Kemana Hilangnya Kasih Sayang Sesama Manusia.

*

Author Topic: Kemana Hilangnya Kasih Sayang Sesama Manusia.  (Read 8587 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

kanjeng sunan

  • *
  • Posts: 2192
  • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
    • View Profile
21 October, 2007, 08:08:25 PM
  • Publish
  • KEMANA HILANGNYA KASIH SAYANG SESAMA MANUSIA

    MENGAPA dunia hari ini begitu kacau? Mengapa penghuninya berbeda-beda dan berpecah belah dalam berbagai kelompok bangsa, negara, agama, bahasa, budaya, wama kulit dan taraf hidup? Sedangkan semuanya adalah manusia. Berasal dari Adam dan Hawa.

    Mengapa manusia ini tidak berada dalarn keadaan berbaik-baik, saling kenal, berhubungan, mempunyai rasa bersarna, bekerjasama, bersatu dan hidup bagaikan saudara? Sedangkan perasaan dan keperluan mereka adalah sama.

    Mengapa hubungan antara negara dengan negara dipisahkan oleh jurang yang cukup besar? Sehingga penuh ketegangan, curiga-mencurigai, krisis dan peperangan? Mengapa antara negara dengan negara terdapat dinding besi yang memutuskan hubungan dan sulit bagi penduduk untuk saling ziarah-menziarahi. Bahkan negara yang bertetangga pun saling tidak kenal-mengenal, bersengketa dan bermasalah. Sehingga rakyat antara dua negara yang bertetangga saling tidak tahu-menahu bahwa mereka punya tetangga yang banyak, yang juga manusia seperti mereka. Dan mengapa dalam satu negara pun manusia tidak merasa seperti berada dalam satu keluarga besar? Sedangkan pemimpinnya adalah satu dan negara itu milik bersama. Bahkan sebagian negara mempunyai bangsa, budaya, agama dan bahasa yang sama.

    Kemanakah hilangnya rasa bersama dan sikap bekerjasama? Hingga hiduplah manusia nafsi-nafsi (individualis) tanpa mempedulikan dan tidak mahu tahu tentang saudara senegara yang lain.

    Demikianlah manusia kehilangan panduan untuk bekerjasama, tolong menolong demi kesempurnaan dan keperluan hidup bersama diantara benua-benua, negara-negara dan individu-individu. Supaya masyarakat manusia berbeda dengan masyarakat hewan dan tumbuhan, dapat hidup penuh harmoni dan bahagia, mengecapi keselamatan dan keamanan sejagat!

    Kunci dari perpaduan manusia sejagat adalah kasih sayang. Setiap orang ingin dikasihi. Manusia walau apa bangsa, bahasa, agama dan warna kulit serta dimana saja dia berada, dengan berbagai taraf kedudukannya ditengah masyarakat, dia dilahirkan dengan sifat ingin dikasihi dan suka berkasih sayang. Kalau seseorang terasa diberi kasih sayang oleh orang lain, sekalipun orang itu bukan sebangsa dan seagama dengannya, dia akan suka, jatuh hati dan jinak dengan orang tersebut.

    Seorang pemimpin yang sedang mengganas, kalau disiram dengan kasih sayang oleh rakyat dan pengikutnya, akan jadi jinak dan lunak. Seorang ayah yang liar, kalau diberi kasih sayang oleh anak-anak, akan malu, jinak dan berlemah lembut. Demikian rahasia manusia ini. Lahir bersama hati yang ingin dikasihi. Inilah yang dikatakan 'fitrah'. Kasih sayang akan mendekatkan benua dengan benua, negara dengan negara dan mengikat manusia menjadi bersaudara sekalipun berlainan bahasa, bangsa, agama, budaya, warna kulit, berlainan kedudukan dan lain-lain lagi. Rasa ingin dikasih dan cetusan kasih sayang yang demikian, yang ada dalam hati setiap makhluk yang dipanggil manusia ini, adalah rasa yang dibekal dan dianugerahkan oleh ALLAH sejak sesemang itu dilahirkan. ALLAH yang mencipta dan melahirkan manusia ke dunia, telah membekalkan kepada setiap manusia rasa kasih sayang tanpa perlu mempelajarinya, tanpa meminta dan tanpa diusahakan. Ia wujud bersama wujudnya manusia itu. Ia disebut dengan rasa fitrah. Semua manusia memilikinya, baik itu laki-laki atau perempuan, pemimpin atau pengikut,ibu bapak atau anak-anak, suami atau isteri, guru atau murid, tidak memandang bangsa atau agama sekalipun.

