Apakah Kita Sedang Menggunakan Air Mutlak untuk Mengangkat Hadas?

Author Topic: Apakah Kita Sedang Menggunakan Air Mutlak untuk Mengangkat Hadas?  (Read 13957 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Abg Ngoh

  • *
  • Posts: 1097
    • View Profile
Jawab #120 25 January, 2013, 12:11:54 AM
  • Publish Di FB
  • Mafhum: " Patutkah ada bagi mereka (kaum Yahudi itu) sesuatu bahagian dari kekuasaan memerintah? (Tidak, bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberikan sedikitpun kebaikan kepada manusia." (Al-nisa'53)


    TATKALA TERHENTINYA JIHAD, KALAHNYA UMAT ISLAM DALAM PERANG SALIB, BERTEMANNYA ULAMAK KITA DENGAN YAHUDI....

    MAKA TANGGUNGLAH UMAT ISLAM AKAN FITNAHNYA........



    P/s:
    Mafhum:
    Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah saw.; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali". H.R al-Baihaqi

    Mafhum: Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing". H.R. Muslim

    « Last Edit: 25 January, 2013, 12:22:27 AM by Abg Ngoh »

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #121 25 January, 2013, 10:04:59 AM
  • Publish Di FB
  • Mafhum:
    " Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga pada hal kamu belum didatangi ujian seperti yang dialami oleh orang dahulu. Mereka ditimpa kepapaan, penyakit dan ketakutan sehingga berkatalah rasul dan orang yang beriman bersamanya : “Bilakah akan datang pertolongan Allah ?” . Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah sangat dekat. (al_baqarah: 214)

    Mafhum:
     "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta".  (Al-ankabut: 02-03)

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 880
      • View Profile
    Jawab #122 25 January, 2013, 08:52:23 PM
  • Publish Di FB
  •        6 perkara menguji iman
    Protokol sebaran ver iman
     Sun, Sea, Sex, Wain, Women, Song.
     
          6 perkara ritual selesa iman
    .Makan, Minum, Berak , kencing kentut, main.

            6 perkara ver iman
    Dengki, Kianat, Tamak, Haloba, Sombong, Sihir.

     
          Kalau boleh Abang Ngoh hurailah terperinci pada dalil Nas dan Hadis.
    Yang dah ada dalam catatan Abang Ngoh saya cuma selami setakat mampu.

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #123 25 January, 2013, 09:23:37 PM
  • Publish Di FB
  • Dalam perkara air Mutlak melibatkan air Klorin ini.

    Sememangnya saya tidak suka menghukum, memaksa atau menuduh sesuatu,
    Namun hanya untuk berkongsi dan berpesan-pesan sesama islam.
    Terpulang kepada Individu masing-masing.

    Kita tahu, kita wajib sampaikan, selepas itu berlepaslah kita.

    Namun Bahawa telah tersurat:

    Sebelum Zaman Al-Mahdi keadaan agama Islam hanyalah tinggal Nama sahaja.
    Islam yang asal, tulin atau sebenar adalah diamalkan secara asing dan terpinggir.
    Kurun ke-15 Hijrah adalah Kurun Fitnah yang Palling Dahsyat.

    Dan telah tersurat atau sememangnya tidak hairan jika:
    Umat Islam akan terus selesa dengan keadaan semasa, bagaikan Ujian itu tidak wujud.
    Bagaikan Fitnah akhir zaman dan fitnah Dajal itu tidak wujud.

    Islam Hanya Tinggal Nama bukan bermakna 3 Billion Umat Islam hari ini akan pupus.
    Islam hanya tinggal nama bukannya masjid hanya menjadi tugu atau Muzium.
    Al-Qoran hanya tinggal ayat, bukan bermakna Al-Qoran itu ditinggalkan Mashafnya oleh Umat Islam.

    Namun kerana,
    Mereka memilih Islam Cara Baru, Namanya juga seolah-olah Islam Namun tidak menepati Sunnah serta Isi Muhkamat Al-Qoran.
    Masjid mereka Besar, Indah serta berhias-hias,  penuh dengan Jemaah serta Majlis Ilmu, Tetapi mereka bukan mencari hidayah, tetapi mentakwil atau mencari jalan baru bagi Islam.

