Kasyaf

Author Topic: Kasyaf  (Read 25856 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

kanjeng sunan

  • *
  • Posts: 2192
  • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
    • View Profile
27 May, 2007, 02:52:43 PM
  • Publish Di FB
  • Inilah ilmu daripada guruku,  Sahibuzaman...

    Kasyaf adalah salah satu karamah atau kelebihan yang diberikan Tuhan kepada hamba-hambaNya yang dikasihiNya. Apa yang ingin disebut di sini adalah kasyaf yang dianugerahkan Tuhan kepada kekasihNya atau waliNya.Walaupun tidak dinafikan, ada kasyaf yang didapati oleh orang awam, kasyaf sebegitu boleh menipu dan merosakkan diri merka. Kasyaf itu jika tidak dipimpin dan dijaga, nescaya menjadi istidraj kepada mereka.

    Bagi wali Tuhan ini, hal-hal kasyaf sebenarnya telahpun dijanjikan Tuhan sepertimana dalam sebuah hadis qudsi, Allah berfirman yang maksudnya: Orang yang mendekatkan diri kepadaKu, mengerjakan yang fardhu dan yang sunat, sehingga Aku cinta kepada mereka lalu Aku menjadi pendengaran mereka dan Aku menjadi penglihatan mereka.

    Kasyaf kepada wali Allah ini ada banyak bahagiannya, seperti berikut:

    1) Kasyaf Mata

    Mata dapat melihat alam mawara-ul-maddah atau disebut sebagai alam yang seni-seni atau boleh disebutkan sebagai alam di luar kebendaan. Di sini, mata dapat melihat perkara-perkara ghaib seperti malaikat, jin dan syaitan. Kasyaf inilah yang menjadikan orang seperti Sayyidina Umar nampak apa yang sedang berlaku pada tentera-tenteranya. Karamah seperti ini penting kerana dapat menyelamatkan seluruh tentera Islam.

    2) Kasyaf Telinga

    Kasyaf telinga disebut juga hatif. Telinga boleh mendengar benda-benda yang ghaib. Mendengar suara tetapi tidak nampak lembaganya sama ada dari jin yang soleh, malaikat atau waliullah. Suara itu adakalanya membawa berita gembira, adakalanya berita yang negatif. Tujuannya ialah Allah hendak menghiburkan orang yang mendapatnya. Kalau berita itu berita gembira, boleh menggembirakannya. Sebaliknya, kalau berita itu berita duka, juga akan menggembirakannya kerana dia tahu terlebih dahulu, sekurang-kurangnya dia boleh bersiap menghadapi ujian itu. Atau dia boleh mengelak daripada bahaya itu.

    3) Kasyaf Mulut

    Tuhan beri kepada orang itu, lidahnya masin seperti doanya kabul atau apa yang dia sebut terjadi sama ada jangka pendek atau jangka panjang. Juga, di mana saja dia memberi kuliah, nasihat, tunjuk ajar, berdakwah dan sebagainya, ianya mudah diterima masyarakat dan boleh mengubah hati mereka. Akhirnya berubahlah sikap masyarakat. Karamah seperti ini biasanya dikurniakan kepada pemimpin.

    4) Kasyaf Akal

    Mendapat ilmu yang seni-seni yang Allah kurniakan pada seseorang terus jatuh ke hatinya. Ini terjadi tanpa dia belajar, tanpa membaca, tanpa mentelaah dan tanpa berguru. Dinamakan juga ilham atau ilmu laduni. Agar tidak terkeliru, perlu diingat orang yang hendak dapat ilmu laduni itu, dia mestilah dahulu ada ilmu asas iaitu ilmu fardhu ain.

