapa kamu tak mahu memikirkannya ( Q51:21 )
    satu lagi ayat, kami akan buktikan kebenaran, di ufuk, alam semesta, dan pada diri kamu sendiri ( Q41:53)
    jadi jagalah diri masing masing, perhatikan yakni muhasabah, hisablah, buat kira kira hari ni, apa capaian, subhanallah

    kenal diri rata rata nanti Allah perkenalkan dirinya padamu, kata ulamak, tentulah satelah mereka faham mendalam tentang ayat ayat Allah, dan memang ada pihak menafsir ayat ayat Allah sebagai hadis, jika boleh terima, tak ada masalah

    Inshallah

    Jika tuan hafal quran tuan tak mengingat ayatnya, bagaimanakah nak dapat pelajarannya

    sebab tu banyak pertuduhan berbagai, memandang yang ada dalam kitab manusia tulis saja

    silakan ya, jika kamu berbalah, kembalilah kepada tali Allah

    ini sebahagian tulisan masa dulu

    Manusia di berikan akal
    manusia di berikan Nafsu

    sebelum lahir ke dunia, IBU mengandungkan selama 9 bulan secara adatnya
    begitulah sunnatullah. dalam masa Ibu mengandung tu, RUH dari Allah di masukkan ke zahir anak yg di kandung tu. masa tu boleh katalah, ramai tahu, alastu birabbi kum ...... Ruh dalam manusia pun mengaku, bahkan, ya Allaahu

    bila kita lahir je, Allah berikan penglihatan, pendengaran, percakapan, dan di nyatakan oleh Allah, manusia bila lahir, menjadi makhluk yang berlainan.

    Islam, Quran, Sunnah, semua itu sangat memerlukan akal. maka di wajibkan mencari Ilmu, di katakan pula, awaludin makrifatulloh.

    untuk hidup sihat, kena makan makanan berzat, maka dapatlah membentuk, fizikal yang elok .

    kemudian ................ dah boleh baca, bacalah Quran

    Quran 41:53 >> Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri,

    sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar.
    Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu
    dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?

    Quran 51;20 >> Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,

    Quran 51:21 >> Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?

    lalu orang yang mengetahui berpesan: Kenali diri kamu, nanti kamu akan kenali Tuhanmu

    nak mudah.............. kena cari GURU .............yang dah berjumpa dengan Yg Mursyid, tentu saja dapat dibantu diri kita, yang ada kehendak, hendak memperbaiki diri, agar dapat mentauhidkan ALlaah.

    nak lagi senang, ikutlah Quran dan sunnah, semuanya telah tertulis dalam Kitab, masuklah ke ISLam secara keseluruhan.

    bab kenal diri ni, akan membuka rahsia diri, akan dapatlah jatidiri, akan dapatlah kekuatan dan keyakinan, akan dapatlah Ingat Allah senantiasa, nescaya perjalanan hidup menjadi mudah, tenang, tenteram .............. akan hilanglah negativiti diri, akan hilanglah persangkaan buruk, akan terpeliharalah diri ................. alertness diri akan berupaya, menjadikan diri kekal bersabar, kekal tabah menghadapi, dan kekal memilih kebaikan .............

    carilah ya, bila jumpa........ tentu saja idak keluh kesah

    semua dah ada di dalam al Quran
    « Last Edit: 24 October, 2013, 11:12:53 PM by al_ahibbatu »

    afiQoh

    • *
    • Posts: 773
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Reply #301 24 October, 2013, 11:45:09 PM
  • Publish
  • Daripada Abdullah bin 'Amar bin 'Ash r.a; beliau berkata Rasulullah s.a.w bersabda: "sampaikanlah apa yang kamu dengar daripadaku walaupun hanya satu ayat. Dan sampaikanlah apa yang kamu dengar daripada bani israil,maka tidak mengapa. Dan sesiapa secara sengaja berbohong atas namaku maka hendaklah dia menyediakan dirinya untuk dimasukkan ke dalam api neraka"
     (Riwayat Bukhari dan Tarmizi)

    « Last Edit: 25 October, 2013, 12:02:24 AM by afiQoh »
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    afiQoh

    • *
    • Posts: 773
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Reply #302 25 October, 2013, 12:33:11 AM
  • Publish
  • Makan semeja..adakah makanan yang sama...kot banyak lauk...:senyum:
    kuantiti sama mahupun kualiti yang sama...rasa tetap lain..
    Lidah saya sikit garam dah rasa...orang lain kena tambah lagi..
    ...jika tawar saya masak...tambah2 le rasa sendiri...
    Jangan marah ya...saya tak reti nak rasa macam yang lain...

