Konsep & Falsafah Islam Hadhari

Author Topic: Konsep & Falsafah Islam Hadhari  (Read 13777 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Aaron_Nabil

  • *
  • Posts: 52
    • View Profile
24 September, 2007, 08:29:31 PM
  • Publish Di FB

  • Konsep & Falsafah Islam Hadhari 
     
     
     
    Islam Hadhari bukanlah satu ajaran baru, ianya adalah ajaran Islam yang sebenar yang berpaksikan al-Quran dan as-Sunnah ( Islam Fundamental ). Hal ini bukanlah satu perkara yang baru kerana agama Islam adalah satu agama yang syumul; agama yang sesuai sepanjang zaman dan agama yang merentasi sempadan tempat dan waktu. Malah penggunaan istilah 'Hadhari' telahpun digunakan oleh ilmuan Islam sejak dari dulu lagi seperti Ibnu Khaldun dalam kitab agungnya 'Al-Muqaddimah' dan pemikir al-Jazair iaitu Malik Bennabi yang cenderung menggunakan istilah 'hadhara' yang dianggap hampir kepada maksud keseimbangan kemajuan antara aspek material dengan akhlak dan spiritual. ( Siri Monografi Islam Hadhari Terengganu Bistari , m/s 3 - Idris Jusoh )

    Islam Hadhari adalah Islam yang syumul atau komprehensif dengan penekanan kepada pembangunan ekonomi dan tamadun menyeluruh - yang berupaya menjadi penggerak dan pendorong kepada peningkatan daya saing bangsa Melayu dan umat Islam amnya. Islam Hadhari akan menjadikan warisan dan tamadun Islam yang memperlihatkan kejayaan cemerlang umat Islam masa lampau sebagai pendorong kepada pembangunan dan kemajuan tamadun umat Islam masa kini dalam semua bidang kehidupan.

    Lantaran itu Islam Hadhari telahpun dijadikan satu kerangka Dasar Nasional yang akan dijadikan sebagai asas di dalam perancangan pembangunan Malaysia sebagai sebuah negara Islam Maju menjelang Tahun 2020. Dalam erti kata lain, Wawasan 2020 yang telah dijadikan sebagai 'mainstream' negara selama ini haruslah berpaksikan kepada ruh Islami atau dalam istilah yang lebih progresifnya ialah Islam Hadhari . Inilah rahsia yang tersurat disebalik kesungguhan kepimpinan negara di bawah teraju YAB Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi memperkenalkan Islam Hadhari.




    Maksud Islam Hadhari 
     
     
     
    Apakah yang dimaksudkan dengan Islam Hadhari ? 'Islam Hadhari' adalah gabungan dari dua kalimah Bahasa Arab, iaitu : 'Islam' dan 'Hadhari' (sifat). Asal perkataan 'Hadhari' ialah 'Hadharun' - 'Hadharatun' (Hidup di Bandar) yang membawa maksud membangun, maju ataupun bertamadun - lawan kepada perkataan 'badawah' ( kepedalaman atau kemunduran). Bertolak daripada kata dasar tersebut maka perkataan 'hadharah' ataupun sifatnya 'hadhari' bolehlah ditakrifkan sebagai hasil tindakbalas antara manusia dengan alam dan kehidupan sekitarnya melalui usaha yang dilakukan oleh manusia sendiri bagi memperbaiki kedudukan kehidupannya di dunia secara fizikal dan spiritual mengikut keperluan dan peredaran semasa ( waqie).

    Pengertian hadharah (hadharatun) itu semakin luas skopnya apabila komuniti manusia itu semakin jauh daripada corak hidup kepedalaman, serta apabila mereka mula terbabit dengan gaya hidup masyarakat maju yang progresif dari semasa ke semasa mengikut kesesuaian zaman dan tempat. Justeru, hadharah ataupun tamadun adalah hasil-hasil usaha yang dilakukan oleh manusia untuk mengeksploitasi unit-unit alam yang berada di sekitarnya. Tujuannya ialah untuk merealisasikan segala keperluan dalam masyarakat manusia serta menyebarluas faktor-faktor kebaikan dan kebahagiaan di kalangan manusia sejagat.
    Keatas
    10 Prinsip Utama Islam Hadhari 
     
     
     
