Hukum Darah Wanita ( haid istihadah nifas )

*

Author Topic: Hukum Darah Wanita ( haid istihadah nifas )  (Read 4073 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

haidistihadah

  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
28 May, 2013, 02:22:03 PM
  • Publish
  •  :)

     KURSUS JANGKA PENDEK BAB DARAH WANITA

    https://www.facebook.com/events/181024935390333/

    « Last Edit: 03 June, 2013, 02:54:27 PM by PenaHalaqah »

    RNLQ

    • *
    • Posts: 284
      • View Profile
    Reply #1 28 May, 2013, 05:59:42 PM
  • Publish
  • kURSUS JANGKA PENDEK BAB DARAH WANITA
    https://www.facebook.com/events/181024935390333/

    Dah lama saya mencari-cari buku bertajuk "Darah Wanita" tulisan seorang doktor perubatan wanita dari Universiti Malaya..yang menjadi rujukkan para guru agama Tabung Haji. Puas dah jelajah kedai buku tak jumpa.. ni nak jelajah lagi In Sya Allah...  so selain kursus ni, ada jual tak buku yang saya cari-cari ini?

    kalau ada..saya nak..  ;-)

     

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #2 28 May, 2013, 06:33:58 PM
  • Publish

  • RNLQ

    • *
    • Posts: 284
      • View Profile
    Reply #3 29 May, 2013, 02:01:54 AM
  • Publish
  • syukron ya Pak Batu...atas link yang diberi tu..

    Memang banyak sumber ditemui..cuma kali ni nak cari buku ni:



    Oleh : Prof. Madya Dr. Anisah Abd Ghani
    Murah saja bukunya, kalau tak silap belasan ringgit saja
    Terbitan UM. Mungkin di Pekan Buku UM ada..
    Tapi nak masuk tu..kena tempuh pak guard la pulak yer..
    Dan tak pasti pulak..Pekan Buku UM lokasinya masih sama waktu tahun 1999 atau tidak..
    Dah lama tu..mesti dah tukar...
    (UM student...anyone? boleh habaq sikit...  ;-)  )

    Nurfarizan

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Reply #4 29 May, 2013, 09:44:24 AM
  • Publish
  •  :)

    alaa...frust la dua-dua link tu tak boleh bukak...TM ni banyak block web site dan link-link..

    afiQoh

    • *
    • Posts: 774
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Reply #5 29 May, 2013, 07:08:19 PM
  • Publish

  • Soal Jawab Mengenai Darah Wanita - Darah Haid

    DARAH HAID - Oleh Ustaz Ahmad Adnan Fadzil

    Berapa jeniskah darah yang keluar melalui kemaluan wanita (mengikut ilmu Fiqh Islam)?
    Darah yang keluar melalui kemaluan wanita ada tiga jenis, iaitu;
    1. Darah Haid
    2. Darah Nifas
    3. Darah Istihadhah

    Pembahagian di atas telah menjadi ijmak ulamak (Lihat; Bidayatul Mujtahid, 1/69).

    Apa yang dimaksudkan dengan darah haid?
    Haid dari segi bahasa bermakna mengalir. Adapun dari segi istilah ahli Fiqh, ia adalah darah yang mengalir keluar dari kemaluan wanita dari dalam rahimnya (uterus) kerana semulajadi (bukan kerana penyakit atau kerana selepas melahirkan anak). Keluarnya pada masa tertentu apabila seorang wanita telah mencapai umur tertentu.[1]

    Apakah syarat-syarat darah haid?
    Syarat-syarat darah haid ialah;
    Warna darah yang keluar menepati ciri-ciri warna darah haid.
    Seorang wanita itu telah mencapai umur kemungkinan haid. Maka darah yang keluar sebelum umur tersebut tidak dianggap haid.
    Rahimnya kosong dari anak kerana wanita yang hamil tidak mungkin akan kedatangan haid mengikut jumhur ulamak (kecuali Syafi’ie dan Malik).
    Hendaklah tempoh kedatangan haid tidak kurang dari tempoh minimanya.
    Hendaklah kedatangannya tidak melebihi tempoh maksimanya.
    Hendaklah kedatangannya didahului oleh tempoh suci yang paling pendek (iaitu 15 hari mengikut mazhab Syafi’ie) bagi wanita yang telah biasa kedatangan haid.
    Jika darah yang keluar memenuhi syarat-syarat di atas, ia adalah darah haid. Jika tidak, maka ia bukan darah haid tetapi darah istihadhah.