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #303 25 October, 2013, 03:00:54 AM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas segala .....

    ala nie semua jawapan pada SOALAN BOCOR kot ....... mana satu jawapan yg betui ekk

    zietahassan

    • *
    • Posts: 155
    • mencari kebaikan walau hanya seberat zarah
      • View Profile
    Reply #304 25 October, 2013, 08:02:22 AM
  • Publish
  • Seolah-olah si 'A' dan si 'B' ada majikan.. si 'A' cakap aku lagi kenal Tuan aku.. si 'B' cakap aku lagi kenal Tuan aku.. hmm betullah tu.. Pelik pulak kalau si 'A' mengaku lebih kenal Tuan si 'B' atau si "B' mengaku lebih kenal Tuan si 'A'.. Ini kes akal panjang kot.. atau terlebih-lebih panjang..

    Jawapan mudah.. tunggu.. buka kitab tengok siapa hamba yang lebih kenal Tuannya.. kot diri pun sibuk dengan hal sendiri kot.. Ini jawapan akal pendek kot...

    (ppssssttt.. tuan hamba, hamba sedang praktik apa yang kita bicara... betul tak?)

    Maaf naaaa.. tumpang lalu jer.. Selalu lalu tak singgah pun. Ni singgah melepaskan lelah.. sila-sila sambung.. dok bersila pun tak pa.. nak dok bersilat pun tak salah aihhh.. hamba tak kisah..
    Kurniakan kepadaku hati yang mencintaiMU..aku ingin dekat denganMU

    muridin

    • *
    • Posts: 199
    • Kenal diri Nyata-Nyata , Baru Kenal Yang Maha Esa
      • View Profile
    Reply #305 25 October, 2013, 08:39:11 AM
  • Publish
  • بسم الله الرحمن الر حيم
    اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

    ( Sekadar peringatan buat diri sendiri )

    Hati-hati dalam bicara dalam menulis , adakala tak sedar tergelincirnya iman yang membawa terbatalnya iman ...kerana tergelincirnya iman ini lagi terbatalnya iman ini boleh berlaku dalam beberapa perkara
    a) Dengan Lisan Ucapan dan Tulisan lagi Penulisan
    b) Dengan Perbuatan Zohir  - Jasadiyah
    c) Dengan Perbuatan Bathin - Iktikadiyah ( Kepercayaan )
    d) Dengan Wahamiyah pada diri - Keraguan
    dan dari pelbagai sudut perkara lagi .....Peliharalah iman ...ianya 1 daripada 5 perkara yang dituntut menjagainya lagi memeliharai di dalam Islam  ....

    Berhati-hatilah dalam apa jua perkara yang dilakukan oleh perbuatan zohir yakni amalan jasad hatta pada perbuatan bathin yakni amalan hati  ..Tak rugipun berhati-hati kerana berhati-hati itu juzuk dari TAQWA ..Jika tiada juzuk TAQWA manakan nak perolehi Kulliyat TAQWA itu yang akan dinilai olehNya
    Allahu Jalla Jalaluhu ..ya Lathif ya Hasib .. mudah2an dapat di"kumpulkan" sekalian juzuk-juzuk TAQWA buat diri menuju kepada RedhoNya pada kehidupan di dunia ini  dan MardiahNya pada kehidupan di akhirat kelak ...

    Berapa banyak pun tuan-tuan dan puan-puan  mengetahui lagi mengenal Allahu Taala ...
    Ingatlah yang sebenar-benar mengetahui diriNya lagi mengenal diriNya , Dia Jualah
    Kembalikanlah  kepadaNya ...yakni pengenalan itu dikembalikan kepadaNya ..tambatlah dengan sifat syukur padaNya ..kerana amatlah sedikit hamba-hambaNya yang bersyukur yakni bersyukur atas syukur akidah padaNya ..

