Makna Bacaan dalam Solat

Author Topic: Makna Bacaan dalam Solat  (Read 37175 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

umsha

  • *
  • Posts: 695
  • Be yourself & always remember ALLAH
    • View Profile
14 November, 2007, 05:18:55 PM
  • Publish Di FB
  • Allahu Akbar
    Allah Maha Besar

    Doa Iftitah
    Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

    Al-Fatihah

    Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

    Bacaan Ketika Rukuk

    Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

    Bacaan ketika bangun dari rukuk

    Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

    Bacaan ketika iktidal

    Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

    Bacaan ketika sujud

    Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

    Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

    Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

    Bacaan ketika Tahiyat Awal

    Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.

    Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.

    Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

    Bacaan ketika Tahiyat Akhir

    Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

    Doa Qunut

    Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

    "wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup keNerakamu... .kami lah hamba yang mengharap belas darimu ."ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"
    « Last Edit: 14 November, 2007, 05:24:03 PM by umsha »
    Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dghn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #1 14 November, 2007, 05:41:55 PM
  • Publish Di FB
  • jangan kita lupa penghayatan dalam solat......

    Mikraj Solat
    « Last Edit: 14 November, 2007, 05:46:12 PM by kanjeng sunan »
    TuhAN cInTa aGuNg..

    umsha

    • *
    • Posts: 695
    • Be yourself & always remember ALLAH
      • View Profile
    Jawab #2 20 November, 2007, 11:35:50 AM
  • Publish Di FB
  • Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......
     
    1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
     
    2 - Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
     
    3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
     
    4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
     
    5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.
     
    6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
     
    7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
     
    8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
     
    9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.
     
    10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
     
    11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
     
    12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.
     
    13 - Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.
     
    Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :
     
    "Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak
     sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. (Itulah sebab mengapa mereka mencipta
     cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di
     kalangan kamu yang perasan!!!)"
    « Last Edit: 20 November, 2007, 12:54:19 PM by umsha »

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #3 20 November, 2007, 12:24:35 PM
  • Publish Di FB
  • Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......
     
    1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
     
    2 - Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
     
    3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
     
    4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
     
    5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.
     
    6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
     
    7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
     
    8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
     
    9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.
     
    10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
     
    11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
     
    12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.
     
    13 - Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.
     
    Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :
     
    "Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak
     sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta
     cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di
     kalangan kamu yang perasan!!!"
    Terpikat dgn sibaran dan orgnya sekali..rindu plak sdh lama ia sembunyi dibalik tirai..
    segala yang tersurat artikel penuh tersirat dan benar penuh Nikmat....
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #4 20 November, 2007, 12:43:28 PM
  • Publish Di FB
  • Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......
     
    1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
     
    2 - Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
     
    3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
     
    4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
     
    5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.
     
    6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
     
    7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
     
    8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
     
    9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.
     
    10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
     
    11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
     
    12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.
     
    13 - Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.
     
    Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :
     
    "Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak
     sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta
     cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di
     kalangan kamu yang perasan!!!"
    Terpikat dgn sibaran dan orgnya sekali..rindu plak sdh lama ia sembunyi dibalik tirai..
    segala yang tersurat artikel penuh tersirat dan benar penuh Nikmat....

    tak sampai seminggu kawan pak kanjeng beri kiasan yang sama nie..

    Jawab #5 20 November, 2007, 12:50:33 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...ana cuma nak tanyer skit...bhg yg bawah skali tue...hadis rasulullah ader mention psl cita seram tajuk "Friday the 13th" skali ker...musykil2...hehehehhe...

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #6 20 November, 2007, 12:53:38 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...ana cuma nak tanyer skit...bhg yg bawah skali tue...hadis rasulullah ader mention psl cita seram tajuk "Friday the 13th" skali ker...musykil2...hehehehhe...
    Assalamualaikum...ana cuma nak tanyer skit...bhg yg bawah skali tue...hadis rasulullah ader mention psl cita seram tajuk "Friday the 13th" skali ker...musykil2...hehehehhe...

    bukan tu...tu bukan hadis tu...

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #7 20 November, 2007, 12:56:56 PM
  • Publish Di FB
  • jangan kita lupa penghayatan dalam solat......

    Mikraj Solat
    Betul tu jangan lupa penghayatan solat agar kita paham kata yg kita ucapkan dan berbual kpd Allah swt.
    WAKTU SOLAT PUN SUDAH TIBA ...
    ANA mahu pergi menuju supaya ini tak teruja kot!
    WASSALAM.

    umsha

    • *
    • Posts: 695
    • Be yourself & always remember ALLAH
      • View Profile
    Jawab #8 20 November, 2007, 12:57:08 PM
  • Publish Di FB
  • Terpikat dgn sibaran dan orgnya sekali..rindu plak sdh lama ia sembunyi dibalik tirai..
    segala yang tersurat artikel penuh tersirat dan benar penuh Nikmat....

    'a'a rindu sgt kat halaqah ni..lame sgt x on9 sbb bz. sempat bace je topik2 but x sempat nak reply.

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #9 20 November, 2007, 12:58:54 PM
  • Publish Di FB
  • Terpikat dgn sibaran dan orgnya sekali..rindu plak sdh lama ia sembunyi dibalik tirai..
    segala yang tersurat artikel penuh tersirat dan benar penuh Nikmat....

    'a'a rindu sgt kat halaqah ni..lame sgt x on9 sbb bz. sempat bace je topik2 but x sempat nak reply.
    Alhamdulillah Terima kasih daun selasih,dilain masa kita balas rindu  lagi

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #10 20 November, 2007, 01:00:45 PM
  • Publish Di FB
  • jangan kita lupa penghayatan dalam solat......

