Bab 1 : Taharah / Bersuci

*

Author Topic: Bab 1 : Taharah / Bersuci  (Read 50096 times)

0 Halaqian and 3 Guests are viewing this topic.

alhaudhie

  • *
  • Posts: 2090
    • View Profile
31 October, 2007, 03:22:02 PM
  • Publish
  • 1. Definisi :

    i) Dari segi bahasa : Suci dan bersih
    ii) Dari segi istilah syarak : Suci dan bersih daripada najis atau hadas.

    2. Taharah ialah anak kunci dan syarat sah salat.

    3. Hukum taharah ialah WAJIB di atas tiap-tiap mukallaf lelaki dan perempuan.

    4. Dalil naqli tentang suruhan bersuci adalah sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Anfal, ayat 11 yang bermaksud :

    " Dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan daripada langit untuk mensucikan kamu dengannya... "

    Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :

    " Agama islam itu diasaskan di atas kebersihan "

    5. Tujuan taharah ialah bagi membolehkan seseorang itu menunaikan solat dan ibadah-ibadah yang lain.

    6. Hikmah disuruh melakukan taharah ialah kerana semua ibadah khusus yang kita lakukan itu adalah perbuatan mengadap dan menyembah Allah Ta'ala. Oleh itu untuk melakukannya, maka wajiblah berada di dalam keadaan suci sebagai mengagungkan kebesaran Allah s.w.t. .

    7. Faedah melakukan taharah ialah supaya badan menjadi bersih, sihat dan terjauh daripada penyakit serta mendatangkan kegembiraan kepada orang yang melaksanakannya.

    8. Syarat wajib taharah ialah :

        * Islam
        * Berakal
        * Baligh
        * Masuk waktu ( Untuk mendirikan solat fardhu ).
        * Tidak lupa
        * Tidak dipaksa
        * Berhenti darah haid dan nifas
        * Ada air atau debu tanah yang suci.
        * Berdaya melakukannya mengikut kemampuan.

    9. Taharah adalah sebagai bukti bahawa Islam amat mementingkan kebersihan dan kesucian.

    10. Ahli fiqh bersepakat mengatakan harus bersuci dengan air yang suci (mutlaq) sebagaimana firman Allah:

     
    وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا

    Maksudnya :
    "Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih "

    11. Selain itu, harus menggunakan kertas atau batu ketika beristinja' dan tanah atau debu tanah sebagai ganti air bagi mengharuskan solat yang dikenali sebagai tayammum.

    12. Jelasnya, alat–alat untuk bersuci itu ialah:

        * Air mutlaq, iaitu air semata-mata tanpa disertakan dengan sesuatu tambahan atau sesuatu sifat. Air mutlaq ini terbahagi kepada beberapa bahagian:
              o Air yang turun daripada langit. Ia terbahagi kepada tiga, iaitu air hujan, air salji yang menjadi cair dan air embun.
              o Air yang terbit daripada bumi. Ia terbahagi kepada empat, iaitu air yang terbit daripada mata air, air perigi, air sungai dan air laut.
        * Tanah, boleh menyucikan jika tidak digunakan untuk sesuatu fardhu dan tidak bercampur dengan sesuatu. Firman Allah:


    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلا جُنُبًا إِلا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

     “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan berjunub), terkecuali sekadar berlalu sahaja, hingga kamu mandi. Dan jika kamu sakit atau dalam bermusafir atau kembali dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun. ”
    (Surah Al-Nisa’, 4:43)

    3. Samak, iaitu membuang bahan-bahan lebihan yang melekat pada kulit dan yang merosakkannya sekira-kira jika direndam atau dibasuh dengan air sesudah disamak, maka kulit itu tetap tidak busuk atau rosak.

    4. Takhallul, iaitu arak bertukar menjadi cuka tanpa dimasukkan sesuatu bahan ke dalamnya.

    Rujukan Kitab :

    1) Kitab Mattlaal Badrain oleh Syeikh Muhammad bin Daud Al-Fatani
    2) Ringkasan Ibadah oleh Ibnu Rahmat .
    3) Kitab Minhajul Muslim oleh Abu Bakar Jabir Al-Jazairi .
    4) Fiqh Syafii oleh Hj.Idris Ahmad S.H.

    http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/ibadat/home.htm
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 09 May, 2009, 11:13:08 AM
  • Publish
  •  
    JENIS TAHARAH

    Taharah terbahagi kepada 2 bahagian:

    1. Taharah daripada najis

    Najis dari hukum syara' ialah segala benda yang kotor yang mencegah   kita dari melakukan solat, tawaf,
    memberi khutbah Juma'at dan  sebagainya.

    Akan tetapi, ini tidak bermakna semua benda yang kotor itu adalah  najis TETAPI najis adalah kotor.

