Jangan Abaikan Seni Beladiri

Author Topic: Jangan Abaikan Seni Beladiri  (Read 5983 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ummi@uli@09

  • *
  • Posts: 512
  • La Tahzan
    • View Profile
Jawab #20 14 January, 2010, 09:56:25 AM
  • Publish Di FB
  • macam adik ana jer pengalaman tu...last2 tinggal ana sorang belajar sampai habis...:sedihnya:...kelakar gakkan bila ingat balik zaman2 muda-mudi dulu..hehhe

    maharcinta5740

    • *
    • Posts: 555
    • Aku Hamba Allah...
      • View Profile
    Jawab #21 14 January, 2010, 10:09:27 AM
  • Publish Di FB
  • :senyum:, ke ke kak ummi...macam mahar pulak, masa nak isi nama masuk taekwondo tu, beria-ia benar...mak ayah memang tak berape nak bagi masuk taekwando ni.sebab mereka tahu sejauh mana kemampuan diri anak mereka..tapi disebabkan nak menunjukkan bahawa anak perempuan juga boleh belajar seni bela diri ni, maka, dengan berat hati mereka merelakannya...tapi akhirnya, diriku juga yang kecundang di tenga jalan =)

    (moral: dengar nasihat mak ayah) hehehehe
    "aku mencintaimu kerna agama yang ada pada dirimu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.."
    (Imam Nawawi)  baguss

    Wanita yang bijaksana mampu mengubah sahara yang gersang
    menjadi taman yang menghijau.. ceria* ceria* ceria*

    ummi@uli@09

    • *
    • Posts: 512
    • La Tahzan
      • View Profile
    Jawab #22 14 January, 2010, 10:20:43 AM
  • Publish Di FB
  • :senyum:, ke ke kak ummi...macam mahar pulak, masa nak isi nama masuk taekwondo tu, beria-ia benar...mak ayah memang tak berape nak bagi masuk taekwando ni.sebab mereka tahu sejauh mana kemampuan diri anak mereka..tapi disebabkan nak menunjukkan bahawa anak perempuan juga boleh belajar seni bela diri ni, maka, dengan berat hati mereka merelakannya...tapi akhirnya, diriku juga yang kecundang di tenga jalan =)

    (moral: dengar nasihat mak ayah) hehehehe

    lawaklah mahar niii...lain kali dengar mak ayah..:sedihnya:

    khairuddin

    • *
    • Posts: 220
      • View Profile
    Jawab #23 31 May, 2010, 11:13:09 AM
  • Publish Di FB
  • Ada 1 kisah benar yg di ceritakan oleh seorang guru tentang seni bela diri ni...kisahnya begini..
    1 hari seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang perempuan yg sangat lemah lembutnya...sopan gayanya serta lunak dan perlahan suaranya....serta taat pada sang suami dan penyabar orangnya (lebih kurang macam muslimah kt halaqah.net ni lah) pada suatu hari si suami menyatakan hasrat utk berkahwin lain si isteri naik berang lalu di  belasahnya si suami cukup2...si suami parah akibat di belasah..setelah semuanya kembali Ok! si suami baru mendapat tahu bahawa si isteri ini adalah bekas juara silat negeri......sejauh mana kebenaran cerita ini hanya tukang cerita sahaja yg tahu...saya cuma berkongsi...ehheh...wallahuallam....

    Ada sapa2 kat sini ahli silat gayung?????ana join silat gayung masa kat UNI dulu.....tapi ana x leh dengar bunyi alat muzik (nafiri agaknya) yang di tiup di majlis pembukaan...rasa seriau & meremang bulu roma....ntahlah kenapa! tapi silat gayung belajar x habis.....:sedihnya:...

    :)

    saya ahli silat gayung. saya pun hadapi benda yang sama seperti ummi. apabila saya mendengar muzik silat, terasa ingin membuka langkah silat. walaupun bukan persembahan saya. jangan diikutkan sangat rasa tersebut. bukan kerana silat gayung ada amalkan benda-benda tidak elok. tetapi kita sudah terbiasa melakukannya dan telah sebati dengan diri. itu yang menyebabkannya. mungkin itu salah satu faktornya. wallahualam
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/kelant10.jpg[/img]

    "Berusahalah kamu seperti mana kamu akan hidup untuk selama-lamanya. dan beribadatlah kamu seperti mana kamu akan mati pada keesokan hari."