    Al-Qoran Hanya tinggal ayat, kerana mereka memilih agama daripada Takwil atau pegangan Kitab Selain Al-QOran, terutamanya oleh takwil-takwil manusia bergelar Ulamak.

    Ulamak mereka Sejahat-jahat Makhluk bukan kerana mereka berhati Busuk. Tetapi kerana mereka melakukan Bid'ah dan kesilapan yang akan mengakibatkan Umat Islam Majoritinya akan terjebak dalam fitnah yang dihalalkan oleh mereka.


    SEMUANYA MEMPUNYAI PESANAN DARIPADA AL-QORAN DAN SUNNAH.

    Bagi mereka yang mencintai Allah dan Rasul. Mereka akan mencarinya.

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #124 27 January, 2013, 12:27:42 PM
  • Publish Di FB
  • BAB MESIN BASUH

    Apa yang haram?
    nak masukkan sabun dalam poket pun tak salah.
    Nak siram separuh sahaja pun tak salah,
    Nak campur dengan baju lelaki perempuan tak salah.

    Taknak siram pun tak salah....

    Pakain yang tak dibasuh pun tak salah
    nak guna untuk solat pun tak salah....


    tajuk saja bab mesin basuh tapi dalam tu ader dipermulaannnya ustaz shahul hamid menerangkan bab air paip klorin jika banyak bagaimana cara mengatasinya tanpa menghukum air paip bukan air mutlak

    Cara Menggunakan MESIN BASUH YANG BETUL IALAH:


    " Bukannya ia perlu Disiram sebelum dikeringkan"

    Tetapi,

    Setiap pakaian Yang mengandungi Najis perlu dibuang najisnya, kemudian dibilas secara manual.


    Iaitu hanya pakaian yang tidak bernajis sahaja boleh dicuci menggunakan Mesin Basuh.
    Ia bukannya susah atau sukar, hanya perlu buangkan najis, siram, kemudian  masukkan dalam mesin bersama pakaian lain.

    Ini bertujuan supaya pakaian yang tidak bernajis tidak akan terlibat sama dengan Najis dari pakain bernajis (contohnya Lampin Bayi). Iaitu bukan dengan cara mencampurkan kain bernajis ke dalam pakain yang tidak bernajis sehingga semuanya menjadi najis, dicuci bertubi-tubi bersama. kemudian tatkala selesai, perlu disiram sekali lagi. Itu terbalik namanya.

    Iaitu dengan kaedah : BUANG NAJIS SEBELUM DICUCI. BUKANNYA MENCUCI BERSAMA NAJIS, KEMUDIAN DISIRAM.


    HANYA BERKAITAN DENGAN PAKAIAN BERNAJIS SAHAJA.
    Bagi pakaian yang tidak melibatkan NAJIS, maka tiada sebarang masalah bagi kaedah mencuci Pakaian dengan Mesin atau tidak, disiram atau tidak, malah jika mahu dipakai dengan air sabun pun tidak menjadi masalah. Itulah juga keharusan larutan 'softlan' yang digunakan di akhir bilasan. Nak simpan air sabun dalam poket pun tidak mengapa. yang penting, bukan Najis.
    « Last Edit: 27 January, 2013, 12:31:22 PM by Abg Ngoh »

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #125 27 January, 2013, 03:27:45 PM
  • Publish Di FB
  • AIR MUTLAK TIDAK SEMESTINYA AIR YANG BERSIH.
    SUCI TIDAK SEMESTINYA NAMPAK BERSIH.

    SUCI DIDALAM ISLAM ADALAH BERBEZA DENGAN BERSIH.
    MEMBERSIHKAN  BUKAN BERMAKNA MAMPU  MENYUCIKAN.

    Contohnya:
    Seorang yang mandi sepanjang hari dengan menggunakan sabun, syampu dan sebagainya masih tidak dikira mengangkas hadas kiranya tanpa Niat. Begitu juga dengan wudhu'.

