InsyaAllah Atau In Shaa Allah

Author Topic: InsyaAllah Atau In Shaa Allah  (Read 11589 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

miszniena

  • *
  • Posts: 550
    • View Profile
19 November, 2012, 05:04:29 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Semoga bermanfaat buat semua In Shaa Allah



    ~sumber : Facebook Ustaz Don

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #1 19 November, 2012, 05:21:32 PM
  • Publish Di FB


  • Tersebar dalam facebook seorang dai'e internasional menyatakan tulisan InshaAllah adalah salah. dan perlu ditulis In shaa Allah. Betulkah perkara ini ?

    Jawapan :

    Jika di Malaysia kita akan merujuk kepada Dewan Bahasa Pustaka kerana pihak ini yang bertanggungjawab untuk menterjemahkan / transliterasi Arab-Melayu dan apa sahaja yang berkaitan dengan Bahasa Melayu.

    Rujuk : http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=insya+allah


    insya-Allah jika diizinkan Allah. Kamus Pelajar Edisi Kedua
    insya-Allah jika diizinkan Allah. Kamus Pelajar
    insya-Allah jika diizinkan Allah. Kamus Dewan Edisi Empat

    Di Malaysia kita sudah sedia maklum bila ditulis Insya Allah ataupun Insha Allah ertinya dengan izin Allah. Sepatutnya tiada masalah tentang perkara ini.

    Wallahua'lam


    Sumber : http://www.facebook.com/pages/Tahu-Faham-Dan-Amal/108304072564570
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    miszniena

    • *
    • Posts: 550
      • View Profile
    Jawab #2 19 November, 2012, 05:23:31 PM
  • Publish Di FB
  • ooooo,tak ada masalah ye ummi
    Maksudnya Insya Allah atau InsyaAllah boleh diguna pakai la ye?
    Tak tahu pulak saya
    Saya nak kena delete ke pos ni ummi?
    Takut jugak salah sebar...

    miszniena

    • *
    • Posts: 550
      • View Profile
    Jawab #3 19 November, 2012, 05:28:15 PM
  • Publish Di FB
  • -salam-

    Kalau nak selamat pakai la yang neh  :ins: x payah nak tulis rumi....

    Di YM atau FB ada ke yang macam ni tuan awit?

    afiQoh

    • *
    • Posts: 782
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Jawab #4 19 November, 2012, 11:03:10 PM
  • Publish Di FB


  • tulis arabic la pasni...abis cerito...

    masa zaman sekolah dulu pun ustazah saya dah pesan benda...tersalah makna..lain pulak jadinya...erm...

    entah ler saya tak berapa mahir..tapi apa yang saya belajar gitu la..
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    syababrashid

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Jawab #5 20 November, 2012, 12:44:56 AM
  • Publish Di FB

  • miszniena

    • *
    • Posts: 550
      • View Profile
    Jawab #6 20 November, 2012, 11:19:22 AM
  • Publish Di FB



  • Terima kasih atas perkongsian
    Semoga  bermanfaat buat semua

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1338
      • View Profile
    Jawab #7 26 November, 2012, 05:03:48 PM
  • Publish Di FB
  • -salam-
    saya pon ada baca di fb pasal nie...dah tu...bila orang baca..and then depa suruh share....ramai ja yang share kat wall masing2 kan...ermm
    ya kan....pengajaran yang kita dapat...ialah apabila kita dapat apa2 berita atau sesuatu yang apa2...elok la kita tanya kan pulak kepada yang lain...kita pon tak boleh nak terima sesuatu tu sebulat-bulat nya....
    mai yang tu kata macam nie...kita hangguk,,,,mai yang nie pulak kata macam tu pon kita hangguk...
    kena buat kajian jugak kan,,,,yang nie la yang saya belajar di sebuah kem yang saya pie.....
    cuba kita baca pulak pendapat nie:



    "ala takpa aih .. kan kita mana tahu arab

    uncle pun taip insyaAllah

    kan 3 sebutan jugak tu

    org yg baca paham apa yg kita nak sampaikan .. dgn izin Allah

    tu pun tahu ke maksud sebeno2?"
      perhatian*
    "The spirit of knowledge is action"..

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #8 26 November, 2012, 05:08:56 PM
  • Publish Di FB
  •  :ins: <-- ini baru benar.. tak perlu dok fikir perkara remeh temeh ni,yang global ada..ini lah   :ins:
    « Last Edit: 26 November, 2012, 05:10:32 PM by azrinkun »
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1338
      • View Profile
    Jawab #9 26 November, 2012, 05:16:41 PM
  • Publish Di FB
  • :ins: <-- ini baru benar.. tak perlu dok fikir perkara remeh temeh ni,yang global ada..ini lah   :ins:

    yupp...benar...tapi macam yang kak misz tanya la...
    -salam-

    Kalau nak selamat pakai la yang neh  :ins: x payah nak tulis rumi....

    Di YM atau FB ada ke yang macam ni tuan awit?

    kena taip sendiri arabic la ya noh?

