PUISI RAMADAN

*

Author Topic: PUISI RAMADAN  (Read 5870 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • Posts: 1195
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
24 September, 2007, 01:11:19 AM
  • Publish
  • Amalan Di Bulan Ramadhan


    Bulan Ramadhan bulan yang berkat
    Bulan rahmat dan bulan utama
    Pahala digandakan doa diterima
    Bulan lailatul qadar yang istimewa

    Bulan Ramadhan bulan yang berkat
    Bulan rahmat dan bulan utama
    Pahala digandakan doa diterima
    Bulan lailatul qadar yang istemewa

    Isi lah bulan ini banyakkan amalan
    Beribadah malam siang berpuasa
    Banyakkan lah sedekah jangan di kira
    Moga ia menjadi penebus dosa

    Membaca Al-quran yang dilupakan kan
    Zikir dan tasbih elok disertakan
    Meriahkan ramadhan dengan bermacam cara
    Agar ramadhan tidak sia-sia

    Bulan Ramadhan bulan yang berkat
    Bulan rahmat dan bulan utama
    Pahala digandakan doa diterima
    Bulan lailatul qadar yang istemewa

    Bulan Ramadhan bulan yang berkat
    Bulan rahmat dan bulan utama
    Pahala digandakan doa diterima
    Bulan lailatul qadar yang istemewa

    Hindarkan lah dosa di setiap anggota
    Kalau boleh dosa dijuang
    Kerana dosa itu merosakkan pahala
    Agar kita tidak mensiakan ramadhan

    Isikan ramadhan dengan sebaiknya
    Kerna ia datang setahun sekali
    Tahun hadapan belum tentu jumpa
    Kerna kita mati bila-bila masa
    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    uswah teladan

    • *
    • Posts: 235
      • View Profile
    Reply #1 25 September, 2007, 10:30:04 PM
  • Publish


  • Ramadan bulan yang mulia,
    Ia bulan yang istimewa,
    Beribadah padanya mendapat pahala,
    Dijauhkan dari seksaan neraka.

    Bulan keampunan doa diterima,
    Puasa itu mendidik jiwa,
    Menahan lapar dan dahaga,
    Lebih utama menahan rohaninya.

    Bulan lailatul qadar yang istimewa,
    Diturunkan kitab al-Quran padanya,
    Solat tarawih pada malamnya,
    Begitu khusyuk jiwanya rela.

    Hayatilah bulan mulia ini,
    Muhasabah diri menjadi terpuji,
    Bermuhajadah melawan nafsu diri,
    Supaya menjadi mukmin sejati.


    uswah teladan,
    Sandakan,
    November 2004.


    Layarilah blog saya di bawah ini:

    http://www.mauswah.blogspot.com
    « Last Edit: 26 September, 2007, 08:21:24 PM by uswah teladan »

    uswah teladan

    • *
    • Posts: 235
      • View Profile
    Reply #2 25 September, 2007, 10:38:37 PM
  • Publish


  • Telah tibalah pelita Ramadan
    yang tiada tandingannya
    memancarkan cahaya yang
    terang-benderang
    walaupun ia hanya
    terjadi sekali saja
    namun kejadiannya sangat
    menakjubkan.

    Puasa
    mendidik kita supaya
    membaiki diri
    menginsafkan kita
    di kala menderita
    dan sabarlah yang
    menjadi kekuatan iman.

    Solat tarawih ibadah
    yang istimewa
    merasakan kehambaan dan
    kerdilnya kita di hadapan Tuhan.

    Ramadan
    menghadiahkan kerahmatan
    menghadiahkan keampunan
    menghadiahkan kenikmatan.

    Zakat
    tunaikanlah ia
    pada akhir Ramadan
    agar mereka yang susah
    tidak meminta
    pada hari raya.

    Moga nur Ramadan
    menyala buat selama-lamanya.


    uswah teladan,
    Sandakan,
    November 2004.