    IANYA ADALAH BERKAITAN DENGAN HAKIKAT ATAU KEROHANIAN.

    SUATU HIKMAH, PERKARA 'GHAIB' YANG TAK NAMPAK ATAU TIDAK BOLEH DIRUMUSKAN, DI OLAH, DIFORMULA, DITAKWIL, DICIPTA, DIUBAH ATAU SEBAGAINYA.

    Air yang hitam pekat, beracun, berlendir dari paya (secara asal atau semulajadinya) itulah juga air Mutlak.

    Penyucian atau sebarang Formula bukanlah suatu alasan untuk mencipta atau mengembalikan air Mutlak.
    « Last Edit: 27 January, 2013, 03:31:42 PM by Abg Ngoh »

    SyedaSohayl

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #126 02 February, 2013, 01:15:06 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    7 jenis air mutlak itu jelas. yang halal itu jelas. yang haram itu jelas.  :syukur:

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #127 05 February, 2013, 11:49:31 AM
  • Publish Di FB
  • :)

    7 jenis air mutlak itu jelas. yang halal itu jelas. yang haram itu jelas.  :syukur:

    Betul tu,

    Dah jelas jenis air Mutlak, Jangan pula duk main pusing-pusing ,
    Dah tentu benar dan betul bagi orang yang memilih 7 Jenis air tersebut.

    Yang rasa nak perjudikan Nasib diri pada Agama, itu terpulang.
    Bayangkan jika semua Mandi hadas atau wudhu' kita tidak sah?
    Sekiranyalah...............,

    Tetapi memang tidak mustahil, kerana itulah usaha dan cita-cita Musuh islam. Daripada kalangan Jin dan manusia.

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #128 22 October, 2013, 12:26:02 AM
  • Publish Di FB
  • TENTU RAMAI YANG RASA SUKAR UNTUK MENDAPAT AIR MUTLAK?

    Antara cara-caranya ialah:
    1. Gunakan air perigi / telaga tiub (boring) bagi yang ada sebagai air kedua untuk mengangkat hadas walaupun terdapat air Rawatan Klorin dirumah. Kerana air rawatan tersebut halal untuk menyucikan apa-apa sahaja najis atau kotoran atau diminum, melainkan untuk mengangkat hadas sahaja.

    2. Sekiranya kesukaran untuk mendapatkan air perigi / telaga tiub, maka tadahlah air hujan dalam jumlah yg semampunya. gunakan seminima mungkin untuk mengangkat hadas. contohnya hanya 1/2 liter bagi sekali wudhuk . Sekiranya berhadas besar, maka berwudhuklah sebelum mandi ( menggunakan air klorin) . (sebagaimana keadaan ketiadaan air di padang pasir semasa berjunub).

    3. Atau bagi mereka yang berada di iklim khatulistiwa yang sememangnya selalu hujan, maka gunakan bumbung rumah sebagai tadahan dengan memasang saluran disalurkan terus ke dalam tangki khas asing. Gunakan enjin atau Pum aquarium untuk menyedut air dari tangki tersebut terus kebilik mandi (paip khusus) . (1 Jam hujan memadai untuk 1000 gelen air), boleh digunakan selama sebulan (minimakan air) sebelum dibilas dengan air Klorin.

    P/s: Air mutlak hanya perlu digunakan seolah-olah meratakan minyak urut sahaja kepada anggota badan. Sesuai digunakan walau ditempat beriklim salji sekalipun.

    Nak mandi seronok, tidak salah menggunakan air klorin, walau nak berendam sepanjang hari sekalipun.

    Nak seribu daya, tak nak seribu dalih..
    « Last Edit: 22 October, 2013, 12:28:10 AM by Abg Ngoh »

    Marked as best answer by Abg Ngoh on 09 January, 2014, 05:23:30 PM

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #129 24 October, 2013, 06:56:37 AM
  • Publish Di FB
  • Pelajar Pondok Ahlus Sunnah waljama'ah kritik Dr Asri Wahabi Kaum Muda Dengan Nas Kitab


    walaupun di ambil dari thread lain, ada juga jawapan yang menyangkut tentang air mutlak, air paip

    bagaimanapun, diri masing masinglah, menentukan hukumnya apabila sudah ada pengetahuan dariNya
    sebagaimana maksud, Khalifahnya di bumi


    inshallah ya

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #130 09 January, 2014, 05:29:21 PM
  • Publish Di FB
  • Terima Kasih, Link yang Bagus.

