MENJAGA IKHTILAT DAN MENJAGA PERASAAN.

Author Topic: MENJAGA IKHTILAT DAN MENJAGA PERASAAN.  (Read 3391 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

wardah8990

  • *
  • Posts: 75
  • “DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”
    • View Profile
13 December, 2012, 03:39:42 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Alhamdulillah..setelah sekian lama menjadi halaqian di sini, saya baru sahaja tahu cara untuk membuka topik baru.. :syukur: dipermudahkan Allah..

    Alang-alang membuka topik baru, saya ingin berkongsi tentang sesuatu isu seperti tajuk di atas.

    isu ini saya fokuskan di tempat kerja.

    Demi menjaga ikhtilat dengan lelaki ajnabi, saya akan menjadi pendiam dan bercakap hal-hal kerja sahaja. Kadang-kadang dalam satu hari,saya langsung tidak bercakap dengan lelaki ajnabi sebab tiada urusan penting. Terkadang saya menggunakan orang tengah untuk membuat sesuatu kerja contohnya menyampaikan kertas kerja kepada si pulan (lelaki ajnabi).

    Semakin hari mereka semakin terasa dengan tindakan saya. Hari ini saya ditenking oleh seorang staff perempuan sebab sifat malu saya dan kerana ingin menjaga ikhtilat. Mereka berpendapat, dalam keadaan bekerja kena bercakap dan ramah dengan pekerja tidak kira pekerja lelaki atau perempuan.

    entahla,sekarang saya lebih memilih untuk menyendiri dan berdiam diri apabila terasa oleh kata-kata mereka..tak pe, terus bersabar keranaNYA...semoga.. inshAllah.. ^_^
    Kehidupan dunia ini HINA,dan masa untuk hidup itu singkat..dan tidak ada org yang RAKUS kepada DUNIA melainkan orang yg BUTA HATINYA..

    kasba

    • *
    • Posts: 245
    • hmmm.....
      • View Profile
    Jawab #1 13 December, 2012, 03:57:35 PM
  • Publish Di FB

  • kalau nak menggunakan orang tengah pun mestilah orang tu perempuan kan? tapi bagaimana pulak kalau orang tengah tu pun nak menjaga ikhtilat? Kalau begitu siapa yang dapat menjadi penghubung?

    Bagi saya eloklah segala kemudahan yang ada digunakan secara optimum, sebagai contoh aplikasi chatting untuk berkomunikasi atau email untuk menghantar kertas kerja dan sebagainya.

    wardah8990

    • *
    • Posts: 75
    • “DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”
      • View Profile
    Jawab #2 13 December, 2012, 05:05:15 PM
  • Publish Di FB
  •  :jaz: atas pandangan dan nasihat...inshaAllah..saya cuba aplikasi selepas ini..

    afiQoh

    • *
    • Posts: 782
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Jawab #3 13 December, 2012, 05:49:58 PM
  • Publish Di FB

  • betul doh tu..berurusan..atas urusan saja...

    biasa2 aja..tapi kena jaga batas pergaulan bila bergurau..bertepuk sana sini lupa dah batas...ish memang lalai la tu..

    hati2 kadang terlupa nak jaga..erm...meskipun beragama tapi tiada adab dalam ilmu pergaulan..

    be profesional person that make other comfort in work...silaturrahim dijaga... :ins: dipermudahkan urusan kerana Allah
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    Irrah

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Jawab #4 13 December, 2012, 06:07:21 PM
  • Publish Di FB
  • lebih baik macam 2...diam n berkata bila perlu..x payah nk ramah sangat la kalaw dengan berlainan gender..
    kne ade adab yg ketat..bru selamat..