    Apakah warna darah haid?
    Menurut ulamak; warna-warna darah haid ada lima, iaitu
    Hitam
    Merah
    Asyqar (warna antara merah dan kuning)
    Kuning
    Keruh
    Kebiasaannya, mula-mula datang haid berwarna hitam, kemudian berubah kepada merah, kemudian antara merah dan kuning, kemudian kuning dan akhirnya keruh (yakni antara putih dan hitam).

    Tanda habisnya haid ialah warna putih atau tiada sebarang warna. Apabila hilang semua warna-warna tadi sama ada kelihatan warna putih (seperti kapur putih yang disebut oleh Aisyah r.a. dalam hadisnya) atau tidak kelihatan sebarang warna, maka itu tandanya darah haid telah habis. Ketika itu, barulah ia boleh mandi dan melakukan ibadah sebagaimana wanita yang suci.

    Bilakah warna kuning dan keruh dianggap haid dan bila pula tidak dianggap haid?
    Warna kuning dan keruh hanya dianggap haid pada hari-hari kebiasaan haid. Ini berpandukan kepada hadis dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan; para wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid. (*Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci dari haid atau belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih”. (Riwayat Imam al-Bukhari)

    Adapun selepas hari kebiasaan haid (yakni pada hari-hari suci), maka warna kedua-duanya tidak dianggap darah haid. Ini berdasarkan kenyataan Ummu ‘Athiyyah r.a. yang menyebutkan; “Kami tidak menghitung warna keruh dan juga kuning selepas suci (yakni setelah habis haid) sebagai sesuatu (dari darah haid)”. (Riwayat Imam Bukhari dan Abu Daud)

    Berapakah umur kemungkinan datangnya haid?
    Menurut jumhur ulamak (termasuk mazhab Syafi’ie, Hanafi, Hanbali dan kebanyakan ulamak mazhab Maliki); sekurang-kurang umur datangnya haid ialah sembilan tahun. Maka menurut pandangan ini, darah yang kelihatan sebelum sembilan tahun bukan darah haid, tetapi darah penyakit (istihadhah).

    Sebahagian ulamak mazhab Maliki berpendapat; jika darah keluar dari kanak-kanak perempuan antara umur 9 hingga 13 tahun, hendaklah keadaannya ditanya kepada kaum wanita atau doktor yang berpengalaman. Jika mereka mengesahkan bahawa yang keluar adalah haid, maka darah itu adalah haid. Jika tidak, maka ia bukan darah haid.

    Wanita yang kedatangan haid –jika umurnya telah genap sembilan tahun mengikut pandangan jumhur tadi-, ia dianggap telah baligh dan dituntut melaksanakan kewajipan-kewajipan Syarak. Ia sama seperti kanak-kanak lelaki yang baligh kerana mimpi hingga keluar mani. Bagi kanak-kanak yang tidak bermimpi atau datang haid, umur balighnya ialah 15 tahun, yakni apabila masuk umur 15 tahun, maka mereka dikira baligh sekalipun tidak datang haid atau tidak berlaku mimpi tersebut.

    Berapakah umur putusnya haid?
    Menurut mazhab Syafi’ie; tidak ada umur tetap bagi putusnya haid. Ia hendaklah dikiaskan kepada ahli-ahli keluarga terdekat bagi seorang wanita dari pihak bapa dan juga pihak ibu seperti ibu-ibu saudara sebelah bapa dan ibu-ibu saudara sebelah ibu. Hal tersebut kerana faktor keturunan. Namun jika perlu untuk dilihat kepada faktor umur, maka Imam Syafi’ie menganggarkan bahawa umur putus haid ialah selepas 62 tahun kerana ia adalah umur kebiasaannya wanita putus haid.