    Melalui rasa menginginkan kasih sayang ini, manusia hakikatnya adalah sama dan satu. Rasa ingin disayangi itu adalah rasa sejagat. Ia meletakkan manusia sebaris dan tidak ada perbedaan. Jalinan rasa ini, kalau terjadi di antara sesama manusia, akan menjadikan manusia berpadu dan bertimbang rasa. Dan hal ini sepatutnya terjadi karena memang ia merupakan tuntutan dan keperluan setiap jiwa. ia adalah hak asasi batiniah manusia yang wajib ditunaikan. Tiada manusia yang tidak memerlukannya. Tanpanya, manusia akan hilang bahagia. Anak-anak hilang bahagia kalau tidak mendapat kasih sayang dari ibu bapak. Demikian juga ibu bapak akan menderita kalau anak-anak tidak sayang pada mereka. Murid-murid tidak bahagia kalau guru tidak memberi kasih sayang. Sebaliknya guru menderita kalau murid-murid tidak menyayanginya. Isteri menderita kalau tidak disayangi oleh suami. Suarni menderita kalau isteri tidak sayang padanya. Seterusnya, pemimpin ingin disayangi, begitu juga pengikut. Kawan ingin dikasihi, demikian sebaliknya.

    Pendeknya manusia ini, walau siapa pun dia, mengharap orang lain mengasihinya. Dia akan menjadi bahagia kalau disayangi. Sebaliknya dia akan menjadi hampa dan kekosongan jiwa kalau orang tidak mengasihinya. Tetapi sungguh malang sekali nasib manusia saat ini, karena meraka telah tidak mendapatkan apa yang diingini dan diperlukan selarna ini. Suami yang ingin dikasihi tidak mendapatkan kasih sayang dari isterinya. Demikian juga isteri tidak mendapat kasih dari suarni, karena suami dan isteri sama-sama tidak pandai memberi kasih walaupun kedua-duanya mengharapkan kasih antara satu sama lain.

    Inilah penyakit manusia sedunia, yang menyebabkan mereka hidup dalam keadaan gelisah, tegang, emosional dan kecewa hingga ada yang bunuh diri. Sekalipun dia orang kaya atau banyak ilmunya atau berpangkat tinggi, manusia mengharap dia dikasihi tetapi dia sendiri tidak pandai mengasihi orang lain hingga karena itu dia pun tidak dikasihi.

    Bila sesorang itu melakukan sesuatu yang menyebabkan orang lain merasa tersinggung maka kesannya orang lain juga turut tersinggung, hilang rasa simpati dan tidak menghargainya. Maka rasa sakit hati dan benci-membenci akan terjadi terus-menerus dan berkepanjangan. Hingga akhirnya, kasih sayang lenyap sama sekali.

    Oleh itu, sangat penting sekali kita usahakan agar kita disayangi, sekaligus menyayangi. Kalau kita seorang anak, usahakan kita disayangi oleh ibu bapak. Kalau kita ibu bapak, usahakan anak-anak sayang pada kita. Dengan sebab itu akan wujudlah dalam satu rumah, orang tua sayang pada anak-anak dan anak-anak sayang pada orang tua. Kalau kita suami, usahakan agar isteri kita sayang pada kita. Kalau kita isteri, usahakan agar disayangi oleh suami. Kalau kita guru sekolah, usahakan agar disayangi murid-murid. Murid-murid pun usahakan agar guru menyayanginya. Pemimpin wajib mengusahakan agar pengikut kasih padanya. Pengikut pun mesti mencari jalan agar pemimpin mengasihinya.