    5) Kasyaf Hati

    Dinamakan juga firasat. Inilah kasyaf yang tertinggi daripada kasyaf-kasyaf yang disebutkan tadi. Biasanya dikurniakan kepada pemimpin. Itupun tidak banyak kerana Allah kurniakan hanya kepada pemimpin-pemimpin yang sangat soleh, yang sangat sabar menanggung ujian yang begitu berat ditimpakan kepada mereka. Kasyaf hati ialah rasa hati atau gerakan hati yang tepat lagi benar. Dia boleh menyuluh mazmumah yang seni-seni yang kadang-kadang kita membaca kitab tak mengerti. Termasuk juga adalah rasa hati dapat membaca diri seseorang. Nabi pernah bersabda, "Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah". Apa yang dimaksudkan dengan firasat itu ialah kasyaf hati. Orang yang mendapatnya dapat memimpin diri dan dapat memimpin orang lain. Kalau tidak, seorang itu tidak layak jadi pemimpin. Kalau dia terus memimpin rosaknya lebih banyak daripada kebaikan.

    Demikianlah yang dapat diceritakan tentang kasyaf. Moga-moga kita mendapat manfaatnya. Sekian.
    TuhAN cInTa aGuNg..

    khalifah_04

    • *
    • Posts: 304
      • View Profile
    Jawab #1 03 July, 2007, 12:22:09 PM
  • Publish Di FB
  • ape yang dimaksudkan dengan kasyaf.... dan kasyaf ape yang paling tinggi nilainyer
    Dari Allah AKu Datang, Kepada Allah AKu Kembali

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #2 03 July, 2007, 12:47:22 PM
  • Publish Di FB
  • kat atas tu dah ade penjelasannya..
    kita kat sini sekadar tahu dah mencukupi..
    untuk mendapat yang lebih ..
    kena berguru...
    alam nyata...

    khalifah_04

    • *
    • Posts: 304
      • View Profile
    Jawab #3 03 July, 2007, 01:49:46 PM
  • Publish Di FB
  • ok terima kasih...rasenyer itu bukan pengertian kasyafla...yang saya maksudkan, ape maksud kasyaf pada bahasa dan pengertiannyer

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #4 03 July, 2007, 02:42:09 PM
  • Publish Di FB
  • ok terima kasih...rasenyer itu bukan pengertian kasyafla...yang saya maksudkan, ape maksud kasyaf pada bahasa dan pengertiannyer


    untuk pengertian yang mudah..
    diperlihatkan benda yang ghaib..yang tidak terlihat oleh manusia biasa..
    (terbuka hijab)///

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2895
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Jawab #5 03 July, 2007, 03:07:21 PM
  • Publish Di FB
  • tok guru pak kanjeng tu dapat kasyaf tak...mesti dia dapat kan..ada dia bgtau aper2 pada pak kanjeng?
    " Semua manusia tahu bagaimana
    hendak bercakap tetapi
    tidak semua orang tahu bila dia
    patut bercakap."

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #6 03 July, 2007, 03:26:35 PM
  • Publish Di FB
  • ok terima kasih...rasenyer itu bukan pengertian kasyafla...yang saya maksudkan, ape maksud kasyaf pada bahasa dan pengertiannyer


    tak payah tok guru pak kanjeng..
    pak kanjeng pun ade kasyaf...
    :senyum:...

    ruhani

    • *
    • Posts: 229
    • http://www.youtube.com/watch?v=Zcrsfg-EeqM
      • View Profile
    Jawab #7 03 July, 2007, 03:33:02 PM
  • Publish Di FB
  • ok terima kasih...rasenyer itu bukan pengertian kasyafla...yang saya maksudkan, ape maksud kasyaf pada bahasa dan pengertiannyer


    tak payah tok guru pak kanjeng..
    pak kanjeng pun ade kasyaf...
    :senyum:...

    wah,boleh lah belajar ngan pak kanjeng ni.....

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #8 03 July, 2007, 03:36:08 PM
  • Publish Di FB
  • ok terima kasih...rasenyer itu bukan pengertian kasyafla...yang saya maksudkan, ape maksud kasyaf pada bahasa dan pengertiannyer


    tak payah tok guru pak kanjeng..
    pak kanjeng pun ade kasyaf...
    :senyum:...

    wah,boleh lah belajar ngan pak kanjeng ni.....

    hmmm...

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2895
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Jawab #9 03 July, 2007, 03:48:11 PM
  • Publish Di FB
  • waaa mmg terer la pak kanjeng ni yerk..kasyaf camner tu pak kanjeng..kalo leh dikongsikan bersama..