    Bagi menjana pembangunan yang seimbang dan pengintegrasian antara kemajuan duniawi dan juga persiapan ukhrawi dalam Pembangunan Islam Hadhari di Malaysia, maka Y.A.B Perdana Menteri telah memberi penekanan kepada Kehidupan Berkualiti sebagai salah satu daripada 10 Prinsip Utama Islam Hadhari :

    1. Keimanan dan ketaqwaan kepada Ilahi.

    2. Kerajaan adil dan beramanah.

    3. Rakyat berjiwa merdeka.

    4. Penguasaan ilmu pengetahuan.

    5. Pembangunan ekonomi yang seimbang dan komprehensif.

    6. Kehidupan berkualiti.

    7. Pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita.

    8. Keutuhan budaya dan moral.

    9. Pemeliharaan dan pemuliharaan alam semula jadi.

    10. Kekuatan Pertahanan dan Perpaduan.

    Penekanan ini telah dikupas sendiri oleh Y.A.B Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi di perhimpunan berkenaan dengan menjelaskan bahawa:

    "Islam Hadhari memberi penekanan kepada pembangunan - pembangunan yang menjurus kepada pembinaan peradaban. Peradaban yang dicanai dengan pegangan Islam dan memberi fokus kepada usaha mempertingkatkan mutu kehidupan (Kehidupan Berkualiti). Mempertingkatkan mutu kehidupan melalui penguasaan ilmu, pembangunan insan, pembangunan kesihatan serta pembangunan fizikal. Mempertingkatkan mutu kehidupan dengan mengamalkan sistem ekonomi, sistem perdagangan dan sistem kewangan yang dinamik"

    Untuk melaksanakan pembangunan bagi membina peradaban Islam di Malaysia, kita perlukan kepada sebuah kerajaan yang kukuh dan stabil sebagaimana yang diamanahkan oleh Allah kepada Kerajaan Barisan Nasional menerusi mandat rakyat di dalam Pilihanraya Umum ke-11 yang lalu. Bertepatan dengan firman Allah S.w.t :

    Bermaksud: "Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka, khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh)".

    ( Surah an-Nur : Ayat 55 )

    Pembangunan Islam Hadhari Satu Amanah Allah. Pendekatan Islam Hadhari yang dirancang oleh kerajaan dari sudut menjana Kehidupan Berkualiti seperti yang diutarakan oleh Y.A.B Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi merupakan salah satu usaha untuk menguatkan dan mengembangkan agama Islam. Ianya sebahagian daripada tugas khalifah seperti yang disebut oleh Allah dalam ayat di atas.

    Di samping itu, Islam Hadhari akan memberi penekanan kepada pembangunan sepadu dan seimbang bagi melahirkan umat yang berilmu dan beriman, bertamadun tinggi, berakhlak mulia, jujur lagi amanah, serta bersedia menangani cabaran semasa dunia global.

    Pendekatan Islam Hadhari Selaras Sunnah Rasul. Pendekatan Islam Hadhari yang dirancang oleh kerajaan seperti yang dinyatakan di atas, dari sudut menjana Kehidupan Berkualiti di kalangan rakyat adalah juga berasaskan kepada apa yang telah dilakukan oleh Rasululah S.a.w ketika membangunkan Kota Madinah, iaitu dengan membina Kehidupan Berkualiti dalam aspek memberi penekanan kepada usaha membasmi al-jahlu ( Kejahilan ), Membasmi al-fakru (Kefakiran/kemiskinan ) dan membasmi al-maradhu (penyakit).

    Perancangan Kerajaan di dalam membangunkan Islam Hadhari di kalangan rakyat dalam segenap aspek yang dinyatakan di atas merupakan satu usaha amal soleh. Ini kerana usaha yang sedemikian termasuk dalam kategori meringan dan memudahkan kesulitan orang lain, yang mana Rasulullah S.a.w telah bersabda, bermaksud :

    "Barang siapa meringankan sesama orang Islam dari kesulitan-kesulitan dunia, Allah akan meringankannya dari kesulitan-kesulitan hari Khiamat. Barang siapa memudahkan seseorang yang sedang mengalami kesulitan, Allah akan memudahkan urusannya, baik di dunia maupun di akhirat.."

