Kisah Neraka Jahanam

Author Topic: Kisah Neraka Jahanam  (Read 4873 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

sitishairah

  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
15 August, 2007, 10:28:04 AM
  • Publish Di FB



  • Cite dia gini...

    A group geologists from Russia did an experiment in a remote part of Siberia, where they tried to penetrate the earths crusts.
    After drilling a hole of 14.4 kilometres (6 or 7 miles I think) they witnessed a dramatic temp change. The temp had rissen to 1100 degrees Celsius. (2000 Fahrenheit)

    When the drill had reached 14.4 kilometres the drill began spinning and rotating wildly like as if it had reached a big empty space. So to investigate if the earth is not hollow they dropped a special sensitive microphone that was designed to detect the sound of platemovements near the shaft of the drill.

    What they heard would shock them so much that an ambulance had to come to sedate the geologists.
    Most of them quitted the project and began treatment by psychologist to forget what the heard an saw.

    After what they heard a beatifull being with batwings appeared out of the hole and fled.

    The sounds they heard are recorded.
    here you can listen to scream of pain from maybe millions of damned souls trapped in hell.


    MP3(CLick or Right Click and Save As) (http://amightywind.com/mp3/hellscreams.mp3)

    Wallahualam...

    Ya Allah! Tunjukkanlah aku kebenaran itu sebagai kebenaran dan berilah kekuatan kepadaku untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah pula kepadaku yang batil itu sebagai kebatilan dan berilah kemampuan kepadaku untuk menghindarinya...Ameen..

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Jawab #1 15 August, 2007, 03:04:47 PM
  • Publish Di FB
  • ana penaa denga gak dekat satu ceramah yg tlh di'cd'kan...
    tp org indon kut yg jumpe sore tuh....uhu~memeritkan bile denga....
    tp...klu x silap...tu suare dr kubur kan?
    dan...suare dari kubur adalah tanda2 kecil hari qiamat...
    subhanaLLAH....
    "Sesiapa yang mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"

    alchip

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #2 02 June, 2009, 10:12:53 AM
  • Publish Di FB
  • mmg sume umat muhammad saw di jnji kn syurga..tapi ada yg msuk neraka dulu..stelah di seksa atas dosanye d neraka baru la di msuk kn ke syurga..di syurga yg paling bwh..di dahinye ada tanda.. BN... BANDUAN NERAKA..mereka ini malu dgn peduduk syurga shingga mnta Allah kembalikn ke neraka..sume tu sbb di dunia mereka tk malu buat maksiat..jd malu2 la pada mereka yg berbuat maksiat..kalu nk buat gak cari lah bumi lain selain bumi Allah...wallahu a'lam
    « Last Edit: 26 July, 2009, 06:11:10 PM by Munaliza Ismail »

    Abi Naim

    • *
    • Posts: 275
    • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
      • View Profile
    Jawab #3 03 July, 2009, 06:18:10 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    ikisahkan dalam sebuah hadis bahwa sesungguhnya neraka Jahannam itu adalah hiam gelap, tidak ada cahaya dan tidak pula ia menyala. Dan ianya memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada setiap gunung itu terdapat 70,000 lereng dari api dan pada setiap lereng itu terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya pula terdapat 70,000 lembah dari api.

    Dikisahkan dalam hadis tersebut bahwa pada setiap lembah itu terdapat 70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000 kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan 70,000 kala, dan dikisahkan dalam hadis tersebut bahwa setiap kala itu mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala tersebut ianya mempunyai 70,000 qullah bisa.

    Dalam hadis yang sama menerangkan bahwa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahannam, maka sebaik saja pintu neraka Jahannam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka disebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan di belakang mereka. Dan mereka (Jin dan Mausia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergetarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil, "Ya Tuhan kami, selamatkanlah."

