LUEKEMIA

*

Author Topic: LUEKEMIA  (Read 13481 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
21 October, 2007, 01:23:11 PM
  • Publish
  • Luekemia


    Leukemia
    adalah kanser tisu yang menghasilkan darah, termasuk sumsum tulang dan sistem limfa.

    Leukemia berasal daripada perkataan Greek bermaksud darah putih dan penyakit ini biasanya bermula dengan masalah sel darah putih.

    Dalam keadaan normal, sel darah putih bertindak sebagai penghalang jangkitan yang membahagi secara teratur untuk menambah bilangannya dan leukemia mengganggu perjalanan proses ini.

    Sum-sum tulang pesakit leukemia menghasilkan banyak sel darah putih berlainan bentuk dan tidak berfungsi dengan baik
    . Akhirnya, kehadiran sel darah putih yang terlalu banyak akan menghalang pembentukan sel darah putih yang normal dan menjejaskan kebolehan badan melawan jangkitan.

    Sel leukemia ini juga mengganggu sel darah lain, termasuk sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan dan platlet yang membantu pembekuan darah untuk mengawal pendarahan.

    Leukemia sebenarnya bukan penyakit kanak-kanak seperti disangkakan. Ada empat jenis utama leukemia dan hanya sebahagian yang menyerang kanak-kanak dan boleh membawa maut jika tidak mendapatkan rawatan.

    Simptom leukemia
    berbeza-beza, tetapi secara umumnya pesakit mengalami demam dan letih berpanjangan, jangkitan yang susah sembuh, hilang selera makan, berat badan menurun, nodus limfa dan hati bengkak, mudah luka dan berdarah, kulit berbintik merah, berpeluh pada waktu malam dan sakit tulang.

    Semua tanda ini bagaimanapun bergantung kepada jumlah sel darah putih yang terkumpul dalam badan pesakit. Biasanya, tanda awal leukemia sering dilepas pandang kerana ia menyamai simptom selesema dan penyakit biasa lain.

    Doktor membahagikan punca leukemia mengikut jenisnya - akut dan limfositik. Dalam leukemia akut, sel darah yang tidak normal adalah sel tidak matang (blasts). Sel ini tidak boleh berfungsi secara normal dan membahagi dengan cepat. Jadi, penyakit mudah menjadi serius dan memerlukan rawatan segera yang agresif.

    Dalam kes kronik membabitkan sel darah lebih matang, sel-sel darah ini akan mengganda dan berkumpul lebih perlahan, boleh berfungsi secara normal bagi satu tempoh tertentu. Sesetengah jenis leukemia kronik tidak menunjukkan simptom dan pesakit tidak mendapatkan rawatan hinggalah apabila sudah terlalu serius.

    Klasifikasi kedua pula dibuat berdasarkan jenis darah putih yang terbabit. Leukemia limfositik memberi kesan kepada sel limfoid atau limfosit dan membentuk tisu limfoid atau limfa.

    Tisu ini adalah komponen utama sistem imun badan yang ada di semua bahagian tubuh, termasuk nodus limfa, limpa dan tonsil.

    Leukemia mielogenus pula membabitkan sel mieloid iaitu penghasilan sel darah (sel darah merah, putih dan platlet) dalam sumsum tulang tidak normal.

    Antara jenis leukemia yang paling lazim adalah mieologenus akut (yang berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa), limfositik akut (biasanya pada kanak-kanak), mielogenus kronik (menyerang orang dewasa) dan limfositik kronik (dewasa).

    Bagaimanapun, punca sebenar leukemia belum dapat dipastikan dengan tepat. Sehingga kini ia dipercayai berkaitan rapat dengan genetik dan faktor persekitaran.

    Apa pun sebabnya, bilangan sel darah putih yang normal dan sihat akan melemahkan sistem pertahanan badan, menyebabkan pesakit mudah mendapat jangkitan, anemia dan pendarahan teruk. Sebaliknya, mempunyai terlalu banyak sel darah putih akan merosakkan fungsi sumsum tulang dan memasuki organ badan lain. Jika berlaku pendarahan atau jangkitan, ia boleh membawa maut.

