Tidak Mahu Berkahwin SELAMANYA

*

Author Topic: Tidak Mahu Berkahwin SELAMANYA  (Read 4879 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

MsDamia

  • *
  • Posts: 4
  • Assalamualaikum pembuka bicara :)
    • View Profile
26 January, 2013, 08:24:17 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum :)

    Apa hukumnya seorang gadis menyatakan dirinya tidak mahu berkahwin sampai bila-bila? Bermacam-macam jawapan pernah saya terima; ada yang kata tak apa, ada yang kata nabi takkan mengaku umatnya, ada yang kata dosa. Apa pandangan kalian? Sekarang ni pun saya lihat ramai perempuan masih tidak mahu berkahwin walaupun usia sudah lewat 30an, bukan tiada yang mahukan mereka cuma mereka rasa lebih selesa hidup membujang, ada pekerjaan sendiri, dan kehidupan mereka dirasakan lebih bahagia. Saya juga berfikiran begitu kerana bukan mudah untuk saya mempercayai lelaki zaman sekarang. Bermacam-macam kisah yang saya dengar. Ada yang berperwatakan baik, nampak soleh tapi pemalas, sedar-sedar bila dah kahwin baru tahu lelaki tu pernah buat perkara maksiat. Susahnya ...

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 814
      • View Profile
    Reply #1 26 January, 2013, 08:29:21 PM
  • Publish
  • Pandai-pandailah menilai. Jangan terlalu mudah tertipu dengan imej dan kata-kata seseorang maupun lelaki atau perempuan. Kalau awak kata taknak kawin tapi boleh ke awak menidakkan takdir yang Allah dah bagi kat awak kalau satu hari Allah dah jodohkan awak dengan seorang lelaki ? Hati kita dalam genggaman Allah. Kalau hari ni awak kata taknak kawin,mana tau esok Allah bolak balikkan hati awak dan bagi awak rasa cinta yg mendalam pada orang yang awak taknak tu..
    Thabit bin Qurrah berkata: "Kerehatan badan bergantung kepada kurangnya makan. Kerehatan jiwa bergantung kepada kurangnya melakukan dosa. Kerehatan lidah bergantung kepada kurangnya bercakap. Dosa bagi hati umpama racun bagi badan."

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #2 26 January, 2013, 08:30:58 PM
  • Publish
  • saja pun syaitan menampakkan indahnya maksiat di mata kasar kita

    menikah tu, padanan kamu, kerana di jadikan dari jenis kamu

    wanita tu di ciptakanNya
    kerana lelaki inginkannya

    sajapun dunia suka beri peluang kerja kepada wanita

    mak dengan tak semena mena lelakinya tak punya kerja

    kata orang bijak pandai, itu menyediakan tangga kemusanahan

    di rosakkan wanita, maka rosaklah negara

    antara matlamat dasar 2020 ialah keluarga bahagia

    akibat hangat hangat tahi ayam, maka tiadklah berlaku usha yang murni

    sebaliknya masing masing diri terikut nafsu, tidak dapat memahami tuntutan agama

    subhanallah

    silakanlah ya, memang zaman sekarang wanita yang berduit
    lelaki pula hanya cukup makan saja

    silakanlah


    pilihyan di tangan mu

    cumanya

    janganlah sampai terasa dirimu mampu melakukan segala

    sebagai muslim, berserahlah kepada Allah

    kenang kenang masa tuamu
    kini pun banyak rumah orang warga emas, subhanallah

    silakan ya


    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 814
      • View Profile
    Reply #3 26 January, 2013, 08:35:33 PM
  • Publish
  • Betul kata pak batu. Syaitan sengaja nak nampakkan keindahan tak bernikah. Semakin dekat hari kamu nak nikah maka semakin banyak yg kamu fikirkan tentang masalah rumah tangga. Semakin banyak masalah yang timbul agar kamu batalkan pernikahan kamu. Berapa banyak yang dah bertunang tapi tak jadi nikah? Terbukti syaitan berjaya menghasut orang supaya terus bermaksiat.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #4 26 January, 2013, 08:38:51 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum :)

    Apa hukumnya seorang gadis menyatakan dirinya tidak mahu berkahwin sampai bila-bila? Bermacam-macam jawapan pernah saya terima; ada yang kata tak apa, ada yang kata nabi takkan mengaku umatnya, ada yang kata dosa. Apa pandangan kalian? Sekarang ni pun saya lihat ramai perempuan masih tidak mahu berkahwin walaupun usia sudah lewat 30an, bukan tiada yang mahukan mereka cuma mereka rasa lebih selesa hidup membujang, ada pekerjaan sendiri, dan kehidupan mereka dirasakan lebih bahagia. Saya juga berfikiran begitu kerana bukan mudah untuk saya mempercayai lelaki zaman sekarang. Bermacam-macam kisah yang saya dengar. Ada yang berperwatakan baik, nampak soleh tapi pemalas, sedar-sedar bila dah kahwin baru tahu lelaki tu pernah buat perkara maksiat. Susahnya ...
    Kena selidik dulu sebabnya. Tak susah sebenarnya,jika ada ilmu dan beramal. Insya Allah.