    ( Hadith : Riwayat Muslim )

    Bertepatan dengan hadith tersebut, dan dalam konteks memahami dan menghayatinya dari perspektif Islam Hadhari, maka Y.A.B Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam ucapan dasarnya di Perhimpunan Agung UMNO pada 23 September 2004, juga menyarankan bahawa:

    "Usaha yang konsisten hingga menghasilkan kejayaan yang berterusan perlu dirancang… Peningkatan kualiti (itqan) dalam semua urusan dan kegiatan kehidupan merangkumi bidang pendidikan, penguasaan sains dan teknologi serta aktiviti-aktiviti ekonomi, hendaklah dijadikan budaya. Ijtihad membina ummah dalam zaman moden ini perlu diberikan perhatian dan diberikan pengiktirafan"
     
    tpi bolehkh islam hadhari berkekalan?
    bolehkh islam hadhari membentuk remaja2 kini lebih berakhlak?

    syah_apium

    • *
    • Posts: 105
      • View Profile
    Jawab #1 25 December, 2007, 10:40:35 AM
  • Publish Di FB
  •  :assalamualaikum:

    benda tu sebenarnya tidak boleh kita bergerak seorang,
    tapi sebagai perdana menteri atau digelar pemimpin utama sepatutnya pak lah hendaklah mengawal selia orang-orang di bawahnya.
    jangan berdegar-degar dengan Islam Hadhari, tapi perkara yang melalaikan dibenarkan, maksiat penuh berleluasa, rasuah semakin banyak, salah guna kuasa semakin bertambah. wat malu jer memperkenalkan islam hadhari tapi benda yang mengundang kemaksiatan dibenarkan. beginikah pemimpin yang memimpin anak buahnya?

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Jawab #2 25 December, 2007, 01:38:44 PM
  • Publish Di FB
  • ana teringt ajaran nasrulhaq yg dirasmikan oleh salah seornag bekas perdana menteri. sekarang ajaran nasrulhaq adalah antara ajaran sesat yg disenarai JAKIM. bimbng2 lps YB dollah badawi besara islam hadhari pon dudk kat dalm muzium ajarn sesat.. hikhikhik

    rizlynd

    • *
    • Posts: 49
    • salam ukhwah,salam silratulrahim
      • View Profile
    Jawab #3 01 January, 2008, 02:06:22 AM
  • Publish Di FB
  • Islam handhari?Islam yg pemimpin2 wanita nya tak bertudung,tak menutup aurat?yg tua tak beri contoh yg baik pada yg muda?confuse...confuse,mana islamnya?Islam ada,iman tak ada,otak ada,akal tak ada...(maaf andai terkasar bahasa).

    al_haq

    • *
    • Posts: 385
    • ~Hidup & Mati hanya untuk Islam~
      • View Profile
    Jawab #4 01 January, 2008, 05:45:15 AM
  • Publish Di FB
  • Islam handhari?Islam yg pemimpin2 wanita nya tak bertudung,tak menutup aurat?yg tua tak beri contoh yg baik pada yg muda?confuse...confuse,mana islamnya?Islam ada,iman tak ada,otak ada,akal tak ada...(maaf andai terkasar bahasa).
    Fikir-fikirkanlah dan renungkanlah
    "Semua manusia tidak dapat lari dari melakukan kesilapan dan kesalahan,yang penting kembali dan bertaubat kepadanya,(aku mengharapkan keredaanmu ya Allah)(",)"

    Ghulam

    • *
    • Posts: 130
      • View Profile
    Jawab #5 18 September, 2008, 04:30:03 PM
  • Publish Di FB


  • “Islam Hadhari di Malaysia, Hazaa Dhalal, Wa Yudhil (ianya sesat dan menyesatkan)”. Itulah ulasan Sheikh Dr Wahbah Zuhaili dalam pertemuan dengan Group UM dan Komuniti Mahasiswa Kerinchi (KMK) di Jame Quaiti (Jame Othman) Damsyik.

    Pertemuan itu diatur khas untuk beramah mesra dan berdiskusi dengan sheikh khususnya bagi membincangkan suasana umat Islam di Malaysia. Namun belum sempat soalan dikemukakan, Sheikh Wahbah terlebih dahulu mengulas tentang Islam Hadhari. Beliau berpesan kepada kami supaya memperlengkapkan diri dengan ilmu-ilmu agama. Ini sebagai persiapan diri untuk perjuangkan Islam dan berhadapan dengan banyak kesesatan di zaman sekarang.
    Menurut Sheikh, di Malaysia ada Islam Hadhari. “Islam Hadhari ini sesat dan ia menyesatkan satu dunia. Ia merosakkan umat Islam.” Terpaku penulis mendengar kata-kata tersebut.

