InsyaAllah Atau In Shaa Allah

Author Topic: InsyaAllah Atau In Shaa Allah  (Read 19682 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

19 November, 2012, 05:04:29 PM
 :)

Semoga bermanfaat buat semua In Shaa Allah



~sumber : Facebook Ustaz Don

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #1 19 November, 2012, 05:21:32 PM


Tersebar dalam facebook seorang dai'e internasional menyatakan tulisan InshaAllah adalah salah. dan perlu ditulis In shaa Allah. Betulkah perkara ini ?

Jawapan :

Jika di Malaysia kita akan merujuk kepada Dewan Bahasa Pustaka kerana pihak ini yang bertanggungjawab untuk menterjemahkan / transliterasi Arab-Melayu dan apa sahaja yang berkaitan dengan Bahasa Melayu.

Rujuk : http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=insya+allah


insya-Allah jika diizinkan Allah. Kamus Pelajar Edisi Kedua
insya-Allah jika diizinkan Allah. Kamus Pelajar
insya-Allah jika diizinkan Allah. Kamus Dewan Edisi Empat

Di Malaysia kita sudah sedia maklum bila ditulis Insya Allah ataupun Insha Allah ertinya dengan izin Allah. Sepatutnya tiada masalah tentang perkara ini.

Wallahua'lam


Sumber : http://www.facebook.com/pages/Tahu-Faham-Dan-Amal/108304072564570
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


Reply #2 19 November, 2012, 05:23:31 PM
ooooo,tak ada masalah ye ummi
Maksudnya Insya Allah atau InsyaAllah boleh diguna pakai la ye?
Tak tahu pulak saya
Saya nak kena delete ke pos ni ummi?
Takut jugak salah sebar...

Reply #3 19 November, 2012, 05:28:15 PM
-salam-

Kalau nak selamat pakai la yang neh  :ins: x payah nak tulis rumi....

Di YM atau FB ada ke yang macam ni tuan awit?

afiQoh

  • *
  • bakal jenazah
    • View Profile
Reply #4 19 November, 2012, 11:03:10 PM


tulis arabic la pasni...abis cerito...

masa zaman sekolah dulu pun ustazah saya dah pesan benda...tersalah makna..lain pulak jadinya...erm...

entah ler saya tak berapa mahir..tapi apa yang saya belajar gitu la..
~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

Reply #5 20 November, 2012, 12:44:56 AM

Reply #6 20 November, 2012, 11:19:22 AM


Terima kasih atas perkongsian
Semoga  bermanfaat buat semua

Ana Tholibah

  • *
  • No Pain, No Gain.
    • View Profile
Reply #7 26 November, 2012, 05:03:48 PM
-salam-
saya pon ada baca di fb pasal nie...dah tu...bila orang baca..and then depa suruh share....ramai ja yang share kat wall masing2 kan...ermm
ya kan....pengajaran yang kita dapat...ialah apabila kita dapat apa2 berita atau sesuatu yang apa2...elok la kita tanya kan pulak kepada yang lain...kita pon tak boleh nak terima sesuatu tu sebulat-bulat nya....
mai yang tu kata macam nie...kita hangguk,,,,mai yang nie pulak kata macam tu pon kita hangguk...
kena buat kajian jugak kan,,,,yang nie la yang saya belajar di sebuah kem yang saya pie.....
cuba kita baca pulak pendapat nie:



"ala takpa aih .. kan kita mana tahu arab

uncle pun taip insyaAllah

kan 3 sebutan jugak tu

org yg baca paham apa yg kita nak sampaikan .. dgn izin Allah

tu pun tahu ke maksud sebeno2?"
  perhatian*
SETIA HQ

azrinkun

  • *
  • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
    • View Profile
Reply #8 26 November, 2012, 05:08:56 PM
 :ins: <-- ini baru benar.. tak perlu dok fikir perkara remeh temeh ni,yang global ada..ini lah   :ins:
Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

Ana Tholibah

  • *
  • No Pain, No Gain.
    • View Profile
Reply #9 26 November, 2012, 05:16:41 PM
:ins: <-- ini baru benar.. tak perlu dok fikir perkara remeh temeh ni,yang global ada..ini lah   :ins:

yupp...benar...tapi macam yang kak misz tanya la...
-salam-

Kalau nak selamat pakai la yang neh  :ins: x payah nak tulis rumi....

Di YM atau FB ada ke yang macam ni tuan awit?

kena taip sendiri arabic la ya noh?