    Layarilah blog saya di bawah ini:

    http://www.mauswah.blogspot.com
    « Last Edit: 26 September, 2007, 08:23:05 PM by uswah teladan »

    uswah teladan

    • *
    • Posts: 235
      • View Profile
    Reply #3 25 September, 2007, 11:19:19 PM
  • Publish


  • Ramadan
    yang lazat
    rasanya begitu sedap
    rasanya begitu enak
    rasanya begitu manis.

    Nikmat puasa
    pada pagi hari
    menahan lapar
    dan dahaga
    mengisinya dengan
    kerohanian.

    Nikmat solat tarawih
    pada malam hari
    menghadap Tuhan yang Esa
    dengan rohani yang khusyuk
    bersama keimanan,
    kehambaan dan ketaqwaan.

    Begitu nikmatnya
    bulan Ramadan ini
    nikmat yang tiada terhingganya
    terasa insaf
    tersa hamba
    terasa asyik
    terasa bertuhan
    terasa cinta.

    Ramadan
    hampir menutup tirainya
    pergi meninggalkan kesan
    yang mendalam
    dan Syawal pun
    membuka tabirnya.


    uswah teladan,
    Sandakan,
    November 2004.


    Layarilah blog saya di bawah ini:

    http://www.mauswah.blogspot.com
    « Last Edit: 26 September, 2007, 08:25:29 PM by uswah teladan »

    Kasihsayangku123

    • *
    • Posts: 137
      • View Profile
    Reply #4 24 August, 2009, 10:41:10 AM
  • Publish
  • "kali ini Ramadhan datang lagi kepada kita
    datangnya seperti selalu
    dengan seribu satu rahmat dan berkat dari Yang Esa
    untuk hambaNya yg tidak leka dengan kelebihannya

    Namun perhatikanlah anakku....
    datangnya awal Ramadhan
    ingatannya maju terus kehadapan kepada awal Syawal
    ingatannya segar untuk persediaan awal Syawal
    resepi-resepi untuk raya ditonton asyik sekali di tv
    lupanya dia, alpanya dia nikmat diberi peluang
    bersama Ramadhan
    bukankah Ramadhan bulan untuk perbanyak amal ibadat?
    tapi mengapa otakmu ligat berfikir tentang baju
    raya,kuih raya dan beraya?

    perhatikanlah anakku itu...
    dia tahu bahawa Ramadhan hanya sekali sahaja dalam setahun
    dia tahu Ramadhan, pahala nya berganda-ganda dari bulan lain
    namun, apakah gerangannya ibadat masih sama seperti bulan lain?
    mengapa masih terkejar-kejar dunia yg sekelumit itu?

    perhatikanlah anakku itu...
    Dia tak pernah lupa untuk berpuasa
    dari subuh sampai maghrib,sanggup dia berlapar dan berhaus
    tapi, puasanya hanya berlapar dahaga sahaja
    seperti kata Nabi kita dulu
    sayang sekali puasanya bukanlah ubat kepada virus dalam hatinya itu
    virus mengumpat, dengki, bohong, riya'....tak hilang tak luntur dengan puasanya
    puasanya sia-sia disisi Yang Esa..

    Ramadhan datang
    umatku tahu dimana Syaitan Iblis diwaktu itu patutnya terasa mudah
    senang dan ringan beribadat
    kerana musuh utama sudah dirantai dibelenggu
    tapi mengapa masih seperti biasa?
    Puasa seperti tidak berpuasa,maksiat masih menjadi rutin,solat masih berat....
    mengapa?

    perhatikanlah anakku itu...
    gembira dia bila datangnya Ramadhan
    seronok dia berpuasa..
    rupanya Ramadhan adalah pesta makanan
    baginya
    dua jam sebelum berbuka,dia mesti di pasar Ramadhan
    membeli itu dan ini untuk juadah berbuka nanti
    seharian berpuasa bagai mahu ditebus dengan
    sekali berbuka
    rupanya Ramadhan juga ditunggu-tunggu untuk membeli belah
    banyak jualan murah
    potongan harga disana,potongan disini..
    dalam kepala ingat shopping..baju raya,kuih raya,langsir raya..
    setahun sekali katanya..apa salahnya?
    tapi mengapa tidak praktikkan 'setahun sekali' itu untuk tuntutan Ramadhan?