    “Islam Hadhari hanya disukai oleh Amerika sahaja, kerana ia bercanggah dengan Islam yang sebenar (hakiki),” jelas Sheikh Wahbah lagi.

    Menurutnya, ketika menghadiri muktamar Alumni Al Azhar di Malaysia tempoh hari, Perdana Menteri asyik bercakap soal Islam Hadhari. Namun ketika itu, beliau tidak mendapat kesempatan yang sesuai untuk menjawabnya. Namun hari ini beliau dengan tegas menyatakan bahawa Islam Hadhari bukan daripada Islam yang sebenar.

    “Hanya Amerika yang suka Islam Hadhari”, jelas Sheikh Wahbah kepada penulis.
    Kenyataan beliau ini jelas membawa maksud, bahawa Perdana Menteri Abdullah Badawi berbohong apabila menyatakan Islam Hadhari diterima Ulama dunia seperti Sheikh Wahbah Zuhaili, Al Butti dan lain-lain. Malah perhimpunan Alumni Al Azhar yang dijadikan gelanggang untuk menunjukkan kerajaan BN lebih Islam dan disokong Ulama dunia hanyalah sandiwara.

    Tidak sangka seorang Perdana Menteri bukan sahaja membohong rakyat jahil tentang Islam Hadhari yang dibawanya, malah sanggup berdusta di hadapan ilman-ilmuan Islam atau ulama-ulama dunia.

    Keduanya beliau juga menyelar kumpulan Quraniyun yang dikatakan wujud di Malaysia. Kumpulan ini kononnya hanya berpegang kepada Al Quran sahaja dan menolak Hadis. Menurut beliau sebagai orang Islam, kita wajib berpegang dengan kedua-duanya. Jelas di dalam Al Quran Allah menyeru orang beriman supaya taat kepada Allah dan Rasul.

    Jawi

    • *
    • Posts: 111
      • View Profile
    Jawab #6 20 December, 2008, 07:26:33 AM
  • Publish Di FB
  • Umno cipta istilah tidak tepati Islam
    Dato' Seri Abdul Hadi Awang
    Sat | Dec 06, 08 | 11:14:33 pm MYT

    Sekalian penulis dan pemikir Islam yang istiqamah telah mengulas kalimah dan konsep Hadharah hanya menerima konsep Hadharah Islamiyah sahaja (bukan Islam Hadhari).


    Ulasan dan huraian mereka dalah bertujuan untuk menjelaskan kepada golongan yang salah faham terhadap Islam, golongan ini beranggapan bahawa Islam adalah agama yang hanyut, boleh diheret kepada penyelewengan seperti yang berlaku terhadap penganut agama di kalangan umat terdahulu.

    Atau mereka itu terpengaruh dengan ideologi dan teori ciptaan manusia. Pada pandangan mereka, Islam itu jumud tanpa anjal semata-mata kerana Islam bertegas dalam perkara-perkara tertentu yang di izin para sahabat dan para tabi'in yang ikhlas.

    Perkataan Islam Hadharah yang diuar-uarkan oleh Umno mempunyai tujuan dan objektif yang tidak pernah istiqamah, malah ianya kabur, menyeleweng dan berisiko menyesatkan.

    Perlaksanaan Islam yang mereka lakukan bukan kerana hidayah dan ubudiyah, tetapi kerana jibayah dan maslahah duniawiyah, contoh terkini ialah siptaan istilah Islam Hadhari. Ia suatu ungkapan indah yanh menggoda tetapi pada masa yang sama mengelirukan dan dusta belaka.

    Tindakan mereka samalah seperti yang pernah dilakukan oleh golongan Tartar yang pernah menakluk Baghdada dengan mengemukankan perlembagaan Yasaq, mencapur-adukkan Islam dengan kesesatan, atau seperti Raja Akbar Agung dari India yang menggunakan perkataan Din-Ilahi yang telah menyesatkan umat Islam India pada zamannya.

    Untuk memperkasakan dasar Islam Hadhari, Umno akan mengadakan kursus-kursus kepada semua kakitangan kerajaan di bawah perancangan dan peruntukan yang besar yang menelan belanja berjuta-juta ringgit.

    Harapan mereka ialah supaya golongan yang menjadi sasaran akan menyokong dan menjadi alat kepada Umno. Justeru, satu jawatankuasa pelaksanaan peringkat tertinggi telah ditubuhkan yang terdiri daripada kalangan mereka yang berlatar-belakangkan agama.