    2. Taharah daripada hadas

    Hadas pula terbahagi 2, hadas kecil dan hadas besar.

    Berhadas kecil dikatakan sebagai perkara-perkara yang membatalkan wuduk dan boleh dihilangkan dengan sekadar mengambil wuduk.

    Berhadas besar pula mencegah dari melakukan solat dsb dan ianya  mewajibkan seseorang itu mandi wajib.
    « Last Edit: 04 June, 2009, 10:49:49 AM by Munaliza Ismail »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 09 May, 2009, 11:17:15 AM
  • Publish
  • JENIS NAJIS

    Di antara benda-benda yang najis adalah:

    1. Arak dan segala cecair yang memabukkan.

    2. Anjing dan khinzir. Ini termasuk semua binatang yang keluar dari keduanya atau salahs atu dari keduanya.

    3. Bangkai      ~ ini adalah bangkai bagi haiwan yang mati tanpa sembelihan yang sah di sisi syara'.

                        ~ terdapat 3 jenis bangkai yang bukan najis:

                        a. bangkai manusia

                        b. bangkai ikan; dan

                        c. bangkai belalang

    4. Darah, nanah, air luka, air bisul dan sebagainya.

                      ~ darah yang terlalu sedikit yang sukar untuk ditanggal seperti pada  tulang adalah dimaafkan.
                         Begitu juga benda-benda yang disebut tadi  yang terlalu sedikit adalah dimaafkan.

    5. Muntah    ~ makanan atau minuman yang sudah sampai ke perut dan keluar  semula sekalipun ianya hanya berupa air. 

    6. Tahi dan air kencing manusia dan semua jenis binatang (samada yang halal atau pun yang haram)

    7. Bahagian pada binatang yang tercerai atau terpotong daripada haiwan   itu ketika ia nya masih hidup.

    8. Susu haiwan yang haram dimakan dagingnya; cth: keldai

    9. Air mazi dan wadi

    10. Air liur basi.  ~ Ianya adalah haram sekiranya diyakini ia keluar dari perut.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #3 09 May, 2009, 11:20:00 AM
  • Publish
  • JENIS-JENIS HADAS

    Terbahagi kepada 2 bahagian;

    1. HADAS KECIL

        ~ perkara-perkara yang wujudnya pada anggota wudu'; wajah, dua tangan, kepala dan dua kaki dan menjadi tidak sah solat.

        ~ Dinamakan juga sebagai hadas kecil kerana perkara haram yang dilakukan oleh orang berhadas kecil adalah sedikit dan
           hanya pada 4 anggota wudu' sahaja..

        ~ Boleh dihilangkan dengan mengambil wudu'

    2. HADAS BESAR

        ~ mengikut syara', apabila wujudnya hadas besar pada seluruh tubuh, ia mencegah sahnya solat dan ibadah lainnya.

        ~ Dinamakan sebagai hadas besar kerana banyak perkara haram dilakukanolehorang berhadas besar dan ianya
           menyeliputi seluruh  anggota

        ~ Berhadas besar ini boleh dihilangkan dengan mandi wajib.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #4 09 May, 2009, 11:43:02 AM
  • Publish
  • JENIS AIR

    Air digunakan untuk bersuci. Mensucikandiri kita dari najis dan kotoran. Jenis-jenis air ini boleh dikategorikan kepada 4 bahagian,
    mengikut taraf kesucian air tersebut.


    1. Suci lagi menyucikan dikenali sebagai air mutlak.


        Ia bermaksud air yang belum digunakan untuk membasuh anggota yang wajib  pada kali  pertama dengan sempurna.

       contoh : basuhan pertama pada muka ketika berwuduk, air basuhan itu bukan lagi mutlak tetapi dipanggil air musta'mal.

    7 jenis air mutlak adalah : air hujan, air laut (air masin), air  sungai (air tawar), air perigi, mata air, air salji dan air embun.

    Air ini boleh dibuat bersuci dan meghilangkan najis dan boleh digunakan  untuk adat (seperti minum, mandi dsb)


    2. Suci lagi menyucikan tetapi makruh digunakan.

    Hukum air ini sama seperti air mutlak tetapi ianya makruh digunakan.

    8 contoh air dalam kategori ini:

       a) Air yang terlalu panas

       b) Air yang terlalu sejuk

           ~ air (a) & (b) adalah makruh diguakan untuk taharah kerana dikhuatiri ketika menggunakannya cucian atau mandian
              akan menjai tidak   sempurna atau tidak rata.