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #10 03 July, 2007, 03:50:38 PM
  • Publish Di FB
  • waaa mmg terer la pak kanjeng ni yerk..kasyaf camner tu pak kanjeng..kalo leh dikongsikan bersama..

    hmmmmm...

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2895
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Jawab #11 03 July, 2007, 04:00:44 PM
  • Publish Di FB
  • takkan hmmm ajer pak kanjeng...mari la kongsikan..kasyaf camner yg mursyid pak kanjeng dapat tuh..

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #12 03 July, 2007, 04:04:39 PM
  • Publish Di FB
  • takkan hmmm ajer pak kanjeng...mari la kongsikan..kasyaf camner yg mursyid pak kanjeng dapat tuh..

    kasyaf nie..bukan leh citer...
    bahaya nie..:senyum:
    meke kan ngaji tinggi..
    mesti ade belajar bab nie...
    jangan memalu citer le...

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2895
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Jawab #13 03 July, 2007, 04:14:11 PM
  • Publish Di FB
  • pak kanjeng kan cakap pak kanjeng jugak ada kasyaf2 ni..silakan la..teman takder la pak kanjeng..lagipun teman rasa mursyid pak kanjeng ada kan kasyaf2 ni..bgtau la sket pasal kelebihan mursyid pak kanjeng tuh..nak jugak teman dengor dari anak murid nyer sendiri..pak kanjeng nak sorokkan mursyid pak kanjeng ker..

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #14 03 July, 2007, 04:18:57 PM
  • Publish Di FB
  • kembali kepada topik asal...
    KASYAF...

    ianya bukan satu pelajaran tetapi anugerah tuhan kepada..
    hambanya...belajarlah sampai kemana sekalipun jika anugerah dari allah tiada maka tiada kasyaf pada diri...
    bukan berlindung dari apa...cuma itu yang harus kita ketahui..
    kasyaf bukanlah satu tajuk pelajaran..

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2895
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Jawab #15 03 July, 2007, 04:21:28 PM
  • Publish Di FB
  • apakah title orang Tuhan dan orang Rasul akan mendapat kasyaf pak kanjeng??

    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #16 03 July, 2007, 04:22:45 PM
  • Publish Di FB
  • klu macam tu tak payah la buka topik ni,delete je..

    p/s ada yang mengaku ada kasyaf pulak,:senyum:
    « Last Edit: 03 July, 2007, 04:27:03 PM by Sang Pencinta »

    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2895
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Jawab #17 03 July, 2007, 04:29:58 PM
  • Publish Di FB
  • jangan suruh pak kanjeng delete...mmg dia delete sungguh pasni..pak kanjeng suka delete mendelete dan meng'lock' topik ni...

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #18 03 July, 2007, 04:32:00 PM
  • Publish Di FB
  • APA MASALAH NYE NIE SANG PENCINTA...
    CUBA BACA SKIT...LAIN KALI BAGI SALAM DULU KALU NAK MASUK
    TOPIK PERBINCANGAN ORANG...
    KALU SAYA NGAN SI USTAZ IBNU NIE..
    KAMI SAMA2 FAHAM...DAN KENAL SECARA TAK LANGSUNG..
    BUKAN MENGAKU...TU CUBA BACA ELOK2..TU KAN ADA GELAK TAWA TU...

    P/S...KASYAF TU BOLEH DAPAT KE..
            KALAU BUKAN ANUGERAH ALLAH...

    Sang Pencinta

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #19 03 July, 2007, 04:32:59 PM
  • Publish Di FB
  • jangan suruh pak kanjeng delete...mmg dia delete sungguh pasni..pak kanjeng suka delete mendelete dan meng'lock' topik ni...

    dan menyamar...:senyum:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    20 Replies
    3267 Views
    Last post 29 September, 2009, 09:22:42 AM
    by kanjeng sunan
    1 Replies
    730 Views
    Last post 03 November, 2012, 10:23:35 AM
    by al_ahibbatu
    Kasyaf

    Started by halawah Akhlaq

    2 Replies
    725 Views
    Last post 14 January, 2013, 01:45:47 PM
    by halawah