    Fakta Kitab Kuning:
    Air Bercampur benda suci adalah suci (boleh diminum), Tetapi tidak boleh menyucikan (Tidak boleh digunakan untuk mengangkat Hadas).

    Namun kenyataan air Di Malaysia itu tidak berubah, adalah sesuatu yang amat tidak tepat dan bukan daripada isi kitab tersebut.

    Lihat kepada air masuk dan lihat pula kepada air keluar, adakah sama?

    Namun jika diukur kepada Proses yang telah saya jelaskan sebelum ini, maka ia adalah ibarat air kopi yang ditapis, dilarut, dicampur sehinggalah kemudiannya diformulakan sehinggalah dikeluarkan air yang Cantik.

    salmi shakirah

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Jawab #131 10 January, 2014, 03:43:36 PM
  • Publish Di FB
  • (y)
    Doctor to be

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #132 04 March, 2014, 12:04:35 AM
  • Publish Di FB
  • Hadith :
    Dari Ibnu ‘Umar r.a katanya:”Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Tidak diterima solat seseorang tanpa suci dan tidak diterima sedekah yang berasal daripada kejahatan (seperti mencuri, menipu, menggelapkan wang, merompak, judi dan sebagainya)”

    (Muslim)

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 820
      • View Profile
    Jawab #133 04 March, 2014, 10:40:54 PM
  • Publish Di FB
  • Huhhhh...makin risau pulak hati ni. Apapun, terima kasih atas penerangan.
    Thabit bin Qurrah berkata: "Kerehatan badan bergantung kepada kurangnya makan. Kerehatan jiwa bergantung kepada kurangnya melakukan dosa. Kerehatan lidah bergantung kepada kurangnya bercakap. Dosa bagi hati umpama racun bagi badan."

    Abg Ngoh

    • *
    • Posts: 1097
      • View Profile
    Jawab #134 28 May, 2014, 12:52:16 AM
  • Publish Di FB
  • PELUK ISLAM KERANA MENGKAJI WUDUK

    Profesor Leopold Werner Von Ehrenfels, seorg ahli psikiatri dan sekaligus neurologist drp Australia, menemui sesuatu yg menakjubkan terhadap wuduk.
    Ia mengemukakan satu fakta mengejutkan, bahawa pusat-pusat saraf yg paling peka dlm tubuh manusia adalah di sebelah dahi, tangan dan kaki.
    Pusat-pusat saraf tersebut sgt sensitif terhadap air segar. Dari sini ia menemui hikmah di sebalik wuduk yg membasuh pusat-pusat saraf tersebut.
    Malah beliau mencadangkan agar wuduk bkn hanya milik org Islam tapi dilakukan oleh seluruh umat manusia.
    Kata beliau: "Dengan sentiasa membasuh dgn air segar pd pusat-pusat saraf tersebut, maka bererti org akan memelihara kesihatan dan keselarasan pusat sarafnya."
    Pada akhirnya Prof. Leopold memeluk agama Islam dan menukar namanya kpd Baron Omar Rolf Ehrenfels.
    Alhamdulillah

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 880
      • View Profile
    Jawab #135 28 May, 2014, 01:05:00 AM
  • Publish Di FB
  •   Asaalamualaikum wrt,

      Cari gali, berkisar periksa sakan. 


      Terang kat saya untuk terangkat hadas yang sempurna?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    1207 Views
    Last post 27 September, 2011, 12:36:38 PM
    by Insignia of Islam
    9 Replies
    1797 Views
    Last post 30 January, 2013, 11:44:22 PM
    by Abg Ngoh
    53 Replies
    4457 Views
    Last post 31 March, 2014, 07:55:57 AM
    by amru