    Mudah2an terselamat dari menjalani dari melewati 2 jalan ini yang diwajibkan oleh Ulama' Usul
    a) Jalan Mengetahui akan diriNya dan perkara-perkara yang ada padaNya
    b) Jalan Mengenal akan diriNya dan perkara-perkara yang ada padaNya

    Mudah2an ...Allahu Taala membukakan pengenalanNya buat diri kita semua ..

    w.a.b.s
    Amin Allahumma Amin ya Lathif
    Ayam Serama Ditangkap Lepas,  Dikejar Lari si Anak Penghulu,
    Selagi Hidup Berdalilkan Nafas,  Turun Naiknya Beserta Allahu.

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #306 25 October, 2013, 09:51:34 AM
  • Publish
  • org beberapa ulama  syariat memang menafikan adanya Nur Muhammad ni ...
    bergitu lah sebaliknya...

    akan tetapi kena lah berjalan seiring.. syariat dah hakikat - baru jatuh cerita ilmu
    mengenal atau di kenalkan diriNya sendiri pun dalam ilmuNya...

    " manusia itu rahsia Allah dan Allah itu rahsia manusia "

    jika faham InsyAllah ...

    zaman lah nie ulama sastera banyak ... berkias di atas jalan perkataan perkataan yang jauh kita mengerti akannya melainkan mendalami ilmu  kefahaman kaedah .

    bergitu lah .. jika sudah sampai faham atas faham.. jadi tak faham lah ...

    " Allah mengenal Allah dengan Allah "

    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Zun Nurain

    • *
    • Posts: 30
      • View Profile
    Reply #307 25 October, 2013, 12:00:31 PM
  • Publish
  • 1) Makrifat itu apa pada kita?  Makrifat itu apa pada Nabi Muhammad saw. Makrifat itu apa
    pada Allah?
    Makrifah itu rahsia rabbani bagi kita,syariat batin bagi Nabi Muhammad S.A.W dan ubudiyyah bagi Allah.
    Soalan saya :-  Apa tujuan bermarifah dan bagaimana berlaku di batin?

    makrifat pada Nabi Muhammad SAW itu ialah, semuanya atas kurniaan yang kalian namakan Mukjizat, nabi pula berkata, aku tak tahu hal ghaib, memanglah dia berserah Allah secara penuh, sebab itu mengaku tak tahu = tiada berkata melainkan wahyu belaka, solat sampai bengkak kaki, dek lama tak terasa, kerana bermesra

    makrifat pada selain nabi, IlmuNya bersama Allah, boleh capai Kun Fayakun, namun muncul persoalan, untuk apa? mudah baginya, aman hidupnya, inshallah

    Makrifat pada Allahu ialah Al Alim, dengannya Ia berbuat sesuatu, setiap sesuatu, segala galanya

    Tujuan bermarifah agar senantiasa Ingat Esanya, di bathin itu AKUlah di ingatinya, mengingatiNya

    mahu lebih ummmph, silakan bertalaqi
    sunnahnya di ikuti
    inshallah
    subhanallah

             
             Buat karangan sampai bengkok kepala sambil makan goreng pisang bawah meja dalam kelas.


              Bila Cikgu periksa, dia kata tak ada markah.  Takkan nak marahkan CIkgu pulak. ngaku jer ler, tak yah ler buat lagak ngeri dalam negeri, memalukan negara.
             
             

    Sorry, sorry ye sebab terpanggil kena komen jugak....

    Yang pertama fail BM dah improve dah walaupun jawapan tak tepat. Sekurang2nya cuba improve teknik menjawab soalan ke arah yang betul.

    Yang kedua fail BM pulak jadi cikgu pulak nak check jawapan yang pertama Fail BM
    dari soalan dia sendiri tu...Tapi cikgu tu bila pulak dia nak improve fail BM . Dia terlupa kot yang dia jugak Fail BM nya...


    Lawaks Lawaks.

