PERJUANGAN BANGSA BIARLAH ATAS NAMA TUHAN

*

Author Topic: PERJUANGAN BANGSA BIARLAH ATAS NAMA TUHAN  (Read 10581 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

kanjeng sunan

  • *
  • Posts: 2192
  • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
    • View Profile
25 May, 2007, 03:05:35 PM
  • Publish
  • PERJUANGAN BANGSA BIARLAH ATAS NAMA TUHAN
     

    Wahai bangsa Melayu bangsaku, kekuatan orang Melayu bukan pada bangsa dan bukan pada semangat kebangsaan Melayu. Perjuangan ini telah kita lalui terutama sejak merdeka semangat Melayulah yang kita  laungkan selalu. Hasilnya juga telah kita tahu.

    Begitu lama perjuangan kita atas nama Melayu semakin layu, ekonomi sahaja pun belum selesai lagi hingga kini. Padahal keistimewaan-keistimewaan telah diberi kepada orang Melayu lebih dari perlu hingga bangsa lain iri hati. Namun ekonomi masih terkebelakang lagi, kecuali setengah individu Melayu.

    Di segi pendidikan dan pelajaran kita bangga di satu segi iaitu selepas merdeka ramai orang Melayu yang pandai dan cerdik, ramai yang ada degri tapi orang Melayu yang pandai tidak mampu berdikari kecuali makan gaji. Ramai yang berilmu tidak ramai yang tawadhuk dan merendah diri. Orang pandai sikap hidup nafsi-nafsi, fikir diri, yang miskin disuruh kerajaan membela sedangkan orang-orang pandai berdiam diri, tidak peduli.

    Di segi politik pula semakin ke hujung semakin tidak stabil, politik wang dan jatuh-menjatuhkan menjadi budaya dan menjadi-jadi. Di sudut perpaduan jauh daripada yang dikehendaki. Bukan sahaja perpaduan bangsa belum terjadi perpaduan di dalam parti pun belum terjadi lagi.Hakikat ini kita terpaksa akui.

    Ada satu aspek yang ini memang kita berpuas hati iaitu kemajuan di bidang pembangunan amat pesat yang ini kita berpuas hati. Di bidang ini dunia memang akui bahkan iri hati tapi side effect yang negatifnya hasil pembangunan sangat menakutkan. Orang Melayulah yang ramai terlibat dengan gejala yang negatif itu. Dadah orang Melayulah yang ramai terlibat, rasuah orang Melayu yang ramai, budaya lepak anak-anak Melayulah yang banyak.Gangsterisme di sekolah anak Melayu jugalah yang ramai terjebak, sumbang muhram, buang bayi, orang Melayulah yang banyak. Terjebak dengan skin head, black metal, dan budaya liar anak Melayu yang ramai.


    Belum lagi kita perkatakan jenayah ragut, ugut, rokok Melayulah yang ramai. Jenayah berat seperti rogol, bunuh, pergaduhan, murtad anak Melayu juga yang ramai. Kes-kes rumahtangga, cerai-berai, tidak bertanggungjawab terhadap keluarga orang Melayu nombor one.

    Setelah kita paparkan gejala yang tidak sihat di kalangan  orang Melayu bolehkah kita tolak?


    Sudah tentu kita terpaksa menerima dengan penuh malu dan dukacitanya dan ini adalah hasil perjuangan orang Melayu dengan semangat kebangsaannya bukan! Sebenarnya kekuatan orang Melayu bukan pada semangat Melayunya. Orang Melayu ada Tuhan, ada Islam di sinilah kekuatan Melayu seperti orang Arab di zaman Rasul menjadi empayar mereka tidak memperjuangkan bangsa Arab.Tetapi mereka memperjuangkan Tuhan dan Islam akhirnya bangsa Arab terbela. Bangsa Turki menjadi empayar bukan mereka memperjuangkan bangsa Turki mereka memperjuangkan Tuhan dan Islam akhirnya bangsa Turki terbela.

    Mengapa orang Melayu tidak belajar dengan sejarah ini?!Orang Melayu ada Tuhan, ada Islam. Mngapa orang Melayu tidak perjuangkan Tuhan dan Islam? Kalau orang Melayu memperjuangkan Tuhan dan Islam orang Melayu dengan sendiri terbela. Bahkan sekali lagi saya perkatakan buat orang Melayu di akhir zaman ada janji Tuhan. Janji Tuhan itu ialah orang Melayu akan jadi empayar dunia melalui Islam. Inikan khabar gembira buat orang Melayu dari Tuhan. Formulanya perjuangkan Tuhan dan Islam cara hidup, Melayu akan terbela. Seperti bangsa Arab, Kurdis dan Turki mereka mulia kerana Tuhan dan Islam akhirnya bangsa mereka terbela.

