Amalan Zikir Harian

*

Author Topic: Amalan Zikir Harian  (Read 63233 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

06 September, 2007, 02:39:25 PM
  • Publish
  • Amalan Zikir Harian




       Sebaik-baik manusia adalah manusia yang selalu mengingati Allah SWT. Tidak kira di mana dan apa juga yang dilakukan, hati kita sentiasa mengingati Allah. Dengan menyebut dan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.

    Berikut adalah amalan zikir harian yang boleh kita lakukan sebagai amalan setiap hari:



       Semoga dengan melakukan amalan zikir harian ini, hati akan bertambah kasih dan cinta kepada Allah. Seterusnya akan melahirkan insan bertakwa.

    ^ Kembali ke senarai doa ^

     

     
    All Right Reserved Darul Nu'man © EMAG 1991
     
    Kembara MencariNYA

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #1 17 January, 2011, 12:50:20 AM
  • Publish
  • Kehidupan kita di dunia ini hanyalah sebuah perjalanan ke suatu destinasi yang tetap akan kita semua kunjungi  dan di sanalah nanti kita kan temui sebuah kehidupan yang abadi  selama2nya . Jadi apakah bekalan kita sudah mencukupi untuk kesana ? Atau sudah bersediakah kita untuk menghadapinya…..sekurang2nya beramallah kita dengan zikir ini sebagai menampung amal kita.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #2 17 January, 2011, 12:56:23 AM
  • Publish
  • ZIKIR HARIAN

    JUMAAT

    يَا الله
    ~~~~~~~~~~~~~~~~

    SABTU

    لاَ اِلَـٰـهَ اِلاَّ الله
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~


    AHAD

    يَا حَيُّ يَا قَيُّوم
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~


    ISNIN

    لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
    ~~~~~~~~~~~~~~~

    SELASA

    اللهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

    وَعَلَىٰ اٰلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدْ
    ~~~~~~~~~~~~~~~


    RABU

    اَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيمِ
    ~~~~~~~~~~~~~~~


    KHAMIS
    سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِے سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيمِ

    Reply #3 17 January, 2011, 10:45:23 AM
  • Publish
  • Untuk merawat hati, jangan melupakan zikir kepada Allah dan jangan biarkan hari berlalu tanpa ada zikrullah.
    لا إله إلا الله

    imanhilmi

    • *
    • LA DIINA LIMAN LA AQLA LAH
      • View Profile
    Reply #4 17 January, 2011, 05:15:07 PM
  • Publish
  •  :)
    Rasulullah bercerita kepada Muaz :"Tiba waktunya pula malaikat hafadhah yang lain membawa kepada ALLAH SWT
    amalan hambaNYA yang berhias dengan akhlak dan dan diam serta banyak sungguh amalan zikirnya ...
    ALLAH SWT berfirman:"Campakkan orang ini ke dalam neraka ,kamu pencatat amal hambaKu,aku yang mengawasi hatinya
    dia tidak beramal untuk keredhaanKU,Dia beramal untuk selainKU,maka dia mendapat laknatKU,"
    Berkata para malaikat..memang patutlah dia mendapat laknat ALLAH SWT dan laknat kami.
    Berkata penduduk langit...dia mendapat laknat Allah SWt, laknat tujuh petala langit laknat tujuh petala bumi dan laknat kami.


    Setelah mendengar kata kata Rasulullah SAW,MUAZ menangis  dan ia bertanya kepada Rasulullah,wahai Rasulullah ,Apakah
    yang patut aku lakukan?"
    Rasulullah SAW bersabda:"Hai Muaz,ikutlah jejak Nabimu,teguhkan keyakinanmu walau amalanmu kurang,hentikan lidahmu
    berkata kata hal hal saudaramu,hendaklah selalu ingat akan dosa dosamu,jangan kamu tanggungkan dosamu kepada orang lain
    {jika kamu bersalah janganlah kamu tuduh orng lain},jangan memuji muji dirimu dengan memburukkan orang lain dan jangan
    sombong diri dengan merendah rendahkan saudaramu dan jangan sekali kali beramal untuk mendapat pujian atau dilihat baik."
    aku tak takut nerakaNYA..aku tak cari syurgaNYA..yang ku rindu adalah cintaNYA

    putri_hambali

    • *
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #5 21 February, 2011, 12:08:59 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Zikir Munajat 1


    Menjadi zikir amalan diri ini..semoga dapat mengamalkannya sehingga akhir hayatku..amin..
    « Last Edit: 21 February, 2011, 12:18:10 AM by putri_hambali »
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    putri_hambali

    • *
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #6 21 February, 2011, 12:16:13 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum...

    Doa taubat

    Zikir Munajat 2

    imanhilmi

    • *
    • LA DIINA LIMAN LA AQLA LAH
      • View Profile
    Reply #7 21 February, 2011, 07:55:38 AM
  • Publish
  • Jangan bercakap melebihi ZIKRULLAH ,sesungguhnya dengan banyak bercakap..
    akan mengeraskan hati..dan apabila hati keras ia akan menjadi semakin jauh
    dari ALLAH SWT.....WAALAHU'ALAM.

    Reply #8 13 March, 2012, 12:24:44 AM
  • Publish
  • Kalau tak silap saya, zikir harian yang OP posted ialah zikir harian Imam al-Ghazali rahimahullahu ta'ala. Setiap zikir tu dibaca 1000 kali. Wallahu a'lam.

    Reply #9 13 March, 2012, 01:06:47 AM
  • Publish
  •  :syukur:

    saya pernah bertemu dengan hamba Allah yang istiqamah dengan amalan imam ghazali ini sehingga Allah s.w.t mengangkat hijabnya....