    Ya Allah Ya Rabbi! Jadikanlah aku orang yang tawaduk dan aku berlindung dengan-Mu dari menjadi orang yang angkuh.

    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 814
      • View Profile
    Reply #5 26 January, 2013, 08:44:16 PM
  • Publish
  • Lihatlah keluarga yang taat pada Allah sebagai contoh. Kalau ada diantara anaknya yg nk nikah,mereka percepatkan pertunangan dan pernikahan asalkan bakal menantunya itu menepati syarat sbgai seorang hamba yg baik di sisi Allah. Keluarga yg macam ni syaitan tak boleh nak kalahkan.
    Sebagai ibu bapa juga harus faham bila anak-anak dah dewasa, secara semulajadinya mereka ingin berpasangan. Kita nak yg bercouple sebelum nikah atau yg couple selepas nikah? Yg mana satu lebih menyenangkan hati?

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 814
      • View Profile
    Reply #6 26 January, 2013, 08:46:39 PM
  • Publish
  • Doa pada Allah,selebihnya serahkan pada Allah. Yakin pada Allah.

    cikmerah

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #7 26 January, 2013, 09:27:01 PM
  • Publish
  • salam.. saya salah seorang yang selalu cakap taknak kawin sejak di zaman sekolah lagi.. sampai sekarang.. walaupun kadang2 hati terdetik untuk sukakan orang.. saya akan suka je.. bila pikir pasal kawin terus tak jadi, sebab ada sejarah silam yang tak boleh nak padam dari ingatan saya... salahkah saya? Saya taknak kawin bukan kerana kepentingan dunia tapi saya memang tak boleh... keinginan dihati tu ada juga kadang2 bila tengok orang bahagia ada anak2.. nak ambil anak angkat mak memang langsung tak bagi, nak sebut pon mak taknak dengar.. Kadang2 timbul perasaan marah jugak pada mak sebab dulu kecik2 mak tak jaga saya elok2.. mak tak marah bila saya salah... tapi sy tak tahu, mak dah buat yang terbaik, tak baik salahkan mak dan ayah.. cuma.. bila sy stress sy sellau pikir macam tu...

    cikmerah

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #8 26 January, 2013, 09:29:43 PM
  • Publish
  • Semua ni ujian dari Allah kan.. tapi kenapa saya rasa begitu berat untuk ditanggung sendiri.. sehingga kini.. kenapa saya bencikan semuanya dalam hidup saya..

    ladyjazz

    • *
    • Posts: 41
      • View Profile
    Reply #9 27 January, 2013, 11:21:31 AM
  • Publish
  • assalam

    cik merah dan ms damia,

    sebenarnya jodoh kita yg belum sampai...ALLAH telah susun waktu yg terbaik untuk kita ketemu jodoh..
    jangan fikir yg bukan-bukan...jangan sampai kita menafikan sunnah nabi kita..

    tugas kita sebagai hamba teruskan berdoa pohon yang terbaik...yakinlah...setiap tangan yang menadah dan mohon kepadaNYA tidak akan dipulangkan dengan tangan kosong :ins:  mungkin kdang kala ia lambat dikabulkan...namun, husnu zon lah pada ALLAH


    imanhunter

    • *
    • Posts: 161
    • Hunting the real within me
      • View Profile
    Reply #10 27 January, 2013, 12:02:55 PM
  • Publish
  • Nikah.. ape matlamat? syariat ke nafsu?

    Nak tanya, nikah mesti kena suka ke baru boleh nikah?

    Betul ke hidup berseorangan lebih bahagia? Apa beza darjat amalan orang yang dah kawin dengan belum berkahwin?

    Betul ke rasa selesa itu boleh menyelesaikan masalah nafsu? Bukan ke rasa selesa itu juga satu daripada masalah nafsu?
    Seorang diri berkelana, Mencari diri dalam dalam diri,
    Aku mencari dia dalam dia, Aku mencari cinta dalam cinta,

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #11 27 January, 2013, 12:18:27 PM
  • Publish
  • Satu thread lagi nak tambah isteri. Thread yang ni tak mahu berkahwin selamanya.... Macam-macam ya.