    Diriwayatkan bahwa sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Akan didatangkan pada hari kiamat itu neraka Jahannam, dan neraka Jahannam itu mempunyai 70,000 kendali, dan pada setiap kendali itu ditarik oleh 70,000 malaikat, dan berkenaan dengan malaikat penjaga neraka itu besarnya ada diterangkan oleh Allah S.W.T dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang bermaksud : "Sedang penjaganya malaikat-malaikat yang kasar lagi keras."

    Setiap malaikat apa yang ada di antara pundaknya adalah jarak perjalanan setahun, dan setiap satu dari mereka itu mempunyai kekuatan yang mana kalau dia memukul gunung dengan pemukul yang ada padanya, maka nescaya akan hancur lebur gunung tersebut. Dan dengan sekali pukulan saja ia akan membenamkan 70,000 ke dalam neraka Jahannam.


    Dijemput semua muslimin menghadiri Ijtimak Tabligh Malaysia yang akan diadakan pada 9 hingga 12 Julai ini di Masjid Kuarters KLIA Bandar ENSTEK dekat trek F1, Sepang http://wikimapia.org/962187/Klia-Quarters[move]

    Habiburrahman

    • *
    • Posts: 1985
    • Boleh Blah
      • View Profile
    Jawab #4 26 July, 2009, 06:00:26 PM
  • Publish Di FB
  • Kenapa malaikat tulis dalam bahasa rumi? BN???

    perli nampak..heh
    Tgh cari butang DELETE AKAUN

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #5 26 July, 2009, 06:27:36 PM
  • Publish Di FB
  • Kenapa malaikat tulis dalam bahasa rumi? BN???

    perli nampak..heh
    Kebetulan je tuh..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Sembilu Kasih

    • *
    • Posts: 415
      • View Profile
    Jawab #6 26 July, 2009, 06:38:27 PM
  • Publish Di FB


  • Siapakah mereka yang tergolong Banduan Neraka? Lokap mana mereka akan ditahan?
    Penjara mana mereka akan ditempatkan?Pulau Secelley atau Pulau Jerjak?

    Bacalah kisah ini " Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

    maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

    Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikhabarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.'

    Lalu nabi s.a.w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

    Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

    Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

    Cintanya Rasullulah kepada umatnya, sehingga merasa sangat sedih bimbang akan adakah umatnya yang akan
    jadi banduan neraka.
    « Last Edit: 22 August, 2009, 02:51:15 PM by ummi Munaliza »

    haizam

    • *
    • Posts: 122
      • View Profile
    Jawab #7 22 August, 2009, 02:51:01 PM
  • Publish Di FB
  • Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

    maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

    Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa
    aman dari padanya.....'

    Lalu nabi s.a.w.. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
    Jahannam.'

    Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

    Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

    Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah
    bumi yg ke tujuh.

    Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

    Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

    Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

    Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di
    bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

    Tanya Rasulullah s.a.w..: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'

    Jawab Jibrail:
    'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
    Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

    Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

    Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

    Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah....

    Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

    Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

    Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'

    Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

    sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

    Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

    Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

    (dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

    Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku..

    Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

    1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

    2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

    3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

    4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

    5.. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

    6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

    7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

    8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
    ular

    9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta
    mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

    10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
    70,000 rantai

    11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

    Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua'lam.

    Informasi Pedoman Bonong's blog Add new comment     

    Syazwani Adnan

    • *
    • Posts: 47
      • View Profile
    Jawab #8 22 August, 2009, 04:04:25 PM
  • Publish Di FB
  • ALLAH!
    Salam ukhuwah!
    Assalamualaikum..
    Subhanallah..ana nak tanya..kalau dr kaum Nabi Muhammad SAW itu,ad yg melakukan dosa dlm sedar atau tidak..tetapi setiap hari..sebelum tidur(selepas solat isyak)dia melakukan solat sunat taubat..dan kadang kala dia ad menangis mengenang dosa nya dan nasib nya diakhirat kelak..adakah ALLAH akn memasukkan nya kedalam neraka??jika kalian ad tips untuk ana dan sekalian umat islam tentang cara untuk menetapkan iman dan cara mengukuhkan akidah..tolong kongsikan..