    Program seminar shusus akan dilaksanakan di seluruh negara, yang melibatkan sektor dan agensi kerajaan, sektor swasta, institusi kewangan, syarikat-syarikat korporat yang besar serta badan-badan berkanun.

    Mengikut dakwaan mereka, ini adalah program pembaharuan minda yang khas kepada umat Melayu Islam dalam semua kumpulan. Ianya juga bertujuan menimbulkan kesedaran diri, mempertingkatkan amalan rohani dan memperjuangkan kebenaran.

    Putar belit ajaran Islam

    Kononya program ini adalah untuk menjelaskan peranan dan sumbangan Islam dalam konteks pembangunan negara Islam adanya jalinan hubungan dengan Allah ASW dan juga menjalin silaturahim sesama kikitangan serta pihak pentadbir.

    Perlaksanaan program ini juga dikatakan bertujuan untuk memberikan penjelasan sebenar akan pengertian Islam tentang pembangunan negara, ia dikira satu tuntutan agama, kononnya selari dengan kehendak al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad s.a.w.

    Mereka mendakwa, rata-rata rakyat negara ini telah disalah ertikan dan menolak pembangunan sebagai satu tuntutan agama yang mereka pelajari dari ceramah-ceramah jalanan yang tidak berhemah.

    Mereka mengatakan bahawa dengan memahami penjelasan demikian nescaya dapat membentuk masyarakat Islam yang cemerlang melalui penghayatan nilai-nilai Islam yang sebenar.

    Sebenarnya mereka mahu membentuk supaya semua pekerja dalam negara ini menyokong usaha-usaha Umno bagi mencapai matlamat wawasan 2020.

    Mengikut dakwaan mereka, program ini adalah satu-satunya program ilmu yang boleh membentuk dan membina kesedaran di kalangan umat Islam di negara Malaysia ini. Melalui ilmu yang disampaikan, umat Islam diharapkan akan memahami bahawa dirinya itu adalah seorang pekerja yang soleh, dengan kerja yang sedang dilakukan itu akan membolehkannya mendapat ganjaran syurga.

    Program seminar ini akan mempastikan seluruh kakitangan kerajaan dalam negara ini sebagai jentera kerajaan dan Umno yang terlibat secara langsung dengan pelaksanaan dasar kerajaan Barisan Nasional, sekali gus memberi sokongan pasu kepada kerajaan Barisan Nasional.

    Perancangan mereka ini sebenarnya menepati firman Allah SWT menerusi ayat 112-113 surah al-An'am yang bermaksud : " Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin, sesetengahnya membisikkan kepada sesetngahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarannya. Dan jika tuhanmu mengkehendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biolah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (daripada perbuatan yang kufur dan dusta) itu.

    "Dan juga supaya hati orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat cenderung kepada bisikan itu, dan supaya disetujui oleh mereka, dan juga supaya mereka (terus) melakukan apa yang mereka lakukan itu."

    Kini secara disedari atau tidak, mereka sedang membuka tembelang sendiri untuk didedahkan kepada umat Islam bahawa beberapa ajaran Islam dan isu agama sedang diputar-belitkan dengan cara yang menarik.

    Mereka juga memesongkan ajaran Islam yang mulia dan suci, dengan urusan duniawi, tanpa memberi ruang kepada Islam berkuasa untuk mentadbir dan memandu sepenuhnya.

    Bahkan yang paling ketara sekali bahawa Islam Hadhari bukan bertujuan untuk kepentingan Islam, tetapi adalah untuk kepentingan Umno.-azm _

    beruang

    • *
    • Posts: 1354
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Jawab #7 20 December, 2008, 03:40:44 PM
  • Publish Di FB
  • kenapa harus cipta satu nama baru dan rukun baru?? kata islam itu syumul x cukup lagi ka rukun2 dan syariat2 yg dok ada dah?? kalau ya pun sungguh2 nak cipta imej islam ke mata dunia x yah la sampai thp lagu tu... buat apa kalau diri sendiri dan orang naungan pun x ikut ajaran islam yg betoi...
    bukan x bg nak martabatkan islam tp biaq la kna caranya... ni tidak maksiat merata2 pemimpin x ubah... tau la bukan pemimpin saja yg bertanggung jawab cegah maksiat, orang lain pun kna turut sama tp sprt orang kta pemimpin ni sebagai ketua dan pencetus penggerak ummah.... orang buat kempen 'jom tutup aurat' marah... pa nama ni...
    dah...dah... balik ke ajaran Islam yg sbnaq...