    Mikraj Solat
    Betul tu jangan lupa penghayatan solat agar kita paham kata yg kita ucapkan dan berbual kpd Allah swt.
    WAKTU SOLAT PUN SUDAH TIBA ...
    ANA mahu pergi menuju supaya ini tak teruja kot!
    WASSALAM.


    yap mikraj solat/...

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #11 31 December, 2007, 05:50:14 AM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih Ukhti Umsha..
    Mengajarkan Tip2 yg membantu untuk mengenal cara mempraktikkan
    Makna Bacaan Solat!!!

    umi azzahra

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #12 04 June, 2011, 12:20:17 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Saya pun nk ucap terima kasih pada Ukhti Umsha kerana effort yng telah beliau lakukan untuk share ilmu ni. 

    IdayuMuslim87

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Jawab #13 06 June, 2011, 05:01:22 PM
  • Publish Di FB
  • Allahu Akbar
    Allah Maha Besar

    Doa Iftitah
    Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

    Al-Fatihah

    Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

    Bacaan Ketika Rukuk

    Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

    Bacaan ketika bangun dari rukuk

    Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

    Bacaan ketika iktidal

    Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

    Bacaan ketika sujud

    Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

    Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

    Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

    Bacaan ketika Tahiyat Awal

    Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.

    Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.

    Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

    Bacaan ketika Tahiyat Akhir

    Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

    Doa Qunut

    Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

    "wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup keNerakamu... .kami lah hamba yang mengharap belas darimu ."ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"

    mohon share..syukran.

    alif nun

    • *
    • Posts: 83
    • sirul alam dzatullah
      • View Profile
    Jawab #14 06 June, 2011, 05:25:15 PM
  • Publish Di FB

  • Disini izinkankanlah saya menerangkan serba ringkas kefahaman yang patut kita jalinan pengertian Surah Al-Fatihah di dalam Kaedah mengenal Allah dan Rasul.
    Al-Fatihah

    Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

    (Pengertian ini akan saya terjemahan satu persatu)

    1. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.
        Allah nama bagi dzat yang Mutlak memberi makluk itu gerak nafas awal kejadian kita hinggalah akhir hayat kita, dibangkit (dihidupkan yakni digerakkan kembali sesusah mati bilamana akan dikumpulkan di Padang Masyar).
    2. Segala Puji Bagi Allah. Tuhan Semesta Alam.
        Puji ke atas diri Allah pada gerak dan diam (Dialah yang mengerakkan yang dilangit, dibumi dan barang diantaranya yakni gerak dan diam)
    3. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihiani.
        Tidak ada kesudahan memberi kita nafas (hidup) walaupun kita lupa kepadanya.
    4.  Yang Mengusai Hari Pembalasan
        Disini perlu Anda Faham Siapa yang dianugerahkan Penghulu Hari Akhirat atau Hari Pembalasan.  Yakni Nabi Muhammadlah Penghulu Hari pembalasan,
    5. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
       Pada Allah yang menjalinkan tempuh gerak dan diam (hidup dan mati) dan pertolongan yakni tiada daya upaya makluk.
    6. Tunjuki kami jalan yang lurus.
       Jalan yang lurus ialah jalan kenal siapa yang mencipta diri kita ini yang memberi  24 jam nafas dan mengambil kembali pada masa yang sesuai.
    7. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.
       Dikurnia Niikmat yakni mereka yang sedar yang dirinya dikurnia Allah hidup dan mati (gerak dan diam) dimurkai Allah jika tidak mengenal yang Allah lah  tempuh gerak diam kita ini.


    Sebarang persoalan dan muzhakarah sila kemuka ke email saya taurus_rid@yahoo.com atau pm saya.

    Wasalam Ya Ilahi Anta maksudi Wa Redha Kamatu'lbbi



    ismahani

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Jawab #15 06 June, 2011, 07:01:05 PM
  • Publish Di FB
  • Info yang bermanfaat dan perlu diamalkan dalam solat. dengan menghayati maksudnya dapat mengkuyusukkan solat kita, Insya Allah

    imanhaqeem

    • *
    • Posts: 57
      • View Profile
    Jawab #16 06 June, 2011, 09:10:23 PM
  • Publish Di FB
  • Memahami makna dalam bacaan solat penting untuk medapatkan kusyuk dalam solat.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #17 07 June, 2011, 09:12:03 AM
  • Publish Di FB
  • Niat solat ialah, mengesakan Allah
    Solat ialah, Ingat Allah
    sembah yang di bawa ialah TAUHID
    sembah kepada YG ESA
    berdirilah diri

    Ingatlah, Allah melihat akan kamu, senantiasa

    subhanallah

    msa

    • *
    • Posts: 1612
      • View Profile
    Jawab #18 01 November, 2011, 11:16:08 PM
  • Publish Di FB
  • رب اغفرلى وارحمنى واجبرنى وارفعنى وارزقنى واهدنى وعافنى واعفعنى

    ~ Begin with the End in Mind ~

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #19 27 November, 2011, 08:42:08 PM
  • Publish Di FB
  • Riwayat Hidup Rasulullah s.a.w. 7




    ....................

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    3370 Views
    Last post 26 April, 2009, 10:30:20 AM
    by assiddiq
    11 Replies
    20338 Views
    Last post 27 February, 2010, 07:17:21 AM
    by dya adriza
    1 Replies
    2410 Views
    Last post 04 October, 2011, 08:27:23 AM
    by al_ahibbatu