           ~ sekiranya sesorang itu berasa dia akan dimudaarati dengan  menggunakan air-air tersebut, maka haram menggunakannya.

       c) Air atau tanah yang penduduknya dimurkai Allah Taala.

           cth: Air di negeri kaum Luth a.s. dimana mereka telah melakukan   perbuatan 'liwat, lalu dibalakanoleh Allah Taala.

       d) Air musyammash

           ~ iaitu air yang berjemur atau terjemur pada matahari.

       e) Air Mustakmal

           ~ Air yang telah digunakan untuk bersuci yang wajib.

       f) Air Mutannajis

           ~ Air yang telah bercampur dengan najis.


    3. Suci Tapi Tidak Menyucikan .

    Air yang asalnya adalah air mutlak tetapi telah bercampur dengan  benda-benda lain yang suci dan tidak dapat dielakkan darinya,
    bahkan  bertukar rasa, bau dan warna.

        contoh:   air kopi, kuah, air teh dsb

    Hukum air ini adalah suci tapi tidak menyucikan. Boleh digunakan untuk   adat seperti memasak, minum, dsb.

     
    4.  Air Mutannajis : Iaitu air yang telah bercampur dengan najis. Terdapat 2 bahagian:

    a) air yang kurang 2 kolah

        ~ apabila bercampur dengan najis yang tidak dimaafkan, ia adalah tidak  suci dan tidak menyucikan sekalipun tidak berubah bau,
           rasa dan   warnanya.

        ~ sekiranya dimasuki najis yang dimaafkan seperti bangkai semut, kala   jengking, cicak dan sebagainya
           (ie: binatang yang tidak mengalir  darahnya setelah mati), air tersebut tetap suci selama tidak berubah warna, bau dan mahupun rasanya.

    b) air yang sampai 2 kolah atau lebih

        ~ Jika dimasuki najis yang tidak dimaafkan, ia masih suci selama ia tidak   berubah bau, rasa dan warnanya.

    Air ini adalah tidak suci lagi tidak menyucikan.

     
    « Last Edit: 04 June, 2009, 10:50:28 AM by Munaliza Ismail »

    Thabit

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Reply #5 04 June, 2009, 10:44:54 AM
  • Publish
  • Bab 1 : Taharah / Bersuci      
    1. Definisi :

    i) Dari segi bahasa : Suci dan bersih
    ii) Dari segi istilah syarak : Suci dan bersih daripada najis atau hadas.

    2. Taharah ialah anak kunci dan syarat sah salat.

    3. Hukum taharah ialah WAJIB di atas tiap-tiap mukallaf lelaki dan perempuan.

    4. Dalil naqli tentang suruhan bersuci adalah sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Anfal, ayat 11 yang bermaksud :

    " Dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan daripada langit untuk mensucikan kamu dengannya... "

    Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :

    " Agama islam itu diasaskan di atas kebersihan "

    5. Tujuan taharah ialah bagi membolehkan seseorang itu menunaikan solat dan ibadah-ibadah yang lain.

    6. Hikmah disuruh melakukan taharah ialah kerana semua ibadah khusus yang kita lakukan itu adalah perbuatan mengadap dan menyembah Allah Ta'ala. Oleh itu untuk melakukannya, maka wajiblah berada di dalam keadaan suci sebagai mengagungkan kebesaran Allah s.w.t. .

    7. Faedah melakukan taharah ialah supaya badan menjadi bersih, sihat dan terjauh daripada penyakit serta mendatangkan kegembiraan kepada orang yang melaksanakannya.

    8. Syarat wajib taharah ialah :

        * Islam
        * Berakal
        * Baligh
        * Masuk waktu ( Untuk mendirikan solat fardhu ).
        * Tidak lupa
        * Tidak dipaksa
        * Berhenti darah haid dan nifas
        * Ada air atau debu tanah yang suci.
        * Berdaya melakukannya mengikut kemampuan.

    9. Taharah adalah sebagai bukti bahawa Islam amat mementingkan kebersihan dan kesucian.

    10. Ahli fiqh bersepakat mengatakan harus bersuci dengan air yang suci (mutlaq) sebagaimana firman Allah:

    Maksudnya :
    "Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih "

    11. Selain itu, harus menggunakan kertas atau batu ketika beristinja' dan tanah atau debu tanah sebagai ganti air bagi mengharuskan solat yang dikenali sebagai tayammum.

    12. Jelasnya, alat–alat untuk bersuci itu ialah:

        * Air mutlaq, iaitu air semata-mata tanpa disertakan dengan sesuatu tambahan atau sesuatu sifat. Air mutlaq ini terbahagi kepada beberapa bahagian:
              o Air yang turun daripada langit. Ia terbahagi kepada tiga, iaitu air hujan, air salji yang menjadi cair dan air embun.
              o Air yang terbit daripada bumi. Ia terbahagi kepada empat, iaitu air yang terbit daripada mata air, air perigi, air sungai dan air laut.
        * Tanah, boleh menyucikan jika tidak digunakan untuk sesuatu fardhu dan tidak bercampur dengan sesuatu. Firman Allah:

     

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan berjunub), terkecuali sekadar berlalu sahaja, hingga kamu mandi. Dan jika kamu sakit atau dalam bermusafir atau kembali dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun. ”
    (Surah Al-Nisa’, 4:43)

    3. Samak, iaitu membuang bahan-bahan lebihan yang melekat pada kulit dan yang merosakkannya sekira-kira jika direndam atau dibasuh dengan air sesudah disamak, maka kulit itu tetap tidak busuk atau rosak.