     
    TuhAN cInTa aGuNg..

    ruhani

    • *
    • Posts: 229
    • http://www.youtube.com/watch?v=Zcrsfg-EeqM
      • View Profile
    Reply #1 25 May, 2007, 03:44:27 PM
  • Publish
  • Belum lagi kita perkatakan jenayah ragut, ugut, rokok Melayulah yang ramai. Jenayah berat seperti rogol, bunuh, pergaduhan, murtad anak Melayu juga yang ramai. Kes-kes rumahtangga, cerai-berai, tidak bertanggungjawab terhadap keluarga orang Melayu nombor one.


    begitu lah yg terjadi kpd bangsa kita MELAYU,kata DR Mahadir,melayu layu.....namun kita jangan lupa,kita ada anak2 yg sedang membangun,bimbang juga jika anak2 kita yg sedang membangun mengikut jejak langkah jenayah berat ni...dan kita tak tau bagaimana pula taqdir anak2 kita jika ketiadaan kita,mudah2an menjadi anak2 soleh dan soleha,Amiin. :(

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #2 25 May, 2007, 04:09:34 PM
  • Publish
  • oh tuhan datangkan segera ..
    penyelamat bagi kami semua...
    menyatukan bangsa dan juga negara...
    moga hidup aman bahagia...

    Reply #3 14 June, 2007, 09:29:17 PM
  • Publish
  • Mengapa orang Melayu tidak belajar dengan sejarah ini?!Orang Melayu ada Tuhan, ada Islam. Mngapa orang Melayu tidak perjuangkan Tuhan dan Islam? Kalau orang Melayu memperjuangkan Tuhan dan Islam orang Melayu dengan sendiri terbela. Bahkan sekali lagi saya perkatakan buat orang Melayu di akhir zaman ada janji Tuhan. Janji Tuhan itu ialah orang Melayu akan jadi empayar dunia melalui Islam. Inikan khabar gembira buat orang Melayu dari Tuhan. Formulanya perjuangkan Tuhan dan Islam cara hidup, Melayu akan terbela. Seperti bangsa Arab, Kurdis dan Turki mereka mulia kerana Tuhan dan Islam akhirnya bangsa mereka terbela.

     

    Saya nak tanya,apa maksud "Bahkan sekali lagi saya perkatakan buat orang Melayu di akhir zaman ada janji Tuhan. Janji Tuhan itu ialah orang Melayu akan jadi empayar dunia melalui Islam.''
    Adakah org2 Melayu Islam akan menjadi pemimpin kpd seluruh umat Islam tanpa mengira bangsa dan keturunan???Bukankah kaum Badwi dari bangsa Arab yg menjadi pemimpin kpd seluruh umat Islam???

    swordofdeen

    • *
    • Posts: 465
    • Slashing Through Hypocrisy
      • View Profile
    Reply #4 17 June, 2007, 08:09:01 PM
  • Publish
  • Dilema perjuangan agama dan bangsa:

    the sharpest sword  - MPS: Agama & Bangsa

    Suatu masa dulu ada orang bertanya,
    Antara diri, bangsa dengan agama,
    Yang mana perlu kita utama?
    Sebagai pedoman hidup di dunia?


    Secara logik sudah tentulah agama,
    Sebab pada agama ada semuanya,
    Pada agama juga melibatkan bangsa,
    Ambil agama bermakna ambil juga bangsa

    Namun begitu, lain pulak jadinya...

    Ada sesetengah manusia kini
    Suka hidup cara hidup sendiri,
    Tak kira sekular atau liberalisasi,
    Untuk sendiri, untuk orang lain dia tak peduli

    Inilah dia golongan perjuang bangsa,
    Yang perjuang kaum semata-mata,
    Mereka kata kalau juang agama tak akan maju,
    Dan mereka kata agama dan bangsa itu suku-suku!

    Mereka kata agama yang nabi bawa agama kuno,
    Mereka kata agama Islam hanya untuk tuk arab,
    Malangnya mereka hanya menuduh semberono,
    Itulah, orang suruh mengaji tak nak bukak kitab!