    Dalam satu kampung atau negeri terdapat masyarakat majmuk, supaya wujud perpaduan dm keamanan nasional, setiap bangsa sepatutnya mengusahakan agar disayangi oleh bangsa lain. Bila ada usaha dari setiap pihak untuk mengisi keperluan fitrah secara dua arah, maka masing-masing akan merasakan kesenangan dan ketenangan hidup. Dan sana akan timbul pula rasa bersama dan sikap bekerjasama. Maka akan terbinalah masyarakat dan tamadun (peradaban) yang selamat dan menyelamatkan, insya-ALLAH. Masyarakat yang saling berkasih sayang, tentu akan saling maaf memaafkan bila terjadi salah dan khilaf.

    Kekhilafan masing-masing tidak diperpanjang, tidak dibesar-besarkan dan tidak menjadi satu masalah. Masing-masing akan bertenggang rasa, dapat berbagi rasa, bahkan sanggup untuk mengutamakan orang lain dari kepentingan sendiri. Krisis dan permusuhan kalaupun terjadi dalam masyarakat, sedikit sekali. Penyakit hasad dengki, jatuh-menjatuhkan, tekan-menekan, tipu-menipu, menganiaya, prasangka, kerusuhan, peperangan demi peperangan, insyaALLAH akan dapat diatasi atau setidak-tidaknya berkurang dengan adanya kasih sayang tersebut.

    Itulah masyarakat aman, makmur dan harmoni yang kita idam-idamkan. Dalam A1 Quran, ALLAH menyebut:Negara yang amn makmur dun mendapat keampunan ALLAH. (Saba': 15)

    Itulah dunia yang disebut Syurga. Yakni syurga sementara (Al jannatul 'ajilah). Kalau manusia berjaya membina syurga di dunia ini, ada harapan baginya untuk mampu mengusahakan Syurga selepas meninggal nanti. Sebab Syurga di Akhirat lebih susah lagi mendapatkanriya. Kalau syurga di dunia pun tidak diperoleh, jangan harap hendak mendapat Syurga di Akhirat nanti. Jadi sekarang mari kita fikirkan dan usahakan syurga dunia. Dunia hari ini belum lagi menjadi syurga bahkan hampir seperti neraka. Dunia dipenuhi cerita perang, pembunuhan, penindasan, penzaliman, kemungkaran, kemsuhan dan maksiat. Kebaikan kurang sekali, kasih sayang hampir tiada, manakala keadilan, keamanan, keselamatan dan kebahagiaan pupus. Itu bukan syurga namanya!

    Jiwa manusia tersiksa karena tidak diberi makan. Tetapi kalau kemiskinan lahir saja yang dirisaukan sedangkan kelaparan jiwa tidak diatasi, maka terjadilah kehidupan yang tidak seimbang. Lahir dan batin tidak seiring atau sejalan lagi. Pada lahirnya manusia bergaul, bermasyarakat dan saling memerlukan tetapi hati mereka masing-masing kosong, berpecah-belah dan berburuk sangka, menyimpan dendam, dengki, benci, bakhil dan lain-lain.

    Di dalam A1 Quran dinyatakan: Kamu lihat mereka bersatu padu tetapi hati mereka berpecah-belah. (A1 Hasyr 14)

    Jadilah manusia bekerja tetapi dalam keadaan terpaksa, bergaul dan bermesra secara terpaksa, bertugas secara terpaksa, ikut aturan secara terpaksa. Lahirlah masyarakat yang hidup berpura-pura sebagai akibat dari sakit jiwa yang telah melanda kehidupan lahiriah manusia.

