Surat rasmi...

*

Author Topic: Surat rasmi...  (Read 25198 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

umsha

  • *
  • Posts: 695
  • Be yourself & always remember ALLAH
    • View Profile
10 September, 2007, 03:53:35 PM
  • Publish
  • Suami bin Lelaki
    17, Jalan Angkasa ,
    24300 , Kemaman
    Terengganu.


    Isteri binti Perempuan
    17, Jalan Angkasa ,
    24300 , Kemaman
    Terengganu.

    31 April 2006

    Puan,

    PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

    Perkara di atas adalah di rujuk.

    2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalamorganisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan diisi di masa akan datang.

    3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

    4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

    5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah  waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan?

    6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan  senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

    7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

    8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

    Sekian, Terima Kasih.

    "BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA"

    Yang Ikhlas Memohon,

    Suami bin Lelaki


    Nota :

    En Suami bin Lelaki telah menarik kembali permohonan ini setelah Puan
    Isteri binti Perempuan bertanyakan "Nak suruh saya tandatangan dimana?
    Guna pisau boleh bang..?".

    Kini anda berpeluang untuk hantarkan surat yang sedia didraf ini kepada
    isteri anda pula. Caranya, cuma tukarkan nama dan alamat pengirim dan
    penerima. Kalau anda berani cubalah.... ahaks!
    Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dghn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

    abu atiyah

    • *
    • Posts: 387
      • View Profile
    Reply #1 10 September, 2007, 04:04:24 PM
  • Publish
  • siapakah yg pandai karang ni....kalau suami umsha bagi mcm ni...agak-agaknya nak sign tak ....sja tanya pendapat...
    " Berpuluh tahun kita meninggalkan asal usul kita, demi mencari pengertian sebuah kehidupan. Namun tidak salah untuk kita kembali jatuh cinta pada dunia yang pernah membesarkan kita, dan di sinilah bermulanya kehidupan sebenar "

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #2 10 September, 2007, 04:12:08 PM
  • Publish
  • bila ana baca surat ni kelakar sgt...tp sdikit terkilan dgn statemnt yg btmbh besar tu.. kdng2 lelaki tidak bijak mencari alasan utk berpoligami..ketahuilah kalau ade lelaki yg betul2 memohon utk buka cwngn satu lagi, alngkah remuknya hati isteri yg dah berkorban utk suami selama ini bilamana antara alasan nak buka cwngn sbb bentuk badan dan kecantikan..ketahuilah bahawa Allah tidak menghalalkan poligami itu hanya utk nafsu semata-mata..hargailah isteri anda..kalo nak berpoligami biarlah pasaknya krn dakwah bumbungnya krn Aqidah inshaAllah akn dipermudah ..wallahu'alam

    umsha

    • *
    • Posts: 695
    • Be yourself & always remember ALLAH
      • View Profile
    Reply #3 10 September, 2007, 04:25:07 PM
  • Publish
  • siapakah yg pandai karang ni....kalau suami umsha bagi mcm ni...agak-agaknya nak sign tak ....sja tanya pendapat...

    Ntahla..xto sape yg karang. Sha dpt dr mail ni. Payah gak nak sign surat ni...kene fikir masak2 ni.

    umsha

    • *
    • Posts: 695
    • Be yourself & always remember ALLAH
      • View Profile
    Reply #4 10 September, 2007, 04:26:13 PM
  • Publish
  • bila ana baca surat ni kelakar sgt...tp sdikit terkilan dgn statemnt yg btmbh besar tu.. kdng2 lelaki tidak bijak mencari alasan utk berpoligami..ketahuilah kalau ade lelaki yg betul2 memohon utk buka cwngn satu lagi, alngkah remuknya hati isteri yg dah berkorban utk suami selama ini bilamana antara alasan nak buka cwngn sbb bentuk badan dan kecantikan..ketahuilah bahawa Allah tidak menghalalkan poligami itu hanya utk nafsu semata-mata..hargailah isteri anda..kalo nak berpoligami biarlah pasaknya krn dakwah bumbungnya krn Aqidah inshaAllah akn dipermudah ..wallahu'alam

    Betul tu. Ikutilah sunah nabi dlm berpoligami...insya ALLAH kita bahgia dunia & akhirat.