    4. Takhallul, iaitu arak bertukar menjadi cuka tanpa dimasukkan sesuatu bahan ke dalamnya.

    Rujukan Kitab :

    1) Kitab Mattlaal Badrain oleh Syeikh Muhammad bin Daud Al-Fatani
    2) Ringkasan Ibadah oleh Ibnu Rahmat .
    3) Kitab Minhajul Muslim oleh Abu Bakar Jabir Al-Jazairi .
    4) Fiqh Syafii oleh Hj.Idris Ahmad S.H.

     
    Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #6 29 November, 2009, 09:46:23 AM
  • Publish
  • Apa yang dimaksudkan najis?

    Najis bermaksud kekotoran yang menghalang sahnya sembahyang, yakni; tidak sah sembahyang jika terdapat pada pakaian atau badan atau tempat sembahyang. Pada dasarnya, setiap benda yang ada di alam ini adalah suci dan tidak najis kecualilah perkara-perkara yang telah dinyatakan oleh Syara’ sebagai najis. Selagi tidak ada nas atau dalil Syara’ menjelaskan bahawa sesuatu itu najis, maka ia kekal dengan hukum asalnya iaitu suci dan bersih.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 29 November, 2009, 09:48:24 AM
  • Publish

  • Apakah benda-benda yang dianggap najis oleh Syarak?

    Menurut Imam Ibnu Rusyd; empat benda disepakati oleh ulamak sebagai najis, iaitu;
    1. Bangkai haiwan darat yang berdarah mengalir
    2. Daging babi
    3. Darah dari haiwan darat jika ia mengalir, yakni banyak.
    4. Air kencing manusia dan tahinya.

    Selain dari empat di atas (seperti; arak, tahi binatang, muntah dan sebagainya lagi) di kalangan ulamak terdapat beza pandangan; ada yang menganggapnya najis dan ada yang tidak.[1] Menurut Imam asy-Syaukani; perkara-perkara yang ada dalil Syarak menyebutnya sebagai najis ialah;
    1. Tahi dan air kencing manusia
    2. Air liur anjing
    3. Tahi binatang (khusus kepada tahi kuda, baghal dan kaldai sahaja menurut beliau)
    4. Darah haid (lain dari darah haid (iaitu darah biasa) tidak najis menurut beliau).
    5. Daging babi

    Hanya lima di atas sahaja –menurut Imam Syaukani- yang mempunyai dalil yang jelas dari Syarak tentang kenajisannya. Selain darinya adalah khilaf di kalangan ulamak”.[2]

    Adapun dalam mazhab Syafi’ie, ada 13 perkara yang diputuskan sebagai najis berdasarkan ijtihad ulamak-ulamak mazhab, iaitu;
    1. Anjing; semua juzuk di badan anjing adalah najis.
    2. Babi; semua juzuk di badan babi adalah najis.
    3. Air kencing; semua jenis air kencing adalah najis sama ada dari manusia atau haiwan.
    4. Tahi; semua jenis tahi adalah najis sama ada tahi manusia atau haiwan.
    5. Air mazi; iaitu cecair nipis berwarna kekuningan yang keluar dari kemaluan ketika naik syahwat.
    6. Air madi; iaitu cecair kental berwarna putih yang keluar dari kemaluan selepas kencing atau selepas keletihan.
    7. Arak dan semua minuman yang memabukkan seperti tuak dan seumpamanya.
    8. Bangkai/mayat; kecuali mayat manusia, bangkai haiwan laut (ikan dan sebagainya) dan belalang.
    9. Darah; semua jenis darah adalah najis sama ada darah manusia atau haiwan.
    10. Nanah
    11. Anggota yang terpisah dari haiwan ketika masih hidupnya; kecuali bulu binatang yang halal dimakan seperti bulu biri-biri, bulu ayam dan sebagainya.
    12. Susu binatang yang tidak halal dimakan dagingnya.
    13. Muntah

    Rujukan :

    [1] Bidayatul-Mujtahid (1/101).
    [2] Ad-Darari al-Madhiyyah, halaman 18.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #8 29 November, 2009, 09:54:46 AM
  • Publish

  • Apakah kaifiyat bersuci dari najis yang ditetapkan oleh Syarak?