    Bilamana manusia bekerja dengan terpaksa, hasilnya akan mengecewakan. Pembangunan dan kejayaan tinggal seruan kosong. Masing-masing memikirkan kepentingan sendiri yang tidak selesai-selesai hingga rakyat dan masyarakat terbiar tanpa perhatian dan pembelaan.

    Itulah yang sedang terjadi sekarang. Menyedari hakikat itu, marilah kita semua berjuang dan berkorban untuk membina kembali kehidupan berkasih sayang. Mari kita renungkan mengapa orang tidak sayang pada kita dan kita pun tidak sayang pada orang lain. Mengapa orang marah pada kita dan kita pun marah pada orang lain? Mengapa orang benci pada kita dan kita pun benci pada orang lain? Bagaimana hendak memperjuangkan kasih sayang diantara sesama manusia? Kuncinya adalah memperjuangkan Tuhan sehingga Tuhan dijadikan tujuan, dicintai, ditakuti dan dirindui . Maka secara otomatik akan timbul kasih sayang diantara sesama manusia.
    « Last Edit: 31 October, 2013, 07:58:43 AM by Qalami »
    TuhAN cInTa aGuNg..

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #1 22 October, 2007, 10:21:11 AM
  • Publish
  • melihat kepada artikel pak kanjeng ni..teringat teman pada lagu nasyid kumpulan qathrunnada yg berjudul kasih sayang sudah mati

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #2 22 October, 2007, 03:36:23 PM
  • Publish
  • melihat kepada artikel pak kanjeng ni..teringat teman pada lagu nasyid kumpulan qathrunnada yg berjudul kasih sayang sudah mati

    yap  ...ianya ada kaitan antara satu sama lain...

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #3 11 February, 2008, 04:17:41 PM
  • Publish
  • melihat kepada artikel pak kanjeng ni..teringat teman pada lagu nasyid kumpulan qathrunnada yg berjudul kasih sayang sudah mati
    Hm...panjang lebornyee si jeng//jeng//kajeng ni!
    Tapi harus gak dikaji dan teruji.....Kenyataan  trajidi..
    yap ya ukhtie mk kita bersedia seandainya KU TAHU IA PASTI KAN TERJADI...
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    salmiah

    • *
    • Posts: 56
    • I LOVE ISLAM!!
      • View Profile
    Reply #4 17 November, 2008, 12:19:04 PM
  • Publish
  •  :)

    Firman ALLAH Ta'ala

    ALLAH Ta'ala mewahyukan kepada Nabi Musa A.S dengan firman-Nya:

    "Sesungguhnya AKU hanya menerima solat orang yang merendahkan dirinya kerana kebesaran KU. Ia tidak membesarkan dirinya (tidak sombong/tidak ego) kepada sesama makluk Ku.."


     :aamiin:
    ALLAH SWT KNOWS BEST

    Firman ALLAH swt
    (Surah Yunus ayat 62)
    Maksudnya; "Sesungguhnya wali-wali ALLAH itu tak pernah rasa takut & bimbang."

    http://biz-bussines.blogspot.com/

    sas5593

    • *
    • Posts: 46
      • View Profile
    Reply #5 05 February, 2009, 07:33:29 AM
  • Publish
  • Y betul2......

    hawaniswah

    • *
    • Posts: 9
      • View Profile
    Reply #6 26 February, 2009, 02:02:52 PM
  • Publish
  • Zaman ini kita mencari kasih sayang yang dulunya kita campakkan ke longkang..

    ariffuddin

    • *
    • Posts: 249
      • View Profile
    Reply #7 12 March, 2009, 01:40:11 PM
  • Publish
  • kasih sayang sumbernya adalah dari Zat Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
    belajarlah mengenal diriNya.
    disitulah sumber kebahagiaan...sumber ketenangan...sumber kekuatan dan segala jenis macam barokatullah!!

    acapklcc9

    • *
    • Posts: 335
    • Perjuangan Belum Selesai
      • View Profile
    Reply #8 05 April, 2009, 01:48:46 AM
  • Publish
  • skg ni mcm2 ada..............
    manusia sume nk ikut perasaan diri sendiri je............
    xda lg perasaan hormat sesama manusia..........

