Apakah Hukum Suami Berniat Menceraikan Isteri?

*

Author Topic: Apakah Hukum Suami Berniat Menceraikan Isteri?  (Read 3885 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

heida

  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
20 October, 2012, 10:05:53 AM
  • Publish
  •  :)
    Saya ingin bertanya, suami saya setiap kali saya menegur atau bergaduh kecil suami saya
    akan cakap hendak meninggalkan saya. apakah hukum itu? Sebelum ini suami saya pernah membuat kesalahan yang seseorang isteri tidak boleh terima akan tetapi kesan kesilapan yang dilakukan dulu masalahnya timbul dan membuat saya tertekan. Saya tidak boleh menegur dia atas apa kesalahan dia. Suami saya jika dia berkawan adalah utama dlm hidup dia malah dia blh lupakan kami dan biarakan keluarga dia.
    Adakah niat suami menjathukan talak kepada saya akan jatuh ?sebab setiap kali saya menegur kesilpan dia dan mengingatkan dia . dia akan anggap saya menyusahakan dan dia mengugut menceraikan saya? sedangkan makan minum saya dan anak2 saya tanggung. Adakah talak akan jatuh?
    « Last Edit: 13 January, 2013, 11:03:00 AM by PenaHalaqah »

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #1 20 October, 2012, 10:15:36 AM
  • Publish
  • tergantung diri kamu ya

    adakah kamu berhajat untuk bercerai?


    sekiranya tak mahu, kenapa suka kuiri dengan yang dia tak suka

    salah sikit sikit patut maafkan saja

    salah mensyirikkan Allah tu yang bahaya sekali

    terpulang kamu ya, mahu kebaikan, sila baiki diri

    inshallah

    heida

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #2 20 October, 2012, 03:52:37 PM
  • Publish
  • Saya tidak berhajat untuk bercerai. Saya bukan bertanyakan pekara mendatangkan pergaduhan besar . Salah suami saya bukan setakat curang dengan saya, malah mengambil menda menda haram. saya terima yang dia kata hendak berubah tapi saya tidak nampak benda itu wujud dlm dirinya.
    Tiada isteri yang sanggup memaafkan suami dia kalau terang terangan dpat tangkap suami di depan mata saya. Langsung hormat dia terhadap ibu bapa jauh sekali.
    Saya ingin tahu suami saya selalu bercakap akan menceraikan saya ... adakah niat itu blh menjatuhkan talak?

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 916
      • View Profile
    Reply #3 20 October, 2012, 04:03:33 PM
  • Publish

  •          Bila disampaikan kepadq saksi, maka menyaksi apa yang berlaku, berlakulah hukum.
    Talak yang diucapkan bagi dirinya ( suami ) di dalam keadaan sedar, dengan niat menceraikan, maka berlakulah penceraian.
             Bertanyalah pada dia, dengan niat yang eloik, nescaya berlaku apa yang elok jua, walalupun berpisah dengan kerelaan.  Jangan pandang mudah perkara yang berlaku, insafi diri, memperelokkan diri dan bukan orang lain.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #4 20 October, 2012, 06:03:40 PM
  • Publish
  • Jika habis sudah kesabaran, boleh ke mahkamah mohon fasakh. Elok kumpulkan bukti dan saksi. Cari peguam.

    Jika masih mahukan suami, masih mampu bersabar. Kesiankan anak-anak. Banyakkan beristighfar, berdoa mudah-mudahan Allah beri taufik dan hidayahNya serta selalulah amal solat hajat. Banyakkan diam. Dosa yang suami buat dialah yang menanggungnya. Awak hanya berdoa terus. Insya Allah.