    Lut Ahsam

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #5 13 December, 2012, 06:12:20 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Menjaga ikhtilat itu penting....menjaga perasaan itu juga penting.....kerana mulut badan binasa sudah cukup untuk kita faham betapa pentingnya perkataan itu apabila diucapkan atau dizahirkan....tapi bahasa badan juga perlu untuk menjaga perasaan....bukan kerna perkataan saja orang itu boleh terguris...tapi juga dengan bahasa badan,,,,,,harus diingat....perihal ikhtilat pula,,,,kita lihat saja...sudah banyak isu ini dibincangkan dalam kalangan ulama2....harus kita sedar bahawa ini penting...

    ansarul_haqq

    • *
    • Posts: 197
    • ::sollua'lan NabI Mustafa::
      • View Profile
    Jawab #6 13 December, 2012, 06:50:35 PM
  • Publish Di FB
  • mengenai ikhtilat nie....
    saya juga tak kurang dari terkena tohmahan dari mulut2 orang...tambahan dalam fatrah mahasiswa-mahasiswi...

     erhmm..tambahan mula terlibat dalam kerja2 persatuan,maka menjadi suatu kebiasaan atau mungkin juga boleh dikatakan wajib jika melakukan sesuatu
     pekerjaan..mestilah melibatkan gerak kerja disebelah akhowat dan syabab....
    prinsip saya hanyalah bersembang soal kerja sahaja tanpa menyentuh hal2  yang keluar dari topik kerja...biarlah walaupun orang kata bahawa kita tidak sporting,kita lurus dan sebagainya.....nak buat macm mana...ini prinsip saya...
    saya harap saya dapat istiqomah dalam menjaga soal ikhtilat niee... :aamiin:
    اللهم أرنا الحق حقا وأرزقنا اتباعه
    وأرنا الباطل باطلا وأرزقنا اجتنابه

    afiQoh

    • *
    • Posts: 782
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Jawab #7 13 December, 2012, 06:57:08 PM
  • Publish Di FB
  • mengenai ikhtilat nie....
    saya juga tak kurang dari terkena tohmahan dari mulut2 orang...tambahan dalam fatrah mahasiswa-mahasiswi...

     erhmm..tambahan mula terlibat dalam kerja2 persatuan,maka menjadi suatu kebiasaan atau mungkin juga boleh dikatakan wajib jika melakukan sesuatu
     pekerjaan..mestilah melibatkan gerak kerja disebelah akhowat dan syabab....
    prinsip saya hanyalah bersembang soal kerja sahaja tanpa menyentuh hal2  yang keluar dari topik kerja...biarlah walaupun orang kata bahawa kita tidak sporting,kita lurus dan sebagainya.....nak buat macm mana...ini prinsip saya...
    saya harap saya dapat istiqomah dalam menjaga soal ikhtilat niee... :aamiin:

    kena tau beza antara gediiik dan ramah..antara..kerja dan soal peribadi...hehhe..

    apa pun...yang penting beradabnya manusia tu kerana ada ilmu yang dimanfaatkan,... berilmu tapi tak buat pada tingkah jadi fitnah la..

    fitnah pulak..kalau kita tak buat tak yah pikir...yang penting kita ada alasan yang kukuh bukan rapuh...~,~

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1377
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Jawab #8 13 December, 2012, 07:06:14 PM
  • Publish Di FB
  • Alahai..saya pemalu juga..:senyum: tapi tunjuk profesional..aha..untuk soal urusan kerja sajala..Cuba tengok macam mana contoh2 terbaik sekitar kita,orang yang tak segan silu menyampaikan dakwah,kepada berlainan jantina..itu ibadah dan jua kerja..kerja ibadah umum..profesional..ada kalanya bergurau juga dalam talk mereka..tapi gurauan yang baik la..
    Ramah pun kena jaga,jangan terlebih bergaul dengan lelaki ajnabi..
    Bercakap apa yang perlu..kurangkan lagha bicara hiburan/dunia..

    peringatan untuk diri ini..