    1. Bersuci dengan menggunakan air
    2. Bersuci dengan air bercampur tanah
    3. Bersuci dengan benda-benda kesat
    4. Bersuci dengan menggosok ke tanah

    Bagaimana caranya bersuci dengan air?

    Menggunakan air adalah cara asal dalam bersuci. Tidak harus berpaling dari menggunakan air dalam bersuci kecuali dengan keizinan dari Syarak. Adapun cara bersuci dengan air ialah;
    Pertama; Buang najis terlebih dahulu,
    Kedua; Basuh tempat yang terkena najis itu dengan air hingga hilang sifat-sifatnya iaitu warnanya, baunya dan rasanya. Jika sekali basuhan telah dapat menghilangkannya, tidak perlu lagi diulangi basuhan. Jika tidak, wajib diulangi lagi basuhan termasuk dengan menggosok-gosoknya atau melakukan seumpamanya. Setelah dibasuh berulang kali, namun warna najis masih tidak tanggal atau baunya masih tidak hilang, ketika itu dimaafkan, yakni basuhan dianggap sempurna dan tidak perlu diulangi lagi.

    Dikecualikan jika najis itu ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang belum berumur dua tahun dan belum menikmati sebarang makanan kecuali susu ibunya, maka memadai dengan merenjis air hingga meratai kawasan yang terkena air kencing itu, kemudian dibiarkan kering. Tidak perlu membasuhnya atau mengalirkan air ke atasnya. Ummu Qais binti Mihsan –radhiyallahu ‘anha-. Menceritakan; “Beliau membawa seorang bayi lelaki yang belum memakan sebarang makanan kepada Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam-, tiba-tiba bayi itu kencing di atas pakaian baginda. Baginda meminta air, lalu merenjis pakaiannya dan baginda tidak membasuhnya”. (Riwayat Imam al-Bukhari)

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #9 29 November, 2009, 09:55:44 AM
  • Publish

  • Apakah najis yang perlu dibasuh menggunakan air bercampur tanah? Bagaimana caranya?


    Iaitu najis anjing kerana Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda; “Apabila bekas kamu dijilat oleh anjing, hendaklah kamu membasuhnya tujuh kali; kali pertama dengan tanah” (Riwayat Imam Muslim). Caranya ialah;

    Pertama; Buang najis terlebih dahulu
    Kedua; Basuh tempat yang terkena najis anjing itu dengan air yang bercampur tanah (sekali sahaja).
    Ketiga; Bilas dengan air biasa sebanyak enam kali.

    Oleh kerana cara membasuh najis anjing di atas lebih berat berbanding cara membasuh najis-najis yang lain, maka kerana itu najis anjing dinamakan ulamak dengan najis mughallazah (najis berat).

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #10 29 November, 2009, 09:57:29 AM
  • Publish

  • Adakah najis babi juga mesti di basuh dengan air bercampur tanah?


    Ulamak-ulamak berbeza pandangan tentang babi; adakah ia termasuk dalam najis berat (mughalladzah) sebagaimana anjing di atas, atau ia hanya terdiri dari najis biasa (seperti arak, air kencing, tahi dan sebagainya) yang mencukupi dibasuh dengan air seperti biasa? Ada dua pandangan;

    Pertama; Jumhur ulamak berpandangan; babi sama seperti najis-najis yang lain, iaitu mencukupi dibasuh seperti biasa hingga hilang kesan-kesannya. Tidak perlu diulangi basuhan hingga tujuh kali dan tidak perlu menggunakan tanah. Mengikut pandangan jumhur ulamak, najis berat hanya satu sahaja iaitu anjing. Dalil mereka ialah sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Apabila anjing menjilat bekas salah seseorang dari kamu, cara menyucinya ialah dengan ia membasuhnya sebanyak tujuh kali, kali pertamanya dengan tanah” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu-). Di dalam hadis ini, Nabi hanya menyebut anjing sahaja, tidak menyebutkan najis yang lain termasuk babi.

    Kedua; mengikut mazhab Syafi’ie; babi sama seperti anjing, oleh itu ia mesti dibasuh sebanyak tujuh kali dan salah satu basuhan mesti dengan air bercampur tanah. Dalil mereka ialah dengan mengkiaskannya kepada anjing kerana babi lebih buruk keadaannya dari anjing di mana pengharaman memakannya adalah sabit dengan nas al-Quran, adapun pengharaman memakan anjing hanya sabit dengan ijtihad.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 29 November, 2009, 10:00:51 AM
  • Publish

  • Adakah harus tanah digantikan dengan sabun atau bahan pencuci lain?