    Nur^ Iman

    • *
    • Posts: 690
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Jawab #10 26 November, 2012, 05:26:28 PM
  • Publish Di FB
  • islam itu mudah..cuma jangan di permudahkan dan jangan di complicated sangat..last last buat orang pening..
    I am proud to be a MUSLIM

    loveandthe

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Jawab #11 26 November, 2012, 05:27:56 PM
  • Publish Di FB
  • astaghfirullahal azhim..baru tau ni
    kalau tlis jgak yg lain drpada in syaa allah,
    lari makna ke?

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1338
      • View Profile
    Jawab #12 26 November, 2012, 05:30:44 PM
  • Publish Di FB
  • astaghfirullahal azhim..baru tau ni
    kalau tlis jgak yg lain drpada in syaa allah,
    lari makna ke?

    adik..adik baca balik post2 kat atas nie satu2 bagi faham ya... :ins:
    atas kehendak-Nya...erm

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 879
      • View Profile
    Jawab #13 26 November, 2012, 05:33:21 PM
  • Publish Di FB
  •          Sepotong ayat tetap ada maknanya, bukan terhenti dengan perbincangan yang panjang lebar, dan bukan tidak pandai mengeluarkan pendapat dikatakan lemah, wahal dapat membeza makluk dan qadim itu dikasihi Allah dan Rasul, telah disaran dari hadis Ibnu majah dari Abu Daud.

            Ketentuan Allah adalah dari izinNya, maka yang dilalui setiap ketika itu senatiasa berlaku.  Kehadapan sesaat tidak diketahui, sehingga di'beritakan' pada perlakuan dan perbuatan hingga kamu mengetahui Allah berbuat setiap sesuatu.
            Sesuatu yang kamu bersua adalah kehendaknya, maka dari kuasaNya atas wujudnya erti ada pada setiap keadaaan dan waktu hinggalah saat mana sekalipun.

       Berserah diri ialah pendirian bagi mukmin yang membersihkan jiwanya kepada ruhaninya kembali kepada Tuhannya, tiada ada sesuatu oleh sesuatu  dasar membasuh jiwa mukmin.

    loveandthe

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Jawab #14 26 November, 2012, 05:37:38 PM
  • Publish Di FB
  • astaghfirullahal azhim..baru tau ni
    kalau tlis jgak yg lain drpada in syaa allah,
    lari makna ke?

    adik..adik baca balik post2 kat atas nie satu2 bagi faham ya... :ins:
    atas kehendak-Nya...erm

    owh..gitu..thanks yee.. :senyum:..tidak bace penuh

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #15 26 November, 2012, 09:42:02 PM
  • Publish Di FB
  • :)

    Semoga bermanfaat buat semua In Shaa Allah



    ~sumber : Facebook Ustaz Don


    Zakir naik Kate die tak pernah kate pon gitu

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #16 27 November, 2012, 07:39:10 AM
  • Publish Di FB
  • bagus lah ya

    ambillah dari facebook
    maklumlah, generasi komputer dan IT

    silakan

    di masa lain kalian pun berkata; haruslah memeriksa dulu, berita yang sampai ke tangan kamu, maklumlah
    entah entah syaitan nak menggosipkan sesuatu

    jadi tahukah anda
    apa yang boleh di lakukan di internet

    silakan ya, mukmin itu saling tolong menolong di dalam kebajikan

    sementara munafiq itu menolong di dalam kemaksiatan, kemungkaran

    mu nak jadi ejen apa? silakan
    pilihan mu

    inshallah

    miszniena85

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #17 27 November, 2012, 11:55:52 AM
  • Publish Di FB
  • :)

    Semoga bermanfaat buat semua In Shaa Allah



    ~sumber : Facebook Ustaz Don


    Zakir naik Kate die tak pernah kate pon gitu


    Iye..dah lame dah setle....kat atas tu ada sebut....
    Kesilapan saya...

    Mei

    • *
    • Posts: 1051
      • View Profile
    Jawab #18 27 November, 2012, 12:04:45 PM
  • Publish Di FB
  • Bukan salah niena pun....

    dah ramai yang forward benda nih kat email..ramai pulak yang respon.Contohnya macam yang bawah ni:



    "SUBHANALLAH .............I DIDN'T KNOW AND CARE IGNORANCE IS NO EXCUSE HERE - AND IT'S MY DUTY TO LET YOU KNOW MY FRIENDS - DO REALISE A LOT OF YOU ARE IN THE SAME BOAT WITH ME."

    see semua orang terkejut..dan terkujat.:senyum:

    wardah8990

    • *
    • Posts: 75
    • “DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”
      • View Profile
    Jawab #19 27 November, 2012, 12:06:35 PM
  • Publish Di FB
  • Allah..saya pun dapat information macam ni..jadi kata ustaz azhar idrus, tulis insyaAllah pun takpe kan..
    Kehidupan dunia ini HINA,dan masa untuk hidup itu singkat..dan tidak ada org yang RAKUS kepada DUNIA melainkan orang yg BUTA HATINYA..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    0 Replies
    607 Views
    Last post 11 July, 2010, 01:10:12 PM
    by dania_rose
    8 Replies
    4602 Views
    Last post 21 November, 2012, 04:04:46 PM
    by IbnuNafis
    4 Replies
    766 Views
    Last post 18 July, 2013, 06:47:20 PM
    by Abusofea