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #9 05 April, 2009, 08:36:08 AM
  • Publish


  • Apabila hilangnya kasih sayang sesama manusia maka akan timbul juga masalah yang lebih kronik seperti
    krisis iman dan akhlak yang berleluasa dikalangan umat Islam hari ini telah menyebabkan wujudkan jurang yang
    semakin jauh antara sikap dan tingkahlaku umat Islam berbanding ajaran Islam sebenar yang suci dan murni.
    Tidak kah lahirkan rasa ketakutan di hati kita melihat gelagat generasi muda hari ini yang berpasangan dan
    melampaui batas-batas pergaulan, berpeleseran bebas dan seks rambang semakin diterima sebagai norma
    masyarakat pada hari ini. Isu perbicaraan kes rogol dan bunuh Canny Ong, Norita Shamsudin mendedahkan
    pada kita bahawa sikap sebahagian masyarakat Malaysia yang telah menjadi semakin lali dan mula menganggap
    seks bebas tanpa nikah tidak lagi merupakan satu kesalahan besar di sisi agama dan moral.
    « Last Edit: 29 July, 2009, 09:57:06 AM by Munaliza Ismail »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    mardhiyyah

    • *
    • Posts: 220
    • iNNi AkhOfuLLah
      • View Profile
    Reply #10 05 April, 2009, 09:02:04 AM
  • Publish
  • cinta kepada Allah
    cinta Rasul
    cinta Ibu bapa
    cinta kepada umah
    cinta kepada kecemerlangan...
    lirik lagu..

    hisyam

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Reply #11 08 April, 2009, 02:37:40 PM
  • Publish
  •  :)
     
      Manusia sibuk ngan dunia hingga lupa tanggungjawabnya hingga
      ALLAH letak dlm hati manusia cinta dunia dan takut mati.Kerana sifat
      tamak manusia sanggup bt apo sajo menyebabkan perpecahan berlaku
      di kalangan orang islam sendiri.ALLAH sudah tarik sifat kasih sayang pd
      manusia.Mudah-mudahan ALLAH selamatkan kita semuo.

    humayra_solehah

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Reply #12 22 April, 2009, 04:09:13 PM
  • Publish
  • one cannot truly learn how to sincerely love mankind,
    unless if we love Allah 1st..
    because only from loving HIM can we really love each other, for His sake, sincerely and truly, with no hidden agenda in mind..  this is the real concept of brotherhood in Islam..
    Fill the world with colors, paint it everywhere u go
    Paint everything u see, and tell everyone u know
    Quran will be ur paint and ur brush will be iman
    So fill the world with colors... every color of Islam

    ariffuddin

    • *
    • Posts: 249
      • View Profile
    Reply #13 26 April, 2009, 12:19:23 PM
  • Publish
  • hati manusia tiada panduan.
    lalu jiwa menjadi kalut.
    kekarutan mula mengambil tempat.

    maka...natijahnya sangat dahsyat...krisis kemanusiaan tidak pernah berkesudahan!
    kasih sayang?? perikemanusiaan pun...tidak pernah diambil kira.
    tanggungjawab dan amanah dicampak jauh. sedang kegilaan berleluasa di mana-mana.

    sebenarnya....
    manusia hari ini sudah hilang hala tuju. hilang panduan. hilang arah.
    ada kekosongan di situ.

    manusia tidak perlukan ahli politik dan artis utk diajar perihal perjuangan dan apa yg diperlukan...
    kerana manusia lebih tahu apa yg terbaik utk diri mereka sendiri.

    manusia hanya perlukan guru bimbing.
    bukan guru jasmani utk mencergaskan tubuh badan.
    juga bukan guru akal utk menambahkan ilmu.
    tetapi...
    guru rohani dan nafsu utk menyucikan hati dan membersihkan jiwa.
    musyid yang memberi didikan akhlaq dan tasawuf.
    mursyid yg memandu dan mendekatkan manusia kepada RSAW dan Allah SWT.

    ini yg manusia benar-benar perlukan sekarang!!!