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1283
      • View Profile
    Jawab #9 14 December, 2012, 01:21:27 AM
  • Publish Di FB
  • InsyAllah Allah moga2 saya sentiasa belajar mahu hidup seperti org Islam yg bersaudara bersama saudara2 samada dikenali @ tidak dikenali .... :ins:
    sesungguhnya ada benar juga sabda nabi bahawa perumpamaan orang yang mengamalkan ajaran islam di akhir zaman nanti sepertimana seorang yang menggenggam bara api yang panas......

    tapi tak ler panas macamana pun ... takde la ujian hebat2 macam kena pada sahabat2 Rasulullah ... duji pun sentiasa berlapang dada ... hebat

    mudah-mudahan semua dan kita tergolong dalam golongan yang Nabi inginkan terhadap semua.

    wardah8990

    • *
    • Posts: 75
    • “DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”
      • View Profile
    Jawab #10 14 December, 2012, 08:39:44 AM
  • Publish Di FB
  •  :ins: terkadang saya terfikir, saya ingin menjaga perasaan mereka-mereka, patut ke saya sertai mereka sekali apabila mereka-mereka sedang bersembang tapi dalam masa yang sama, saya tak biasa dan rasa tak boleh bercampur sekali dengan ajnabi yang berada di situ. berbelah bahagi pula rasa..:senyum:.. sambil-sambil melihat ke arah mereka, saya rasa berbelah bahagi, sama ada nak pergi ataupun tidak..hanya laman halaqah ni,iluvislam dan facebook menjadi teman ketika dan saat itu bila keadaan bekerja seperti itu, buat rasa tidak senang pula..:senyum:

    tapi tak mengapa, saya tahu..nak berdakwah itu bukan dalam masa yang singkat, inshaAllah, terkadang perbuatan mampu menjadi suatu dakwah tanpa perlu berbicara.

    Allah sentiasa ada bersama hambaNYA yang melakukan sesuatu keranaNYA..ujian akan hadir dan pergi daripada hidup seseorang..hidup tak kan jauh daripada ujian.. itu tandaNYA kita adalah hamba Allah..

    elsanxs

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #11 14 December, 2012, 09:01:48 AM
  • Publish Di FB
  • :ins: terkadang saya terfikir, saya ingin menjaga perasaan mereka-mereka, patut ke saya sertai mereka sekali apabila mereka-mereka sedang bersembang tapi dalam masa yang sama, saya tak biasa dan rasa tak boleh bercampur sekali dengan ajnabi yang berada di situ. berbelah bahagi pula rasa..

    -salam-

    Jika berbual kosong sahaja tiada keperluan untuk serta. Melainkan jika berbincang mengenai hal-hal kerja dan urusan pejabat yang penting.

    Memikirkan apa orang yang akan fikir tentang anda, memang penat..

    halaqahforum4

    wardah8990

    • *
    • Posts: 75
    • “DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”
      • View Profile
    Jawab #12 14 December, 2012, 09:16:51 AM
  • Publish Di FB
  • ada betulnya kak... memang penting mendengar pandangan orang kepada kita tapi jika nak memenuhi semua pandangan orang, pasti tidak mampu..bergantung kepada jenis pandangan yang macam mana.

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #13 14 December, 2012, 10:41:49 AM
  • Publish Di FB
  • Ikhtilat itu  campur baurnya seorang wanita dengan laki-laki di satu tempat tanpa ada hijab. bila tidak ada hijab atau kain pembatas masing-masing wanita atau lelaki tersebut mampu melihat lawan jenis dengan sangat mudah dan sesuka hatinya. kalian sebagai wanita muslimah tidak mahu dijadikan objek pandangan oleh banyak laki-laki bukan?...

    baguslah ada sifat malu tu lagi.kekalkan maruah dan penghormatan tu..mata ni meliar..

    tempat khusus,tempat umum.
    Hayat al-khassah,Hayat al-Ammah

    kena tahu bezakan..
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    sekasihsayang

    • *
    • Posts: 372
      • View Profile
    Jawab #14 14 December, 2012, 11:04:41 AM
  • Publish Di FB
  • :ins: terkadang saya terfikir, saya ingin menjaga perasaan mereka-mereka, patut ke saya sertai mereka sekali apabila mereka-mereka sedang bersembang tapi dalam masa yang sama, saya tak biasa dan rasa tak boleh bercampur sekali dengan ajnabi yang berada di situ. berbelah bahagi pula rasa..

    -salam-

    Jika berbual kosong sahaja tiada keperluan untuk serta. Melainkan jika berbincang mengenai hal-hal kerja dan urusan pejabat yang penting.

