PUISI RAMADAN

Author Topic: PUISI RAMADAN  (Read 6949 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
24 September, 2007, 01:11:19 AM
Amalan Di Bulan Ramadhan


Bulan Ramadhan bulan yang berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan doa diterima
Bulan lailatul qadar yang istimewa

Bulan Ramadhan bulan yang berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan doa diterima
Bulan lailatul qadar yang istemewa

Isi lah bulan ini banyakkan amalan
Beribadah malam siang berpuasa
Banyakkan lah sedekah jangan di kira
Moga ia menjadi penebus dosa

Membaca Al-quran yang dilupakan kan
Zikir dan tasbih elok disertakan
Meriahkan ramadhan dengan bermacam cara
Agar ramadhan tidak sia-sia

Bulan Ramadhan bulan yang berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan doa diterima
Bulan lailatul qadar yang istemewa

Bulan Ramadhan bulan yang berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan doa diterima
Bulan lailatul qadar yang istemewa

Hindarkan lah dosa di setiap anggota
Kalau boleh dosa dijuang
Kerana dosa itu merosakkan pahala
Agar kita tidak mensiakan ramadhan

Isikan ramadhan dengan sebaiknya
Kerna ia datang setahun sekali
Tahun hadapan belum tentu jumpa
Kerna kita mati bila-bila masa
~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

Reply #1 25 September, 2007, 10:30:04 PM


Ramadan bulan yang mulia,
Ia bulan yang istimewa,
Beribadah padanya mendapat pahala,
Dijauhkan dari seksaan neraka.

Bulan keampunan doa diterima,
Puasa itu mendidik jiwa,
Menahan lapar dan dahaga,
Lebih utama menahan rohaninya.

Bulan lailatul qadar yang istimewa,
Diturunkan kitab al-Quran padanya,
Solat tarawih pada malamnya,
Begitu khusyuk jiwanya rela.

Hayatilah bulan mulia ini,
Muhasabah diri menjadi terpuji,
Bermuhajadah melawan nafsu diri,
Supaya menjadi mukmin sejati.


uswah teladan,
Sandakan,
November 2004.


Layarilah blog saya di bawah ini:

http://www.mauswah.blogspot.com

Reply #2 25 September, 2007, 10:38:37 PM


Telah tibalah pelita Ramadan
yang tiada tandingannya
memancarkan cahaya yang
terang-benderang
walaupun ia hanya
terjadi sekali saja
namun kejadiannya sangat
menakjubkan.

Puasa
mendidik kita supaya
membaiki diri
menginsafkan kita
di kala menderita
dan sabarlah yang
menjadi kekuatan iman.

Solat tarawih ibadah
yang istimewa
merasakan kehambaan dan
kerdilnya kita di hadapan Tuhan.

Ramadan
menghadiahkan kerahmatan
menghadiahkan keampunan
menghadiahkan kenikmatan.

Zakat
tunaikanlah ia
pada akhir Ramadan
agar mereka yang susah
tidak meminta
pada hari raya.

Moga nur Ramadan
menyala buat selama-lamanya.


uswah teladan,
Sandakan,
November 2004.


Layarilah blog saya di bawah ini:

http://www.mauswah.blogspot.com

Reply #3 25 September, 2007, 11:19:19 PM


Ramadan
yang lazat
rasanya begitu sedap
rasanya begitu enak
rasanya begitu manis.

Nikmat puasa
pada pagi hari
menahan lapar
dan dahaga
mengisinya dengan
kerohanian.

Nikmat solat tarawih
pada malam hari
menghadap Tuhan yang Esa
dengan rohani yang khusyuk
bersama keimanan,
kehambaan dan ketaqwaan.

Begitu nikmatnya
bulan Ramadan ini
nikmat yang tiada terhingganya
terasa insaf
tersa hamba
terasa asyik
terasa bertuhan
terasa cinta.

Ramadan
hampir menutup tirainya
pergi meninggalkan kesan
yang mendalam
dan Syawal pun
membuka tabirnya.


uswah teladan,
Sandakan,
November 2004.


Layarilah blog saya di bawah ini:

http://www.mauswah.blogspot.com

Reply #4 24 August, 2009, 10:41:10 AM
"kali ini Ramadhan datang lagi kepada kita
datangnya seperti selalu
dengan seribu satu rahmat dan berkat dari Yang Esa
untuk hambaNya yg tidak leka dengan kelebihannya

Namun perhatikanlah anakku....
datangnya awal Ramadhan
ingatannya maju terus kehadapan kepada awal Syawal
ingatannya segar untuk persediaan awal Syawal
resepi-resepi untuk raya ditonton asyik sekali di tv
lupanya dia, alpanya dia nikmat diberi peluang
bersama Ramadhan
bukankah Ramadhan bulan untuk perbanyak amal ibadat?
tapi mengapa otakmu ligat berfikir tentang baju
raya,kuih raya dan beraya?

perhatikanlah anakku itu...
dia tahu bahawa Ramadhan hanya sekali sahaja dalam setahun
dia tahu Ramadhan, pahala nya berganda-ganda dari bulan lain
namun, apakah gerangannya ibadat masih sama seperti bulan lain?
mengapa masih terkejar-kejar dunia yg sekelumit itu?

perhatikanlah anakku itu...
Dia tak pernah lupa untuk berpuasa
dari subuh sampai maghrib,sanggup dia berlapar dan berhaus
tapi, puasanya hanya berlapar dahaga sahaja
seperti kata Nabi kita dulu
sayang sekali puasanya bukanlah ubat kepada virus dalam hatinya itu
virus mengumpat, dengki, bohong, riya'....tak hilang tak luntur dengan puasanya
puasanya sia-sia disisi Yang Esa..