    Mereka datang dalam bermacam2 rupa,
    Iyelah, mereka kan kata mereka pejuang bangsa,
    Daripada SIS ke IFC ke rotary club diberi nama,
    Anak negara tergadai, ternoda takpe, asal kita kaya raya!

    Tapi dalam kita duk kata pejuang bangsa,
    Timbul pulak puak yang mengaku pejuang agama,
    Tapi yang orang lain buat semua salah belaka,
    yang mereka cakap itulah yang betul semata-mata

    Bagi saya ini bukan pejuang agama sejati,
    Tapi orang guna agama untuk diri sendiri,
    Supaya diri dipandang mulia dan dihormati,
    Dan akhirnya diangkat2 dan dijulang tinggi2!

    Hai..nak buat macam mana..
    Itulah hakikatnya...

    Bila kita cakap pasal bangsa,
    Ada yang cakap kita tak utamakan agama,
    Bila kita cakap pasal adat,
    Ada yang cakap kita tak ikut syariat

    Walaupun jelas nabi dah cakap,
    Bangsa tu juga penting sebab ia adalah nasab,
    Walaupun jelas rasul dah nyatakan,
    Kalau adat tak salahi syariat tak salah diamalkan

    Pejuang agama dikata pejuang bangsa semata,
    Hanya kerana mereka integratekan agama dan adat bangsa
    Walaupun mereka ni alim ulama terkemuka,
    Ada golongan yang akan cakap 'apa ni, semua bida'h, masuk neraka!'

    Kita sedih bumi dipijak,
    Kita sedih agama dicampak-campak,
    Tapi kita sendiri duduk fikir isu itu macam isu lawak,
    Rupa-rupanya bangsa kafir duduk terus ketawa terbahak2

    Kalau tengok bumi madinah dulu,
    Semua bangsa duduk aman bersatu,
    Walaupun lain bangsa, tak semestinya tidak sebulu,
    Sebab agama, semua dapat bersatu!

    Kini ramai orang pandai membidas,
    Cakap pasal hak itu dan hak ini bagai penceramah,
    Malangnya semua hanya nak jadi jaguh di atas pentas,
    Bila diajak turun padang "Sorry, ana tak mampu lah!"

    Yang paling malang nasib kita kini,
    Yang memusuhi kita bukan kafir yahudi,
    Tapi sesama islam yang ilmu tinggi-tinggi,
    Duduk sibuk mengkafirkan saudara sendiri!

    Wallahualam..sampai sini saja agaknya,
    Kalau aku cakap lagi nanti ada terasa,
    Aku cakap pasal agama orang kata aku jumud dan gila kuasa,
    Aku cakap pasal kaum pulak, nanti ada yang kata aku fanatik bangsa!


    Apa yang korang nak sebenarnya?
    We Punish to Preach, not Preach to Punish

    aye

    • *
    • Posts: 26
    • Mardhatillah Lestari Selamanya......
      • View Profile
    Reply #5 21 June, 2007, 01:07:19 PM
  • Publish
  • adakah bangsa melayu akan hilang di dunia????
    "kita adalah kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan islam. Maka sekalipun kita mcari kemuliaan selain dengan apa yang Allah muliakan pada kita, maka Allah akan mghina kita"

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #6 21 June, 2007, 01:10:37 PM
  • Publish
  • adakah bangsa melayu akan hilang di dunia????

    insyaallah tidak...
    cam kata2 hang tuah...
    "takkan melayu hilang di dunia.."

    Reply #7 22 June, 2007, 03:41:09 PM
  • Publish
  • adakah bangsa melayu akan hilang di dunia????

    insyaallah tidak...
    cam kata2 hang tuah...
    "takkan melayu hilang di dunia.."

    Mungkin ya,mungkin tidak.Tapi jika dilihatkan pada keadaan kebanyakan Melayu Islam sekarang ni,x tahulah saya."BIAR MELAYU HILANG DI DUNIA,JANGAN ISLAM HILANG DI DUNIA".Kalau Melayu x hilang di dunia,tetapi Islam hilang di dunia,x guna juga kan????Oleh itu biar Melayu hilang di dunia,jgn Islam hilang di dunia.Tapi kalau boleh saya x nak dua2 sekali hilang.

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #8 22 June, 2007, 03:49:49 PM
  • Publish
  • islam tak kan hilang sesekali di dunia nie..
    kerana itu dah janji tuhan..
    kalu melayu pun kira mustahil juga...
    tetapi boleh berubah dengan..
    perwatakkannya...
    orang melayu tetap ade..tetapi bukan melayu sejati...