    lihatlah anakku itu....
    berduyun-duyun ke Masjid menunaikan Tarawikh
    seperti suatu pesta ramainya baik lelaki mahupun perempuan
    kalau boleh setiap malam, dia nak bertarawikh masjid yang berbeza
    ada yang buat 8 ada yang buat 20...
    namun terkesankah dihati mereka tujuan tarawikh 30 mlm itu?
    di manakah mereka semasa rukuk,sujud..
    didalam tarawikh itu atau luar sana?
    adakah ia ibadat atau sekadar adat menyambut Ramadhan ?
    tepuk dada,tanya iman...

    lihatlah anakku itu....
    Bila Ramadhan bertamu
    bersemangat mereka menuju ke masjid setiap kali azan solat fardhu
    solat subuh yg tak penuh satu saf pada hari biasa boleh penuh satu masjid
    hebatnya umatku ,masjid yg cuma penuh pada hari Jumaat sahaja,
    menjadi penuh dengan manusia pada hari-hari Ramadhan
    tapi...dimanakah anakku ini selepas Ramadhan?
    Masjid mulai kosong, solat subuh menjadi satu saf kembali...
    dimanakah kesan latihan diBulan Mulia itu?

    lihat anakku itu....
    Ramadhan ialah bulan yg Mulia dan dijanjikan banyak pahala..
    katanya ingin perbanyakkan membaca al-Quran
    azamnya nak khatam satu al-Quran dalam Ramadhan
    setiap hari dia mewajibkan dirinya menghabiskan bacaan satu juzu'
    tapi.... bila berlalu Ramadhan..
    al-Quran mula diletakkan dalam almari sebagai hiasan.
    al-Quran mula menjadi tempat habuk dan debu bertandang
    untuk Ramadhan sajakah al-Quran?
    untuk kematian saja kah al-Quran?

    lihat anakku itu
    semakin hampir Ramadhan kepada Syawal,
    semakin sedikit masa Ramadhan yg ada dengan mereka
    semakin rancak mereka bersiap sedia untuk menyambut syawal
    Rendang,ketupat,langsir raya,baju raya semua dihitung-hitung cukup ke tidak
    lupakah anakku itu dimana Nabi kita dan
    sahabatnya dikala 10 mlm terakhir Ramadhan?
    tidakkah mereka tahu bezakan antara Lailatul Qadar dengan seisi dunia ini?
    cukupkah sudah pahala yg dibuat sehingga
    malas mencari satu malam yg lebih baik dari seribu bulan itu?"



    ezane

    • *
    • Posts: 177
      • View Profile
    Reply #5 24 August, 2009, 02:50:44 PM
  • Publish
  • Ya Rahman Ya Rahim
    Ramdhan datang lagi
    Gembira hati mereka yang merindui mu

    Seisi keluarga setia menanti di depan tv
    Alhamdullilah Syukur....
    Kita puasa esok hari

    Sungguh gembira di hati tiada siapa yang tahu
    Di fikiran masing-masing
    bermonolog...

    Aku mahu puasa sebulan tahun ini
    Aku mahu solat terawih tahun ini
    Aku tak nak ponteng solat lagi

    Tapi apa dah jadi???!
    ada diantara yang pergi melancong di bulan Ramadhan
    Alamak....! bukan ke Haramain
    Tapi ke Lodon, Jepun, United Kingdom

    Fuyooo...tapi kenapa?
    bukan kah elok ke Haramain ketika ini
    Alasan....
    I tak biasa pose2 ni
    U tahan ke time puasa ni? Malaysia is so hot
    I tak boleh lah I ada ulser perut.

    Apa-apa pun alasan dan lontaran monolog
    fikir dengan akal
    Insya Allah ketemu jawapannya
    http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
    -Berjuang Memanusiakan Manusia-

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    1313 Views
    Last post 20 August, 2011, 01:09:48 PM
    by abu damia
    5 Replies
    946 Views
    Last post 30 July, 2012, 01:59:01 PM
    by robhunhayati
    0 Replies
    475 Views
    Last post 30 July, 2012, 01:25:51 PM
    by Hj Naim