    Kasihsayangku123

    • *
    • Posts: 138
      • View Profile
    Jawab #9 22 August, 2009, 04:27:35 PM
  • Publish Di FB

  • Subhanallah..ana nak tanya..kalau dr kaum Nabi Muhammad SAW itu,ad yg melakukan dosa dlm sedar atau tidak..tetapi setiap hari..sebelum tidur(selepas solat isyak)dia melakukan solat sunat taubat..dan kadang kala dia ad menangis mengenang dosa nya dan nasib nya diakhirat kelak..adakah ALLAH akn memasukkan nya kedalam neraka??jika kalian ad tips untuk ana dan sekalian umat islam tentang cara untuk menetapkan iman dan cara mengukuhkan akidah..tolong kongsikan..

    Pernah suadari mendengar kisah ini...

    Malaikat Rahmat dan Malaikat Adzab

    Pada zaman dahulu, ada seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang. Dia ingin menjumpai pendeta untuk meminta fatwa supaya dia dapat bertaubat dari dosanya. Ketika bertemu dengannya, dia pun menerangkan bahwa dia telah membunuh 99 orang dan bertanya padanya apakah dia masih mempunyai peluang untuk bertaubat. Pendeta dengan tegas mengatakan dia tidak bisa bertaubat karena dosanya terlalu banyak. Lelaki itu mejadi marah dan langsung membunuh pendeta itu, menjadikannya mangsa yang ke seratus.

    Dia masih ingin bertaubat dan terus mencari kalau-kalau ada ulama yang bisa membantunya. Akhirnya dia berjumpa dengan seorang ulama. Dia menceritakan bahwa dia telah membunuh seratus orang dan bertanya apakah Allah masih menerima taubatnya. Ulama itu menerangkan dia masih mempunyai harapan untuk bertaubat. Seterusnya dia menyuruh lelaki itu pergi ke sebuah negeri di mana terdapat sekumpulan ‘abid (orang beribadat). Apabila sampai di sana nanti, ulama itu menyuruhnya tinggal di sana dan beribadat bersama mereka. Ulama itu melarangnya pulang ke negeri asalnya yang penuh dengan kemaksiatan.

    Lelaki itu mengucapkan terima kasih lalu pergi menuju negeri yang diterangkan oleh ulama tadi. Baru saja sampai setengah perjalanan, dia jatuh sakit lalu meninggal dunia.

    Ketika itu terjadilah perdebatan antara dua malaikat, yaitu Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab. Malaikat Rahmat ingin membawa roh lelaki itu ke syurga karena pendapat dia adalah orang tersebut adalah baik lantaran niatnya untuk bertaubat, sementara Malaikat Azab mengatakan dia mati dalam keadaan su'ul khatimah karena dia telah membunuh seratus orang dan masih belum mempunyai amal kebajikan sedikitpun. Mereka saling berebutan dan tidak dapat memutuskan keadaan lelaki itu.

    Allah kemudian mengantar seorang malaikat lain berupa manusia untuk mengadili perdebatan mereka berdua. Dia menyuruh malaikat itu mengukur jarak tempat kejadian itu dengan kedua-dua tempat, adakah tempat kejadian itu lebih dekat dengan tempat kebajikan yang akan dituju atau lebih dekat dengan tempat asalnya yang buruk?. Sekiranya jaraknya lebih dekat dengan tempat kebajikan, dia milik Malaikat Rahmat. Sebaliknya apabila jaraknya lebih dekat dengan tempat asalnya, dia milik Malaikat Azab. Setelah diukur, didapati jarak ke negeri kebajikan melebihi ukuran sejengkal saja. Lalu roh lelaki itu terus diambil oleh Malaikat Rahmat. Lelaki itu akhirnya mendapat pengampunan Allah.