    « Last Edit: 25 October, 2013, 12:28:36 PM by Zun Nurain »

    ayambapok

    • *
    • Posts: 225
      • View Profile
    Reply #308 25 October, 2013, 01:40:43 PM
  • Publish
  • jawap betul2 ya, jgn tiru  :senyum:

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #309 25 October, 2013, 02:46:38 PM
  • Publish
  • keh keh keh ... cd cetak rompak - video clon dsd,
    tuan apa yang di katakan tuan itu jangan tiru haa


    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #310 25 October, 2013, 02:55:52 PM
  • Publish
  • keh keh keh ... cd cetak rompak - video clon dsd,
    tuan apa yang di katakan tuan itu jangan tiru haa


    Fail bm la kot? senyum..
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #311 25 October, 2013, 03:20:32 PM
  • Publish
  • keh keh keh ... cd cetak rompak - video clon dsd,
    tuan apa yang di katakan tuan itu jangan tiru haa


    [02:54:46 PM] 5zul: sy malas nak bercinta dengan org tak cinta kan sy 
    [02:56:57 PM] al_ahibbatu: yg boleh di tiru hanyalah zahir
    [02:57:55 PM] 5zul: qarin berak sendiri lah 
    [02:58:29 PM] 5zul: katakan aku sayang pada mu  <--- lepas tu baru dia sayang kot
    [03:19:56 PM] 5zul: di pegang lembik lah [03:20:02 PM] 5zul: di biarkan keras 

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #312 25 October, 2013, 03:26:43 PM
  • Publish
  • kenapa ada yang kata, wali lebih tinggi dari nabi

    dan betapa kedudukan syeikh Abdol Kadir jilaini itu dikatakan ketua wali

    cerita lain pun ketuhanan lah

    banyak adanya
    dan terima kasihlah bagi saya kemenangan bolehlah rai makan beriyani nanti

    silalah buat jamaah mereka yang suka kata saya mahu menang, dan kita buat Gath nak berkenal kenalan

    silakan


    silalah buat jamaah mereka yang suka kata saya mahu menang, dan kita buat Gath nak berkenal kenalan

    silakan



    dia dah ajak tu wehhh ....

    Mei

    • *
    • Posts: 1054
      • View Profile
    Reply #313 25 October, 2013, 04:14:16 PM
  • Publish
  • TERIMA KASIH LAH MEI
    KAMU TELAH MENYELAMI HATI NURANI SAYA DAN MENGETAHUI APA TERKANDUNG DALAM HATI SAYA, MAHUKAN KEMENAGAN,
    MEMANG KAMU AHLI ALLAH , SUBHANALLAH

    TERIMA KASIH
    fulamak ....
    sama-sama

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #314 26 October, 2013, 01:48:27 AM
  • Publish
  • 39:46

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #315 26 October, 2013, 05:09:13 AM
  • Publish
  • TERIMA KASIH LAH MEI
    KAMU TELAH MENYELAMI HATI NURANI SAYA DAN MENGETAHUI APA TERKANDUNG DALAM HATI SAYA, MAHUKAN KEMENAGAN,
    MEMANG KAMU AHLI ALLAH , SUBHANALLAH

    TERIMA KASIH
    fulamak ....
    sama-sama
    uih best la kalau boleh sama-sama .... saya tak mampu lagi nie maklumlah saya nak org lain sama2 dgn saya tapi saya plak time senang idaklah sama2 dengan org lain .... time susah ada la baru nak sama2 dgn org lain ... lawaks

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #316 26 October, 2013, 07:49:51 AM
  • Publish
  • [03:19:56 PM] 5zul: di pegang lembik lah [03:20:02 PM] 5zul: di biarkan keras 

    jika kamu, diri ada Pegangan yang benar, memanglah kamu jadi lembik, maksudnya kamu tidaklah ada hendak memukul lain orang, malah menuduh orang lain juga tak dapat kamu lakukan, kerana memangnya kamu lembik. bicara sama orang juga lembik, lembut tak jelas butiran, tidaklah menyakitkan sesiapa, demikianlah bila kenal Allah - sebagai contoh, apabila abu bakar menziarahi pengemis buta di pasar madinah, pengemis itu merasai kelainan, sampaikan tersentuh hati abu bakar dan keluar airmatanya, subhanallah, telitikan kisah ini, tahulah apa itu lembut, apa itu lembik, apa itu kenal, subhanallah

    di biarkan keras
    sekiranya Allah tiada, tiadalah kehidupan, tiadalah kuasa, tiada kebolehan, maksudnya jika Allah membiarkan makhluk, maka bencana, mati keras