    Allah akan mengeluarkan dari persembunyiannya
    Al Mahdi (iaitu) dari kalangan kaum keluargaku sejurus
    sebelum hari kiamat walaupun kiamat itu tinggal sehari sahaja lagi.
    Dia akan menyebarkan keadilan dan kesaksamaan
    di atas muka bumi ini dan menghapuskan kezaliman dan penindasan.

    ~Musnad Ahmad Ibnu Hanbal


    Kamu sekali-kali tidak akan dapati sunatullah itu berubah (Al-Ahzab:62)
    « Last Edit: 22 June, 2007, 03:54:12 PM by kanjeng sunan »

    ruhani

    • *
    • Posts: 229
    • http://www.youtube.com/watch?v=Zcrsfg-EeqM
      • View Profile
    Reply #9 22 June, 2007, 03:55:26 PM
  • Publish

  •  


    Saya nak tanya,apa maksud "Bahkan sekali lagi saya perkatakan buat orang Melayu di akhir zaman ada janji Tuhan. Janji Tuhan itu ialah orang Melayu akan jadi empayar dunia melalui Islam.''
    Adakah org2 Melayu Islam akan menjadi pemimpin kpd seluruh umat Islam tanpa mengira bangsa dan keturunan???Bukankah kaum Badwi dari bangsa Arab yg menjadi pemimpin kpd seluruh umat Islam???
    [/quote]

    setiap bangsa memainkan peranan...tak kira lah banga arab atau melayu,masing2 dgn misi nya tersendiri,cuma kita perasan dgn tak perasan saja... ???

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #10 22 June, 2007, 03:57:54 PM
  • Publish
  • kita nie hanya melihat melayu yang rosak saja...
    tetapi masih ada yang mengamalkan..
    islam secara haqnya..


    ibnuwalidaini

    • *
    • Posts: 2894
    • .:: StiLL iN JoUrNeY tO kNoW AbOuT LiFe ::.
      • View Profile
    Reply #11 22 June, 2007, 05:31:03 PM
  • Publish
  • maner tak rosak..parti yg nak perjuangkan melayu perosaknyer...lagipun di sisi Allah bukan ditanya ttg bangsa aper..ditanya ttg ketaqwaan kita..
    " Semua manusia tahu bagaimana
    hendak bercakap tetapi
    tidak semua orang tahu bila dia
    patut bercakap."

    d_heikel

    • *
    • Posts: 120
      • View Profile
    Reply #12 22 June, 2007, 05:38:09 PM
  • Publish
  • Kita berasa dukacita dengan persepsi oleh umat Islam dan bukan Islam yang membawa tanggapan salah terhadap Islam dan orang Islam, iaitu menghubungkannya dengan perlakuan yang buruk malah sehingga mempersendakan. Semua ini sebenarnya bukanlah disebabkan agama Islam itu sendiri tetapi disebabkan oleh pentafsiran yang dibuat terhadap Islam oleh orang Islam yang mempunyai kepentingan sendiri untuk menjustifikasikan salah laku mereka yang telah dilakukan atau bercadang melakukannya

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Reply #13 22 June, 2007, 05:39:20 PM
  • Publish
  • maner tak rosak..parti yg nak perjuangkan melayu perosaknyer...lagipun di sisi Allah bukan ditanya ttg bangsa aper..ditanya ttg ketaqwaan kita..


    setuju sangat pak kanjeng ngan ibnu nie...


    BERJEMAAH ITU RAHMAT, BERPECAH BELAH ITU AZAB

    JANGAN SALAHKAN MUSUH...
    « Last Edit: 22 June, 2007, 05:41:14 PM by kanjeng sunan »

    Reply #14 22 June, 2007, 08:23:58 PM
  • Publish
  • kita nie hanya melihat melayu yang rosak saja...
    tetapi masih ada yang mengamalkan..
    islam secara haqnya..



    Memang ada sebahagian kecil Melayu Islam yang mengamalkan Islam sepenuhnya aka Melayu Islam yg tidak mudah terpengaruh dgn budaya2 Barat dan kesenangan di dunia.Tetapi golongan mcm itu hanya sedikit sahaja dan mereka kebanyakannya diperkotak-katikkan.