    Bagi masalah ini juga ada perbezaan pandangan di kalangan ulamak;

    Pandangan pertama; tidak harus kerana cucian dengan tanah itu adalah arahan Syarak. Halnya sama seperti tayammum yang diarahkan oleh Syarak menggunakan tanah, maka tidak harus dialihkan kepada yang lain. Arahan menggunakan tanah itu bersifat ibadah, oleh itu tidak harus dinilai berdasarkan akal atau logik. Ini adalah pandangan yang rajih dalam mazhab Syafi’ie.

    Pandangan kedua; harus tanah itu digantikan dengan sabun kerana penggunaan sabun lebih berkesan dari tanah dalam menghilangkan najis. Nabi menyebutkan tanah dalam hadis tadi bukan bertujuan membataskannya kepada tanah, tetapi untuk menegaskan perlunya penyucian najis berat itu dibantu dengan bahan lain di samping air. Masalah ini ada persamaannya dengan istinjak di mana selain dengan air, Nabi juga mengharuskan istinjak dengan batu. Menurut ulamak; walaupun nabi hanya menyebutkan batu, namun dikiaskan kepadanya bahan-bahan lain yang bersifat kesat dan berupaya menanggalkan najis seperti kertas, tisu kesat dan sebagainya. Nabi menyebut batu bukanlah bertujuan membataskannya kepada batu, tetapi untuk menjelaskan keharusan beristinjak dengan batu atau bahan-bahan lain yang mempunyai sifat yang sama. Ini adalah pandangan jumhur ulamak mazhab Hanbali.

    Pandangan ketiga; Dalam keadaan terdapat tanah, wajiblah basuhan menggunakan tanah dan tidak harus berpindah kepada bahan yang lain sama ada sabun atau sebagainya. Jika tidak ada tanah, barulah harus menggunakan bahan yang lain menggantikan tanah. Ini adalah pandangan Abu Hamid (salah seorang ulamak mazhab Hanbali).

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #12 29 November, 2009, 10:03:23 AM
  • Publish

  • Apakah yang dimaksudkan dengan benda-benda kesat? Bilakah harus bersuci dengannya?


    Benda-benda kesat adalah seperti batu, kertas atau tisu yang kesat, kayu dan sebagainya. Benda-benda kesat ini harus digunakan untuk beristinjak iaitu membersihkan najis di kemaluan setelah kencing atau berak. Telah sabit di dalam hadis bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam- menggunakan batu untuk beristinjak. Maka dikiaskan kepadanya segala benda yang kesat yang dapat menanggalkan najis dari dua saluran tersebut.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #13 29 November, 2009, 10:04:14 AM
  • Publish

  • Apa syarat beristinjak dengan benda kesat?


    Paling baik ialah berinstinjak dengan air kerana ia lebih menyucikan. Diharuskan beristinjak dengan benda-benda kesat sahaja sekalipun terdapat air, tetapi hendaklah dengan memenuhi syarat-syarat di bawah;

    1. Hendaklah dengan sekurang-kurangnya tiga kali sapuan. Tidak harus kurang dari tiga kali sapuan sekalipun telah kelihatan bersih dengan sekali atau dua kali sapuan. Ini kerana tiga kali sapuan itu adalah had minima yang ditetapkan Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-. Salman –radhiyallahu ‘anhu- menceritakan; “Nabi menegah kami dari beristinjak kurang dari tiga batu (yakni tiga sapuan batu)” (Riwayat Imam Bukhari, Muslim, Tirmizi, Abu Daud dan Nasai). Jika tiga kali sapuan tidak mencukupi, wajib ditambah dan sunat tambahan itu ganjil (yakni lima, tujuh dan sebagainya).

    2. Hendaklah najis tidak melepasi papan punggung atau hasyafah (yakni kepala zakar). Jika najis meleleh melepasi kawasan tersebut, wajib istinjak dengan air.

    3. Hendaklah sebelum najis kering. Jika najis telah kering, wajib istinjak dengan air.

    4. Bahan yang digunakan hendaklah bersih dan kering. Sifatnya hendaklah boleh menanggalkan najis, iaitu tidak terlalu licin atau terlalu kasar kerana tujuan intinjak ialah untuk menanggalkan najis, maka hendaklah bahan yang digunakan boleh memenuhi tujuan tersebut.

    5. Bahan yang digunakan bukan dari makanan manusia atau jin seperti tulang. Sabda Nabi; “Janganlah kamu beristinjak dengan tahi binatang, dan juga dengan tulang kerana ia adalah makanan saudara kamu dari kalangan jin”. (Riwayat Imam at-Tirmizi)

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #14 29 November, 2009, 10:07:57 AM
  • Publish

  • Bagaimana yang dikatakan bersuci dengan menggosok ke tanah?