    Antara faktor risiko mendapat leukemia termasuk terapi kanser (kemo dan radioterapi), genetik, pendedahan kepada radiasi atau bahan kimia seperti benzene (dalam minyak tanpa plumbum, asap rokok dan bahan kimia industri). Bagaimanapun, biasanya orang yang kerap terdedah kepada faktor di atas tidak mendapat leukemia.

    Jika anda mengalami simptom leukemia, segera jalani pemeriksaan kesihatan. Tidak seperti kanser lain, rawatan leukemia rumit kerana ia membabitkan sumsum tulang yang menghasilkan sel darah merah, putih dan platlet - yang sangat penting untuk hidup.

    Jenis rawatan
    bergantung kepada banyak faktor, termasuk umur, keadaan kesihatan dan tahap penyakit. Cara paling utama adalah kemoterapi untuk membunuh sel leukemia secara pengambilan pil atau suntikan terus ke dalam salur darah.

    Terapi biologi
    atau imunoterapi juga dijalankan untuk meningkatkan tindak balas sistem imun badan terhadap kanser. Manakala rawatan radiasi menggunakan sinar-x atau sinar bertenaga tinggi lain untuk memusnahkan sel leukemia dan menghalang pertumbuhannya.

    Kaedah lain adalah pemindahan sumsum tulang. Dalam kaedah ini, pesakit diberi kemoterapi atau radiasi pada dos lebih tinggi untuk memusnahkan sel leukemia dalam sumsum tulang. Sumsum tulang diperoleh daripada penderma sesuai atau sumsum tulang pesakit sendiri.

    Pemindahan sel stem
    lebih kurang sama dengan pemindahan sumsum tulang dan sel stem diambil daripada darah pesakit atau penderma. Kaedah ini lebih popular daripada pemindahan sumsum tulang kerana tempoh penyembuhan yang singkat dan kurang risiko jangkitan.

    Menghidap kanser - sebarang jenis kanser adalah pengalaman paling mengerikan, terutama jika ia membabitkan anak kecil. Apa pun keadaan anda, ingat, anda tidak bersendirian.

    Anda perlu kuatkan semangat menghadapi dugaan ini. Beberapa cara boleh dilakukan, termasuk mendapatkan sebanyak mungkin maklumat mengenai penyakit, kaedah rawatan dan kesan sampingannya.

    Dapatkan sokongan keluarga. Jika tidak, sertailah kumpulan sokongan pesakit kanser. Ini penting untuk meningkatkan tindak balas badan terhadap rawatan. Berbual dengan pesakit yang senasib sedikit sebanyak akan membantu menguatkan semangat dan pengalaman orang lain boleh membantu anda menjalani kehidupan dengan lebih baik.

    Buat rancangan mengubah kehidupan mengikut kemampuan anda. Pastikan anda meluangkan masa untuk diri, ambil makanan seimbang, bersenam dan dapatkan rehat yang cukup.

    Kekalkan kehidupan yang aktif. Menghidap penyakit bukan bermakna anda perlu mengenepikan kegiatan digemari. Jika anda suka menyertai aktiviti kemasyarakatan, teruskan kerana ia membantu anda meningkatkan kualiti hidup.


    Lagi Info Tentang 'Leukemia' di GOOGLE!!
    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    dol_bendol

    • *
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #1 02 September, 2009, 08:28:20 PM
  • Publish
  • boleh kami rawat, dgn alternatif way, jika mahu dan berani mencuba, serta Ingat Allah, boleh datang bertamu. :sedihnya: HU

    semuga idaklah berputus asa dari Rahmat Allah

    Reply #2 02 September, 2009, 10:00:25 PM
  • Publish
  • Tnada -tanda tu berbeza bagi setiap individu. Ada yang gusi sentiasa berdarah...lebam-lebam di badan atau timbul ruam. Mula-mula ingatkan alergik rupanya simptom luekimia. Part letih dan sakit tulang tu saya rasa majoriti mengalaminya.
    Apa-apa pun sabar...
    http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
    -Berjuang Memanusiakan Manusia-