    Apa-apa pun, eloknya kita nak buat apa pun,elok tanya diri dulu - apakah yang akan dibuat itu mengikut kehendak Allah dan Rasul-Nya,dalam erti kata lain,apabila dibangkitkan kelak soalan-soalan Tuhan dijawab dengan baik dan lulus iaitu Allah dan Rasul-Nya reda.

    Ya Allah Ya Rabbi! Jadikanlah kami orang yang tawaduk dan kami berlindung dengan-Mu dari menjadi orang yang angkuh sombong takbur..


    imanhunter

    • *
    • Posts: 161
    • Hunting the real within me
      • View Profile
    Reply #12 27 January, 2013, 12:22:41 PM
  • Publish
  • Satu thread lagi nak tambah isteri. Thread yang ni tak mahu berkahwin selamanya.... Macam-macam ya.

    Apa-apa pun, eloknya kita nak buat apa pun,elok tanya diri dulu - apakah yang akan dibuat itu mengikut kehendak Allah dan Rasul-Nya,dalam erti kata lain,apabila dibangkitkan kelak soalan-soalan Tuhan dijawab dengan baik dan lulus iaitu Allah dan Rasul-Nya reda.

    Ya Allah Ya Rabbi! Jadikanlah kami orang yang tawaduk dan kami berlindung dengan-Mu dari menjadi orang yang angkuh sombong takbur..

    :senyum: manusia kan tuan nazri0070..

    semuthitam

    • *
    • Posts: 44
      • View Profile
    Reply #13 27 January, 2013, 12:28:20 PM
  • Publish
  • as salam...berkahwin itu sunnah nabi..kesempurnaan agama...menjaga diri...
    jodoh tu urusan ALLAH..kita hanya merncng...klu jodoh dh dtg tiada siapa yg ble halang....

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2086
      • View Profile
    Reply #14 27 January, 2013, 01:20:05 PM
  • Publish
  • Sabda Nabi s.a.w

    فقوله صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن رغب عن سنتي فقد رغب عني

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku, barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, maka dia tidak menyukaiku.

    وقال صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن أحب فطرتي فليستن بسنتي
    أخرجه أبو يعلى في مسنده مع تقديم وتأخير من حديث ابن عباس بسند حسن

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku. Barangsiapa yang menyukai fitrahku, maka laksanakan mengikut sunnahku.

    وقال أيضا صلى الله عليه و سلم تناكحوا تكثروا فإني أباهي بكم الأمم يوم القيامة حتى بالسقط
    أخرجه أبو بكر بن مردويه في تفسيره من حديث ابن عمر دون قوله حتى بالسقط وإسناده ضعيف

    Maksudnya: Bernikahlah kamu dan perbanyakkan (keturunanmu). Sesungguhnya aku gembira dengan kamu di hari kiamat (umat yang ramai) sehinggalah yang keguguran.

    Satu lagi ‘uswah’ yang baik yang ada pada diri Rasulullah s.a.w ialah bernikah atau perkahwinan. Sehingga Rasulullah s.a.w menyifatkan mereka yang tidak gemar pernikahan kerana tidak suka kepada sunnah baginda, tergolong dalam orang yang membenci Nabi.
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #15 27 January, 2013, 01:51:11 PM
  • Publish
  • Sabda Nabi s.a.w

    فقوله صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن رغب عن سنتي فقد رغب عني

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku, barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, maka dia tidak menyukaiku.

    وقال صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن أحب فطرتي فليستن بسنتي
    أخرجه أبو يعلى في مسنده مع تقديم وتأخير من حديث ابن عباس بسند حسن

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku. Barangsiapa yang menyukai fitrahku, maka laksanakan mengikut sunnahku.

    وقال أيضا صلى الله عليه و سلم تناكحوا تكثروا فإني أباهي بكم الأمم يوم القيامة حتى بالسقط
    أخرجه أبو بكر بن مردويه في تفسيره من حديث ابن عمر دون قوله حتى بالسقط وإسناده ضعيف

    Maksudnya: Bernikahlah kamu dan perbanyakkan (keturunanmu). Sesungguhnya aku gembira dengan kamu di hari kiamat (umat yang ramai) sehinggalah yang keguguran.

    Satu lagi ‘uswah’ yang baik yang ada pada diri Rasulullah s.a.w ialah bernikah atau perkahwinan. Sehingga Rasulullah s.a.w menyifatkan mereka yang tidak gemar pernikahan kerana tidak suka kepada sunnah baginda, tergolong dalam orang yang membenci Nabi.
    Yang saya faham akan maksud hadis di atas ialah orang yang hidupnya berlawanan dengan sunnah bernikah iaitu berzina, berzina itulah bukan sunnah dan bukan fitrah.