     

    selamat1

    • *
    • Posts: 110
      • View Profile
    Reply #14 01 January, 2010, 10:08:52 PM
  • Publish
  • kasih sayang jangan kan kata hilang..pudar pun tidak..kasih sayang ada dalam kacau bilau..kasih sayang ada dalam kelam kelibut...kasih sayang ada pada setiap keadaan..sekalipun dalam berbunuh-bunuhan..kasih sayang meliputi semuanya...

    dollmatt

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Reply #15 06 March, 2010, 10:33:56 PM
  • Publish
  • itu cerita kasih sayang Tuhan yop, buat apa, semua orang tau, Tuhan MAha Pengasih dan Penyayang, tapi boleh kah hang kasih kepada semua orang, tak kira agama atau bangsa, miskin atau kaya, hina atau mulia. takat cerita sapa pun boleh cerita. hang kena begitu hang kena begini..tapi mana hasil nya. dok cerita ja tapi tak buat nak buat apa.

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1375
      • View Profile
    Reply #16 06 March, 2010, 10:51:10 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    amacam sendiri bikin dulu la kot

    (1:1) Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.  

    (3:186)  Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu & dirimu. & (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dr org2 yg diberi kitab sebelum kamu & dr org2 yg mempersekutukan Allah, gangguan yg banyak yg menyakitkan hati. Jika kamu bersabar & bertakwa, maka sesungguhnya yg demikian itu termasuk urusan yg patut diutamakan.
    (4:36)  Sembahlah Allah & janganlah kamu mempersekutukan-Nya dgn sesuatupun. & berbuat baiklah kpd dua org ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, org2 miskin, tetangga yg dekat & tetangga yg jauh , & teman sejawat, ibnu sabil  & hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai org2 yg sombong & membangga-banggakan diri,

    nampak ada cacat ke .... pandangan saya kot .... Allah Maha Memelihara ... ramai gak suka ucap apa yg berlaku ada je hikmah-NYA kan

    Nabi SAW mengingatkan lagi: “Satu dinar yang engkau belanjakan pada jalan Allah, satu dinar yang engkau gunakan untuk memerdekakan hamba, satu dinar yang engkau sedekahkan kepada fakir miskin, satu dinar yang engkau nafkahkan untuk keluargamu, (maka) yang paling besar pahala ganjarannya ialah yang kamu nafkahkan kepada keluargamu,” (Riwayat Muslim)

    dollmatt

    • *
    • Posts: 169
      • View Profile
    Reply #17 06 March, 2010, 11:06:21 PM
  • Publish
  • hang baca lah banyak mana hadis pun kalau hang tak buat, nak buat apa. buat la jangan cakap ja, bumi tempat berpijak ni, dah lam dengar cerita ni, tapi tak dak orang nak ikut, tak dak orang nak buat, bergegar bumi. terbeliak matahari.

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #18 14 March, 2010, 10:36:26 AM
  • Publish
  •  Matlamat kita ialah mendapatkan kasih sayang Allah swt;

    Refreshing;
    NADAMURNI - Kasih Sayang

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #19 14 March, 2010, 11:59:03 AM
  • Publish
  • NIE ALLAHYARHAM USTAZ ASRI ANG MENGALUNKANNYA ...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    1965 Views
    Last post 20 June, 2011, 12:18:06 PM
    by rosaida
    14 Replies
    3974 Views
    Last post 14 September, 2011, 08:22:01 AM
    by sonidoter89
    4 Replies
    2077 Views
    Last post 29 August, 2014, 03:20:10 AM
    by Saya Hamba