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Jawab #10 22 August, 2009, 05:05:16 PM
  • Publish Di FB
  • Sejahtera ke atas kalian

    Jaga diri sendiri dulu kott ... :sedihnya: hu ... maka Allah ubah yg lain2 ... bersederhanalah dalam apa hal pun

    (17:36)  Dan janganlah kamu mengikuti apa yg kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan & hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.
    (17:37)  Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dgn sombong, krn sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi & sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung.
    (17:38)  Semua itu  kejahatannya amat dibenci di sisi Tuhanmu.

    Khutbah Rasulullah SAW dlm Menyambut Bulan Ramadhan yg Penuh Berkat
    Wahai manusia
    Sungguh tlh dtg pd kalian bulan Allah dgn membawa berkah, rahmat & maghfirah. Bulan yg paling mulia di sisi Allah. Hari2nya adalah hari2 yg paling utama. Malam2nya adalah malam2 yg paling utama. Jam demi jamnya adalah jam2 paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah & dimuliakan oleh-Nya. Di bulan ini nafas2mu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabb-mu dgn niat yg tulus dan hati yg suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya. Celakalah org yg tidak mendapat ampunan Allah di bulan yg agung ini.
    Kenanglah dgn rasa lapar & hausmu, kelaparan & kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kpd kaum fuqara dan miskin. Muliakanlah org2 tuamu, sayangilah yg muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dr apa yg tidak halal kamu memandangnya & pendengaranmu dr apa yg tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah anak yatim niscaya dikasihi manusia anak2 yatimmu. Bertaubatlah kpd Allah dari dosa2mu. Angkatlah tangan2mu utk berdoa pada waktu2 solatmu krn itulah saat2 yg paling utama ketika Allah ‘Azza wa Jallaa memandang hamba2Nya dgn penuh kasih. Dia menjawab mrk ketika mrk menyeru-Nya,menyambut mrk ketika mrk memanggil-Nya dan mengabulkan mrk ketika mrk berdoa kepada-Nya.
    Wahai manusia !
             Sesungguhnya diri2mu tergadai krn amal2mu maka bebaskanlah dgn istighfar. Punggung2mu berat krn beban (dosa)mu maka ringankanlah dgn memperpanjang sujudmu.
    Ketahuilah
            Allah Ta’ala bersumpah dgn segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengazab org2 yg solat dan sujud, & tidak akan mengancam mrk dgn neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al ‘alamin.
    Wahai manusia !
            Brgsiapa diantaramu memberi buka kpd org2 mu‘minin yg berpuasa di bulan ini maka di sisi Allah nilainya sama dgn membebaskan seorg budak dan ia diberi ampunan atas dosa2nya yg lalu.
            Sahabat-sahabat bertanya, “Ya, Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian”.
            Nabi meneruskan: Jagalah dirimu dr api neraka walaupun hanya dgn sebiji kurma. Jagalah dirimu dr api neraka walaupun hanya dgn seteguk air.
    Wahai manusia
          Siapa yg membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati shirath pd hari ketika kaki2 tergelincir.
          Siapa yg  Meringankan pekerjaan org2 yang dimiliki tgn kanannya di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari Kiamat.
          Brgsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dgn- Nya.
          Brgsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dgn-Nya.
          Brgsiapa menyambungkan tali persaudaraan di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dgn rahmat-Nya pd hari ia berjumpa dgn-Nya.
          Brgsiapa melakukan solat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka.
          Brgsiapa melakukan solat fardlu baginya ganjaran seperti melakukan 70 solat fardlu di bulan yg lain.
          Brgsiapa memperbanyak selawat kpdku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pd hari ketika timbangan meringan.
          Brgsiapa di bulan ini membaca satu ayat al Quran, ganjarannya sama spt mengkhatam al Quran pada bulan- bulan yg lain.
    Wahai manusia !
          Sesungguhnya pintu2 syurga dibukakan bagimu maka mintalah kpd Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu2 neraka tertutup maka mohonlah kpd Rabbmu utk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan2 terbelenggu maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.
    Saidina Ali berkata, “Aku berdiri dan berkata, ya Rasulullah! Apa amal yg paling utama di bulan ini ?”
    Jawab Nabi’ “Ya Abal Hasan ! Amal yg paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yg diharamkan Allah..