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #15 22 June, 2007, 10:06:31 PM
  • Publish
  • ana teringat kuliah khamis kat skola ana...

    penceramah kate...dahulu...melayu terkenal dengan adab sopan yang disalurkan oleh pendakwah yg belayar ke tanah air kita...di mana kita lihat...dengan ISLAM...bangsa melayu dapat dikenali sebagai bangsa yang beradab... :D....tapi..itu dahulu...

    SEKARANG??

    melayu...orang akan cop bangsa melayu nih islam..sebab daa sebati dalam masyarakat...tapi..sejauh mana bangsa melayu yang beragama islam ni amalkan islam sebagai CARA HIDUP??

    memang nak kate melayu ni banyaklah yang kurang zaman sekarang nih...dari segi adab...ades...hancus...jenayah lak...fuy...melayu top 3...

    TAPIKAN....

    x semua melayu camtuh....kite melayu gak kan??(klu sape yg melayu lar...)kite camtuh ker??klu nak tengok...pendakwah2 cube sedaya upaya utk kembalikan kesedaran terhadap ISLAM...seperti melayu pada masa dahulu....kite yang akui bangsa kita camntuh...sape lagi nak bangkitkan bangsa sendiri klu x kite??

    tapi...

    APE TUJUAN KITE NAK PERJUANGKAN BANGSA KITA??

    ADAKAH HANYA NAK TENGAKKAN EKOMONI NEGARA SEMATA2??

    ATAUPUN HANYA NAK MENGAHARAPKAN AGAR ORANG LUAR MENGUBAH PERSEPSI MEREKA TERHADAP BANGSA MELAYU??

    INNAMA A'MALU BINNIAT...

    sesamelah kite betulkan balik niat kite....

    perjuangkanlah bangsa kita demi tegakkan agama yang tercinta...
    rteringin nak tengokm melayu ni...
    gah dengan kesatuannya....
    keimanannya...
    seperti sahabat2 baginda s.a.w.....
    "Sesiapa yang mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"

    Reply #16 22 June, 2007, 10:53:24 PM
  • Publish
  • MARI KITA SEMUA BERUSAHA UTK MENGEMBALIKAN ZAMAN KEGEMILANGAN UMAT ISLAM.DEMI PERSEKUTUAN ISLAM MALAYSIA KHASNYA DAN UMAT ISLAM AMNYA.TAKBIRRRR!!!!!!!!!!!!

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #17 22 June, 2007, 10:58:13 PM
  • Publish
  • bangkitlah dari tidurmu wahai saudaraku sekelian...ummah memerlukan kita utk sedarkan mereka dari buaian mimpi dan angan2...

    diya

    • *
    • Posts: 380
    • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
      • View Profile
    Reply #18 23 June, 2007, 01:46:59 AM
  • Publish

  • melayu...orang akan cop bangsa melayu nih islam..sebab daa sebati dalam masyarakat...tapi..sejauh mana bangsa melayu yang beragama islam ni amalkan islam sebagai CARA HIDUP??


    Itulah mentaliti masyarakat. Asal melayu je Islam? Agama Islam tu bkn sahaja utk melayu tp utk agama lain. Cuma di Malaysia sahaja bila sebut melayu automatically mesti Islam. (Tak termasuk Malaysia Timur). Kalau di Indonesia... sebut Melayu, dah tak tahu nk ckp dia org tu ISLAM ke BUDHA ke HINDU ke KRISTIAN ke...
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Reply #19 23 June, 2007, 09:02:13 AM
  • Publish
  • btul tuh...mak ana pun penah menyatakan x puas atinye kat ana...mak kate klu orang melayu ni..org mesti cop die orang islam...orang melayu ni bukan je ade kat malaysia...kat indon tu lagi ramai la....agamanye pun rame la gak...

    name melayu dah makin tercemar dengan gejale2 yang kurang enak...
    sesamelah bersihkan balik pencemaran budaya melayu nih dengan perkare2 yang enak...

    amende tuh??

    sesame kite rasai kemanisan iman itu...sesame kite ajak sahabat dan masyarakat supaya merasai kenikmatan iman dan islam itu...mengikut sedaya kemampuan kita... >:(

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    9 Replies
    3004 Views
    Last post 16 July, 2012, 03:08:29 PM
    by halawah
    4 Replies
    886 Views
    Last post 13 February, 2010, 07:01:35 PM
    by hafidzalrahman
    2 Replies
    702 Views
    Last post 17 July, 2011, 04:58:29 PM
    by durrani.khansa