    Iaitu cara bersuci yang disebut oleh Nabi di dalam hadisnya; “Jika seseorang kamu datang ke masjid, hendaklah ia menterbalikkan dua sepatunya dan memerhatikannya; jika ia nampak ada najis, hendaklah ia menggosoknya ke tanah, kemudian tunaikan solat dengan memakai sepatunya itu”. (Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, Ibnu Hibban dan al-Hakim dari Abu Said al-Khudri r.a.).

    Berdalilkan hadis ini, sebahagian ulamak –antaranya Imam Abu Hanifah- menegaskan; “Kasut atau sepatu yang terkena najis –sama ada kering atau basah- memadai menyucinya dengan menggosoknya ke tanah hingga hilang kesan najis pada kasut tersebut”.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #15 29 November, 2009, 10:08:53 AM
  • Publish

  • Bagaimana cara menyucikan tanah yang dikenai najis?

    Tanah yang terkena najis, cara menyucinya ialah;
    Pertama; hendaklah dibuang terlebih dahulu najis jika kelihatan.
    Kedua; setelah dibuang najis, curahkan sebaldi air ke atas tanah yang terkena najis itu dan biarkan ia kering. Abu Hurairah r.a. telah menceritakan; “Seorang lelaki dari pedalaman datang ke masjid Nabi s.a.w.. Tiba-tiba ia bangun dan kencing di satu penjuru masjid. Lalu Nabi s.a.w. berkata; “’Curahkan sebaldi air ke atas tempat yang terkena air kencingnya”. (Riwayat Imam al-Bukhari)

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #16 29 November, 2009, 10:09:53 AM
  • Publish

  • Jika seseorang itu selepas mengerjakan solat, ia ternampak najis di pakaiannya; adakah wajib ia mengulangi solatnya?

    Para ulamak berbeza pandangan dalam masalah ini;

    1. Ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie- menegaskan; batal solatnya dan wajib diulangi kerana ia menunaikan solat dalam keadaan tidak memenuhi syarat sahnya iaitu bersuci. Adapun sangkaannya semasa sedang solat –bahawa ia bersih dari najis-, maka sangkaan itu tidak dikira kerana telah terbukti salah. Kaedah Fiqh menyebutkan; “Tidak diambil kira sangkaan yag telah ternyata salahnya”.

    2. Menurut mazhab Imam Abu Hanifah; tidak batal solatnya jika najis itu sedikit. Jika najis itu banyak, batallah solat dan wajib diulangi semula.

    3. Ada ulamak berpandangan; tidak batal solatnya secara keseluruhannya sama ada najis itu sedikit atau banyak. Mereka berdalilkan hadis dari Abu Sa’id al-Khudri –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; “Suatu hari kami mengerjakan solat bersama Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-. Ditengah solat, Nabi menanggalkan dua kasutnya dan meletaknya di sebelah kirinya. Melihat berbuatan Nabi itu, kami pun turut melakukannya. Selesai solat, Nabi bertanya; “Kenapa kamu semua menanggalkan kasut?”. Kami menjawab; “Kami melihat kamu melakukannya, maka kami pun turut melakukannya”. Nabi berkata; “Di tengah solat tadi, Jibril datang kepadaku dan memberitahu bahawa di kasutku terdapat najis/kekotoran, maka kerana itulah aku menanggalkannya. Jika seseorang kamu datang ke masjid, hendaklah ia menterbalikkan dua kasutnya dan memerhatikannya; jika ia nampak ada najis, hendaklah ia menggosoknya ke tanah, kemudian bolehlah ia menunaikan solat dengan memakai kasutnya itu” (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud). Berkata Imam al-Khattabi; hadis ini menjadi dalil bahawa sesiapa menunaikan solat sedang di pakaiannya terdapat najis yang tidak diketahuinya, maka solatnya adalah sah dan tidak perlu ia mengulanginya”. [3] Selain Imam al-Khattabi, ulamak yang berpandangan serupa ialah Imam Ibnu Taimiyyah. Di dalam al-Fatawa al-Kubra, Imam Ibnu Taimiyyah menegaskan; “Sesiapa menunaikan solat dengan ada najis (di pakainnya) kerana lupa atau tidak tahu, tidak perlu ia ulangi solatnya”.[4]

    Nota Kaki
    [3] Bidayatul-Mujtahid (1/100).
    [4] Al-Fatawa al-Kubra (5/327).


    hitam manis

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #17 29 November, 2009, 11:30:43 AM
  • Publish
  • maknanya nak ikut mana satu? Imam Syafie ke?
    err..kekadang ada juga berlaku..tambah2 iman lemah. (dalam kepala anggapkan tak nampak , jadi tak mengapa,:senyum:).

    saya nak tanya, sungguhkah bulu kucing itu najis? (ada terbaca, kalau terpisah dari badan binatang, dikira najis)
    kalu sedikit macam mana? tambahan pulak bulu kucing ni susah nak nampak lebih2 lagi kucing ni  suka bergesel pada kain. minta pandangan.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #18 29 November, 2009, 11:35:04 AM
  • Publish
  • maknanya nak ikut mana satu? Imam Syafie ke?
    err..kekadang ada juga berlaku..tambah2 iman lemah. (dalam kepala anggapkan tak nampak , jadi tak mengapa,:senyum:).