    Rasulullah SAW bersabda dr Abu Hurairah ra katanya(Kpd sahabatnya): “Apa kata kamu kalaulah sebtg sungai mengalir di hdpn pintu salah seorg drpd kamu, (lalu) ia mandi pd tiap2 hari 5 kali di sungai itu, adakah akan tinggal sesuatu pun dr kekotoran badannya?” Mereka menjawab: “Tidak ada yg tinggal drpd kekotoran badannya itu.”  Baginda menerangkan lagi, sabdanya : “Maka demikianlah halnya bandingan sembahyang fardu yg 5 itu, Allah menghapuskan dgn sebabnya dosa2 ”. HR Bukhari dan Muslim.

    baca pesanan Rasulullah SAW di atas tu dan mohon kemudahan dari Allah ... elakkan neraka

    maaf Sekadar renungan agar menjadi pentunjuk untuk menjalani kehidupan
    « Last Edit: 22 August, 2009, 05:18:22 PM by saya hamba »

    Syazwani Adnan

    • *
    • Posts: 47
      • View Profile
    Jawab #11 22 August, 2009, 05:59:49 PM
  • Publish Di FB
  • terima kasih atas penerangan yg baik..ana nak save mperingatan ni..
    saya hamba tq ye,..semoga ALLAH merahmatimu..amin..
    salam ramadhan..

    syazana hamizah

    • *
    • Posts: 52
    • kehidupan abadi adalah di akhirat
      • View Profile
    Jawab #12 15 September, 2009, 01:04:14 PM
  • Publish Di FB
  • mmg sume umat muhammad saw di jnji kn syurga..tapi ada yg msuk neraka dulu..stelah di seksa atas dosanye d neraka baru la di msuk kn ke syurga..di syurga yg paling bwh..di dahinye ada tanda.. BN... BANDUAN NERAKA..mereka ini malu dgn peduduk syurga shingga mnta Allah kembalikn ke neraka..sume tu sbb di dunia mereka tk malu buat maksiat..jd malu2 la pada mereka yg berbuat maksiat..kalu nk buat gak cari lah bumi lain selain bumi Allah...wallahu a'lam
    sy pernh dgr ceramah dr sorng ustaz di kawasan rumah...
    ana agak sangsi ape yg antum ckp kan iaitu banduan nereka malu dgn penduduk syurga sbb ade tanda di dahi..
    jika tak silap ana, ustaz ade memberitahu bahawa setelah kte kuar dr nereka, kte akan dimandikan sebelum memasuki syurga..
    waktu ni tanda di dahi iaitu bekas dr nereka telah terpadam dgn kuasa allah... lepas tu hamba ni tnye kepada allah... bhgn manakah ia tinggal... lalu allah berkata seluruh syurga ini adalah untuk kamu..

    waallahualam.. betulka ana sekiranya ana silap... pengetahuan yg tak seberapa..

    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Jawab #13 07 November, 2009, 04:29:36 AM
  • Publish Di FB
  • Dikisahkan dalam sebuah hadis bahawa sesungguhnya neraka Jahannam itu
    adalah hitam gelap, tidak ada cahaya dan tidak pula ia menyala. Dan ianya
    memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada
    setiap gunung itu terdapat 70,000 lereng dari api dan pada setiap lereng itu
    terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya
    pula terdapat 70,000 lembah dari api.

    Dikisahkan dalam hadis tersebut bahawa pada setiap lembah itu terdapat
    70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000
    kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan 70,000
    kala, dan dikisahkan dalam hadis tersebut bahawa setiap kala itu mempunyai
    70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala
    tersebut ianya mempunyai 70,000 qullah bisa.