    Ada dalam satu riwayat seorang wanita yang tidak bernikah setelah dia bertanya nabi saw akan tanggungjawab seorang isteri. Kerana beratnya tanggungjawab lalu dia mengambil keputusan untuk tidak bernikah. Lanjutan dari perkataan wanita itu nabi saw tidak memberikan apa-apa jawapan. Ada hadis ni. Cuba cari.

    Bagi saya teruk juga jika dihukumkan orang yang tidak mahu bernikah kerana sebab tertentu itu sebagai membenci nabi saw,walhal dia tidak pernah berzina malah mampu pula menahan syahwat. Imam Nawawi meninggal pada umur 45 tahun dalam keadaan bujang.

    Ya Allah Ya Rabbi! Jadikanlah kami orang yang tawaduk dan kami berlindung dengan-Mu dari menjadi orang yang angkuh sombong takbur..


    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Reply #16 27 January, 2013, 02:36:45 PM
  • Publish
  • Kahwinlah... tak nak ke jika dapat pasangan yang begini. Usah dikira sangat tentang kerjaya. Yang utama agama dan akhlaknya.



    Selalu orang fikir, jika tidak bekerja di jabatan kerajaan, tidak ada pejabat untuk dituju sebagai tidak bekerja. Bekerja sendiri sebagai designer, freelance salesman, pengawal keselamatan atau apa-apa kerja yang berimej rendah di anggap tidak mempunyai pekerjaan. Ini yang menyebabkan pelamaran ditolak atas sebab tak punya pekerjaan tetap. Takut-takut tak dapat biaya rumah tangga.

    Fikir negatif, orang begitu tu sebagai pemalas.  :ins: rezekinya Allah tetap ada untuk hambaNYA yang berusaha. Kerja apa pun sekiranya halal pendapatannya, bersyukurlah.

    msa

    • *
    • Posts: 1609
      • View Profile
    Reply #17 27 January, 2013, 03:28:35 PM
  • Publish
  • Sabda Nabi s.a.w

    فقوله صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن رغب عن سنتي فقد رغب عني

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku, barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, maka dia tidak menyukaiku.

    وقال صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن أحب فطرتي فليستن بسنتي
    أخرجه أبو يعلى في مسنده مع تقديم وتأخير من حديث ابن عباس بسند حسن

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku. Barangsiapa yang menyukai fitrahku, maka laksanakan mengikut sunnahku.

    وقال أيضا صلى الله عليه و سلم تناكحوا تكثروا فإني أباهي بكم الأمم يوم القيامة حتى بالسقط
    أخرجه أبو بكر بن مردويه في تفسيره من حديث ابن عمر دون قوله حتى بالسقط وإسناده ضعيف

    Maksudnya: Bernikahlah kamu dan perbanyakkan (keturunanmu). Sesungguhnya aku gembira dengan kamu di hari kiamat (umat yang ramai) sehinggalah yang keguguran.

    Satu lagi ‘uswah’ yang baik yang ada pada diri Rasulullah s.a.w ialah bernikah atau perkahwinan. Sehingga Rasulullah s.a.w menyifatkan mereka yang tidak gemar pernikahan kerana tidak suka kepada sunnah baginda, tergolong dalam orang yang membenci Nabi.

    Yang saya faham akan maksud hadis di atas ialah orang yang hidupnya berlawanan dengan sunnah bernikah iaitu berzina, berzina itulah bukan sunnah dan bukan fitrah.

    Ada dalam satu riwayat seorang wanita yang tidak bernikah setelah dia bertanya nabi saw akan tanggungjawab seorang isteri. Kerana beratnya tanggungjawab lalu dia mengambil keputusan untuk tidak bernikah. Lanjutan dari perkataan wanita itu nabi saw tidak memberikan apa-apa jawapan. Ada hadis ni. Cuba cari.

    Bagi saya teruk juga jika dihukumkan orang yang tidak mahu bernikah kerana sebab tertentu itu sebagai membenci nabi saw,walhal dia tidak pernah berzina malah mampu pula menahan syahwat. Imam Nawawi meninggal pada umur 45 tahun dalam keadaan bujang.