    sebab itulah Allah tidak membiarkan, malahan di awal awal manusia di ciptakan, belum lahir ke dunia, sudah ada Ilmu dari NYA, semoga ada lah kuncinya , mampulah kamu buka, hiduplah hatimu
    tanpanya, keras lah hatimu

    silakan ya, nampak sekali lalu, ayat seakan BLUE
    tapi kamu dalamilah, semoga mengerti - itu yg di namakan, lihat makhluk nampak Allaah
    kemana kamu melihat di situ wajah Allah
    praktiklah ya

    janagn suka menuduh tak ketentuan, kerana apa apa pun setara mana Allah kurniakan kamu, setara mana kamu mahu Ingati Allaah

    subhanallah

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #317 26 October, 2013, 01:53:06 PM
  • Publish
  • [03:19:56 PM] 5zul: di pegang lembik lah [03:20:02 PM] 5zul: di biarkan keras 

    jika kamu, diri ada Pegangan yang benar, memanglah kamu jadi lembik, maksudnya kamu tidaklah ada hendak memukul lain orang, malah menuduh orang lain juga tak dapat kamu lakukan, kerana memangnya kamu lembik. bicara sama orang juga lembik, lembut tak jelas butiran, tidaklah menyakitkan sesiapa, demikianlah bila kenal Allah - sebagai contoh, apabila abu bakar menziarahi pengemis buta di pasar madinah, pengemis itu merasai kelainan, sampaikan tersentuh hati abu bakar dan keluar airmatanya, subhanallah, telitikan kisah ini, tahulah apa itu lembut, apa itu lembik, apa itu kenal, subhanallah

    di biarkan keras
    sekiranya Allah tiada, tiadalah kehidupan, tiadalah kuasa, tiada kebolehan, maksudnya jika Allah membiarkan makhluk, maka bencana, mati keras

    sebab itulah Allah tidak membiarkan, malahan di awal awal manusia di ciptakan, belum lahir ke dunia, sudah ada Ilmu dari NYA, semoga ada lah kuncinya , mampulah kamu buka, hiduplah hatimu
    tanpanya, keras lah hatimu

    silakan ya, nampak sekali lalu, ayat seakan BLUE
    tapi kamu dalamilah, semoga mengerti - itu yg di namakan, lihat makhluk nampak Allaah
    kemana kamu melihat di situ wajah Allah
    praktiklah ya

    janagn suka menuduh tak ketentuan, kerana apa apa pun setara mana Allah kurniakan kamu, setara mana kamu mahu Ingati Allaah

    subhanallah
    janagn suka menuduh tak ketentuan, kerana apa apa pun setara mana Allah kurniakan kamu, setara mana kamu mahu Ingati Allaah
    lawaks .... tuduhla i tak kisah ... kan i lembik .... ehhh menangis la plak i disuap dk habibbatu ... jika kamu, diri ada Pegangan yang benar, memanglah kamu jadi lembik, maksudnya kamu tidaklah ada hendak memukul lain orang, malah menuduh orang lain juga tak dapat kamu lakukan.
    lawaks .............. so janagn suka menuduh tak ketentuan, kerana apa apa pun setara mana Allah kurniakan kamu, setara mana kamu mahu Ingati Allaah

    ZakiaAliaMedina

    • *
    • Posts: 232
      • View Profile
    Reply #318 17 February, 2014, 10:56:53 PM
  • Publish
  •  :ins: mudahan manfaat..
    ADDURUNNAFIS PART 1/3

    ADDURUNNAFIS PART 2/3

    ADURUNNAFIS PART 3/3


    Dari Kitab Durunnafis-Pengarang Syaikh Muhammad Nafis Al Banjari

     :syukur: :aamiin:

    saguputeh

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Reply #319 18 February, 2014, 01:16:27 PM
  • Publish
  • Salam ...untuk semua, lama dah hilang halaman ini . kini kembali untuk menagih Ilmu2 Agama Islam ...mohon bantuan dari yanga mahir dengan Ilmu ini..t/k

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    1748 Views
    Last post 29 August, 2009, 03:34:04 AM
    by BuJaNg_SeNang
    11 Replies
    12344 Views
    Last post 05 May, 2011, 05:54:36 PM
    by keju
    27 Replies
    9043 Views
    Last post 13 October, 2012, 02:15:14 PM
    by mujahid89