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #24 31 May, 2010, 11:14:12 AM
  • Publish Di FB
  • bela diri dengan tauhid, yakin Allah yg Esa

    sila baca ya, Ilmu Merawat diri

    ningonly

    • *
    • Posts: 204
    • yang sedang-sedang saja
      • View Profile
    Jawab #25 31 May, 2010, 04:03:28 PM
  • Publish Di FB
  • saya pun minat juge nak dengan silat ni....
    itulah aku...padamu

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Jawab #26 31 May, 2010, 04:17:41 PM
  • Publish Di FB
  • Kalau yakin dengan Allah s.w.t insyaallah diri kita terbela dengan sendirinya.ada sebuah kisah tentang seorang tuan guru yang dikepung oleh samseng,dengan bacaan a'uzubikalimatillahittammatiminsyarrimakhalaq....habis terpelanting samseng2 tu....

    Habib1615

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Jawab #27 31 May, 2010, 05:50:31 PM
  • Publish Di FB
  • salam..
    saya pun ada belaja silat jgk.. silat sendeng.. sendeng mat kucing hutan.. pelik nama silat nie.. tp bagus dan kelebihannya bnyak.. silat ni terlalu ringkas dan padat.. buahnya pun sikit je.. tak sampai 10 buah mcm silat2 lain yg berpuluh2 buah.. sape tahu silat ni,tahu lah dia..:)

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #28 31 May, 2010, 05:57:35 PM
  • Publish Di FB
  • seni bela diri dah ada .... seni bela "iman" cemane lak ...

    Yahudi tunjuk pedang depan Nabi s.a.w dan tanya "sapa yang boleh menyelamatkan kamu" ..

    ALLAH jawab Nabi s.a.w ...
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    Habib1615

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Jawab #29 31 May, 2010, 05:59:23 PM
  • Publish Di FB
  • nabi pun suh kita belaja dua2 2 kn

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #30 31 May, 2010, 11:04:44 PM
  • Publish Di FB
  • masaalahnya belajar 2 2 ke .... ?

    anasameen

    • *
    • Posts: 1053
    • free al-Quds!!!
      • View Profile
    Jawab #31 01 June, 2010, 07:09:52 AM
  • Publish Di FB
  • boleh bgtau beza WTF dgn ITF x? skadar nk tau je. :sedihnya:

     berisalam

    ni yang saya tahu, sekadar mencuba membantu info yang saya tahu. jika silap, betulkan saya.

    Taekwondo ada 3...
    1. ITF (INTERNATIONAL TAEKWONDO FEDERATION)
    2. GTF (GLOBAL TAEKWONDO FEDERATION)
    3. WTF (WORLD TAEKWONDO FEDERATION)

    Antara ketiga2 ni, ITF punya pergerakan yang ganasnya biasa2 je tapi tak bermakna tak berbisa. GTF pula pertengahan, dan WTF yang paling ganas.
    Belajarlah, untuk pertahan diri bagi lindungi Islam. Bukannya niat yang membunuh iman. ALLAHu'alam
    :: berkata2 itu lebih senang dari melaksana ::

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #32 01 June, 2010, 07:15:49 AM
  • Publish Di FB
  • 4th done Black Belt, tae kwan do, sedang mengajar budak budak,

    datang satu BUSHIDO - mike yoshida - senang sahaja menolak 4th done black belt itu

    seni bela diri masyarakat tertentu, ada zahir dan bathinnya

    semuga tidak jatuh dalam syirik

    dengan Ilmu Tauhid sahaja, Yakinlah, cukuplah Allah bagi ku

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    1483 Views
    Last post 31 May, 2010, 11:16:15 AM
    by khairuddin
    2 Replies
    519 Views
    Last post 29 August, 2010, 09:26:01 PM
    by SNF
    4 Replies
    432 Views
    Last post 26 September, 2013, 09:04:16 PM
    by Ummi Munaliza