    Setuju dengan Tuan Nazri....sungguh tidak adil apabila melihat orang yang tidak menikah, lalu diberikan hadith2 tentang nikah sunnah nabi, seolah2 menyalahkan orang yang tak menikah tu kerana tidak menikah... ia seperti menaburkan garam pada luka orang yang sedang melalui ujian itu... apakah daya orang itu jika sudah ditakdirkan dia tiada jodohnya di dunia? berhati2lah dalam berkata2 walaupun tergolong dalam orang yang beruntung kerana mempunyai jodoh....
    ~ Begin with the End in Mind ~

    cikmerah

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #18 27 January, 2013, 05:27:51 PM
  • Publish
  • Sabda Nabi s.a.w

    فقوله صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن رغب عن سنتي فقد رغب عني

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku, barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, maka dia tidak menyukaiku.

    وقال صلى الله عليه و سلم النكاح سنتي فمن أحب فطرتي فليستن بسنتي
    أخرجه أبو يعلى في مسنده مع تقديم وتأخير من حديث ابن عباس بسند حسن

    Maksudnya: Nikah adalah sunnahku. Barangsiapa yang menyukai fitrahku, maka laksanakan mengikut sunnahku.

    وقال أيضا صلى الله عليه و سلم تناكحوا تكثروا فإني أباهي بكم الأمم يوم القيامة حتى بالسقط
    أخرجه أبو بكر بن مردويه في تفسيره من حديث ابن عمر دون قوله حتى بالسقط وإسناده ضعيف

    Maksudnya: Bernikahlah kamu dan perbanyakkan (keturunanmu). Sesungguhnya aku gembira dengan kamu di hari kiamat (umat yang ramai) sehinggalah yang keguguran.

    Satu lagi ‘uswah’ yang baik yang ada pada diri Rasulullah s.a.w ialah bernikah atau perkahwinan. Sehingga Rasulullah s.a.w menyifatkan mereka yang tidak gemar pernikahan kerana tidak suka kepada sunnah baginda, tergolong dalam orang yang membenci Nabi.

    Yang saya faham akan maksud hadis di atas ialah orang yang hidupnya berlawanan dengan sunnah bernikah iaitu berzina, berzina itulah bukan sunnah dan bukan fitrah.

    Ada dalam satu riwayat seorang wanita yang tidak bernikah setelah dia bertanya nabi saw akan tanggungjawab seorang isteri. Kerana beratnya tanggungjawab lalu dia mengambil keputusan untuk tidak bernikah. Lanjutan dari perkataan wanita itu nabi saw tidak memberikan apa-apa jawapan. Ada hadis ni. Cuba cari.

    Bagi saya teruk juga jika dihukumkan orang yang tidak mahu bernikah kerana sebab tertentu itu sebagai membenci nabi saw,walhal dia tidak pernah berzina malah mampu pula menahan syahwat. Imam Nawawi meninggal pada umur 45 tahun dalam keadaan bujang.




    Setuju dengan Tuan Nazri....sungguh tidak adil apabila melihat orang yang tidak menikah, lalu diberikan hadith2 tentang nikah sunnah nabi, seolah2 menyalahkan orang yang tak menikah tu kerana tidak menikah... ia seperti menaburkan garam pada luka orang yang sedang melalui ujian itu... apakah daya orang itu jika sudah ditakdirkan dia tiada jodohnya di dunia? berhati2lah dalam berkata2 walaupun tergolong dalam orang yang beruntung kerana mempunyai jodoh....

    setuju...

    sebaikwanita

    • *
    • Posts: 53
    • Cintailah yang Maha Menyintai
      • View Profile
    Reply #19 27 January, 2013, 05:48:48 PM
  • Publish
  •  :)

    Teringat ceramah ust. Kazim, jgn byk pk soal jodoh. Nanti dah kwen cmnelah, dia tu baik ke tak? lepas kwen nnt kena cerai tak..dan mcm2 lagi. Kahwinlah dulu lepas tu baru pk apa nak buat. Nikah menutup nafsu dan memenuhi syarak. Tak salah kalau kedua2 kita lakukan bersama kerana mencegah yg munkar (zina) demi melaksanakan hukum Allah

    Waallahualam :jaz:
    ustaz kazim elias - Bergembiralah Wahai Wanita.
    (Ustaz Kazim Elias)
    .::: ALLAH did not promise that life would be easy, but HE did promise to go with you..every step of your life, with HIM by your side :::. ^_^

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    21 Replies
    4651 Views
    Last post 21 December, 2011, 02:01:49 PM
    by malekredzuan
    4 Replies
    1823 Views
    Last post 04 November, 2009, 06:17:08 PM
    by aku kecil
    1 Replies
    468 Views
    Last post 16 September, 2012, 04:38:04 AM
    by RNLQ