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #5 10 September, 2007, 04:28:39 PM
  • Publish
  • tergelak - gelak baca sorang2 ni...
    bagus gaya bahassanya tuh..ana suker...tp format lain sikit...x updated punyer format..
    tp x pe...yg pntg isinya...
    sbb2 nyer pun munasabah dan suami bin lelaki mmg ada hak pun...
    buleh la agaknya di"approve" kan.....ahaks!!!...

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #6 10 September, 2007, 04:35:37 PM
  • Publish
  • tergelak - gelak baca sorang2 ni...
    bagus gaya bahassanya tuh..ana suker...tp format lain sikit...x updated punyer format..
    tp x pe...yg pntg isinya...
    sbb2 nyer pun munasabah dan suami bin lelaki mmg ada hak pun...
    buleh la agaknya di"approve" kan.....hhehe...

    sblm nak approve tu nak cek dulu haji dah buat belum? zakat dah settle blum? akaun pndidikan anak2 dah setel blum? cek jgk ade tak sumbngn kpd anak yatim scara ttp..maklumlah simpnan asb boleh buat suami bin lelaki ni hantar application..so bnykla checklistnyerr

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #7 10 September, 2007, 04:44:32 PM
  • Publish
  • perlu ke ? kalo perlu kene la buat ye....heheh....
    merujuk kpd surat di atas....ana assume je yg sume tu dah setel..eheh....duit yg selebihnya tu digunakan utk "hire" seorang ahli  baru ke dalam organisasi mereka...ehheh....neway bgs jg cadagan nti tu :-)

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #8 10 September, 2007, 04:49:53 PM
  • Publish
  • sblm nk "hire" org baru maintannce kna bg dulu..kata badan dh besar apa lagi tajalah gie slimming..bg dpt bntuk guitar balik..hah lps tu tgk laa nk ke "hire" org baru atau tidak .. :senyum:

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Reply #9 11 September, 2007, 07:36:17 AM
  • Publish
  • sblm nk "hire" org baru maintannce kna bg dulu..kata badan dh besar apa lagi tajalah gie slimming..bg dpt bntuk guitar balik..hah lps tu tgk laa nk ke "hire" org baru atau tidak .. :senyum:

    :senyum: boleh tahan juge enti ni yer...

    tu la sbb tu kene pilih kerana agamanya...
    kecantikan x kekal...
    tapi klau agama cantik, akhlak bagus...InsyaAllah semuanya akan kelihatan cantik dan bagus...:sedihnya:
    *Image Removed*
    Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
    dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #10 11 September, 2007, 09:01:33 AM
  • Publish
  • sblm nk "hire" org baru maintannce kna bg dulu..kata badan dh besar apa lagi tajalah gie slimming..bg dpt bntuk guitar balik..hah lps tu tgk laa nk ke "hire" org baru atau tidak .. :senyum:

    :senyum: boleh tahan juge enti ni yer...

    tu la sbb tu kene pilih kerana agamanya...
    kecantikan x kekal...
    tapi klau agama cantik, akhlak bagus...InsyaAllah semuanya akan kelihatan cantik dan bagus...:sedihnya:


    heheeh...natural besuty itu yg pntg...bg ana natural beauty tu dtgya dr dalam diri....ehehe.....

    demi_cinta_suci

    • *
    • Posts: 82
      • View Profile
    Reply #11 11 September, 2007, 09:31:36 AM
  • Publish
  • bila ana baca surat ni kelakar sgt...tp sdikit terkilan dgn statemnt yg btmbh besar tu.. kdng2 lelaki tidak bijak mencari alasan utk berpoligami..ketahuilah kalau ade lelaki yg betul2 memohon utk buka cwngn satu lagi, alngkah remuknya hati isteri yg dah berkorban utk suami selama ini bilamana antara alasan nak buka cwngn sbb bentuk badan dan kecantikan..ketahuilah bahawa Allah tidak menghalalkan poligami itu hanya utk nafsu semata-mata..hargailah isteri anda..kalo nak berpoligami biarlah pasaknya krn dakwah bumbungnya krn Aqidah inshaAllah akn dipermudah ..wallahu'alam
    cik siti setuju dengan pendapat serkandi...awal2 baca surat nie rasa kelakar gak...then rasa orang yang karang nie kreatif jugak...tp bila sampai kat alasan   pasal bentuk badan tu...rasa sedih jugak la...tak dpt dibayangkan betapa sedihnya hati si isteri...takkanlah nak poligami sbb kecantikan semata2 kan?erm...mungkin surat tu kena di ubah sikit kot...sape nak ubah..cepat...cepat...