    Mazhab Imam Abu Hanifah menetapkan umur putus haid sebagai 55 tahun. Selepas umur tersebut, darah yang keluar tidak lagi dinamakan haid mengikut pandangan yang terpilih dalam mazhab.

    Menurut mazhab Maliki pula, umur putus haid dari 50 hingga 70 tahun. Jika darah masih keluar selepas umur 70 tahun, maka ia bukan haid tetapi istihadhah.

    Mazhab Imam Ahmad pula menetapkan umur putus haid antara 50 hingga 60 tahun.antara dua tempoh ini merupakah tempoh syak di mana jika seorang wanita melihat darah semasa tempoh ini, maka ia tidak boleh berhenti dari ibadah sebagai langkah ihtiyat (berhati-hati) dan keluar dari khilaf. Namun jika umurnya genap 60 tahun dan darah masih keluar, maka darah yang dilihatnya bukan darah haid, tetapi istihadhah.

    Apa yang perlu dilakukan oleh wanita yang telah putus haidnya?
    Wanita yang telah putus haid, ia hendaklah bertindak sebagai perempuan yang suci sepanjang masa sama ada dari segi ibadah atau hukum-hakam yang lain. Dalam masalah eddah pula, ia hendaklah bereddah mengikut bulan, bukan mengikut bilangan haid atau bilangan suci lagi. Ini ditegaskan oleh Allah dalam firmanNya dalam surah al-Talaq, ayat 4 yang bermaksud;
    Dan perempuan-perempuan yang tidak haid lagi (monopause) di antara perempuan-perempuanmu jika kamu ragu-ragu (tentang masa iddahnya), maka masa iddah mereka adalah tiga bulan; dan begitu (pula) perempuan-perempuan yang tidak haid. Dan perempuan-perempuan yang hamil, waktu iddah mereka itu ialah sampai mereka melahirkan kandungannya. Dan barang -siapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.
    Adakah perempuan mengandung ada kemungkinan datang haid?
    Para ulamak berikhtilaf dalam masalah ini;
    Menurut jumhur ulamak; perempuan mengandung tidak ada kemungkinan datangnya haid. Maka jika seorang wanita melihat darah keluar melalui farajnya semasa ia sedang mengangdung, darah itu bukan darah haid, tetapi darah penyakit.

    Namun menurut Imam Syafi’ie, Malik dan al-Laits; perempuan mengandung ada kemungkinan datangnya haid. Menurut mereka; jika perempuan yang mengandung itu mendapati darah keluar dari farajnya dan keluarnya menepati hari-hari kebiasaan haidnya serta kelihatan ciri haid pada darah tersebut, maka darah itu adalah darah haid.

    Berapa lamakah tempoh paling singkat berlakunya haid dan berapa pula tempoh paling panjang atau paling lama?
    Dalam menentukan tempoh paling singkat dan tempoh paling panjang bagi haid, para ulamak berbeza pandangan;
    Menurut Imam Syafi’ie, Atha dan Abu Thur; tempoh haid yang paling singkat ialah sehari semalam (yakni 24 jam) secara berterusan.[2] Tempoh kebiasaan wanita kedatangan haid ialah selama enam atau tujuh hari. Adapun tempoh paling panjang bagi haid ialah lima belas hari. Maka berdasarkan pandangan ini; jika darah yang datang kurang dari sehari semalam atau melebihi lima belas hari, maka ia bukan darah haid tetapi darah penyakit atau istihadhah.
    Bagi Imam Abu Hanifah dan as-Sauri pula; tempoh haid paling singkat ialah tiga hari dan tempoh paling panjang ialah 10 hari.
    Mengikut Imam Malik pula, tidak ada batasan bagi tempoh haid yang paling singkat, yakni ada kemungkinan haid datang sedetik sahaja. Adapun tempoh paling panjang, terdapat tiga riwayat dari beliau iaitu; 15 hari, 17 hari atau tiada batasan.
    Menurut Imam Ibnu Taimiyyah; tidak perlu ditentukan tempoh paling singkat bagi haid dan juga tempoh paling lama baginya, akan tetapi dikira apa yang telah tetap menjadi kebiasaan bagi seorang wanita maka itulah tempoh haid baginya sekalipun tempoh itu kurang dari sehari atau lebih dari 15 hari atau 17 hari. Begitu juga tidak ada had bagi umur paling bawah untuk kedatangan haid dan juga umur paling lama/paling hujung. Sama juga, tidak ada had bagi sekurang-kurang masa suci antara dua haid. Menurut beliau lagi; bagi perempuan yang mula-mula kedatangan haid (مبتدأة), maka dikira/dihitung sebagai haid darah yang ia lihat selagi ia tidak menjadi mustahadhah (yakni perempuan yang kedatangan istihadhah iaitu darah yang keluar bukan pada masa yang sepatutnya). Begitu juga, perempuan yang berubah kebiasaan hari-hari haidnya (yakni hari-hari kebiasaan haidnya berubah sama ada bertambah atau berkurang atau bertukar pada hari-hari yang lain), maka perubahan itu adalah dikira haid sehinggalah ia mengetahui bahawa darah yang keluar itu bukan haid, tetapi istihadhah kerana darah yang keluar berterusan tanpa henti.
    Suci di antara hari-hari kebiasaan haid; adakah dianggap haid atau tidak?
    Dalam persoalan ini terdapat khilaf di kalangan ulamak;