    Tentang lafaz dan ugutan elok ke pejabat agama minta penjelasan.
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Lyn5884

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Reply #5 12 January, 2013, 09:12:22 AM
  • Publish
  • Assalamualikum,

    Apa yang Nazri 0070 kata tu ada benarnya. Lebih elok berbanyakkan berdiam diri kerana banyak berkata kata juga berdosa(sebab kata2 kita sendiri tak sedar mungkin ada yang menyinggung perasaan si dia(suami). Saya juga adalah golongan seperti akak juga, cuma sama belum mempunyai anak sahaja. Bila suami pokai, memang kita isterilah yang tolong, selagi mampu tolong, tetapi.., jangan pula sidia mengambil kesempatan di atas kebaikan yang telah kita lakukan untuk sidia(suami). Itu pun kena ada batasannya. Minta maaf bagi yang luar sana, tiada hasrat saya nak menyinggung perasaan sesiapa, cuma kongsi pendapat dan pengalaman buat si kakak kita ni.

    Khas buat akak, kita sama-samalah berdoa, bersabar, berisghtifar dan cuma masuk ke dalam dunia yang dia minat. Tanya, cam ne hari ni? Ada dapat bisnes tak dari kawan. Dah makan ke belum kat luar tadi.., kalau belum saya sediakan. Banyaklah ikhtiar sebenarnya untuk mengelakkan penceraian. Lafaz cerai senang, tapi kita kena tanya diri kita sendiri dahulu, sanggup tidak kita berpisah setelah tidur setilam, pernah saling menyintai dahulu masa mula bercinta, sedih tau bila sebut kata-kata cerai. Saya pun pernah mengalami nasib yang sama macam akak. Alhamdullilah, saya sebagai orang wanita@isteri kena mengalah walaupun kita tak salah, kerna untuk memulihkan keadaan. Ahkirnya kami sama2 saling bermaafan dan tiada istilah berpisah bagi kami kecuali bila diputuskan oleh-NYA(Allah S.W.T)
    Sekian daripada saya. Maaf jika terlanjur perkataan ye. Wassalam.

    Lyn5884

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Reply #6 12 January, 2013, 09:21:05 AM
  • Publish
  • A'kum sekali lagi buat akak, saya ter miss baca jawapan hajat akak yang kedua tu. Pendapat saya kalau dah berlaku terang terangan depan mata-curang dan sebagainya, memang sukar untuk diterima.
    Agama kita ada undang undang iaitu HUKUM, saya tak boleh nak berkata banyak-takut salah nanti, apa yang paling elok adalah merujuk kepada yang pakar iaitu sama2 berjumpa kaunseling di Majlis Islam di tempat akak. Itu je jalan yang terbaik.

    Selamat Berjuang untuk kebaikan!

    Wassalam.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #7 12 January, 2013, 09:29:19 AM
  • Publish
  • Bercakap akan menceraikan, itu adalah NIAT blackmail

    sekiranya isteri, melakukan sekian sekian seprti dalam blackmail itu, terlucutlah hak, bercerailah

    contoh, balik kerja wahai isteriku hendaklah terus kerumah kita ya
    jika kamu melencong ke tempat lain, jatuh talak

    itulah umpama niat blackmail, jadi pastikan, isteri tidak melanggar syarat di letakkan suami

    silakan ya

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #8 12 January, 2013, 09:57:15 PM
  • Publish
  • Bercakap akan menceraikan, itu adalah NIAT blackmail

    sekiranya isteri, melakukan sekian sekian seprti dalam blackmail itu, terlucutlah hak, bercerailah
    (YANG INI CAKAP AKAN SAJA.SELAGI TAK LAFAZ DENGAN SARIH TAK JATUH.UGUT SAJA.JIKA ISTERI BUAT LEPAS TU SUAMI LAFAZ DENGAN SARIH BARU JATUH TALAQ ATAU JIKA BETUL NIAT SESUAI LAFAZ KINAYAH MAKA JATUH TALAQ)
    Quote
    contoh, balik kerja wahai isteriku hendaklah terus kerumah kita ya
    jika kamu melencong ke tempat lain, jatuh talak
    (YANG INI TAKLIQ NAMANYA. SARIH LAFAZNYA. JIKA TERJADI JATUHLAH TALAQ).

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    26 Replies
    18919 Views
    Last post 03 July, 2013, 02:15:25 PM
    by al_ahibbatu
    5 Replies
    3500 Views
    Last post 12 May, 2010, 01:54:34 PM
    by puspawatie
    2 Replies
    942 Views
    Last post 04 June, 2012, 01:26:25 AM
    by fayah_89