    Memikirkan apa orang yang akan fikir tentang anda, memang penat..

    Mungkin juga awak boleh sertai mereka walaupun berbual kosong tapi awak hadkan masa awaklah jangan terlalu lama.Be professional.

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #15 14 December, 2012, 11:10:00 AM
  • Publish Di FB
  • :ins: terkadang saya terfikir, saya ingin menjaga perasaan mereka-mereka, patut ke saya sertai mereka sekali apabila mereka-mereka sedang bersembang tapi dalam masa yang sama, saya tak biasa dan rasa tak boleh bercampur sekali dengan ajnabi yang berada di situ. berbelah bahagi pula rasa..

    -salam-

    Jika berbual kosong sahaja tiada keperluan untuk serta. Melainkan jika berbincang mengenai hal-hal kerja dan urusan pejabat yang penting.

    Memikirkan apa orang yang akan fikir tentang anda, memang penat..

    Mungkin juga awak boleh sertai mereka walaupun berbual kosong tapi awak hadkan masa awaklah jangan terlalu lama.Be professional.

    kenapa perlu sertai perbualan Sia-sia?

    Diriwayatkan hadith dari Isa b Thalhah hadith dari Abi Hurairah (r.a) berkata: 'Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Sesungguhnya seorang lelaki (atau perepuan) nescaya bercakap-cakap dgn beberapa kalimah (yg dicakapkannya) tidak melihat (yakni, persan) dia akan bahaya kata-katanya itu yg menjerumuskannya (kerana kata-kata itu) selama 70 tahun (yakni, disiksa selama) dalam neraka.' [Hadith at-Termidzi]

    ajak kepada Mungkar?


    thextahu

    • *
    • Posts: 56
      • View Profile
    Jawab #16 21 December, 2012, 10:47:46 PM
  • Publish Di FB
  • sekarang  ni...saya sudah mula aktif dalam kelab di sekolah yang rata2 ahlinya adalah lelaki...oleh kerana saya telah memegang satu jawatan di kelab tersebut, saya perlulah berurusan  dgn lelaki ajnabi..agak sukar untuk saya sentiasa menjaga ikhtilaf saya dengan mereka kerana mereka bukan org yg selalu menjaga hal2 begini dan saya pula jenis yang tidak suka serius senantiasa. So sometime ada juga laa teramah ngan mereka and etc..and kadang2 saya sering confuse nak respon apa kat mereka ni apabila ada diantara mereka yang tersangat peramah( bukan kepada saya sahaja tapi kepada semua org)..Kawan2 saya pula pun tidak menjaga sangat..cuma adalah beberapa kawan saya yang agak menjaganya dan bilangannya cuma satu dua sahaja..Jadi hal ini telah membuatkan saya agak ramah ngan mereka dan perubahan ini agak merisaukan  saya kerana semenjak saya aktif di kelab,saya nampak akan perubahan dalam diri saya yang negatif. kalau dahulunya saya sungguh malu untuk bergaul dengan mereka namun sekarang malu saya itu sudah berkurang malah berani untuk bercakap dengan mereka..saya sendiri aneh dengan diri saya ..takkan laa saya mula terbiasa dengan semua ini?? dekat sini ..saya ingin bertanya jikalau kita berhubung dgn ajnabi utk perkara penting dan dekat situ kita juga agak ramah dengannya cth wat lawak perli n sort of, adakah kita sudah terlanggar ikhtilaf?..adakah kite kene serius senantiasa?
    Pengetahuan hamba allah terbatas berbeza dengan pengetahuanNYA yang langsung tidak terbatas.