    Dalam hadis yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan
    dibuka penutup neraka Jahannam, maka sebaik sahaja pintu neraka
    Jahannam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung mereka di
    sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka
    disebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di
    atas kepala dan di belakang mereka. Dan mereka (Jin dan Mausia) apabila
    terpandang akan asap tersebut maka bergetarlah dan mereka berlutut dan
    memanggil-manggil, "Ya Tuhan kami, selamatkanlah."
    Diriwayatkan bahawa sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah bersabda :
    "Akan didatangkan pada hari kiamat itu neraka Jahannam, dan neraka
    Jahannam itu mempunyai 70,000 kendali, dan pada setiap kendali itu ditarik
    oleh 70,000 malaikat, dan berkenaan dengan malaikat penjaga neraka itu
    besarnya ada diterangkan oleh Allah S.W.T dalam surah At-Tahrim ayat 6
    yang bermaksud : "Sedang penjaganya malaikat-malaikat yang kasar lagi
    keras."

    Setiap malaikat apa yang ada di antara pundaknya adalah jarak perjalanan
    setahun, dan setiap satu dari mereka itu mempunyai kekuatan yang mana
    kalau dia memukul gunung dengan pemukul yang ada padanya, maka
    nescaya akan hancur lebur gunung tersebut. Dan dengan sekali pukulan
    sahaja ia akan membenamkan 70,000 ke dalam neraka Jahannam.
    -hOLla-

    ...seorng hamba ALLAH...tnpa pinjaman dariNYA siapalah aku...
    [img width=610 height=70]http://i87.servimg.com/u/f87/12/77/43/73/selang10.jpg[/img]

    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Jawab #14 07 November, 2009, 04:39:57 AM
  • Publish Di FB
  • Dikisahkan dalam sebuah hadith bahawa sesungguhnya neraka jahanam itu adalah hitam gelap, tidak ada cahaya dan tidak pula ianya menyala. Dan ianya memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada setiap gunung itu pula terdapat 70,000 lereng dari api dan pada setiap lereng itu terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya pula terdapat 70,000 lembah dari api.

    Dikisahkan dalam hadith tersebut bahawa pada disetiap lembah itu terdapat 70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000 kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan 70,000 kala, dan dikisahkan dalam hadith tersebut bahawa setiap kala itu mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala tersebut ianya mempunyai 70,000 qullah bisa.

    Dalam hadith yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahanam, maka sebaik sahaja pintu neraka Jahanam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung di sebelah kanan Jin dan Manusia. Dan sebuah kumpulan asap lagi mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan dibelakang mereka.

    Dan mereka (Jin dan Manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergementarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil: “Ya Tuhan kami selamatkanlah.”

    Diriwayatkan bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “Akan didatangkan pada hari kiamat itu neraka Jahanam itu mempunyai 70,000 kendali, dan pada setiap kendali itu ditarik oleh oleh 70,000 malaikat, dan berkenaan dengan malaikat penjaga neraka itu besarnya ada diterangkan oleh Allah SWT dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang bermaksud:“Sedang penjaganya malaikat-malaikat yang kasar lagi keras.”

    Setiap malaikat apa yang ada di antara bahunya adalah jarak perjalanan setahun, dan setiap satu dari mereka itu mempunyai kekuatan yang mana kalau dia memukul gunung dengan pemukul yang ada padanya maka nescaya akan hancur lebur gunung tersebut. Dan dengan sekali pukulan sahaja ia akan membenamkan 70,000 ke dalam neraka Jahanam.

    peluru

    • *
    • Posts: 369
    • Mujahidin
      • View Profile
    Jawab #15 07 November, 2009, 04:42:48 AM
  • Publish Di FB
  • Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis. Beliau menjawab, "Pada malam aku di-isra'-kan, aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

    Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. Aku lihat perempuan tergantang kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

    Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri. Aku lihat perempuan yang telinganya pekek dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

    Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka," kata Nabi.

    Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu? Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

    Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya. Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas. Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

    Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya. Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atasubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

    Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami." Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis. Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.

    qurratull

    • *
    • Posts: 34
    • man jadda wajada
      • View Profile
    Jawab #16 07 November, 2009, 08:02:05 AM
  • Publish Di FB
  • Diceritakan dalam dalam sebuah buku penenang jiwa bahawa nabi s.a.w sentiasa mendoakan umatnya sebelum baginda wafatsehinggakan sebelum melepaskan nafas yang terakhir sempat baginda bersabda: "ummati,ummti,ummati" . Bertanya Siti Aishah r.a:" Ya rasul Allah, bukankan engkau adalah seorang ma'sum dan dijanjikan syurga tanpa dihisab, kenapa kau masih berdoa?" jawab baginda, : Aku mendoakan umatku yang tidak sempat berjumpa denganku di akhir zaman nanti".

    Suatu kali malaikat memberitahu baginda bahawa neraka jahanam terdapat 7 pintu, letaknya iblis di pintu keempat manakala letaknya orang-orang munafik di pintu paling bawah sekali. baginda bertanya: "siapakah orang -orang yang di pntu ke7 itu?", malaikat berkat" mereka ialah golongan umatmu di akhir zaman yang munafik. mendengar baginda lalu terus berdoa kepada allah agar diselamatkan umat baginda dari neraka jahannam ini.

    -orang munafik adalak golongan orang islam yang mengetahui akan baik buruk suatu perkara tetapi tidak diamalkan apa yang mereka ketahui dengan sebaiknya, lalu amat dimurka Allah golongan ini.
    salam ukhwah

    mawarku ain88

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Jawab #17 07 November, 2009, 09:14:16 AM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum... syukran....sesungguhnya seburuk-buruk tempat kembali yang abadi adalah neraka jahanam...
    semoga kita tidak tergolong dlm golongan pintu ke tujuh neraka jahanam.... semoga menjadilah kita dari orang-orang yang berbahagia di akhirat kelak... kehidupan  di dunia adalah jambatan kita ke alam akhirat yang abadi.. gunakanlah sebaiknya.. agar kita tergolong di kalangan orang yang beriman... masa itu emas... selepas waktu berlalu..ianya xkan dapat dikemballikan... jgn difikirkan rugi masa yang berlalu itu..tetapi gunakan masa yang ada dengan amal ibadat... kita manusia tidak lari daripada kesilapan.. tetapi hendaklah kita kembali kepada Allah...

    dya adriza

    • *
    • Posts: 424
      • View Profile
    Jawab #18 07 November, 2009, 10:52:40 AM
  • Publish Di FB
  • DOA IKAN NUN
    ============
    “LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN”
    LIMA MACAM DOSA yang tidak ada tebusannya iaitu SYIRIK terhadap Allah s.w.t., MEMBUNUH orang tanpa hak, membuat TUDUHAN PALSU terhadap seorang Muslim, LARI DARI BARISAN Muslimin dalam PEPERANGAN dan SUMPAH PALSU untuk MENGAMBIL HAK ORANG LAIN” (Riwayat Ahmad)

    DOSA - DOSA BESAR YANG KITA LAKUKAN
    Dosa yang paling besar ialah SYIRIK, DERHAKA kepada ibu bapa dan MEMBUNUH orang tanpa hak” (Riwayat Anas r.a.)

    SEMBAHYANG LIMA WAKTU
    Ada riwayat : Nabi SAW bersabda bahawa SEMBAHYANG itu adalah perkara pertama yang akan dihisab semasa di Akhirat kelak!!! Jika BAIK maka baiklah segala amalan!!! Jika BURUK maka buruklah segala amalan!!!
    JAGALAH SEMBAHYANG ITU IBARAT
    NYAWA KAMU SENDIRI!!!

    semoga kita mengambil iktibar dan pengajaran..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    1903 Views
    Last post 28 February, 2009, 01:19:45 PM
    by umar@ibnu sina
    29 Replies
    5598 Views
    Last post 28 October, 2009, 03:54:21 PM
    by gurutajwid
    0 Replies
    675 Views
    Last post 01 May, 2011, 08:40:29 PM
    by asrothusaah