    a) Mazhab Syafi’ie dan Abu Hanifah berpendapat; suci yang berlaku pada hari-hari haid dikira sebagai haid. Oleh demikian, jika seorang wanita mendapati satu hari keluar darah dan satu hari berikutnya suci (di mana ia mengetahui suci itu sama ada dengan keringnya darah atau dengan ia meletakkan kapas dan tiada kesan darah haid pada kapas), kemudian hari berikutnya datang semula darah, maka menurut pandangan ini keseluruhan hari adalah haid.

    Berkata Imam Khatib as-Syirbini dalam al-Iqna’; “Suci antara darah-darah sama ada dalam tempoh minima haid (iaitu sehari semalam) atau lebih adalah dikira haid kerana mengikutinya (yakni mengikuti haid), tetapi dengan beberapa syarat, iaitu;

    Tempoh suci itu tidak melebihi 15 hari.[3]
    Darah-darah haid (yang keluar secara keseluruhannya) tidak kurang dari tempoh minima haid iaitu sehari semalam. Suci itu hendaklah dikelilingi antara dua darah haid”.

    b) Mazhab Maliki dan Hanbali pula berpandangan; hari suci antara hari-hari kebiasaan haid adalah dikira suci. Oleh demikian, seorang wanita pada hari suci tersebut hendaklah mandi dan menunaikan solat, harus ia berpuasa, beriktikaf, membaca al-Quran dan tidak ditegah suaminya mensetubuhinya pada hari suci itu.

    Apakah larangan-larangan Syarak ke atas wanita yang kedatangan haid?
    Wanita kedatangan haid dilarang/diharamkan oleh Syarak untuk melakukan perkara-perkara berikut;
    Mengerjakan solat
    Melakukan tawaf
    Menyentuh mushaf dan membawanya
    Membaca al-Quran
    Berhenti atau menetap di dalam masjid (termasuk beriktikaf)
    Melintasi masjid jika dikuatiri akan mencemarkan masjid
    Berpuasa
    Bersetubuh dengan suami
    Dijatuhkan talak ke atasnya
    (*Untuk mendapatkan keterangan lebih terperinci sila baca dalam Bab Hadas yang dikemukakan sebelum ini)
    Semua larangan di atas tidak terangkat kecuali setelah mandi wajib melainkan tiga larangan sahaja iaitu; puasa, talak dan melintasi masjid di mana ketiga-tiga larangan ini terangkat sebaik sahaja kering darah haid atau nifas, iaitu tidak disyaratkan selepas mandi barulah perkara-perkara tersebut harus dilakukan.

    Bilakah wanita haid dibolehkan mandi wajib?
    Bila ia mendapati darah haidnya telah habis, yakni telah kering. Sabda Nabi s.a.w. dalam hadis ‘Aisyah r.a. (mengikut satu riwayat darinya); “Apabila haid kamu telah habis, maka mandilah dan tunaikanlah solat”.