Nur^ Iman

  • *
  • I am proud to be a MUSLIM
    • View Profile
Reply #10 26 November, 2012, 05:26:28 PM
islam itu mudah..cuma jangan di permudahkan dan jangan di complicated sangat..last last buat orang pening..
I am proud to be a MUSLIM

Reply #11 26 November, 2012, 05:27:56 PM
astaghfirullahal azhim..baru tau ni
kalau tlis jgak yg lain drpada in syaa allah,
lari makna ke?

Ana Tholibah

  • *
  • No Pain, No Gain.
    • View Profile
Reply #12 26 November, 2012, 05:30:44 PM
astaghfirullahal azhim..baru tau ni
kalau tlis jgak yg lain drpada in syaa allah,
lari makna ke?

adik..adik baca balik post2 kat atas nie satu2 bagi faham ya... :ins:
atas kehendak-Nya...erm

Reply #13 26 November, 2012, 05:33:21 PM
         Sepotong ayat tetap ada maknanya, bukan terhenti dengan perbincangan yang panjang lebar, dan bukan tidak pandai mengeluarkan pendapat dikatakan lemah, wahal dapat membeza makluk dan qadim itu dikasihi Allah dan Rasul, telah disaran dari hadis Ibnu majah dari Abu Daud.

        Ketentuan Allah adalah dari izinNya, maka yang dilalui setiap ketika itu senatiasa berlaku.  Kehadapan sesaat tidak diketahui, sehingga di'beritakan' pada perlakuan dan perbuatan hingga kamu mengetahui Allah berbuat setiap sesuatu.
        Sesuatu yang kamu bersua adalah kehendaknya, maka dari kuasaNya atas wujudnya erti ada pada setiap keadaaan dan waktu hinggalah saat mana sekalipun.

   Berserah diri ialah pendirian bagi mukmin yang membersihkan jiwanya kepada ruhaninya kembali kepada Tuhannya, tiada ada sesuatu oleh sesuatu  dasar membasuh jiwa mukmin.

Reply #14 26 November, 2012, 05:37:38 PM
astaghfirullahal azhim..baru tau ni
kalau tlis jgak yg lain drpada in syaa allah,
lari makna ke?

adik..adik baca balik post2 kat atas nie satu2 bagi faham ya... :ins:
atas kehendak-Nya...erm

owh..gitu..thanks yee.. :senyum:..tidak bace penuh

Reply #15 26 November, 2012, 09:42:02 PM
:)

Semoga bermanfaat buat semua In Shaa Allah



~sumber : Facebook Ustaz Don

Zakir naik Kate die tak pernah kate pon gitu

Reply #16 27 November, 2012, 07:39:10 AM
bagus lah ya

ambillah dari facebook
maklumlah, generasi komputer dan IT

silakan

di masa lain kalian pun berkata; haruslah memeriksa dulu, berita yang sampai ke tangan kamu, maklumlah
entah entah syaitan nak menggosipkan sesuatu

jadi tahukah anda
apa yang boleh di lakukan di internet

silakan ya, mukmin itu saling tolong menolong di dalam kebajikan

sementara munafiq itu menolong di dalam kemaksiatan, kemungkaran

mu nak jadi ejen apa? silakan
pilihan mu

inshallah

Reply #17 27 November, 2012, 11:55:52 AM
:)

Semoga bermanfaat buat semua In Shaa Allah



~sumber : Facebook Ustaz Don

Zakir naik Kate die tak pernah kate pon gitu

Iye..dah lame dah setle....kat atas tu ada sebut....
Kesilapan saya...

Reply #18 27 November, 2012, 12:04:45 PM
Bukan salah niena pun....

dah ramai yang forward benda nih kat email..ramai pulak yang respon.Contohnya macam yang bawah ni:



"SUBHANALLAH .............I DIDN'T KNOW AND CARE IGNORANCE IS NO EXCUSE HERE - AND IT'S MY DUTY TO LET YOU KNOW MY FRIENDS - DO REALISE A LOT OF YOU ARE IN THE SAME BOAT WITH ME."

see semua orang terkejut..dan terkujat.:senyum:

wardah8990

  • *
  • “DI MANA ALLAH DALAM HATI kita?”
    • View Profile
Reply #19 27 November, 2012, 12:06:35 PM
Allah..saya pun dapat information macam ni..jadi kata ustaz azhar idrus, tulis insyaAllah pun takpe kan..
Kehidupan dunia ini HINA,dan masa untuk hidup itu singkat..dan tidak ada org yang RAKUS kepada DUNIA melainkan orang yg BUTA HATINYA..

divider3
halaqahforum4