    Deana

    • *
    • Posts: 24
    • ya Allah... ku pohon ampunan dr Mu...
      • View Profile
    Jawab #8 21 December, 2008, 02:03:19 AM
  • Publish Di FB
  • setuju dgn beruang.
    ana budak baru belajar.. salah silap,tolong betulkan :D

    Haizeel

    • *
    • Posts: 294
    • http://itismedia.com.my
      • View Profile
    Jawab #9 21 December, 2008, 12:10:52 PM
  • Publish Di FB
  • Setuju sgt dgn beruang.
    kita tidak sempurna. AGAMAlah yang melengkapkan kita. YM: the_akorn

    Jawi

    • *
    • Posts: 111
      • View Profile
    Jawab #10 26 December, 2008, 10:04:50 PM
  • Publish Di FB
  • Walau macam mana diulas pon Islam Hadhori ini tetap mengambarkan wajah kesesatannya.

    Sheikh.engku

    • *
    • Posts: 15
    • Y.M.M.SHEIKH RAJA DR.IZZUDDIN SHAH AL-HAJ
      • View Profile
    Jawab #11 27 December, 2008, 01:30:24 AM
  • Publish Di FB
  • Setuju juga Tuan Ustaz Beruang,Biarlah berasas dengan Islam sahaja yang dianjurkan Allah S.W.T. & Rasulullah S.A.W.!
    SALAM CERIA!

    aku_jundullah

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Jawab #12 04 January, 2009, 07:43:10 AM
  • Publish Di FB
  • cuba bayangkan abu jahal yang kita kenali...
    cuba bayangkan presiden amerika george w bush...
    bukankah Bush orang yang mengiktiraf kewujudan Islam Hadhari di Malaysia???
    Dalam ms yang sama, Bushlah orang yang menjadi dalang di sebalik serangan Israel ke atas Palestin??
    Orang yang paling menentang Islam mengiktiraf Islam Hadhari.xpelikkah??Bush y pelik or Islam Hadhari y pelik??
    Bukankah sifat yang ada pd bush sama seperti Abu Jahal?
    pening,pening...
    Realitinya...orang jahat akan suka kepada kejahatan dan berusaha mengajak orang lain kepada kejahatan, dan benci bila orang lain buat baik.
    Bush bukan setakat jahat, tp gila. Dia suka kepada Islam Hadhari dan berusaha mengajak orang lain kepadanya..(Nampaknya Bush dah jadi pendakwah moden)
    Kesimpulannya....
    Batapa sesatnya Islam Hadhari...

    ibnufauzi

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #13 04 January, 2009, 02:56:48 PM
  • Publish Di FB
  • islam itu sudah lengkap, dan agama yang hanya diredhai oleh Allah ialah agama Islam.

    hantse

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #14 04 January, 2009, 09:06:54 PM
  • Publish Di FB
  • islam hadhari...??

    mane "amar makruf nahi munkar" dalam 10 prinsip islam hadhari ???
    xde kan ??
    bukan ke kite ni sebaik2 umat, yang mengajak kepada kebaikan dan menghalang dari kemungkaran ??

    lagi 1 benda...
    kitab injil yang dibawa oleh Nabi Isa a.s....
    sume orang tahu yg isi kandungan kitab injil yang asli memang betol...
    tapi BIBLE adalah salah !!!
    kenapa...?
    sbb orang kristian dan ubah isi kandungannya
    mereka amek yg mereka nak, dan buang yg mereka x nak
    dan mereka juga menambahkan benda2 yg mereka nak
    dgn kata lain, mereka telah MEMODENKAN kitab injil menjadi BIBLE
    dan dengan kata lain, BIBLE juga dikenali sebagai INJIL HADHARI ( injil yang telah dimodenkan )
    dan kita konfem bahawa INJIL HADHARI memang salah...?
    tapi bagaimana pula dengan ISLAM HADHARI...??
    fikir-fikir kan lh sendiri...

    wallahualam...

    zalwaualif

    • *
    • Posts: 35
    • JAUH TIDAK BERJARAK,DEKAT TIDAK BERSENTUH
      • View Profile
    Jawab #15 17 January, 2009, 02:18:16 AM
  • Publish Di FB
  • Kemenangan perperangan Badar 1500 tahun dahulu adakah berperinsipkan Islam Hadhari?