    afiQoh

    • *
    • Posts: 782
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Jawab #17 22 December, 2012, 12:24:05 AM
  • Publish Di FB
  • sekarang  ni...saya sudah mula aktif dalam kelab di sekolah yang rata2 ahlinya adalah lelaki...oleh kerana saya telah memegang satu jawatan di kelab tersebut, saya perlulah berurusan  dgn lelaki ajnabi..agak sukar untuk saya sentiasa menjaga ikhtilaf saya dengan mereka kerana mereka bukan org yg selalu menjaga hal2 begini dan saya pula jenis yang tidak suka serius senantiasa. So sometime ada juga laa teramah ngan mereka and etc..and kadang2 saya sering confuse nak respon apa kat mereka ni apabila ada diantara mereka yang tersangat peramah( bukan kepada saya sahaja tapi kepada semua org)..Kawan2 saya pula pun tidak menjaga sangat..cuma adalah beberapa kawan saya yang agak menjaganya dan bilangannya cuma satu dua sahaja..Jadi hal ini telah membuatkan saya agak ramah ngan mereka dan perubahan ini agak merisaukan  saya kerana semenjak saya aktif di kelab,saya nampak akan perubahan dalam diri saya yang negatif. kalau dahulunya saya sungguh malu untuk bergaul dengan mereka namun sekarang malu saya itu sudah berkurang malah berani untuk bercakap dengan mereka..saya sendiri aneh dengan diri saya ..takkan laa saya mula terbiasa dengan semua ini?? dekat sini ..saya ingin bertanya jikalau kita berhubung dgn ajnabi utk perkara penting dan dekat situ kita juga agak ramah dengannya cth wat lawak perli n sort of, adakah kita sudah terlanggar ikhtilaf?..adakah kite kene serius senantiasa?

    erm...apa yang pernah ambe alami..biasanya..lelaki ni yang selalu buat lawaks..sebab kita kena serius..

    bila saya bercakap..

    ada saja ketua saya akan mencelah dengan lawaknya untuk elak stress masa kami meeting..
    kita pun jawap lawak serius..yang bertempat la..lawak bermakna..bukan lawak kosong sj..

    ,tapi bila berdua(kawasan terbuka dan kawan saya teman )..maksudnya kami akan serius..terjaga la...sampaikan bila bercakap macam mesyuarat 'ahli tingkap'...ada tabir..

    yang penting kita jaga diri..

    thextahu

    • *
    • Posts: 56
      • View Profile
    Jawab #18 22 December, 2012, 05:06:29 PM
  • Publish Di FB

  • erm...apa yang pernah ambe alami..biasanya..lelaki ni yang selalu buat lawaks..sebab kita kena serius..

    bila saya bercakap..

    ada saja ketua saya akan mencelah dengan lawaknya untuk elak stress masa kami meeting..
    kita pun jawap lawak serius..yang bertempat la..lawak bermakna..bukan lawak kosong sj..

    ,tapi bila berdua(kawasan terbuka dan kawan saya teman )..maksudnya kami akan serius..terjaga la...sampaikan bila bercakap macam mesyuarat 'ahli tingkap'...ada tabir..

    yang penting kita jaga diri..

    :senyum:..saya ni x laa selalu buat lawak..cume kadang2 tu terrr..sebb saya ni x reti serius je..tapi kalo saya wat lawak or etc dgn mereka pon selalunya ada rakan disebelah saya..yg saya risau tu..kalo dulu..saya sngat laa berasa malu apabila bercakap dgn kaum adam..tapi sekarang sudah berkurang..x sangka saya cepat dipengaruhi dengan keadaan persekitaran yg sebegini..(saya sekolah biasa2 je...so environment kat sekolah tu sosial ckit laa) perubahan kat diri saya ni cepat sungguh ..hanya ambil masa setengah tahun sahja...

    afiQoh

    • *
    • Posts: 782
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Jawab #19 22 December, 2012, 06:39:05 PM
  • Publish Di FB


  • ibarat ikan dalam laut...tetap tawar..

    duk mana2 pun kena kekal kan diri kita macam mana...

    jaga diri...tu kat sekolah..kat u lagi la..lebih terbuka lecture2 pun join sama..kalau kat sekolah cikgu2..boleh lah tolong tengokkan

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    3152 Views
    Last post 14 October, 2009, 02:22:19 PM
    by zarith7
    7 Replies
    2582 Views
    Last post 31 December, 2009, 11:20:21 AM
    by mohdazri
    2 Replies
    1225 Views
    Last post 11 June, 2010, 07:09:02 PM
    by 5zul