    Ikutlah Mazhab Syafie , Majoriti pegangan Umat Islam di Malaysia.

    [box title=ETIKA BERFORUM]
    2.3. Ustaz/Ustazah atau ahli yang menjawab persoalan agama akan memberi jawapan berdasarkan aqidah Ahlu Sunnah Wal Jama’ah (Asya’irah dan al Maturidiyyah – Majoriti pegangan Umat Islam di Malaysia) dan Mazhab Syafie kecuali sekiranya perlu kepada pandangan dari mazhab lain atau yang berkaitan dengan hukum hakam yang berbentuk kontemporari yang tiada disentuh oleh Mazhab Syafie mengikut keperluan.[/box]

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #19 29 November, 2009, 01:44:57 PM
  • Publish
  • saya nak tanya, sungguhkah bulu kucing itu najis? (ada terbaca, kalau terpisah dari badan binatang, dikira najis)
    kalu sedikit macam mana? tambahan pulak bulu kucing ni susah nak nampak lebih2 lagi kucing ni  suka bergesel pada kain. minta pandangan.

    Ini jawapannya.

    BINATANG YANG TIDAK HALAL DIMAKAN DAGINGNYA

    Jika bulu binatang yang tidak halal dimakan seperti kucing, monyet, musang dan sebagainya, terpisah daripada badannya ketika binatang itu masih hidup, maka bulu tersebut adalah najis apatah lagi sesudah binatang tersebut mati. Demikianlah juga anggota-anggotanya yang lain jika bercerai daripada binatang itu adalah dikira bangkai. (Mughni Al-Muhtaj, Kitab Ath-Thaharah, Bab An-Najasah ayat 1/115).

      HUBUNGANYA DENGAN SEMBAHYANG

    Menurut hukum syarak syarat sah mengerjakan sembahyang itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan dan tempat sembahyang.

    Oleh itu, jika terdapat bulu binatang yang hukumkan najis pada pakaian atau badan maka sembahyang itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis. Kecuali jika bulu  yang najis itu sedikit, seperti sehelai atau dua helai, kerana ia dimaafkan. Melainkan bulu anjing atau babi kerana ia tetap najis walaupun hanya sedikit. (AL-Feqh Al-Islami Wa Adilatuh ayat 1/175).

    Apakah yang harus dilakukan oleh orang yang sedang sembahyang mendapati ada bulu najis pada pakaiannya? Menurut Ashhab Asy Syafi’e, apabila orang yang sedang sembahyang itu mendapati ada najis yang kering pada pakaian atau badannya, maka pada saat itu juga hendaklah dia mengibas najis tersebut. Jika dia mendapati najis yang basah pula hendaklah dia segera menanggalkan atau mencarik pakaiannya yang bernajis itu tanpa menyentuh najis tersebut. Adapun jika dia tidak segera menanggalkan atau mengibas pakaian yang bernajis itu maka batal sembahyangnya.

    Pakaian yang terkena bulu yang najis hendaklah terlebih dahulu dibersihkan. Cara membersihkannya ialah jika bulu itu kering dan pakaian atau anggota badan yang tersentuh bulu itu juga kering adalah memadai dengan menanggalkan najis itu sama ada dengan mengibas, mengibar atau menyapunya. Adapun jika bulu itu basah ataupun pakaian atau anggota badan yang terkena najis itu sahaja yang basah maka hendaklah ditanggalkan najis itu dan dibersihkan dengan air yang suci disekitar yang terkena najis. (Fath Al-‘Allam, Kitab Ath-Thararah, Bab Izalah An-Najasah ayat 1/347).

    Oleh kerana persoalan memakai pakaian daripada bulu itu adalah berkaitan dengan persoalan hukum najis, maka perlulah kita berhati-hati dalam memilih dan memanfaatkannya supaya pakaian yang dipilih itu diyakini diperbuat daripada bulu yang suci dan boleh kita guna pakai seperti ketika sembahyang dan sebagainya.

    Sumber : Mufti Brunei

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    10888 Views
    Last post 10 December, 2011, 11:15:56 PM
    by ashrafiq
    2 Replies
    584 Views
    Last post 23 January, 2010, 04:50:17 PM
    by qiraati
    3 Replies
    7183 Views
    Last post 09 July, 2013, 09:14:07 AM
    by al_ahibbatu