    elzuddin

    • *
    • Posts: 580
    • dunia ini bagai melepaskan ikan di air..??
      • View Profile
    Jawab #16 25 August, 2009, 06:29:39 PM
  • Publish Di FB
  • islam ader 1 jer..........x der dh islam hadhari ,islam hanya 1...................rasulullah pun kata islam ader 1 knape mhu buat islam hadhari........fikirn aperla pemimpin skang..

    gurutajwid

    • *
    • Posts: 167
      • View Profile
    Jawab #17 28 October, 2009, 04:31:00 PM
  • Publish Di FB
  • :assalamualaikum:

    benda tu sebenarnya tidak boleh kita bergerak seorang,
    tapi sebagai perdana menteri atau digelar pemimpin utama sepatutnya pak lah hendaklah mengawal selia orang-orang di bawahnya.
    jangan berdegar-degar dengan Islam Hadhari, tapi perkara yang melalaikan dibenarkan, maksiat penuh berleluasa, rasuah semakin banyak, salah guna kuasa semakin bertambah. wat malu jer memperkenalkan islam hadhari tapi benda yang mengundang kemaksiatan dibenarkan. beginikah pemimpin yang memimpin anak buahnya?

    Betul tu. Saya setuju. Tiada gunanya kita mewar-warkan kehebatan Islam hadhari ni namun dari segi pelaksanaannya kosong. Hanya indah khabar dari rupa.
    RAHSIA MENGUASAI ILMU TAJWID!!!
    http://abdullahidris.com

    rich_km

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #18 01 December, 2009, 05:44:50 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum.

    Sekadar bercakap saja. Pak Lak pun dah tak jadi PM sekarang ni.

    Pada mula saya mendengar gagasan Islam Hadhari dulu tu saya beri respon yang cukup positif. Mungkin kerana salah faham kepada maksud 'hadhari' yang saya sangka datangnya dari akar kata 'hadhir'; yang dengan demikian 'Islam Hadhari' bermaksud usaha kerajaan bagi mempastikan Islam dihadhirkan di dalam diri umat Islam dan di dalam sistem pemerintahan di negara ini. Tetapi setelah saya menghadiri taklimat-taklimat kerajaan mengenainya baharulah saya sedar sangkaan saya itu meleset.

    Rupanya hadhari tu maksudnya kemajuan atau progresif. Minda saya menjadi sinis apabila saya tidak dapat menafikan bahawa sejak sekian lama kemajuan benar-benar telah berjaya melalaikan umat Islam daripada mentaati Allah. Saya tidak menyalahkan kemajuan; kerana apa yang terjadi ialah umat Islam mengaplikasikan kemajuan mengikut konotasi Barat (kapitalis) yakni kemajuan diukur dari sudut pencapaian material bukannya moral atau akhlak.

    Dan apabila Islam Hadhari diaplikasikan secara praktikal; saya dapati memanglah Islam Hadhari Pak Lah itu Islam Kemajuan Material apabila banyak program dan projek yang dilaksanakan atas nama gagasan itu semuanya dalam bentuk materialistik dan menunjuk-nunjuk

    Wassalam.

    ajhmm

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Jawab #19 01 December, 2009, 08:20:49 PM
  • Publish Di FB
  • Salam...minta maaf semua,bukanlah tujuan menulis nie nak sokong sape-sape...cuma ingin menjelaskan sedikit maksud yg sebenar Islam Hadhari nie bukanlah bererti satu bentuk agama Islam yang baru tetapi ape yg cuba diketengahkan adalah prinsip atau kaedah yang nak digunakan dalam membawa Islam ini...cuma itulah,mmg tidak dapat dinafikanlah,walaupun idea itu dilihat baik tp tidak nampak kesungguhan dalam melaksanakan prinsip yang nak dibawa yang akhirnya membawa kepada kegagalan...aper yang pasti,konsep Islam Hadhari ini lebih banyak digunakan dalam hal-hal politik daripada tujuan membangunkan agama....wallahua'lam

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    5235 Views
    Last post 22 April, 2010, 07:07:20 AM
    by orensunkist
    0 Replies
    1069 Views
    Last post 07 June, 2010, 11:50:57 PM
    by hasin
    32 Replies
    2828 Views
    Last post 27 January, 2013, 04:30:22 PM
    by Abg Ngoh