    Apakah caranya untuk memastikan darah haid benar-benar habis?
    Hendaklah dilakukan pemeriksaan terhadap faraj, iaitu dengan memasukkan cebisan kain, kapas atau sebagainya ke dalam faraj dan melihat sama ada masih terdapat kesan darah haid atau tidak. Jika tidak ada kesan darah haid sama ada tidak nampak sebarang warna pada kain/kapas tersebut atau nampak warna putih seperti kapur, maka ketika itu barulah diharuskan mandi. Jika masih ada sebarang kesan warna darah atau warna kuning atau keruh, tidak harus mandi lagi kerana darah haid belum habis.

    Kaedah pemeriksaan di atas diambil daripada amalan wanita-wanita sahabat sebagaimana yang diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a.; “Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid. (*Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci dari haid atau belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih” (HR Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

    Nota Hujung;
    [1] Takrif ini adalah hasil gabungan pelbagai takrif ulamak. Lihat; al-Haidh wa an-Nifas wa Ahkami at-Taharah Lin-Nisa’, Ibrahim Muhammad Jamal, hlm. 18-19.
    [2] Tidak disyaratkan berterusan itu dengan darah kelihatan mengalir keluar. Memadai dengan diketahui bahawa darah itu ada iaitu sekira-kira jika diletakkan kapas atau kain, akan terlihatlah kesan darah padanya.
    [3] Jika seorang wanita mu’tadah melihat darah berwarna hitam selama lima hari, kemudian ia suci 15 hari, kemudian ia lihat selepas itu darah kuning selama lima hari pula, maka darah kuning itu adalah haid. Adapun tempoh 15 hari di antara darah hitam dan darah kuning itu dikira sebagai tempoh suci yang sempurna. (Ahkam at-Taharah, hlm. 67)

    //-- sumber: http://fiqh-am.blogspot.com/2009/06/darah-haid.html


    sumber: http://waazin.blogspot.com/2013/04/soal-jawab-darah-wanita-darah-haid.html


    yang pdf tu 40 page, maaf tak copy nurfarizan ^,~
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #6 29 May, 2013, 07:42:28 PM
  • Publish
  • syukron ya Pak Batu...atas link yang diberi tu..

    Memang banyak sumber ditemui..cuma kali ni nak cari buku ni:



    Oleh : Prof. Madya Dr. Anisah Abd Ghani
    Murah saja bukunya, kalau tak silap belasan ringgit saja
    Terbitan UM. Mungkin di Pekan Buku UM ada..
    Tapi nak masuk tu..kena tempuh pak guard la pulak yer..
    Dan tak pasti pulak..Pekan Buku UM lokasinya masih sama waktu tahun 1999 atau tidak..
    Dah lama tu..mesti dah tukar...
    (UM student...anyone? boleh habaq sikit...  ;-)  )



    Tajuk : Darah Wanita: Pandangan Ulama dan Pakar Perubatan
    Pengarang : Prof. Madya Dr. Anisah Ab. Ghani
    Penerbit :
    Harga  : RM 12.00
    Sipnopsis : Pendekatan praktikal yang diambil oleh penulis menjadikan buku ini senang difahami dan diamalkan tanpa banyak masalah. Pandangan pakar perubatan dan sakit puan yang disebut dalam beberapa tempat dalam buku ini juga boleh membantu dan lebih menyakinkan."


    Sekiranya anda berminat untuk sebarang pesanan buku "Darah wanita", sila hantarkan email ke mixshoppe@gmail.com, mengandungi:
    1. Nama
    2.Alamat
    3.No. Telefon
    4.Bilangan pesanan
    5.Judul Buku

    iklan ada di sini:  http://ukhwahupihululangat.blogspot.com/p/buku-pilihan.html

    inshallah

    RNLQ

    • *
    • Posts: 284
      • View Profile
    Reply #7 29 May, 2013, 09:12:08 PM
  • Publish
  • syukron ya Pak Batu...atas link yang diberi tu..