    Reply #10 13 March, 2012, 01:11:27 AM
  • Publish
  • :syukur:

    saya pernah bertemu dengan hamba Allah yang istiqamah dengan amalan imam ghazali ini sehingga Allah s.w.t mengangkat hijabnya....
    Apa maksud tuan, Allah mengangkat hijabnya?

    Reply #11 13 March, 2012, 01:15:33 AM
  • Publish
  • dia dapat melihat perkara ghaib salah satunya dia dapat melihat dosa yang orang lain buat, seolah-olah macam panggung wayang depan mata dia walllahualam

    Reply #12 13 March, 2012, 01:24:19 AM
  • Publish
  • dia dapat melihat perkara ghaib salah satunya dia dapat melihat dosa yang orang lain buat, seolah-olah macam panggung wayang depan mata dia walllahualam
    :msya:
    Allahu akbar.

    Reply #13 11 September, 2012, 10:02:30 PM
  • Publish
  • ada lagi yang lebih baik dari harian
    iaitu

    qalbimu

    tarik nafas pun Allahu
    lepas nafas pun hu allahu

    silakan cari GURU
    inshallah amalan yang bertali arus sampai kepadaNya, inshallah milikilah

    inshallah ya, senantiasa bernafas
    tanpa nyawa, bernafas, putus nyawa, subhanallah

    Reply #14 12 September, 2012, 12:36:41 PM
  • Publish
  • :syukur:

    saya pernah bertemu dengan hamba Allah yang istiqamah dengan amalan imam ghazali ini sehingga Allah s.w.t mengangkat hijabnya....

    Benar sekali tuan..ada saya sahabat saya juga sedemikian adanya...beliau dikurniakan melihat sesuatu perkara sebelum ianya terjadi..beliau istiqamahkan amalan diatas 1000x sehari...

    Reply #15 12 September, 2012, 01:01:28 PM
  • Publish
  • :syukur:

    saya pernah bertemu dengan hamba Allah yang istiqamah dengan amalan imam ghazali ini sehingga Allah s.w.t mengangkat hijabnya....

    Benar sekali tuan..ada saya sahabat saya juga sedemikian adanya...beliau dikurniakan melihat sesuatu perkara sebelum ianya terjadi..beliau istiqamahkan amalan diatas 1000x sehari...

    bermakna ini memang biasa terjadilah ya....bagi orang2 yang mengamalkan zikir harian..sehingga terbuka hijab?

    ada orang yang panggil 'sir' pulak....

    adakah sama dengan terbuka hijab?

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #16 12 September, 2012, 01:47:05 PM
  • Publish
  • terbuka bermaksud di anugerahkan atau di makbulkan....

    zikir itu memperingati akan DiriNya...
    banyak cara yang boleh di ilhamkan...
    melihat dengan mata kasar.. melihat di dalam mimpi
    dan sebagainya...

    ada jua terbuka oleh iblis ilblis... di dalam pancarindera manusia...
    mengadakan sesuatu dengan sesuatu ...

    alam ada beribu ribu alam yang lain ..
    yang harus kita fahamkan ... alam rahim alam nyata alam kubur alam ahkirat

    memahami benar benar Usul kepada diri ... berlandaskan farhdu Ain .....
    bagi diri yang alpa kepada diri ... perbanyakkan zikirullah..

    ALLAH sentiasa memaafkan.... dan menerima taubat si hambaNya...
    termasuk lah Iblis sekali pun...

    cuba lihat kisah dialog Jibril dengan Iblis...
    Insyallah nanti faham lah...


    dan cuba perhatian ayat ayat ALLAH.... berkenaan Iblis mendapat permit besar meyesatkan keturuanan Adam... apa perjanjian dan sampai bila....


    cari lah guru sebenar guru... Insyallah ...

    jika kamu lebih beramal ingat iblis lagi lebih dari itu ...
    jika kamu lebih berfikir iblis lagi panjang fikirnya...


    sebab itu silalah IKHLAS,....

    Insyallah...


    tarbiah kan hati tue...
    sekolah kan hati tu...


    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #17 12 September, 2012, 01:48:36 PM
  • Publish
  • Tak juga tuan 5zul....

    ada yang boleh tengok alam lain, alam ghaib, mendapat six sense, itulah yang saya faham tentang terbuka hijab....

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #18 12 September, 2012, 01:50:04 PM
  • Publish
  • Tak juga tuan 5zul....

    ada yang boleh tengok alam lain, alam ghaib, mendapat six sense, itulah yang saya faham tentang terbuka hijab....
    anugerah tidak sama yer...
    ada jua pengaruh nafsu dan sebagainya....

    terbuka hijab hanya kepada jalan jalan ALLAH ...

    jika alam dari alam.. itu masih belum berjalan...

    Reply #19 12 September, 2012, 01:57:07 PM
  • Publish
  • memang zikir di katakan terbuka hijab tu bukanlah terbuka ya - tetapi kebanyakkannya di sebabkan khadam ayat tu - semoga kalian tidak di perdayakan syaitan

    antara sahabat nabi siapa pula yang terbuka Hijab boleh nampak alam jin dan ghaib? subhanallah

    mereka tidaklah di lekakan melainkan bersungguh sungguh ibadah, inshallah

    Rasulullah bukan ada Ilmu Ghaib, itu kata katanya

    kenapa kita jadi lagu lain?

    subhanallah

    terpulang kalianlah nak percayakan siapa ya, inshallah


    divider3
    halaqahforum4