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #12 11 September, 2007, 10:03:38 AM
  • Publish



  • Quote
    heheeh...natural besuty itu yg pntg...bg ana natural beauty tu dtgya dr dalam diri....ehehe.....

    ukhtie husnul..kalo natural beauty yg dpandng maka alasn poligami yg dkemukakn dlm surt ni x kan wujud....

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Reply #13 11 September, 2007, 10:11:33 AM
  • Publish



  • Quote
    heheeh...natural besuty itu yg pntg...bg ana natural beauty tu dtgya dr dalam diri....ehehe.....

    ukhtie husnul..kalo natural beauty yg dpandng maka alasn poligami yg dkemukakn dlm surt ni x kan wujud....

    betul juga kate enti tu seri...

    tapi klau niat lillahita'ala jge kene la ubah isi surat tu...

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #14 11 September, 2007, 10:34:14 AM
  • Publish
  • betul juga kate enti tu seri...

    tapi klau niat lillahita'ala jge kene la ubah isi surat tu...

    faseh..bukan ubah isi surat..tapi mentaliti bg suami2 yang ingin berpoligami, kalau mndirikan rumhtngga ats dasr kpuasan nafsu maka di manakah akn mereka merasa puas sdng ciptaan Allah manusia ni mmng tak sempurna punya kelemahn masing2 ?

    « Last Edit: 21 November, 2007, 09:58:48 AM by serikandisufi@سريكندي »

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #15 11 September, 2007, 11:38:40 AM
  • Publish
  • ye..sumenyer betul...sampaikan tiada kaum suami bin lelaki yg mahu menyangkal pendapat2 kita nie...heheh.....

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #16 11 September, 2007, 11:42:57 AM
  • Publish
  • pendpt2 yg ada ni smuanya pndpt yg perlu difikirkn oleh insan yg bernama suami tht's y they r still thinkg ukhti husnul

    durratul-asrar

    • *
    • Posts: 16
    • DaLaM DEsTiNaSi meNuJU ILaHI
      • View Profile
    Reply #17 08 October, 2007, 02:09:59 PM
  • Publish
  • sape yang tulis surat ni?mesti die ni cikgu yang ajar subjek bm kan..:senyum:
    Ibtisamulfarha
    bingkisan hidup yang penuh bicara,suka dan duka, semoga dapat disinar dengan senyuman,agar terpancar keceriaan

    serikandisufi

    • *
    • Posts: 477
    • Ilahi, pandanglah aku yang tiada daya ini
      • View Profile
    Reply #18 08 October, 2007, 02:33:29 PM
  • Publish
  • ye..sumenyer betul...sampaikan tiada kaum suami bin lelaki yg mahu menyangkal pendapat2 kita nie...heheh.....

    nmpaknya yg respon smau kaum hawa..:senyum:

    polarBear

    • *
    • Posts: 53
    • Dunia ini penuh dugaan...tempuhilah walau seorang.
      • View Profile
    Reply #19 07 April, 2009, 07:04:34 PM
  • Publish
  • hahahahahahaahahahahahahaa.....
    pecah perut teman gelak....
    kekekekekekhhhhhkehkehkeh...
    tak patut btl suami tu direct to the point gitu...kecik hati si isteri...:senyum:
    kawan....mara ke hadapan..
    maju,bina kekuatan...hidup mst tempuh cabaran...
    itulah resam kehidupan...
    dunia perlukan pertolongan...
    dari generasi sepertimu...
    generasi sifat kekeluargaan...
    untuk mendapat keredhaan ALLAH yg ESA...

    Duhai temanku...
    mengapa dipisahkannya..
    cita2 dan cinta..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    2310 Views
    Last post 15 April, 2009, 03:28:27 PM
    by hairilnua
    12 Replies
    4008 Views
    Last post 06 September, 2009, 03:57:49 AM
    by embunNISA
    13 Replies
    2581 Views
    Last post 30 August, 2009, 06:10:20 PM
    by Ummi Munaliza