    Memang banyak sumber ditemui..cuma kali ni nak cari buku ni:



    Oleh : Prof. Madya Dr. Anisah Abd Ghani
    Murah saja bukunya, kalau tak silap belasan ringgit saja
    Terbitan UM. Mungkin di Pekan Buku UM ada..
    Tapi nak masuk tu..kena tempuh pak guard la pulak yer..
    Dan tak pasti pulak..Pekan Buku UM lokasinya masih sama waktu tahun 1999 atau tidak..
    Dah lama tu..mesti dah tukar...
    (UM student...anyone? boleh habaq sikit...  ;-)  )



    Tajuk : Darah Wanita: Pandangan Ulama dan Pakar Perubatan
    Pengarang : Prof. Madya Dr. Anisah Ab. Ghani
    Penerbit :
    Harga  : RM 12.00
    Sipnopsis : Pendekatan praktikal yang diambil oleh penulis menjadikan buku ini senang difahami dan diamalkan tanpa banyak masalah. Pandangan pakar perubatan dan sakit puan yang disebut dalam beberapa tempat dalam buku ini juga boleh membantu dan lebih menyakinkan."


    Sekiranya anda berminat untuk sebarang pesanan buku "Darah wanita", sila hantarkan email ke mixshoppe@gmail.com, mengandungi:
    1. Nama
    2.Alamat
    3.No. Telefon
    4.Bilangan pesanan
    5.Judul Buku

    iklan ada di sini:  http://ukhwahupihululangat.blogspot.com/p/buku-pilihan.html

    inshallah


    ahaa....... baguss
    dah hubungi..tengoklah bagaimana maklum balasnya kelak..
    ada sesiapa berminat?
    boleh order terus ke link yang diberi tu ya...
    kalau nak orderkan....bilakah nak beri bukunya...
    jadi...sama-sama silakan...
    Buku-buku lain pun banyak di pasaran..
    link, blog dan maklumat pasal maklumat ini pun memang banyak..
    cuma teruja nak tahu isi buku ni..

    NurfarizanMenyelam kat sini pun okay:
    Re: Haidh
    Re: Darah Istihadhah

    haidistihadah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #8 29 May, 2013, 11:02:44 PM
  • Publish
  •  :)
    Itu sebab saya anjurkan kursus ini. Penyampai sheikh mansor al hafiz yg mana mufti dan barisan ahli fatwa johor belajar dan tuan sheikh.

    haidistihadah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #9 29 May, 2013, 11:11:04 PM
  • Publish
  •  :)
    http://akuhuduh-kedai-iman.blogspot.com/?m=1
    Bole rujuk sini tuk lebih maklumat....

    Kitab yg dikarang merujuk pada 63 kitab2 muktabar

    haidistihadah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #10 03 June, 2013, 04:23:47 PM
  • Publish
  •  :)


    nie sanad hadis dr sheikhul hadis ustaz mansor al hafiz pengarang kitab tufatul al izzah....yg akan telah sudi memberi kursus jangka pendek.

    kemungkinan besar bulan 9... tempat banyak kosong lagi..

    bayaran rm150 dgn kitab berharga rm85

    atau bayar rm80 untuk kursus sekali makan minum

    haidistihadah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #11 03 June, 2013, 06:02:58 PM
  • Publish

  • antara guru2 sheikh mansor al hafiz

    haidistihadah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #12 03 June, 2013, 06:27:42 PM
  • Publish


  • ini antara persoalan2 yg ada dlm kitab tersebut

    haidistihadah

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #13 03 June, 2013, 06:29:57 PM
  • Publish
  • [imghttp://img593.imageshack.us/img593/5312/img0012ng.jpg][/img]

    dan ini lagi...mari kita rebut peluang ini dan lepaskan diri kita dari kejahilan....

    kata al imam ghazali haram belajar ilmu len selagi kita belum belajar ilmu yg fardhu... :jaz:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    38 Replies
    56981 Views
    Last post 30 December, 2010, 12:57:15 PM
    by 5zul
    2 Replies
    1178 Views
    Last post 26 November, 2010, 09:34:35 AM
    by emm
    3 Replies
    907 Views
    Last post 27 January, 2013, 12:46:17 AM
    by Iffah Muhsin