Ramadhan datang
umatku tahu dimana Syaitan Iblis diwaktu itu patutnya terasa mudah
senang dan ringan beribadat
kerana musuh utama sudah dirantai dibelenggu
tapi mengapa masih seperti biasa?
Puasa seperti tidak berpuasa,maksiat masih menjadi rutin,solat masih berat....
mengapa?

perhatikanlah anakku itu...
gembira dia bila datangnya Ramadhan
seronok dia berpuasa..
rupanya Ramadhan adalah pesta makanan
baginya
dua jam sebelum berbuka,dia mesti di pasar Ramadhan
membeli itu dan ini untuk juadah berbuka nanti
seharian berpuasa bagai mahu ditebus dengan
sekali berbuka
rupanya Ramadhan juga ditunggu-tunggu untuk membeli belah
banyak jualan murah
potongan harga disana,potongan disini..
dalam kepala ingat shopping..baju raya,kuih raya,langsir raya..
setahun sekali katanya..apa salahnya?
tapi mengapa tidak praktikkan 'setahun sekali' itu untuk tuntutan Ramadhan?


lihatlah anakku itu....
berduyun-duyun ke Masjid menunaikan Tarawikh
seperti suatu pesta ramainya baik lelaki mahupun perempuan
kalau boleh setiap malam, dia nak bertarawikh masjid yang berbeza
ada yang buat 8 ada yang buat 20...
namun terkesankah dihati mereka tujuan tarawikh 30 mlm itu?
di manakah mereka semasa rukuk,sujud..
didalam tarawikh itu atau luar sana?
adakah ia ibadat atau sekadar adat menyambut Ramadhan ?
tepuk dada,tanya iman...

lihatlah anakku itu....
Bila Ramadhan bertamu
bersemangat mereka menuju ke masjid setiap kali azan solat fardhu
solat subuh yg tak penuh satu saf pada hari biasa boleh penuh satu masjid
hebatnya umatku ,masjid yg cuma penuh pada hari Jumaat sahaja,
menjadi penuh dengan manusia pada hari-hari Ramadhan
tapi...dimanakah anakku ini selepas Ramadhan?
Masjid mulai kosong, solat subuh menjadi satu saf kembali...
dimanakah kesan latihan diBulan Mulia itu?

lihat anakku itu....
Ramadhan ialah bulan yg Mulia dan dijanjikan banyak pahala..
katanya ingin perbanyakkan membaca al-Quran
azamnya nak khatam satu al-Quran dalam Ramadhan
setiap hari dia mewajibkan dirinya menghabiskan bacaan satu juzu'
tapi.... bila berlalu Ramadhan..
al-Quran mula diletakkan dalam almari sebagai hiasan.
al-Quran mula menjadi tempat habuk dan debu bertandang
untuk Ramadhan sajakah al-Quran?
untuk kematian saja kah al-Quran?

lihat anakku itu
semakin hampir Ramadhan kepada Syawal,
semakin sedikit masa Ramadhan yg ada dengan mereka
semakin rancak mereka bersiap sedia untuk menyambut syawal
Rendang,ketupat,langsir raya,baju raya semua dihitung-hitung cukup ke tidak
lupakah anakku itu dimana Nabi kita dan
sahabatnya dikala 10 mlm terakhir Ramadhan?
tidakkah mereka tahu bezakan antara Lailatul Qadar dengan seisi dunia ini?
cukupkah sudah pahala yg dibuat sehingga
malas mencari satu malam yg lebih baik dari seribu bulan itu?"



Reply #5 24 August, 2009, 02:50:44 PM
Ya Rahman Ya Rahim
Ramdhan datang lagi
Gembira hati mereka yang merindui mu

Seisi keluarga setia menanti di depan tv
Alhamdullilah Syukur....
Kita puasa esok hari

Sungguh gembira di hati tiada siapa yang tahu
Di fikiran masing-masing
bermonolog...

Aku mahu puasa sebulan tahun ini
Aku mahu solat terawih tahun ini
Aku tak nak ponteng solat lagi

Tapi apa dah jadi???!
ada diantara yang pergi melancong di bulan Ramadhan
Alamak....! bukan ke Haramain
Tapi ke Lodon, Jepun, United Kingdom

Fuyooo...tapi kenapa?
bukan kah elok ke Haramain ketika ini
Alasan....
I tak biasa pose2 ni
U tahan ke time puasa ni? Malaysia is so hot
I tak boleh lah I ada ulser perut.

Apa-apa pun alasan dan lontaran monolog
fikir dengan akal
Insya Allah ketemu jawapannya
http://www.mayezaneswardrobe.blogspot.com
-Berjuang Memanusiakan Manusia-

divider3
halaqahforum4