    Reply #3 08 January, 2010, 12:47:22 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum.
    Salam untuk semua. Menyebut perkataan lukimia menyebabkan ramai antara kita merasakan begitu ngeri, takut dan panik. Tetapi seandainya terkena pada diri sendiri apakan daya. Hendak melarikan diri tidak lagi kerana ia berada pada diri sendiri. Mau tak mau terpaksa mencari ketenangan mengharungi dan menghadapi ujian berat ini. Namun begitu jika kita bersabar, berdoa dan mendengar nasihat doktor serta memahami kaedah rawatan dengan betul insyaallah akan di beri kelegaan dan kesihatan yang baik. Biarpun kelegaan dengan memakan ubat atau kimo berterusan memadailah. Cuma apa yang di doakan agar di beri kesihatan yang baik untuk meneruskan hidup ini selagi hayat masih ada.

    Reply #4 08 January, 2010, 02:37:49 AM
  • Publish
  •  :)
    Ade yang hidung tu sentiase dan mudah berdarah..keadaan menjadi lemah dan tidak bermaya..kadang-kadang ada yang mula keguguran rambut dengan kadar yang teruk

    Reply #5 09 January, 2010, 12:19:41 AM
  • Publish
  • Antara tanda-tanda yang boleh anda sendiri periksa pada tubuh badan anda sendiri ialah -
    periksa dibahatian bawah tulang rusuk kiri. Sekiranya organ di bawah tulang rusuk itu terasa keras, besar dan membengkak memberi petunjuk bahawa anda mempunyai masalah dengan darah anda. Anda perlu membuat pemeriksaan darah segera. Periksa juga kelejar di bawah dagu, bawah ketiak sekiranya terdapat pembengkakan. Pendarahan gigi berterusan, pucat, semakin kurus, kerap demam dan lambat sembuh. Segeralah membuat pemeriksaan sebelum terlambat.

    Reply #6 28 May, 2012, 12:40:02 AM
  • Publish
  • rmbut selalu gugur...ade kaitan x dgn penyakit ni?sbb selalu je gugur rmbut y serius.

    Nurul Nawar

    • *
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #7 28 May, 2012, 12:42:00 AM
  • Publish
  • rmbut selalu gugur...ade kaitan x dgn penyakit ni?sbb selalu je gugur rmbut y serius.
    gugur tu sebab rawatan chemotherapy (ubat tu)..dulu2 bila tengok cite orang sakit leukemia ingatkan sebab penyakit tu,,rupanya tidak.. :senyum:
    « Last Edit: 28 May, 2012, 12:44:09 AM by Nurul Nawar »

    Reply #8 28 May, 2012, 12:44:03 AM
  • Publish
  • sy sebelum ni xde sakik pape...:sedihnya: lam sbln ni la,rmbut gugur y teruk sgt..riso jgk lu de kait nga sakik ape2..{x buat medical chekup lagi buat mase ni}

    timer ksh nurul nawar

    Nurul Nawar

    • *
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #9 28 May, 2012, 12:46:48 AM
  • Publish
  • sy sebelum ni xde sakik pape...:sedihnya: lam sbln ni la,rmbut gugur y teruk sgt..riso jgk lu de kait nga sakik ape2..{x buat medical chekup lagi buat mase ni}

    timer ksh nurul nawar
    jumpa la doktor kalau risau..kadang2 stress je :senyum:

    Reply #10 01 November, 2012, 06:56:53 PM
  • Publish
  • Inshallah ILMU ini dapat merawat, memulihara, menambah baik diri, inshallah

    http://halaqah.net/v10/index.php?topic=17113.0

    Perkara Ghaib dalam Islam, itu ada Yang Esa

    Master

    darinya lah segala galanya

    Reply #11 10 November, 2012, 01:26:00 AM
  • Publish
  •  :) Sebelum ini saya masuk darah kerana kekurangan darah dan doctor suspek saya thalasemia trait..akhir-akhir ini saya perasaan tulang dada kiri rasa keras selain itu dibahagian leher juga terasa lenguh.. Adakah itu simptom luekemia?

    divider3
    halaqahforum4